04 april 2010
N i e u w s i n B u s b r i e
f f o r m a a t <++++>
__________________________________________________________________
______ Onderwerp: Pret
in een cabriolet __________________
Verhalen over oude en
nieuwe bussen
Inhoudsopgave:
Pret in een
cabriolet
Uitsmijters: Oerbus en Overstekende kinderen
SlimvanWim: Keyloggers
Busbabbel: Cultuurverschil
Als schrijver van deze brieven, die ik
probeer te vullen met correct Nederlands, wil ik eerst een ergernis kwijt.
Het gaat over een taalfout. Niet bij mij, dat hoop ik tenminste niet, maar
in het algemeen taalgebruik om mij heen. Vroeger als kind speelde ik buiten
indiaantje en riep ik: "Mij zijn platvoetindiaan". (of iets van die
strekking) Iedereen begreep dan dat ik gebrekkig sprak omdat ik een
ongeschoolde roodhuid probeerde uit te beelden. In plaats van het woordje
'mij' had ik gewoon 'ik' moeten zeggen. Geinig en vertederend natuurlijk.
Anders wordt het als ik had geroepen: "Hun zijn de vijand". Tegenwoordig
namelijk gebruiken veel mensen het woordje 'hun' als onderwerp in een zin.
Dat moet natuurlijk het woordje 'zij' zijn. "Zij zijn de vijand!" Waarom
maken we dan met z'n allen als volwassen mensen die kinderlijke taalfout?
Geen idee maar dat het binnengeslopen is in ons taalgebruik, valt mij in
ieder geval erg op.
Ik reken er niet op dat ik via deze busbrief
mensen op het rechte taalkundige pad krijg maar als ik maar 1 iemand kan
bekeren, is dat winst.
Excuus voor deze oprisping, ik ga weer gauw
verder waarvoor deze busbrief gemaakt en verstuurd wordt en dat is het
Openbaar Vervoer en in het bijzonder de bus.
Hierboven zie je een foto van een tekst op het
separatieraam van een bus. Vanwaar deze voorzichtigheid bestond, durf ik
niet te zeggen maar als iemand dit ooit zelf onder ogen gehad heeft, hoor ik
het graag.
Omdat de afgelopen winter ons verrast heeft met veel
wittigheid en kou en het nu zover is dat slechts Maart de staart nog zal
roeren en Aprilletje zoet hooguit geeft een witte hoed, hierbij 4 foto's ter
afsluiting van deze winter. En nu op naar het door velen gewenste voorjaar.
De mistige en besneeuwde beelden hieronder zijn van de
hand van Harm U. Ze zijn gemaakt bij de stalling Dedemsvaart en de oude
stalling van Arriva. Op de voorgrond bussen van Connexxion maar duidelijk
zichtbaar op de achtergrond het uiterlijk van de Arriva bussen.
Dat was het intro, nu de inhoud.
Over cabriobussen schrijven betekent
automatisch of de gebeurtenissen in Apeldoorn op
Koninginnedag waar indirect een cabriobus bij betrokken was, van goed
fatsoen getuigd. Ik heb er over getwijfeld of ik er iets over wilde
plaatsen. Ik wilde niemand kwetsen met die schokkende beelden en ook het
niveau van Privé of RTLBoulevard wilde ik vermijden maar omdat ik toch
volledig wilde zijn en toen ik van Olaf Horn een foto ontving met de verwijzing naar 30 april 2009
(foto 11a), heb ik
alsnog enige illustrerende foto's bij elkaar gezocht. De bewuste cabriobus
staat bij foto 3a en 3b maar was voor Koninginnedag
natuurlijk neutraal gemaakt zonder reclame e.d.
Foto 1a-1b-1c-1d:
En om die wens naar warmere tijden gelijk maar duidelijk
zichtbaar te maken staan hieronder diverse foto's van cabriobussen. Om te
beginnen 4 foto's vanuit het buitenland om er een beetje in te komen.
Foto 1a en 1b zijn bussen die in Boedapest rijden waar dit
soort wagens commercieel succesvol kunnen zijn.
Op foto 1c en 1d zie je de hoekige uitstraling van een
moderne cabriobus uit Oostenrijk. De wagen rijdt bij de GVB van Graz en dat
heeft niets te maken met onze GVB in Amsterdam.
Foto 2a-2b-2c-2d-2e-2f-2g:
Dan uiteraard zou ik zeggen nog even een blik geworpen op de bus die al
eerder in de spotlights heeft gestaan en wel in busbrief 90. Foto 2a en 2b
zijn gemaakt toen er met deze wagen een rondrit gemaakt is in 2008. De bus
stond in onze regio en collega Conrad nam de gelegenheid te baat om te
vragen of het mogelijk was dat we met de 9969 een rit door de regio konden
maken ten behoeve van de Kraaienrit. De wat? De Kraaienrit is een rit
waarbij mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking getrakteerd
worden op een dagje uit. Ze kunnen dan plaatsnemen in een van de vele
vrachtwagens, trucks en wat zich al niet beschikbaar stelt om mee te rijden.
Luid toeterend gaat deze optocht dwars door de regio. De bussen zijn erbij
om de mensen die niet in een cabine kunnen klimmen toch mee te laten rijden,
liefst in een lagevloerbus vanwege het gemak maar in dit geval moesten we
iets hoger tillen maar het zag er in een cabriobus natuurlijk heel apart
uit.
Op 2c en 2d is de wagen te zien tijdens het feestje van Marty Werkman
zoals uitgebreid aan bod is geweest in busbrief 90 maar voor de
volledigheid ook in deze brief 2 foto's. Op 2c een fotomoment bij de
molen van Benthuizen tijdens de rondrit en op foto 2d geparkeerd naast
de Nieuwe Kerk in Delft samen met nog 3 klassiekers.
De paarse cabriobus
is een wagen die oorspronkelijk reed als de 6674 bij de NZH en nu in
goede staat verkeerd bij de Taxi Centrale Renesse, later is de fraaie
avond/nachtfoto (foto 2f) toegevoegd aan deze busbrief.
Kijk in
busbrief 90
voor meer details over het feestje van en met Marty.
Verder kwam ik van de door mij
gekoesterde cabriobus 9969 een andere
foto van Hugo Richter tegen in de oude kleurstelling en die wilde ik jullie
ook niet onthouden.
Foto 3a-3b-3c-3d-3e:
En nog eens 4 bussen met een zonnig karakter. Als eerste de AMZ-de Muynck
209 - esonummer 6052 uit 1978 - tot cabrio verbouwd in 1993. Kijk o.a. op
deze link
http://www.cabriobus.com Een
stukje knip en plakwerk staat ernaast om alvast wat informatie te laten
zien.
Busbedrijf Bergerhof is in bezit van de DVM 4599 die in 1991 naar Arriva
gegaan is en nu als attractie rijdt.
De bus van Drenthe Tours met als eerste een rit i.v.m. een huldiging in
2007. Vraag me niet wat voor huldiging maar het stond erbij en ik geloof het
direct. Mogelijk heeft het met sport te maken en dat is niet mijn sterkste
kant....
De rechterfoto geeft een beter beeld van de cabriobus.
Foto 4a-4b:
De eerste foto bij de hoofdstuk laat een bus zien in Argentinië. Vrolijke
beschildering op deze moderne cabriobus tenminste als ik naar de
rechterspiegel kijk, is het geen oldtimer. Wie weet wat er aan het
achterwiel bevestigd zit mag het zeggen. Ik zie daar een soort stand die als
een stekker aangesloten lijkt te zitten op het wiel. Verder valt op dat de
kans groot is dat je zal moeten lopen als je met deze wagen op pad gaat
vanwege het webpagina-adres: 'lopentour.com'. Enig speurwerk laat echter
zien dat het gaat om een bedrijf in Buenos Aires met de naam "l'open tour"
en dat past beter bij het idee van een cabriobus.
Verder naar beneden staat een bijzondere versie van een cabrio op de foto.
Ook een buitenlandse bus en wel in Bratislava - Slowakije. Het luifeltje
doet denken aan een ijscokar maar gezien de scherpe schaduw naast de bus kan
het heerlijk zijn om zo nu en dan onder de zonwering te gaan zitten. In
Nederland moet je denken aan de regen als je een cabrio gaat exploiteren
maar in Slowakije blijkbaar meer aan de zon. Wat opvalt is het ontbreken van
een kenteken.
De oplossing voor mijn a-technische opmerking over dat
wiel van de bus kwam van Raymond V. "Hetgeen je ziet op
het achterwiel, is een onderdeel van de automatische bandenspanningsregeling
(je ziet het ook nog vaak bij vrachtauto's). Als je goed kijkt, zie je ook
nog 2 zwarte slangetjes lopen richting de ventielen." Bedankt voor deze
bijdrage. (zie foto hieronder).
Foto 5a-5b:
Gelukkig zet iedereen het webpagina-adres op de bussen zodat het nazoeken
naar de gegevens iets makkelijker is. Dit is de 8214 van ooit de NZH uit
1977.
Een wat minder scherpe foto maar wel goed genoeg om te zien waar we het over
hebben is de foto bij 5b. Een cabriolet bij de TET. De bus uit 1974 had ooit
wagenparknummer 6146 en ging van de NZH via de FRAM naar de TET. Hier
gefotografeerd door Rick Bolderdijk in de stalling Enschede Kottendijk, een
stalling die nog niet zo lang geleden verlaten is om gebruik te gaan maken
van de nieuwe stallingruimte aan de Fortuinstraat.
Foto 6a-6b:
Drie zeer gevarieerde foto's. Om te beginnen bij deze fraaie cabrio van de
GADO. Een Leyland zie je weinig omgebouwd tot cabriobus terug maar hier is
er dan eentje, de Gado 2783 een Leyland uit 1975 tot cabrio herdoopt in
1989. (In Nederland is dit de enige Leylandcabrio) Grappig is dat de
Groningse bus nu in bedrijf is op een Friese locatie namelijk in
Ouwsterhaule. Hier staat het Nationaal Openbaar Vervoermuseum namelijk.
Verder met deze cabrio, ex-FRAM 8726 uit 1981 is op 1
januari 1996 uit de vaart genomen en daarna bij Milot gaan rijden en toen
als eerste cabriobus in dienst bij de Julianatoren in Apeldoorn. Na de
Groningse bus kon het niet uitblijven dat ik ook aan Friesland toekwam en
dat is dus bij deze weer in evenwicht.
Dat cabriobussen vaak uit oude OV-bussen voortkomen is
intussen wel duidelijk maar dat is geen wet van Meden en Perzen zoals dat
heet, hieronder ter illustratie een moderne variant onder een zeiltje.
Foto 7a-7b-7c:
Nog een klassieker, de 8970 van de NZH, een MB200 DAF-van
Hool uit 1980. Nu sinds 2003 in het bezit van Stichting NZH Vervoer Museum
en sinds 1994 als cabriobus in dienst. Eerder werd de bus ingezet als
strandbus in Noord-Holland. (zie volgende hoofdstuk) Overduidelijk een goed
onderhouden cabriobus.
Foto 8a-8b-8c:
Dan hier een overduidelijke strandbus, de 8059. Ooit al
onderwerp in een eerdere busbrief dus daar staan alle bijzonderheden
vermeld. Kijk in
busbrief 80 voor alle informatie.
Raymond V. had ook een aanvulling op de cabriobus op foto 8a. "Deze bus
heb ik regelmatig gezien in Z-Frankrijk en wel in Antibes toen ik nog
internationaal reed. Ik verbaasde me er toen al over dat het oude beestje
die reis had overleefd...de bus stond/staat altijd bij camping Du Pylon (zie
ook de website van Duma reizen)."
Foto 8b laat een bus zien die de uitdrukking strandbus wel
heel letterlijk heeft genomen. Het is prima om op het strand te rijden maar
om dan ook nog een duik in het water te gaan maken zou ik als bus maar
overlaten aan de mensen. Ik kan er wel grappig over doen maar het is geen
geintje natuurlijk want voor een liefhebber is het triest om te zien hoe
zo'n fraai exemplaar ten onder gaat in de golven.
Misschien toch verstandiger om het strandvervoer van foto 8c
te verkiezen. ;-)
Foto 9a-9b:
We naderen alweer de 10 hoofdstukken dus tijd om af te gaan
ronden. Twee foto's met een geheel andere strekking. De eerste is een fraaie
oldtimer uit wederom Oostenrijk zoals we ook begonnen zijn bij foto 1. Een
bus van Steyr motors dat later opgegaan is in Volvo. Deze museumbus is uit
1951 en je kunt er tegenwoordig in Klagenfurt een rondreis mee maken.
De bus bij foto 9b zal dit allemaal niet meer meemaken. Het
is wel een cabriobus geworden maar dan niet op de wijze die hoort. Is het
geen droevig plaatje? Het is de 6117 van Centraal Nederland die hier bij
Utrecht op het terrein van het CAB in juli 1990 gefotografeerd is door Rick
Bolderdijk. Een luchtige bus dat wel.....
Foto 10a-10b-10c-10d:
En toch kan ik niet laten om ook af te sluiten met een
paar winterse beelden. Van Rob T. heb ik de volgende foto's gekregen.
Hij schrijft erbij: "Op zondag 14 februari 2010 reed de oude GEVU 27
bus (Leyland Verheul) een aantal rondjes op lijn 3 Zuilen Noord -
Fockema Andrealaan (het gedeelte naar Zuilen is één van de oudste
stadslijnen in Utrecht). Mensen met een gewoon vervoerbewijs konden met
deze bus mee, als busliefhebber mocht ik gratis mee. Uit mijn jeugd,
toen woonde ik nog in Utrecht, kende ik deze bus en zijn soortgenoten
uiteraard. Deze bus, aangevuld met Bolramers en Holland Coachbussen,
waren destijds het stadsbusbeeld van Utrecht. Later kwamen er in de
wandelgang genaamde Duikboten bij en later de rode bussen. De Bolramers,
de Verheul (op de 27 na) en de Holland Coach (op de 134 na) zijn allen
verdwenen, dit geldt ook voor de Duikboten en de rode bussen.
De GEVU 27 en soortgenoten hebben ook nog dienst gedaan in het Safari
Park Beekse Bergen en in Utrecht Overvecht waar een wereldwinkel heeft
gestaan in de vorm van een Verheul bus.
Misschien heb je wat aan de foto's voor een volgende busbrief, zo niet
dan vond ik het toch leuk om deze foto's te laten zien. Met vriendelijke
groeten, Rob." (Bedankt voor de persoonlijke herinneringen namens
de complete busbriefredactie)
Extra leuk is foto 9d doordat het verschil van
toen en nu er heel beeldend tot uiting komt.
Foto 11:
Hier dus de foto van Olaf van de bus
die in Apeldoorn op 30 april 2009 ongewild onaangenaam in de publiciteit kwam.
Nu eens geen oude MB200 maar een zusje/broertje (doorhalen wat niet van
toepassing is) uit de stal van den Oudsten, de MB230, wagenparknummer
4049.
Een bus uit 1988 begonnen bij de NWH (NWH - N.V. Vervoersmaatschappij De
Noord-Westhoek), later de DVM-NWH (DVM - N.V. Drentse Vervoer
Maatschappij), weer later Veonn (na fusie met de FRAM - Friese Autobus
Maatschappij "FRAM" N.V.) en uiteindelijk in 1998 bij Arriva in de
actieve dienst. Daarna dus verkocht en omgebouwd tot cabrio. De foto is
gemaakt op 10 maart 2011. De tweede foto is deze bus in de
oorspronkelijke uitvoering.
Op 12b zien we een oudgediende uit 1973
en nog steeds 'going strong'. Het is de DAF MB200/den Oudsten 6807
oorspronkelijk van de NBM en later CN. De bus is later in gebruik
genomen door Carlier Tours in Middelburg als bus 45.
Uitsmijter(s):
Er zijn veel foto's geschikt voor deze rubriek want het
internet puilt uit van excentrieke foto's. Toen ik deze zag, wist ik gelijk
dat het er eentje voor de 'Uitsmijters' moest zijn.
De tweede foto heeft niets met een bus te maken maar wel met
een medemens en een kromme denkwijze. Gelukkig is er wel een
waarschuwingsbord geplaatst zodat automobilisten rekening kunnen houden met
over(g)lijdende kinderen.
SlimvanWim:
De informatie en
de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk
gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Onlangs las ik in een computerblad iets over veiligheid
met betrekking tot het invoeren van codes, creditcards e.d. Wat wil het
geval? Er zijn stiekeme, onvriendelijke, criminele mensen actief zoals
digitale zakkenrollers die gebruik maken van een klein bestandje dat
ingetypte getallen kan meelezen. Zo'n bestand komt op een ongemerkte
manier op je computer terecht en kan dus ook ongemerkt jouw pincode,
wachtwoord of creditcardnummer meelezen. Dit is natuurlijk alleen van
groot belang bij betalingen en andere gevoelige informatie. Een gewoon
lidmaatschap van een clubpagina of zoiets is niet interessant. Veel
mensen hebben prima opsporingssoftware op de computer staan maar toch is
dat geen garantie dat je niet tegen zo'n spion aanloopt tijdens het
surfen of downloaden. Regelmatig scannen met antivirus programma's of
andere malware software kan 'besmetting' verwijderen maar in de
tussentijd is er al vaak een getal ingetypt en ben je misschien te laat.
Ik weet zeker dat heel veel mensen helemaal niet weten dat dit gebeurt
en dus gewoon zonder voorzorgsmaatregelen bezig zijn.
Wat kun je er aan doen/tegen doen om dit zo goed mogelijk
te beschermen? Deze spionnen maken gebruik van zogenaamde 'keyloggers'
die de aanslagen op je toetsenbord kunnen herkennen dus is het van
belang om je code of je wachtwoord op een andere manier zonder
toetsenbord in te voeren. Hiervoor heeft je computer een handig
hulpmiddel in huis. Ga via 'start' - 'alle programma's' naar 'Bureau-accessoires'
naar 'Toegankelijkheid' en zie daar het programma 'Schermtoetsenbord'
staan. Klik hierop met je rechtermuisknop en kies voor 'kopiëren naar'
en dan 'bureaublad'. Nu heb je een icoontje op je bureaublad staan en
dat kun je snel even aanklikken op het moment dat je een code moet
intypen. Je ziet nu een digitaal toetsenbord en als je op Shift klikt,
krijg je naar wens hoofdletters e.d. Als je het invoeren van gevoelige
code namelijk via dit programma met de muis doet, kan de spion/keylogger
het niet overnemen en heb je weer een stukje veiligheid toegevoegd aan
je computergebruik. Wat een gedoe zullen sommigen zeggen maar het is
beter dit 'gedoe' uit te voeren dan dat je erachter komt dat iemand met
je gegevens aan de haal is gegaan.
Aanvulling voor Windows 10: Klik op de taakbalk met de rechter muisknop
en kies daar op 'knop schermtoetsenbord weergeven'
BusBabbel:
Op deze plaats probeer ik meestal herinneringen uit mijn
chauffeursloopbaan te beschrijven. Soms ook andere, meer algemene zaken die
mij bezig houden maar het liefst geef ik de voorkeur aan de gebeurtenissen
die mij het meest zijn bijgebleven uit eigen ervaring. Ook dit keer kom ik
bijna automatisch terecht bij het grote verschil tussen toen en nu. De
gemoedelijkheid van vroeger heeft plaatsgemaakt voor een veel hardere
wereld. Passagiers zijn een goede graadmeter. De 'oudjes' die nog opgegroeid
waren met de gewoonte altijd te groeten en een stuiver in hun hand hadden
voor de fooi, zijn verdwenen of verplaatsen zich met allerlei andere vormen
van vervoer. De bussen zijn nu, na een lange tijd van trappen klimmen,
allemaal voorzien van een lagevloer maar de mensen waarvoor het o.a. bedoeld
is, namelijk diezelfde oudjes, moeten nu weer in kleine busjes klimmen waar
ze hun kont niet kunnen keren. Voor hen in de plaats zijn andere passagiers
verschenen uit vele culturen. In de ene cultuur blijken buschauffeurs
ondermaatse medemensen te zijn en groeten is in die landen 'not-done', laat
staan dat een chauffeur zich durft te permitteren om deze mensen te
corrigeren dus dan is minachting snel zichtbaar op die gezichten. In andere
culturen is de status van een 'sjoof' beter verankerd en begrijpt men dat
hun leven, net als bij een piloot, in onze handen ligt en deze medelanders
gaan daar gelukkig heel positief mee om. In onze multi-culturele samenleving
is het voor ons als 'piloten' heel lastig steeds om te schakelen tussen al
die verschillen en dus ontstaan er irritaties.
Ach, ik zou het over vroeger hebben en dat komt dan ook goed
uit want ik breng hierboven verschillende culturen ter sprake en ik kan dit
onderwerp daarom terugvoeren naar mijn begintijd op de bus. Passagiers waren
toen minder uitbundig verschillend qua gedrag en uiterlijk. Tijdens mijn
start op de bus was er wel een hele grote groep 'nieuwkomers' die massaal 's
morgens met de bus naar hun werk in de kassen van het Westland gingen.
Verder was er de Chinees om te gaan eten, hier en daar Molukse wijken en de
eerste Surinaamse voetballers kwamen in beeld. Het verschil tussen culturen
zat in die tijd meer in andere zaken. Als ik een eindpunt binnenliep voor
een bakkie of een boterham dan moest ik altijd goed kijken waar ik ging
zitten. Op Den Haag Centraal was een automatische indeling ontstaan. Aan de
ene tafel de vestiging Den Haag/Loosduinen, de andere tafel voor Delft en de
overige zitplaatsen voor andere collega's. Het was gewaagd om je te mengen
aan een vreemde tafel want je werd direct op de hak genomen of in het ergste
geval, doodgezwegen. Echt waar? Echt waar!
Het kon nog erger want op een gegeven moment reed ik ook
op Leiden en kwam ik in aanraking met het eindpunt op Leiden Station.
(de oude situatie van voor de verbouwing van het stationsplein) De indeling
in de kantine daar was iets gecompliceerder. In het midden stond een grote
tafel waar omheen de chauffeurs van de stadsdienst Leiden pauzeerden. Ging
je daar zitten als buitenstaander dan was de kans aanwezig dat je niet
opgemerkt werd. Opzettelijk of niet, je had weinig aan een goed gesprek want
gesprekken aan die tafel werden gevoerd in smeuïg Leids en gingen over zaken
waar je als Delfts broekie niets van begreep. Dus was het zaak voortaan maar
aan je eigen tafel te gaan zitten. Het was een ronde ruimte en langs de
ramen stond een kleinere tafelschikking voor alle andere doelgroepen.
Chauffeurs van Centraal Nederland, streekrijders van de NZH, boerencollega's
van Westnederland uit het Westland, Boskoopse boomtelers van Westnederland
en mogelijk vergeet ik nog enkele soorten. Dit verschijnsel zal ongetwijfeld
ook elders in Nederland in het Openbaar Vervoer normaal geweest zijn.
Gelukkig is zoiets tegenwoordig ondoenlijk geworden omdat we dan veel teveel
tafels moeten plaatsen om alle groeperingen apart te laten zitten. Niemand
die er nu nog over denkt om zo om te gaan met elkaar. De hele wereld zit
tegenwoordig bij elkaar aan een eindpunt om te discussiëren over het gebrek
aan tolerantie in de moderne samenleving. Hoe vreemd kan het lopen.
Surftips:
Recent heb ik
linken geplaatst over de luchtvaart en nu heb ik er weer eentje
die heel bijzonder is over hetzelfde thema. Als de pagina goed
geladen is, kun je met je muis schuiven en draaien en als dat
nodig is staan er onderaan navigatieknoppen waarmee je ook kunt
bewegen. Fraai beeld en een indrukwekkend
overzicht van de
cockpit.
Klik op:
Grappig:
Het was een hete zomerdag geweest en net toen mama haar
kleine spruit in bed wou stoppen, brak een hevig onweer uit.
De kleine jongen was doodsbang en met een trillende stem vroeg hij:
"Mama, wil je bij mij slapen vannacht?" Moeder gaf haar zoontje een
flinke knuffel en zei: "Ik kan niet, ik moet bij papa slapen."
Het jongetje was even stil en zei toen: "Wat een grote bangerik is hij
toch, hè."
Een man van 85 ligt beneden in de
kamer op sterven, hij is ernstig ziek en heeft niet lang meer te
leven. Op een geven moment wordt hij wakker en ruikt een
heerlijke geur vanuit de keuken. "Zelfgebakken cake"
Hij roept een paar keer z'n vrouw,
maar die hoort hem niet en uiteindelijk krijgt hij zo'n trek in
een plak cake dat hij besluit om toch maar zelf naar de keuken
te gaan. Met veel moeite weet hij al kruipend de keuken te
bereiken. Met z'n laatste krachten probeert hij een plak cake
van het aanrecht te pakken, maar op dat moment krijgt hij een
gigantische klap op z'n hoofd…..
"Afblijven", zegt z'n vrouw. "Die is
voor NA de begrafenis".
Komt een man in het café. Gaat aan de bar zitten bij een
vreemdeling. Deze vreemdeling vraagt aan de man of deze zin heeft in
een triootje. De man kijkt verontwaardigd, maar zegt: "Tja, lijkt me
wel leuk" Zegt de vreemdeling: "Dan moet je nu naar huis gaan."
De juf begint de eerste natuurkundelessen van het schooljaar met de
vraag wie er een paar elementen kan opnoemen. Petertje steekt
ijverig zijn vinger op en mag het antwoord geven. "Nou juf, er is
water, aarde, vuur en sex". Juf is met stomheid geslagen en wil
weten hoe hij bij dat laatste
komt. Heel makkelijk meent hij, want zijn moeder zei gisteren nog
tegen haar vriendin: "Als mijn man aan sex doet, is hij in zijn
element".
Ingezonden berichten:
Een bijzonder fraai busmodel van een zeer kleine
Saurer-bus (red. een Hommeltje uit 1939), kijk eens op deze
webpagina:
http://www.pcreest.nl/Saurer.html
Groetjes, Herzliche Grüße, Peter.
Tot slot:
De volgende brief krijgt de titel Mengelmoes mee en dus
zal het duidelijk zijn dat er een voorjaarsopruiming plaats gaat vinden.
Graag tot ziens in busbrief 98.
Wijsheden:
Boeken hebben evenals mensen hun succes vaak aan hun titel te danken. (Sirius)
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te
hebben. (Russell)
De dommen hebben het buskruit niet uitgevonden, maar
zij schieten ermee. (G.Uhlenbruch)
terug naar de