Een heel
bijzonder voertuig hier in beeld. Het is een bus van TP (Twee
Provinciën), dat is duidelijk zichtbaar aan de zijkant, maar ik
vermoed dat deze bus slechts tijdelijk in gebruik zal zijn
geweest want het is een Engels model gezien het stuur aan de
rechterzijde. Vreemd genoeg is de instapdeur wel aan de
rechterzijde van de bus en dat is in Engeland dan weer niet zo
handig. Des te langer je naar de foto kijkt, des te vreemder de
gehele constructie overkomt. Een beetje rondneuzen op internet
leverde mij in ieder geval geen informatie op. Wie het wel weet mag
het zeggen.
Aanvulling van Peter
B.
Met dank aan Peter die beter kon zoeken op internet dan ik want
de bus staat tussen vele foto's op deze
webpagina. Kijk zeker eens want daar vind je enorm veel
voertuigen van TP. Dit blijkt wagen 187 te zijn, een Leyland uit
1947, die van de RAGOM afkwam (vandaar ook 'Ridderkerk' in de
ene filmkast) en bij TP ging rijden. Op de 2e foto de herkenbare
locatie: Rotterdam CS oude stijl.
Een herkenbaarder model staat op deze foto.
Het is de TP 116, hier op de foto in 1972 op het Delftseplein in
Rotterdam.
Hier weer eens een treurig beeld. Een restant van
een Leyland Werkspoor uit 1957. Bij TP had de wagen het nummer
130 wat nog steeds zichtbaar is, maar van origine was deze
bolramer in dienst van de NZH met wagenparknummer 4159.
Letterlijk onttakeld op deze foto. Van de NZH ging de bus in
1964 naar Citosa en in 1969 naar Westnederland. Genoeg
thuishavens gehad in het busbestaan en uiteindelijk hier het
Waterloo gevonden. Snif, snif.
Na alle reacties opnieuw aan het zoeken gegaan en ik blijk een
typefout gemaakt te hebben zonder grote gevolgen maar het
kenteken is niet van de 4149 maar van de 4159 en die is later
omgenummerd als TP 130.
Aanvulling van R.:
"Weet je heel zeker dat deze bus bij de TP heeft gereden? Ik heb
het kenteken via via nagetrokken en krijg heel andere info.
En dan heeft hij ook een hele reis gehad naar ''zijn laatste
rustplaats'' want de locatie op de foto is de oude locatie van
CAB in Weert.
Voor 130 moet nog een 2 staan. (2-130) Ga je dan zoeken, dan
komt de juiste info naar boven en klopt het ook met de
slooplocatie.
Redactie: De aanvullingen spreken mogelijk
over 2 verschillende bussen uit ongeveer dezelfde periode. Er
was b.v. ook een 4130 in 1957 bij de NZH met kenteken SB-53-99.
Ook een 6-130 bij LTM, een bolramer met kenteken AB-36-71 uit
1966. Al met al hoef ik geen rijdende rechter te zijn en plaats
ik slechts alle opties. ;-) Allemaal bedankt.
Van Rob S. deze foto van de 4149 bij Citosa.
Locatie was Leiden station.
Aanvulling op de serie 4100 bussen door Rob
S:
De onttakelde 4149 die van 1964 tot en met 1969 bij Citosa
gereden heeft echter nooit bij Citosa op de lijndienst gereden.
Deze bus en een paar collega-bussen waren met een ander doel van
de NZH overgenomen.
In 1964 kon Citosa Turkse werknemers, die in Waddinxveen bij de
Nederlandse Kabelfabrieken (NKF) woonden, dagelijks naar de
fabriek van de NKF Delft brengen. Zij werkten daar in ploegen.
Het werk begon om 7.00 uur, 15.00 uur of 23.00 uur. Hiervoor
werden deze bussen overgenomen. Het waren geen comfortabele
wagens. Als ze na de rit van 23.00 uur rond 0.15 in de stalling
kwamen, moest er een extra man met de bus mee om tegen de deuren
te duwen, zodat de bus niet van binnen ondergespoten werd, zodra
hij door de wasmachine reed. Menig chauffeur is drijfnat
geworden in het begin.
Een keer per jaar, rond 1 augustus ging de hele Turkse ploeg
naar Schiphol om op het vliegtuig naar Ankara of Istanboel gezet
te worden. Rond 31 augustus kwam (naar men hoopte) de hele ploeg
weer terug. Zij gingen dan niet met de 4100-serie maar werden
met de 7500-serie gebracht en gehaald. Dit kwam omdat deze
bussen een beter "cachet" waren en er meer ruimte was voor alle
bagage.
Hoe kom ik aan deze wijsheid? Van 1964 t/m 1969 heb ik zelf bij
Citosa op de wasplaats gewerkt. Later vanaf ongeveer 1966 heb ik
op de afrekenendienst gewerkt in voornamelijk de weekenden,
tijdens mijn studie. Het einde van de "Cubs" zoals ze genoemd
werden, heb ik niet bewust meer meegemaakt.
De 1600-1700 serie:
Wederom 3 foto's van Arthur uit de
1600 serie. Als eerste de 1628. Ook deze wagen is gestart bij de
DVM in 1980 net als de 1633 die in de vorige brief stond. De 2e
foto betreft de 1649 en ook daarvoor gelden dezelfde gegevens.
De DVM nam bij den Oudsten een forse serie bussen af. Vanaf de
1625 t/m de 1662. De serie liep nog verder door maar vanaf de
1663 t/m de 1693 was de FRAM de eigenaar. Daarna nog 5 wagens
voor de DVM (1694-1698) waarna Westnederland de laatste wagens
uit deze serie afnam. (1699-1712).
Zoals hierboven geschreven, de 1666 kwam
terecht bij de FRAM en verdween uit het OV in 1995 waarna VVCR
Rijsen (internationaal verkeersopleidingsinstituut) en rijschool
Dek te Goes de bus nog hebben kunnen benutten.
Even een uitstapje naar deze tijd met een foto
die ik van Ed Breuer kreeg toegestuurd. De foto's zijn gemaakt
in Den Haag bij de HTM waar deze 'solar powered' bus tijdelijk
onderdak had. Deze wagen is bestemd voor Schiphol uit een serie
van 35 volledig elektrische wagens die gebouwd zijn door BYD,
een Chinese bussenbouwer die deze order van 35 bussen afsnoepte
van VDL.
Ook deze foto is mij gestuurd door een
collega. Dew die in zijn geboorteland Suriname was, kon het niet
laten om toch nog met zijn werk bezig te zijn en hij
fotografeerde dit op het oog moderne voertuig van het Nationaal
Vervoer Bedrijf. Als mijn ogen mij niet bedriegen is Dew
zichtbaar op de eerste zitplaats met een witte pet op.