Nederland in Cuba:
En dan ben ik alweer
bij deze populaire rubriek beland. De eerste foto laat de 9602 zien in september
2008 in Varadero te vinden in het noorden van Cuba. De 9602 was ooit stralend
bij den Oudsten de fabriek uitgerold maar die tijd is zo te zien lang geleden,
om precies was dat in 1984. Het oorspronkelijke kenteken was BH-98-ZJ.
Persoonlijk heb ik nooit met deze wagen gereden. Wel met de 9601 en de 9603 en
meer en ik zal vermoedelijk nooit meer de kans krijgen om dat alsnog te doen.
Een
foto van een bus met het uiterlijk van een tank. Een Fiat met 4 (!) deuren.
Zelf had ik dit model nooit eerder gezien. Er zullen heel waarschijnlijk
lezers zijn die er wel mee bekend waren maar mij viel het dusdanig op dat ik
hem hier graag wil laten zien. Wat ik heb kunnen vinden is het volgende:
Deze Fiatbus met Cameri carrosserie komt bij GTT Turijn vandaan, Italië dus,
en stamt uit een serie die liep van 4700 t/m 4896. Deze 4788 hoort daar dus
bij en die wagens zijn gebouwd tussen 1976 en 1983. De 4788 stamt uit 1980.
Deze bussen rijden niet in Havana maar in diverse provincies van Cuba.
Reclame:
De afdeling reclame leverde deze keer een kleurrijke bus, een Luxemburgse bus met opvallende strepen.
Geen bijzondere vermeldingen van mijn kant, gewoon een fris en fruitig gezicht.
Harald Jans meldt mij dat deze uitmonstering géén reclame betreft maar 'gewoon'
de huisstijl is van het Luxemburgse gemeentelijke vervoersbedrijf. Het OV blijft
verbazen......
Omdat de foto zo superscherp is en wielen van bussen er meestal wat bekaaid
afkomen op foto's, doorbreek ik dat met deze wielen in een roze omgeving. Of
die kleur verder nog een demonstratief karakter had, vertelt de geschiedenis
niet.
Tot slot nog een
echte reclame van een bus met achterbalkon. Vermoedelijk hebben deze mensen dat
zelf met een inbus sleutel in elkaar moeten zetten maar het ziet er best stevig
uit......
Ingezonden door Arthur J.
Arthur zond mij een hoeveelheid foto's waarvan
hij dacht dat die voor de busbrief interessant konden zijn. Ik heb er een aantal
uitgekozen met als thema Harmanni.
Eerst even lenen bij Wikipedia want wat en wie is Harmanni? De Fa. Garage
Harmanni & Zonen, gevestigd te Assen, was van omstreeks 1930 tot 1990 een
autobus- en touringcarbedrijf dat onder meer de stadsbuslijnen in Assen
verzorgde.
In de jaren twintig was J. Harmanni chauffeur bij de Damster Auto-Maatschappij
te Appingedam. Samen met zijn compagnon Dijkman begon hij voor zichzelf. Ze
richtten de Eerste Appingedammer Auto Garage (EAAG) op met busdiensten van
Delfzijl via Meedhuizen, Tjuchem, Appingedam en Ten Boer naar Groningen. Daarbij
werd van Appingedam tot Winneweer de Stadsweg gevolgd en vanaf daar de DAM-route
op de noordelijke oever van het Damsterdiep.
Harmanni verhuisde naar Vries en in de jaren 30 naar Assen. In 1949 startte hij
met de stadsbuslijnen door Assen. Daarnaast nam hij van een andere firma de
busverbinding over van het station Assen naar het militair kampement en
voormalig kamp Westerbork. Dit was vanaf 1951 onder de naam 'Woonoord
Schattenberg' in gebruik voor de opvang van Molukkers in Nederland. Tegen deze
dagelijkse busverbinding tussen Assen, Hooghalen en Westerbork/Schattenberg
gingen de DABO en EDS enkele malen tevergeefs in beroep bij de CVP. DABO en EDS,
gezamenlijk de aangewezen concessiehouders in dit streekvervoergebied, waren van
mening dat Harmanni een vervoersverbod overtrad door zich niet te beperken tot
het eindpuntenvervoer, maar ook reizigers naar en van tussenliggende
bestemmingen op te nemen.
De dienst naar Schattenberg bleef bestaan tot het einde van de jaren zestig en
werd toen overbodig omdat het woonoord gesloten werd. Op 1 januari 1986 werd het
stadsvervoer in Assen overgenomen door de DVM (de rechtsopvolger van DABO-EDS).
In 1990 werd het bedrijf van Harmanni met 20 autobussen verkocht aan het
touringcarbedrijf Sijpkes te Stadskanaal.
De filmkast filmt Anreperstraat. Hier woonde
jarenlang de stadsbuschauffeur van Assen. Hij is zijn carrière begonnen in 1978
op waarschijnlijk de 66. Na de overname van Harmanni is hij mee overgegaan naar
de DVM. Daar hebben ze nog geprobeerd de man op lijnverkenning te sturen op de
streeklijnen. Dagen met de man op pad geweest maar het lukte niet echt. Ze
hebben hem verder met rust gelaten op de stadsdienst tot aan de Arriva tijd.
De 63 en 66 stammen uit 1963. Beiden hebben een Mercedes LPT
911-423 motor en een opbouw van Jonckheere. De motor zit bij deze bussen voorin.
Ze hadden 21 zitplaatsen en 35 staanplaatsen. De 66 heeft het tot 1982
uitgehouden en is toen naar het Noordelijk bus museum gegaan en staat daar nog
steeds. De 63 is reeds in 1978 vervangen door de 88, een Volvo B58-50 met een
Jonkheere intercity opbouw. De 66 is vervangen door een Volvo B10M 50 met een
standaard Den Oudsten opbouw en die bus kreeg nummer 99. Eén van Mercedes bussen
heeft ooit nog eens op de omslag van de Panorama gestaan.
Op de Facebook pagina van Oud Assen vond Arthur
ook een foto van deze stadsbus van Harmanni. Het is een van de 2 Mercedes
hierboven. Harmanni had deze wagen in 1963 in gebruik genomen. De 63 is helaas
gesloopt. Het statige gebouw op de foto is het oude postkantoor en doet nu
dienst als gezondheidscentrum.