Als een man de verjaardag van zijn vrouw vergeet, heeft hij blijkbaar niet gemerkt dat ze een jaartje ouder geworden is. Is er nog een mooier compliment?
Vaste lezer en fervente buskenner Dick van der Goot stuurde mij de volgende veronderstelling betreffende de busnummering: "Ik weet het niet zeker, maar het lijkt mij erg waarschijnlijk dat dit te maken heeft met de verhuur van deze Zuid-Oosterbus (en vele anderen) aan de Centrale Vervoer Dienst (CVD) te Nijmegen, de voorloper van NOVIO. Die verhuur was van langdurige, zo niet permanente aard. De bus heeft op deze foto ook helemaal een CVD-uiterlijk. Het lijkt mij voor de hand liggend dat de CVD intern geen behoefte had om die lange viercijferige wagennummers uit het toenmalige NS-concern te hanteren en aan deze bus een “eigen” nummer 120 heeft toegekend. Het komt wel eens vaker voor dat OV-bedrijven een eigen nummer aan een bus geven. Zo zet op dit moment bijvoorbeeld TCR in dezelfde omgeving bepaalde diensten voor Breng groengas-MAN Lion’s City-bussen met twee wagennummers in. Ik vind het wel “chique”, zoals in het gefotografeerde geval van de (1)120, als die nummers een heldere relatie met elkaar hebben."
De 2e foto betreft een bus van de NOF (Noord-Oost-Friesche Autobusonderneming), een voorloper van de FRAM, gevestigd in Dokkum. Details over deze bus heb ik niet kunnen vinden maar de foto zegt het allemaal denk ik.
Aanvulling van Arthur: Deze NOF bus is waarschijnlijk een Scania-Vabis met een opbouw, of beter verbouw, van de firma Brouwer uit Holwerd. De opbouw vertoont enige gelijkenis met een bus van de firma Van der Meij. Dit bedrijf was samen met een aantal andere kleine bedrijven uit de regio Dokkum samengegaan in de NOF. Na de oorlog kwamen chassis van Scania-Vabis op grote schaal naar ons land. Maar de gas of kolenstook waar de bussen in de oorlog op moesten lopen, deden de motoren geen goed. Onderhoud aan onderstellen was ook moeilijk maar nog wel te doen. Volgens een artikel in het magazine van het Nationaal Bus Museum kan men er voor hebben gekozen om een bestaande opbouw over te zetten op een nieuw chassis. Het is anders niet te verklaren waarom een klein bedrijf uit Holwerd zo snel bussen kon leveren terwijl de grote jongens (lees Verheul en Hainje) langer over de levering van bussen deden. De meeste bussen van deze serie zijn later verkocht aan de ZWH in Balk. Ze werden later vervangen door Hainje en Verheul bussen.
Arthur stuurt een extra foto: "ik vond deze foto op het internet. De middelste van de drie bussen die vooraan staan, is een Scanis-Vabis. De bus is iets smaller en korter als de overige Scania bussen."
Een sprong vooruit in de tijd brengt ons bij de 2e foto van Olaf. Hier zien we het busstation bij Leiden CS waar tegenwoordig Arriva de grootste gebruiker is. De concessie werd gewonnen en er werd gestart met een vloot nieuwe bussen waar deze 8760 er een van is. Bij Connexxion is ook sprake van een 8760 maar dat is een MAN Lion's City met kenteken BR-TB-43. Onderstaande bus is een wagen van VDL, busbouwer te Eindhoven en hoort bij een grote groep van 244 bussen van het type Citea LLE. Dit model bus is speciaal ontworpen voor de zware omstandigheden in het stads- en streekvervoer. De bus weegt minder dan gebruikelijk en daardoor is het brandstofverbruik lager en dat is in deze tijd een belangrijk onderdeel van een ontwerp.
Als je op de gele knop onder de foto klikt, start het geluid.
(Afhankelijk van de instellingen van een computer, zal de foto dan in
sommige gevallen niet meer te zien zijn.
Als dat zo is, klik dan met je rechtermuisknop op de gele knop en kies
daar voor 'openen in nieuw tabblad'.
De foto blijft staan maar het geluid gaat via een 2e tabblad.
Ik heb het getest in meerdere browsers en toen werkte het prima dus ik
hoop bij jullie ook.)
Op de 2e foto staat de 4760 er een beetje ongelukkig bij. Als lijn 56 op weg naar Den Haag CS is het armpje drukken met een tram. Geen idee wie er gewonnen heeft maar beiden hebben het overleefd. In die tijd reed alles vanuit het Westland door naar Den Haag CS. De Grote Marktstraat, midden in het centrum, was een superdrukke straat. 's Morgens vroeg was 1 bus om b.v. 5.30 uur niet voldoende en er moesten hulptroepen ingeschakeld worden. Sommige ritten werden door wel 6 bussen gereden en in veel gevallen allemaal vol. De dienstbus begon met assistentie op CS en de andere bijwagens begonnen verder op de route. Eentje begon in de Grote Marktstraat, de volgende op de Lijnbaan, dan volgde een bus bij Maasbach op de Zevensprong en zo werd het aanbod aan passagiers verspreid opgehaald en konden alle werknemers van de Westlandse kassen op tijd beginnen. In die tijd was het laten overstappen van passagiers een doodzonde, niet comfortabel voor de reiziger met gevaar dat een overstap kon worden gemist. Tegenwoordig zijn er andere voorkeuren in gebruik. Vanuit het Westland e.o. worden de mensen afgezet op het OV station Leyenburg onder de rook van het ziekenhuis. Van daaruit is het een kwestie van overstappen op HTM bussen of tram. De service sneuvelt voor efficiëntie maar dan wel efficiëntie voor de OV-bedrijven en niet voor de reiziger. Voorbeeld: ooit reed een sneldienst tussen Maassluis en Den Haag CS in de spitsuren met volle bezetting maar nadat het overstappen werd ingevoerd, zag je de aantallen passagiers verminderen. Het reisvoordeel ging verloren, de auto bracht de forens namelijk wel in 1 keer naar de binnenstad. Ach ja, vooruitgang, wat zeur ik toch.
Een 2e leven voor een Leyland National, bouwjaar 1975, bij 'Schaars' te Didam bij Doetinchem. We zien hier de 3121 die in 1975 geleverd is aan de ZuidOoster. De bus heeft 10 jaar dienst gedaan en is toen in handen van een particulier terechtgekomen. Of dat gelijk Schaars is geweest durf ik niet te zeggen maar die mogelijkheid bestaat. (de foto is van BT)
TP is in 1942 ontstaan uit een fusie van AV, ESOO, RAGOM en RodL en in dat jaar ook overname van Kwakernaat. In 1946 overname IJssel (Krimpen a/d IJssel), in 1958 overname van Stam, in 1964 Broere, in 1968 VIVAVO en een deel van Eldik, in 1974 uiteindelijk overgenomen door WN. Een roerig bestaan dus.
De garage van TP was vaak een beetje benauwd maar om voor deze oplossing te kiezen is een tikje erg rigoureus.....gewoon de deur ernaast open zetten zou toch voldoende moeten zijn. En ook hier geldt: als er iemand is die over dit voorval meer kan vertellen dan is alle info zeer welkom en kan ik de toelichting geven die deze foto verdient.
Bij alle drie de foto's moet ik in gebreke blijven maar het artikel over deze TP bus slaat zelf de schrijver van de toelichting de plank enigszins mis want ik lees dat we hier te maken hebben met de 313 maar ik zie toch echt 315 onder de linker koplamp staan???
Abri's:
Een speelse abri in Canada met in dit geval een
aantal hangouderen maar dan letterlijk. De 2e foto laat hangjongeren zien en dat
is ook af te meten aan de schommelhoogte ;-)
Dat wij in onze regio ook kunnen genieten van bijzondere halte reclame zien we
op de 3e foto. Deze is gemaakt op het OV station Leyenburg in Den Haag. Er is
geen aanrijding geweest maar Samsung heeft hier opzettelijk scheef hun nieuwste
mobiele telefoon aangeprezen. Creatief en een echte 'eyecatcher'. Voor meer
abri's met een bijzonder uiterlijk kun je op
deze link klikken en zie je
creatieve varianten in Oostenrijk.
Nederland in Cuba:
De 9491 staat hier te
'pronken' in Cuba. Met of zonder versnellingsbak, that's the question...... De
DAF MB200 van den Oudsten is in 1983 begonnen als streekbus bij de NZH. Het
originele kenteken is BH-23-NH, in 1994 is deze bus gaan rijden bij
Westnederland en later dat jaar is alles overgegaan naar ZWN en de 9491 dus ook.
In 2009 is deze foto gemaakt door Arjan O. en of deze bus op dit moment, 5 jaar
later, nog een sprintje trekt, durf ik niet te zeggen.
De 3823 heeft zichtbaar kilometers gemaakt bij Arriva maar daar is de 3823 niet begonnen. Deze bus is begonnen bij de FRAM in 1987. Een DAF MB200 automaat van den Oudsten, ging in 1996 naar de VEONN en in 1998 naar Arriva. Tot 2003 bleef de 3823 in Nederland in gebruik en is daarna terechtgekomen in Cuba zoals we zien op deze foto. Wel fijn dat ze in Cuba bij de richtingaanwijzers achter een sticker hebben gedaan waarmee aangegeven wordt welke richting bedoeld wordt...........
En over aardige alternatieven gesproken: wat vind je hiervan? Een hangplek in het OV. We hebben zitplaatsen, staanplaatsen en daar komen dan nog wat hangplaatsen bij. Goed idee? Het hangt een beetje van de rijstijl van de chauffeur af denk ik.....
Een
directiechauffeur haalt zijn behoorlijk doof geworden baas op
van kantoor.
De baas stapt in de auto en de chauffeur wil stiekem stoer zijn
en vraagt op zachte toon:
“Zo ouwe rukker, weer de hele dag gezopen en aan de secretaresse
gezeten?“
Zegt die baas: “Nee, ik heb vandaag een hoorapparaat gekocht!!!”
Ik ging met mijn vrouw kleren kopen.
Eenmaal in de winkel zei ze: "Ik wil een rok kopen die goed bij
mijn gezicht past".
Toen zei ik: "Dan moet je achter in de zaak zijn, daar hangen de
plooirokken".
Nu praat ze al een paar dagen niet tegen me, kinderachtig hè!
Een Arabier komt een café binnen en bekijkt een man met een
keppeltje op zijn hoofd aan het eind van de toog.
Hij roept heel luid: "Rondje voor iedereen, behalve voor die
Jood daar! "
Als iedereen zijn drank gekregen heeft, bekijkt de Jood hem met
een grote glimlach en zegt "dank u wel."
Die reactie irriteert de Arabier en nog luider dan de eerste
keer roept hij: "Geef iedereen nog eens wat te drinken, maar die
Jood daar krijgt niks! "
Iedereen wordt bediend en de Jood bedankt hem nog vriendelijker
dan bij het eerste rondje.
De Arabier leunt naar voren en vraagt de vrouw achter de bar:
"Is die Jood soms achterlijk dat ‘ie mij bedankt?”
"Nee”, zegt ze, “hij is de eigenaar van ’t café.”
Groeten van mijn veestapel (ik heb 3 van die kleurrijke types) en tot de volgende brief
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Als een man de verjaardag van zijn vrouw vergeet, heeft hij blijkbaar niet gemerkt dat ze een jaartje ouder geworden is. Is er nog een mooier compliment?
Straks zijn er meer mensen aan het werk om mensen aan werk te helpen dan er aan het werk zijn. (Gerrit Komrij)
Middelbare leeftijd is bereikt wanneer men het licht uitdoet om economische redenen in plaats van romantische.