februari 2012

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
__________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Tijden van weleer ______________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Tijden van weleer
Uitsmijters: Travestiet of niet? en dubbeldekker maar dan anders!
SlimvanWim: Freemake converter
Busbabbel: Vroeger was het beter?
 

Met de titel van deze brief kun je alle kanten op als het maar achterom kijken betreft. Vooruit kijken is er niet bij en dat komt goed uit want daarin is schrijver dezes niet op zijn sterkst. Ik heb dagelijks koffiedik om in te kijken maar meer dan het feit dat ik zie dat dit goedje rijp is voor de gft-bak kan ik er niet in zien. Nee de toekomst is onvoorspelbaar, er wordt slechts leuk aan verdiend door zogenaamde 'zieners'. Hoe vaak is de wereld de laatste tijd al vergaan? En nu komt er weer zo'n datum aan: 21-12-12!!! De Maya kalender stopt ermee op deze dag. Mensen hebben ooit de kalender bedacht om ons leven in te delen in overzichtelijke tijdsblokken, zelfs tot in duizendsten van seconden zoals in de sport regelmatig duidelijk wordt. Zou het universum na een bestaan van miljoenen jaren rekening houden met een kalender??? Nee toch! Ik ga er in ieder geval van uit dat ik bij leven en welzijn de busbrief na 12 december gewoon nog aan jullie presenteer.
 
In deze brief besteed ik aandacht aan busmateriaal uit een ver verleden maar ik begin met de tram. Deze foto's wil ik jullie niet onthouden en daarna ga ik verder met bijzondere busfoto's. Niet alleen deze keer bijzondere foto's maar ook busbrief 111 zal ik hiermee vullen. In editie 111 zal de WSM centraal staan, mijn eigen (genea)logische afkomst op busgebied.
 

Foto's 1 - De dood van een tram:
Eigenlijk zou hier een rouwrandje omheen moeten staan dus heb ik de omlijsting van deze foto's zwart gemaakt. Dit is het begin van het einde van een generatie trams bij en van de HTM, de GTL tram. GTL staat voor Gelede Tram Lang dus geen ingewikkelde typebenaming maar gewoon een afkorting van iets zichtbaars. Met een lengte van 28,6 meter doet de tram de naam eer aan. De eerste trams uit deze serie kwamen in 1981 in het straatbeeld en in totaal kwamen er in 2 series, 147 in dienst.
Er zijn natuurlijk veel meer gegevens bekend over deze wagens maar als dat gewenst is dan lukt dat met een beetje surfen op het internet heel goed. Eind 2011 zijn de eerste exemplaren gesloopt zoals te zien is op onderstaande foto's en 4 andere trams zullen worden omgebouwd tot pekelwagens. De gesloopte trams zijn de nummers 3003, 3007 en 3051. Het blijft een triest gezicht om trams of bussen in deze toestand te zien. Met dank aan de heren Kees P. en Kees V. die deze foto's publiceerden op www.digitaletram.nl , een pagina die de moeite waard is om met een bezoekje te vereren.
 

 


Foto 2a-2b-2c-2d - GAS:
Gas, o.a. aardgas, wordt vandaag de dag voorgesteld als milieuvriendelijk en als 'groene' energie. Bussen op gas in plaats van op die smerige diesel was dé mogelijkheid om de maatschappij te laten zien dat we milieubewust bezig waren. Niet het busbedrijf koos ervoor maar de overheid en die zette de gasverplichting in de regeltjes die opgesteld werden voor b.v. de aanbesteding Haaglanden. Dat er intussen alweer schonere dieselbrandstof dan gas was uitgevonden, kon de pret niet drukken. De contracten waren getekend en gas was het wat de klok sloeg. Onderstaande foto's laten zien dat gas al veel langer tot de mogelijkheden behoorde. Direct na de oorlog hadden veel bussen een aanhanger waarmee in gas werd voorzien (foto 2a en 2b). De slagzin "we rijden op gas in uw belang" zal hoogstwaarschijnlijk niet uit milieu oogpunt te lezen zijn maar om aan te geven dat er van alles gedaan werd om vlak na de oorlog het OV weer van de grond te krijgen ondanks het brandstoftekort. Deze laatste zin wordt door Geard Kosterman in twijfel getrokken en terecht. Hij schrijft: "Tijdens de bezetting reden alle (vracht)auto’s en bussen op gas en dan alleen nog als er een vergunning was om te rijden. Daarom verdwenen langzamerhand de personenauto’s uit het straatbeeld en reden er uiteindelijk alleen nog maar bussen en vrachtauto’s. En ook die reden na verloop van tijd ook nog maar mondjesmaat: er waren geen reserve onderdelen meer te krijgen zoals bijvoorbeeld banden. In de eerste maanden direct na de bevrijding zal vanwege een gebrek aan olieproducten ook nog wel op gas gereden zijn."

Voor meer info, kijk op info gasgenerator

De andere 2 foto's (2c en 2d) laten GVB bus 65 zien, een Leyland-Verheul stadsbus die een aantal torpedo's achter het differentieel heeft zitten. Een overblijfsel uit de oorlog misschien? Ik kan mij niet indenken dat 3 van deze cilinders voldoende zijn om de zware bussen uit die tijd lang voort te stuwen en dat is dan ook niet een groot succes geworden.

         


Foto 3:
Deze foto roept vraagtekens op in ieder geval bij mij. Niet het witte vlak met 'autobusdienst' en ook niet het blauwe vlak met de naam 'Buitelaar' maar meer het rode vlak met het woord 'sectiegrens'. Ik ben wel zover dat ik denk te begrijpen dat het geëmailleerde bord uit de periode van rond de 2e wereldoorlog stamt, dat het niet toevallig rood/wit/blauw is en dat het met tarieven te maken had maar hoe het precies in elkaar zat, durf ik hier niet op te schrijven.

Rob S. stuurde mij de volgende informatie: "Naar aanleiding van het stukje en foto van Gebr. Buitelaar uit Waddinxveen, over de “sectiegrens” kan ik je het volgende vertellen.
Buitelaar had een lijndienst van Waddinxveen naar Rotterdam, in de periode voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na 1945 is de lijndienst overgegaan naar Citosa in Boskoop. De Gebr. Buitelaar hebben tot begin jaren ’70 nog bestaan als touringcar ondernemer maar hebben in de winterperiodes vaak voor Citosa lijndiensten gereden. Rond 1974 is Buitelaar opgegaan in Brouwers Tours uit Noordwijk. Zowel Buitelaar als Citosa hadden voor de buslijnen secties in gevoerd. Een sectie kan men vergelijken met de huidige zones, maar deze golden alleen per lijn. Zo had de ringlijn (lijn 4) van  Citosa 34 secties. Deze lijn reed van Leiden via de Hoge Rijndijk naar Hazerswoude, Boskoop, Waddinxveen, Gouda, Reeuwijk Brug, Bodegraven, Zwammerdam, Alphen ad Rijn en Hoge Rijndijk naar Leiden.
Zo was Boskoop sectie 10, Waddinxveen 12 en Gouda 16 voor deze lijn 4. Voor de overgenomen lijn van Buitelaar (lijn 2) was Boskoop sectie1 en Waddinxveen sectie 3. Later bij de in gebruik name van de Beckson apparaten werd Boskoop 410, Waddinxveen 412 en Gouda 416. Voor lijn 2 werd Boskoop 201 en Waddinxveen 203. Ook was er nog een lijn 7 van Citosa, gereden door C.F. Middelkoop (Trio). Deze lijn reed van Boskoop via Reeuwijk Dorp naar Gouda. Boskoop was voor deze lijn 710 en Gouda 716. Men kon met retourtjes, week -en maandkaarten van beide lijnen gebruik maken. Bovenstaande gegevens weet ik uit mijn tijd dat ik bij Citosa (tijdens mijn studie in de jaren '60) werkzaam was.
De Sectiegrens lag altijd tussen 2 haltes in. Dit zou de oorzaak kunnen zijn dat Gebr.Buitelaar speciale borden had om die grens aan te duiden. Helaas weet ik dat niet exact, omdat dit net voor mijn tijd was. Met vriendelijke groet. Rob S."

Mijn dank aan Rob voor deze uiteenzetting


Foto's 4a-4b-4c-4d:
Wat een groot verschil tussen deze 3 plaatjes! De overeenkomst is dat ze alle drie uit de zwart-wit tijd zijn maar daarmee houdt het dan ook wel op. Foto 4a blijkt volgens het opschrijft aan de zijkant van deze omnibus Delftshaven/Rotterdam als bestemming te hebben. Fietsen van heel vroeger hadden een groot voorwiel en een klein achterwiel maar bij deze wagens is het net andersom, het gewicht lag meestal wat naar achteren en we zien ook nog net aan de achterzijde de 'wenteltrap' die gebruikt werd om boven te komen. Rond de eeuwwisseling van 1900 reed er dan ook een vervoersmaatschappij rond met de naam R.O.M. (Rotterdamse Omnibus Maatschappij). Het woord omnibus betekent in het Latijn 'voor allen' en daar kun je je iets bij voorstellen. De latere woordcombinatie autobus is dan ook een koppeling (let op: woordspeling....;-) van automobiel en omnibus. Na de omnibus kwam eerst nog de paardentram voordat er van motoren gebruik gemaakt werd.

Foto 4b schetst een tafereel waar veel collega's van mij zich in kunnen herkennen want de Bergsche Dorpsstraat is een bekende naam in onze regio voor buslijnen. Leuk om te weten dat waar wij met onze moderne bussen rijden of reden al in 1890 de route blijkt te zijn geweest. Tegenwoordig denk je bij het zien van dit vervoermiddel meer aan een lijkwagen maar toen stapte men er in en stapte er zelf weer rechtop uit, een groot verschil ;-)

De derde foto laat een Opelbus zien van de RTM met de naam Haas uit 1955. (foto: Gerrit Gunnink via Jack Oosterbosch) Interessant om te weten is dat de RTM alle wagens in die tijd voorzag van een handgeschilderde afbeelding van een dier/vogel met daaronder de naam. Ik weet niet hoe het anderen vergaat maar bij mij merk ik bij zo'n bijzonderheid een vorm van ontroering. De toewijding straalt van zoiets af en maakt van een bus iets persoonlijks. Er zijn mensen die hun auto een naam geven, en waarom ook niet, het zorgt ervoor dat er een betrokkenheid door afstraalt die wij in onze tijd node missen. De naam Haas, net zoals alle andere dierennamen, heeft meerdere busmodellen gesierd. Over deze Opel heb ik weinig kunnen vinden maar van de nieuwe Haas kan ik zeggen dat dit een Leyland/Werkspoor betrof die eerst onder het NZH nummer 4133 van 1957 tot 1964 heeft dienstgedaan  en daarna bij de RTM terechtkwam als wagen 18 met de naam Haas en in 1970 op de sloop zijn einde vond.

Ik spreek nu steeds over Haas maar als voorbeeld kan ik vele andere namen noemen zoals Poema - Zwaluw - Eekhoorn - Wasbeer enz. Klik op RTM voor een mooi overzicht van de RTM geschiedenis.

Als laatste foto bij dit onderdeel een wel heel opvallend voertuig. Een soort kruising tussen van alles en nog wat maar volgens het bordje zien we hier een tram van de ZSM, de Zuider Stoomtramweg-Maatschappij uit Brabant, een rijtuig van rond de eeuwwisseling van 1900.

1e aanvulling op 4d vanuit Brabant:
In juni 2015 heeft het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) de succesvolle website De auto van m'n opa gelanceerd. Deze website focust op motorvoertuigen uit Noord-Brabant in de periode dat de nummerplaten aangaven uit welke provincie de motor of de auto kwam (uitgegeven 1906-1950, in gebruik geweest t/m 1956). De Brabantse kentekens bestonden uit de letter N- gevolgd door een getal tussen 1 en 99198.
2e aanvulling op 4d vanuit Brabant:
De foto blijkt uit 1932 te zijn.
In een reactie op de foto ontvingen we een link naar een afdruk in Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië van 05-04-1932, maar ik vond hem ook, met een uitgebreider artikel, in het Dagblad van Noord-Brabant van 27-02-1932.

       


Foto 5a-5b - Trolley:
De eerste trolleybus werd in Groningen op de proef gesteld rond 1925 en andere steden volgden in die periode vrij snel. Hierbij 2 voorbeelden van vroeger en nu. Bij foto 5a zien we een overblijfsel van een trolley staan bij een sloper aan de Pop Dijkemaweg in Groningen.

Als tegenstelling daaronder een zeer moderne versie van een trolleybus van Connexxion, de 0219, een Berkhof AT18 te Arnhem.

 

 


Foto 6a-6b-6c-6d:
Er komen soms plaatjes binnen waarvan ik weinig kan vertellen maar die ik toch graag wil gebruiken omdat het op busgebied iets laat zien wat voor mij in ieder geval verrassend is. Een bus zonder, neem ik aan, middenpad omdat iedereen een eigen deur heeft. Zelf ken ik dat van treinen in Engeland en waarschijnlijk is dat op meer plaatsen gebruikelijk of gebruikelijk geweest maar ik keek er altijd weer van op. Er is nog net te zien dat de bus te maken had met een plaats eindigend op rdam maar of dat amsterdam of rotterdam of zelfs alblasserdam is geweest, durf ik niet te zeggen.

Van Hans de Vlaming kwam de volgende informatie: Het betreft wagen 18 van de Gebr. van Gog uit Capelle a/d IJssel. Deze firma had op de zijwanden van de bussen altijd ROTTERDAM als vestigingsplaats staan. Gegevens van deze touringcar zonder middenpad met 6 toegangsdeuren:
Wagenparknr: 18
Merk/Carrosserie: Studebaker/Den Oudsten & Domburg
Kenteken: H 42440.
Zitpl: 27
In dienst: 1931
Uit dienst: 1938
Opmerkingen: Toerwagen / 6 deuren
Verkocht: P. van Geest, Rotterdam / 1942 doorverkocht, bestemming onbekend

Verder kreeg ik van Hans nog een paar foto's die ik graag voor de volledigheid plaats. Op 6b staat de bus op de foto in 1933.

De achterzijde van de Studebaker 18 op de Capelseweg in Capelle a/d IJssel.

Foto genomen vanuit het kantoor in de garage aan de Capelseweg, een fraai bovenaanzicht.


Foto 7a-7b-7c-7d:
Even een uitstapje naar Londen met een aantal treffende foto's. De eerste 2 zijn van de tijden van weleer en daar zien we een soort dubbeldekker vergelijkbaar met de omnibus bij foto 4a. Ook hier de restanten van een wenteltrap en vermoedelijk is de bovenverdieping er later opgebouwd in de vorm van een duiventil gezien de bewoners op het dak. Omdat ik op het oog denk te zien dat de besturing rechts zit of heeft gezeten ga ik van een Engels voertuig uit mede omdat de trap begint aan de linkerzijde van het rijtuig. De eigenaar komt net naar buiten bovenaan de trap. Gewoon een leuk zoekplaatje.

Daaronder bij foto 7b zien we de voorloper van de Routemaster op lijn 1 in wat vermoedelijk Londen is. Er zit een flinke af/bescherming tussen voor en achterwielen met een doel waar ik slechts naar kan raden. Met zijn massieve banden kan ik enigszins bedenken hoe de rit zal zijn. Op mij maakt het meer de indruk van een locomotief en dat er zelfs politie op de bok zit, is verdacht. Zwartrijden was toen toch nog niet uitgevonden? Een fraaie foto waar je het gevoel bij hebt dat je er zelf bij staat. Op de radiotor zien we de naam Lgoc / Londen General Omnibus Company en aan de hand daarvan komen we verder.

Na het zien van dit antieke materiaal is het tijd om de Engelsen te promoten als vooruitstrevend want na een hele lange tijd van vasthouden aan de bekende tradities, ook in het OV, zijn er dan nu zeer moderne geavanceerde bussen in het straatbeeld verschenen. Kijk maar naar deze 2 eigentijdse foto's. Meer nog dan met de foto's kan ik het YouTube filmpje aanbevelen om volledige uitleg te krijgen over deze bussen. Enige kennis van de Engelse taal is aan te bevelen...
       
 

Foto 8a-8b-8c:
Alweer aangeland bij het 8e onderdeel van deze busbrief. 3 foto's van 3 uiteenlopende voertuigen. De bus bij 8a is een korte gedrongen DAF/Verheul van het GVB. Oorspronkelijk in 1967 in dienst als wagen 155 met 16 zitplaatsen en 23 staanplaatsen en pas in 1974 omgenummerd tot de 575. Uiteindelijk in 1978 buiten dienst gesteld.

De 2e foto laat een bolramer van het zuiverste water zien. Een Leyland/Werkspoor van het OV bedrijf TP (Twee Provinciën) later ingelijfd bij Westnederland.
Van oorsprong was deze bus als de 4153 in dienst gekomen bij de NZH in 1957 en pas in 1968 daarvandaan in dienst gekomen bij de TP als wagen 129. Altijd aardig om zo'n foto te zien en dan een klein beetje van de geschiedenis te kunnen vinden.

Als laatste in deze serie zien we de BBA 592. Naar de Haagse Markt vanuit Brabant? Dat is een lange rit! Laat er nou een Haagse Markt in Breda te vinden zijn dus dan is de verklaring eenvoudig. Deze DAF/ZABO dateert van 1968. Het model had de naam Lijn'65.
Op dit moment rijdt er nog steeds een lijn 5 in Breda van Princenhage (Haagse Markt) via Centraal Station naar Hoge Vucht.


Foto 9a-9b:
Toch nog wat kleur in de grijze massa met 2 ouwetjes. Rechts is de GVB'er Kromhout/Verheul te zien. Een wagen uit 1941, in de oorlog gevorderd door de Deutsche Wehrmacht maar de bus heeft de oorlog overleefd en is in 1954 nog verbouwd om tot 1959 dienst te kunnen blijven doen. Daarna zelfs nog enige tijd als werkwagen 41 op pad geweest. Tegenwoordig in bezit van het NOV museum. Kijk op Museum.

De linker bus is ook in handen van het MUSA en het betreft de DAF/Verheul 154 uit 1966. Het is een broertje (of zusje) van de bij foto 8a geplaatste 155.

Van Olaf Horn kreeg ik n.a.v. foto 9a een mooie foto uit zijn omvangrijke foto archief en die staat hierbij als aanvulling (9b)
Olaf schrijft: "Ik vond in mij archief een oud plaatje van de GVB Amsterdam 157 gespot tijden de jubileumoptocht van het GVB in september 2000 in Amsterdam t.g.v. het 100-jarig bestaan van het stadsvervoer aldaar."
 


Foto 10:
Van Harry Laming/Piet Bakker vond ik een foto die bij de huidige omstandigheden past. Zo erg als hier op de foto is het dit jaar niet maar in 1978 was het ook zichtbaar winter. Er was géén Elfstedentocht dat jaar maar in Groningen had je als buschauffeur wel zo'n gevoel als je met deze bussen je rit moest rijden. Comfort ontbrak grotendeels en de radiator is afgedekt dus het is buiten flink onder nul. De haltes zijn mogelijk te vinden in zo'n sneeuwberg en dan maar hopen dat er geen passagiers bij stonden.
 
Ter illustratie heb ik van Bennie Draadjer een filmpje gestuurd gekregen dat een nostalgisch beeld geeft van tijden van weleer.
 
Deze bus met wagenparknummer 6795 is gebouwd bij den Oudsten en gold als een 'nieuw model' in 1963.

 

Van dezelfde Bennie kreeg ik een document toegespeeld dat zorgt voor een stapje terug in de tijd. Vrij vervoer is een heet hangijzer in onze tijd waarin concurrerende bedrijven elkaar geen vrijvervoer voor het personeel toestaan. Ik weet zeker dat dit in 1984 anders was. Ik heb de mevrouw op dit bewijs anoniem gemaakt maar intussen is zij bij leven en welzijn bijna 72 jaar oud. Dat zij nog eens op internet zou staan had ze nooit kunnen dromen.

     


      
Uitsmijter(s):
Zou deze meneer zich realiseren wat wij zien? Zijn gezicht laat niet echt een frivool persoon zien maar dat weet je natuurlijk nooit.
 
 
Dubbeldekker is het woord dat in je opkomt als je dit ziet maar dat dekt de lading niet helemaal. Het zou zomaar weer een fotomontage kunnen zijn hoewel ik toch meer denk aan een reclamestunt. Wel handig als je over de kop gaat.
 
 

     
    SlimvanWim:
Softwaretips:
Downloaden is leuk maar soms zijn het bestanden die je liever anders wilt. B.v. je hebt een muziekbestand binnengehaald maar het is een flac-bestand (Free Lossless Audio Codec). Dat is een groot bestand waarin de muziek niet 'uitgekleed' is maar zonder verlies te horen is. Mooi natuurlijk maar voor de meeste gebruikers is mp3 voldoende en dat is vele malen kleiner en voor de meeste oren is er geen verschil te horen met flac. Met Freemake kun je dat flac-bestand omzetten naar een mp3 bestand. Handig toch? Er zijn veel van dit soort converteer/omzet programma's maar Freemake steekt daar met kop en schouders bovenuit. Het is uiteraard gratis want anders zet ik het hier niet in deze rubriek. Je kan er foto's, video, audio en Youtube filmpjes mee bewerken. Veel mensen vinden een youtube filmpje zo leuk dat ze het graag zelf zouden willen hebben en bewaren zonder het steeds op internet te hoeven opzoeken. Zoek een filmpje op bij Youtube (b.v. http://www.youtube.com/watch?v=KcqetcBx9lM&feature=fvsren kopieer de link die je in de adresbalk ziet staan. (klik er op tot de link helemaal geselecteerd is dus meestal blauw en druk de rechtermuisknop in, je ziet nu de optie kopieer) Nu ga ja naar Freemake en klik op 'plak URL'. Je zal de link nu in het freemake scherm zien. Ga nu onderin het Freemake scherm naar b.v. de optie 'AVI' en er komt een venster waarin je kunt aangeven waar het filmpje opgeslagen dient te worden. Nu klik je op 'converteren' en het youtube filmpje wordt omgezet naar een gewoon filmpje dat je b.v. kunt branden op schijf of op een harde schijf of usb stick kunt bewaren.
Klinkt allemaal misschien ingewikkeld voor een niet zo doorgewinterde internet cq computergebruiker maar probeer het toch gewoon eens. Maar eerst moet je Freemake installeren. Ga daarvoor naar deze link:http://www.freemake.com/nl/free_video_converter/ en klik op 'free download'. Er zal dan een schermpje komen en daar klik je op 'uitvoeren'. Daarna zou ik willen adviseren om in het eerste installatiescherm van Freemake de optie die aangevinkt staat, uit te vinken. In het volgende scherm staat 'quick-installation' aangevinkt maar kies daar voor 'parameters settings' en vink daar dan de 3 opties uit. Daarna gaat alles vanzelf en zal je o.a. op het bureaublad een icoon zien van Freemake en kun je aan de slag. Succes.

 

           
BusBabbel:
Als ik terugdenk aan de tijden van weleer dan denk ik aan ouderwetse bussen zónder airco, stuurbekrachtiging en rembekrachtiging maar mét bagagerekken, een nooddeur en een smalle instapdeur waar maar 1 persoon tegelijk door naar binnenkon. Er zijn nog vele verschillen op te noemen zoals de kwaliteit van de chauffeursstoel, handbediening om de bestemmingsfilm en het lijnnummer te wijzigen en de hoofdschakelaar onder b.v. de achterbank. De meeste zaken zijn er op vooruit gegaan dus vraag ik mij af waar die hang naar het verleden vandaan komt. Clichés bestaan er voldoende. De mensen waren vriendelijker, het verkeer had niet zo'n kort lontje en onder elkaar was het veel gemoedelijker. Is dat echt zo? Ik permitteer mij dat te betwijfelen. Het is minder vol in de bus op een doorsnee rit maar het is nu voller op straat geworden. Ik heb vroeger genoeg bonje gehad om een heel busleven op te teren. Met passagiers én met medeweggebruikers. Ik heb klappen gehad en ben met doodsteken bedreigd, ik heb conflicten gehad met zware criminelen (hoorde ik achteraf) en ik heb mensen in het verkeer de les gelezen. Allemaal bezigheden die je beter niet kunt doen en ik heb daarom op een gegevens moment gekozen voor een minder felle houding. De manier waarop ik achter het stuur zat veranderde ik van hoog zittend en bevlogen naar laag, ontspannen zittend alsof ik thuis in mijn favoriete stoel zat en mijn uitstraling een tikje meer terughoudend. Het werkt! Niet direct maar na verloop van tijd merkte ik dat het minder problemen veroorzaakte. Tuurlijk, als ik A gezegd had dan moest ik ook B zeggen bij zwartrijden of horkerig weggedrag maar dat werd gaandeweg steeds minder. 100 % ban je het niet uit maar de manier waarop je mensen in je bus ontvangt, is van groot belang voor de sfeer in je bus.
Het verkeer een kort lontje? Nou, ook dat is vergeleken met vroeger niet echt veranderd. Het is drukker dus de kans is iets groter maar in het verkeer is jouw eigen lontje van veel groter belang. "Als u niet wilt wat u geschiedt, doe dat dan ook een ander niet" is een ouderwetse uitdrukking maar wel eentje waar je nog steeds wat aan hebt. Ga maar ergens staan om in te voegen, doe je knipperlicht aan en kijk wat er gebeurt. Het kan een aantal auto's duren maar er komt een moment dat iemand aangeeft ruimte voor je te maken. Misschien niet zo snel als je zou wensen maar dat heeft met jouw lontje te maken. Als je ook nog de mogelijkheid gebruikt om voorzichtig terughoudend aan te dringen op wat ruimte, zijn de meeste mensen sneller van begrip en ontstaat die invoegruimte ook sneller. Niet bij de persoon die het toch al niet van plan was natuurlijk want die types krijg je niet op andere gedachten maar de doorsnee automobilist is echt niet anders dan 25 jaar geleden. Als je het daar niet mee eens bent, oké, maar kijk dan eens in de spiegel en beoordeel je eigen rijstijl eens nauwkeurig.
Een vriendelijk opgestoken hand of een ander signaal waarmee je aangeeft dat je het gedrag van de ander waardeert, doet wonderen, zorgt voor een glimlach en komt je werk ten goede. Met passagiers idem dito, een groot gedeelte uitgezonderd want die bereik je sowieso niet maar de rest die anders zonder wat te zeggen was gaan zitten, ontdooit nu en ook van hen krijg je hoogstwaarschijnlijk een glimlach of een groet bij het uitstappen. De toon maakt de muziek. Door deze houding heb ik heel vaak leuke ervaringen opgedaan die ik met genoegen herbeleef. Op een verjaardag vraagt men meestal of je nog weleens narigheid ondervindt omdat men vermoedt dat je werk vol conflicten zit. Ik draai de toon van het gesprek vrij snel om naar het positieve en vertel over de leuke kanten van mijn werk. Ik zeg er altijd wel bij dat het maar net is waar je het accent op legt. Zo gauw je met publiek te maken hebt, ontstaan leuke en minder leuke dingen. Of je nou achter een loket zit of de kassa bedient of ambulancebroeder bent, de humor ligt op straat maar voorwaarde is dat je het wel moet zien liggen.
 

       
Surftips:
Op http://www.alletop10lijstjes.nl/ deze link staan lijstjes met vele top tien lijsten van bijzondere zaken zoals Top 10 meest gestoorde sporters of Top 10 Bijzondere Biertjes enz.
Gewoon geinig om eens te bekijken maar de top 10 meest gestoorde buschauffeurs heb ik niet kunnen vinden..........
 
Een grappige pagina hier. Op http://www.audepicault.com/fanfare/fanfare.htm kun je zelf je fanfare orkest samenstellen door op de muzikanten te klikken. Nogmaals klikken en hij stopt weer. Allemaal tegelijk of een of twee kan ook.
 

Wist je dat er ooit bij de HTM een goederentram heeft gereden? Op http://www.neecke.nl/Den%20Haag%20Goederentram%20HTM.htm is daarover het een en ander te lezen mét foto's.
Peter van der Reest weet er het volgende aan bij te dragen: "Over de goederentrein van de HTM nog even een kleine aanvulling: de bijnaam van deze (slecht remmende) locjes was “strijkijzer”, niet alleen door z’n vorm maar ook omdat ze al fluitend menig fiets en auto hebben plat gestreken. Toen het verkeer steeds drukker werd, kregen diverse grote kruispunten waarschuwings- of stoplichten vanwege deze trein. Vaak heb ik ze gezien in mijn Haagse tijd omdat we in mijn jonge jaren meestal met lijn 11 reisden."
 

Klik op:     


      
Grappig:

Een 15-jarige AMISH jongen komt voor de eerste keer in zijn leven samen met zijn vader in een modern winkelcentrum. Stomverbaasd kijken zij naar alles wat zij zien, en in het bijzonder naar twee blinkende zilveren muren die regelmatig open- en dichtschuiven. De jongen vroeg: "Vader,wat is dit ? "  Waarop de vader heel eerlijk antwoordde:  "Zoon, ik heb nooit iets gelijkaardig in mijn leven gezien, ik weet echt niet wat het is".
Terwijl vader en zoon met open mond naar de zilveren muur staan te kijken, komt een oude, dikke dame in een rolstoel aangereden en drukt op een knopje. De muur gaat open en de dame rijdt met haar rolstoel in een klein kamertje waarna de muur zich weer sluit. Stomverbaasd kijken de jongen en zijn vader naar de kleine cijfertjes boven de muren, die één voor één oplichten, tot het laatste cijfertje bereikt is.  Daarna beginnen zij in omgekeerde volgorde terug te branden.
Uiteindelijk gaan de muren weer open en een prachtige, rondborstige blondine komt uit het kleine kamertje tevoorschijn. Waarop de vader, zonder zijn blik van het prachtige schepsel af te wenden, zachtjes tegen zijn zoon fluistert: "Ga vlug je moeder halen !!!"

Loopt een jongen met een bos kranten onder zijn arm door de stad, en hij roept: "Grote zwendel, 88 mensen opgelicht".
"Geef mij zo'n krant", zegt een man en betaalt. De krantenjongen gaat verder: "Grote zwendel, 89 mensen opgelicht"...

Een ouder echtpaar is in Spanje op vakantie geweest en gaat weer naar huis. In de taxi op de luchthaven Schiphol vraagt de chauffeur waar de reis heen gaat.
"Naar huis", zegt de man. Zijn vrouw die wat doof is vraagt: "Wé zee tie?"
"Hij vruug waor we hinne gingen!"
Dan vraagt de taxichauffeur: "In welke stad woont u?"
"In Tilburg", antwoordt de man.
Z'n vrouw vraagt: "Wé zee tie?"
"Hij vruug in welk stad we wonen."
Zegt de taxichauffeur vervolgens: "Tilburg? Daar heb ik de slechtste wip van mijn leven gemaakt."
"Wé zee tie?" vraagt zijn vrouw weer.
Antwoordt de man: "Hè kent oew nog van vruuger!"
 


      
Ingezonden berichten:
Ingezonden reactie betreffende busbrief 11 van Henda van L. op 25-01-2012: "Wat leuk dat wij onze omgebouwde bus bij jou op de site terug hebben kunnen vinden! Superleuk!
Wij hebben deze bus in (ik geloof) 2009 gekocht in Groningen en helemaal omgebouwd tot camper (ook om laten keuren vandaar dat nieuwe kenteken) want toen wij deze kochten was de bus namelijk omgekeurd tot vrachtwagen."
 
Van Peter B. kreeg ik een reactie op de extreme bus in busbrief 107. Hij schrijft: "In busbrief 107 staat een foto van een hele grote bus waarbij jij je afvraagt of het echt is of dat er een goede fotobewerker aan het werk is geweest.
Nu, het laatste is waar alleen is het geen goede fotobewerker maar een echte amateur. Op de grens tussen de bovenkant en onderkant kun je heel goed zien dat ze over elkaar geplakt zijn.
bijgaand een foto van het origineel. Toch nog wel een groot exemplaar. Deze foto heb ik op het internet gevonden."

       
 


   
Tot slot:
Ik ben er weer doorheen, de laatste letters van deze brief ratelen uit mijn toetsenbord. Even op adem komen maar met mijn hart zit het wel goed zoals je ziet. Houdt er rekening mee dat je deze maand een dag erbij krijgt maar dat er volgende maand weer een uur af gaat. Het valt niet mee om dat allemaal bij te houden maar gelukkig heb ik mijn Maya kalender bij de hand.
Graag tot de volgende brief.

Groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
Wijsheden:

Het geluk om talent te hebben is niet voldoende; men heeft ook nog het talent om geluk te hebben nodig. (Hector Berlioz)

Het eerste teken van liefde betekent het laatste van wijsheid. (Antoine Bret)

Thuis ben ik de baas, mijn vrouw mag alleen de beslissingen nemen. (Woody Allen)

 

terug naar de