terug naar de
     
 15 april 2023

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
   
   
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Co en TP - Parkshuttle - Haga Shuttle - A'dam Olli - Abri's - Gedicht - Olaf - den Oudsten - Clip - Savety - Zuid-Afrika
 
Uitsmijters: Winkul - Pauze - VWbus - Wollig
Busbioscoop: Oldtimer in Duitsland
Busbabbel: Vroeger was alles beter
 
 

April doet wat 'ie wil en toevallig wilde april dat er een nieuwe busbrief zou verschijnen. Dat kwam goed uit en ik startte met verzamelen in mijn digitale archief. In deze brief veel aandacht voor de toekomst. Genoeg historie ook uiteraard maar de ontwikkeling op het gebied van zelfrijdende bussen begint steeds meer vorm te krijgen. Dwars door een stadscentrum rijden zonder chauffeur zal nog wel even duren (als het al uitvoerbaar is) maar via speciale trajecten wordt er al geruime tijd met die techniek gestoeid en lees ik steeds vaker over deze ontwikkeling, nationaal en internationaal. In personenauto's is de toekomst al best griezelig aan het opkomen. Zelfcorrigerende auto's zijn niet meer weg te denken dus dat zal in het OV ook merkbaar worden.
Daarnaast in deze brief aandacht voor het verlies van een bussenbouwer, namelijk de heer Jan den Oudsten.


      
Goud van Oud:

Dat het vroeger allemaal beter was, wordt door deze foto naar het land der fabelen gestuurd. Het lijkt India wel of Pakistan waar de trein dwars door sloppenwijken rijdt. Nou wil ik Bergen op Zoom niet als een sloppenwijk betitelen (voor je het weet, word je gecanceld.....) maar dit speelde zich gewoon af in de jaren zeventig!!! In de volksmond heette deze trein het Spirituslijntje dus ik hoef de inhoud van de tankwagons niet meer toe te lichten neem ik aan. Als je alcoholverslaafd was in die tijd kon je misschien nog een 'graantje' meepikken maar verder zou dit nu ondenkbaar zijn. De trein reed natuurlijk geen 140 km/uur maar beperkte zich tot min of meer stapvoets. In die tijd geen zeldzaamheid want onder begeleiding van iemand met een rode vlag werden de kruisingen beveiligd....en dat was in meerdere plaatsen gebruikelijk al zal dit in de meeste gevallen verder terug zijn dan de jaren zeventig. Ach, ook anno 2023 rijden er nog nachttreinen met gevaarlijke stoffen door stedelijke gebieden. Soms ben je blij dat je niet alles weet. De kwaliteit van de foto laat te wensen over maar dat komt ongetwijfeld door het 'opblazen' naar een groter formaat dan het origineel.


       
TP - (Twee ProvinciŽn):
In de nalatenschap van Co vond ik een briefkaart uit 1959 met een verzoek om een groepsvervoer te regelen. Buitelaar was een busonderneming in een tijd dat er hier en daar gefuseerd ging worden en vandaar dat deze kaart bij TP bewaard werd. Hoe het ook precies zit, maakt niet echt uit want het gewoon bijzonder om zo'n kaart na al die jaren nog te kunnen digitaliseren en wereldkundig te maken.
Voor meer informatie over Buitelaar verwijs ik naar busbrief 110 bij foto 3 waar Rob een toelichting geeft.

Aanvulling van Rob per april 2023:
Over de briefkaart aan Buitelaar in Waddinxveen ging bij mij meteen een belletje af.
Ik had in mijn archief een briefkaart uit 1958 van 24 november. (zie foto) Deze was gericht aan de TP op het Delftseplein in Rotterdam. De TP zat daar niet meer maar wel het Auburo, wat een samenwerking was van Citosa, WSM, TP en Gebr. van Gog.
Mijn vader ging in die tijd een keer per maand naar dat Auburo en deed daar de administratie namens TP, WSM en Citosa en Gebr. van Gogh. Hij werkte bij Citosa en deed hetzelfde als dhr.Prins (misschien bekend?) bij de WSM. Hij kreeg deze briefkaart zodoende in handen.

Daaronder een stripverhaaltje over de zoveelste wijziging in het betaalsysteem, van strippenkaart naar OV-chipkaart. En Grubbeveen bestaat echt want ik las dat Gerard Joling er ooit in 2007 opgetreden heeft.

Als derde item een foto uit een ver verleden. Voor de deur van garage G.Stam & Co wordt de bus van Krimpen a/d IJssel naar Gouda schoongemaakt. Twee ProvinciŽn kreeg voor het eerst vorm in 1942 toen er een aantal bedrijven fuseerden. In 1958 viel het doen ook voor Stam & Co waarna er nog een handvol bedrijven onder de vlag van TP gingen rijden. Uiteindelijk trof TP hetzelfde lot en ging op in Westnederland in 1974.


       
Rotterdam:
Zelfrijdende busjes zijn al een langere tijd in ontwikkeling. Voor zover ik weet werd er eerst door ZWN (zie eerste foto) en later Connexxion als eerste in 1999 geŽxperimenteerd bij Rivium maar in 2016 was er ook een initiatief met zelfrijdend materieel in Wageningen. Al met al ga ik hier geen weddenschap afsluiten over wie wel en niet bepaalde primeurs heeft maar dat deze ontwikkeling niet meer gestopt zal worden, weet ik zeker. Daarom in deze busbrief aandacht voor een modern tintje in het OV met een paar voorbeelden, wat filmpjes en foto's. Hieronder te beginnen met de rood-witte shuttles van Connexxion/Transdev. Ik ga hier ook niet Wikipedia imiteren dus al de noodzakelijke informatie omtrent de Parkshuttle is te lezen via deze link.

Toegevoegd:
Heel toevallig, na het publiceren van deze busbrief, verscheen de advertentie op Marktplaats zoals hieronder te zien is. Meer info is terug te vinden in busbrief 131.

 

    

HTM:
In Den Haag spreken we over een heel beperkte afstand waar deze voertuigen ingezet worden namelijk tussen OV knooppunt Leyenburg en het HAGA ziekenhuis daar vlakbij. Ook hier geldt dat de beste informatie gegeven kan worden door de verantwoordelijke berichtgeving en dus kun je alles hierover lezen via de link naar deze minibusjes.

Delft en Den Haag zijn praktisch geografische buren en met Delft als steeds uitdijende studentenstad is het niet vreemd dat ook in Delft gedacht wordt aan zelfrijdend vervoer. Het is nog bij geen enkel bedrijf een gelopen race want deze ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen en uiteraard zijn stadsbesturen druk aan het kijken in de buidel. En daarover valt via de link naar de Delftse ontwikkeling precies te lezen wat ik bedoel met de 'buidel'.

Ook QBuzz is actief op dit gebied in Groningen. Lees hier het laatste nieuws. Uitgebreider hier te lezen.


   
2025:
Tja en dan kan de hoofdstad natuurlijk niet achterblijven. Onder de naam Olli (!) is men in 2019 begonnen met het onderzoek naar de inzetbaarheid. Zoals in onderstaande video is te zien, gaat Amsterdam ervan uit dat dit in 2025 operationeel zal zijn.

 


       
Haltes en Abri's:
Bushaltes oftewel abri's zijn een dankbaar onderwerp in vele busbrieven en voorlopig kan ik nog uit vele voorbeelden putten. Op de eerste foto toevallig geen abri maar wel een comfortabele bank om de wachttijd door te komen en gezien de omgeving zou dat weleens lang kunnen gaan duren.....
Daarnaast hadden een paar jongens behoefte aan een beter uitzicht want ze hebben zich bovenop een abri genesteld. Mogelijk komt er op termijn een optocht langs of een wielerronde en hebben ze gedacht dat ze op die plek een toplocatie hadden.
De derde afbeelding laat een wachtruimte in de vorm van een lichtbol zien. Heel origineel mag ik wel zeggen en of die hoogspanningsmast er iets mee te maken heeft? Misschien geeft het ding 's avonds licht.
Over de 4e foto durf ik geen mening te hebben en of het wel een abri mag voorstellen is maar de vraag. Al met al in ieder geval een opvallende verschijning in het landschap.

 
     
 
     

      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 32e poŽtische inzending en tevens de laatste.

De busbrief heeft al jaren een gevarieerde inhoud en sommige items/hoofdstukken komen en gaan. Ik probeer met mijn beperkte proza de boel te verluchtigen maar de tientallen poŽtische creaties van Arjen heb ik als bijdrage zeer op prijs gesteld. De laatste dus en dat betekent dat ik op zoek ga naar een ander literair item. Als afsluiter een herkenbaar gedicht van de kinderen van de Nassauschool  in Groningen. Bedankt Arjen.


   


       
Olaf Horn:
Hallo Wim,
Vanavond kwam ik deze oude bus tegen in Raalte, dit betreft de ex-GVB Amsterdam 344, welke thans bij South West Tours in Dalfsen rijdt t.b.v. discovervoer en dergelijke, samen met 11 gelijke exemplaren.
Nog even een paar aanvullende gegevens over de ex-GVB A'damse bussen bij South West Tours in Dalfsen: het betreft de Mercedes-Benz-EVO Citaro G met de bouwjaren 2007-2010. In oktober 2022 zijn ze verhuisd (via een handelaar) naar Dalfsen, waar ze nu dus gebruikt worden t.b.v. discovervoer en eventueel treinvervangend vervoer. Het gaat om de nummers 344, 321, 329, 338, 343, 349, 360, 366, 374, 376, 378 en 368. Sommige bussen hebben ook een SWT-wagenparknummer, maar ook de oude GVB-nummers zijn nog (gelukkig) aanwezig.


      
den Oudsten:
En de laatste bussenbouwer van een bijzonder tijdperk is heengegaan en daarmee een definitief einde aan een bushoofdstuk waar menig liefhebber nog aan het lezen is. Voor jongere lezers van deze busbrief is het misschien aan te raden om de geschiedenis van den Oudsten eens door te nemen. Dat kan op deze link van Wikipedia. Ter illustratie een bedrijfstekening van een MB200 standaard bus met de bekende underfloor motor onder het midden van de bus. Luchtvering was aan het opkomen maar deze degelijke wagens hadden nog gewoon bladvering zoals op de tekening te zien is. Daaronder een foto van een bus in actieve dienst, gekiekt op Delft station, de 9356.
In deze busbrieven zullen nog vaak 'gele rijders' voorbijkomen maar dan weten we vanaf nu dat dit echt geschiedenis is geworden.


       
Clip: Twee korte clips deze keer, klik maar op de foto en je kunt een vrolijk tafereel aanschouwen maar hopelijk blijft het bij een eenmalig voorval.
Heel vaak heb ik foto's van bijzondere reclames behandeld maar in de 2e clip zien we hoe de toekomst ook in de reclamewereld opkomt. Een hologram is het toverwoord maar vraag aan mij geen uitleg over de werking ervan.

               


      

Veilig Rijden:
Soms duiken er folders op in mijn archief waarmee ik jullie graag eens mee lastigval. In dit geval het gedrag van beroepschauffeurs bij het gebruik van tunnels. Tegenwoordig worden tunnels beveiligd met camera's en daarmee kan de beheerder snel reageren bij calamiteiten maar de chauffeur blijft altijd belangrijk bij het handelen dus ook deze iets gedateerde informatie is waardevol.

                   


      
Jan van B - deel 2:
Gepensioneerd collega Jan is verliefd op Zuid-Afrika en is daar gaan overwinteren. Met dank aan zijn bereidheid om een oogje open te houden voor de plaatselijke bussen en mij daar foto's van te sturen.

Dat wij in Nederland in het OV niets te klagen hebben zal niet elke chauffeur beamen want wensen blijven er altijd. Toch, als je je realiseert waar andere landen mee te maken hebben, levert dat in ieder geval een moment van tevredenheid op.
Deze serie foto's betreft een Mercedes truck met oplegger. Ik hoef niet uit te leggen dat comfort niet tot de prioriteiten van zo'n combinatie behoort. Lagevloer bus???? 5 treden omhoog zul je bedoelen. De chauffeur heeft de bus even voor zichzelf en brengt zijn pauze door tussen de banken. Een truck met oplegger hebben we in Nederland ook even kunnen zien maar dat was in de jaren na de Tweede Wereldoorlog (laatste afbeelding). Ook in landen als Cuba zijn dat vertrouwde beelden zoals eerder in menige busbrief over Cuba te zien is geweest. In busbrief 122 staat zelfs een foto van een gelede truck met oplegger in Cuba.

 

       

Uitsmijter(s):

De uitsmijters laten een gevarieerd openbaar vervoer zien.
Op de eerste foto staat informatie omtrent een omleiding maar ik denk dat de maker van dit bord geen 2e kans moet krijgen maar dit voortaan door een minder dyslectische vervanger te laten doen.
De 2e foto laat zien dat voor sommige ongeduldige reizigers een uitleg nuttig kan zijn. De chauffeur rijdt de haltes voorbij maar wel met een geldige reden......
En op de 3e foto een uiting van liefde voor de aloude VWbusjes. Hoe origineel wil je het hebben?
Tot slot de 4e foto met daarop een schaapachtig tramstel. Je kan het zo gek niet bedenken tegenwoordig


       
Busbabbel:
Buschauffeur is door de jaren heen een heel ander beroep geworden dan het ooit was. Ooit zat een chauffeur in een tochtige cabine op een veredelde keukenstoel die hoofdzakelijk maar 2 standen had: omhoog en omlaag. Rugklachten, wat is dat? Asfalt, nooit van gehoord. Gladde klinkers en keien samen met de bladvering zorgden dat je je nooit verveelde achter het stuur. Airco had je vanzelf met het raam open al was dat in veel bussen niet eens nodig, 'frisse' lucht kwam toch wel binnen. Zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden uit het verleden. Het klinkt allemaal stoer natuurlijk maar de eerste bussen met stuurbekrachtiging waren uiteraard een regelrechte verlichting voor het lichaam. Weer later kwam er voor de minder gelukkige collega's (rugklachten) een veerstoel. Niet in alle bussen natuurlijk maar slechts in een paar wagens waar de wagenindeler dan rekening mee moest houden of de juiste bus bij de juiste chauffeur terechtkwam. Met een draaiknop kon je de vering verstellen want een collega van 65 kilo kreeg anders problemen bij het overnemen van de bus van een collega van 110 kilo. Nu zijn dat elektronische systemen en verstel je een stoel zonder inspanning maar toen moest je op je knieŽn aan een knop gaan draaien die bijna op vloerhoogte geplaatst was. Ach ja, vroeger was het beter hoor ik al 40 jaar en over 40 jaar zal alles er opnieuw anders uitzien en verzuchten de oudgedienden weer dat het in 2023 beter was. Zo zit de mens in elkaar. Mopperen en niet je zegeningen tellen is een hardnekkig verschijnsel. Zelf was ik vanaf de eerste de beste dag in dienst verslaafd aan de bussen met een handschakelende versnellingskolom en het geluid van een zwoegende motor. De hierboven genoemde 'tekortkomingen' nam ik voor lief. Als ik nu zie wat er in het OV gebeurt dan ben ik blij dat ik in het verleden actief ben geweest. Het ziet er allemaal mooi en gelikt uit maar je zit niet meer in een cabine maar in een cockpit en de bus geeft met allerlei lampjes aan of het nog naar wens gaat. Dat heet vooruitgang maar je kan het voertuig (ook personenwagens) volhangen met camera's en sensors die de chauffeur moeten assisteren maar wat in al die jaren nog niet veranderd is, is dat de chauffeur gewoon aandachtig en alert 'op de bok' moet blijven zitten om de juiste beslissingen te nemen. Er is echter een ontwikkeling gaande met slimme computers die de mens naar verwachting overbodig gaat maken in veel beroepen. Eerder in deze busbrief kwamen de onbemensde (!) Shuttlebussen al langs dus als ik zie wat er de afgelopen pakweg 10 jaar allemaal is veranderd, ga ik ervan uit we nog veel kunnen verwachten op vele gebieden. Sterkte allemaal.


     
Busbios(coop) film(pjes)

In dit hoofdstuk plaatste ik in de vorige 3 busbrieven een filmpje van en over de HTM. In deze aflevering tap ik uit een geheel ander vaatje namelijk een Duits vaatje. Een prachtig onderhouden Mercedes O 3500 mťt aanhanger. Mooie beelden, heerlijke geluiden dus een kwartiertje genieten van een touringcar uit 1953 met een aanhanger uit 1942. Er is genoeg toelichting in de film maar dan moet je wel een bisschen deutsch sprechen.......

 


       
      
 

Een vent in een Mini staat bij het stoplicht naast een Rolls Royce.
De bestuurder van de Mini doet zijn raam open en roept naar de bestuurder van de Rolls:
"Hť vriend, leuke wagen. Heb je telefoon in je Rolls? Ik heb er een in mijn Mini!"
De bestuurder van de Rolls kijkt minachtend naar de Mini en zegt: "Ja, ik heb telefoon."
De bestuurder van de Mini zegt: "Gaaf hŤ? Trouwens heb je ook een ijskast daarbinnen?
Ik heb een ijskast hierachter in mijn Mini!"
De bestuurder van de Rolls kijkt een beetje verveeld en zegt: "Ja ik heb een ijskast."
Bestuurder van de Mini: "Da's te gek man! Hť, heb je trouwens ook tv in je Rolls?
Weet je, ik heb een tv achterin mijn Mini!"
De bestuurder van de Rolls kijkt nu heel erg verveeld en zegt: "Natuurlijk heb ik tv.
Een Rolls Royce is de meest luxueuze auto van de wereld!"
Bestuurder van de Mini: "Erg leuke auto! Hť, heb je daar ook een bed?
Ik heb een bed achterin mijn Mini!"
De bestuurder van de Rolls gaat helemaal over de rooie omdat hij geen bed heeft en snelt er vandoor.
Hij gaat direct naar de dealer waar hij opdracht geeft om een bed achterin zijn Rolls te laten bouwen.
De volgende morgen gaat hij zijn auto ophalen en het bed ziet er schitterend uit.
Lakens van satijn en koperen versiering. Duidelijk een bed dat in een Rolls Royce thuis hoort.
En dus gaat de bestuurder van de Rolls op zoek naar de Mini.
Na heel de dag te hebben rond gereden, ziet hij uiteindelijk de Mini staan op een parkeerplaats met al de ramen aan de binnenkant beslagen.
Hij stapt uit zijn Rolls en klopt op het raam van de Mini.
Maar hij krijgt geen reactie.
Hij blijft op de ramen van de Mini kloppen en eindelijk steekt de eigenaar zijn hoofd drijfnat naar buiten.
"Ik heb nu een bed achterin mijn Rolls," zegt de bestuurder van de Rolls arrogant.
De bestuurder van de Mini kijkt hem aan en zegt:"Man, moet je me daarvoor uit de douche halen?!?!"

Een Belg loopt langs het strand. Als hij in het water een zwemmer in moeilijkheden ziet, springt hij er in en redt hem.
De zwemmer zegt: "Hartelijk dank. Ik ben geen mens, maar een goede geest. U mag twee wensen doen."
"Da's mooi," zegt de Belg, "dan wens ik als eerste een fles jenever die nooit opraakt." De geest geeft hem een fles jenever.
De Belg drinkt er uit en als hij naar de fles kijkt, zit 'ie nog helemaal vol. "Dat is fantastisch!" roept de Belg uit: "Doe mij er nog maar zo een!"

 


   

Tot slot:
Zoals hieronder te zien is heeft de Paashaas het Paasfeest overleefd. Het cholesterol niveau moet bij menigeen weer dalen na al die eieren en chocoladeversies daarvan. Ik ben bezig geweest met deze brief dus geen tijd om in de tuin naar eieren te zoeken. Dat zou ook weinig zin hebben want ik moet ze eerst zelf verstoppen en om ze daarna weer verrast kijkend terug te vinden is een brug te ver.
Bedankt voor het lezen van deze editie en ik hoop jullie allemaal komende zomer in goede gezondheid weer aan te treffen in busbrief 178 !!.

Graag tot de volgende keer.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Wie niet om zichzelf kan lachen, is inderdaad niet leuk

Hecht nooit waarde aan de woorden die worden gezegd, beoordeel altijd de mond waar ze uit komen

Een verhaal heeft altijd 3 kanten, mijn kant, jouw kant en de waarheid

terug naar de