Foto 1:
De titel van deze busbrief had ook makkelijk GVU kunnen
zijn want 9 van de 10 foto's betreffen bussen uit het wagenpark van deze
vervoerder. Soms ook dezelfde bussen maar met een ander uiterlijk. Van
laag naar hoog in de nummering komen er een aantal lange jongens
voorbij. Op internet kun je er nog veel meer vinden maar daar ging het
mij niet om. De foto's kwamen (op een enkeling na) zonder gericht zoeken bij mij
terecht en daar heb ik het bij gelaten. Deze verzameling geeft een
aardig beeld van deze muzikale bussen (dubbele harmonica, wat wil je nog
meer....)
Om te beginnen zien we hier de 906, een van Hool/DAF
uit 2002, een bus uit een flinke serie die de GVU sinds de eerste
jaren van deze eeuw in dienst heeft, met een redelijk neutrale reclame
uiting. De wagen staat in Utrecht gehalteerd op de Herculeslaan in 2007. De
fotograaf is mij niet bekend maar mogelijk dat ik daar alsnog iets over
ga vernemen.
Foto 2a-2b-2c:
Verder met de serie die de hoofdmoot
vormt van deze busbrief, de serie die loopt van de 4901 t/m de 4927. Het
zijn Van Hool AGG300\DAF wagens en deze 3 foto's zijn van een en
dezelfde bus (de 4901) maar met verschillende reclames. Deze
bussen van het GVU zijn de eerste en vooralsnog enige dubbelgelede
bussen die in Nederland in de lijndienst rijden
.
Natuurlijk zal de reactie zijn: een de Phileas dan? Helemaal waar maar
de Phileas is meer een tram dan een bus gezien het feit dat dit voertuig
de mogelijkheid in zich heeft om zonder chauffeur over een aparte baan
te rijden, dat zegt genoeg. De Phileas is een compleet nieuw concept
terwijl de bussen in deze busbrief voortborduren op de gang van zaken
bij een gewone bus.
Voor de lezer die niet precies weet waar de naam Phileas voor staat,
hieronder een 2 kleine foto's.
Verder met de bussen waar het in
deze brief om draait. Wat mij wel opvalt is dat bij foto 2a het
wagenparknummer netjes op de voorzijde vermeld staat maar dat, met
dezelfde reclame er nog op, bij foto 2b opeens het nummer verdwenen is.
De bedrijven die de reclamestickers op de bussen aanbrengen kunnen
natuurlijk zoiets weleens vergeten maar bij de AD reclame is er toch iets anders gebeurd.
Zulke cijfers vallen er niet af tijdens het rijden.
Foto 2b is gemaakt op de Weg tot de Wetenschap in 2008. (zie ook foto 6)
Foto 2c laat de 4901 in meer sombere outfit zien.
Foto 3a-3b:
Foto 3 laat de 4902 en de 4903 voor wat ze waard zijn en presenteert de
4904 twee maal. Geheel verschillend van uiterlijk wordt bij 3a aandacht
gevraagd voor Ortel Mobile en daar onder voor de Utrechtse Universiteit.
In Utrecht zet vervoerbedrijf GVU sinds 2002 dubbel gelede bussen in op
de lijnen 11, 12, 12s en 31 naar De Uithof. Deze bussen hebben vier
assen en zijn bijna 25 meter lang (24,785 m). Dubbel gelede bussen mogen
op de openbare weg rijden doordat er een aparte vergunning voor is
afgegeven.
Foto 4:
Bij foto 4 zien we de 5 en dat is lekker logisch toch? De 4905 is
zodanig bedrukt met reclame dat ik wel een uitgerekte luxe auto zie maar
wat daar allemaal de bedoeling van en voor is, wordt niet echt helder. Of deze
reclame dan ook iets heeft opgeleverd durf ik te betwijfelen. De
informatie staat dusdanig verspreid over de 25 meter bus dat het doel
voorbij geschoten wordt. De foto is
gemaakt op de Heidelberglaan te Utrecht in 2008.
Foto 5a-5b-5c:
Weer slaan we een nummer over en zien we de 4907 3 keer in beeld. Wat ik
miste bij de reclame op de 4905, is hier veel beter vormgegeven. Ook
deze foto is genomen op de Heidelberglaan in 2008 dus mag ik ervan
uitgaan dat het allemaal door dezelfde fotograaf gedaan is. Als iemand
deze man of vrouw kent of de maker leest dit zelf, laat het mij weten en
ik zorg dat voor een correcte vermelding van de rechtmatige eigenaar. Ere wie ere toekomt.
Foto 5b laat een 'stenen' bus zien en foto 5c showt een eenvoudige
reclame uiting van een bank, hopen dat hij niet omvalt.....
Foto 6a-6b:
Eveneens op de Weg tot de Wetenschap zien we hier een roze reclame op de
4910 (vreemde naam trouwens, loopt die weg niet verder dan tot de
Wetenschap? zie de plattegrond en je weet dat dit nog aardig klopt ook). Ter
illustratie staat onder de foto een kaartje om een indruk te krijgen van deze
omgeving.
Foto 7:
De 4912 is zomaar opeens nog redelijk herkenbaar als wagen
van de GVU. Blauw/wit overheerst hier en de reclame is bescheiden zichtbaar.
Opnieuw is de Herculeslaan het decor in 2007. Deze wagen speelt ook een rol
bij foto 12 waar we schrijver dezes zelf achter het stuur zien zitten. Maar
daarover later meer.
Foto 8:
Over deze foto kan ik iets afwijkends melden. Deze 4916
heeft namelijk tot 2007 als proef gereden in Duitsland, in Aken bij de
ASEAG. (De Aachener Straßenbahn und Energieversorgungs AG) Dit is een Duits OV-bedrijf dat de stad- en streekbussen in de regio Aken exploiteert.
ASEAG ontstond in 1942 uit het samengaan van twee trambedrijven. In 1974
werd de laatste tramlijn opgeheven. (met dank aan Wikipedia)
Foto 9:
Geen uiterlijk waar mensen met migraine
graag naar kijken. De 4917 bij het station.
Foto 10a-10b:
Het hoogste nummer uit deze van Hool
serie in deze busbrief is de 4919. Twee foto's zodat beide zijden
bekeken kunnen worden. Het lijken dezelfde reclames maar dat is niet
juist want bij foto 10b uit 2009 zien we duidelijk net boven de
kentekenplaat 'Tunesië' staan en dat ontbreekt op foto 10a.
Om het verleden ook een kans te geven heb ik voor de
liefhebbers een foto geplaatst van Olaf Horn waarop een gewone gelede bus
centraal staat uit de tijd van de standaard gele kleur in het streekvervoer.
De 7630 kwam in 1987 van de lopende band en reed eerst voor CN (Centraal
Nederland) en later bij Midnet. Uiteindelijk nog even in het geel ipv het
groen van Connexxion.
Reactie: Na het lezen van busbrief 108 wil ik even kwijt dat de 7630 na de
herverkaveling van Centraal Nederland is omgestickerd naar NZH, want hij
stond in de stalling in Uithoorn.
Groeten,
Erik van Linden
Eerder schreef ik al bij foto 7 over een extraatje omtrent de 4912 en hier
is dat dan. Een viertal foto's van eigen hand die gemaakt zijn toen er een
excursie gemaakt werd naar de GVU. Dit uitstapje werd georganiseerd door de
toenmalige personeelsvereniging van Delft en staat in de boeken als zeer
succesvol. Alle deelnemers hebben een heel boeiende dag gehad mede door het
kunnen rijden met een dubbel gelede wagen.
We werden warm en gastvrij ontvangen en kregen een uitleg over de werkwijze
en de geschiedenis van het GVU. Na een rondleiding over het terrein zagen we
de 4912 klaarstaan en samen met instructeur Ed zijn we een rondje over het
bedrijfsterrein gaan maken. Op
GVU 2009
kun je een indruk krijgen van het bedrijf en de excursie.
Uitsmijter(s):
Wil je weten hoe nieuwe bussen gemaakt worden? Zonder
pornografisch te worden, heb ik een foto gevonden waarop te zien is hoe dit
in z'n werk gaat.
Op de 2e uitsmijter zien we een bus in een vermoedelijk
Afrikaans land waar de jeugd een versie van bussurfen heeft ontdekt.
Hopelijk maakt deze bus geen noodstop want de gevolgen daarvan laten zich
raden.
Wat te denken van de derde uitsmijter.......de plaats van deze reclame is
slecht gekozen of zou er opzet in het spel zijn?
SlimvanWim:
Softwaretips:
Deze keer weer een tip van
mijzelf. Misschien eentje
voor de meer doorgewinterde
computergebruiker maar met
een beetje
doorzettingsvermogen en
helder inzicht in een
computer, kan iedereen veel
gemak hebben van de volgende
software. Ik heb het over
Q-Dir. Standaard wordt de
Verkenner aangeboden om je
PC te beheren en mappen te
maken of bestanden te
verplaatsen. Dat is geen
onaardig programma maar net
zoals Paint al jaren niet
echt in ontwikkeling.
Vreemde zaak trouwens dat
Microsoft daar niet op
inspeelt maar dat moeten ze
zelf weten want er zijn
gelukkig mensen die software
ontwikkelen waarmee wel
beter gewerkt kan worden.
Een voorbeeld daarvan is
Total Commander maar dat is
een programma dat er voor
een leek nogal raadselachtig
uitziet maar de eenvoudigste
versie heeft heel veel
handigs ingebouwd gekregen.
Omdat ik uit ervaring weet
hoe ik er zelf tegenaan keek
toen ik met de computer
begon, neem ik het niemand
kwalijk dat Verkenner in de
mode blijft. Sinds enige
tijd heb ik Q-Dir echter
ontdekt. Met dit programma
kun je 'gewoon' de Verkenner
nabootsen door maar 2
schermhelften te gebruiken
maar wil je b.v. meerdere
harde schijven tegelijk in
beeld zien en bewerken dan
kun je dat ook met een
simpele click regelen.
Kopiëren, slepen,
verwijderen enz. enz. kan
allemaal heel overzichtelijk
met dit programma. Het is
klein maar fijn en gebruikt
nauwelijks ruimte, legt geen
beslag op je capaciteit en
maakt het digitale leven
aangenamer. Gewoon
downloaden, installeren en
ontdekken. Het is mogelijk
om Nederlands te gebruiken
in de opties dus je krijgt
er vast geen spijt van.
Download Q-Dir hier op:
Q-Dir
BusBabbel:
Hollandse (on)vrede:
In de vorige brief heb ik geprobeerd om collega's ervan te
doordringen dat we beter onze zegeningen zouden moeten tellen in plaats van
mopperen op de tegenwoordige tijd en te blijven hangen in wat ooit goed was,
het verleden. Wat wel altijd gebleven
is in ons werk en wat ook wel zal blijven ondanks alle veranderingen, is het
onregelmatige van ons werk. We hebben allemaal aan het begin van onze
loopbaan gekozen voor deze baan, noem het maar een levenswijze, en dit het blijft een onderdeel van
ons werk waar we altijd mee moeten schipperen. Vroege dienst, late dienst,
gebroken dienst en weekeinden. Het is nooit saai, onze dagen zijn nooit
hetzelfde en je kan naar b.v. een tuincentrum of meubelboulevard buiten de
beroemde/beruchte spitstijden aldaar. Dat is het voordeel maar natuurlijk kleven er
ook nadelen aan onze wisselende diensten. Je werkt vaak op tijden dat een
ander ontspannen met zijn of haar voeten omhoog voor de buis hangt en
meewarig het hoofd schudt als jij voorbij komt rijden. Ikzelf heb dat nooit
zo gevoeld maar dat komt omdat ik mij juist bij mijn vorige werkgever
stoorde aan het eentonige van de dag. Elke dag dezelfde tijd de deur uit,
vaak dezelfde mensen onderweg tegenkomen, precies weten hoe alles er over
een maand nog steeds zou uitzien. Dat ging mij nou juist tegenstaan en het
was een verademing toen ik op de bus begon. Elke dag andere tijden, vaak
andere collega's, andere ritten, andere klanten, ander verkeer, ander weer
en elke dag een andere bus.
Ook nog eens betaalde pauzes, kleding van het bedrijf en je
hoeft je bus niet te tanken en op te ruimen zoals collega's in de tour vaak
moeten doen. Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, natuurlijk
niet want dat bestaat sowieso in Nederland niet. Als wij in doorsnee
Nederland ons zouden realiseren wat het betekent om in een van de beste
landen van de wereld te wonen dan zouden we vast minder mopperen maar er
ontstaat altijd een bepaalde gewenning waardoor we het mopperen weer ter
hand gaan nemen. Een Nederlander die niet moppert is verdacht.
Surftips:
Helaas zijn alle linken uit deze brief niet meer beschikbaar.
Klik op: