HTM:
In Den Haag spreken we over een heel
beperkte afstand waar deze voertuigen ingezet worden namelijk
tussen OV knooppunt Leyenburg en het HAGA ziekenhuis daar
vlakbij. Ook hier geldt dat de beste informatie gegeven kan
worden door de verantwoordelijke berichtgeving en dus kun je
alles hierover lezen via de
link naar deze minibusjes.
Delft en Den Haag zijn praktisch geografische buren en met
Delft als steeds uitdijende studentenstad is het niet vreemd dat
ook in Delft gedacht wordt aan zelfrijdend vervoer. Het is nog
bij geen enkel bedrijf een gelopen race want deze ontwikkeling
staat nog in de kinderschoenen en uiteraard zijn stadsbesturen
druk aan het kijken in de buidel. En daarover valt via de link
naar de
Delftse ontwikkeling precies te lezen wat ik bedoel met
de 'buidel'.
Ook QBuzz is actief op dit gebied in Groningen. Lees hier
het laatste nieuws. Uitgebreider
hier te lezen.
2025:
Tja en dan kan de hoofdstad natuurlijk niet
achterblijven. Onder de naam Olli (!) is men in 2019
begonnen met het onderzoek naar de inzetbaarheid. Zoals
in onderstaande video is te zien, gaat Amsterdam ervan
uit dat dit in 2025 operationeel zal zijn.
Haltes en Abri's:
Bushaltes oftewel abri's zijn een dankbaar onderwerp in vele
busbrieven en voorlopig kan ik nog uit vele voorbeelden putten. Op
de eerste foto toevallig geen abri maar wel een comfortabele bank om
de wachttijd door te komen en gezien de omgeving zou dat weleens
lang kunnen gaan duren.....
Daarnaast hadden een paar jongens behoefte aan een beter uitzicht
want ze hebben zich bovenop een abri genesteld. Mogelijk komt er op
termijn een optocht langs of een wielerronde en hebben ze gedacht
dat ze op die plek een toplocatie hadden.
De derde afbeelding laat een wachtruimte in de vorm van een lichtbol
zien. Heel origineel mag ik wel zeggen en of die hoogspanningsmast
er iets mee te maken heeft? Misschien geeft het ding 's avonds
licht.
Over de 4e foto durf ik geen mening te hebben en of het wel een abri
mag voorstellen is maar de vraag. Al met al in ieder geval een
opvallende verschijning in het landschap.
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 32e poëtische inzending en
tevens de laatste.
De busbrief heeft al jaren een gevarieerde inhoud
en sommige items/hoofdstukken komen en gaan. Ik probeer met mijn
beperkte proza de boel te verluchtigen maar de tientallen poëtische
creaties van Arjen heb ik als bijdrage zeer op prijs gesteld. De
laatste dus en dat betekent dat ik op zoek ga naar een ander
literair item. Als afsluiter een herkenbaar gedicht van de
kinderen van de Nassauschool in Groningen. Bedankt Arjen.
Olaf Horn:
Hallo Wim,
Vanavond kwam ik deze oude bus tegen in Raalte, dit betreft de
ex-GVB Amsterdam 344, welke thans bij South West Tours in Dalfsen
rijdt t.b.v. discovervoer en dergelijke, samen met 11 gelijke exemplaren.
Nog even een paar aanvullende gegevens over de ex-GVB A'damse bussen
bij South West Tours in Dalfsen: het betreft de Mercedes-Benz-EVO
Citaro G met de bouwjaren 2007-2010. In oktober 2022 zijn ze
verhuisd (via een handelaar) naar Dalfsen, waar ze nu dus gebruikt
worden t.b.v. discovervoer en eventueel treinvervangend vervoer. Het
gaat om de nummers 344, 321, 329, 338, 343, 349, 360, 366, 374, 376, 378 en
368. Sommige bussen hebben ook een SWT-wagenparknummer, maar ook de
oude GVB-nummers zijn nog (gelukkig) aanwezig.
den Oudsten:
En de laatste bussenbouwer van een bijzonder tijdperk is
heengegaan en daarmee een definitief einde aan een bushoofdstuk
waar menig liefhebber nog aan het lezen is. Voor jongere lezers
van deze busbrief is het misschien aan te raden om de
geschiedenis van den Oudsten eens door te nemen. Dat kan op
deze link
van Wikipedia. Ter illustratie een bedrijfstekening van
een MB200 standaard bus met de bekende underfloor motor onder
het midden van de bus. Luchtvering was aan het opkomen maar deze
degelijke wagens hadden nog gewoon bladvering zoals op de
tekening te zien is. Daaronder een foto van een bus in actieve
dienst, gekiekt op Delft station, de 9356.
In deze busbrieven zullen nog vaak 'gele rijders' voorbijkomen
maar dan weten we vanaf nu dat dit echt geschiedenis is
geworden.
Clip: Twee
korte clips deze keer, klik maar op de foto en je kunt een
vrolijk tafereel aanschouwen maar hopelijk blijft het bij een
eenmalig voorval.
Heel vaak heb ik foto's van bijzondere reclames behandeld maar
in de 2e clip zien we hoe de toekomst ook in de reclamewereld
opkomt. Een hologram is het toverwoord maar vraag aan mij geen
uitleg over de werking ervan.
Veilig Rijden:
Soms duiken er folders op in mijn archief
waarmee ik jullie graag eens mee lastigval. In dit geval het gedrag
van beroepschauffeurs bij het gebruik van tunnels. Tegenwoordig
worden tunnels beveiligd met camera's en daarmee kan de beheerder
snel reageren bij calamiteiten maar de chauffeur blijft altijd
belangrijk bij het handelen dus ook deze iets gedateerde informatie
is waardevol.
Jan van B - deel 2:
Gepensioneerd collega Jan is verliefd op
Zuid-Afrika en is daar gaan overwinteren. Met dank aan zijn
bereidheid om een oogje open te houden voor de plaatselijke
bussen en mij daar foto's van te sturen.
Dat wij in Nederland in het OV niets te klagen
hebben zal niet elke chauffeur beamen want wensen blijven er
altijd. Toch, als je je realiseert waar andere landen mee te
maken hebben, levert dat in ieder geval een moment van
tevredenheid op.
Deze serie foto's betreft een Mercedes truck met oplegger. Ik
hoef niet uit te leggen dat comfort niet tot de prioriteiten van
zo'n combinatie behoort. Lagevloer bus???? 5 treden omhoog zul
je bedoelen. De chauffeur heeft de bus even voor zichzelf en
brengt zijn pauze door tussen de banken. Een truck met oplegger
hebben we in Nederland ook even kunnen zien maar dat was in de
jaren na de Tweede Wereldoorlog (laatste afbeelding). Ook in
landen als Cuba zijn dat vertrouwde beelden zoals eerder in
menige busbrief over Cuba te zien is geweest. In
busbrief 122
staat zelfs een foto van een gelede truck met oplegger in Cuba.
Uitsmijter(s):
De uitsmijters laten een
gevarieerd openbaar vervoer zien.
Op de eerste foto staat informatie omtrent een omleiding
maar ik denk dat de maker van dit bord geen 2e kans moet krijgen
maar dit voortaan door een minder dyslectische vervanger te
laten doen.
De 2e foto laat zien dat voor sommige ongeduldige
reizigers een uitleg nuttig kan zijn. De chauffeur rijdt de
haltes voorbij maar wel met een geldige reden......
En op de 3e foto een uiting van liefde voor de aloude
VWbusjes. Hoe origineel wil je het hebben?
Tot slot de 4e foto met daarop een schaapachtig tramstel.
Je kan het zo gek niet bedenken tegenwoordig
Busbabbel:
Buschauffeur is door de jaren heen een heel ander beroep geworden dan het
ooit was. Ooit zat een chauffeur in een tochtige cabine op een veredelde
keukenstoel die hoofdzakelijk maar 2 standen had: omhoog en omlaag.
Rugklachten, wat is dat? Asfalt, nooit van gehoord. Gladde klinkers en keien
samen met de bladvering zorgden dat je je nooit verveelde achter het stuur.
Airco had je vanzelf met het raam open al was dat in veel bussen niet eens
nodig, 'frisse' lucht kwam toch wel binnen. Zo kan ik nog wel even doorgaan
met voorbeelden uit het verleden. Het klinkt allemaal stoer natuurlijk maar
de eerste bussen met stuurbekrachtiging waren uiteraard een regelrechte
verlichting voor het lichaam. Weer later kwam er voor de minder gelukkige
collega's (rugklachten) een veerstoel. Niet in alle bussen natuurlijk maar
slechts in een paar wagens waar de wagenindeler dan rekening mee moest
houden of de juiste bus bij de juiste chauffeur terechtkwam. Met een
draaiknop kon je de vering verstellen want een collega van 65 kilo kreeg
anders problemen bij het overnemen van de bus van een collega van 110 kilo.
Nu zijn dat elektronische systemen en verstel je een stoel zonder inspanning
maar toen moest je op je knieën aan een knop gaan draaien die bijna op
vloerhoogte geplaatst was. Ach ja, vroeger was het beter hoor ik al 40 jaar
en over 40 jaar zal alles er opnieuw anders uitzien en verzuchten de
oudgedienden weer dat het in 2023 beter was. Zo zit de mens in elkaar.
Mopperen en niet je zegeningen tellen is een hardnekkig verschijnsel. Zelf
was ik vanaf de eerste de beste dag in dienst verslaafd aan de bussen met
een handschakelende versnellingskolom en het geluid van een zwoegende motor.
De hierboven genoemde 'tekortkomingen' nam ik voor lief. Als ik nu zie wat
er in het OV gebeurt dan ben ik blij dat ik in het verleden actief ben
geweest. Het ziet er allemaal mooi en gelikt uit maar je zit niet meer in
een cabine maar in een cockpit en de bus geeft met allerlei lampjes aan of
het nog naar wens gaat. Dat heet vooruitgang maar je kan het voertuig (ook
personenwagens) volhangen met camera's en sensors die de chauffeur moeten
assisteren maar wat in al die jaren nog niet veranderd is, is dat de
chauffeur gewoon aandachtig en alert 'op de bok' moet blijven zitten om de
juiste beslissingen te nemen. Er is echter een ontwikkeling gaande met
slimme computers die de mens naar verwachting overbodig gaat maken in veel
beroepen. Eerder in deze busbrief kwamen de onbemensde (!) Shuttlebussen al
langs dus als ik zie wat er de afgelopen pakweg 10 jaar allemaal is
veranderd, ga ik ervan uit we nog veel kunnen verwachten op vele gebieden.
Sterkte allemaal.
Busbios(coop)
film(pjes)
In dit hoofdstuk plaatste ik in de
vorige 3 busbrieven een filmpje van en over de HTM. In deze aflevering
tap ik uit een geheel ander vaatje namelijk een Duits vaatje. Een
prachtig onderhouden Mercedes O 3500 mét aanhanger. Mooie beelden,
heerlijke geluiden dus een kwartiertje genieten van een touringcar uit
1953 met een aanhanger uit 1942. Er is genoeg toelichting in de film
maar dan moet je wel een bisschen deutsch sprechen.......
Een vent in een Mini
staat bij het stoplicht naast een Rolls Royce.
De bestuurder van de Mini doet zijn raam open en roept naar de
bestuurder van de Rolls:
"Hé vriend, leuke wagen. Heb je telefoon in je Rolls? Ik heb er
een in mijn Mini!"
De bestuurder van de Rolls kijkt minachtend naar de Mini en
zegt: "Ja, ik heb telefoon."
De bestuurder van de Mini zegt: "Gaaf hè? Trouwens heb je ook
een ijskast daarbinnen?
Ik heb een ijskast hierachter in mijn Mini!"
De bestuurder van de Rolls kijkt een beetje verveeld en zegt:
"Ja ik heb een ijskast."
Bestuurder van de Mini: "Da's te gek man! Hé, heb je trouwens
ook tv in je Rolls?
Weet je, ik heb een tv achterin mijn Mini!"
De bestuurder van de Rolls kijkt nu heel erg verveeld en zegt:
"Natuurlijk heb ik tv.
Een Rolls Royce is de meest luxueuze auto van de wereld!"
Bestuurder van de Mini: "Erg leuke auto! Hé, heb je daar ook een
bed?
Ik heb een bed achterin mijn Mini!"
De bestuurder van de Rolls gaat helemaal over de rooie omdat hij
geen bed heeft en snelt er vandoor.
Hij gaat direct naar de dealer waar hij opdracht geeft om een
bed achterin zijn Rolls te laten bouwen.
De volgende morgen gaat hij zijn auto ophalen en het bed ziet er
schitterend uit.
Lakens van satijn en koperen versiering. Duidelijk een bed dat
in een Rolls Royce thuis hoort.
En dus gaat de bestuurder van de Rolls op zoek naar de Mini.
Na heel de dag te hebben rond gereden, ziet hij uiteindelijk de
Mini staan op een parkeerplaats met al de ramen aan de
binnenkant beslagen.
Hij stapt uit zijn Rolls en klopt op het raam van de Mini.
Maar hij krijgt geen reactie.
Hij blijft op de ramen van de Mini kloppen en eindelijk steekt
de eigenaar zijn hoofd drijfnat naar buiten.
"Ik heb nu een bed achterin mijn Rolls," zegt de bestuurder van
de Rolls arrogant.
De bestuurder van de Mini kijkt hem aan en zegt:"Man, moet je me
daarvoor uit de douche halen?!?!"
Een Belg loopt langs het strand. Als hij in het water een
zwemmer in moeilijkheden ziet, springt hij er in en redt hem.
De
zwemmer zegt: "Hartelijk dank. Ik ben geen mens, maar een goede
geest. U mag twee wensen doen."
"Da's mooi," zegt de Belg, "dan
wens ik als eerste een fles jenever die nooit opraakt." De geest
geeft hem een fles jenever.
De Belg drinkt er uit en als hij
naar de fles kijkt, zit 'ie nog helemaal vol. "Dat is
fantastisch!" roept de Belg uit: "Doe mij er nog maar zo een!"
Tot slot:
Zoals hieronder te zien is heeft
de Paashaas het Paasfeest overleefd. Het cholesterol niveau moet bij
menigeen weer dalen na al die eieren en chocoladeversies daarvan. Ik
ben bezig geweest met deze brief dus geen tijd om in de tuin naar
eieren te zoeken. Dat zou ook weinig zin hebben want ik moet ze
eerst zelf verstoppen en om ze daarna weer verrast kijkend terug te vinden is een
brug te ver.
Bedankt voor het lezen van deze editie en ik hoop jullie allemaal
komende zomer in goede gezondheid weer aan te treffen in busbrief
178 !!.Graag tot de volgende keer.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
of busbriefbode@gmail.com)
Wijsheden:
Wie niet om zichzelf kan lachen, is inderdaad niet
leuk
Hecht nooit waarde aan de woorden die worden gezegd, beoordeel
altijd de mond waar ze uit komen
Een verhaal heeft altijd 3 kanten, mijn kant, jouw
kant en de waarheid
terug naar de