Ik ga niet met de auto naar Amsterdam, want je raakt er
je auto niet kwijt.
Ik ga niet met de fiets naar Amsterdam, want je raakt er je fiets wel kwijt.
Zoals jullie zien heb ik met Lego een
bus in elkaar gezet en toen was ik weer zo lekker bezig dat ik gelijk maar een
hele busbrief heb geschreven. Dat werd wel tijd en ik waardeer jullie geduld.
Alle omstandigheden wezen op een time-out en dan moet je luisteren naar je
gevoel en die time-out ook accepteren. Ik heb mij afgevraagd of de nieuwe
formule die ik de laatste paar brieven heb gehanteerd de juiste was. De indeling
bevalt mij nog steeds goed maar ik heb teveel hoofdstukken in één brief willen
maken dus vanaf deze aflevering zijn het er geen 10 of 11 maar 6 hoofdstukken.
Op die manier kan ik per onderwerp soms wat meer plaatsen en toch de variatie
behouden. Een complete brief over één onderwerp is incidenteel nog steeds
mogelijk maar er zijn al zoveel onderwerpen in de afgelopen 121 brieven aan de
beurt geweest dat ik liever in die brieven informatie/foto's bijplaats
dan dat ik nieuwe brieven maak waarvan het onderwerp al eerder beschreven is.
De startpagina zal ik iets aanpassen zodat de toevoegingen c.q. aanpassingen
duidelijker in het oog springen en je zonder moeite kan zien waar je alle nieuwe
zaken zijn te vinden. Hopelijk blijft het op die manier aantrekkelijk voor
lezers én voor de busbriefbode zelf. Zo, en nu aan de slag.
De 2e foto is van iets dichter bij huis, de FRAM in Friesland. De bus is gebouwd in 1968, een Leyland/Verheul en lijn 92 naar Bolsward bestaat anno 2013 nog steeds, zie hier
En om het trio compleet te maken hieronder een foto van de 8803 op Leiden Station op 20 juli 2013. Recentelijk is in deze concessie het groen van Connexxion vervangen door het groen van Arriva met bijbehorende busvloot van VDL met het type Citea.
In dit hoofdstuk 'Buitenland' had ik bovenstaande bussen ingedeeld toen ik pasgeleden gebeld werd en Aad (zie balkonscene) mij vroeg of ik mee wilde gaan om een rit te doen voor een bruiloft. Hij zou rijden met een museum stadsbus van de HTM uit het Haags Bus Museum maar toen ik stond te wachten, dook er opeens een geheel andere bus op. En toevallig past die bus in deze rubriek want dit is ook van oorsprong een Franse bus, om precies te zijn een Parijse stadsbus uit 1977 ook in het bezit van het HBM. Het was een prachtige rit met deze solide Saviem en we trokken veel bekijks. De busbriefbode zou de busbriefbode niet zijn als er geen foto in kostuum gemaakt zou worden. Natuurlijk op het achterbalkon waar anders! Meer info natuurlijk op de pagina van het HBM: http://www.haagsbusmuseum.com/ (klik in de linker rij op wagenpark en dan op RATP 7896)
De AMZ 42 op deze foto heeft een ander bestaan gehad. Dit is een Leyland met een carrosserie van Domburg uit 1973. Domburg heeft tot aan 1940 samengewerkt met den Oudsten. In 1947 begon Domburg voor zichzelf en bouwde voor vele bussen de carrosserie, in het bijzonder voor touringcars. In 1985 vond deze Leyland 42 zijn Waterloo.
Je kon Piet met veel bussen blij maken en dat was dan ook het geval met een tourwagen. Zo nu en dan kreeg je de kans om ermee te rijden en dat greep hij dan ook met beide handen aan. Hieronder een staatsieportret van de 6625 oftewel de 'Rembrandt', een SB2305 uit een periode dat alles nog pais en vree was.....De Rembrandt. De naam zegt het al, een zeldzaam product van den Oudsten uit 1983/1984. De wagen was helaas geen succes, verkooptechnisch, want ik heb chauffeurs gesproken die er in die tijd mee gereden hebben en die waren best enthousiast. Uiteindelijk werden er maar een handjevol gebouwd waarvan 4 stuks voor Westnederland en nog eens 1 bij een touringcarbedrijf. Verder nog 3 van deze Rembrandts maar dan niet op een DAF chassis maar op een Volvo B10M onderstel. Al met al dus een klassieker.
Mensen hebben meestal een schuurtje in de tuin maar je kan ook kiezen voor een bus zoals je op dit plaatje ziet. Deze foto is in september 2010 gemaakt (fotograaf onbekend) in Amstelhoek aan de Ringdijk. Het is de Arriva touring 515. Volgens mijn gegevens zou dit een DAF SB201 met een opbouw van Hainje moeten zijn. Deze wagen kwam in dienst bij CVD - Centrale Vervoersdienst der Gemeente Nijmegen (de voorloper van NOVIO) in 1987. Het kenteken was BV-67-HV. In 1998 kwam deze bus terecht bij Arriva Groningen en daarna dus bij iemand in de tuin......
Dan nog een exemplaar uit de serie hergebruik, deze foto is gemaakt in Vessem in het jaar 2011. Het is een oudgediende van de GADO uit 1974, een Leyland/den Oudsten van 10 meter en het wagenparknummer was 5614. Deze bus/kampeerwagen zit tot half 2014 in de APK, is dus bijna 40 !!! jaar oud en stond in 2011 te koop. Wie biedt er? Volgens het kenteken is er nog geen nieuwe eigenaar.
Nederland in Cuba:
Een opvallend voertuig in deze Cubaanse rubriek. De foto van Erik Kanters laat
een truck met oplegger zien voor personenvervoer maar dat was nog niet
voldoende, het werd een gelede oplegger. De Cubaanse versie van de Utrechtse
dubbelgelede bus... Cuba blijft een bron van verbazing en verwondering mede door
de vele Nederlandse bussen die nog steeds in gebruik zijn. De 'gele' vloot is
het loodje aan het leggen maar daarvoor in de plaats komen er meer en meer
wagens uit de 'groene' vloot en andere kleurstellingen waarmee wij tegenwoordig
het OV mee opzadelen.
Nu we zojuist toch een Rembrandt hebben gezien, is het wel grappig te weten dat
ook oude tourwagens in Cuba dienst doen. (ook een foto van Erik Kanters).
Als ik mijn huiswerk goed gedaan heb, moet dit een den Oudsten wagen zijn
geweest van de NZH, de 6620 uit 1985 met kenteken BL-15-JS. De bus is verhuurd
geweest aan het GVBA (GVBA - Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam) en later weer in
dienst van NZH Travel. Deze foto getuigt ook van Cubaanse knutselkunsten. Deze
Transmetro 110 was ooit een semi-tourwagen met een KLM-kop. Enkele jaren geleden
hebben de Cubanen de bus een traditionele streekbus-kop gegeven...ach het
ombouwen van bussen hebben we al vaker gezien, zo houden ze de boel draaiende en
zien wij 'onze' bussen al jaren terug in Cuba.
Een mooi lijnenspel op deze foto. Het is het grootste rangeerterrein voor vrachttreinen van Europa en het is te vinden ten zuiden van Hamburg bij een plaatsje met de naam Maschen. Vermoedelijk is het op de grond wel groot maar krijg je niet een idee hoe groot. Vanuit de lucht is dat duidelijk anders.
Bij de rubriek 'Uitsmijters' liet ik spottend een Poolse Fyra zien maar op deze link kun je een Indonesische Fyra zien. http://player.vimeo.com/video/2578284 Dat de locomotief op de rails blijft, is al een wonder op zichzelf. Het zijn locomotieven van het type Mallet, hier zitten 2 draaistellen onder waardoor ze op de rails blijven. Hieronder een voorbeeld van zo'n locomotief. Aan het eind van het filmpje zie je bijna 2 plofkippen ontstaan. Het fietspad is trouwens ook aan een reconstructie toe....
Er zijn verschillende OV liefhebbers die op YouTube hun zelfgemaakte films publiceren. Jason Bruce is hiervan een grootschalig voorbeeld. Op deze plaats wil ik graag aandacht vragen voor creatieve video's van Dick van der Goot, ook geen onbekende in de OV wereld en sinds kort actief op YouTube en Twitter. Dick heeft op het moment van schrijven van dit stukje, 12 films online staan die een prima beeld geven van het OV kriskras door Nederland. Ik zag de namen Apeldoorn, Delft, Leeuwarden, Hoevelaken en vele anderen voorbij komen. Klik op Dick en houdt zijn YouTube in de gaten want er zal vast wel meer gaan verschijnen.
Ook kreeg ik recent de gelegenheid om
bij de opening aanwezig te zijn van een tentoonstelling over de WSM. Dit vond
plaats in Loosduinen en er was veel belangstelling. Natuurlijk ontmoet je dan
een aantal oudgedienden waaronder de directeur van Westnederland dhr. W. Kuilman
die op de leeftijd van 89 jaar in een prima gezondheid verkeert zij het dat hij
visueel problemen heeft. Ook een echte WSM'er, dhr. P. Zaalberg, was aanwezig en
deze vriendelijke man is bijna 100 jaar oud. Beide heren vertegenwoordigen ons
OV erfgoed. Hierbij een foto impressie en een afdruk met informatie voor de
liefhebbers die de tentoonstelling met een bezoekje willen vereren.
Ook aanwezig was de heer Hans van Lith, schrijver van een standaardwerk over de
WSM railperiode. Een zeer gedetailleerd boek, voorzien van prachtig
fotomateriaal zijn er 456 pagina's gevuld met de complete geschiedenis van de
WSM (Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij)
Groeten en tot de volgende keer
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Ik ga niet met de auto naar Amsterdam, want je raakt er
je auto niet kwijt.
Ik ga niet met de fiets naar Amsterdam, want je raakt er je fiets wel kwijt.
Humor is een plastiek zwaard. Het helpt je
doel treffen zonder dat er bloed vloeit.
In alles zit wel een
scheurtje, zo komt het licht binnen. (Leonard Cohen)