Zelfs een doodlopende weg kent een weg terug.(I. van Mulert)
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet
Aan hard werken is nog nooit iemand doodgegaan, maar waarom zou je het risico nemen?
Als je webpagina's maakt, loop je soms tegen
auteursrechtelijke problemen aan. Velen van jullie zullen het zich mogelijk
herinneren van enige jaren terug toen ik met een dreigende rechtszaak en een
schadeclaim geconfronteerd werd. Na een aantal spannende maanden is dat gelukkig
met een sisser afgelopen. Zo heftig is het niet meer voorgekomen mede omdat ik
beter op mijn tellen pas. Toch komen er zo nu en dan verzoeken binnen om iets te
verwijderen. Nogmaals, niet vaak gelukkig maar toch. Ik voldoe dan altijd met
nederige excuses aan het verzoek want ik maak gebruik van foto's waarvan niet
altijd te achterhalen is wie de eigenaar is. Ik maak geen misbruik van
fotomateriaal voor zover ik het zie maar iedereen heeft het recht om daar dan
toch niet blij mee te zijn. Vandaar dat ik erg blij ben met het spontane gebaar
van John Oron, instructeur bij Connexxion Academy, die mij vele foto's
toestuurde waar ik vrij gebruik van mag maken. Wie springt er dan geen gat in de
lucht? Ik ben de vele foto's aan het uitzoeken, sorteren per onderwerp,
aanpassen qua grootte enz. en dan komen ze vroeg of laat in de busbrief.
En niet alleen John voorziet mij van materiaal maar ik hoef steeds minder op
zoek te gaan naar materiaal want er zijn zo veel bijdragen van enthousiaste
lezers die ik allemaal dankbaar ben.
Zo dat is er uit. Over tot de orde van de brief. Donkere Piet en lichte Sint
(politiek correct hoop ik???) zijn in het land en kinderen mogen hun schoen
zetten. Hopelijk kan deze brief ook doorgaan voor een presentje. Pak het maar
uit en geniet ervan.
Van Co
Rozendaal kreeg ik een toelichting uit eigen ervaring plus een extra
foto in de VAVO uitvoering:
"Bij het verhaal over bus 5 VAVO - van Eldik, de latere TP nr 1 heb
ik nog wel aanvulling.
Het klopt de bus de eerste dag al in brand stond!
De eerste rit van Lekkerkerk naar Gouda ging al niet goed, in Gouda
begon de bus spontaan te branden en is door de brandweer geblust.
Daarna is de bus naar de TP-werkplaats in Schoonhoven gebracht. Hier
bleek dat vanwege het naderende faillissement van de VAVO matig
onderhoud gepleegd was met bovenstaand gevolg.
Ik heb het (on)genoegen gehad om de bus weer rijdbaar te maken, wat een
behoorlijke klus was. Na ongeveer zes weken liet de versnellingsbak het
afweten, compleet defect, en dus een revisie uitgevoerd.
Na ongeveer drie maanden gaf de motor de geest, dus de motor
gereviseerd. Het merk van de bus was AEC en dat was in die jaren geen
goed bekend staand merk.
De wet van Murphy deed hier ook goed mee, dus na enige tijd liet de
motor het weer afweten. Al met al heb ik er leuk werk aan gehad, maar
dat was niet de bedoeling.
Voor de kapotte motor kwam de vraag of ik eens in Graafland (Groot-Ammers)
in de stalling wilde gaan kijken of het mogelijk zou zijn om van een
oude Leyland die daar stond voor opslag, de motor en de versnellingsbak
te gebruiken voor de AEC.
De bus naar de werkplaats gehaald en gemeten enz.
Het bleek mogelijk, dus alles op tekening gezet en een aanvraag voor
verbouwing naar de RDW gedaan en na controle van de RDW toestemming
gekregen voor de ombouw.
Dus samen met Bertus den Ouden een complete AEC motor en versnellingsbak
uitgebouwd, daarna alles pas gemaakt voor de montage van een Leyland
motor met een 4 versnelling half automaat.
Dan weer naar de RDW voor herkeuring en in een keer goedgekeurd. De bus
heeft in deze configuratie nog verschillende jaren op deze lijn
dienstgedaan. In vroeger tijden had je zo nog weleens leuke klussen te
doen."
Ik
schreef dat er 2 dingen opvallen maar Rob S. heeft nog een derde
bijzonderheid gevonden en beschreven:
"Het gaat over het busstation zelf. Vanaf de bouw in 1950 was er een
overkapping, die is op de foto te zien. Helaas is die overkapping
afgebroken, ergens in de jaren tachtig. Precies weet ik dat niet omdat
ik niet meer in de omgeving van Gouda woon.
De bus naar Lekkerkerk was van Van Eldik uit Gouda. Dat was toen een
dochteronderneming van Vavo Greyhound die in 1968 failliet ging. De
lijndienst naar Lekkerkerk ging naar de TP. Tegenwoordig rijdt daar
sinds begin jaren 70 de eerste Buurbus van Nederland. De stadsdienst
werd overgenomen door Citosa uit Boskoop op 1 november 1968, maar de
exploitatie kwam bij Van Gog dat al een paar jaar dochter van Citosa
was. Citosa en de WSM fuseerden op 1 januari 1969 tot Westnederland."
Dick van der Goot schreef het volgende: "De
lijn waarvoor hij hier gereed staat (lijn 24 Gouda - Lekkerkerk v.v.),
behoorde tot 1968 (iets in de buurt van 1 november, meen ik) aan Van
Eldik toe. Buiten deze lijndienst reed Van Eldik alleen de stadsdienst
Gouda, die op dezelfde datum in 1968 niet overging naar de TP, maar naar
Van Gog, welk bedrijf toen al eigendom was van Citosa (voorloper van
Westnederland). Van Eldik had het natuurlijk niet nodig gevonden, voor
hun enige streeklijn een lijnnummer te tonen (het lijnnummer 24 was
alleen gekozen omdat dat mooi paste in de dienstregelingboekjes van
zowel TP als Stichting CAP), vandaar dat deze bijzondere bus, die bij de
TP het wagennummer 1 kreeg, geen filmkast voor een lijnnummer had.
Over deze bus 1 en deze lijn 24 heb ik in die tijd twee sterke verhalen
gehoord, die, alhoewel ze uit het hobbycircuit kwamen, waarschijnlijk
niet uit een dikke duim zijn gezogen. Over deze bus 1 werd door de zeer
gerespecteerde CAP-historicus C.J. de Koning in de "Autobuskroniek"
geschreven dat de bus exact op de dag van de overname (dus laat ons
zeggen: 1 november 1968) in een motorbrand geraakte en aldus voorlopig
defect was. Een tamelijk krachtig protest dus!
Verder had lijn 24, een anderhalfuursdienst, een erg lage
bezettingsgraad ("lege bussen" zijn van alle tijden, hoor!). Tussen de
eindpunten Gouda en Lekkerkerk kon je ook met de TP reizen, met overstap
te Bergambacht (toen lijnen 20 en 21, nu bij ARRIVA de R-Net-lijn 497 en
lijn 194). De TP wilde lijn 24 dan ook opheffen, maar in die tijd hadden
ze een vervoerplicht, waarvan alleen de Rijksverkeersinspectie
ontheffing kon verlenen. De Rijksverkeersinspectie beschikte in die tijd
nog niet over al dan niet automatisch geproduceerde telstaten, waaruit
ze netjes de gemiddelde bezetting per rit konden afleiden. Dus de heren
gingen in zo'n geval ter plekke op onderzoek uit. En wat maakten ze mee?
Een stampvolle bus op lijn 24! De verklaring zou liggen in een
begrafenis van een vooraanstaand iemand uit een van de door deze lijn
bediende dorpen. Opheffing kon de TP toen voorlopig wel vergeten. Pas
jaren later slaagde de TP erin, alsnog van deze lijn af te komen. Het
daarmee in een isolement geraakte Berkenwoude kreeg in 1975 of
daaromtrent een van de allereerste buurtbussen in ons land, persoonlijk
geopend door de toenmalige Minister van Verkeer & Waterstaat, Tjerk
Westerterp. Deze buurtbuslijn bestaat nog steeds, ondanks de zeer
beperkte bediening (in de spitsen en rond de lunchtijd); het is nu lijn
725 bij ARRIVA.
door John Oron:
Zoals ik in het intro al vermeldde, volgen hier een aantal foto's die ik van John kreeg. Fraaie plaatjes die bij mij zeer welkom zijn. De komende brieven zal ik van deze fotovoorraad dankbaar gebruik gaan maken. Voor deze brief heb ik 3 items geselecteerd, te beginnen met de 2485.
De 2485 op de Hoogeveenseweg te Boskoop. Foto's in het
kader van de toegankelijke haltes. In eerste instantie moesten deze
haltes worden aangereden met de banden tegen de stoep aan. John gaf toen
al aan, dit geeft problemen maar de fabrikant Leicon was er heilig van
overtuigd dat deze werkwijze de beste was. Het gevolg: kapotte
wiellagers, banden, stuurinrichtingen e.d.
Deze 2485, een DAF-den Oudsten B95 Alliance Intercity is in 1999 gebouwd
en duidelijk zichtbaar als lesbus gebruikt. (zie de vele spiegels) Het
kenteken wordt niet meer herkend dus deze wagen is niet meer actief op
de Nederlandse wegen.
Een bus die nog maar net is komen kijken, is deze 9705. Een elektrische bus van VDL, type Citea SLFA Electric. De bus op de foto is er een van een serie van 100 stuks en daardoor is dit op dit moment de grootste elektrische busvloot van Europa. Deze wagens zullen 24 uur per dag ingezet gaan worden en door de modernste technologie is dat mogelijk doordat er tussentijds bijgeladen kan worden met de nieuwste soort batterijen.
Voor Schiphol zijn de interieurstangen blauw i.p.v. R-net rood. Afgelopen vrijdag (oktober 2017) is deze bus op Uithoorn gezet. De 9705 staat daar om chauffeurstrainingen te geven aan AML (concessie Amstelland-Meerlanden) chauffeurs door o.a. ondergetekende John en dochter Roxanne.
Het derde item in deze Academy special gaat over de
bestickering van het academy wagenpark. Er zijn een aantal
testtekeningen gemaakt. Wordt het wit? of wit-groen? Wit-geel?
of groen?
Voor zover ik heb gezien is het een combinatie geworden. De 4133
onderaan zoals het er uitziet.
Abri's en Haltes:
Een muzikale abri in Phoenix, Arizona
en dan zijn we beland in de United States of Trump. Ik ben benieuwd
welke muziek daar klinkt. "Busje komt zo" zal het daar niet zijn
vermoed ik.......
Een nogal slordig haltebordje. Ik kan er wel om lachen maar eigenlijk is er niet goed nagedacht toen dit bord gemaakt werd. Voor de lezer die de vertaling van Friedhof niet machtig is: Friedhof betekent kerkhof. En om er dan bij te vermelden dat er alleen uitgestapt kan worden en dus niet ingestapt, maakt het enigszins dubbelzinnig.
Onder de lezers van de busbrief kom je veel
toegewijde liefhebbers van historische (bus)zaken tegen. Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer dus zijn 3e poëtische inzending.
Arjen, bedankt hiervoor.
Bijschrift redactie: In
busbrief 80 bij
foto 9 heb ik de foto van Robbeneiland al eerder geplaatst maar bij
dit gedicht kwam de foto nog beter tot zijn recht.
Een derde keer dit hoofdstuk. Dit keer 3 foto's
met heel verschillende onderwerpen. De eerste foto laat een wrak
zien, een Kromhout Verheul uit vervlogen tijden die in deze
staat werd gevonden. Aanwijzingen om te achterhalen met welke
wagen we te maken hebben, kon ik niet vinden. Helemaal
rechts achteraan is te zien dat daar een uitstapdeur zit. De
claxon zit op het dak en mocht dit voertuig ooit in oude glorie
hersteld worden, ben ik erg benieuwd naar het oude cq nieuwe
uiterlijk.
We zagen al een bus naar Lekkerkerk bij het begin van deze busbrief en nu een foto van een wagen op weg naar Nieuw Lekkerland. Oorspronkelijk een wagen van de TP-AV Jutphaas = Twee Provincien-Autobudiensten Vereeniging, Jutphaas. Dit bedrijf is in 1945 ontstaan en werd per 1 januari 1969 onderdeel van TP-RederijopdeLek dat in 1974 weer opging in Westnederland. De bus op de foto is een DAF-den Oudsten TB160DF530 met bouwjaar 1967 en had wagenparknummer 80.
De locatie waar deze foto gemaakt is, is onduidelijk. Als iemand weet of dit Boskoop is of een andere vestiging, laat het mij weten via deze link.
Gelede bussen komen er in de busbrief redelijk
bekaaid vanaf maar van Aad kreeg ik deze 7796 toegestuurd en dus
weer eens aandacht voor deze wagens. Lijn 11 naar Zoetermeer,
wie kan zich dat herinneren? In ieder geval was er in die tijd
al sprake van stempelautomaten gezien de sticker aan de
voorzijde. We zien hier een Mercedes Benz O317 met een opbouw
van den Oudsten. De bus stamt uit 1976, is in 1990 buiten dienst
gesteld, is daarna 7 jaar bij AMZ- de Muynck = Automaatschappij
Zeeland, actief geweest en eindigde begin 1997 bij de sloper.
Op 4 november 1973 ging lijn 11 voor het eerst rijden tussen
Delft en Zoetermeer. Vanaf Delft station ging het over de
Phoenixstraat naar de Brasserskade en zo naar Nootdorp. Vandaar
naar Zoetermeer o.a. via de Meerzichtlaan naar het station en
daarna via het centrum, o.a. Nassaulaan en Osylaan naar het
eindpunt in Palenstein bij de van Aalstlaan. Blijkbaar was het
passagiersaanbod op deze lijn dusdanig dat er met gelede bussen
gereden moest worden.
Dick van der Goot corrigeert en vult
gedetailleerd aan: "Ho even, die lijn 11 waarvoor in 1976
gelede bussen werden aangeschaft, was niet de lijn Delft -
Nootdorp - Zoetermeer v.v., maar de lijn Zoetermeer - Den Haag
v.v., die met de groei van Zoetermeer drukker en drukker werd!
Totdat NS de "Sprinter" met de "Krakeling" door Zoetermeer
introduceerde (eigenlijk de huidige lijn 3 van RandstadRail). Op
het laatst reed deze lijn 11 in de spits elke 5 minuten met een
gelede bus (voor zover mogelijk)! Toen NS zo ver was dat hun "Zoetermeerlijn"
kon gaan rijden, mocht lijn 11 niet meer naar Den Haag en werd
deze omgebogen tot een spitslijn tussen Zoetermeer en Rijswijk
via de Plaspoelpolder. Die verbinding groeide toch nog uit tot
een daglijn met een halfuursdienst (later lijn 174, weer later
lijn 50) en zowaar rijdt hij als lijn 50 sinds enkele jaren toch
weer door naar Den Haag, maar nu via een andere, niet
rechtstreekse route.
Die eerdere lijn 11 tussen Delft en Zoetermeer was alweer weg
voordat de gelede bussen kwamen. Eigenlijk betrof dit een
gedeeltelijke omnummering van de voormalige Citosa-lijn 3, Gouda
- Zoetermeer - Pijnacker - Delft - Nootdorp (Viaduct) v.v., toen
deze, zoals jij beschrijft, vanuit Nootdorp naar Zoetermeer werd
doorgetrokken. Omdat deze verlengde lijn daardoor "zichzelf
tegenkwam" te Zoetermeer, besloot Westnederland, ter voorkoming
van verwarring, een deel van de route van het nieuwe lijnnummer
11 te voorzien. Maar beide lijnen bleven wel in een gezamenlijke
omloop zitten, want ondanks de fusie uit 1969 waren de geesten
er nog niet rijp voor, "Boskoopse" en "Loosduinse" lijnen,
bijvoorbeeld in Delft, met elkaar te verknopen. Bovendien waren
voor het oude Citosa de busaansluitingen te Zoetermeer dusdanig
belangrijk dat de bussen van lijn 3 elkaar aldaar moesten
ontmoeten. Dit had als onvermijdelijk gevolg dat de uurdiensten
van de lijnen 3 en 11 zowel te Delft als te Zoetermeer met
slechts enkele minuten verschil aankwamen en vertrokken, zodat
de komst van lijn 11 nauwelijks als een verbetering werd
ervaren. Men heeft ook nog wel geprobeerd, lijn 3 te Delft op
zichzelf te laten keren, maar dan moest ie binnen een uur heen
en weer tussen Zoetermeer (Marijkestraat) en Delft (Station), en
dat werd een drama op de drukkere uren! Al met al was het met
deze lijn 11 spoedig gedaan, en lijn 3 keerde in zijn
oorspronkelijke gedaante terug.
Totdat, ten gevolge van de "Sprinter", de bus tussen Zoetermeer
en Den Haag verdween. Lijn 3 kon toen op het eindpunt
Nootdorp-Viaduct geen aansluiting naar/vanaf Den Haag meer
bieden en ging toen zelf doorrijden naar Den Haag, inmiddels
onder het lijnnummer 57. Om een heel lange wachttijd op Den Haag
Centraal te vermijden, werd lijn 3/57 toen omlooptechnisch
gecombineerd met lijn 56 Den Haag - Wateringen - Delft -
Rotterdam v.v. Op die lijn verschenen dus "Boskoopse" bussen, en
dat was pas het eerste begin van exploitatieve integratie tussen
de oude bedrijven Citosa en WSM. Later was er op een enkele
omloop 3/56/57 ook een "Haagse" wagen nodig. Er waren echter
slechts enkele "Haagse" chauffeurs geïnstrueerd om met de bus
tot in Gouda te komen. Degenen die dat deden, waren vooral de
notoire hobbyïsten onder hen. En dat leidde dan weer tot de
spectaculaire constatering dat op die ene omloop nogal eens een
bijzondere bus, zoals een van de laatste Leyland/Werkspoor "bolramers",
in het vroegere Citosa-gebied kon worden gesignaleerd, waarin ze
nog nooit eerder waren gezien!"
Het toegevoegd een filmpje is niet meer beschikbaar. Afspelen op andere websites is uitgezet door de eigenaar van de video (zie ook busbrief 149 bij het hoofdstuk 'Geleed')
Drie keer is scheepsrecht luidt een oud en wijs
gezegde dus daar houd ik mij aan en dus nogmaals een paar foto's
van collega Henk. Op deze foto zien we een bus die we
tegenwoordig misschien wel aerodynamisch zouden noemen vanwege
de fraaie rondingen. Met een beetje liefde voor bussen zou je er
zelfs aan kunnen denken om dit een vrouwelijk voertuig te
noemen. In ieder geval: zo worden ze niet meer gemaakt. Over
merk en type kan ik weinig, zeg maar niets, toevoegen. Zover
reikt mijn kennis niet maar het ziet er goed uit en daar gaat
het om.
De tweede foto laat een bus zien die tegengesteld is aan de eerste foto. Hoekig, stoer en krachtig en rondingen zijn slechts heel beperkt aanwezig. Duidelijk een wagen met meer mannelijke kenmerken of ben ik nu seksistisch aan het doen.....? Het logo op de forse neus is niet duidelijk zichtbaar dus ook hier geldt dat mijn zoektocht naar het merk snel over is. Het blijft mij altijd verbazen dat zo'n voertuig met dubbele achteras er als een krachtpatser uitziet maar dan voorzien is van spiegels die zelfs te klein zouden zijn om als scheerspiegel te fungeren.
En tot slot van deze serie een meer bekende vorm van toerbus uit vervlogen tijden waarvan het merk wel duidelijk in beeld komt: Neoplan 6. Via vergelijkbare bussen op het internet is het bouwjaar ergens rond 1974 gedacht. Het bedrijf Aschemeyer bestaat nog steeds en zetelt in Lübbecke in Duitsland tussen Osnabrück en Hannover. Dat er op de bus vermeld staat dat het om een "oldie" gaat is naar mijn mening enigszins overbodig want ik mag hopen dat dit bedrijf het wagenpark sinds 1974 vernieuwd heeft.....
Het tijdperk van 'Gele Rijders' in Cuba gaat
verdwijnen. Diverse mensen die recent Cuba bezochten, melden dat
straatbeeld al veel minder gevuld is met onze favoriete bussen.
Gelukkig hebben we de foto's nog.
Hieronder een rij gele rakkers in Havana. Voorop de 3803. Ooit
actief bij de ZWN en later ook nog even bij Connexxion. In 1987
is deze DAF-den Oudsten MB200 uit de fabriek gerold en bij de
oude ZWN begonnen (vandaar de blauwe belijning die bij de ZWN
gebruikelijk was). Daarna ging ZWN op in de nieuwe versie ZWN-OV
in 1994 en tot slot in 1999 naar Connexxion. Achter deze 3803
staat de opvolger van de MB200, de SB200.
Dat men in Cuba van improviseren houdt, was ons intussen wel duidelijk geworden gezien de soms fantasierijke aanpassingen bij sommige bussen maar ook de taxi's hebben soms een bijzondere wijziging ondergaan gezien deze foto van een verlengde Lada. De foto dateert alweer van enige jaren terug dus misschien is er intussen nog een stuk tussen gezet en dan komt het dicht in de buurt van busvervoer. ;-)
De vorige busbrief opende ik met een kaartlezer en deze brief sluit ik er bijna mee af. Alleen heeft degene die zorgt voor de tekst op dit apparaat een kleine taalfout gemaakt. Of moet een chipkaart in dit geval van hout gemaakt zijn?
Busbabbel:
Elke buschauffeur
heeft vroeg of laat te maken met een technisch probleem waardoor hij of zij
onderweg strandt en dat er dan hulptroepen moeten komen om het voertuig weer
aan de praat te krijgen. Ik zelf kan daar menig voorbeeld van opschrijven
maar ik zal mij nu beperken tot 1 geval. Tijdens mijn werk als
Vervoersondersteuner (Vos) wordt ik geacht toe te snellen als een bus ergens
problemen heeft. In veel gevallen neem ik dan vanaf de vestiging alvast een
vers exemplaar mee waardoor de chauffeur in ieder geval verder kan terwijl
ik op de monteur wacht. Zo gezegd, zo gedaan. De dienst reed weer en ik
onderzocht de storing. Nou is mijn technische kennis niet om over naar huis
te schrijven, wat ik daarom ook zelden doe, maar ik maak er meestal geen
punt van om een gehandicapte bus alsnog te proberen 'thuis' te krijgen. Ik
ga ervan uit dat als ik mijn alarmlichten aanzet, het overige verkeer in de
gaten heeft dat er wat mis is. Dat deed ik ook in dit geval. De bus reed nog
wel maar viel steeds uit of reed niet harder dan 10 km/uur. Geen succes op
de dienst maar zonder haast terug naar de garage moest wel lukken. Ik was
wel zo wijs om niet via de trambaan te gaan rijden want als ik niet verder
zou kunnen, stremde ik de doorgang en had ik het probleem alleen maar groter
gemaakt. Dus via een minder riskante route leek mij verstandig. Maar ja, je
voelt het al aankomen......3 kruispunten verder was het over en uit. Er zat
geen puf meer in. Ik kon de wagen nog net midden op de kruising zetten want
daar was een brede middenberm zodat via de andere rijstrook iedereen verder
kon. Ik zette de alarmlichten aan, deed de motorklep aan de achterzijde open
en schikte mij in mijn lot wachtend op de monteur. Tot nu toe niets vreemds
maar nu komt het. Er stopten auto's naast mij en men maakte mij erop attent
dat de achterklep open stond. Alsof ik dat niet wist..... Ik reageerde
netjes door te zeggen dat ik pech had en dat daarom de klep open stond.
Ooooh, toen snapten ze het. Alleen na de zoveelste keer (echt waar) werden
mijn antwoorden wat sarcastischer want ik kon het eigenlijk niet geloven.
Sta je met de klep open en alarmlichten aan en dan denkt men blijkbaar dat
ik gewaarschuwd moet worden. Hoe simpel kan een mens zijn. Toen de zoveelste
met een goedbedoelde opmerking kwam en vroeg waarom ik niet verder reed
nadat hij eerst enige tijd achter mij in de rij was gaan staan, (ja, echt
gebeurd) heb ik maar gezegd dat ik volgens de wettelijke rijtijden niet meer
verder mocht en dat ik nu maar mijn lunch aan het eten was. Vermoedelijk
heeft hij thuis verteld dat ik gek was maar ik vertel jullie nu dat hij niet
spoorde. Dat zit op de weg!! Je begint daardoor beter te begrijpen dat er
zoveel fout gaat op de wegen.
Op de bodems van de oceanen liggen meer dan drie miljoen scheepswrakken.
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Zelfs een doodlopende weg kent een weg terug.(I. van Mulert)
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet
Aan hard werken is nog nooit iemand doodgegaan, maar waarom zou je het risico nemen?