Als je van zwemmen slank wordt, wat doen walvissen dan verkeerd?
Verder zijn er een aantal webpagina's met informatie beschikbaar waarvan ik er hier een paar meldt: http://cultuur.middendelfland.net/buitengebieden/wsm.htm en natuurlijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Westlandsche_Stoomtramweg_Maatschappij
Bij een terugblik is het altijd grappig om te lezen wat de kosten bedroegen in die tijd maar toch was er in 1946 al sprake van getallen in de miljoenen. Opvallend verder vind ik dat er in dat jaar blijkbaar iets bijzonders gebeurde omdat men op 11 Februari "een twintigtal meisjes aannam die op de autobussen dienst gingen doen als conductrice". Wow, het mannenbolwerk werd voor het eerst belaagd door het vrouwelijk geslacht! Ook een prijsverhoging van 6 cent (!) was revolutionair. Dat waren pas tijden, zo net na de oorlog krabbelde Nederland weer op en werd er voorzichtig een start gemaakt met de tijd waarin we nog leven. Opbouwen, opbouwen en opbouwen met als resultaat dat wij daarna steeds meer welvaart hebben gekend en nog kennen.
Aanvulling J.:
Dit is een bus van Jan Lipman (VIOS) in charter voor de WSM. De
foto is genomen op het Plein in Wateringen, aan de ''kerkzijde''. (op de
achtergrond is ook nog zichtbaar de speelgoedwinkel van ''tante Jo''
Lipman)
De WSM en de VIOS zouden ''CONCURRENTEN'' geweest zijn, Dat is niet
waar, ze hebben heel veel samen gewerkt, want de ''oude Jan Lipman'' had
heel andere plannen met de VIOS dan lijndiensten rijden. De VIOS reed
met bussen toen de WSM nog met de tram reed. Toen waren het
concurrenten. Toen de WSM met bussen ging rijden, heeft Jan Lipman het
hele lijnpakket overgedaan aan de WSM, met die bepaling dat op bepaalde
lijnen iedere 3 de bus een VIOS bus moest zijn. Er bestaan zelfs
plaatsbewijzen met zowel het logo van de WSM, als van de VIOS erop. De
VIOS heeft op zijn hoogtepunt (1937/1938) meer dan 200 bussen gehad. Het
was toen het grootste busbedrijf van Nederland. En misschien wel van
Europa. Er hebben tot 1969 zat bussen van de VIOS in de kleur, en naam
van de WSM gereden. Ook in de nummering van de WSM. Zwarte cijfers waren
bussen van de WSM, groene cijfers waren bussen van de VIOS. En die
bussen stonden ook gewoon in de stalling van de WSM, en daar reden zowel
WSM, als VIOS chauffeurs op. En de vergunning van de lijn Delft/Schipluiden/Maasland
is nog steeds in handen van de Fam. Lipman. (als laatste particulier in
Nederland) Maar wordt gereden door VEOLIA. En die lijn zit ook gewoon in
het pakket Haaglanden. De VIOS van nu heeft niets meer met LIPMAN te
maken. Alleen de naam is behouden.
foto: Jack Oosterbosch
Foto 3b moet dus uit die zelfde periode stammen en is een bekend plaatje vanwege het feit dat deze foto ooit op een kalender gestaan heeft en zodoende vaak circuleert onder buskenners. We zien het Wilhelminaplein in Naaldwijk, hartje Westland en een overstappunt van formaat in die tijd. Nog steeds komen de hedendaagse bussen bij elkaar in Naaldwijk maar het overstappen gebeurt nu net buiten het oude centrum, aan de Verdilaan.
foto: Jack Oosterbosch
Dat er in die tijd van zwaar materieel (zeker vergeleken met tegenwoordig) ook toen plaatschade kon ontstaan, is te zien op foto 4b. Op weg naar Delft is deze Scania-Vabis een ander voertuig tegengekomen dat minstens zo sterk was waardoor de carrosserie van Verheul-Fokker enige averij heeft opgelopen. De bus is gebouwd in 1948 en deed dienst tot 1958. Deze foto stamt uit 1952 dus is deze schade hersteld en heeft de bus daarna nog 6 jaar dienst gedaan.
foto: Jack Oosterbosch
Van de derde foto weet ik weinig maar ik vond hem en wilde hem plaatsen om aan te geven dat dit mogelijk een bus betreft die onder handen wordt genomen om te restaureren. Misschien is deze bus terechtgekomen in een OV-museum. Iemand die daar meer over weet is altijd welkom zodat wij allemaal bijgepraat kunnen worden. Een Crossley (WSM 2007?), met de opbouw van vliegtuigbouwer Aviolanda naar Verheul-ontwerp, is in handen gekomen van het Haags Bus Museum (uit de failliete stichting MUSA uit Amsterdam).
Aanvulling J.: Dit is de HTM 553 na terugkeer uit
België, in de garage van de HTM aan de Viaductweg in Den Haag.(de bus
zou eerst ''gerestaureerd" worden, maar is later toch gesloopt) Men
schrijft dat het de 553 is, gevonden in België. De 2000 serie van de WSM
heeft een ''KORTE'' achteroverbouw, en dit is een ''LANGE''
achteroverbouw.....
Over het voormalig MUSA weet ik dat alle trams naar de Tramweg Stichting
zijn gegaan, en dat alle bussen in ''niet rijdbare staat'' door
V.Groeningen uit Hoofddorp gesloopt zijn. De FAUN vuilniswagen, de DAF
''7 streper'', en de LA FRANCE ladderwagen van het MUSA zijn naar het
SAAN museum in Diemen gegaan.
2e aanvulling: Beste Wim, jij kan deze bus niet
thuisbrengen maar het is de ex WSM 2007. Deze was gedurende vele jaren
een aankomend restauratieproject van de MUSA in Amsterdam. Helaas viel
deze museumstichting uiteen. De bussen kwamen bij diverse partijen
terecht en deze WSM bus kun je tegenwoordig dichter bij Delft zien: in
het Haags Bus Museum. Groet, Bas van der B.
Tot slot heb ik een identificatie gevonden waaruit blijkt over welke bus
we het hebben. Blijft de vraag of de HTM 553 en de WSM 2007 dezelfde
bussen zijn.
Deze foto is gemaakt op 20 augustus 1955 en betreft de 2728, een DAF/Verheul-Schelde uit 1950. Het originele kenteken was HZ-6229 en was gebouwd voor Pullman Express-Amova. In 1952 is de bus omgebouwd tot lijnbus voor de WSM en had van oorsprong slechts 28 zitplaatsen. Van dit type waren maar 2 exemplaren want naast deze HZ-6229 was er ook de HZ-6228 met wagenparknummer 2727. Op deze foto is de bus dus al omgebouwd tot lijnbus maar er is blijkbaar geen tweede deur aangebracht. In- en uitstappen bij de chauffeur.
foto: Jack Oosterbosch
Aanvulling Joris L: Dit is de overstaphalte aan de Galgeweg in Naaldwijk. Bij manege ''de Hoeve''.
Misschien wel op dezelfde plek staat de Leyland/van Hool bij deze sectiegrens. Het is de 7066, foto uit het archief van L. Bollen. Deze bus is gebouwd in 1961 en ging eveneens over naar Westnederland in 1969. Allemaal bussen met een grote nostalgische waarde maar de moderne chauffeur zou zich een hoedje schrikken (misschien beter een pet) als er diensten van wel 10 uur mee gereden zouden moeten worden. Rugklachten? Wat is dat? Stuurbekrachtiging? Nooit nog van gehoord. Een dikke knie van het remmen tegenwoordig? Laat me niet lachen, ga hiermee maar eens een rondje maken dan weet je weer hoe je verwent wordt tegenwoordig. Stoelverwarming of airconditioning, kom nou, we zijn toch geen mietjes....gewoon aanpakken geblazen.
Aanvulling van Joris L.: Deze foto is genomen bij de halte ''Molen'' aan de Rotterdamseweg in Overschie. (net na begraafplaats ''Hofwijck'' in de richting Rotterdam)
foto: L. Bollen
Aanvulling van Joris L:
Dit is de ''beroemde'' ziekenhuisbus van Monster naar Delft, over
Poeldijk, Honselersdijk, Kwintsheul, Wateringen, Rijswijk naar de
ziekenhuizen in Delft. (wat later Vreugde Tours is gaan rijden) Het
klopt dat op deze ''lijn'' EX bussen van de NZH hebben gereden. Het
zusje (of broertje) van de bus op deze foto (NZH 5000) is later gekocht
door de familie van Tongeren aan de Burgersdijkseweg in De Lier (voor
''oud ijzerprijs'') als speelobject voor de kinderen. En die hebben hem
''gesloopt''. Het overgebleven chassis is later weer gebruikt als
''fundering'' voor een veranda, bij de bungalow, en moet dus nog steeds
bestaan. Op de Bonnenweg in Hoek van Holland is er bij een boer ook een
schuur gebouwd met als fundering 4 oude buschassis. En waar nu de
HORNBACH in Wateringen is, daar moeten ook nog diverse chassis van
bussen in de grond liggen. Dat was vroeger ''opslagterrein'' van Van
Vliet (Contrans), en Wim de Voeght uit Honselersdijk (de oud
ijzerhandel) ''huurde'' daar ook een gedeelte voor opslag van
sloopmateriaal. Het was de vaste sloper van de WSM, en VIOS bussen.
foto: L. Bollen
Aanvulling van Biertje zelf: Deze 2 Mercedessen van Hofstad hebben ''stadsdienst Rijswijk'' gereden. Op vergunning van de HTM. Die zijn NIET overgenomen door de HTM, maar door BAB/VIOS.
foto: Biertje
Terug bij de bussen. Foto 9a laat de 4366 zien, een Leyland/Verheul uit 1966. In 1980 uit dienst gehaald maar in 1970 nog eventjes bij TP - N.V. Vervoermaatschappij "De Twee Provinciën/RAGOM in dienst.
Tot slot van de
fotoserie nog eentje met een opvallend lege straat in beeld. Ik kreeg de foto
toegestuurd door Aad S.
Het enige voertuig op de foto is een bus en dat is tegenwoordig wel even anders.
Gezien het front van de bus, gok ik op een Scania zoals bij foto 6. Mooi
sfeerbeeld.
Op deze pagina is ook veel vakantie informatie te vinden maar dan meer als je al een bestemming hebt en je wilt er meer over weten. Klik vrolijk rond in de wereld en ontdek wat je nodig hebt. Van het afraden van het drinken van kraanwater op Malta tot informatie over verloopstekkers in Hongkong enz. enz. Kijk op http://www.landenkompas.nl
Bedankt namens hem.
Groeten
Wim Koeleman
(kameleon@ziggo.nl)
Als je van zwemmen slank wordt, wat doen walvissen dan verkeerd?
Als onze kinderen ouders worden zijn we
blij,
als onze ouders kinderen worden verdrietig.
Als je achter het stuur slaapt, zullen ze jouw familie wel wakker maken.