Ik geloof, dat ik geloof, in het geloof, maar heb geen geloof, in een geloof, geloof ik. (Ietsisme)
De opening is opnieuw een
plaatsbewijs waar nog regelmatig over gesproken wordt: de Zomerzwerfkaart. Een
duidelijke kaart die op ruime schaal in het OV te gebruiken was. Hier de
reductie versie.
Door de lappendeken die het OV intussen is geworden, is zo'n voordeelkaart niet
meer in te voeren. De chipkaart brengt je ook door heel Nederland maar of dat
voordelig is......maar goed, hier dus de 124e busbrief. Hoeveel? Jaja, het
aantal groeit nog steeds. Niet meer zo vaak als jaren geleden maar toch vind ik
tijd om nieuwe edities samen te stellen. Hopelijk heb ik in deze aflevering weer
het een en ander bij elkaar geschoffeld waar menigeen zijn of haar hart aan op
kan halen.
Lees voorzichtig, denk aan mij.
Hierboven is de rechterachterhoek al te zien van de bus die op deze foto het centrale onderwerp is. Het is de ex-Zuid Ooster 7775, een DAF/den Oudsten Alliance B89 geleed uit 1992. De bus is in 1995 geëindigd bij Hermes. Dit bedrijf is ontstaan in 1995 door de fusie van VSL en ZO. In 1995 werden de lijnen in zuidelijk Limburg overgedragen aan Vancom. In juni 2007 heeft Connexxion alle aandelen overgenomen en is daarmee 100% eigenaar.
De derde Spitax foto van Olaf is ook een Volvo/Berkhof maar dan niet geleed. Dit is een wagen die in 1992 begonnen is bij de BBA en de bus had ESO wagenparknummer 4685. Bij de BBA gebruikten ze het vlootnummer 471. Interessante bijkomstige informatie is misschien dat rechtstreekse familie van deze bus, de 4687 (473) op 5 november 1993 uitgebrand is in 's-Hertogenbosch.
Het motorgeluid is dus deze keer van een WSM bus, een bolramer Leyland Werkspoor uit 1959 en in dienst tot 1981!!! Het geluid is opgenomen op het moment dat deze wagen van de Grote Marktstraat in Den Haag vertrok naar Naaldwijk. Hieronder staan 3 foto's van deze bus. De 4744 gestart bij de WSM, het latere Westnederland (1-1-1969) en eindigde helaas bij het CAB. Op de eerste foto zien we de wagen aan de Oudelandstraat in ´s Gravenzande. Lijn 51 reed van Den Haag CS via ´s Gravenzande naar Hoek van Holland. In dit geval mogelijk een ´tussenslag´ of misschien reed deze lijn op zondag maar tot ´s Gravenzande.
Als je op de gele knop onder de foto klikt, start het geluid.
(Afhankelijk van de instellingen van een computer, zal de foto dan in
sommige gevallen niet meer te zien zijn.
Als dat zo is, klik dan met je rechtermuisknop op de gele knop en kies
daar voor 'openen in nieuw tabblad'.
De foto blijft staan maar het geluid gaat via een 2e tabblad.
Ik heb het getest in meerdere browsers en toen werkte het prima dus ik
hoop bij jullie ook.)
De 2e foto (fotograaf Harry Laming) laat de 4744 zien op weg naar Delft.
Dit zal in die tijd lijn 50 geweest zijn.
Het gebouw achter de bus is het vroegere hoofdkantoor van de WSM waarvan
in eerdere brieven het een en ander is gepubliceerd. (zie
busbrief 47 en
busbrief 111). Het interieur zien
we op de derde foto.
Bij dit onderwerp kreeg ik van Dick van der Goot een aanvulling
uit persoonlijke ervaring. Hierbij zijn bijdrage. "Leuk om over deze
oude Leyland 4744 te lezen. Eind jaren '70 werden dit soort bussen
voornamelijk nog ingezet op tussendiensten op drukke uren: op werkdagen
's morgens vroeg en 's middags, en ook op zaterdagmiddag. Inderdaad
vielen daar ook korte ritten Den Haag - 's-Gravenzande v.v. op de
toenmalige lijn 51 onder. Ik ging vaak op zaterdagmiddag door het
Westland toeren op zodanige wijze dat ik de middagdiensten zo snel
mogelijk allemaal had gezien en ik zocht daarna een paar leuke ritten
met die bussen uit. Er was een periode waarin je op deze diensten
meestal, ofwel een gelede Mercedes/Den Oudsten-bus (uit de toen nieuwe
7800-serie), ofwel een Leyland National (uit de groep 3113 t/m 3118)
ofwel een van de laatste zes "bolramers" in het Westland vond.
Die zes bolramers (4744, 4745, 4760, 4764, 4766 en 4767) waren zelfs
zo'n beetje de laatste Leyland/Werkspoor bussen van de bijna 400
exemplaren die bij diverse bedrijven in Nederland hebben dienstgedaan. Dat was altijd geweldig spannend! In die tijd leerde ik
ook een "jochie" (in mijn ogen van toen) kennen met een zelfde soort
interesse, maar dan nog veel sterker gefocused op de bolramers en zijn
naam.......Piet Bakker.
Op zo'n zaterdagmiddag in 1978 ging ik ooit stoutmoedig met mijn
radiorecorder op weg om busgeluiden op te nemen. En het lukte mij voor
het eerst, een rit te maken met de 4744, in mijn geval op lijn 58 van
Delft naar Den Haag. Wat een mazzel, het geluid van déze bolramer sloeg
werkelijk alles!!! In de door jou gepresenteerde opnamen maakte hij dus
een andere rit, maar met hetzelfde gejank van de motor natuurlijk."
Sloop:
Dit is altijd een triest onderdeel van een busbrief.
De vergankelijkheid van een bus komt hier genadeloos naar voren. We zien
we links een wagen uit een serie die op de werkvloer de bijnaam
´schoenendoos´ kreeg. 10 meter lang en vrij smal zonder veel opsmuk.
Voor zover ik weet zijn deze bussen nooit erg populair geweest dus
misschien dat er geen traantje om deze troosteloze foto gelaten wordt.
De 6734 is gebouwd in 1986 voor Westnederland. De 2e foto staat ook in
busbrief 21 en
laat de bus zien op het moment dat hij aan het publiek gepresenteerd
werd in Gouda. In 1987 hebben de 6728-6729-6730-6731-6732-6733 nog even in de Delftse stadsdienst gereden waarna de hele serie uiteindelijk ingezet is
geweest in de stadsdienst van Gorinchem. De stadsdienst van Gouda heeft
de 6734, 6735 en 6736 in dienst gehad. (meer hierover is te vinden in
busbrief 52)
De informatie die ik in eerste instantie plaatste over de
bus naast de 6734 is onjuist gebleken. Gelukkig kon Dick van der Goot
mij op het juiste spoor zetten en ik plaats hierbij graag zijn
aanvulling: "Op het sloopterrein in Bosnië is naast de "schoenendoos"
6734 de voormalige BBA-bus 904 te zien.
Dit is/was een Volvo/Hainje-bus uit de in 1980/1981 geleverde BBA-serie
901 t/m 940 (VSN-nummers 3200 t/m 3239). Mijns inziens een van de
allerbeste Volvo-series die ooit bij de BBA hebben gelopen. Het waren de
eerste Volvo's van het type B10M, de eerste streekbussen met een
Hainje-carrosserie én bijna de eerste volautomaat streekbussen
bij de BBA. Ik
vond ze GEWELDIG rijden en waarschijnlijk kun je dat wel "checken" bij
oudgediende collega's uit de BBA-tijd. De filmkast was ook bijzonder,
dit was een soort imitatie van de ZABO-filmkast uit de 70er jaren
waarmee Hainje een jaar eerder bij een drietal Tensen bussen was
begonnen. De achtergrond van het verhaal was namelijk dat de BBA
destijds door de nationale overheid werd geprest om, in plaats van DAF/ZABO's
en Volvo/ZABO's, het gestandaardiseerde bustype DAF/Den Oudsten aan te
schaffen, dat ook bij de dochterondernemingen van NS (zoals destijds
Westnederland) in gebruik was. Maar juist in 1980 mocht de BBA
(voorloper van VEOLIA, voor wat betreft Nederland) daarvan nog een
keertje afwijken omdat er sprake was van een "orderpiek" in het
streekvervoer (onder andere ten gevolge van de invoering van het
NVS-systeem voor het vaststellen van frequenties) en sommige bedrijven
derhalve een aantal "vreemde" merken mochten aanschaffen (Westnederland
kreeg toen een aantal op-en-top-Duitse Mercedes O305-bussen, die ook in
Delft hebben gereden)."
Een aanvulling van Dirk Jan: Op de foto
uit Bosnië met de 2 daarin genoemde sloopbussen uit Nederland staat
rechts nog een derde bus, een wagen van de HTM. Dat is een Neoplan met
een Magirus-Deutz 8-cilinder motor, waarvan er zo'n 70 stuks bij de HTM
in dienst zijn geweest. Het zichtbare exemplaar heeft aan de
snelheidsbeperkende sticker die op de linker achterkant te zien is, nog
elders in het buitenland dienst gedaan.
Abri's en haltes:
Een foto van een abri op Ameland. Het heeft
ook weer een groot Efteling gehalte maar de omgeving en vooral ook de
luchten bewijzen dat we hier echt te maken hebben met een pittoreske
abri op het Waddeneiland. Het haltebord laat de kleuren van Arriva zien
en dat klopt want Arriva rijdt met 3 lijnen de busdienst op het eiland
(zie afdruk).
Lijn 43 van Veolia Haaglanden staat hier bij een betonnen abri op de stadsgrens van Leiden bij de halte Tienhuizen. Ooit zag je deze bunkers op grote schaal maar tegenwoordig zijn het bijna bezienswaardigheden geworden.
Geen abri en ook geen halte maar aangezien ik in busbrief 118 een oproep deed om opvallende haltenamen op te sturen en ik nauwelijks reacties mocht ontvangen, heb ik deze opvallende straatnaam maar bewaard. Nick Roestenburg bedankt. Tussen Voorschoten en Leidschendam ligt een uitspanning met de naam ´t Eiland van Ome Nick en nu weten we dat er ook een wei bestaat van Ome Karel.
Geleed:
Tussen al het geweld van historisch materiaal, hier
weer eens een eigentijdse bus. Gloedjenieuw van de lopende band, deze gelede MAN,
nieuwer kan bijna niet.
Gefotografeerd op 8 februari 2014. Ik ben benieuwd waar ik deze bus nog
eens tegen ga komen.
Nieuwtje: 24-meter bussen van Utrecht naar Groningen. Kijk
hier
Een bus van CN (Centraal Nederland) met in de filmkast de tekst ´the Hill Billys´. Het onderhoud laat enigszins te wensen over maar voor een bus van die leeftijd mag het duidelijk zijn dat dit onvermijdelijk een keertje gebeurt. Van oorsprong is dit de 2739, een Leyland/den Oudsten uit 1977. Begonnen bij de WABO (WABO - Werkhovense Autobusdienst Onderneming N.V.) en later in 1981 werd dit bedrijf opgenomen in CN. In 1987 is deze bus via het CAB terechtgekomen bij Kleyn Trucks in Vuren (Gelderland) en wat er daarna gevolgd is, weet ik helaas niet.
Nederland in Cuba:
Het is een MB200, dat kun je nog net zien maar
welke? Gelukkig heeft Hugo Richter zijn foto voorzien van de benodigde
informatie. Het blijkt de 9940 te zijn, ex Connexxion. De locatie is Matanzas op
Cuba en voor zover ik vrijblijvend mag suggereren lijkt mij deze bus in gebruik
als schuurtje in een tuin. Geen mooie rozentuin met goed onderhouden borders
maar meer een tuin waar van alles groeit maar nooit met opzet. De mensen die nu
zeggen "Goh, daar heb ik zelf nog mee gereden" die zullen terugdenken aan betere
tijden. Deze DAF/MB200 startte in 1985 bij de NZH maar ging in 1994 via
Westnederland en ZWN in 1999 over naar Connexxion. Het originele kenteken is
BN-26-BJ
Als 2e foto zie je hoe de 9940 in goede doen was.
De volgende foto is niet geschikt voor lezers met een zwak gestel. Nee, er ligt geen bekend gezicht op het hakblok al valt er misschien toch iemand in te herkennen.....In Cuba koop je gewoon langs de weg je karbonade zoals je ziet. Parapluutje erboven tegen het bederf in de zon en zo pakt de chauffeur van deze oud-Hollandse bus waarschijnlijk even een maaltje mee. De bus betreft een oud FRAM voertuig, de 3892, DAF/MB200 uit 1987. Van de FRAM in handen van Veonn en daarna nog een poosje bij Arriva. Eet smakelijk!
Spreekt voor zichzelf lijkt mij.
Eerder in busbrief 63 heb ik vrij uitgebreid aandacht geschonken aan de Superbus bij foto 5 maar onlangs zag ik deze foto en die vond ik geschikt om dit bijzondere voertuig nogmaals te plaatsen en in de belangstelling te zetten. Voor meer info verwijs ik ook naar de Wikipedia pagina hierover.
Kijk op Virussen en Ransomware en doe er je voordeel mee. We worden aan alle kanten belaagd door hinderlijke mensen die het leuk vinden om jouw gebruik van het internet te torpederen. Dat doen ze door middel van virussen maar ook kun je worden besmet met ransomware. Wat? Ja, het heet ransomware en ransom staat voor de Engelse term voor losgeld. Word je erdoor besmet dan krijg je een melding te zien dat je computer vergrendeld is en dat je de PC weer vrij kan krijgen als je een bepaald bedrag overmaakt aan degene die de boel op slot gezet heeft. Nooit doen natuurlijk want garantie dat je daarna weer vrolijk en vrij kunt internetten is er niet en zal er ook nooit komen. Er blijft dan slechts 1 oplossing over en dat is de harde schijf formatteren. Om dat te voorkomen heb ik deze link geplaatst. Hier lees je alles over dit soort narigheid.
Een visueel advies van Prorail tot slot. Jammer voor de tweewielers.....
Van Appie kreeg ik een vraag over
knopen, uniformknopen wel te verstaan. Hij verzamelt dit soort knopen en vroeg
of ik wist of er bij de NAL uniformen gedragen zijn mét knopen. Dat zijn zaken
waar ik absoluut geen idee van heb maar mogelijk is er een lezer die toevallig
op de hoogte is. Wil je mij dan een mailtje sturen zodat ik Appie op de hoogte
kan stellen?
Later kreeg ik een tweede vraag van Appie. Hij wil ook graag weten door welk
busbedrijf knopen gedragen zijn volgens onderstaande voorbeeld op de foto. Wie
kan hem helpen??
Groeten en tot de volgende keer
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Ik geloof, dat ik geloof, in het geloof, maar heb geen geloof, in een geloof, geloof ik. (Ietsisme)
Van alle schepsels is de mens de enige die
drinkt zonder dorst te hebben, die eet zonder dat hij honger
heeft en die spreekt zonder iets te zeggen te hebben. (John
Steinbeck)
De levensvraag is: gaan we door of
slaan we af? Vaak is het: slaan we door of gaan we af?