terug naar de

 
24 december 2016

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________        
                                                                                  
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - 2e leven - Vrolijk kerstfeest - Abri's - Reclame - Twee Provinciën - Arthur - Schiphol - Buitenland
Uitsmijters: Mutsenbus - T-shirt
Busbioscoop: 8910 in beeld
Busbabbel: Staking bij het OV (door Rodney)
 

Zoals ik hoopte, is uitgekomen. Een paar vrije dagen zorgden voor genoeg vrije tijd om nog een laatste brief aan 2016 toe te voegen. Zoals te zien is, heb ik geprobeerd om het wat winters aan te kleden met de nadruk op het kerstgevoel. Zet de kerststol onder handbereik, een glas glühwein ernaast (mag ook een glaasje chocomelk zijn natuurlijk),leg een CD met busgeluiden in de CD-speler en lees busbrief 140 op je gemak.


      
Goud van Oud:

Voor deze Goud van Oud heb ik gekozen voor een vraag van een toevallige lezer van de busbrief, de beheerder van fb-pagina ‘ Kampen in ’t Verleden ‘.

Hij schrijft: "Via Google kwam ik op deze busbriefpagina terecht. Wellicht u mij kan helpen. Welk busmerk staat op bijgaande foto afgebeeld? Ik denk zelf (uit mijn herinnering) aan VAD en Salland busondernemingen die hiermee reden, dat het een Leyland is? De letter M op het kenteken stond in die tijd voor de Provincie Gelderland."

Een fraai historisch plaatje dus als niemand de antwoorden opstuurt, blijft het een prima foto in deze rubriek.

Aanvulling van Olaf Horn:
"De foto van deze Salland-bus, is denk ik in Kampen gemaakt. De foto is van ver voor mijn tijd...... Gezien de situatie op de foto is hij genomen bij het (nog bestaande) plantsoen tegenover het station. Het merk weet ik helaas niet. Dat zou ik moeten vragen bij anderen.
Vervolg: "Het betreft een Bedford-Den Oudsten & Domburg van voor WO II en oorspronkelijk van de Gemeente Tram Utrecht. De eigenaar was LADO (Lochemsche Auto-Dienst Onderneming)= Van Dijk & Brummelkamp, dat een aantal jaren de stadsdienst van Kampen heeft gereden."


     
2e leven:

Het 2e leven wordt ingevuld door Pascal met een hele fraaie sfeervolle foto van een Daf MB200/den Oudsten. Het is de 9687 van het vroegere VSL (Verenigd Streekvervoer Limburg). Het originele kenteken is BJ-52-TD en de wagen stamt uit 1984.

Achter de eerste ruit prijkt de naam RWT en die letters staan voor Rotterdams Wijk Theater. Dat is een gezelschap dat al zo'n 20 jaar aan de weg timmert en daarvoor blijken zij ook een oldtimer te gebruiken.

           
 


     
Voor de aardigheid een paar sfeerfoto's zonder bus in beeld. Gewoon vanwege de feestdagen.

                   


       

Abri's en Haltes:
Al maanden heb ik dit plaatje achter de hand gehouden want zoiets zet je nou eenmaal niet in augustus in een busbrief......maar nu de gewetensvraag! Er staat een kerstman bij de halte, mét een rendier zoals op de foto, neem je hem mee of stel je je bikkelhard op en weiger je hem de toegang. Denk er wel aan, je weet nooit wat hij in die zak heeft zitten.

Nog een winters tafereeltje. Het is geen bushalte maar had het zomaar kunnen zijn. Nu maar hopen dat de paraplu voldoende beschutting biedt. De leuning van de bank heeft al last gehad van een vuurwerkbommetje als ik het zo bekijk....

En als laatste foto een abri waaraan vele breisters langdurig bezig geweest zijn. Later in deze busbrief komt er een 'mutsenbus' langs en nou weet ik gelijk wat er in die bus gelegen zal hebben.


      

De donkere dagen voor kerstmis leveren nogal eens sombere gevoelens op ongeacht wat de reclameboodschappen ons willen doen geloven. Vandaar in dit reclame hoofdstuk van deze brief 2 'alternatieven' in beeld. Ik heb het sterke vermoeden dat dit wel eens in New York kan zijn en men heeft deze boodschap vanwege de wolkenkrabbers preventief op het dak van de bus geplaatst. Ik vind het een lovend streven maar of iemand met onbestemde gevoelens hier vatbaar voor zal zijn, durf ik te betwijfelen maar zoals de uitdrukking zegt: "niet geschoten, altijd mis".

Blijkbaar houdt men er in dit linksrijdende land rekening mee dat er mensen zijn die zich niet bewust zijn van de hardheid van een bus. In dit geval ga ik er niet van uit dat het opzettelijk gebeurt zoals helaas al te vaak bij de spoorwegen, maar is het slechts een waarschuwing voor onvoorzichtige voetgangers. Of het doel ermee bereikt wordt? Geen idee. In ieder geval is het een opvallende vorm van 'reclame'.


   
Een heel bijzonder voertuig hier in beeld. Het is een bus van TP (Twee Provinciën), dat is duidelijk zichtbaar aan de zijkant, maar ik vermoed dat deze bus slechts tijdelijk in gebruik zal zijn geweest want het is een Engels model gezien het stuur aan de rechterzijde. Vreemd genoeg is de instapdeur wel aan de rechterzijde van de bus en dat is in Engeland dan weer niet zo handig. Des te langer je naar de foto kijkt, des te vreemder de gehele constructie overkomt. Een beetje rondneuzen op internet leverde mij in ieder geval geen informatie op. Wie het wel weet mag het zeggen.

Aanvulling van Peter B.
Met dank aan Peter die beter kon zoeken op internet dan ik want de bus staat tussen vele foto's op deze webpagina. Kijk zeker eens want daar vind je enorm veel voertuigen van TP. Dit blijkt wagen 187 te zijn, een Leyland uit 1947, die van de RAGOM afkwam (vandaar ook 'Ridderkerk' in de ene filmkast) en bij TP ging rijden. Op de 2e foto de herkenbare locatie: Rotterdam CS oude stijl.

Een herkenbaarder model staat op deze foto. Het is de TP 116, hier op de foto in 1972 op het Delftseplein in Rotterdam.

Hier weer eens een treurig beeld. Een restant van een Leyland Werkspoor uit 1957. Bij TP had de wagen het nummer 130 wat nog steeds zichtbaar is, maar van origine was deze bolramer in dienst van de NZH met wagenparknummer 4159. Letterlijk onttakeld op deze foto. Van de NZH ging de bus in 1964 naar Citosa en in 1969 naar Westnederland. Genoeg thuishavens gehad in het busbestaan en uiteindelijk hier het Waterloo gevonden. Snif, snif.
Na alle reacties opnieuw aan het zoeken gegaan en ik blijk een typefout gemaakt te hebben zonder grote gevolgen maar het kenteken is niet van de 4149 maar van de 4159 en die is later omgenummerd als TP 130.

Aanvulling van R.:
"Weet je heel zeker dat deze bus bij de TP heeft gereden? Ik heb het kenteken via via nagetrokken en krijg heel andere info.
En dan heeft hij ook een hele reis gehad naar ''zijn laatste rustplaats'' want de locatie op de foto is de oude locatie van CAB in Weert.
Voor 130 moet nog een 2 staan. (2-130) Ga je dan zoeken, dan komt de juiste info naar boven en klopt het ook met de slooplocatie.

Redactie: De aanvullingen spreken mogelijk over 2 verschillende bussen uit ongeveer dezelfde periode. Er was b.v. ook een 4130 in 1957 bij de NZH met kenteken SB-53-99. Ook een 6-130 bij LTM, een bolramer met kenteken AB-36-71 uit 1966. Al met al hoef ik geen rijdende rechter te zijn en plaats ik slechts alle opties. ;-) Allemaal bedankt.

Van Rob S. deze foto van de 4149 bij Citosa. Locatie was Leiden station.

Aanvulling op de serie 4100 bussen door Rob S:
De onttakelde 4149 die van 1964 tot en met 1969 bij Citosa gereden heeft echter nooit bij Citosa op de lijndienst gereden. Deze bus en een paar collega-bussen waren met een ander doel van de NZH overgenomen.
In 1964 kon Citosa Turkse werknemers, die in Waddinxveen bij de Nederlandse Kabelfabrieken (NKF) woonden, dagelijks naar de fabriek van de NKF Delft brengen. Zij werkten daar in ploegen. Het werk begon om 7.00 uur, 15.00 uur of 23.00 uur. Hiervoor werden deze bussen overgenomen. Het waren geen comfortabele wagens. Als ze na de rit van 23.00 uur rond 0.15 in de stalling kwamen, moest er een extra man met de bus mee om tegen de deuren te duwen, zodat de bus niet van binnen ondergespoten werd, zodra hij door de wasmachine reed. Menig chauffeur is drijfnat geworden in het begin.
Een keer per jaar, rond 1 augustus ging de hele Turkse ploeg naar Schiphol om op het vliegtuig naar Ankara of Istanboel gezet te worden. Rond 31 augustus kwam (naar men hoopte) de hele ploeg weer terug. Zij gingen dan niet met de 4100-serie maar werden met de 7500-serie gebracht en gehaald. Dit kwam omdat deze bussen een beter "cachet" waren en er meer ruimte was voor alle bagage.
Hoe kom ik aan deze wijsheid? Van 1964 t/m 1969 heb ik zelf bij Citosa op de wasplaats gewerkt. Later vanaf ongeveer 1966 heb ik op de afrekenendienst gewerkt in voornamelijk de weekenden, tijdens mijn studie. Het einde van de "Cubs" zoals ze genoemd werden, heb ik niet bewust meer meegemaakt.


      
De 1600-1700 serie:
Wederom 3 foto's van Arthur uit de 1600 serie. Als eerste de 1628. Ook deze wagen is gestart bij de DVM in 1980 net als de 1633 die in de vorige brief stond. De 2e foto betreft de 1649 en ook daarvoor gelden dezelfde gegevens. De DVM nam bij den Oudsten een forse serie bussen af. Vanaf de 1625 t/m de 1662. De serie liep nog verder door maar vanaf de 1663 t/m de 1693 was de FRAM de eigenaar. Daarna nog 5 wagens voor de DVM (1694-1698) waarna Westnederland de laatste wagens uit deze serie afnam. (1699-1712).

Zoals hierboven geschreven, de 1666 kwam terecht bij de FRAM en verdween uit het OV in 1995 waarna VVCR Rijsen (internationaal verkeersopleidingsinstituut) en rijschool Dek te Goes de bus nog hebben kunnen benutten.


      

Even een uitstapje naar deze tijd met een foto die ik van Ed Breuer kreeg toegestuurd. De foto's zijn gemaakt in Den Haag bij de HTM waar deze 'solar powered' bus tijdelijk onderdak had. Deze wagen is bestemd voor Schiphol uit een serie van 35 volledig elektrische wagens die gebouwd zijn door BYD, een Chinese bussenbouwer die deze order van 35 bussen afsnoepte van VDL.


      

Ook deze foto is mij gestuurd door een collega. Dew die in zijn geboorteland Suriname was, kon het niet laten om toch nog met zijn werk bezig te zijn en hij fotografeerde dit op het oog moderne voertuig van het Nationaal Vervoer Bedrijf. Als mijn ogen mij niet bedriegen is Dew zichtbaar op de eerste zitplaats met een witte pet op.


      
Uitsmijter(s):

Wat deze bus vervoert is slechts te raden, al laat het opschrift niets aan de verbeelding over en heb ik eerder in het hoofdstuk 'abri's en haltes' al een suggestie gedaan. Toch gaan mijn gedachten verschillende kanten op en overweeg ik de verschillende betekenissen van het woord muts.

 

 
Helaas is mij niet bekend waar dit shirt te bestellen is maar als onderdeel van het uniform zou het in december geen verkeerd figuur slaan. Be Nice To The Busdriver - Santa Is Watching.
 
 

       
Busbabbel:

Staking. (door Rodney - Texas USA)
---------------------
Op een gegeven moment was er in de jaren negentig door een van de vakbonden een staking uitgeroepen maar de chauffeurs van andere bonden staakten niet en dus reden de bussen soms wel en soms niet. Ik had op weg naar school geluk en was er met mijn vaste rit op tijd gekomen. Helaas, op de terugweg ging het in eerste instantie goed maar moest ik in Bolsward overstappen en ja hoor, mijn bus was er niet. Een tijdje gewacht en nog een tijdje gewacht en je raadt het al opnieuw een tijdje gewacht maar er kwam van alles maar geen bus. Dus dan maar in de buidel getast op zoek naar een telefooncel en wat kwartjes om naar huis te bellen. Bedenk wel, het was nog niet zover dat er op grote schaal mobieltjes waren dus in een bedompte cel gooide ik 2 kwartjes in de gleuf. Mijn vader nam op en begreep het probleem. Mijn ouders hadden geen auto dus mijn vader zou met 2 fietsen naar Bolsward komen. Geen pretje om op een fiets rijdend met 1 hand een 2e fiets mee te voeren. 10 minuten na mijn telefoontje naar huis stond ik in Bolsward van de omgeving te genieten toen er opeens een kennis in een auto langsreed en mij zag staan. Hij zei stap maar in, ik geef je een lift. Vandaag de dag met de beschikking over mobieltjes had ik mijn vader even kunnen bellen maar dat hadden we rond 1990 nog niet. Het was koud en guur weer dus met pijn in mijn hart wees ik de warme auto af. Ik zei: "Dat kan ik niet maken want dan staat mijn vader hier straks met twee fietsen en ben ik er niet. Ik heb een prima vader maar dat zou niet tot een prettig gesprek geleid hebben. Nog zo'n 30 minuten later kwam mijn vader met twee fietsen aan op het station en we gingen samen op weg naar huis. Een paar kilometer verderop reden we langs een bushalte en hoorde ik een bus achter me. Ik kijk om en zie lijn 98 naar Makkum met achter het stuur Bob, een van de vriendelijkste buschauffeurs die de FRAM had. (zie televisie programma 'de Reünie' en leer Bob kennen - t.h.v. 19 minuten 25 seconden)
 Ik vertelde wat er gebeurd was en hij zei simpelweg: "Gooi de fietsen maar achterin!" Dat kon ik natuurlijk niet afwijzen want van Bolsward naar Makkum hadden we flink wind tegen en zo'n warme streekbus leek mij wel wat. Zo gezegd zo gedaan. Mijn vader was in eerste instantie een beetje geïrriteerd en wou eigenlijk niet mee. Hij had de moeite genomen om mij op te halen en zou dat zelf wel afronden. Ik kende mijn vader goed genoeg om te weten dat dat gevoel wel over zou zijn tegen de tijd dat hij weer thuis was ;-) en inderdaad. Ik moet er niet aan denken hoe het humeur van mijn vader zou zijn geweest als ik het aanbod van de kennis in de auto had aangenomen en mijn vader onverrichter zaken weer met een lege 2e fiets terug had moeten gaan. Gelukkig was de staking snel voorbij en heb ik nog jaren deze rit zonder problemen gemaakt.

PS: Amerika mag dan een echt "autoland" zijn maar zowat alle bussen hier hebben een fietsenrek voorop, en heel veel mensen nemen hun fiets op die manier mee. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat dat in Nederland nooit gedaan is.


     
Busbios(coop) film(pje):
Het filmpje van deze keer betreft zo'n 2:36 minuten actie van de MB200 8910 o.a. op Rotterdam CS. De 8910 is in 1980 gebouwd voor de NZH. Heel vaak staat er bij een MB200 de naam den Oudsten maar deze 8910 stamt uit een serie wagens met een carrosserie van Van Hool.
 
 

       

Geen tips over apps deze keer. Er zijn zo ontzettend veel apps beschikbaar dat ik momenteel geen echte favoriet heb om aan te prijzen. Daarom dacht ik dat het mogelijk een aardige optie zou zijn om aan alle lezers de vraag voor te leggen. Gebruikt iemand een app die de moeite waard is om onder de aandacht te brengen, stuur mij de naam en ik zoek de juiste informatie erbij. Ik ben benieuwd.

Klik op:     


      

De ene kerstboom tegen de andere: "Ik ben gisteren flink afgetuigd..."
Andere kerstboom: "Wat?!? Door wie?!?"
Ene kerstboom weer: "Door diezelfde gast die me vorige maand liep te versieren..."
 

Een man schenkt in het bijzijn van zijn echtgenote nog een heerlijk glaasje wijn in en zegt: ‘Ik hou héél veel van jou. Ik weet niet of ik zou kunnen leven zonder jou.’
Waarop zijn echtgenote zegt: ‘Ben jij het die praat of is het de wijn?’
De man antwoordt: ‘Ik ben het die praat… tegen de wijn.’


Er komt een man bij de waarzegster, en hij vraagt: "Wat gaat er gebeuren?"
De waarzegster kijkt langdurig in haar glazen bol, en zegt: "Morgen overlijdt uw schoonmoeder plotseling!"
"Ja... ja..." zegt de man, "dat weet ik wel... maar word ik ook vrijgesproken?"

 


   
Tot slot:
2016 zit er op, de wereld is in rep en roer dus dat beloofd nog wat voor komend jaar. In Haaglanden zijn we terug in de tijd gegaan en na 7 jaar Veolia, zijn wij weer aangeland bij Connexxion. Wij wisten van 1999 tot 2009 niet beter en zagen de overstap naar Veolia niet optimistisch. Het gekke is dat die 7 jaar ervoor gezorgd hebben dat Veolia een vertrouwd gevoel opriep. En nu dan weer terug bij af en ik ben benieuwd of het gevoel van pakweg 10 jaar geleden hetzelfde op zal roepen anno 2017. We zullen het merken, er is geen weg terug dus tot 2019 gaan we er weer voor.
Tot zover deze brief. Iedereen fijne feestdagen en graag tot volgend jaar als nummer 141 van de persen rolt.

Hartelijke groeten,

               
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
     

Wijsheden:
      


Een optimist heeft het vliegtuig uitgevonden, een pessimist de parachute.

Niemand is zo arm dat hij geen glimlach geven kan en niemand is zo rijk dat hij geen glimlach nodig heeft.

Wanneer je ziet dat iemand iets goed doet, geef hem/haar dan een compliment; wanneer je ziet dat iemand iets fout doet, vraag dan of je kunt helpen.

terug naar de