terug naar de


19 juni 2005

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
___________________________________________________________________

______Onderwerp: de Leyland - den Oudsten 5600 serie ______
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 4

 

Hallo allemaal,
 
Gefeliciteerd met het vaderschap op deze Vaderdag vandaag mits dat op jullie van toepassing is en anders doe je maar iets waar je ook vrolijk van wordt. Ikzelf ben met mijn werk getrouwd en foto's van mijn kinderen stuur ik jullie elke week met gepaste trots....
Deze week heb ik mij weer het hoofd gebroken over het onderwerp van deze busbrief, keuze genoeg maar waar zal ik beginnen. De eer deze keer is voor een serie bussen waar ik van merkte dat er geen groot aantal foto's beschikbaar bleek te zijn. Een van de redenen zal het beperkte aantal geproduceerde bussen zijn want het gaat deze week over de Leyland/den Oudsten - bussen voor stadsgebruik: de 5600 serie. 10 meter wagens, semi-automaat ( dus geen koppelingspedaal maar een vloeistofkoppeling ) en onverwoestbaar.
Kijk en huiver:
 

Foto 1a-1b-1c:
Van dit type bus had ik geen foto's met een Delftse omgeving. Van collega Piet Bakker heb ik sinds 2005 een groot aantal dia's mogen inscannen en daar zaten ook een aantal plaatjes van de 5600-serie tussen.
Voor de eerste foto val ik weer terug op o.a. zwart-wit plaatjes uit vervlogen tijden. Dit is de 5643. Een echte Delftse stadsbus uit de 70/80-er jaren. De eerste exemplaren werden in 1976 afgeleverd en de laatste wagens reden in Delft in 1989. De serie die voor Delft van belang was bestond hoofdzakelijk uit de wagens 5643-5648 en 5676-5681. Er waren een paar uitzonderingen die niet tot de vaste serie behoorden en daarvan ben ik de 5628  op het spoor gekomen waarop ik in 1986 minstens 1 dienst heb gereden. De 5643 staat op deze foto dus helaas in dienst van Gouda en niet met een lijnnummer van Delft op de film maar daarom niet getreurd want het blijft gewoon een stukje Delftse historie.
Alsnog dus foto's uit een andere periode en als eerste de 5644 in 2 gedaantes. Op foto 1b staat de bus bij Roline bv voor een paar nieuwe schoenen en op.....
.......foto 1c is dezelfde 5644 te zien in een 2e leven. Voorzien van een 2-tonige hoorn en wat gordijntjes staat de bus er blauwig te staan in Woerden in 1994. De kenners zijn natuurlijk oprecht verbaasd want deze serie bestond toch echt uit Leylandbussen en wat staat er op de voorzijde.......DAF. Het kan natuurlijk altijd dat de bus voorzien is van een andere motor en dus nu terecht de naam DAF mag voeren maar ik vind het met mijn voorliefde voor deze wagens een moeilijk te verteren gezicht.

Foto 2a-2b:
Een ander nummer uit deze serie is de 5677. Deze bus heeft een tweede leven gekregen na als stadbus afgevoerd te zijn, in de vorm van een hulpverleningswagen voor de tram in Nieuwegein. Hij staat hier in de stalling van de vestiging Nieuwegein naast een bus uit de serie die in de 1e busbrief aan bod is geweest, de Mercedes 305.
In vroeger dagen, toen ouderwets openbaar vervoer nog vanzelfsprekend was, hoorde Nieuwegein tot het Westnederlandgebied. Na een toen ook al populair zijnde reorganisatie, ging Nieuwegein over in handen van Midnet en verdween uit beeld van ons bedrijf.

Foto 3a-3b-3c:
Uit het Piet Bakker arsenaal stammen de 2 volgende foto's. De 5637 van de FRAM en de 5617 van de GADO. Friesland en Groningen hadden dus o.a. ook een deel van deze 5600 vloot. Daarna nog een andere uit de serie waarvan de fotograaf niet weet: de 5650.
Deze 5637, een Leyland-Den Oudsten LOK, uit 1975 is in 1989 uit dienst genomen en de bus kwam daarna terecht bij Tj. Venema.

De 5617, eveneens een wagen uit de Leyland-Den Oudsten LOK-serie stamt uit een jaartje eerder namelijk 1974 maar ging ook een jaartje eerder uit dienst in 1988. Daarna verdween de bus naar Simmeren, een bedrijf in Groningen waar op hun webpagina als hoofdactiviteit staat "uw professionele partner in metaalbewerking en –verwerking" dus de sloop!!!

De 5650 hier op de foto naast een collector's item uit de Mercedesstal, startte in 1976 bij AODH oftewel Autobus Onderneming Den Helder N.V. en ging in 1982 op in de NZH. Meer over deze latere museumbus op 5650 Busmuseum


Foto 4:
In de wandelgangen spraken we altijd over cubs als we deze serie bedoelden en ik heb de conclusie getrokken dat die naam "cub" een erfenis is uit het tijdperk van de Leyland Tiger bussen, herkenbaar aan het prachtige embleem aan de voorzijde.
Om een band met de Tiger te behouden werden de kleinere wagens "cub" genoemd wat engels is voor welp. (Voor lezers waar nu geen lampje gaat branden - een jong van een leeuw of tijger wordt welp genoemd) Dit was van toepassing op de 5400-serie die het embleem nog tussen de koplampen had, daarover in een latere brief. De opvolgers hiervan, de 5500 en 5600 serie, zijn hierdoor de naam cub blijven dragen.
De foto die ik meestuur is van de 5649, nooit een Delftse bus geweest maar een door de Stichting Bever van de ondergang gered NZH-exemplaar. In 2000 heb ik de gelegenheid gehad om (als chauffeur) met deze bus een excursie te maken. Na 11 jaar was dit een zeer aangename hernieuwde kennismaking met dit type bus.
 

 


Foto 5a-5b-5c-5d:
Een wat wazige foto van de 5646 in wat eruit ziet als de keerlus bij het toenmalige openlucht zwembad "Aan 't Korft" in natuurgebied de Delftse Hout. (foto P.Bakker)

Een andere wagen op deze foto in de wijk Tanthof in Delft, feitelijk bijna in mijn achtertuin. Een heerlijke bus, reed als een zonnetje. (met dank aan Ruurd Berendes)

Toen deze wagens in Delft vervangen werden door de nieuwe serie 6500 voertuigen, heeft men in Gouda nog enige tijd plezier gehad van een aantal wagens waaronder deze 5676.

Om deze serie realistisch te besluiten nog een foto van P.B. die hij op de sloop gemaakt heeft van de 5645, 5646 en de 5648.

En hier ook nog eens de 5680 op de sloop van het CAB.



Tot slot:
Tot zover deze keer met de originele 4 foto's van de busbrief uit 2005, met 9 'nieuwe' foto's erbij in 2010.
 
Klik op:     
Met dieselende groeten  
       

terug naar de