terug naar de

25 December 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t    ______________

______ Onderwerp: Donkere Dagen  _____________________
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 30
 

 
Ho ho ho,
 
De laatste busbrief van 2005 en daarom in deze donkere dagen van het jaar een zwart/wit aflevering om een bijdrage te leveren aan nostalgische gevoelens die rond deze tijd in grote getale opborrelen. De meeste van jullie zullen deze brief hopelijk lezen voordat de door de consumptiemaatschappij opgedrongen overvloedige maaltijden het beeld hebben vertroebeld. Waarom wil een mens toch zo graag hetzelfde gevoel ondergaan als een gevulde kalkoen moet hebben gehad in de afgelopen weken? Ik doe daar niet aan mee in deze brief en daarom hou ik hem sober en beperk ik mezelf tot een bescheiden brief. De uitbundige brieven met soms tot 8 foto's per keer laat ik liggen tot een moment dat er niet op gerekend wordt. Ik vind maar één ding echt belangrijk en dat is dat wij elkaar wederom treffen in busbrief 31 want dan heeft iedereen de cholesterolbommen en de gillende keukenmeiden overleefd. 
 

Foto 1a-1b:

Wat te denken van dit plaatje dat ik onlangs mocht ontvangen. Een toerbus van Pullman Expres, het latere Westnederland dochterbedrijf, in 1949. Het ziet er allemaal heel degelijk en betrouwbaar uit maar dat mag dan ook wel want de info bij deze foto vermeldt dat dit reisje naar Oostenrijk ging en dat de daarvoor neer te tellen reissom zelfs 400 guldens bedroeg. In die tijd geen kleinigheid dus we zien hier geen steuntrekkers poseren. Verdere gegevens van het materiaal ontbreken dus wie er iets over weet, ik verneem het graag. Of dit gezelschap ooit in Oostenrijk is aangekomen, is de vraag want voor zover ik het kan bekijken, ontbreekt er tussen de koplampen het nodige. Het lijkt mij op een gapend gat waar verder niemand zich zorgen om schijnt te maken.
Het spiegeltje waar de chauffeur aan de linkerkant in moet kijken, heeft meer weg van een spiegel uit een poederdoos......het doet gewoon lachwekkend aan.
 
Ik ontving analoog van Jan Volkering uit Wateringen nog de volgende aanvulling.
Het uitstapje dateert inderdaad van ruim 55 jaar geleden want Jan herinnert zich dat hij als kind op deze wagen heeft meegereden als zijn vader als chauffeur op pad ging. De wagen op deze foto is een 6-cilinder Scania waarvan er bij Pullman 5 in dienst waren nl. de 2524 t/m 2528. 's Zomers werden deze wagens door Pullman voor toerritten gebruikt en 's winters reden ze voor de WSM in de stadsdienst van Delft. Grofweg van de Adriaan Pauwstraat naar de Boeroestraat via de Hof van Delftlaan, spoorwegovergang bij de Gistfabriek, rechtsaf naar het station, via de Zuidwal over de oude Rotterdampoortbrug via de Tu-wijk, Julianalaan, Heilige Land naar de Markt waar op het Marktplein werd gekeerd en dan weer terug om linksaf te gaan richting Indische Buurt. De dienst werd door 2 bussen onderhouden!! (zie de plattegrond)
De chauffeur op de foto heet Gerrit Smit en het gapende gat tussen de koplampen was opzettelijk. Als er in de bergen te weinig koeling was, ging de grille eraf om die grote radiator beter te kunnen koelen. Je kunt ook zien dat aan de rechterkant van het gat 2 scharnieren zitten.
Dit allemaal met dank aan Jan V.

Foto 2
Ook deze foto moet het hebben van wat je ziet want ik heb hiervan ook maar bescheiden informatie kunnen vinden. Uit dezelfde tijdsperiode als foto 1, om precies te zijn werd deze Opel met MWM dieselmotor gebouwd in 1935 met een opbouw van Lamboo, een bedrijf dat nog steeds bestaat.
Of dit een toerbus, lijnbus of schoolbus was, durf ik niet te zeggen maar dat het nostalgie ten top is, staat wel vast en de eigenaar en de bestemming ook. De bus kwam van Eltax en had wagenparknummer 96. Eltax reed in 1934 de stadsdienst te Leiden en werd in 1963 overgenomen door de NZH. Deze foto bewijst dat er al een samenwerking bestond in 1947.

Foto 3:
De romantiek druipt ervan af. Deze foto uit Oldenzaal met 3 bussen van de TET. In die dagen werd er ook in minder druk bewoonde gebieden veel met de bus gereisd blijkens de bezettingsgraad van deze wagens.
De TET staat voor: NV De Twentsche Electrische Tramweg Maatschappij en dit bedrijf reed in Enschede - oostelijk Overijssel en de omgeving in b.v. Almelo en Hengelo en dus ook Oldenzaal. Opgericht op 3 november 1902 als trammaatschappij en op 31 december 1923 als busbedrijf, heeft de TET op dat moment zes autobussen (op T-Fordchassis) in eigendom. Sinds 1997 samen met de GVM en vormen ze Oostnet.

Foto 4a-4b:
Weer wat dichter bij huis dit superscherpe kiekje uit Den Haag. Gezien de bus en het automateriaal een foto van geruime tijd terug. Ik zou de locatie moeten kunnen traceren maar ondanks veelvuldig zoeken op fotopagina's kom ik er nog niet achter. Ongetwijfeld een stukje binnenstad met helemaal rechts de muur van vermoedelijk een kerk maar welke? Dit soort foto's zijn (naar mijn mening) heel leuk om te zien maar o zo moeilijk om te becommentariëren (leuk woord voor Scrabble). Eigenlijk hoeft dat ook niet zo nodig want de beelden spreken voor zich.

Het was niet de moeilijkste vraag blijkt wel uit de reacties van 9 lezers. Het is een centrale plek in Den Haag die rond de Grote of st Jacobuskerk gelegen is. Om precies te zijn: foto 4 geeft de aanblik van het oude (1555) en het nieuwe (trouwzaal) gedeelte van het stadhuis aan de Groenmarkt en dan gezien vanaf de achterkant van de Grote of st Jacobuskerk in Den Haag oftewel de Haagsche toren. Vroeger had tramlijn 2 daar zijn eindpunt. Deze lijn liep van Meer en Bosch (einde Laan v Meerdervoort) via de Appelstraat , Mient en Weimarstraat etc. naar het Kerkplein. (met dank aan Ben)
Achter loopt de Riviervischmarkt, thans heet deze omgeving "Rond de Grote Kerk". (met dank aan Stefan)
De foto van HTM Kromhout 304 is in 1965 genomen op de Riviervismarkt in Den Haag. (met dank aan Ruurd)
De kerk op de foto is de Grote Kerk of St Jan, bij de Jan Hendrikstraat, de tram op de achtergrond is lijn 3. Mijn vader was trambestuurder en reed op lijn 3 en lijn 12. (met dank aan Wim).
Hieronder voor alle duidelijkheid een plattegrond met daarop alle genoemde straten in het Haagse Centrum.


Foto 5a-5b-5c:

Om nog een stapje verder te gaan dan de vorige foto's, staat deze oeroude glibberige situatie als vijfde in deze brief. Het is een winter in de jaren 30 van de vorige eeuw en als deze chauffeur al een slipcursus mocht hebben gehad dan heeft het voor hem in ieder geval niet geholpen. Of hij van de bodem gehaald is (slibcursus- woordspeling) of dat dit de maximaal benarde positie was, is niet meer te achterhalen maar als sfeerbeeld is dit een fraaie foto. Dat waren nog eens winters en dat waren nog eens bussen.....
Ook hier weer een duo omdat dit toevallig zo allebei in mijn fotobestand voorkomt. Of het typenummer en het motorisch vermogen overeenkomt met elkaar, laat ik maar aan de deskundigen onder ons over maar op het eerste gezicht ontlopen ze elkaar niet veel.
Daaronder nog een foto die ooit in een kalender een plaatsje vond en we hebben hier met een soortgelijk Fordvoertuig te maken als de eerste 2.

           


       
Surftips:
Een aardige startpagina is b.v. www.tuxx.nl Op deze pagina vind je heel nuttige informatie. Geen superuitgebreide lijst maar toch zag ik een aantal mogelijkheden om in geval van noodzaak achter bepaalde informatie te komen. Ook het onderdeel "formulieren uitprinten" kan handig zijn.

Klik op:     



Tot slot:
 
Graag wil ik jullie bedanken voor het enthousiasme in 2005 en met alle plezier tot ziens in 2006.

Eet, drink en knal met mate, een prettige feestweek en graag tot de volgende brief

   
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        

    
Wijsheden:

Optimist: "Ik heb een lekke band, maar het is niet zo erg.
Alleen de onderkant staat plat"

terug naar de