06 september 2009

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
____________________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: 10 jaar OV in Boskoop punt nl __________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
10 jaar OV in Boskoop punt nl
Uitsmijter: HTM in Duitsland? - 2728 XX of Transdev? - Correxxion?
SlimvanWim: Screensaver
Busbabbel: Veolia
 

 
Druk, druk, druk. Een veel gehoord antwoord op de vraag: Hoe gaat het ermee? Soms een onschuldig excuus voor een vergeten afspraak, soms een gewoonte antwoord maar vaak ook helemaal terecht. Mensen willen/moeten vaak 36 uur in een dag van 24 stoppen en dat levert in menig geval op den duur een burn out op of in goed Nederlands: iemand is afgebrand en niet door anderen maar door zichzelf. Sinds enige tijd is mijn reactie ook steevast 'Druk Druk Druk' waar er jarenlang een 'Zo Z'n Gangetje' als antwoord gegeven kon worden. Voor mij een plezante afwisseling in mijn leven maar toch hou ik de vinger aan de pols want het moet leuk blijven. Niets moet, alles mag is mijn motto en daar blijf ik ontspannen bij.
Een leuk aspect van mijn hobby was een uitnodiging van Marty Werkman om zijn jubileum mede te gaan ondersteunen. Dat kwam tot uitdrukking in o.a. een excursie tussen Boskoop en Delft en ik kan het niet laten om mijn voorgenomen onderwerp over haltes en eindpunten een busbrief op te schuiven en in deze busbrief 8 augustus 2009 centraal te plaatsen.
 

Foto 1a-1b-1c-1d-1e:
Om te beginnen wil ik alle fotografen danken voor hun bijdrage. Ik heb van een aantal mensen foto's gebruikt voor deze busbrief en sommigen hebben hun naam op de foto vermeld. Anderen doen dit niet en omdat er intussen zoveel foto's van die dag op internet circuleren, weet ik niet meer van wie wat is. Excuus voor het feit dat er niet bij alle foto's een naamsvermelding aanwezig is dus.
Waarom dan een busbrief vol terwijl er bij Marty op de pagina al zoveel is te vinden? Ten eerste heb ik mijn eigen foto's bewaard om die exclusief voor deze busbrief te gebruiken en ten tweede, en dat is belangrijker, zullen er onder de busbrieflezers best nog een aantal zijn die niet op de hoogte waren en die wil ik graag op deze wijze van mooie, leuke en bijzondere foto's voorzien. En ten derde wilde ik graag een hommage brengen aan Marty. Hij is intussen dusdanig geprezen via alle kanalen dat ik getwijfeld heb of ik daar ook nog eens overheen wilde gaan maar het kostte weinig moeite om mezelf te overtuigen.
 
Bij foto's 1 de webmaster en organisator zelf in beeld samen met de bus die tot het einde van 2009 rond zal rijden met deze reclame opdruk die buiten medeweten van Marty als verrassing opeens opdook op 8 augustus. Wat schetst mijn verbazing als ik op zijn pagina recent een foto zag staan van deze bus met een flinke schade aan de voorkant. Gelukkig wordt dit zo snel mogelijk hersteld zodat de 8563 weer het straatbeeld zal gaan opfleuren met het logo van '10 jaar OV in Boskoop'.
Ook tijdens de dag moest Marty nog regelmatig de gang van zaken checken, dubbelchecken en bijstellen en dan is een mobieltje geen overbodige luxe.

           


         


Foto 2a-2b-2c-2d:
Een vierluik van de deelnemende bussen. Marcel kwam met de 1698 aantuffen. Een Leyland uit vervlogen tijden. Uit busbrief 85 heb ik de tekst gehaald om ook in deze aflevering te gebruiken, dat scheelt weer klikken voor de liefhebber:
"Een bijzonder exemplaar heb ik gevonden in de vorm van de 1698. Zelf hadden wij ooit de serie 1699 t/m 1712 in de regio actief maar de 1698 heeft bij de DVM dienst gedaan. De DVM (Drentse Vervoer Maatschappij) ging in 1996 samen met de FRAM (Friese Autobus Maatschappij) op in het bedrijf VEONN wat later in 1999 weer Arriva werd. De bus is gebouwd in 1980 en is nu in handen van de Stichting Museumbus 1698 en deze foto is gemaakt door Herman Scholten Bears Publishing.
 
Van de paarse cabrio heb ik het volgende opgedoken: De 709 (ex-6674) werd tot cabriobus verbouwd; in mei 1996 kreeg 'ie het nummer 644. Daarna volgden carrières bij Bakker, Wormerveer (oktober 1997 als wagen 59) en TCR, Vlissingen (maart 1999 als wagen 46)
Om precies te zijn, deze bus werd in 1977 gebouwd voor de NZH, reed bij de NZH voor de Travel afdeling, ging mee over naar Connexxion en is dus nu in beheer bij Taxi Centrale Renesse.
 
Dan de groene cabrio. Deze wagen staat veelal gestald in Nieuwegein waar ik hem dan ook heb opgehaald. Deze bus werd in 1985 gebouwd voor de VSL waar het wagenparknummer 5-375 was en later veranderde dat in het gebruikelijk ESOnummer 9969. In 1995 fuseerde het bedrijf met Hermes. In een document op internet las ik de volgende zin: "De cabriobussen 9968 en 9969 hebben op 26 augustus 2006 na ruim 20 jaar en elk een kleine 1,2 miljoen kilometer op de teller, voor het laatst gereden." Dit is van toepassing op de 9968 want die kwam niet meer door de APK maar de 9969 is de sloopdans ontsprongen en rijdt dus nog steeds regelmatig als bijzonder voertuig door de diverse regio's.
       
       

Foto 3a-3b-3c-3d:

Bij de vestiging in Boskoop kwamen alle deelnemers bij elkaar. Vanuit Rotterdam en Schiphol kwamen de 2 museumbussen naar Boskoop NS en vandaar reden ze naar de vestiging van Boskoop waar de 2 cabrio's zich aansloten. Intussen was de Hybride bus 4884 vanuit Alphen ook het terrein opgereden en konden de eerste groepsfoto's genomen worden.

       

       


Foto 4a-4b:
Een bezoek aan de Tuin van Boskoop stond op het programma dus voorlopig was iedereen zoet met een fotograferen maar dan niet van prachtige heggen en rozenstruiken maar natuurlijk, hoe kan het ook anders, van opgelegde bussen zoals hieronder te zien is aan de rijen Alliances die in Boskoop staan te wachten op een tweede leven.
       

Foto 5a-5b-5c-5d:
Toen iedereen uitgeklikt was met de digitale speeltjes, gingen we op pad naar Zoetermeer maar niet zonder dat er een volgende fotosessie op het programma stond. Benthuizen was het doel en wel om het feit dat daar de molen voor een fraaie achtergrond zou gaan zorgen. Fotograaf Jan van den Berg leefde zich uit met verschillende lenzen en ook was hij te aanschouwen in diverse houdingen, posities en hoeken. Ook anderen maakten een snapshot op deze hotspot en de buurman die zijn tuin stond te ontkruiden kon slechts na lange tijd met moeite een lach op zijn gezicht toveren want de vredige stilte en zijn dorpse woongenot werd enige tijd verstoord door opgewonden stemmen en motorgeronk. Gelukkig (voor hem) gingen we alweer snel door naar de koffie in Zoetermeer.
       
       

Foto 6a-6b-6c-6d:
En wat had Marty daar weer als verrassing geregeld.....een gebakje met het feestelijke logo. Familieleden van Marty stonden in de startblokken om iedereen te voorzien van een bakkie koffie en een zoet hapje maar door de grote drukte zagen velen ervan af om nogmaals koffie te gaan halen en bleven de meeste deelnemers buiten. Op foto 4d de man die daar medeverantwoordelijk voor was want hij had een quiz opgesteld die door alle deelnemers met enthousiasme werd ingevuld en daarvan staan de beelden bij de volgende serie foto's.
       
       

Foto 7a-7b-7c-7d:

Eerst nog even foto's van de aankomst en de opstelling van de bussen in Zoetermeer en daaronder de drukte die aangericht werd door de vragenlijst van Dick van der Goot (foto 6d en Portret van Dick). Zoals gezegd, buiten was het een onwerkelijk gezicht. De wand van de aangebouwde kantoorruimte had wel wat weg van Klaagmuur omdat iedereen zijn quiz-formulier op deze wijze invulde. Uiteindelijk werd  er niet onverdienstelijk gescoord maar dat merkte iedereen pas aan het eind van de middag.

       

       


Foto 8a-8b:
Even een intermezzo doordat we op weg gingen naar Delft voor een fotosessie op de Markt vlak voor de Grote Nieuwe Kerk. Maar eerst door het overgebleven polderlandschap tussen Zoetermeer-Pijnacker-Delft over de provinciale weg die nog niet zo lang geleden aangelegd is en de hazen, de eenden en de meerkoeten de schrik om het hart liet slaan.

         


Foto 9a-9b-9c-9d:
Het staatsieportret dan natuurlijk op deze historische plek. Onder toeziend oog van Hugo de Groot, ja, de man van de boekenkist, kwamen de kisten (vliegterm) de Markt oprijden. Alle toeristen keken verbaasd maar dat hoort zo als toerist. Kun je later thuis nog het een en ander vertellen. Foto 9b en 9c zijn ingezoomde plaatjes van de groep deelnemers en foto 9d is de hoffotograaf van die dag die het hogerop zocht om o.a. de groepsfoto te maken: Jan van den Berg.

         

            


Foto 10a-10b-10c:
En daar staan ze dan, de historische bussen op een historische plek. Jan beklom de toren en maakte deze zeer fraaie beelden. Daar kan ik weinig aan toevoegen.

         


Foto 11a-11b-11c-11d-11e-11f-11g-11h:
Laag bij de grond stonden de zaken er niet anders voor. Warm weer zorgde voor een heerlijke terrasmiddag en de bussen vonden het best. Doorkijkjes, overzichten, aanzichten en uitzichten, wat je maar wilde was mogelijk. De 2 cabrio bussen waren achtergebleven op de parkeerplek waar touringcars hun klanten mogen laden en lossen aan de zijkant van de Nieuwe Kerk. Nieuwe en oude bussen waren soms op de gevoelige plaat vast te leggen en zodoende staat op foto 11g de 9969 naast de Caetano 8267. De rest zijn sfeerplaatjes met als slotfoto het interieur van de Renesse cabrio op weg van de Markt naar de vestiging van Delft.
         
         
         
         

Foto 12a-12b-12c-12d-12e-12f-12g:

De slotserie komt van de vestiging in Delft. Hier was de mogelijkheid voor liefhebbers zonder groot rijbewijs om een rondje te rijden. Een lesbus voor mensen die nog nooit op een bus hebben gereden (dit werd door uitzendburo Randstad gedaan die hoofdsponsor van de dag is). De OV-Chipkaartbus komt langs met Theo Silvius en de 9969 cabrio rijdt 2 keer een sight-seeing door Delft met toelichting over diverse bijzonderheden. De uitslag van de quiz is op passende wijze met prijzen beloond waaronder miniatuurbussen en fotoboeken met bijzondere plaatjes. Al met al een enerverende dag die Marty mag bijschrijven op zijn staat van dienst.
Dank aan alle mensen die aan deze dag meewerkten en ik draag daaraan graag een steentje bij. Marty werd bij het 5-jarige bestaan volledig verrast en had zich voorgenomen dat dit nu niet zou gebeuren en dat hij de regie in handen kon houden. Voor 90 % is het gelukt de onverwachte gebeurtenissen onder de duim te houden maar van de overige 10 % is hopelijk deze busbrief een verrassend onderdeel.

         
         

          

         


       

Uitsmijter(s):
3 stuks uitsmijter deze keer, het kan niet op. Wie verwacht in vredesnaam een HTM Neoplan met een Roemeens kenteken in Duitsland? Ingezet voor vervoer van arbeiders (links in beeld) van de vleesfabriek Tönnies. Het is een bus die ook bij Vogt heeft gereden. Groeten Hugo Richter.

De 3 onderstaande foto's betreffen dezelfde bus, de Mercedes Integro 2728. Op de eerste foto is de bus nog gewoon in Connexxion dienst maar op de tweede foto is het opeens een buitenlandse bus onder Transdev maar was dat niet het moederbedrijf van Connexxion??? Op de derde foto van Eric M. van april 2009 is de bus in een andere pose te aanschouwen. Ook Martin S. bedankt voor de geleverde foto's.

         

En ten derde een foto die ik van Marty op de valreep binnenkreeg en die op internet gevonden werd door Rene Zijlstra. Geen commentaar noodzakelijk denk ik.

               

Er kwam bericht binnen van Kevin Evers, de fotograaf van de originele foto van de 8227 die hierboven als tank met aangepast logo staat. Het origineel en de bewerking staan hier herkenbaar naast elkaar. Kevin mailde mij met de vraag wie dit gedaan heeft. De foto van Kevin dateert van 6 februari 2007 en hij zou graag weten wie de creatieve geest is die er de bewerking op los gelaten heeft.


       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Nadat ik hier en daar wat navraag gedaan heb, blijkt dat iets dat veel voorkomt door de meeste mensen wordt aanvaard als zijnde vanzelfsprekend. Heb je een screensaver? Ja hoor, is dan het antwoord. Wil je weleens wat anders zien? Ja hoor maar hoe dan? Hieronder vind je uitleg om de plek te vinden waar je het een en ander kan aanpassen.  
We beginnen door met de rechtermuisknop op het bureaublad te klikken en kiezen dan voor Eigenschappen. In het dan zichtbare venster kies je voor tabblad Schermbeveiliging. Tot nu toe geen punt lijkt me. In het smalle venstertje staat welke screensaver er nu ingesteld staat en daaronder het aantal minuten waarna de screensaver actief zal worden. Klik op het pijltje en je ziet in een lijst staan uit welke screensavers je kunt kiezen. Microsoft heeft een aantal vaste screensavers voorgeprogrammeerd en daar kies je b.v. '3D Tekst'  Nu zie je al wat bewegen in het voorbeeldvenstertje maar we willen natuurlijk graag dat de screensaver een tekst laat zien die we zelf willen hebben. Klik daarom op 'Instellingen' Nu zie je een aantal mogelijkheden om deze screensaver naar eigen keuze te bewerken. Bij 'aangepaste tekst' zet je iets anders door in het venstertje b.v. je eigen naam te typen. Je kiest het lettertype zo nodig en klik op OK. Nu even zien of het bevalt door op 'Voorbeeld' te klikken. Niet tevreden? Ga terug door op je toetsenbord de Esc toets in te drukken en ga weer naar de 'instellingen' en pas meer zaken aan. Je kunt steeds het resultaat even testen tot je tevreden bent en dan op 'toepassen' en OK te klikken.
Het is ook mogelijk om zelf andere screensavers toe te voegen en dat is in veel gevallen heel eenvoudig maar dan ben je wel aan het installeren en ik weet dat een heleboel computergebruikers dat een woord vinden waar ze liever niets mee te maken hebben want je weet maar nooit wat er dan gebeurt en inderdaad, als je dat niet regelmatig doet, kun je voor vragen komen te staan waarvan je niet weet of er Ja/Yes of Nee/No geklikt moet worden. Voorlopig is het al leuk genoeg om met de aanwezige screensavers eens te stoeien zodat je er meer vertrouwd mee raakt. In het rijtje screensavers zie je ook '(geen)' staan en dat kun je gebruiken als je helemaal geen screensaver zou willen gebruiken. Hopelijk probeer je het toch eens aan te passen en laat je je niet afschrikken. Veel plezier.
 
In Windows 10 kom je bij de screensaver instellingen door naar de algemene instellingen te gaan (rechter muisknop naast start) en dan in het scherm te kiezen voor 'persoonlijke instellingen'. Daarna kies je voor 'vergrendelingsscherm' en dan zie je in het rechterscherm gedeelte onderaan de optie staan 'instellingen voor schermbeveiliging'.

           
BusBabbel:
Griep
Eigenlijk wilde ik deze busbrief al vorige week versturen zoals in het voorwoord staat vermeld, de overgang van Connexxion naar Veolia in de regio Haaglanden heeft meer beslag gelegd op mijn vrije tijd dan ik had verwacht. Na het zachtgroene overhemd van Connexxion ben ik nu gehuld in een rood/wit streepjesdesign met een sjieke grijze stropdas. De bussen hebben soortgelijke kledingvoorschriften en mogen de straat op met dezelfde kleurencombinatie. Het ziet er fris en fruitig uit en na een periode van gewenning en aanpassing zal de boel wel snel ingeburgerd zijn. In Delft zijn we gehuisvest op de eerste etage van een bedrijfshal waar een muurtje ervoor zorgt dat de galerij nu een gang geworden is en we gescheiden zijn van de werkzaamheden bij de buren. We lopen er op onze tenen want naar nu blijkt, is de houten vloer toch wat kwetsbaarder dan we in eerste instantie hadden verwacht. De snoep en drankautomaat, in gevulde toestand meer dan 600 kilo, maakt kans door de vloer te zakken en is dus achtergebleven op de begane grond op een stenen vloertje. De meer gevulde collega's zie je dan ook angstig opletten of er geen gekraak hoorbaar wordt waar zij ophouden.
Het is verder netjes geverfd en opgeknapt en met een beetje aankleding onzerzijds, zal het er best uit te houden zijn. De ramen zijn van een stijl die nog het meeste aan oude schoolgebouwen van voor de oorlog doen denken. IJzeren kozijnen met slingers om de bovenramen naar buiten te kunnen draaien. Het uitzicht is ook verbluffend want we zien de daken van onze bussen oftewel de gastanken bovenop het nieuwe MAN materiaal. Na jaren waarin het gebruikelijk was om je bus in een overdekte stalling te vinden, is het nu rennen als het regent en glijden als het ooit nog eens een keertje zou gaan sneeuwen. Ach, we hadden ook terecht kunnen komen in een weiland met een portocabine dus tel je zegeningen en blijf lachen. De ramen zijn enkelglas en op het noorden dus als het vriest hoeven we geen bloemen te kopen want die staan dan vast als ijsbloemen op het glas. Nog een paar maandjes en het is Kerstmis en we gaan ervoor zorgen dat de nu nog onwennige verblijven er dan zo sfeervol uitzien dat sommige collega's gaan wensen dat ze er ook zouden mogen slapen. Kan geregeld worden hoor, we huren er een etage bij, wat stapelbedden, een hospita en voilà, een Veoliahotel. Achtergrondmuziek is ook in orde want iets verder in de bedrijfshal repeteert regelmatig Polle Eduard met zijn band. Wat wil je nog meer? Laat ik het daar maar niet over hebben want als ik hier ga schrijven wat we nog meer zouden willen, ben ik weer te laat om deze busbrief morgen te versturen. Ik laat het hierbij, misschien als er de nodige veranderingen zijn te melden dat ik op deze plaats nogmaals over mijn 2e thuis zal schrijven. Tot dan.

       
Surftips:
Wendy tipt ons: Natuurlijk bestaat het risico dat je deze link al eens in een van je busbrieven vermeld had, maar hij is zo veelzijdig en handig dat ik dat risico graag neem: http://www.encyclo.nl
Je kunt hier allerhande zaken opzoeken (staan links verdeeld in diverse categorieën) maar kijk vooral ook eens in de rechterkolom, waar wat handige tools staan, zoals een vertaalhulp naar Engels/Frans/Duits/Spaans, afijn kijk zelf maar. Groetjes, Wendy B.
 
Een van de meest bezochte pagina's van Nederland is de buienradar. Als we niet over het weer praten dan kijken we er wel naar op internet dus vanwege de populariteit ook een tip in de busbrief. http://www.weernetwerk.nl/index.php

Klik op:     


 
Grappig:
Een tijdje terug rijd ik in Breda over de Wilhelminasingel. Dat is een weg barstensvol stoplichten. Ik stop achter een auto die al
voor het rode licht stilstaat. Stapt die man voor me uit de auto, laat zijn broek zakken en keert zijn kont naar het stoplicht. Het stoplicht springt op groen, de man springt in zijn auto en rijdt door. Het volgende stoplicht staat weer op rood. De man voor me stapt uit zijn
auto, trekt zijn broek naar beneden en keert zijn kont naar het stoplicht. Zodra het op groen springt, rijdt hij weer verder.
Bij het volgende stoplicht besluit ik hem aan te spreken. De man springt weer uit zijn auto, doet zijn broek omlaag en keert zijn
kont naar het stoplicht. Nu stap ik ook uit en vraag: 'Waarom doe je dat toch?'
Zegt de man: 'Ik moet van de dokter onder de rooie lamp, maar ik heb er thuis niet een!'
 
Komt een man bij de dokter en zegt: "Dokter, U moet me helpen, ....ik vergeet alles meteen!".
Zegt de dokter: "Heeft U dat al lang?" waarop de man zegt: "Wat?".
 
Van de week hing er voor het raam van een woning waar een Filippijnse gezin woont een bordje met daarop: "Filippijntjes te koop." Uiteraard belde de politie aan om verhaal te halen. De agent legde aan het Filippijnse gezin uit dat kinderhandel streng verboden is. De familie verweerde zich: "Maar agent, enkele straten verderop staan Afrikaantjes te koop!"
 
Er staan 2 mannen om een put en willen graag weten hoe diep die put eigenlijk is. Ze pakken een grote dikke biels en gooien die er in. Na enige tijd wachten, horen ze een plons! "Nou, dat is een heel eind" zegt de een. "Ja", zegt die ander, "echt wel!"
Komt er even later een geit aan rennen en het beest springt zo die put in. "Huh, dat is een rare geit zeg, die heeft zeker de geitenpest." Even later komt er een boer aanlopen en die vraagt aan een van die mannen: "Hebben jullie toevallig een geit gezien?"
"Ja," zegt een van de mannen, "die is net in die put gesprongen!"
"Nee", zegt die boer, "dat kan niet want die geit zat vast aan een hele grote dikke biels!!!......"
 
Bert rent in paniek het politiebureau binnen. "Agent, mijn  vriendin is al dagen zoek. Hier hebt u een foto van haar want ik wil haar graag terugvinden". De agent werpt een blik op de foto en vraagt laconiek: "Waarom?"

   
Ingezonden berichten:
Wandert heeft mij laten weten dat hij aan het eind van de vorige brief pas begreep waar de titel "Een slopend bestaan" op sloeg toen hij de laatste foto bekeek. Ik kan hem garanderen dat ik mij van geen kwaad bewust ben als oppassend persoon van onbesproken gedrag.........hier de bewuste foto nogmaals.


Tot slot:
Volgende maand hoop ik dan toch echt de haltes en eindpunten te lanceren. Maar zoals de ov-wereld op dit moment in elkaar zit, kan het nog weleens zo zijn dat er dingen gebeuren die voorrang dienen te krijgen. Jullie merken het vanzelf. Tot nummer 91.
 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
    
Wijsheden:
 
Als je belastingbrief gestolen wordt, moet je daar dan ook aangifte van doen?
 
Het vervelende van discotheken is dat je niet weet met welk meisje je danst. (W.van Broeckhoven)
 
Tegenwoordig noemt men een huwelijk al geslaagd als men de echtscheiding 3 x heeft weten uit te stellen.

terug naar de