29 september 2013

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
   
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Zwart-wit/Goud van Oud - Olaf Horn - Buitenland - Bakkerarchief - 2e leven/Reïncarnatie - Cuba
Uitsmijters: Poolse Fyra en rangeerterrein
Busbioscoop: natte voeten
Busbabbel: Leuke baan
 

Zoals jullie zien heb ik met Lego een bus in elkaar gezet en toen was ik weer zo lekker bezig dat ik gelijk maar een hele busbrief heb geschreven. Dat werd wel tijd en ik waardeer jullie geduld. Alle omstandigheden wezen op een time-out en dan moet je luisteren naar je gevoel en die time-out ook accepteren. Ik heb mij afgevraagd of de nieuwe formule die ik de laatste paar brieven heb gehanteerd de juiste was. De indeling bevalt mij nog steeds goed maar ik heb teveel hoofdstukken in één brief willen maken dus vanaf deze aflevering zijn het er geen 10 of 11 maar 6 hoofdstukken. Op die manier kan ik per onderwerp soms wat meer plaatsen en toch de variatie behouden. Een complete brief over één onderwerp is incidenteel nog steeds mogelijk maar er zijn al zoveel onderwerpen in de afgelopen 121 brieven aan de beurt geweest dat ik liever in die brieven informatie/foto's bijplaats dan dat ik nieuwe brieven maak waarvan het onderwerp al eerder beschreven is.
De startpagina zal ik iets aanpassen zodat de toevoegingen c.q. aanpassingen duidelijker in het oog springen en je zonder moeite kan zien waar je alle nieuwe zaken zijn te vinden. Hopelijk blijft het op die manier aantrekkelijk voor lezers én voor de busbriefbode zelf. Zo, en nu aan de slag.


      
Goud van Oud:
Direct al een hele mooie foto in deze rubriek. Je weet dat het lang geleden moet zijn maar de kwaliteit van de foto én van de bus is zonder meer top en het plaatje lijkt daardoor onlangs pas genomen te zijn. Het is een Kromhout/Beynes (wagenparknummer 12) in dienst van de Eerste ’s Gravelandsche Motoromnibus Onderneming oftewel de EGMO in Hilversum. Deze foto is gemaakt ergens tussen 1924 en 1940. Na 1940 werd de EGMO ingelijfd bij andere bedrijven maar deze lijn Hilversum-Utrecht bleef nog heel lang bestaan zelfs tot in de Connexxiontijd.

       
                                                                                                                                                                                                                                          


     
Olaf Horn:
De verzameling foto's van Olaf omvat bussen uit alle tijden. Olaf is vandaag de dag in zijn vrije tijd en vakanties vaak op het pad op de brommer of met het OV en fotografeert de busvloot van deze tijd. In de toekomst zou dat best eens dezelfde belangstelling op kunnen leveren als we nu kennen over ons verleden. In deze brief heb ik gekozen voor 3 foto's met elk een geheel andere bus in beeld. Als eerste een Greyhoundbus uit 1948 van General Motors Company op 6 juli 2013 in Putten Centrum. Deze bus wordt ingezet voor verhuur aan b.v. bruiloften.

De 2e foto is van iets dichter bij huis, de FRAM in Friesland. De bus is gebouwd in 1968, een Leyland/Verheul en lijn 92 naar Bolsward bestaat anno 2013 nog steeds, zie hier

En om het trio compleet te maken hieronder een foto van de 8803 op Leiden Station op 20 juli 2013. Recentelijk is in deze concessie het groen van Connexxion vervangen door het groen van Arriva met bijbehorende busvloot van VDL met het type Citea.


    
Over de grenzen:
In eerste instantie geloofde ik niet dat het echt was wat ik op deze foto's aantrof. Het ziet er dan ook heel apart uit en ik kan jullie garanderen dat dit echt bestaan heeft en in de jaren 50 en 60 rondreed in Parijs. Geen OV bus maar een sightseeing gevaarte. Met de naam Cityrama hebben ze daar de juiste naam voor bedacht hoewel met al dat glas Cityraam ook had gekund. Vooral ook de derde foto met 3 van deze creaties op een rij, zorgt dat je twijfelt en aan Photoshoppen denkt. Maar nee, het is allemaal realiteit. Om dat te bewijzen heb ik op internet gezocht en de volgende link gevonden. Citroën U55 Cityrama Currus. Hier zijn nog meer foto's te bewonderen.

In dit hoofdstuk 'Buitenland' had ik bovenstaande bussen ingedeeld toen ik pasgeleden gebeld werd en Aad (zie balkonscene) mij vroeg of ik mee wilde gaan om een rit te doen voor een bruiloft. Hij zou rijden met een museum stadsbus van de HTM uit het Haags Bus Museum maar toen ik stond te wachten, dook er opeens een geheel andere bus op. En toevallig past die bus in deze rubriek want dit is ook van oorsprong een Franse bus, om precies te zijn een Parijse stadsbus uit 1977 ook in het bezit van het HBM. Het was een prachtige rit met deze solide Saviem en we trokken veel bekijks. De busbriefbode zou de busbriefbode niet zijn als er geen foto in kostuum gemaakt zou worden. Natuurlijk op het achterbalkon waar anders! Meer info natuurlijk op de pagina van het HBM: http://www.haagsbusmuseum.com/ (klik in de linker rij op wagenpark en dan op RATP 7896)


     
Het Bakkerarchief:
Tussen alle foto's die ik van Piet heb gekregen, zit ook deze bus. De AMZ 209, een bijzondere bus want deze DAF heeft een opvallende levensloop. Hieronder nog in de originele staat zoals de bus in 1978 van de lopende band rolde. In 1985 ingelijfd bij ZWN en in 1994 bij de ZWN 2.0 (zoals ze dat tegenwoordig omschrijven) In 1998 kwam de bus terecht bij TC Renesse (Taxi Centrale) en in 1999 dus bij Connexxion. Daarmee is het nog niet gedaan met de carrière want in 2001 wordt Stichting Bever de eigenaar en is de 209 opeens een museumbus. Sinds 1993 is het dak eraf gegaan en werd het een cabriobus. En zeg dan nog maar eens dat ik overdrijf als ik zeg dat het een opvallende levensloop is. Als cabriobus is deze wagen al eerder te zien geweest in busbrief 97 bij foto 3a.

De AMZ 42 op deze foto heeft een ander bestaan gehad. Dit is een Leyland met een carrosserie van Domburg uit 1973. Domburg heeft tot aan 1940 samengewerkt met den Oudsten. In 1947 begon Domburg voor zichzelf en bouwde voor vele bussen de carrosserie, in het bijzonder voor touringcars. In 1985 vond deze Leyland 42 zijn Waterloo.

Je kon Piet met veel bussen blij maken en dat was dan ook het geval met een tourwagen. Zo nu en dan kreeg je de kans om ermee te rijden en dat greep hij dan ook met beide handen aan. Hieronder een staatsieportret van de 6625 oftewel de 'Rembrandt', een SB2305 uit een periode dat alles nog pais en vree was.....De Rembrandt. De naam zegt het al, een zeldzaam product van den Oudsten uit 1983/1984. De wagen was helaas geen succes, verkooptechnisch, want ik heb chauffeurs gesproken die er in die tijd mee gereden hebben en die waren best enthousiast. Uiteindelijk werden er maar een handjevol gebouwd waarvan 4 stuks voor Westnederland en nog eens 1 bij een touringcarbedrijf. Verder nog 3 van deze Rembrandts maar dan niet op een DAF chassis maar op een Volvo B10M onderstel. Al met al dus een klassieker.


     
2e leven:
Van Robin Woudsma kreeg ik deze foto toegestuurd. Hij vraagt mij het volgende: "Ik ben al een tijdje op zoek na de historie van de Mercedes LP 911 br bus. Wij hebben namelijk met vrienden deze bus geïmporteerd uit België. Hij was toen al omgebouwd tot camper. Het is vroeger een stadsbus geweest. Ik kan nergens op internet eenzelfde soort type vinden. Ik ben benieuwd hoeveel er van gemaakt zijn en of er nog oude foto's zijn. Misschien weten jullie wat meer? Hierbij een foto van hoe 'ie er nu uitziet. Bouwjaar 1970, Jonckheere opbouw. Groeten Robin."

Wie o wie helpt Robin. Stuur dan een mailtje naar kameleon@ziggo.nl

Mensen hebben meestal een schuurtje in de tuin maar je kan ook kiezen voor een bus zoals je op dit plaatje ziet. Deze foto is in september 2010 gemaakt (fotograaf onbekend) in Amstelhoek aan de Ringdijk. Het is de Arriva touring 515. Volgens mijn gegevens zou dit een DAF SB201 met een opbouw van Hainje moeten zijn. Deze wagen kwam in dienst bij CVD - Centrale Vervoersdienst der Gemeente Nijmegen (de voorloper van NOVIO) in 1987. Het kenteken was BV-67-HV. In 1998 kwam deze bus terecht bij Arriva Groningen en daarna dus bij iemand in de tuin......

Dan nog een exemplaar uit de serie hergebruik, deze foto is gemaakt in Vessem in het jaar 2011. Het is een oudgediende van de GADO uit 1974, een Leyland/den Oudsten van 10 meter en het wagenparknummer was 5614. Deze bus/kampeerwagen zit tot half 2014 in de APK, is dus bijna 40 !!! jaar oud en stond in 2011 te koop. Wie biedt er? Volgens het kenteken is er nog geen nieuwe eigenaar.


   
Nederland in Cuba:
Een opvallend voertuig in deze Cubaanse rubriek. De foto van Erik Kanters laat een truck met oplegger zien voor personenvervoer maar dat was nog niet voldoende, het werd een gelede oplegger. De Cubaanse versie van de Utrechtse dubbelgelede bus... Cuba blijft een bron van verbazing en verwondering mede door de vele Nederlandse bussen die nog steeds in gebruik zijn. De 'gele' vloot is het loodje aan het leggen maar daarvoor in de plaats komen er meer en meer wagens uit de 'groene' vloot en andere kleurstellingen waarmee wij tegenwoordig het OV mee opzadelen.

Nu we zojuist toch een Rembrandt hebben gezien, is het wel grappig te weten dat ook oude tourwagens in Cuba dienst doen. (ook een foto van Erik Kanters).
Als ik mijn huiswerk goed gedaan heb, moet dit een den Oudsten wagen zijn geweest van de NZH, de 6620 uit 1985 met kenteken BL-15-JS. De bus is verhuurd geweest aan het GVBA (GVBA - Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam) en later weer in dienst van NZH Travel. Deze foto getuigt ook van Cubaanse knutselkunsten. Deze Transmetro 110 was ooit een semi-tourwagen met een KLM-kop. Enkele jaren geleden hebben de Cubanen de bus een traditionele streekbus-kop gegeven...ach het ombouwen van bussen hebben we al vaker gezien, zo houden ze de boel draaiende en zien wij 'onze' bussen al jaren terug in Cuba.


      
Uitsmijter(s):
Het is geen trein, het is geen tram, het is geen bus maar een Poolse Fyra met airco. Je kunt in ieder geval geen lekke band krijgen.
 
 

Een mooi lijnenspel op deze foto. Het is het grootste rangeerterrein voor vrachttreinen van Europa en het is te vinden ten zuiden van Hamburg bij een plaatsje met de naam Maschen. Vermoedelijk is het op de grond wel groot maar krijg je niet een idee hoe groot. Vanuit de lucht is dat duidelijk anders.


     
Busbios(coop) film(pje):
Wij zijn in ons natte kikkerland wel wat water gewend maar in dit filmpje lijkt het toch wat uit de hand gelopen met het hemelwater.

 


           
BusBabbel:
Wat kan ons werk toch ontzettend leuk zijn. Ik schrijf opzettelijk 'kan' want om iets leuk te krijgen heb je 2 zaken nodig: iemand of iets moet leuk zijn en iemand anders moet dat leuk vinden. Een soort oorzaak en gevolg. In een bus zijn beide factoren aanwezig maar je moet het wel zien en soms zelfs in gang zetten. Er zijn chauffeurs die vinden het allemaal maar gedoe en die verkopen zichzelf zelden goed. Ze besturen de bus, verkopen een plaatsbewijs en verlangen naar hun afstaptijd. Dat zijn collega's die eigenlijk de verkeerde baan hebben gekozen want als je met mensen te maken hebt, kun je er veel meer uithalen. Je kunt een bus op 2 manieren besturen. Letterlijk en/of figuurlijk oftewel je kan van mening zijn dat aan het stuur draaien voldoende bus besturen is en alles eromheen zien als hinderlijk. Zulke collega's zijn natuurlijk niet te bestempelen als visitekaartje van het bedrijf. Nee, dan de collega's die een bus ook figuurlijk besturen, zij sturen de sfeer aan in de bus door passagiers als een aangenaam extraatje te zien. Op een zandwagen heb je die kans niet want met een kuub zand valt weinig te lachen en een besteldienst die internetbestellingen in pakjes rondbrengt, vindt slechts zelden iemand thuis in onze slaapsteden en Vinex wijken. Nee dan op de bus, alle types kom je er tegen en als je het spel een beetje weet te spelen, is dat de slagroom op de taart als je begrijpt wat ik bedoel. En dat heeft niets te maken met het aantal jaren dat iemand ons beroep uitoefent want die houding zie ik terug in nieuwe collega's maar gelukkig ook nog bij een hele grote groep oudgedienden. Het hoeven geen complete cabaretvoorstellingen te worden maar met een paar korte zinnen of opmerkingen kun je de sfeer volledig naar je hand zetten en dan merk je al gauw dat een dienst van 9 uur veel korter lijkt te zijn. Ik merk het al bij de start, d.w.z. als collega's bij elkaar komen bij aanvang dienst en even bijkomen onder het genot van een bakkie koffie. Er zijn van die dagen dat er constant 'een dominee voorbij loopt' maar met een kleine handigheid, een absurde opmerking of een sneer waardoor iemand gaat reageren, kun je de boel op gang helpen en tot mijn grote tevredenheid ontstaat er in de meeste gevallen een sneeuwbaleffect en bemoeien steeds meer collega's zich ermee en davert de lach al snel door de ruimte. Exact dit is op de bus ook te doen, gewoon een vriendelijke opmerking of een gemeende groet zal in veel gevallen positief werken. Niet altijd, want chagrijnen zul je altijd houden maar je hebt gekozen voor dit beroep wetende dat je met publiek te maken hebt dus handel daar dan ook naar. Het maakt je werk zoveel leuker.
 

       
Surftips:
Op http://newspapermap.com krijg je een wereldwijd overzicht van kranten. Je kunt in- en uitzoomen op een bepaald gebied en alle ballonnetjes met hetzelfde kleurtje vertegenwoordigen een krant. Klik op zo'n gekleurd druppeltje en je ziet in een popup schermpje de naam van de krant en een lijst met talen. Klik je op een Engelse krant en je kiest een taal (b.v. Deens) dan krijg je de Engelse krant in het Deens. In de balk bovenin kun je ook filteren dus kun je kiezen voor alleen kranten in het Nederlands. Experimenteer maar eens, het is knap bedacht.   

Bij de rubriek 'Uitsmijters' liet ik spottend een Poolse Fyra zien maar op deze link kun je een Indonesische Fyra zien. http://player.vimeo.com/video/2578284 Dat de locomotief op de rails blijft, is al een wonder op zichzelf. Het zijn locomotieven van het type Mallet, hier zitten 2 draaistellen onder waardoor ze op de rails blijven. Hieronder een voorbeeld van zo'n locomotief. Aan het eind van het filmpje zie je bijna 2 plofkippen ontstaan. Het fietspad is trouwens ook aan een reconstructie toe....

Klik op:     


      
Flauw
Frans en Karel beslissen om eens in Groningen te gaan feesten. Ze pakken flink wat pilsjes in een café en kijken goed naar het schone vrouwvolk. Plots zegt Frans tegen Karel: "Jong, we hebben de laatste bus gemist! Hoe gaan we nu naar Franeker?"
Frans: "Ja jong, had ik nog niet gemerkt."
Karel: "En ons geld is ook al op joh. Nu hebben we niet genoeg voor een taxi."
Frans: "Weet je wat jong? We pikken een bus en rijden ermee naar huis!"
Karel: "Goed idee jong."
En ze gaan naar het depot van Q-Buzz om een bus te stelen.
Frans: "Karel, jij blijft hier wacht houden en ik zal de bus gaan stelen."
Frans gaat naar binnen en merkt dat er niemand te zien is, dus stapt hij in de bus en vertrekt. Buiten parkeert hij de bus, stapt uit en gaat terug het depot binnen.
"Wat doet Frans nu", denkt Karel. "Waarom gaat hij terug naar binnen?"
Frans stapt in een 2de bus, vertrekt en parkeert de bus naast de eerste. Vervolgens gaat hij WEER naar binnen. Karel kan het maar niet begrijpen: "Maar jong toch, straks komt de politie, ben je zot geworden?"
Frans stapt in 3de bus en doet weer hetzelfde. Op het moment dat hij voor een 4e keer naar binnen wil rennen, houdt Karel hem tegen.
"Wat doet je nu jong? Straks komt de politie. Waarom ga je 3 bussen halen? Laten we toch gewoon naar huis rijden?!"
Frans: "Maar Karel jong, de bus naar Franeker staat helemaal achteraan..."


Leuk
Een ouder echtpaar ligt in bed en de man valt bijna in slaap als zijn vrouw ineens zegt: "Vroeger hield je mijn hand vast als we gingen slapen".
De man pakt heel even de hand van zijn vrouw en draait zich vervolgens weer om, om te gaan slapen. Even later zegt zij: "En je kuste me altijd als we gingen slapen".
De man draait zich om en geeft een vluchtige kus op haar wang.
30 seconden later zegt ze vervolgens: "En je beet me altijd heel liefdevol in mijn nek".
De man slaat de dekens weg en stapt uit bed. "Wat ga je doen?" vraagt ze aan haar man.
Waarop hij antwoordt: "Ik ga even mijn tanden pakken".

Waarheid
Een man komt doodmoe na zijn dagtaak thuis. Hij ploft in zijn zetel en roept naar zijn vrouw: "Snel, een pintje voor het begint."
Zijn vrouw brengt hem het gevraagde pintje en hij drinkt het met genot leeg.
Na tien minuten vraagt hij weer: "Snel, nog een pintje voor het begint."
Zijn vrouw brengt hem het pintje terwijl ze hem wantrouwig bekijkt.
Na een kwartiertje: "Snel, nog een pintje, want het zal gaan beginnen."
Zijn vrouw wordt kwaad en roept hem toe: "Ga jij hier nu de hele avond zitten zuipen en mij commanderen?"
Waarop de man antwoordt: "Voila, het is begonnen!"

 

      
Ingezonden berichten:

Er zijn verschillende OV liefhebbers die op YouTube hun zelfgemaakte films publiceren. Jason Bruce is hiervan een grootschalig voorbeeld. Op deze plaats wil ik graag aandacht vragen voor creatieve video's van Dick van der Goot, ook geen onbekende in de OV wereld en sinds kort actief op YouTube en Twitter. Dick heeft op het moment van schrijven van dit stukje, 12 films online staan die een prima beeld geven van het OV kriskras door Nederland. Ik zag de namen Apeldoorn, Delft, Leeuwarden, Hoevelaken en vele anderen voorbij komen. Klik op Dick en houdt zijn YouTube in de gaten want er zal vast wel meer gaan verschijnen.

Ook kreeg ik recent de gelegenheid om bij de opening aanwezig te zijn van een tentoonstelling over de WSM. Dit vond plaats in Loosduinen en er was veel belangstelling. Natuurlijk ontmoet je dan een aantal oudgedienden waaronder de directeur van Westnederland dhr. W. Kuilman die op de leeftijd van 89 jaar in een prima gezondheid verkeert zij het dat hij visueel problemen heeft. Ook een echte WSM'er, dhr. P. Zaalberg, was aanwezig en deze vriendelijke man is bijna 100 jaar oud. Beide heren vertegenwoordigen ons OV erfgoed. Hierbij een foto impressie en een afdruk met informatie voor de liefhebbers die de tentoonstelling met een bezoekje willen vereren.
Ook aanwezig was de heer Hans van Lith, schrijver van een standaardwerk over de WSM railperiode. Een zeer gedetailleerd boek, voorzien van prachtig fotomateriaal zijn er 456 pagina's gevuld met de complete geschiedenis van de WSM (Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij)

          

           


   
Tot slot:
Het is voor elkaar, het ei is gelegd. Zoals je op de foto hieronder ziet, word ik stevig vastgepakt, ik kan geen kant op behalve de goede (hoop ik). Al die handen lijken te zeggen: vooruit kijken en waag het niet om te zien. Het is goed bedoeld maar busbrieven zijn per definitie in het leven geroepen om terug te kijken, nostalgie is het motto dus ik kijk naar voren met in mijn achterhoofd de volgende brief.

Groeten en tot de volgende keer

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
Wijsheden:

Ik ga niet met de auto naar Amsterdam, want je raakt er je auto niet kwijt.
Ik ga niet met de fiets naar Amsterdam, want je raakt er je fiets wel kwijt.

Humor is een plastiek zwaard. Het helpt je doel treffen zonder dat er bloed vloeit.

In alles zit wel een scheurtje, zo komt het licht binnen. (Leonard Cohen)
 

terug naar de