Sommige geloven kunnen met elkaar opschieten. Sommige geloven schieten op elkaar.
Wie in reïncarnatie gelooft, zal nooit een moord plegen uit angst z'n voorouders te doden.
In den beginne was er niets, nu is er veel te veel
Op veel dagen kom ik na zessen thuis van het werk, de keuken in en een eenvoudige doch voedzame maaltijd bereiden hoort dan bij mijn dagelijkse patroon en hoogstwaarschijnlijk ook bij veel andere mensen. Na het toetje tijd om af te spoelen en de hulp in de huishouding te vullen met het vaatwerk, de pannen en het bestek. Nog een glaasje wijn om het af te leren, de televisie aan en dan valt het doek. Ik was nog zo van plan om de computer te starten en aan een nieuwe busbrief te gaan werken maar de fut is er uit en het voornemen om dat dan maar morgen te doen, is snel (letterlijk) beklonken. Maar.....hier is de nieuwe episode dan toch. Een aantal bekende hoofdstukken maar ook een paar extra onderwerpen. Al met al weer wat afleiding voor de liefhebber.
Aanvulling van Kees:
"De fraaie foto van de bus van de EGMO toont de Minerva 2 uit 1930
(carrosserie Asjes).
Waarom hij zo fraai uitgedost is weet ik ook niet, maar het zou
inderdaad best voor een of andere feestelijke optocht kunnen zijn,
gezien het nummer 11 aan de zijdakrand."
Iets verder in de tijd maar anno 2017 ziet dit er toch
ook al erg gedateerd uit. (Ik ga mezelf oud voelen bij deze
beelden.....) Een busstation in NZH gebied (rond Alkmaar) waarvan vast
wel iemand de juiste locatie kan melden. Lijn 116 staat vooraan, de 1294
is een MB200 DAF/Hainje, kenteken 17-82-RB, uit 1976. Een van de weinige
bussen die de grote brand in 1993 bij de NZH in Alkmaar heeft overleefd.
De achterste bus betreft de 1038, een Leyland/Verheul uit 1967. In 1984,
zoals het gangbaar was, op de sloop terechtgekomen bij het CAB. Later
kwam het nummer 1038 terug als een DAF SB220/Berkhof in 1995. (zie
kleurenfoto)
Olaf meldt mij: het betreft hier Egmond aan Zee. Bedankt Olaf.
Ook Frank stuurde mij een bevestiging: Het busstation in het NZH gebied Alkmaar is inderdaad Egmond aan Zee. De bus rechts op de foto met lijnnummer 116 reed naar Alkmaar via Egmond Binnen en Heiloo. De bus links op de foto met lijnnummer 114 reed naar Castricum via Egmond Binnen en Bakkum.
Nog even terug in de tijd met deze foto van de allereerste autobus van de NZH in 1931. Een historische foto. Meer informatie over deze periode is te vinden op deze Wikipedia pagina
Het verschil met de bus uit 1931 en de bus op deze foto uit 1988 maakt duidelijk dat er het een en ander veranderd is in het OV. Dat noemen ze in deftig Nederlands een understatement. Deze dubbel gelede Renaultbus reed op proef tussen Amsterdam en Purmerend. Van een verkoopsucces is geen sprake geweest maar het was natuurlijk voor de liefhebbers een leuke proef. De bus kon 212 mensen vervoeren, 62 zitplaatsen en 150 staanplaatsen.
Aanvulling van Rob S.: De dubbel gelede bus reed niet alleen van Amsterdam naar Purmerend, maar heeft ook een aantal ritten gereden met bezoekers van de Autobus Rai. Het ritje dat zij reden was in de omgeving van de Rai. Zelf ben ik op die tentoonstelling geweest en heb een rondrit meegemaakt.
Aanvulling van Rob W.: Als vervoerkundige was
ik indertijd o.a. werkzaam in het gebied Waterland. In de loop van de
jaren ’80 van de vorige eeuw nam het aantal reizigers op vele lijnen van
en naar Amsterdam soms fors toe. Er werden wel meer gelede bussen
ingezet, maar een probleem toen was het vinden van voldoende
chauffeurs/chauffeuses voor al die extra bussen. In dezelfde tijd wilde
Bordeaux dubbelgelede bussen inzetten om ook daar het toenemende vervoer
op te vangen.
Via de contacten die de toenmalige directeur Testa van de NZH had, kon
één van de voor Bordeaux bestemde bussen voor een demonstratie naar
Nederland gehaald worden. Om er mee te mogen rijden, heeft de RDW een
tijdelijke ontheffing verleend want dergelijk lange voertuigen waren in
Nederland toen nog niet toegestaan.
Niet alleen het regelen van de wettelijke toelating om met die lange
bussen te mogen rijden, maar ook omdat de betrokken wegbeheerders hun
bedenkingen hadden vanwege mogelijke verkeersonveiligheid, heeft de NZH
uiteindelijk doen besluiten de 24-meter lange bussen niet aan te
schaffen.
Het gaat lekker in dit hoofdstuk dus ik plak er nog 2 foto's tegenaan. Beide plaatjes kreeg ik toegestuurd door Aad Westerduin, oud collega van mij en fervent bushobbyist en kenner. Op de eerste foto staat met de rug naar ons toe, de 5163 van Westnederland Den Haag. Het is een Leyland LOT/den Oudsten met het model genaamd 'caravan'. De bus startte de carrière bij de NBM in 1966 (NBM - N.V. Nederlandse Buurtvervoer Maatschappij), kwam in 1967 bij de WSM terecht en was vanaf 1-1-69 opgenomen in vloot van Westnederland. In de periode 1966-1969 kregen de Den Oudsten toerbussen voor het NS-concern bussen die gebruikt werden voor toers de naam Caravan. Deze serie liep van 5158 t/m 5187.
Zoals vaker heb ik via Rianne een reactie gekregen
die de moeite waard is om te plaatsen waardoor er mogelijk mensen zijn
die hun licht erover willen laten schijnen.
Zij schrijft: "Ik heb overzichten waarin staat dat deze serie
bussen geen opbouw van den Oudsten hebben maar van Verheul. Want wat
doet de bus dan, als hij niet bij Verheul zou zijn gebouwd, bij de
Verheul fabriek in Waddinxveen?
Je zou kunnen denken dat de foto bij de garage in Loosduinen is gemaakt
want dat leek een beetje op de Verheul fabriek, maar in de tijd dat deze
foto is gemaakt, was in Loosduinen dat gedeelte van Transportbedrijf Van
Velthoven.
En de bus die op de foto met de kop zichtbaar is, is een schade bus van
de NZH."
De 2e foto van Aad betreft de 7532, ook een toerwagen zoals de dakramen laten zien. Ook dit is een Leyland/den Oudsten, in 1966 begonnen bij de WSM en net als de bus hierboven daarna bij Westnederland. Dit model had de naam 'toer 65'. Als ik me niet vergis staat de 7532 hier voor het kantoor van de vestiging Sliedrecht. Na een verder niet schokkend leventje en een toerrit naar Nieuw-Lekkerland (!), is de bus geëindigd bij het CAB.
Van Olaf kreeg ik de 2e foto toegestuurd. Een vergelijkbare foto als in busbrief 92 maar nu door Olaf gefotografeerd in 2016 in Zwolle bij de IJsselhallen.
Wie kan mij
helpen aan informatie?? Is deze bus nog te koop?
En zo ja, heeft iemand gegevens van de huidige eigenaar want ik
ben benaderd door iemand die geïnteresseerd is.
Stuur een mail naar de
Busbriefbode en ik zorg dat de info op de juiste plaats
terechtkomt.
Trots poserend bij deze bus van het WNBF is
natuurfilosoof drs. Theo van Duren. En logisch want het is een
fraaie wagen uit 1985. Deze MB200/DAF/den Oudsten had
wagenparknummer 3507 en begon de loopbaan bij de FRAM, later
VEONN en in 1998 Arriva. Om maar direct verwarring uit te
sluiten, WNBF staat niet voor World Natural Bodybuilding
Federation maar voor Wereld Natuur Bestrijdingsfonds en dat is
extra duidelijk gemaakt door het gras en de klimop want dat zie
je weinig bij bodybuilders......
Voor meer info over het WNBF verwijs ik naar de
webpagina.
Pascal was ook in busbrief 140 aanwezig met een foto bij het hoofdstuk '2e leven'. In deze busbrief een eigen hoofdstuk want Pascal stuurde mij een leuke serie foto's van een en dezelfde bus in verschillende gedaantes. Omdat ik een beschrijving in de mail kreeg die ik zo kan overnemen, heb ik dat ook gedaan. Een extraatje over deze bus is te vinden in de Busbios verderop in deze brief.
Abri's en Haltes:
Wie dacht dat haltes en/of abri's
niet creatief uitgevoerd kunnen worden, weet door het lezen van de
busbrieven wel beter. Ook deze keer weer een opvallend exemplaar dat
Theo J. mij stuurde. Hiervoor mijn dank. De locatie is de Meester
van Coothlaan te Wijchen. Om droog te blijven is er zo te zien
slechts 1 zitplaats beschikbaar.
Tja, wat zal ik hier aan toevoegen. Ik heb deze foto al eerder via Twitter verstuurd aan mijn volgers dus bij sommigen zal er wel 'o ja' klinken. De reclameposter in de abri heeft het over Herman Brood die 10 jaar dood is en Herman zou van dit voorval de humor zeker inzien. Toch blijven we met vragen zitten en de belangrijkste vraag is natuurlijk: Hoe komt die mevrouw daar terecht? Aanloopje genomen, al is dat misschien niet de juiste term voor iemand in een rolstoel....of is ze uit een dubbeldekker gekomen en te hoog 'uitgestapt'. De agent staat er ontspannen bij en hij houdt mogelijk mevrouw aan de praat tot de hulptroepen arriveren. Een fascinerende foto.
En nog maar een derde foto, ik ben toch bezig. Ik gok op een foto van ergens op de Balkan, een verwarmde abri, kunnen de kinderen hun handjes warmen.
Een éénmalig hoofdstuk met de naam Hybrid. Ik schrijf liever over vroeger maar dat was vast wel opgevallen. Ik kreeg deze foto's gestuurd en de lengte van deze bus vraagt om plaatsing in de busbrief. Tweedubbel geleed of zoiets. Ik zie er nog geen stadsdienst in Delft mee gereden worden en even keren na een verkeerde afslag zal ook niet lekker gaan maar op bepaalde speciaal aangelegde routes zal het een prima vervanger zijn voor b.v. een tram. Plaats van handeling is Manilla, de hoofdstad van de Filippijnen. Manilla is qua grootte de 6e meest dichtbebouwde stad in de wereld dus passagiers genoeg lijkt mij. Mocht je de bustrein in levende lijve willen zien dan kun je een reportage vinden op Youtube. Helaas is de taal moeilijk te volgen maar dat is even niet anders.
GSM - N.V. Gelderse Streekvervoer Maatschappij:
Nog maar een paar Nederlandse voertuigen in beeld
van de GSM. Te beginnen met de 5134. Net als bij het eerste
hoofdstuk is dat een toermodel. Op deze foto ingezet op een
lijndienst, namelijk 23 naar Arnhem. Het is een Leyland RTWM/den
Oudsten uit 1966.
Zie ook foto 2 en 3 voor de 5131 en de 5129. Aanvulling Olaf:
Beide bussen zijn Leyland-RWTM-LERT/den Oudsten uit 1967 (ex
GTW 465 en 467). De hele serie 5126 t/m 5153 is in 1977 van de
GTW naar de GSM gegaan en zijn afgevoerd in 1981. Ze werden ook
wel 'Duikboot' genoemd. Niet vanwege het te water raken maar
vanwege de voorruit. De 475 bestaat nog als museumbus in
Winterswijk.
Ernaast staat de 1475 met kenteken 60-86-GB uit 1975, een
standaard bus MB200 DAF/den Oudsten. De GSM had daar een forse
serie wagens van. De serie begon bij de 1393 en liep door tot de
1499. Veel wagens uit deze serie zijn na het OV in particuliere
handen gekomen maar deze 1475 die bij de Ridder in Soest
belandde, had minder geluk want de Ridder is een
sloopbedrijf.....
De achterste bus is helaas niet te achterhalen. (zie aanvulling)
Van Rob S. de volgende aanvulling: de achterste bus is volgens mij de 2679 van de VAD (lijnnummer 108). Het logo van de VAD staat (gezien vanuit de chauffeur) rechts op de foto. dat zijn 2x2 kwart cirkels boven elkaar. De VAD reed van en naar Arnhem met lijn 108. (red. vermoedelijk is het niet de 2679 want dan kom ik uit bij kenteken 21-PB-20 en die wagen staat op naam van VAGU/Westnederland. Een gokje op het kenteken leverde wel de 2979 op, een Leyland LOB/den Oudsten uit 1968. In 1977 is deze LOB verbouwd tot lijnbus bij de VAD)
De voorloper van de GSM was de GTW = Geldersche Tramwegen. Hieronder een foto van een bewaard exemplaar uit 1936, een Krupp Verheul. Tot in 1955 werd deze wagen actief gebruikt voor de Achterhoek en Twente. De bus heeft een tweetakt motor. De wagens hadden een dier op de zijkant staan en in dit geval heette de bus dan ook 'de Beer'. Deze wagen is een van de zeer weinig bewaarde bussen van voor 1940 en nu in beheer bij de SVA, Stichting Veteraan Autobussen
Arthur stuurde mij recent nog een paar
foto's en daar zaten deze 2 exemplaren bij. Op allebei de foto's
zien we de 8067. Eerst in de Noordnet outfit en als 2e foto het
Arriva uniform. Dit is een VDLSB200 Cummings/Berkhof Ambassador
200 uit 2004. Geen tweetakt maar een heuse 6 cilinder ;-)
De wagen is van Arriva en is verhuurd geweest aan Noordnet.
Ach ja en dan natuurlijk tot slot Cuba. Hoe lang zullen er nog foto's te maken zijn van het onverwoestbare type MB200?? De busbrief heeft gelukkig nog wat foto's achter de hand zoals de ex Westnederland 3877 hier op de voorgrond en de ex ZWN 3814 erachter. Beiden gefotografeerd te Guardelavaca. De 3877 kwam van de lopende band in 1987 en de 3814 eveneens uit 1987.
Van Erik Kanters, groot Cuba liefhebber, heb ik nog een foto van een DAF, van Hermes zoals op de foto aangetekend staat. Hier rijdt de 2001 op Cuba als de 03-590 maar het originele wagenparknummer, 2001 én het H logo, staat ook nog steeds in beeld. De foto dateert van 2008 dus of dit voertuig nog actief is, is bedenkelijk intussen maar het kan wel. Deze DAF SB220 met een opbouw van Hainje, stamt uit 1989 en legde de eerste kilometers af bij het bedrijf ZO (de Zuidooster Autobusdiensten) waarna in 1995 de naam Hermes op de bus kwam te staan. Hermes is ontstaan in 1995 door fusie van VSL en ZO. In 1995 werden lijnen in zuidelijk Limburg overgedragen aan Vancom. In juni 2007 heeft Connexxion alle aandelen en is hiermee 100% eigenaar.
De volgende opmerkelijke
mededeling kreeg ik binnen:
Deze bus is alweer een jaar of 2 in Nederland. Hij is van een
particulier (chauffeur van Holtrop/ Van der Vlist te
Assen) en is te vinden bij de opslag van Van der Vlist aan de
Komeetweg in Moerdijk waar hij op blokken in de loods staat.
Erik Kanters laat mij dit weten: Dat de ex Hermes 2001 weer 2 jaar in Nederland is lijkt mij sterk. Het zal écht wel om een ander exemplaar zijn, aangezien wij de bus op juni 2015 nog op Cuba gespot hebben, toen op een "tourrit" tussen Havanna en Matanzas... en Erik stuurt mij een extra foto van dat bezoek in 2015.
Ook Hans reageert: ik zag de foto van de Hermes 2001, met de opmerkelijke tekst dat die wagen weer in Nederland zou zijn. Ik kan het me haast niet voorstellen dat het echt om deze bus gaat, maar zou je misschien kan iemand een foto van die bus maken? Ben erg benieuwd of we hier de primeur hebben van de eerste bus die teruggekeerd is uit Cuba.
Ingezonden Oproep:
Beste webmaster, ik verzamel al
jarenlang foto's van bussen van Westnederland en ik vroeg mij af
of ik foto's mag laten afdrukken ten behoeve van mijn
verzameling? (toegestaan)
Verder vroeg ik mij af of u mij in contact kunt brengen met
personen die ook foto's van Westnederland bussen verzamelen?
Bij deze dus een oproep gedaan en hopelijk zijn er lezers die Stephan kunnen helpen.Neem dan contact op via de email van Stephan: stephancats@gmail.com
In de vorige brief had ik op deze plaats een oorlogszuchtig uitziend voertuig maar deze keer staat er nog iets veel agressievers in beeld. Heeft blijkbaar niets met defensie van doen maar 'slechts' een politiebus. Ik vermoed dat het woord politie ook in Arabische tekens te lezen valt. Het ziet er allemaal erg dreigend uit. Ik schat in dat we hier een arrestantenbus zien maar hij kan ook uit een film komen.....
Busbabbel:
Nooduitgang. (door Rodney - maak kennis
met hem bij de Busbabbel in
busbrief 139)
---------------------
Op een ochtend was het, zoals gewoonlijk, erg druk bij de halte met
schoolgaande passagiers. Toen de bus er aan kwam, vormde zich een flinke
groep op de plek waar de instapdeur verwacht werd maar de bus stopte
zo'n 5 meter voor die plek omdat sommige studenten dusdanig aan het
trekken en duwen waren en sommigen gevaarlijk voor de (langzaam)
rijdende bus geduwd werden. De menigte ging op intussen stilstaande bus
af en begon weer te dringen. Ik nam niet eens de moeite om achteraan te
lopen want ik dacht 'het duurt toch wel even voor ik binnen ben' dus ik
bleef rustig staan. Kennelijk had de chauffeur dat gezien en gewaardeerd
want hij hield de deur dicht en reed voorzichtig verder en dwong de
menigte langzaam aan de kant totdat hij met de instapdeur vlak voor mij
stond. Ik moest me schrap zetten om niet aan de kant geduwd te worden
maar ik kon mooi als eerste naar binnen en ik gaf de chauffeur een
dankbaar knikje.
Even later kwam Jan, een bekende van mij, binnen en die kreeg een felle
uitbrander van de chauffeur over het dringen. Waarom alleen hij de
schuld kreeg, weet ik niet want zowat iedereen deed er aan mee maar hij
was blijkbaar extra opgevallen. Jan werd boos, wilde de bus verlaten en
rende naar achteren omdat de voordeur geblokkeerd was door instappers en
bij de achterdeur trok hij aan de "bij nood deur open" hendel. Om de een
of andere reden ging de achterdeur niet open dus was dat vergeefs
geprobeerd en even later ging hij met een kwaad gezicht toch zitten. Het
was een Mercedes bus en die deuren moeten altijd een beetje naar beneden
om de vergrendeling los te laten gaan, ik denk dat dit niet werkte en
daardoor liep het mis. De bus kon echter door de omgezette hendel niet
rijden dus liep de chauffeur naar achteren, deed het hendeltje weer
terug en gaf de jongen nog een stevige uitbrander :-(
Die knaap had wel vaker pech. Een paar jaar daarvoor was hij op mijn
verjaardagsfeestje geweest. Mijn vader had voor ons een speurtocht
samengesteld die bij de locale snackbar eindigde. De tocht was zonder
volwassene als begeleiding dus al snel vlogen de patatjes door de lucht.
Ik haalde een patatje door de mayonaise en gooide het naar Jan Hij
zei wat lelijke woorden, pakte het patatje weer op en gooide het terug
naar mij - niet wetend dat inmiddels de eigenaar van de snackbar achter
hem stond. Net als de buschauffeur verloor de eigenaar zijn geduld en
gaf hem een flinke tik voor zijn kop. Kennelijk had de man wel gezien
dat ik was begonnen maar ik was buiten zijn bereik en, niet
onbelangrijk, mijn vader zou de rekening nog komen betalen. Hij wees met
een strenge vinger naar mij en zei: "En die tik was eigenlijk voor jou
bedoeld!" en baande weg. Het was 10 seconden stil en toen braken we
allemaal in lachen uit. De jaren daarna was het altijd een 'onderons'
grapje om Jan een (nep) klap te geven en dan tegen iemand anders te
zeggen "En dat was eigenlijk voor jou bedoeld!"
De tip deze keer is waarschijnlijk voor de meesten onder ons al een bekende maar mocht dat niet zo zijn dan is dit de aanrader. De omschrijving heb ik mee gekopieerd.
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Sommige geloven kunnen met elkaar opschieten. Sommige geloven schieten op elkaar.
Wie in reïncarnatie gelooft, zal nooit een moord plegen uit angst z'n voorouders te doden.
In den beginne was er niets, nu is er veel te veel