Door het juiste te doen, vreest gij niemand. (komt bekend voor.....)
Als je denkt dat jouw leven saai is, verplaats je dan even in een goudvis
Je bent niet ongelukkig door wat je meemaakt, maar je bent ongelukkig door de manier hoe je ermee omgaat
Het was te warm om buiten te zijn dus ik ben met een verse busbrief aan de slag gegaan. Elk nadeel heeft z'n voordeel of zoiets. Gaandeweg ontstond er weer een gevarieerde verzameling die hieronder gerangschikt staat. Als het lang warm blijft en de eikenprocessierups, de teek en de tijgermug mij niet kunnen vinden, bestaat de kans dat er al snel weer een nieuwe busbrief gaat ontstaan. Tot die tijd moeten de loze uurtjes met deze uitgave gevuld worden. Ik wens iedereen die nog moet, een fijne vakantie toe. Degenen die al geweest zijn, hebben weer geruime tijd om naar de volgende vakantie toe te leven, moet je maar denken.
foto's afkomstig van Johan Nieuwenhuis
van John Oron:
Volledig tegengesteld aan het busmateriaal hierboven
komt nu een zeer eigentijdse manier van brandstofvoorziening aan de
orde. Op grote schaal is er een transitie (modewoord voor overgang)
bezig die zijn weerga niet kent. In recordtijd gaat het complete
wagenpark van Nederland op de schop.
Met het ministerie hebben de provincies afgesproken dat vanaf 2025
bussen geen schadelijke gassen meer mogen uitstoten en dat in 2030 alle
bussen emissievrij moeten zijn. Hoewel de privé auto nog wel even tijd
nodig heeft, gaat het openbaar vervoer in snelbusvaart over op
elektrische bussen. Of het leveren van zoveel elektriciteit op de lange
duur vol te houden is, zal de toekomst leren. Intussen is er ook een
andere manier van energie opwekken namelijk waterstof. Waterstof is een chemische element met het symbool H.
Bij een standaardtemperatuur en standaarddruk is waterstof een kleurloos, geurloos, smaakloos
(niet te verwarren met smakeloos), niet-toxisch, niet-metallisch en een zeer brandbaar
gas met de formule H2.
Ooit in 1936 bedacht men een gigantische zeppelin met de naam
Hindenburg.
Dit luchtschip was een voorbeeld
van waterstofverbranding en er werden in een jaar tijd vele vluchten
succesvol gemaakt maar in 1937 ging de zeppelin helaas in vlammen
op en over de oorzaak wordt nog steeds gesproken. Een soort Titanic in
de lucht al sneuvelde de Hindenburg niet op de eerste vlucht. De
zichtbare oranje vlammen bij dat incident waren het resultaat van een
rijk mengsel van waterstof en zuurstof in combinatie met
koolstofverbindingen. Niets nieuws onder de zon dus in onze tijd maar
alles wat energie geeft, kan branden dus wordt er nauwlettend gekeken om
met waterstof veilig te werken zoals te zien is bij onderstaande foto's
van de testbus.
De eerste ervaringen met waterstof deed VDL in 2008 op met een van haar
lichtste bussen, de Phileas (zie ook
busbrief 130). Dit
type bus werd geen succes maar twee van die Phileas bussen werden het
afgelopen jaar omgebouwd voor de nieuwste waterstoftechnologie. Deze
bussen zijn/waren op proef bij Hermes in Eindhoven.
Het grote voordeel van waterstof is, zeker in het streekvervoer, dat je
met één keer tanken een langere afstand kan rijden van zo’n 400 of 450
km. Er valt nog veel meer over deze techniek te vertellen en ik zal
zeker onvolledig geweest zijn in bovenstaande tekst maar ga eens zelf op
onderzoek om informatie te vinden.
Op deze foto's het opvallende uiterlijk goed zichtbaar, een aanhanger! Er moet namelijk ruimte zijn voor een voorraadtank en een generator die ook weer af te koppelen zijn en dat kan prima in een aanhanger maar dat heeft dan wel weer consequenties voor het rijbewijs.
Deze foto heb ik ook op Twitter gezet maar voor degenen die dat niet gebruiken, hierbij met de bijpassende tekst:
"Het is natuurlijk heel goed bedoeld maar vermoedelijk denken deze jonge kinderen al vooruit en tanken ze alvast wat waterstof....."
Ouderwetse gasbus:
Wie dacht dat gasbussen een modern verschijnsel zijn, heeft het mis bewijzen onderstaande foto's uit 1989. Deze bus, oorspronkelijk gebouwd in 1977 voor Centraal Nederland, had als eerste kenteken 39-44-TB, kreeg een nieuw kenteken in 1983 en werd in 1989 omgebouwd tot proefbus voor aardgas. In 1990 ging deze pionier naar sloper doordat de bus ten prooi viel aan een brand op 7 juli 1990. Vroeger stond aan de Cartesiusweg in Utrecht de garage van Centraal Nederland. Deze garage is op 7 juli afgebrand nadat een buschauffeur uit onvrede brand had gesticht. Meerdere bussen zijn toen verloren gegaan. Hoe het verder gegaan is met de testervaringen van de gasproef is mij niet bekend.
Haltes en Abri's:
Dit haltebord liet bij mij geen
belletje rinkelen maar even zoeken en ik zag dat het voor menigeen
een bekende naam moet zijn, het is namelijk de naam van een
militaire kazerne in Duitsland (zie foto) nauw verbonden aan 't
Harde. De afkorting NAPO staat voor een militaire eenheid (Netherlands
Army Post Office) met NAPO-nummer, hier dus 875. Dit zorgt ervoor
dat de post op de juiste bestemming komt. De spreuk kan zo onderaan
in deze brief.
Een iets luchtiger voorbeeld van een abri is hier zichtbaar. Mijn eerste gedachte was een radijs maar het kan net zo goed een tomaat of een appel voorstellen maar die rijmen niet op reis want ik stel mij zo voor dat hier het motto kan zijn: "Vanuit een radijs op reis"
Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer dus alweer zijn 10e poëtische inzending.
Een heel productieve dichter is Arjen maar hij vond ook inspiratie bij een dichtgenoot zoals hieronder te lezen valt. Steeds verrassend met een heel andere kijk op het busvervoer.
Zweden:
Van Theo heb ik al eerder foto's
geplaatst van zijn rondreis door Noordelijk Europa. Hier nog een
tweetal met een bekend type bus in Zweden. Keolis rijdt hier in
de regio Örebro County en is verantwoordelijk voor al het OV in
dit gebied. Alle bussen rijden onder de merknaam Länstrafiken Örebro.
Keolis is als merknaam is in Zweden begonnen in 2003 via
Busslink. Er werken 6000 mensen waarvan 5300 chauffeurs en met
circa 1700 bussen wordt ongeveer 93 miljoen kilometer gereden.
Men vervoert per dag zo'n 860.000 passagiers. Hier de MAN Lion's
City in 2 uitvoeringen.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
Deze tekening krijgt meer bekende
bustypes in beeld want we komen aan in de jaren 1948-1951. De
namen Crossley en Verheul worden genoemd. op de eerste jaren na
de 2e Wereldoorlog, 1947-1950. Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12
bustypes als onderwerp met wat technische specificaties erbij. Voor de
liefhebber is het met wat zoeken op internet eenvoudig te vinden maar voor
de lezer die dat niet gaat doen, heb ik de komende busbrieven
steeds één type in beeld. De derde bus in deze serie is de Volvo
8700, hier zijn 2 versies te zien, de eerste met een dubbele
achteras en plaats voor 116 passagiers terwijl op de 2e foto een
Interliner versie ie te zien met slechts 80 plaatsen terwijl de
lengte niet eens zoveel verschilt namelijk een ruime 1,5 meter.
Dit type (8700) is in productie geweest tussen 2002 en 2011. Bij
Connexxion kwam de serie 3500 t/m 3549 uit 2005 in dienst bij de
vestigingen Alphen a/d Rijn, Boskoop, Leiden en Krimpen a/d
IJssel als Interliner. Later waren deze bussen nog actief bij de
afdeling Tours. De Interliner was bedacht om betere interlokale
busverbindingen te verzorgen. Dit concept is na enige tijd weer
ingeruild voor een ander systeem want elke zichzelf
respecterende vervoerder/opdrachtgever vindt steeds opnieuw het
wiel uit
Thijs:
De inzender (Thijs) heeft onderweg
deze 2 museumbussen gespot en hij dacht gelijk aan mij. Hopelijk
blijft dat beperkt tot busfoto's want anders adviseer ik hem een
goede arts..... De bus acherop deze foto is een Leyland-Verheul
uit 1971, de 1605. Deze wagen ging in 1973 van MK naar CN en is
alweer geruime tijd in bezit van het SVA
Regio Noord-Holland.
Zelf blijk ik, volgens mijn befaamde overzichten, 2 keer in 2003 met deze 4408 dienst gereden te hebben. De Mercedes O405 stamt uit 1990, was bestemt voor Westnederland en ging in 1999 mee van de ZWN groep naar Connexxion. In 2012 mocht deze bus deelnemen aan het Brandoefencentrum te Schiphol en In 2014 ontfermde de Stichting Youngtimer Bussen zich over deze wagen.
Jos B. te Nieuwegein heeft mij een mail gestuurd
met weer een van de ondergang geredde bus, de DAF/Hainje uit 1987
met bij het GVBA het wagenparknummer 348. Er zijn nogal wat
eigenaren geweest volgens mijn onvolprezen naslagwerk. Ik kom de
volgende bedrijven tegen: De Boekhoudmeesters BV te Texel -
E.R.Keijser te Texel Den Burg (Keijser Horeca Services) -
Middenweg Vastgoed BV. Oosterend op Texel en in maart 2002
V.O.F.de J'Elleboog Den Burg op Texel.
Het is dus wel duidelijk waar deze bus al die tijd onderdak
gevonden heeft namelijk op Texel.
Een Qbuzz-chauffeur heeft deze oude GVB-standaard uiteindelijk gekocht en
hij kwam op 6 mei 2019 even buurten bij Qbuzz, Europalaan te
Utrecht.
Geleed:
Gelede bussen zijn al meerdere keren ten tonele
opgevoerd in de busbrief. Er is zelfs een special gemaakt van
dubbel gelede wagens namelijk
busbrief 108.
Omdat ook het uiterlijk van deze voertuigen flink onder handen
genomen is de afgelopen jaren, hierbij een korte impressie. De
7793 zien we hier op het busplatform van Den Haag Centraal. De
foto dateert van de tijd dat er nog met lijn 11 gereden werd
tussen Den Haag en Zoetermeer. Eerder in
busbrief 145
stond de 7796 afgebeeld, ook als lijn 11. Ook in
busbrief 149
stond een soortgelijk voertuig, de 7798 dus de familie raakt
redelijk compleet. Het is een Mercedes Benz O317 met aanhanger
van het bedrijf Schenk en een opbouw van den Oudsten. De bus
dateert van 1976 een was onderdeel van het wagenpark van WN, de
bus is ook onder dak geweest bij Carlier in Middelburg. In 1992
is de bus naar van Vliet Trucks gegaan.
Een soortgelijke wagen hieronder, de 7609 in het blauw van Het Parool. Deze bus, een DAF-den Oudsten met ook een aanhanger van Schenk, was in 1986 aangeleverd bij de NZH. Later in 1999 naar XX. In oktober 2005 afgevoerd voor export.
Het verschil kan niet duidelijker. Hierboven lekker pruttelende diesels en hieronder een fluisterbus, de 9737 een VDL Citea SLFA181 Electric rijdend vanuit Schiphol Noord. Ook deze bus kwam al eerder ter sprake in busbrief 145, dat was toen de 9705 maar nu om het verschil goed aan te geven hier op de foto de 9737. Als ik maar genoeg busbrieven blijf maken komt de hele serie misschien wel ooit in beeld......
In deze editie een vraag van een Zoetermeerse collega.
Wie heeft voor hem een foto van de
wachtruimte die het streekvervoer ooit bij station Den Haag Hollands
Spoor had? Mogelijk is er iemand met een archief waarin zo'n foto
bewaard gebleven is.
Het pand zat in de knik van het station richting het (tegenwoordige)
gebouw met de bijnaam "strijkijzer".
Er zijn verschillen van mening of er daadwerkelijk een
chauffeursruimte geweest is dus hierbij: Wie weet er het fijne van
en helpt mij aan informatie !!!
Bij voorbaat dank
Groeten John
Het OV zou wat meer persoonlijk moeten zijn, kun je denken maar je kan ook doorslaan. Gehaakte kleedjes zijn vast goed bedoeld maar ik vind het er niet uitzien, kneuterig is daarvoor het beste woord.
Nu ik het toch in deze brief nieuwe bussen in beeld gebracht heb, hier nog eentje die ik op internet tegenkwam. Geen idee wat die bus op die plek uitspookt maar mogelijk kwam de chauffeur wat stroom tekort en heeft ergens aangebeld. Het lijkt mij in ieder geval geen normale busroute, zeker niet voor een gelede bus. Kijk hier voor een volledige foto.
Busbabbel:
Het gaat
dan echt gebeuren. Na 36,5 jaar loopt mijn actieve carrière ten einde door
vervroegd pensioen. Circa 26 jaar vol motivatie achter het stuur en de
latere jaren in een ondersteunende functie. Het ondersteunen houdt in
dat al de zaken in een moderne (goedkope) uitgeklede exploitatie zoals
tegenwoordig gangbaar is, waar de manager geen tijd voor kreeg, voor de
ondersteunende functie in aanmerking kwamen. Het is dan bij de start van de
concessie enige tijd zoeken naar de juiste verhoudingen onderling maar als dat eenmaal duidelijk
is geworden, is zo'n ondersteunende
functie een van de meest gevarieerde 'kantoor' functie die je maar kan
bedenken. De communicatie met de technische dienst, de afhandeling van
schades, bussen met storingen zsm omwisselen voor een goed functionerend
exemplaar, het maken van de aanschrijvingen met als hoofdmoot de omleidingen
en het ook op straat verzorgen van die omleidingen zoals het tijdelijk
opheffen van haltes of het plaatsen van een tijdelijke halte. Ook buiten
kantooruren is het de bedoeling dat er een oplossing geregeld wordt voor b.v.
een ziekmelding en ook als er een chauffeur een ernstig conflict heeft met
een passagier of een weggebruiker, is het vaak noodzaak ter plaatse bij te
springen en de collega te ondersteunen. Bij ernstige aanrijdingen (komen gelukkig niet op grote schaal
voor) is het
van groot belang dat er zo snel mogelijk hulp geboden werd/wordt en dan
gaan we erop af om, nadat alle zaken ter plaatse afgehandeld
zijn, bij de collega chauffeur de eerste opvang te doen.
Zo kan ik nog enige tijd doorgaan want ook de computer moet gevuld worden
met verslagen van eerder genoemde zaken en de mobiele telefoon is
fantastisch maar er zijn dagen dat er eelt op je oorschelp ontstaat. Maar er
komt geen klaagzang uit mijn mond want 99 % van de tijd heb ik mij geen
betere bezigheid kunnen voorstellen. Met, in die 10 jaar gemiddeld, 8 directe collega's in
een rooster heb ik dit werk gedaan en ik sta nu mijn plaats af aan jongere
mensen met ambities. Ik ben door diverse gevoelens overvallen want ervaring
met het pensioen bestaat niet, het gebeurt en maak er wat van. Er zijn
wel mogelijkheden om daarin begeleid te worden indien gewenst maar ik heb er vertrouwen in dat
ik mijn draai best zal kunnen vinden. Er zullen dagen zijn dat ik mij
vermaak achter de geraniums maar ter afwisseling zal ik regelmatig andere
activiteiten ondernemen. Trouwens, er wordt meestal spottend gesproken over
die geraniums maar als beeldspraak voor een rustige oudere dag vind ik het
helemaal niet misplaatst. Mensen willen zich tegenwoordig maar steeds
blijven bewijzen, veel hooi op hun vork, druk, druk, druk. Vergeet niet dat
de rek er uitgaat als je ouder wordt, wat heel normaal is, dus probeer
vooral niet net te doen alsof je jonger bent dan je bent. Geniet eens van
niets en van het niet moeten maar mogen. Laat die boog niet zo gespannen
staan, veel beter voor je hart. De overheid houdt ons maar steeds voor dat
we allemaal ouder worden maar waarom merk ik daar in mijn omgeving zo weinig
van. De balans in onze maatschappij is al een tijd zoek op alle terreinen
maar ik laat me niet gek meer maken. Ik bekijk het van een afstandje, soms
van achter de geraniums, soms midden in de realiteit en daar hoop ik nog een
flink aantal jaren plezier van te hebben. Zolang er een nieuwe busbrief
verschijnt, ben ik actief moet je maar denken. Ik heb nog voor vele brieven
materiaal dus ik ga ervoor.
Hartelijke groeten,
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Door het juiste te doen, vreest gij niemand. (komt bekend voor.....)
Als je denkt dat jouw leven saai is, verplaats je dan even in een goudvis
Je bent niet ongelukkig door wat je meemaakt, maar je bent ongelukkig door de manier hoe je ermee omgaat