terug naar de |
|
25 December 2005
N i e u w s i n
B u s b r i e f f o r m a a t ______________
______ Onderwerp: Donkere Dagen
_____________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen,
aflevering 30
Ho ho ho,
De laatste busbrief van 2005 en
daarom in deze donkere dagen van het jaar een zwart/wit aflevering om een
bijdrage te leveren aan nostalgische gevoelens die rond deze tijd in grote
getale opborrelen. De meeste van jullie zullen deze brief hopelijk lezen
voordat de door de consumptiemaatschappij opgedrongen overvloedige maaltijden
het beeld hebben vertroebeld. Waarom wil een mens toch zo graag hetzelfde gevoel
ondergaan als een gevulde kalkoen moet hebben gehad in de afgelopen weken?
Ik doe daar niet aan mee in deze brief en daarom hou ik hem sober en beperk
ik mezelf tot een bescheiden brief. De uitbundige brieven met soms tot 8 foto's per keer
laat ik liggen tot een moment dat er niet op gerekend wordt. Ik vind
maar één ding echt belangrijk en dat is dat wij elkaar wederom treffen in
busbrief 31 want dan heeft iedereen de cholesterolbommen en de gillende
keukenmeiden overleefd.
Foto
1a-1b:
Wat te denken van dit plaatje dat ik
onlangs mocht ontvangen. Een toerbus van Pullman Expres, het latere
Westnederland dochterbedrijf, in 1949. Het ziet er allemaal heel degelijk en
betrouwbaar uit maar dat mag dan ook wel want de info bij deze foto vermeldt dat
dit reisje naar Oostenrijk ging en dat de daarvoor neer te
tellen reissom zelfs 400 guldens bedroeg. In die tijd geen kleinigheid dus
we zien hier geen steuntrekkers poseren. Verdere gegevens van het materiaal
ontbreken dus wie er iets over weet, ik verneem het graag. Of dit gezelschap
ooit in Oostenrijk is aangekomen, is de vraag want voor zover ik het kan
bekijken, ontbreekt er tussen de koplampen het nodige. Het lijkt mij op een
gapend gat waar verder niemand zich zorgen om schijnt te maken.
Het spiegeltje waar de chauffeur aan de linkerkant in moet
kijken, heeft meer weg van een spiegel uit een poederdoos......het doet
gewoon lachwekkend aan.
Ik ontving analoog van Jan Volkering uit Wateringen nog de
volgende aanvulling.
Het uitstapje dateert inderdaad van ruim 55 jaar geleden want Jan herinnert
zich dat hij als kind op deze wagen heeft meegereden als zijn vader als
chauffeur op pad ging. De wagen op deze foto is een 6-cilinder Scania
waarvan er bij Pullman 5 in dienst waren nl. de 2524 t/m 2528. 's Zomers
werden deze wagens door Pullman voor toerritten gebruikt en 's winters reden
ze voor de WSM in de stadsdienst van Delft. Grofweg van de Adriaan
Pauwstraat naar de Boeroestraat via de Hof van Delftlaan, spoorwegovergang
bij de Gistfabriek, rechtsaf naar het station, via de Zuidwal over de oude
Rotterdampoortbrug via de Tu-wijk, Julianalaan, Heilige Land naar de Markt
waar op het Marktplein werd gekeerd en dan weer terug om linksaf te gaan
richting Indische Buurt. De dienst werd door 2 bussen onderhouden!! (zie de
plattegrond)
De chauffeur op de foto heet Gerrit Smit en het gapende gat tussen de
koplampen was opzettelijk. Als er in de bergen te weinig koeling was, ging
de grille eraf om die grote radiator beter te kunnen koelen. Je kunt ook
zien dat aan de rechterkant van het gat 2 scharnieren zitten.
Dit allemaal met dank aan Jan V.
Foto
2
Ook deze foto moet het hebben van wat
je ziet want ik heb hiervan ook maar bescheiden informatie kunnen vinden.
Uit dezelfde tijdsperiode als foto 1, om precies te zijn werd deze Opel met
MWM dieselmotor gebouwd in 1935 met een opbouw van
Lamboo,
een bedrijf dat nog steeds bestaat.
Of dit een toerbus, lijnbus of
schoolbus was, durf ik niet te zeggen maar dat het nostalgie ten top is, staat
wel vast en de eigenaar en de bestemming ook. De bus kwam van Eltax en had
wagenparknummer 96. Eltax reed in 1934 de stadsdienst te Leiden en werd in
1963 overgenomen door de NZH. Deze foto bewijst dat er al een samenwerking
bestond in 1947.
Foto
3:
De romantiek druipt ervan af. Deze
foto uit Oldenzaal met 3 bussen van de TET. In die dagen werd er ook in minder
druk bewoonde gebieden veel met de bus gereisd blijkens de bezettingsgraad van
deze wagens.
De TET staat voor: NV De Twentsche
Electrische Tramweg Maatschappij en dit bedrijf reed in Enschede - oostelijk Overijssel en
de omgeving in b.v. Almelo en Hengelo en dus ook Oldenzaal. Opgericht op 3 november 1902 als
trammaatschappij en op 31 december 1923 als busbedrijf, heeft de TET op dat
moment zes autobussen (op T-Fordchassis) in eigendom. Sinds 1997 samen met de
GVM en vormen ze Oostnet.
Foto
4a-4b:
Weer wat dichter bij huis dit
superscherpe kiekje uit Den Haag. Gezien de bus en het automateriaal een
foto van
geruime tijd terug. Ik zou de locatie moeten kunnen traceren maar ondanks
veelvuldig zoeken op fotopagina's kom ik er nog niet achter. Ongetwijfeld een
stukje binnenstad met helemaal rechts de muur van vermoedelijk een kerk maar
welke? Dit soort foto's zijn (naar mijn mening) heel leuk om te zien maar o zo
moeilijk om te becommentariëren (leuk woord voor Scrabble). Eigenlijk hoeft dat
ook niet zo nodig want de beelden spreken voor zich.
Het was niet de moeilijkste vraag blijkt wel uit de reacties van 9 lezers.
Het is een centrale plek in Den Haag die rond de Grote of st Jacobuskerk
gelegen is. Om precies te zijn: foto 4 geeft de aanblik van het oude (1555)
en het nieuwe (trouwzaal) gedeelte van het stadhuis aan de Groenmarkt en dan
gezien vanaf de achterkant van de Grote of st Jacobuskerk in Den Haag
oftewel de Haagsche toren. Vroeger had tramlijn 2 daar zijn eindpunt. Deze
lijn liep van Meer en Bosch (einde Laan v Meerdervoort) via de Appelstraat ,
Mient en Weimarstraat etc. naar het Kerkplein. (met dank aan Ben)
Achter loopt de Riviervischmarkt, thans heet deze omgeving "Rond de Grote
Kerk". (met dank aan Stefan)
De foto van HTM Kromhout 304 is in 1965 genomen op de Riviervismarkt in Den
Haag. (met dank aan Ruurd)
De kerk op de foto is de Grote Kerk of St Jan, bij de Jan Hendrikstraat, de
tram op de achtergrond is lijn 3. Mijn vader was trambestuurder en reed op
lijn 3 en lijn 12. (met dank aan Wim).
Hieronder voor alle duidelijkheid een plattegrond met daarop alle genoemde
straten in het Haagse Centrum.
Foto
5a-5b-5c:
Om nog een stapje verder te gaan dan
de vorige foto's, staat deze oeroude glibberige situatie als vijfde
in deze brief. Het is een winter in de jaren 30 van de vorige eeuw
en als deze chauffeur al een slipcursus mocht hebben gehad dan heeft
het voor hem in ieder geval niet geholpen. Of hij van de bodem
gehaald is (slibcursus- woordspeling) of dat dit de maximaal
benarde positie was, is niet meer te achterhalen maar als sfeerbeeld
is dit een fraaie foto. Dat waren nog eens winters en dat waren nog
eens bussen.....
Ook hier weer een duo omdat dit toevallig
zo allebei in mijn fotobestand voorkomt. Of het typenummer en het
motorisch vermogen overeenkomt met elkaar, laat ik maar aan de
deskundigen onder ons over maar op het eerste gezicht ontlopen ze elkaar
niet veel.
Daaronder nog een foto die ooit in een kalender een plaatsje vond en we
hebben hier met een soortgelijk Fordvoertuig te maken als de eerste 2.
Surftips:
Een aardige startpagina is b.v.
www.tuxx.nl Op deze pagina vind
je heel nuttige informatie. Geen superuitgebreide lijst maar toch zag ik een
aantal mogelijkheden om in geval van noodzaak achter bepaalde informatie te
komen. Ook het onderdeel "formulieren uitprinten" kan handig
zijn.
Klik op:
Tot slot:
Graag wil ik jullie bedanken voor het
enthousiasme in 2005 en met alle plezier tot ziens in 2006.
Eet, drink en knal met mate, een prettige feestweek en
graag tot de volgende brief
Wijsheden:
Optimist: "Ik heb een lekke band, maar het is niet zo erg. Alleen
de onderkant staat plat"
terug naar de |
|