N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t
__________________________________________________
______
Onderwerp: Groepsvervoer _________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering 15
L.S. (Lectori Salutem - de lezer
heil),
De titel van deze busbrief zet jullie
vast op het verkeerde been maar het zal je wel duidelijk worden wat ik
bedoel als je de foto's bekijkt. In de vorige brief was er ook wel enigszins sprake van
groepsvervoer maar deze keer toch weer anders.
Overwegend zie je hier foto's van groepen
bussen met als afsluiter een echte groep en een combinatie.
Foto
1:
Een groep uitgetelde
standaardbussen, wachtend op hun eindbestemming waar ook ter wereld. Voorop de
9358, 9367 en de 9333. De foto zal dateren van rond 1999 toen uit de laatste
grote fusie het huidige Connexxion concern ontstond en de naam ZWN uit het
straatbeeld verdween na zelf maar zo'n 4 à 5 jaar te hebben bestaan. We bestaan
nu dus ongeveer 6 jaar en helaas wordt het gevoel zonder zorgen oud te kunnen
worden achter het stuur in deze vorm, steeds onzekerder. Maar niet getreurd, we
hebben gelukkig de foto's nog.....
Onderstaande bussen hebben het in
ieder geval niet gehaald want ze zijn zonder Connexxionsticker enkele reis
vertrokken naar wie weet waar, wijd weg.
Foto
2:
Op het terrein van de vestiging
Boskoop met het gebouw dat ooit hoofdkantoor van ons bedrijf was, zien we
een andere vorm van groepsvervoer gefotografeerd. Een staatsieportret van een
serie Iveco's met de nummers 1231 t/m 1240. Toevallig ook een foto uit de
ZWN-periode. Deze bussen met Iveco chassis en met Van Hool-opbouw zijn in
1996 gebouwd. De 1231-32-33 zijn later als enige in de groene huisstijl van Connexxion
terechtgekomen.
Foto
3a-3b-3c-3d-3e-3f-3g:
Unieke plaatjes uit 1985.
Groepsvervoer in Optima Forma zal ik maar zeggen, ter gelegenheid van het
pausbezoek aan Nederland. Een eindeloze stoet standaardwagens en gelede
bussen opgesteld in lange rijen. Gegevens over aantallen of dergelijke heb ik
niet kunnen vinden maar zo te zien is het niet Mis.
Het was wel een beetje mis want dit
bezoek aan Nederland is vermoedelijk het minst succesvolle bezoek uit het leven
van de onlangs overleden kerkvorst geweest. Waar een klein land al niet groot in
kan zijn.
Foto
4:
Nu 'maar' 3 gelede bussen op het parkeerterrein van de Floriade
in Zoetermeer. Toch kon het hier lekker vol staan wat voor bushobbyisten
natuurlijk een buitenkansje was. Helaas op deze foto maar 3 bussen
en dus niet echt een "groep vervoer". Toch heb ik
hem in deze brief geplaatst want het was een speciale gelegenheid en wie
heeft er ooit een Westnederland Express gezien?
Foto
5:
Deze massale uitruk van materiaal heb
ik zelf op de gevoelige plaat vast mogen leggen. Dit unieke plaatje ontstond
nadat de staking van 2008 voorbij was en de vestiging op een bepaald
tijdstip in 1 keer leegstroomde. Scouts, Ambassadors en Caetano's bepaalden
het beeld op de Schieweg in Delft.
Foto
6a-6b-6c:
Drie foto's die bewerkt zijn om er
een panorama-effect van te maken. Foto 6a is gemaakt bij Womy waar een
gevarieerd aanbod te koop staat. De rood-witte dirigent voor het
Connexxion-koor van groene bussen op foto 6b is gemaakt door een onbekende
fotograaf en de derde foto, 6c, zou best eens op dezelfde plek geschoten
zijn maar dat weet ik niet zeker. De wagens zijn enigszins 'opgerekt' om ze
bij elkaar te laten passen en ik hoop dat fotograaf Wouter mij dat wil
vergeven.
Foto
7:
Een 170 persoonsbus uit 1936. Ja, je
leest het goed: 170 persoons. Tel de mensen maar na die je ziet!! Als dit geen
groepsvervoer is dan weet ik het niet meer. De gebouwen doen me denken aan het
buitenland maar ook daar heb ik geen gegevens van gevonden. In deze tijd zou dit
zeker in aanmerking komen voor een vermelding in het Guiness Book of Records
maar deze poging is in de anonimiteit verdwenen. Gelukkig hebben we ook hier de
foto's nog van en gelukkig bestaat er een busbrief. Het vervoermiddel ziet er uit
als een trekker met oplegger maar hoe de totale lengte gedragen wordt is door al
die mensen niet te zien. Ik heb de foto nog omgedraaid maar ook aan de
achterkant is weinig te zien ;-)
Een paar van zulke bussen en er hoeft
in Delft geen tramlijn naar de TU-wijk aangelegd te worden maar dit
revolutionaire voorstel zal het in de gemeenteraad hoogstwaarschijnlijk niet
gaan halen.