terug naar de

16 oktober 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
____________________________________________________

______ Onderwerp: Midi, Mini, foetsie ________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 21
 

 
Vrienden,
 
Men zegt soms: wie het kleine niet eert, is het grote niet wêrt. Dus wil ik het kleine deze keer eren en wel een wagentype dat tussen 1989 en 1998 o.a. in Delft vele stadskilometers heeft gemaakt. Een hele busbrief gewijd aan een veredelde supermarkttrolley, met alle respect. We hebben de 6500-serie MB200 gehad in busbrief 11 maar nu dan een 6500-serie van een heel ander kaliber. De Daf/den Oudsten 8 meter wagens waarvan er maar 7 zijn gebouwd en gekocht door WN voor Delft. De serie bestond uit de 6575 t/m 6581.
Tevens deze keer een andere serie bussen van maar 10 meter lengte die in 1987 werd gebouwd door den Oudsten speciaal ook o.a. voor Westnederland. Totaal werden er 60 wagens gebouwd en wij hebben in Delft heel even de 6729 t/m 6733, de eerste echte serie lagevloerbussen, in huis gehad. Na 1 jaar verdwenen deze wagens en hebben daarna in Gouda nog jaren gereden. Het was het begin van de lichtgewicht voertuigen. Ik herinner me nog wel dat je merkte dat je weinig "body" onder je kont had en dat je daardoor moest wennen om het stuur niet te abrupt te draaien. Als je met een redelijke snelheid de bocht inging en je wilde even pittig sturen dan maakte deze wagens een sprongetje en was je snel de controle kwijt met alle gevolgen van dien.
Deze kleine wagens zijn over het algemeen nu wel foetsie op een enkeling na die een tweede leven heeft gekregen bij een particulier. Ik meen dat er nog eentje rondtuft in de buurt van Wateringen en ik meen dat daarvan nu (2010) een foto heb die ik bij foto 1 heb bijgeplaatst.
 

Foto 1a-1b-1c-1d:
Een tweeslachtige foto bij 1a van de 6580 met een ZWN-stickertje en diverse Connexxion-stickers. Duidelijk niet meer vers van de lopende band maar vermoedelijk aan het eind van zijn "gele" jaren. Het lijkt of er een zijruit ontbreekt maar dat kan door de spiegeling zo lijken. (zie ook foto 3b)
Door de wel heel korte wielbasis waren deze wagens aan de ene kant heel wendbaar maar aan de andere kant was de term 'wipkip' wel van toepassing. In de straten van Delft en vooral waar dit type voor bedoeld was, op lijn 61 de grachtenbus, kon je bijna altijd wel overal tussendoor. Het type is nooit een heel groot succes geweest en dat is wel te zien aan de vrij korte levensduur in het openbaar vervoer.
Foto 1b laat dit type bus in een andere kleurstelling zien die ooit als standaard voor de Delftse stadsdienst werd geïntroduceerd.
 
           
De 6581, als ik het kenteken goed ontcijferd heb, staat hier bij foto 1c op beeld in een 2e leven. Zoals ik in het intro van deze busbrief al schreef, is deze opname gemaakt in Wateringseveld, een nieuwbouwwijk van Den Haag op de grens van Wateringen in Zuid-Holland. Trumpy is een bedrijf in kinderopvang met diverse vestigingen in de regio en dus zal zo'n bus goed van pas komen en zeker deze, een kleine bus voor kleine kinderen. (naschrift: Na wat zoeken op internet, staat er vermeld dat Trumpy failliet zou zijn. Wat dat voor de 6581 heeft betekent is niet bekend)
De 6576 is in 2013 opgedoken bij de vestiging van Veolia in Zoetermeer. Enigszins gecamoufleerd maar aan de hand van het kenteken is de identiteit toch gevonden.

Foto 2a-2b-2c:
Om bovenstaande over de stadsdienst in Delft te accentueren, heb ik 2 foto's in het toenmalige Westnederlandse personeelsblad "Buzz" gevonden die heel goed laten zien waarom er met zulk klein materiaal moest worden gewerkt. Op 2a de 6580 op de Voldersgracht en op 2b te zien als de wagen vanaf de Voldersgracht de Markt op komt draaien. Vooral, zoals te zien is op deze foto, op donderdag, was het millimeteren om niet de kramen van de wekelijkse warenmarkt met de grond gelijk te maken. Het leverde soms een beetje komkommerpap of geperste sinaasappels op maar verder zijn er geen ernstige gebeurtenissen bekend en dat is uiteraard te danken aan het vakmanschap van de bestuurders.
Op foto 2c zien we de 6579 met als bestemming Meermanstraat,
                     

Foto 3a-3b:
Dat het ook weleens mis kon gaan, is hier duidelijk zichtbaar. De 6578 na een onfortuinlijke ontmoeting met een andere weggebruiker in afwachting van betere tijden hier in de werkplaats van Delft. Er is ook een wagenparknummer bijgekomen omdat de D en de t van Delft tevens gesneuveld zijn. Vermoedelijk is dit in 1996 gebeurd omdat ik in alle andere wagens uit deze serie toen gereden heb behalve in deze 6578.

Gelukkig ging het vaker goed dan fout dus hierbij nog een plaatje van de al eerder besproken 6580 op Delft CS.


Foto 4a-4b-4c:
Zoals in de inleiding al staat geschreven, is bijgaand wagentype maar 1 jaar in Delft aan de slag geweest dus zijn daar maar weinig foto's van beschikbaar. Ik moest dan ook leentjebuur spelen bij Marty in Boskoop waar ik deze 2 foto's aantrof. Een staatsieportret  en een 'actiefoto' van de 6734 en de 6735 en tot slot nog een grotere foto waarop deze 6735 nog beter tot zijn recht komt.
           


Tot slot:
Met groot genoegen heb ik gemerkt dat in de laatste aflevering van het Connexxion regioblad Zuidwest plots en onverwachts busbrief 17 werd gepubliceerd. Heel leuk om te merken dat er dusdanige belangstelling bestaat voor mijn pennevruchten.
 
In de vorige brief gaf ik een tip naar die kalenderpagina. Daar kwamen vragen over binnen. Of ik wist of daar ook een fotoversie van bekend was om als bureaublad te kunnen gebruiken zodat de kalender permanent in beeld was. Helaas is mij daarover niets bekend.

Klik op:     

Dat was het weer. Een ouderwets degelijke aflevering zonder toeters en bellen.
 
Groeten en Arie Verderci
       

terug naar de