01 november 2009

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Is er leven na het OV?__________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Is er leven na het OV?
Uitsmijters: Druk perron - Mondkapje
SlimvanWim: Favorieten sorteren
Busbabbel: Nostalgie
 

 
Een titel van deze busbrief die er niet om liegt. Is er leven na het OV? Gaat het nu over chauffeurs of over bussen? Ik kan jullie gerust stellen, het gaat over bussen. Voor wat betreft mensen is er geen zekerheid over een leven na de dood, dat blijft onduidelijk hoe sterk er soms ook op gerekend wordt. Bussen geloven nergens in en zij eindigen verrassend genoeg niet allemaal onder de slopershamer. Velen hebben het genoegen om ergens ter wereld verder te gaan en zelfs als de sloper er aan te pas komt, weet een bus anno 2009 zeker dat hij helemaal hergebruikt zal gaan worden dus een vorm van reïncarnatie bestaat echt in de buswereld.
Voor ik jullie ga verblijden met vele opmerkelijke foto's, eerst de post van deze maand. Met dank aan Jan van den Berg die mij een boekje kado deed, met opdracht, over haltes in Armenië. Misschien tzt dat ik er wat voorbeelden uit kan overnemen om te schetsen wat een luxe wij hier hebben op het gebied van wachtruimtes maar ik vermoed dat iedereen zich daar wel wat bij kan voorstellen


Foto 1:
De eerste foto is van de 4744, een ex-FRAM Volvo Berkhof 2000 die ik van John Windau toegestuurd heb gekregen. De bus is van de FRAM overgegaan naar Arriva en dateert uit 1993. (Detail: De 4745 die in de fabriek op de lopende band achter de bus op de foto heeft gestaan is in 2003 in de stalling in Heerenveen volledig uitgebrand.) Zoals vaker staat het FRAM logo er nog op evenals het wagenparknummer en de filmkast laat een bestemming zien die de gemiddelde Rus niet op een idee zal brengen. Het woord Discobus staat vast niet in het Russische woordenboek....Ik heb wel een andere omschrijving gevonden maar of dat de lading dekt mag de lezer mij melden die afgestudeerd is in Oosterse talen.
Hugo schrijft: "De 4744 is gefotografeerd en in dienst in Pavlodar, dat in Kazachstan ligt en dus officieel niet Rusland is (de foto stond wel op een Russische site)."

Павлодарская область

Philip was creatief en zocht op het internet naar de vertaling van Павлодарская область en vond het volgende: Pavlodar regio. (logisch toch!)

Foto 2a-2b:
Deze 2 foto's uit 1991 van de semi-toerwagen 5518 zijn van Jos van de Klundert. Deze Leyland is gebouwd in 1971 voor het bedrijf ZO (ZuidOoster Autobusdiensten later, in 1995, Hermes). In 1977 volgt een verbouwing bij Kusters waarbij 6 rolstoelplaatsen aangebracht worden t.b.v. Huize Maria Roepaan. VDL Kusters is een werkmaatschappij van VDL Bus & Coach. Het bedrijf bestaat sinds 1921 en heeft zich in de loop der jaren gespecialiseerd in het ombouwen en inrichten van mini- en midibussen van 8 tot 30 personen.
Later komt de bus in bezit van de SVA Brabant. (zie SVA)
 
Olaf Horn schrijft mij: "Wat betreft de bus ex-ZO 5518 het volgende. Met deze bus ben ik in 1973 op vakantie geweest naar Oostenrijk, Saalbach. Dat was indertijd met reisburo Cebuto, waar in die tijd de meeste streekvervoerders bij waren aangesloten. Cebuto was de afkorting Centraal Bureau Touringcars. Dus vandaar mijn herinneringen aan de 5518."


Foto 3a-3b-3c:

2 bussen op 3 foto's. Een samenloop zorgt ervoor dat ik uit verschillende bronnen de volgende plaatjes heb kunnen verzamelen. Eerst de 5614 die net als de bus bij foto 2 tot de semitoerwagens behoort. Ruurd Berendes heeft de foto beschikbaar gesteld van deze Leyland die ooit dienst deed bij de GADO ( = N.V. Groninger Autobusdienst Onderneming) Deze bus is gebouwd in 1974 en is uiteindelijk in handen gekomen van een particulier die de wagen zo te zien perfect heeft onderhouden. Glimmend chroom en Witte Reus gordijntjes. De foto is uit 2007.

De volgende bus uit deze serie is ook nog onder ons. Deze foto van de 5615 heb ik eveneens van Ruurd gekregen en de foto is gemaakt in 1999. Deze wagen heeft dezelfde geboortegegevens als de bus hierboven met het verschil dat de 5615 als een echte camper zijn 2e leven heeft voortgezet. Grappig is de woordspeling op het A-team, the B-team wat als busteam uitgelegd kan worden. 

Wat schetst mijn verbazing als ik recent dezelfde bus op foto toegestuurd krijg van Roland H. die hem vastlegde in 2009. Uit de serie foto's die Roland stuurde heb ik deze uitgekozen.

Aanvulling: En opnieuw wordt er melding gemaakt van de verblijfplaats van deze 5615. Dit keer door Pascal die mij tipt dat de bus te zien is op een webpagina over oldtimers in Appelscha. Eigenaar Berend heeft de nodige gegevens achter de voorruit staan zodat we precies weten hoe de vork in de steel zit.

Hieronder een stukje info dat ik ook via Pascal kreeg toegestuurd. Op de foto hierboven is de naam Berend al leesbaar en hieronder staat zijn verhaal.


Foto 4a-4b-4c-4d-4e-4f:
Wat zullen we nou hebben? Zo'n geweldig voertuig in deplorabele staat. Je ziet hier de 5680 op Lauwersoog (zie fotokaartje 4e). Deze bus heeft jaren de stadsdienst van Delft gediend en ik ben Jos van Klundert dan ook erg dankbaar voor deze 3 foto's. Een vergelijkbaar voertuig (5646) in het geel van Westnederland als lijn 132 in het pittoreske Schipluiden, heb ik erbij geplaatst om te laten zien hoe het er ooit uitgezien heeft. De foto's van Jos dateren van 2005 dus ik hou mijn hart vast over het lot van deze 5680. In 1976 rolde deze wagen van de lopende band en 30 jaar later lijkt het einde nabij. In eerste instantie is de 5680 terecht gekomen bij Veenstra in Den Helder, vermoedelijk zo rond 1989. Ik zelf heb er 22 keer dienst mee gereden in de jaren 1983-1988.
Peter liet mij meer details weten over de 5680. Hij schrijft: "De ex-Westnederland 5680 is in bezit van een particulier in Lauwersoog. De bus heeft nog APK tot 2-12-2009 en is ook nog steeds verzekerd. Staat bij RDW als "speciaalwagen" geregistreerd."
Ter illustratie heb ik de 5680 uit 1976 anno 2005 naast de 5681 uit 2005 anno 2009 geplaatst. De foto is gemaakt bij de vestiging van Connexxion in Zwolle. De 14,5 meter Volvo heeft een carrosserie van Volvo Polen, het typenummer is Volvo8700 met 55 zitplaatsen en 46 staanplaatsen.
           
        

Foto 5a-5b-5c-5d-5e-5f:
Op deze plaats vraag ik aandacht voor 3 wagens die eveneens iets met Delft te maken hebben. De eerste is een foto van René Havez en betreft de originele 6502. Ernaast staat een verkleinde foto van de 6500 zodat een beeld ontstaat van de originele 6502. Deze bus is vanaf 1984 aan z'n eerste kilometers begonnen en in september 1997 bij Bovo terechtgekomen, de touroperator uit Roelofarendsveen. Nu staat op deze foto de bus als onderdeel van stichting de Briengel in Meliskerke Zeeland. De webpagina van deze stichting meldt dat de stekker eruit getrokken is en dus is het lot van deze 6502 volstrekt onduidelijk.
 
Over deze 6502: "De 6502 schijnt naar een particulier in de regio Arnhem/Nijmegen te zijn gegaan en te zijn gebruikt tbv de Zwarte Cross. Verder weet ik er helaas ook niks van." schrijft Hugo.
Robin schrijft: "Volgens de RDW bestaat BH-74-VD niet meer." De altijd zeer goed gedocumenteerde heer Berendes schrijft: "De 6502 is eind juli weer opgedoken in Arnhem in een geheel nieuwe beschildering. De rest van de serie 6500-6507 is tot onderdelen verwerkt bij Womy, behalve de 6504 die op Cuba is gesignaleerd. De 6502 heeft nl een nieuw ( auto) kenteken gekregen, en dat bevreemdt ons allemaal."
Van Peter van der Reest kreeg ik het verlossende antwoord: "BH-74-VD: ex 6502, per 15-6-2009 voorzien van het kenteken 10-JKJ-5 en in het bezit een particulier in Wekerom. APK tot 28-8-2010, staat nu bij RDW als "personenwagen/camper" geregistreerd, kleur zwart."
       
Een andere oude bekende uit onze Delftse geschiedenis is onderstaande geëxporteerde bus. De 1699 uit de befaamde '1700'-serie hier op foto in Belgrado in 2002. De bus kwam in dienst in 1981 en een verdere levensloop is niet bekend maar blijkbaar is deze serie in delen verkocht want ik weet van een aantal exemplaren die in Marokko terechtgekomen zijn en ook Cuba was afnemer van deze serie. Belgrado staat nu dus ook in het lijstje van erfgenamen. Jos van Klundert, wederom mijn hartelijke dank. In 1985 kwam de 1699 t/m de 1706 naar de vestiging in Delft en in 1994 waren ze weer verdwenen. In deze bus heb ik 83 keer dienst gedaan.
 
Ik nam kritiekloos de aanduiding over, die meegestuurd was met de foto maar Ruurd Berendes kon als specialist in de 1700-serie eerst zijn verbazing niet verbergen maar kwam later met een ontluisterende mededeling. "Nadere bestudering van de door jou getoonde foto van de 1699 in Belgrado leert dat dit nooit de 1699 kan zijn! Kijk o.a. naar de voordeur, de vooras en het roostertje in de grill! Ik had dat als WN-serie 1700-kenner moeten zien, maar zag het nu pas. Bovendien zijn er foto's van de 1699 in omloop in Marokko in een blauwe kleur. De wagen is daar waarschijnlijk gesloopt, de kans is minimaal dat hij naar Servië is verhuisd en dusdanig verbouwd. Dus voor de volgende busbrief de vraag: welke Leyland rijdt hier in Belgrado!!!! Er staat inmiddels al een oproep op Yahoo!!! Kenners op busgebied zoals Veerkamp, Nederend en Havez zijn zich aan het buigen over het fenomeen 1699, dus wellicht komt er nog iets uit. Probleem is dat er geen enkele database spreekt over NL Leylands die naar Belgrado zijn verhuisd. Hierbij een foto die Jos van der Klundert mij (Ruurd) stuurde van wat  werkelijk de 1699 is, maar dan in Marokko."
De 1699 uit de vorige busbrief moet dan wel een ander voertuig zijn maar welke? Ik gok nu op een Leyland uit de 2300-serie. Wie het weet mag het zeggen!
In de garage van het onlangs ter ziele gegane gebouw van Westnederland/ZWN/Connexxion aan de Schieweg in Delft heeft jarenlang een bus gestaan van de OGD, Operator Groep Delft. OGD is in 1987 opgericht door een groep Delftse studenten en is een ICTbedrijf.
Deze oud-Westnederland wagen betrof de 8593 uit 1980. Eerder is al een oude NZH bus eigendom geweest van de OGD. Op hun webpagina staat een oproep: "Buschauffeur bij promoteam, OGD is een ICT-bedrijf waar veel studenten en afgestudeerden van universiteiten en hogescholen werken. Voor de werving van nieuwe medewerkers maken we gebruik van een promobus! Om deze bus te besturen zoeken wij een studerende enthousiaste chauffeur met vrachtwagenrijbewijs C! (Onze bus is voor de wet namelijk een vrachtwagen). Dit is het beste bijbaantje wat je maar kan vinden! De bus (DAF-Den Oudsten MB200) staat in Delft, dus het is wel handig als je in de buurt woont."
 
Waar de bus nu gestald staat is mij onbekend. De originele staat van dienst heb ik eronder geplaatst met dank aan Marty Werkman.

Foto 6a-6b-6c-6d:
Nu 4 bussen met een wat minder rooskleurig 2e leven zo te zien. De eerste is een oude stadsbus waar ik verder geen info over heb kunnen verzamelen. Als iemand het kenteken kan ontcijferen en meer achtergronden kent, mag hij of zij contact met me opnemen. Graag zelfs. 'Conquest of Silence' betekent volgens mijn vertaalhulp 'Verovering van de stilte' en dat zal op die locatie best wel lukken....
 
De Conquest of Silence is door Peter van een identiteit voorzien: "Het kenteken is 27-48-BB en dus de ex RET 614, sinds 1998 bij een particulier in Eindhoven. Was in Rotterdam "Methadonbus 110" en werd in 2004 nog gebruikt voor promotie van een dancefestival. APK vervallen in 2005, staat echter nog steeds geregistreerd bij de RDW als speciaalwagen."

Als 2e weer een stadsbus maar deze keer weet ik dankzij John Windau's onderschrift dat het een Amsterdamse bus zal zijn geweest. Chillen betekent in de moderne taalvariant 'ontspannen, relaxen'. Ik heb toch de indruk dat het hier anders aan toegaat in de kleine uurtje dan de ouderwetse vertaling doet vermoeden. Ach, het is een redelijk verlaten terrein dus 'who cares?'
Van Nick Roestenburg kreeg ik een aanvulling op deze onterechte vermelding mijnerzijds. Hij schrijft: "Als Hagenees reageer ik even op foto 6B (de ‘Chillbus’ in Amsterdam). Deze bus is geen ex-Amsterdamse stadsbus, maar het is duidelijk een ex-HTM-bus. Dat is te zien aan de lijnfilm en de afwijkende spiegels die de HTM had. De bus die getoond wordt, is –bij mijn weten- de ex-HTM 459. Deze heeft een tijd lang in Amsterdam-Noord als jongerenbus gediend, zoals op de foto te zien is. Inmiddels is deze daar niet meer aanwezig. Ik kan me het voorstellen dat je zo automatisch kiest voor het Amsterdamse."

Nog een slachtoffer van graffiti. Lijn 133 maar waar? Het is de 8832, ooit in dienst van de NZH in 1981 maar nu in gebruik bij een particulier neem ik aan. De dag voordat ik deze busbrief zou versturen, kwam ik nog een foto tegen van deze 8832. Hier ziet de wagen er wat ordentelijker uit en het is ook duidelijk te zien dat deze bus een 2e leven heeft als Sportbus.

Aanvulling van Pascal in 2015:
De 8832 is nog in het bezit van de meeste stoelen. Het achterste gedeelte is nu bamelijk een aparte ruimte. De bus is er slecht aan toe, veel roest en afbladderende verf. Op de foto's komt hij beter vanaf dan met het blote oog.
 
Aanvulling van Pascal in 2018:
De bus is in 2017 terecht gekomen bij ZN reizen. Een koper uit België zag op het laatst van de koop af vanwege problemen met vergunningen. Uiteindelijk is de bus verkocht richting Rotterdam en flink verbouwd (zie via deze link het krantenartikel).
Het uiteindelijke resultaat zal niet bij elke busliefhebber in goede aarde vallen vrees ik.
 
       
In 1988 was ik in Engeland zoals wel vaker in die tijd, en als rechtgeaarde Laurel & Hardyfan was het Laurel & Hardymuseum natuurlijk een must. Ik zal niet uitwijden over alle details die ons bezoek aan het gebied tot een daverend succes maakten, maar een ervan was een bezoek aan de thuishaven van de eigenaar van het museum. En wat bleek, Bill Cubin had een dubbeldekker in zijn achtertuin staan waar hij grootse plannen mee had om er een rijdende uitbreiding van zijn museum van te maken. Er moest zoveel aan verspijkerd worden waardoor het nooit zover is gekomen en omdat Bill al geruime tijd zittend tussen Laurel en Hardy in het hiernamaals vertoeft, heb ik geen idee wat er met de bus is gebeurd.


Foto 7a-7b:

Dezelfde bus in verschillende poses. De ene bus verzeilt in een chill situatie en de andere bus krijgt een geheel andere bestemming zoals hieronder te zien is. De ex-GADO 1566 uit 1984 op de foto in 2009. Het is een DAF MB200 met een opbouw van Hainje. De bus is nu in beheer van de Landelijke Evangelisatie Stichting 'Naar House'. Volgens hun webpagina gesitueerd in Giessen, een dorp in de buurt van Gorinchem.


Foto 8a-8b:
Tot slot een foto van een bus die al eerder onderwerp van gesprek is geweest, de Westnederland 8229 die uitgebreid in busbrief 87 in beeld is geweest vanwege de reis naar China voor de Olympische Spelen van 2008. Hier afgebeeld in een werkplaats waar de bus klaargemaakt werd voor de reis of juist weer in orde gemaakt werd na de grote reis. Achteraf valt mij op dat er foto's zijn, ook in brief 87, waarop originele koplampen te zien zijn terwijl er ook een aantal opnamen zijn zoals onderstaande waarop een heel futuristisch koplampenduo gemonteerd blijkt te zijn. Mijn vermoeden is dat de promotie activiteiten in Nederland gedaan zijn met de gewone verlichting en dat de tocht naar China gedaan is met de moderne verlichting. Als ik er naast zit, hoor ik het vast wel.
 
Heet van de naald het volgende bericht van Peer Baltus: "De foto is in de stalling van de St. museumbus MB200 genomen, de bus ernaast (met de voetjes van de vloer) is de 9533. De stalling is in Hippolytushoef. De 8229 gaat zijn 4e leven in, na WN en het Rode Kruis en zijn reisje naar Peking wordt het nu een …. Cabrio! We hopen hem komende zomer op de weg te hebben maar weten nog niet of we dat gaan halen.
Wat de koplampen betreft: Voor hij door De Grote Beurt (Peking) onder handen is genomen, is hij eerst bestickerd. Toen heeft hij zijn originele koplampen gehouden. Bij de grote beurt heeft hij de oranje kleur gekregen en de nieuwe koplampen."
Ook John Windau reageerde: "Even een reactie over de 8229. Deze wagen is tijdens een programma van Veronica verbouwd, en voor zover ik mij kan herinneren had de wagen tijdens de presentatie ook al deze lelijke koplamppartij. De foto die jij in de laatste busbrief hebt staan, is genomen in de werkplaats van Peer Baltus. De wagen behoort als alles goed is ook tot zijn wagenpark. Meer info? info@busmuseum.nl "
Robert O. schrijft: "De Westnederland 8229 is omgebouwd in het progamma van SBS6 "De Grote Beurt". Daar zijn de koplampen omgebouwd en is de filmkast er uitgehaald en is er een digitale kast teruggezet. Maar nu zie ik op de foto dat de bus zijn originele filmkast weer terug heeft en ook heb ik op andere foto's gezien dat hij zijn oude koplampen weer had."

De ombouw van streekbus naar 'Pekingbus' is in diverse YouTubefilmpjes te zien. Ik heb hier gekozen voor het laatste filmpje waar je het eindresultaat kunt zien na De Grote Beurt. De andere filmpjes waarin de ombouw van stap tot stap te volgen is, kun je zelf op YouTube opzoeken.

 

Van een internationale bus naar een zogenaamd poldermodel is een grote stap voor de mensheid maar een kleine stap voor de busbrief. Afsluitend in deze reeks staat de 9740 afgebeeld in een landelijke omgeving. Met dank aan Olaf Horn die de foto van deze oud NZH-WN-ZWN-Connexxionbus heeft gemaakt. Van oorsprong staat de geboorte van dit voertuig in de boeken rond 1984. Dat was het dan, geniet nog van de uitsmijters en de algemene zaken hieronder.


       

Uitsmijter(s):
In vele landen is het gebruik van openbaar vervoer geen luxe maar een noodzaak doordat óf een eigen auto een onbereikbaar bezit is óf dat het verkeer zodanig chaotisch is dat het OV een verstandig alternatief biedt. Of het in alle gevallen zo verstandig zal zijn, wens ik te betwijfelen als ik onderstaande foto eens bekijk. Een drager van de Mexicaanse griep wordt in deze omstandigheden al gauw een terrorist want gegarandeerd 'succes' met een massale besmetting.
Nog een 2e uitsmijter met vermoedelijk een toevallige overeenkomst. Ik heb ze onafhankelijk van elkaar gevonden en bij het maken van deze busbrief viel mij op dat ze iets gemeen hadden. Deze linksrijdende bus rijdt blijkbaar in een risicogebied gezien de uitrusting van de buschauffeur. Wie weet rijden wij binnenkort ook zo rond, met mondkap en witte smetteloze handschoenen. Een desinfecterende spray en ontsmettende doekjes zijn dan de werktuigen in plaats van stempel en strippenkaart.
Deze toegift met de mondkapjes en handschoenen liet Gerard B. een mailtje typen. "De chauffeur op de foto is m.i. een Japanner. Daar rijden ze links en dragen chauffeurs, bus en taxi, altijd handschoenen en in geval van luchtverontreiniging, mondkapjes. Dat is daar niet ongewoon. Ik heb daar drie weken rondgereisd en ik ben daar geen enkele chauffeur zonder handschoenen tegengekomen. Mondkapjes daarentegen slechts één."


       
    SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Tja, wat zal ik eens uitkiezen als tip? Ik merk vaak dat zaken die ik als eenvoudig bestempel, alsnog te ingewikkeld blijken te zijn voor de meeste lezers want veel mensen gebruiken hun pc voor een aantal vaste handelingen maar experimenteren staat niet in hun agenda. Daar probeer ik rekening mee te houden maar het maakt de keuze niet eenvoudig. Er is verschil tussen de riskante vormen van aanpassingen en de simpele tips om het gebruik te vergemakkelijken. Dat laatste is mijn bedoeling en vrees niet dat ik met mijn tips de computer onbruikbaar maak dus vooruit met de geit, hier komt weer een doeltreffende handeling die het werken met de pc mogelijk verbeterd.
Op alfabet zetten is een manier om overzichtelijker te werken in bepaalde zaken. Als voorbeeld gebruik ik de lijst van favorieten in de veronderstelling dat je daar gebruik van maakt en regelmatig een webpagina toevoegt aan je favorieten, ook wel bookmarks of bladwijzers genaamd. Ik merk dat veel mensen steeds opnieuw de pagina's intypen die ze bijna dagelijks bezoeken en aan hen wil ik het gebruik van favorieten adviseren. Deze voorkeurpagina's zijn in te delen in mappen zodat je b.v. een map 'routeplanners' kunt maken en daar verschillende pagina's samenvoegt waar je uit kunt kiezen als je een route wilt samenstellen. Dit is zoiets wat ik in het begin aangaf dat al te ver gaat voor de vele pc-gebruikers die het allemaal maar hocus-pocus vinden. Niets ten nadele van hen want ik kan het best begrijpen. Daarom slechts de tip om in ieder geval in de rij favorieten en beetje duidelijkheid te scheppen. Klik met de rechtermuisknop op de lijst en kies voor 'sorteren op naam' of in andere gevallen van andere browsers op een soortgelijke uitdrukking. Voilà, alles staat eenvoudig alfabetisch. Als je de naam van die pagina's klakkeloos hebt ingevoerd kan het zijn dat er zeer verwarrende namen en zelfs zinnen staan vermeld. In dat geval kun je daar ook orde in brengen door op een link van de favorieten met de rechtermuisknop te klikken en te kiezen voor 'wijzigen' of 'naam wijzigen'. Je vat de zin die er stond samen in een kernachtig woord of zoiets en daarna heb je de zaak nog meer overzichtelijk gemaakt. Iemand die meer wil weten, kan altijd even een mailtje schrijven dan kan ik het uitvoeriger toelichten. 

           
BusBabbel:
Nu wij in Haaglanden zo'n 2 maanden bezig zijn om onder een andere vlag hetzelfde werk te doen, overvalt mij regelmatig het gevoel dat ik de neiging heb om in mijn velletje te knijpen om te zien of ik niet droom. Tegen de 30 jaar OV-ervaring lijkt in 2 maanden te verschrompelen tot pionierswerk eerste klas. Hoe kan het toch gebeuren dat een geolied bedrijf moet verdwijnen om plaats te maken voor een net zo ervaren bedrijf maar met een veel lager budget zodat allerlei 'normale' faciliteiten op de tocht staan of gewoon niet meer aanwezig zijn. Dit allemaal om de provincie te behagen en aan de Europese eis tot aanbesteden te voldoen. Grote gerenommeerde bedrijven stellen hun imago in de waagschaal en tot op de dag van vandaag heb ik slechts verliezers gezien. Waarom deze tirade van ongenoegen?
De busbrief is ooit gestart om het verleden voor de ondergang te behoeden. Herinneringen, foto's, weetjes, ditjes en datjes, alles om maar niet te vergeten dat er andere tijden zijn geweest. Goede tijden, slechte tijden om het maar eens in soaptermen te omschrijven. Of het op dit moment goede tijden zijn of slechte, hangt af van wat de toekomst brengt. Is het nu slecht te noemen of leven we in het walhalla vergeleken met de komende jaren??? De tijd zal het leren is dan een toepasselijk cliché.
Ik stam uit het tijdperk dat er nog geen computer op een bureau stond en dat een dienstenboekje er nog aandoenlijk uitzag. De elektronica heeft de maatschappij veroverd en dus ook het openbaar vervoer. Als je nu een bus te lang zonder draaiende motor stilzet, heb je kans dat door alle stroomvreters, de accu's leeggedronken worden en starten er niet meer bij is. Toen ik begon bestond er slechts een eenvoudig 'bakkie' voor onderling contact als extra's bovenop de normale zaken zoals verlichting en omroepinstallatie. Alles ging verder met de hand: bestemmingsfilm slingeren, lijnnummer slingeren en ruitenwissers op luchtdruk. Een houten vloer en bladveren waren de basis. Tuurlijk moesten mensen een trappetje opklauteren vanwege de 'underfloor' motor maar tegenwoordig schermt men zo enthousiast met lagevloerbussen terwijl ik zie dat dit hypocriet is want nu stap je dan wel makkelijk naar binnen maar eenmaal binnen moet je als hulpbehoevende passagier een 'kontje' krijgen om op een stoel te klimmen. Hoe fop je de boel en hoe geef je enorm veel geld uit zonder echt resultaat? We introduceren lagevloerbussen in een tijd dat er ook iemand op het idee gekomen is om verkeersdrempels aan te leggen. Dat zijn geen zaken die met elkaar harmoniëren. Ik zou zo graag eens terug gaan in de tijd. Niet vanuit de gedachte mijn gelijk te krijgen maar met de bedoeling om te ervaren of het, met de kennis van nu erbij, de conclusie oplevert dat het vroeger of dat het nu beter is/was. Misschien maar beter om het niet te doen en gewoon met de foto's in de busbrief erbij, te zwijmelen en te genieten van wat ooit was. In deze aflevering staan genoeg voorbeelden van bussen die bol stonden van karakter in plaats van elektronica. Ik heb intussen genoeg collega's erbij gekregen die geen vergelijking kunnen maken en dus rust er een mooie taak op mijn schouders om hen kond te doen van vroeger tijden.

       
Surftips:
Het is puur toeval dat ik deze link op dit moment plaats. Hij stond al in het voorlopige ontwerp voor deze busbrief voordat de grieppaniek de afgelopen weken toesloeg. Elke opzet berust dus op toeval. Toch kan het geen kwaad om in deze tijd van grote gezondheidsrisico's eens te bekijken hoe het een en ander juridisch geregeld is en kan worden. Doe er je voordeel mee (in dit geval de nabestaanden!!) Erfenis
 
http://www.lichaamstaal.nl is de volgende link en de naam ervan zegt genoeg. Diverse testen en toelichtingen over de wijze waarop wij elkaar denken te begrijpen als we b.v. onze schouders ophalen of de wenkbrauwen fronsen. De stem, handgebaren, gezichtsuitdrukkingen en de stand van je lichaam vertellen meer dan je zou willen. Lees en begrijp meer van je omgeving.

Klik op:     


 
Grappig:
Een getrouwd koppel ligt te slapen, als de telefoon opeens gaat om 03:00 uur in de morgen. De vrouw neemt op (een blondje), even is het stil en dan schreeuwt de blondine opeens: "HOE MOET IK DAT WETEN, DAT IS 400 KM HIER VANDAAN" en ze gooit kwaad de telefoon op het nachtkastje. De man vraagt: "Wie was dat zo vroeg?"
"Weet ik niet," zegt de blondine, "een of andere vrouw die vroeg of de kust veilig was!!!!!!"
 
Een man krijgt vliegles in een helikopter en de piloot vraagt of hij nu alles heeft begrepen. Man: "Zeker weten!" Piloot: "Goed, vertelt u dan nog maar eens hoe het ding heet dat boven ons hoofd draait." "Dat is de ventilator," antwoordt de man. Piloot: "Hartstikke fout!" Man: "Oh, ja? Wedden dat u het ontzettend warm krijgt als ik hem uitzet?"
 
Een dokter in België wilde een dagje gaan vissen. Hij zei tegen zijn assistent: "André, ik wil morgen gaan vissen maar ik wil de praktijk niet sluiten dus jij moet de patiënten dan helpen."
"Dat is goed dokter", zegt André.
De dokter gaat vissen en komt de dag erop weer terug en vraagt: "En André, hoe was je dag?"
Nou zegt Andre: "Ik heb 3 patiënten geholpen. De eerste had hoofdpijn dus ik heb hem wat aspirine gegeven." "Goed", zegt de dokter: "en de tweede?"
"O, die had maagzuur en die heb ik Rennies gegeven." "Heel goed," zegt de dokter: "en de derde?"
"Ohh dokter, ik zat hier rustig en ineens vliegt de deur open en een beeldschone meid stormt de kamer in. Ze scheurt alle kleding van haar lijf, zelfs haar bh en slip, en gaat op het onderzoekbed liggen en roept: "Dokter, dokter help me ik heb in geen vijf jaar een man meer gezien." "Dat is me wat zeg, wat heb je toen gedaan?" vraagt de dokter.
En André zegt: "Ik heb haar oogdruppels gegeven!!!!"
 
Een vertegenwoordiger komt bij een boerin en zegt dat hij een stofzuiger heeft die alles opzuigt. Hij loopt naar binnen pakt een doos en zegt: "Ik heb hier een doos met troep, die gooi ik over de vloer en alles wat deze stofzuiger niet opzuigt eet ik persoonlijk op." Zegt de boerin: "Dan zou ik maar vast beginnen, we hebben hier namelijk geen elektriciteit!"
 
Een nieuw te bouwen woonwijk in Wognum gaat een aantal straten/wegen kennen. De straatnamencommissie heeft vastgesteld, dat deze straten/wegen de volgende namen zullen dragen:
AZweg
DSBweg
Scheringaweg
Museumweg
Schilderijenweg
Geldweg
Huisweg
Baanweg
Schaatsploegweg
Sponsorweg

Deze straten komen allemaal uit op het Lakemanplein.......

   
Ingezonden berichten:
Deze keer 2 oproepen met dezelfde vraag terwijl deze heren elkaar volstrekt niet kunnen kennen. Het zijn beiden verwoede verzamelaars van stropdassen en hoewel ik het woordje strop nu toch echt op meerdere manieren begin te lezen, wil ik voor de heren een lans breken en jullie vragen om eens te kijken of je toevallig nog ergens in een hoekje van de kleerkast een stropdas van Veolia hebt liggen. Misschien heeft iemand dubbele aantallen ontvangen in het kledingpakket en wil hij er van eentje afstand doen. Dat zou dan zeer gewaardeerd worden door Olaf Horn en Henk Wennekes, ook wel Lange Hendrik genoemd (zie http://www.mytie.nl). Olaf heeft eventueel ook nog interesse in een exemplaar van QBuzz. Als iemand wil reageren, kan dat ook altijd via mijn adres dan zorg ik voor de verdere afhandeling.
Namens beide heren: Bedankt!

   
Tot slot:
Dat was de opbrengst van deze maand. Lang niet alles, maar nog meer foto's plaatsen maakt de busbrief te zwaar voor sommige providers dus hou ik nog wat achter de hand voor een andere gelegenheid. Nogmaals dank aan alle fotografen die bekend of onbekend mee hebben geholpen om deze busbrief weer vol te stouwen met fraaie opnames van even fraaie bussen. Volgende keer maak ik wederom gebruik van fotomateriaal van heinde en verre met, of soms ook zonder, toestemming van de vele flitsende fotofabrikanten. Graag tot dan en we zien wel wat de Sint tegen die tijd in de digitale schoen heeft gestopt.


 
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
            
 
    
Wijsheden:
 
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
 
Acteren is doen alsof terwijl je doet alsof je niet doet alsof. (Danson)
 
Vergissen is menselijk. Er iemand anders de schuld van geven is nog menselijker. (B.G.)

terug naar de