Abri's e.a.:
Tja, dit kan niet anders dan een
exotisch land zijn gezien de begroeiing. De fel rode abri steekt
daar dan ook flink tegen af. Maar niet alleen de kleur valt op, de
hamer en de sikkel wijzen in een bepaalde richting. Het communistisch
symbool hoort bij de Sovjet-Unie dus ik ga uit van een van de
zuidelijke landen daar want ik denk niet direct aan Siberië als ik
palmbomen zie. Er is
blijkbaar ooit een Oranje supporter langs geweest......
Op het moment van schrijven van dit artikel is de Gay
Pride gaande in Amsterdam en dan is deze abri in het roze misschien
wel toepasselijk. Met buiten op dit moment een temperatuur van 30
graden Celsius, is een foto van een besneeuwd gebied even rillen.
Hedde is een nieuwe naam in de geschiedenis van de
busbrieven. Sinds enige tijd is Hedde een supporter van mijn hobby
en stuurde hij mij de nodige informatie die ik hierbij graag plaats.
Eerder is TP al genoemd in o.a.
busbrief 125 en
busbrief 128
maar Hedde zal ongetwijfeld zaken vermelden die 'nieuw' zijn.
Het bedrijf Twee Provinciën is opgericht in 1942 door
de samenwerking van de volgende bedrijven:
* NV Autobus Diensten Vereniging" AV" te Jutphaas
* NV Eerste Sliedrechtse Omnibus Onderneming "ESOO" te Sliedrecht
* NV Reederij op de Lek "RodL" te Kinderdijk
* NV Ridderkerkse Autogarage en Omnibus Maatschappij "RAGOM" te
Ridderkerk
Overnames:
1942 Eerste Polsbroekse Autobus Onderneming te Polsbroek
1946 aangesloten bij TP A. Stam & Co - Autobus Onderneming "De
IJssel" te Krimpen aan den IJssel. Dit bedrijf in 1958 ingelijfd bij
Reederij op de Lek.
1964 Firma Broere te Sliedrecht - stadsdienst Sliedrecht
1965 Fa J van de Wijngaard te Ijsselstein
1968 NV van Ieperen en Verhoefs Auto Vervoer Onderneming "VIVAVO" te
Schoonhoven. Ook bekend onder de naam "VAVO"
1966 RAGOM opgenomen in NS concern
1968 NV v/H A.M van Eldik te Gouda, lijndienst naar TP de
Stadsdienst naar Van Gog.
1971 RopL, AV, ESOO, de IJssel opgenomen in NS concern.
En in 1974 werd TP overgenomen door Westnederland.
In de jaren 50 was TP vooral bekend van de Guy bussen. Guy was een
klein Engels merk, produceerde trucks en buschassis. In 1960 kwam
dit merk in financiële problemen in 1964 werd gestopt met de bouw
van buschassis. In 1975 ook einde truck productie en in 1982 is het
bedrijf definitief gesloten. Ook de BBA heeft veel Guy bussen gehad.
Deze BBA bussen werden als tweedehands veel gekocht door ZVTM die er
nog jaren plezier aan beleefde. Ook NWH heeft ze gehad. Heel
opvallend is dat bijna alle Guy bussen uitgevoerd waren met Zabo
carrosserieën. Ik weet het niet helemaal zeker maar ik denk dat de
importeur Trubim was en ook gevestigd was in Ridderkerk. Waren het
buren?
TP was een leuk bedrijf voor de busfotografen.
Uniek waren ook de bussen van Dordrecht. Ooit hebben
ze daar gereden met de Deense DAB bussen. Echt een unieke
busconstructie. De assen op de hoeken, helemaal lagevloer, voor en
achteras stuurbaar, chauffeur in het midden gezeten, tram
opstelling. Ook geen succes. OAD met hun mooie nieuwe Bova Xpress
lijnbussen. Slechts 16 hiervan gebouwd. De grote bedrijven waren
niet geïnteresseerd in dit type. Onbegrijpelijk. Bij de presentatie
werd er door de media veel aandacht aan dit type bus besteed. Een
bus met lage instap en verlaagde uitstap. Modern uiterlijk, modern
interieur en een Nederlands product. Een uniek bedrijf was ook
Vivavo/Vavo uit Schoonhoven. Op 17.07.1945 werd ik lid van "De Valk"
Verenigd Auto Vervoer Lopiker-en Krimpererwaard en later in
15.10.1947 werd ik lid van de Cap = Coördinatie Auto vervoer
Personen. Deze CAP is opgeheven in 1969. In 1968 is de lijndienst
Utrecht Jutphaas, IJsselstein, Lopik, Jaarsveld, Schoonhoven
overgenomen door TP. Vivavo/Vavo richtte in 1957 de UVO op de
Utrechtse Vervoers Onderneming na overname van KABO "Kockingsen Auto
Maatschappij Onderneming. Na het afstoten van de lijndienst ging de
Vivavo/ Vavo verder als touringcarbedrijf en had inmiddels een
overeenkomst gesloten met de Amerikaanse "Greyhound" De bussen waren
ook herkenbaar aan het wapen van Greyhound, de grote goud gekleurde
hazewindhond op de zijkanten. Nog in 1968 is het bedrijf failliet
gegaan. Ook van Eldik was lid van de CAP. De CAP was opgericht om
een bolwerk te vormen tegen de groei door overnames van grote
lijndiensten bedrijven zoals NBM, Citosa en Maarse en Kroon. Over de
Cap is veel te lezen onder de zoekopdracht "Tensen
Soest". Verderop in deze busbrief in de rubriek
BusBioscoop staat een film over Tensen.
Ter illustratie, de foto van de 26 heb ik gekregen
via Olaf Horn.
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer dus alweer zijn 7e poëtische inzending.
Ter illustratie heb ik een foto opgezocht van een
VAD bus uit de periode die in het gedicht genoemd wordt. Het is de
4215, een Leyland/Verheul uit 1958. Arjen droomde over behoedzaam en
veilig rijden maar dan is deze 4215 misschien niet de juiste
illustratie want in 1970 is deze total-loss afgevoerd. De oorzaak
hiervan is mij niet bekend.
Persoonlijk vind ik dit een draak van een bus.
Het uiterlijk lijkt in mijn ogen nergens op, de verhoudingen
zijn zoek. Maar goed, hij hoort erbij dus plaats ik hem gewoon.
Zo ben ik dan ook wel weer. De filmkast geeft aan dat lijn 51
naar Rotterdam gereden gaat worden of gereden is. Trouwens de
schoorsteen hoort niet bij de bus ;-)
Het is de 2778 met kenteken UB-52-92, een DAF/den Oudsten uit 1961. Van de WSM in 1969
naar Westnederland (in 1968 al geel gespoten) en tot slot
terechtgekomen bij De Jong in Boskoop. En ik heb het sterke
vermoeden dat de 2e foto het einde van deze wagen laat zien in
Boskoop.
Geleed:
Willekeurig een paar foto's van
gelede bussen. Als eerste de traditionele bus DAF/den Oudsten
7798. Lijkt niet op een Mercedes maar is het wel. Een Mercedes
Benz O317/den Oudsten. De bus is in 1976 gebouwd, heeft in
Nieuwegein gereden en in augustus 1989 uit dienst gesteld en de
7798 leefde verder bij Carlier Tours als bus 67 waarna in 1992
van Vliet de eigenaar werd.
Aanvulling door Co Rozendaal: Bus
7792 t/m 7799 hebben op de Zoetermeer lijn gereden tot de
spoorlijn klaar was.
Daarna zijn ze in Krimpen gaan rijden tot de Vetter gelede
bussen kwamen. Toen is deze serie naar Nieuwegein gegaan.
Zie daarover meer informatie (met o.a. een foto
van de 7796 en een filmpje) in
busbrief 145
bij het hoofdstuk 'AAD'.
Aanvulling: Co Rozendaal stuurde
mij nog 2 foto's n.a.v. deze serie bussen. Hij schreef: "Export
ging ook via het bedrijf Trubim, een Turks bedrijf dat eerst was
gevestigd in de Rijnhaven???? Waalhaven???????? In jaren 50 is
het bedrijf naar de Parallelweg in Krimpen aan de IJssel gegaan
in een gebouw gedeeld met een stalling van “de Twee provinciën”
Zie de foto’s. De eerste is uit 1968 en de 2e foto is uit 1974.
Omdat gelede bussen ook in het (letterlijk)
grijze verleden bestonden, heb ik ter illustratie een voorbeeld bijgeplaatst.
De derde foto in dit hoofdstuk betreft een gelede
voertuig in Zuid-Afrika. Ingezonden door gepensioneerd collega
Jan van B.
Great North Transport heeft circa 500 bussen, vervoert 32
miljoen passagiers, rijdt 279 busroutes door 6 districten en heeft
1167 man/vrouw indirect personeel (staf) over 11 vestigingen.
Geen kleinigheid dus.
Bosnië:
Voor de laatste keer in de buitenland rubriek aandacht voor bussen in Bosnië
met foto's die Co Rozendaal mij heeft gegeven.
Op de eerste foto staat de 936 'op de brug'. Ik ga ervan uit dat
we dan te maken hebben met de Volvo B10/Hainje uit 1980 met het
originele kenteken BB-03-FL. Het wagenparknummer volgens ESO was
3235. In 1996 zijn er zeker 20 bussen van de BBA in Tuzla
(Bosnië) terechtgekomen en deze foto's dateren van 2000.
De oproep van Mediamax om te bellen voor een
reclame op deze bus, is overbodig want ik weet zeker dat deze
wagen nooit meer de weg op zal gaan. Misschien op een dieplader
maar in ieder geval niet op eigen kracht.
Zoals al vermeld bij de eerste foto, zien we hier
de restanten van een andere wagen uit dat rijtje van circa 20
bussen, de 925. ESO nummer 3224. Zo te zien hebben deze
krachtpatsers de barre omstandigheden in Tuzla slechts een paar
jaar overleefd.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
Na de eerste 2 tekeningen uit de
verzameling van Co Rozendaal in
busbrief 147 en 148, is het nu tijd voor de oorlogsjaren. Het
rijden op gas door middel van een aanhanger met daarop een
houtgasgenerator. De tekening geeft voldoende informatie en
zeker als je er op klikt want dan verschijnt er een groter
exemplaar waar alle informatie duidelijk leesbaar is.
Reclame:
In andere busbrieven heb ik vaker dit soort ´kunstwerken´ laten
zien. Het is altijd weer grappig om de vondst van een
reclamebureau te zien maar ik blijf er ook bij dat het enig gevaar
in zich heeft. Even niet opletten en dan plotseling zo´n afbeelding voor je
zien rijden, levert vast een risicovolle schrikreactie op.
Meer uit eigen regio zijn deze 2 foto´s,
Rotterdam stationsplein oude stijl en de 2e foto is Gouda busstation. De bus als
onderwerp op beide foto´s is de 3955, een Mercedes O405 uit het
begin van de serie. In 1988 begon de levering van een grote
serie van deze wagens. In die tijd werd voor het eerst gestart met volledige
carrosserie reclame en een van de eersten was deze Waddenbrood
reclame.
2e leven:
Op de valreep kreeg ik van Sten G. een berichtje
over een opgedoken bus in zijn regio. Ik dank Sten vriendelijk
dat hij aan mij gedacht heeft want ik kreeg vervolgens prima
foto's en achtergrondinformatie van hem. Hij meldt dat dit de
2380 is geweest (zie de foto waar vaag de achtergebleven plek
van de cijfers te zien is). Deze bus is na de streekdienst
terechtgekomen bij rijschool Nederveen. Deze rijschool heeft nu
volgens hun webpagina een wat ander model in gebruik sinds 2016,
een Volvo B12 uit 2009. De huidige eigenaar heeft de 2380 bij
Womy gekocht om er bessenplukkers mee te vervoeren. Dus toch
weer een beetje de oude functie terug terwijl de oudste eigenaar
nog steeds zichtbaar is op de zijkanten. Bij Connexxion is deze
bus namelijk begonnen in 2000, het is een DAF SB220/Berkhof
Heerenveen. Dat de bus eerder als lesbus is gebruikt, is nog
duidelijk zichtbaar aan alle spiegels die er op en aan zitten.