N i e u w s i n B u s b r i e f f o
r m a a t
____________________________________________________
______ Onderwerp: Midi, Mini,
foetsie ________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering 21
Vrienden,
Men zegt soms: wie het kleine niet
eert, is het grote niet wêrt. Dus wil ik het kleine deze keer eren en wel een
wagentype dat tussen 1989 en 1998 o.a. in Delft vele stadskilometers heeft
gemaakt. Een hele busbrief gewijd aan een veredelde supermarkttrolley, met alle
respect. We hebben de 6500-serie MB200 gehad in busbrief 11 maar nu dan een
6500-serie van een heel ander kaliber. De Daf/den Oudsten 8 meter
wagens waarvan er maar 7 zijn gebouwd en gekocht door WN voor Delft. De
serie bestond uit de 6575 t/m 6581.
Tevens deze keer een andere
serie bussen van maar 10 meter lengte die in 1987 werd gebouwd door
den Oudsten speciaal ook o.a. voor Westnederland. Totaal werden er 60 wagens
gebouwd en wij hebben in Delft heel even de 6729 t/m 6733, de eerste echte serie
lagevloerbussen, in huis gehad. Na 1 jaar verdwenen deze wagens en hebben daarna
in Gouda nog jaren gereden. Het was het begin van de lichtgewicht
voertuigen. Ik herinner me nog wel dat je merkte dat je weinig "body" onder
je kont had en dat je daardoor moest wennen om het stuur niet te abrupt te
draaien. Als je met een redelijke snelheid de bocht inging en je wilde even
pittig sturen dan maakte deze wagens een sprongetje en was je snel de controle
kwijt met alle gevolgen van dien.
Deze kleine wagens zijn over het
algemeen nu wel foetsie op een enkeling na die een tweede leven heeft gekregen
bij een particulier. Ik meen dat er nog eentje rondtuft in de buurt van
Wateringen en ik meen dat daarvan nu (2010) een foto heb die ik bij foto 1 heb
bijgeplaatst.
Foto 1a-1b-1c-1d:
Een tweeslachtige foto bij 1a van de 6580
met een ZWN-stickertje en diverse Connexxion-stickers. Duidelijk niet meer vers van
de lopende band maar vermoedelijk aan het eind van zijn "gele" jaren. Het lijkt
of er een zijruit ontbreekt maar dat kan door de spiegeling zo
lijken. (zie ook foto 3b)
Door de wel heel korte wielbasis
waren deze wagens aan de ene kant heel wendbaar maar aan de andere kant was de
term 'wipkip' wel van toepassing. In de straten van Delft en vooral waar dit type
voor bedoeld was, op lijn 61 de grachtenbus, kon je bijna altijd wel overal
tussendoor. Het type is nooit een heel groot succes geweest en dat is wel te
zien aan de vrij korte levensduur in het openbaar vervoer.
Foto 1b laat dit type bus in een
andere kleurstelling zien die ooit als standaard voor de Delftse stadsdienst
werd geïntroduceerd.
De 6581, als ik het kenteken goed ontcijferd heb, staat hier bij
foto 1c op beeld in een 2e leven. Zoals ik in het intro van deze busbrief al
schreef, is deze opname gemaakt in Wateringseveld, een nieuwbouwwijk van Den
Haag op de grens van Wateringen in Zuid-Holland.
Trumpy
is een bedrijf in kinderopvang met diverse vestigingen in de
regio en dus zal zo'n bus goed van pas komen en zeker deze, een kleine bus
voor kleine kinderen. (naschrift: Na wat zoeken op internet, staat er
vermeld dat Trumpy failliet zou zijn. Wat dat voor de 6581 heeft betekent is
niet bekend)
De 6576 is in 2013 opgedoken bij de vestiging van Veolia in Zoetermeer.
Enigszins gecamoufleerd maar aan de hand van het kenteken is de identiteit
toch gevonden.
Foto 2a-2b-2c:
Om bovenstaande over de stadsdienst in Delft te accentueren,
heb ik 2 foto's in het toenmalige Westnederlandse personeelsblad "Buzz"
gevonden die heel goed laten zien waarom er met zulk klein materiaal moest
worden gewerkt. Op 2a de 6580 op de Voldersgracht en op 2b te zien als de
wagen vanaf de Voldersgracht de Markt op komt draaien. Vooral, zoals te zien is
op deze foto, op donderdag, was het millimeteren om niet de kramen van de
wekelijkse warenmarkt met de grond gelijk te maken. Het leverde soms een beetje
komkommerpap of geperste sinaasappels op maar verder zijn er geen ernstige
gebeurtenissen bekend en dat is uiteraard te danken aan het vakmanschap van de
bestuurders.