Dan nu brief 52. Zoals ik al eerder heb geschreven, kwam
er van verschillende kanten uitgebreide info en fotomateriaal in mijn
richting en aangezien ik graag wilde dat er van de 7000-serie een zo
compleet mogelijk verhaal gemaakt zou worden, nogmaals aandacht voor deze
bijzondere serie. Een flinke brief wederom.
Veel geschreven toelichting met
cijfertjes voor de fanaticus maar ook voldoende aardigs voor de minder
diepgravende liefhebber hoop ik.
Van Dick van der Goot kreeg ik
onderstaande tekst die ik voor een groot gedeelte letterlijk hierbij plaats
omdat het samen met de rest van deze busbrief een redelijk compleet beeld geeft
van de periode waarin deze 7000-bussen hebben bestaan.
"Hieronder vind je nog verdere
historische context rondom de geschiedenis van de 7005 en de hele serie, mede
gereconstrueerd met behulp van mijn plakboeken.
De serie 7000 t/m 7009 werd op 25-08-1979 te
Delft feestelijk in gebruik genomen. In het begin reden ze inderdaad niet alleen
op lijn 61, maar ook op lijn 59 Maassluis - Delft v.v.
Achteraf vond men de midi’s voor lijn 59
kennelijk niet zo’n succes. Daardoor had Delft op een gegeven moment eigenlijk
te veel exemplaren. Voor wat betreft bus 7005, loste dat probleem zichzelf dus
op (brand, red.). De 7006 ging in 1981 over naar de Stadsdienst
Gorinchem, die Westnederland op 1 oktober van dat jaar van de EGAO (Eerste
Giessendamse Autobus Onderneming) had overgenomen. De Van Hool-FIAT’s waar de
EGAO zelf mee had gereden, werden er al spoedig door Westnederland uitgewerkt,
met als gevolg dat ook de midi 7007 naar Gorkum verhuisde. Ook reed er bij tijd
en wijle nog een oude Delftse Leyland-stadsbus in en om Gorinchem
rond.
In totaal zijn er 60 van die midi’s
geleverd. De rest was als volgt verdeeld:
7010 t/m 7028: FRAM
(Leeuwarden)
7029 t/m 7033: NZH
(Alkmaar)
7034 t/m 7049: BBA (eigen nummers 801 t/m
816. De 811 t/m 816 in het rood voor de stadsdiensten Oss en
Oosterhout)
7050 t/m 7059: ZWN
(Middelburg/Vlissingen)
Op 14-01-1984 werden onder
feestelijk vertoon in Delft de laatste Leyland/Verheul-stadsbussen van het
zestiger-jaren-model (5437, 5438, 5440 en 5441) met pensioen gestuurd door een
aantal nieuwe DAF-jes uit de serie 6500 t/m 6507 (de laatste drie daarvan
gingen, dacht ik, aanvankelijk in Gouda rijden).
Maar op 13-11-1984 trof ik de 5441 nog aan
op een Sliedrechtse dienst in de Alblasserwaard! Toen ik een paar maanden later
weer ging kijken, bleek deze te zijn vervangen door een Mercedes-midibus met het
verbazingwekkende nummer 7005!!!
Omdat de Stadsdienst Gorinchem
rayontechnisch onder Sliedrecht viel, ging de 7005 allengs functioneren als
stadsbus in Gorkum (samen met 7006 en 7007).
De BBA probeerde al spoedig van
de niet-rode (voor de streek bestemde) Mercedes-midi’s af te komen, en wist de
801 t/m 804 te slijten aan ZWN (weer Middelburg/Vlissingen), de 805 t/m 807 aan
de GADO (belbus Winschoten e.o.) en de 808 aan Westnederland. De 801 t/m 807
werden beschilderd met hun officiële nummers 7034 t/m 7040, maar de 808 werd dus
de nieuwe 7005.
Voor de Stadsdienst Delft werden in 1985
tien Mercedes O305-streekbussen (3175 t/m 3184) omgebouwd. Dit had
waarschijnlijk te maken met de “spoorbus”-ideeën (een concept van Mercedes) die
toentertijd in Delft serieuze aandacht kregen, als een mogelijk alternatief voor
verlenging van tramlijn 1 naar Delft-Zuid.
Eind 1986 moesten bijna alle
7000’s een spoedreparatie wegens haarscheurtjes ondergaan. Van de
Westnederland-exemplaren ontsprong alleen de 7002 de dans, waardoor lijn 61 zich
enkele maanden lang hoofdzakelijk met kleinere Mercedes-bussen
(type buurtbus, red.) moest behelpen (ik meen dat deze
behoorden tot o.a. de 7300-serie en al gebruikt waren door de Zuid-Ooster), die
eigenlijk waren bestemd voor een aantal “polderlijntjes” rondom Nieuwegein (o.a.
105 Nieuwegein – Schoonhoven v.v. via Cabauw, 106 Nieuwegein – Gouda v.v. via
Polsbroek, 108 Nieuwegein – Houten v.v.). (In mijn overzicht
van zelf gereden bussen vond ik de volgende nummers waarvan ik vermoed dat dit kleine
busjes waren: 7308-7655-7729-7749-7776-7778 - red.)
De Mercedes-midi’s waren nog maar
net terug in dienst, of Delft kreeg er weer een nieuwe serie stadsbussen bij: in
april 1987 kwamen de “schoenendozen” (10-meter-Den Oudsten-DAF-bussen, met een
motorgeluid waaraan de huidige Ambassadors wel een beetje doen denken) 6728 t/m
6733 in dienst (zie busbrief 21, red). Ook alle
6500-DAF-jes kwamen nu in Delft te rijden. Ditmaal waren de Mercedessen 3175 t/m
3184 de klos: ze werden alle uit Delft verbannen, waarbij de 3179 t/m 3184 de,
toch niet ideale, kleine busjes op de “polderlijnen” rondom Nieuwegein gingen
vervangen.
Maar na een paar maanden werd er
iets anders besloten. De “schoenendozen” waren te klein voor Delft, de O305’s te
groot voor de “polderlijnen”. Het inzetten van de nog nieuwe “schoenendozen” op
de “polderlijnen” vond men echter ook niks. En zodoende kwam het tot een voor
ons verhaal interessante “driehoeksruil”: de 6728 t/m 6733 mochten naar
Gorinchem (en omgeving), de 7005 t/m 7007 naar de Nieuwegeinse “polderlijnen” en
de 3179 t/m 3184, maar later ook 3175 t/m 3178 en nog meer O305’s, gingen
(terug) naar de Stadsdienst Delft! Zo werden ook geleidelijk aan de laatste
Leylands op de Stadsdienst Delft (5600-serie) vervangen.
Maar de vervangers voor de 7000-serie waren
ook in aantocht! Het duurde echter tot het voorjaar van 1989 dat men zo ver
meende te zijn dat de 8-meter-“schoenendozen” op lijn 61 in dienst konden worden
gesteld. (zie eveneens busbrief 21, red.) Maar zeker gedurende de
rest van 1989 kampten deze wagentjes, de 6575 t/m 6581, nog met vele
problemen; er waren perioden waarin de hele serie weer van de weg moest! In die
periode moesten er 7000-tjes van heinde en verre worden teruggeroepen om lijn 61
“in de lucht te houden”. En zo kwam het dat er opeens tòch nog een bus 7005 door
Delft reed! Ik heb hem in ieder geval op 21 augustus 1989 op lijn 61 kunnen
fotograferen. En een andere “oude bekende” voor Delft, de 7006, op 7 november
van dat jaar.
Alhoewel de oorspronkelijke
eigenaren hun 7000-tjes toch vrij snel hebben afgevoerd, hebben bepaalde
exemplaren het nog best lang uitgehouden: één ex-NZH-exemplaar bleef nog lang
bij Pieper, één ex-ZWN-Mercedes-midi reed in de zomer van 1997 nog namens
Carlier (later opgegaan in TCR) op een gratis dienst rondom het Transferium te
Renesse, en in het voorjaar 2003 trof ik zelfs nog drie exemplaren van dit bijna
vergeten, maar toch wel mooie bustype op Kreta aan!" (zie ook
foto's 4 en 6, red.)