Variaties 2:
De 2e serie gevarieerde foto's
start met een zeer ludieke dubbeldekker. Eerder al uitgebreid
aan bod in
busbrief 122
maar nu nogmaals door deze sfeerfoto. Op de zijkant staat
'Cityrama' en daarbij ligt de nadruk in ieder geval zeker op de
ramen. Dat er vooraan in het midden een soort stormram
gemonteerd zit, geeft te denken. Al met al een opvallende
verschijning. Een Cityrama Panoramic Tour Bus werd gebouwd bij
de Franse coachbouwer Currus op een Citroën U55 truck chassis.
In de jaren 50 gaf de Parijse touroperator Groupe Cityrama de
opdracht om een aantal toerbussen te bouwen met veel uitzicht op
de stad. Het resultaat was een totaal bizar, maar vooral ook
futuristisch voertuig waar Flash Gordon zich niet voor zou
schamen. Verder is er helaas weinig bekend over dit briljante
voertuig, want zowel Groupe Cityrama als de bouwer Currus
bestaan niet meer.
Met dit voertuig kun je vast en zeker een
zware last meenemen, zoals b.v. een schoonmoeder......
Geen bus maar wel zo apart dat ik de foto graag wilde laten
zien.
En wij maar klagen in Nederland. Straten met
verkeersdrempels, lastige rotondes, verkeerd geparkeerde auto's,
enz. enz. Nee, dan deze foto. Dit is pas een uitdaging en maar
hopen dat er geen tegenligger aankomt en dat die rotsblokken
boven je maar ook onder je, stabiel blijven hangen en/of liggen.
Wel een mooi uitzicht zolang de chauffeur er maar niet van gaat
genieten......
De 1600-1700 serie:
In de vorige busbrief stonden al 2
foto's van Arthur met als onderwerp de Leylandserie 1600-1700.
Daar zagen we de 1674 en de 1697. Hieronder weer 2 exemplaren
namelijk de 1633 en de 1694.
De 1633 is in 1980 bij de DVM begonnen en dit
bedrijf trouw gebleven tot aan de afvoer in 1996. De DVM had een
complete serie van deze wagens. Vanaf de 1625 t/m 1662 reed voor
de DVM, vanaf de 1663 t/m de 1693 voor de FRAM, dan weer 5
wagens voor de DVM en tot slot de 1699 t/m de 1712 voor
Westnederland.
Hieronder de 1697 uit 1981 van de DVM (N.V. Drentse
Vervoer Maatschappij). Deze bus heeft net als de 1694 in de
vorige brief, weinig opzienbarends in zijn bestaan meegemaakt.
Het laatste jaar in actieve dienst kreeg de bus nog de naam van
de nieuwe maatschappij Veonn dat in 1996 ontstond door de fusie
tussen DVM/NWH en FRAM. De bus verdween direct na 1996 in de
vergetelheid. Gelukkig hebben we de foto's nog.
Ook van Arthur kreeg ik onderstaande informatie.
Lekker makkelijk voor mij, foto's en uitleg. Bedankt Art.
Van Olaf kreeg ik deze aanvulling:
De bovenste foto (naar Rijssen) is gemaakt in Almelo bij het
inmiddels verdwenen busstation. (Olaf stuurde ook een foto van
het nieuwe busstation in Almelo met de Syntus 3135)
De 2e foto (naar Bathmen Zuid) is gemaakt op het busstation van
Deventer. Dit station is intussen gerenoveerd maar nog steeds op
dezelfde locatie.