Hoogste tijd voor de grensoverschrijdende foto's in alfabetische
volgorde van landsnaam.
Foto 1a-1b-1c -
Egypte:
De aftrap wordt gegeven door Egypte. Foto's die ik
van Enny toegestuurd heb gekregen. De bussen zijn niet als fotomodellen te zien
maar deze 3 foto's geven een indruk van hoe het eruitziet in een compleet ander
gebied dan wat wij gewend zijn. Een tourbus op een weg dwars door een zanderig
landschap met daarachter een complete colonne. Daarnaast zie je in de verte een
parkeerplaats voor louter bussen aan de voet van de piramide waarvan op de derde
foto een close-up. En dat allemaal onder een strak blauwe lucht.
Foto 2a-2b-2c-2d-2e-2f-2g -
Engeland
Over Engeland is al heel veel bekend want dat is
door de daar gekoesterde tradities een bekende busnatie met een uitstekende
reputatie op het gebied van het restaureren en in stand houden van museumbussen.
Van Marcelle kreeg ik deze serie die zij maakte op vakantie bij Chester in de
buurt van Liverpool en Manchester. Geen exemplaren uit een museum maar een
doorsnee dienstbus met een bijzonder 'ding' naast de bestuurderszitplaats (met
de tekst erop: notice to all passengers) dat ongetwijfeld zal dienen voor de
financiële transacties maar hoe precies? Daaronder een indruk van een
Optare bus
En als uitsmijter het luxe onderkomen waar ooit
trams gestald werden.
Foto 3a-3b-3c-3d-3e-3f-3g -
Frankrijk:
Bij de F geen foto's van de Filippijnen of van
Fujimori in Japan maar gewoon van om de hoek in Europa, van Frankrijk. Met dank
aan Jan van den Berg die in veel gevallen mijn gewaardeerde hofleverancier is op
fotogebied. Zo ook dus van zijn vakantie in het land van Sarkozy. Geen
uitgebreid gedetailleerd info-verhaal maar gewoon een leuk divers overzicht van
een paar Franse bussen en busjes. Vermelding verdient natuurlijk wel de 5e foto
(foto 3e) van de trolleybus vanwege de bijzondere wielkasten maar ook
vanwege de bestemming. Ik wist alleen van het bestaan van ansjovis af maar er
blijkt dus ook montjovis te bestaan.......
De andere 2 foto's zijn van de hand van Leo (Connex
- foto 3f) uit de Vogezen en de laatste foto (3g) van Louis gemaakt
in Grenoble.
Foto 4a-4b-4c-4d -
Griekenland:
Deze 4 foto's kreeg ik van Gijs die op vakantie op het eiland
Kefelonia in Griekenland foto 4a maakte. Weinig details van de bus zelf maar de
foto geeft een prima indruk van het gebied waar onze Griekse collega's hun werk
moeten doen.
Het busstation van foto 4b staat op het
eiland Karpathos. Op dit eiland schijnt weinig vandalisme te bestaan want
de dienstregeling wordt nog gewoon met de hand aangebracht op een soort
'whiteboard'. (foto 4c) Op de laatste foto zie je een 'onderkomen' dat als
wachthuisje dienst doet maar zo te zien alleen geschikt is voor lilliputters.
Lijkt me heerlijk toeven als de temperatuur zo rond de 35 graden
is!!!
Foto 5a-5b -
Kazachstan:
Bij de K twee landen waar je niet
direct aan zal denken maar waar ik wel van 2 lezers foto's van kreeg
toegestuurd. Bij foto's 5a en 5b staat een oude Mercedes O405 in
Kazachstan-Seifullin. De wagen heeft zo te zien ooit dienst gedaan in de
vestiging van Zoetermeer vanwege de bestemmingsfilm: 'Veiling' op de eerste foto
en, helaas door het verkleinen niet meer goed te lezen, het woordje 'Bleiswijk'
op de 2e foto vandaar even een aparte inzoomer.
Met dank aan Bertus die niet
zelf fotografeerde maar die deze foto's via via kreeg en aan mij
doorgaf.
Foto 6a-6b - Kroatië:
Nog een vakantie in een land met een K. Deze
Kroatië-foto's zijn wel van de hand van een collega. Hans stuurde mij deze
kiekjes die hij maakte toen hij, o.a. in Reijka de 2e grootste stad van Kroatië,
op huwelijksreis was. MAN heeft de overhand, is dat toevallig op een
huwelijksreis? Dat iemand op huwelijksreis nog denkt aan het maken van busfoto's
zegt iets over de toewijding. Bedankt Hans en ook zijn echtgenote en ik hoop dat
zij verder echt genoten hebben.
Foto 7a-7b-7c-7d-7e -
New York:
Het zou toch over landen gaan hoor ik
je denken. Wat doet New York daar dan bij? Natuurlijk had ik deze foto's onder
het hoofdstuk Verenigde Staten kunnen zetten maar omdat New York zo groot is,
leek het mij het beste om The Big Apple als aparte locatie te beschouwen. Temeer
omdat de oppervlakte van de staat New York met 1214 km² door kan gaan voor een
klein land. Van Dennis kreeg ik deze foto's. Geen database met gegevens
beschikbaar dus je zult het moeten doen met de plaatjes. Van het OV in New York
valt zoveel te vermelden dat ik dat liever overlaat aan een Amerikaanse collega
busbriefbode maar een indruk kan geen kwaad en die staat hierbij inclusief een
van die echte Amerikaanse "Zware Jongens" van de Interstates. (Een
Interstate, volluit Interstate highway, komt overeen met een autosnelweg
(A-wegen). Interstates worden ook wel Freeways genoemd. Ze hebben minimaal twee
rijstroken per rijrichting en ongelijkvloerse kruisingen.)
Foto 8a-8b-8c-8d -
Willemstad:
Nog maar net terug uit Curaçao was Jan precies
op tijd om nog mee te gaan in deze busbrief. De wereld is zo klein tegenwoordig
dat je met een verhaal over een dagje Giethoorn op een verjaardag weinig indruk
meer maakt maar ik neem aan dat Jan met dit reisje voorlopig niet uitgepraat is.
De bus bij 8a en 8b gaat naar de grotten van Hato, Otrabanda, Punda, klein
Curaçao. Het is een Bon Tardi (goede dag!) Jan heeft speciaal deze foto's
genomen omdat het hem opviel dat het openbaar vervoer aldaar vermeld staat op
het kenteken. Niet alleen bij de grotere bussen maar ook de kleinere hebben die
vermelding. Zonder het woordje bus in het kenteken kun je wel instappen maar je
weet dan niet of terecht komt waar je wilt.....
Foto 9a-9b-9c-9d-9e-9f-9g-9h -
Zuid-Afrika:
De wijn is er lekker, tenminste dat vind ik, maar
de chauffeurscabine valt een beetje tegen. Waarom er precies in het midden van
de stoel een scheur zit laat zich raden. Omdat ik een fatsoenlijke nieuwsbrief
maak, laat ik de conclusie geheel aan de lezer. Met dank aan Kees die mij deze
foto's deed toekomen. De foto bij 4a uit Griekenland had ik zo kunnen omruilen
met deze foto 9c. Over een kleine wereld gesproken. In het museum is
ontzettend veel te vinden o.a. voor treinliefhebbers (zie:
steam-locomotives-south-africa)
maar ook voor de busfreaks staat er het een en ander te bewonderen. Op foto 9b
zie je zo'n speciaal voertuig. Half bus half vrachtwagen. De uitleg moet ik je
onthouden, geen idee. Wie het weet, mag het zeggen.
Op 9g zie je bus die speciaal ingezet wordt voor
een bezoek aan Robbeneiland waarvan de ingang op foto 9h te zien is. Voor
eventuele onwetenden is er op deze link een toelichting te vinden:
Robbeneiland
maar ik kan alvast melden dat Robbeneiland de geschiedenis ingegaan is als de
plaats waar Nelson Mandela 27 jaar gevangen heeft gezeten.
Van Edwin Timmers kreeg ik een reactie op
de bijzondere bus bij foto 9b.
Hij schrijft: "Of dit soort apparaten nog
steeds in Zuid-Afrika rondrijden weet ik niet, maar in sommige
Scandinavische landen kom je zo nog tegen, sommigen zelfs gloednieuw.
Door het rijden door gebieden met
weinig inwoners worden twee zaken gecombineerd: het personen- en
vrachtvervoer. Zo maak je minder, en zelfs onrendabele lijnen
winstgevend. Zou hier waarschijnlijk niet werken, omdat hier alles snel
en strak op tijd moet, maar in Noord-Europa schijnt het te werken."
Foto 10a-10b-10c-10d-10e-10f -
Zwitserland:
En dan de laatste vakantiebestemming. Zwitserland
van de hand van Ro en Jo, ook bekend van de busbrief over Canada (aflevering
75). In Zwitserland hebben ze blijkbaar een oplossing gevonden voor een veel
voorkomende kwaal bij buschauffeurs, de busbil. Net als de RSI-arm is dit een
hinderlijke aandoening waarvoor je in deze automaat op foto 10a een middeltje
kunt bekomen. Hopelijk voeren ze dit bij ons snel in.
Verder fraaie plaatjes van een busstation in Luzern
en 2 trolleybussen. We zien Mercedessen (waar zie je die niet?), maar ook bussen
van HESS een Zwitserse carrosseriebouwer van bussen en
bedrijfsvoertuigen.
Zwitserland was in West-Europa lange tijd het
trolleybusland bij uitstek. Helaas zijn er de afgelopen jaren een aantal
trolleybedrijven verdwenen. Voor de nog bestaande bedrijven heeft HESS de
afgelopen jaren een groot aantal trolleybussen geleverd. Ook
Arnhem heeft bij HESS een negental gelede trolleybussen besteld van het type
Swisstrolley 3. Deze bussen zullen eind 2009 worden afgeleverd. Gezien de
plannen met de trolleybus in Arnhem is deze bestelling niet voldoende om op alle
nieuwe routes (Vredenburg, Hoogkamp en Schuytgraaf) met trolleybussen te rijden,
laat staan om de 11 oude Volvo trolleys te vervangen.
Uitsmijter:
Deze foto roept allerlei dubbelzinnigheden op maar
de bestemming is gewoon Sletten. Bij Google vind je dan Camping Sletten in
Denemarken maar of dat nou veel duidelijkheid brengt weet ik niet want nu word
ikzelf nog veel nieuwsgieriger.....
En als je denkt waarom zijn er zo vaak
storingen op het internet? Dan zie je hier de mogelijke reden.....
BusBabbel:
Effect van
Down
Alle collega's zou teveel gezegd zijn maar ik ben
er zeker van dat menigeen eenzelfde ervaring, die ik hieronder op ga schrijven,
meegemaakt zal hebben. Wie is nooit met een flinke dieselontbranding Buiten
Dienst/Geen Dienst vertrokken van zijn of haar laatste halte zonder de
inhoud van de bus te doorzoeken op achtergebleven spullen? Ik geef het stalen
ros meestal flink de sporen want na zo'n 8 à 9 uur sturen, ruik ik bijna altijd
lijfelijk 'de stal' en het gevolg is dan dat er slechts een groene streep
zichtbaar is op de snelweg. Die ene parapluie zal me een zorg zijn, die wordt
heus wel gevonden voor de dag om is. Toch kun je je flink vergissen want ik ben
echt weleens op mijn schouder getikt op het moment dat ik de garage inreed. Ik
zal mijn reactie op zo'n moment maar niet omschrijven want ik vermoed dat
iedereen kan bedenken hoe dat is. Nadat de hartslag weer wat tot bedaren gekomen
was en er weer bloed door de aderen in mijn bleke gezicht was gaan stromen,
bleek de bewuste persoon lekker op de achterbank in slaap gevallen te
zijn en was niet zichtbaar in mijn binnenspiegel. De bewuste nablijver
vroeg waar hij moest overstappen en helemaal op de bluf (echt gebeurd) wees ik
hem de bussen die in de stalling stonden. "Waar moet u naartoe?" vroeg ik.
"Naar Delft Station", antwoordde hij. Ik zag een collega naar een bus lopen om
zijn dienst te beginnen en riep uit het raampje: "Ga jij naar Delft Station?"
Hij bevestigde dat en ik vertelde de man naast mij dat hij zijn overstap gehaald
had. Het toeval had mij een handje geholpen.
Een ander voorval was jaren daarna. Ik had 2
jongens/mannen in Monster in de bus gekregen die geboren waren met het Syndroom
van Down. Eentje deed het woord en maakte mij duidelijk dat ze in het centrum
van Den Haag moesten zijn. Ik zei dat ik zou waarschuwen en ging op weg. In het
centrum keek ik in mijn spiegel en zag nog net een van die jongens uitstappen
dus ik hoefde niet te waarschuwen (dacht ik). Op Den Haag CS aangekomen deed ik
wat ik hierboven heb omschreven en gaf mijn bus de sporen richting huis. Bij het
verkeerslicht pakte ik mijn spullen in en schoot de Utrechtse Baan op. Ter
hoogte van Voorburg keek ik terloops in mijn binnenspiegel en je raadt het al,
ik zie het hoofd van die andere jongen langzaam boven de stoelen uitkomen. Het
was net slow-motion. Eerst zijn piekhaar, dan zijn verbaasde blik en dan het
rondkijken naar een wereld die hij niet verwachtte. Het was vermakelijk en
ontroerend tegelijk maar het betekende ook dat ik een probleem had want omkeren
is er op dat punt niet bij. Haastige spoed is dus echt zelden goed. Ik moest
doorrijden naar Nootdorp, daar keren en dan terug naar Den Haag CS. De knaap was
intussen hersteld van zijn verbazing, naar voren gekomen en begon het
gelukkig leuk te vinden. Dat was een hele geruststelling want voor hetzelfde
geld raakte hij in paniek. Toen ik hem afgezet had op het busplatform, zwaaide
hij nog een keertje, keerde zich om en was mij vermoedelijk alweer vergeten op
weg naar andere ervaringen. Met een flinke vertraging ging ik alsnog naar de
garage, eigen schuld dikke bult, en ik ben dat moment dat ik in de spiegel keek
nooit meer vergeten. Het effect van Down.
Surftips:
Op
nl.youtube.com
kun je een filmpje bekijken met daarin de werkwijze om je eigen filmpjes naar
YouTube te kunnen zenden.
Klik op:
Grappig:
Een man en een vrouw lopen door het museum. Zegt de
vrouw: “Marinus zo’n lelijk schilderij heb ik nog nooit gezien!”
Zegt Marinus: “Margreet zet je bril op en ga van die
spiegel weg!!!”
Een man zegt tegen zijn vrouw “"Schat ik
moet je iets bekennen wat ik nog nooit heb durven zeggen. Ik ben al mijn hele
leven kleurenblind”. Zegt zijn vrouw: “Geeft niets hoor lieverd. Ik moet je
eigenlijk ook iets vertellen. Ik kom niet uit Gouda, maar uit
Ghana”.
De
nieuwe hoofdstad van IJsland heet Armjavik....
Aparte
koe:
Een Hollandse boer wil graag een Belgische koe bij zijn veestapel.
Hiervoor gaat hij naar de veemarkt in Sint Truiden (B).
Hij loopt langs de
dieren en vraagt de prijzen, Euro 1000 , 1200, enz.
Komt hij plotseling bij
een veehandelaar met een koe van 250 Euro. Dat is net mijn prijs, denkt
die boer en wil de koe kopen. 'Dat kan' zegt de veehandelaar, 'er mankeert
echter wel wat aan de koe.'
'Wat dan?' vraagt de boer. 'Wel' zegt de
veehandelaar, 'als de koe gemolken moet worden trekt ze de uiers in en wanneer
ze gedekt moet worden gaat ze op haar kont zitten.' Nou denkt de boer, dat
los ik wel op.
Komt de boer bij de grens, vraagt de douane hem of hij wat
aan te geven heeft. 'Alleen een aparte koe' zegt de boer.
'Een aparte koe?'
vraagt de douanebeambte, 'wat is er dan zo apart aan die koe?'
'Wel' zegt de
boer, 'als ze gemolken moet worden trekt ze de uiers in en wanneer ze gedekt
moet worden gaat ze op haar kont zitten.'
'Komt die koe misschien uit Sint
Truiden(B)?' vraagt de douanebeambte. 'Ja' zegt de boer, 'hoe weet jij
dat?????'
'Dat komt,' zegt de douanebeambte, 'daar komt mijn vrouw ook
vandaan.....'
Ingezonden
berichten:
Van Zweer Wijnmalen het volgende: "Goedemorgen Wim. Heel erg
bedankt voor de busbrieven. Ze zijn
perfect. Ik heb ze met genoegen zitten lezen en naar volle tevredenheid
bekeken. Groetjes Zweer.
P.S: Dit is een bus van Kwibus, een oude
interliner."
Ook de volgende
tekst wil ik jullie niet onthouden: "Mocht er om half 5 weer uit, fijne baas
heb ik hoor.
Hebben ze bij de RET op de haltepalen de nieuwe lijnen voor
14 dec. a.s al erop geplakt , gezellie hoor al die vragen, pfffft. Wordt weer
tijd voor m'n button op de mouw....ik ben doof !!.... Zeuren de passagiers
in bij jullie ook zo ?
Wij horen tegenwoordig 40 talen geloof ik,
tijd voor een integratiecursus. Had je al gehoord van de nachtbuschauffeur bij
ons die overvallen is? 400 euro buit, en 5 overvallers tegen 1 chauffeur, gemeen
hè?
Dat is de man 80 euro, daar delen ze een paar rake schoppen en tikken
voor uit en met een stroomstootwapen, flinke gasten hoor."
Tot slot:
Dat is dat. Weer een afgeladen brief tot een finish gebracht.
Nu rest mij de keuze voor het volgende nummer. Vermoedelijk zal die over de
zwart-wit periode gaan, een populair gebleken onderwerp dus maak je borst maar
nat. Tot aflevering 81.
Wijsheden:
Zwijgzame mensen zijn niet altijd
denkers. Je hebt laden die op slot zijn en waar niets in zit.
(Brohan)
Vele vrouwen trouwen omdat ze het alleen
zijn beu worden. Zij scheiden om dezelfde reden. (Hanne Wieder)
Ook deze tijd zal eenmaal de goede oude
tijd worden. (Godfried Bomans)
terug naar de