Het geluk om talent te hebben is niet voldoende; men heeft ook nog het talent om geluk te hebben nodig. (Hector Berlioz)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor meer info, kijk op info gasgenerator
De andere 2 foto's (2c en 2d) laten GVB bus 65 zien, een Leyland-Verheul stadsbus die een aantal torpedo's achter het differentieel heeft zitten. Een overblijfsel uit de oorlog misschien? Ik kan mij niet indenken dat 3 van deze cilinders voldoende zijn om de zware bussen uit die tijd lang voort te stuwen en dat is dan ook niet een groot succes geworden.
Rob S. stuurde mij de volgende informatie: "Naar aanleiding van het
stukje en foto van Gebr. Buitelaar uit Waddinxveen, over de
“sectiegrens” kan ik je het volgende vertellen.
Buitelaar had een lijndienst van Waddinxveen naar Rotterdam, in de
periode voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na 1945 is de lijndienst
overgegaan naar Citosa in Boskoop. De Gebr. Buitelaar hebben tot begin
jaren ’70 nog bestaan als touringcar ondernemer maar hebben in de
winterperiodes vaak voor Citosa lijndiensten gereden. Rond 1974 is
Buitelaar opgegaan in Brouwers Tours uit Noordwijk. Zowel Buitelaar als
Citosa hadden voor de buslijnen secties in gevoerd. Een sectie kan men
vergelijken met de huidige zones, maar deze golden alleen per lijn. Zo
had de ringlijn (lijn 4) van Citosa 34 secties. Deze lijn reed van
Leiden via de Hoge Rijndijk naar Hazerswoude, Boskoop, Waddinxveen,
Gouda, Reeuwijk Brug, Bodegraven, Zwammerdam, Alphen ad Rijn en Hoge
Rijndijk naar Leiden.
Zo was Boskoop sectie 10, Waddinxveen 12 en Gouda 16 voor deze lijn 4.
Voor de overgenomen lijn van Buitelaar (lijn 2) was Boskoop sectie1 en
Waddinxveen sectie 3. Later bij de in gebruik name van de Beckson
apparaten werd Boskoop 410, Waddinxveen 412 en Gouda 416. Voor lijn 2
werd Boskoop 201 en Waddinxveen 203. Ook was er nog een lijn 7 van
Citosa, gereden door C.F. Middelkoop (Trio). Deze lijn reed van Boskoop
via Reeuwijk Dorp naar Gouda. Boskoop was voor deze lijn 710 en Gouda
716. Men kon met retourtjes, week -en maandkaarten van beide lijnen
gebruik maken. Bovenstaande gegevens weet ik uit mijn tijd dat ik bij
Citosa (tijdens mijn studie in de jaren '60) werkzaam was.
De Sectiegrens lag altijd tussen 2 haltes in. Dit zou de oorzaak kunnen
zijn dat Gebr.Buitelaar speciale borden had om die grens aan te duiden.
Helaas weet ik dat niet exact, omdat dit net voor mijn tijd was. Met
vriendelijke groet. Rob S."
Mijn dank aan Rob voor deze uiteenzetting
Foto 4b schetst een tafereel waar veel collega's van mij zich in kunnen herkennen want de Bergsche Dorpsstraat is een bekende naam in onze regio voor buslijnen. Leuk om te weten dat waar wij met onze moderne bussen rijden of reden al in 1890 de route blijkt te zijn geweest. Tegenwoordig denk je bij het zien van dit vervoermiddel meer aan een lijkwagen maar toen stapte men er in en stapte er zelf weer rechtop uit, een groot verschil ;-)
De derde foto laat een Opelbus zien van de RTM met de naam Haas uit 1955. (foto: Gerrit Gunnink via Jack Oosterbosch) Interessant om te weten is dat de RTM alle wagens in die tijd voorzag van een handgeschilderde afbeelding van een dier/vogel met daaronder de naam. Ik weet niet hoe het anderen vergaat maar bij mij merk ik bij zo'n bijzonderheid een vorm van ontroering. De toewijding straalt van zoiets af en maakt van een bus iets persoonlijks. Er zijn mensen die hun auto een naam geven, en waarom ook niet, het zorgt ervoor dat er een betrokkenheid door afstraalt die wij in onze tijd node missen. De naam Haas, net zoals alle andere dierennamen, heeft meerdere busmodellen gesierd. Over deze Opel heb ik weinig kunnen vinden maar van de nieuwe Haas kan ik zeggen dat dit een Leyland/Werkspoor betrof die eerst onder het NZH nummer 4133 van 1957 tot 1964 heeft dienstgedaan en daarna bij de RTM terechtkwam als wagen 18 met de naam Haas en in 1970 op de sloop zijn einde vond.
Ik spreek nu steeds over Haas maar als voorbeeld kan ik vele andere namen noemen zoals Poema - Zwaluw - Eekhoorn - Wasbeer enz. Klik op RTM voor een mooi overzicht van de RTM geschiedenis.
Als laatste foto bij dit onderdeel een wel heel opvallend voertuig. Een soort kruising tussen van alles en nog wat maar volgens het bordje zien we hier een tram van de ZSM, de Zuider Stoomtramweg-Maatschappij uit Brabant, een rijtuig van rond de eeuwwisseling van 1900.
1e
aanvulling op 4d vanuit Brabant:
In juni 2015 heeft het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) de
succesvolle website De auto van
m'n opa gelanceerd. Deze website focust op motorvoertuigen uit
Noord-Brabant in de periode dat de nummerplaten aangaven uit welke
provincie de motor of de auto kwam (uitgegeven 1906-1950, in gebruik
geweest t/m 1956). De Brabantse kentekens bestonden uit de letter N-
gevolgd door een getal tussen 1 en 99198.
2e aanvulling op 4d vanuit Brabant:
De foto blijkt uit 1932 te zijn.
In een reactie op de foto ontvingen we een link naar een afdruk in Het
nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië van
05-04-1932, maar ik vond hem ook, met een uitgebreider artikel,
in het Dagblad van Noord-Brabant van
27-02-1932.
Als tegenstelling daaronder een zeer moderne versie van een trolleybus van Connexxion, de 0219, een Berkhof AT18 te Arnhem.
Van Hans de
Vlaming
kwam de volgende informatie: Het betreft wagen
18 van de Gebr. van Gog uit Capelle a/d IJssel. Deze firma had op de
zijwanden van de bussen altijd ROTTERDAM als vestigingsplaats staan.
Gegevens van deze touringcar zonder middenpad met 6 toegangsdeuren:
Wagenparknr: 18
Merk/Carrosserie: Studebaker/Den Oudsten & Domburg
Kenteken: H 42440.
Zitpl: 27
In dienst: 1931
Uit dienst: 1938
Opmerkingen: Toerwagen / 6 deuren
Verkocht: P. van Geest, Rotterdam / 1942 doorverkocht, bestemming
onbekend
Verder kreeg ik van Hans nog een paar foto's die ik graag voor de
volledigheid plaats. Op 6b staat de bus op de foto in 1933.
De achterzijde van de Studebaker 18 op de Capelseweg in Capelle a/d IJssel.
Foto genomen vanuit het kantoor in de garage aan de Capelseweg, een fraai bovenaanzicht.
Daaronder bij foto 7b zien we de voorloper van de Routemaster op lijn 1 in wat vermoedelijk Londen is. Er zit een flinke af/bescherming tussen voor en achterwielen met een doel waar ik slechts naar kan raden. Met zijn massieve banden kan ik enigszins bedenken hoe de rit zal zijn. Op mij maakt het meer de indruk van een locomotief en dat er zelfs politie op de bok zit, is verdacht. Zwartrijden was toen toch nog niet uitgevonden? Een fraaie foto waar je het gevoel bij hebt dat je er zelf bij staat. Op de radiotor zien we de naam Lgoc / Londen General Omnibus Company en aan de hand daarvan komen we verder.
De 2e foto laat een bolramer van het zuiverste water zien. Een Leyland/Werkspoor
van het OV bedrijf TP (Twee Provinciën) later ingelijfd bij
Westnederland.
Van oorsprong was deze bus als de 4153 in dienst gekomen bij de NZH in
1957 en pas in 1968 daarvandaan in dienst gekomen bij de TP als wagen
129. Altijd aardig om zo'n foto te zien en dan een klein beetje van de
geschiedenis te kunnen vinden.
Als laatste in deze serie zien we de BBA 592. Naar de Haagse Markt vanuit
Brabant? Dat is een lange rit! Laat er nou een Haagse Markt in Breda te
vinden zijn dus dan is de verklaring eenvoudig. Deze DAF/ZABO dateert
van 1968. Het model had de naam Lijn'65.
Op dit moment rijdt er nog steeds een lijn 5 in Breda van Princenhage
(Haagse Markt) via Centraal Station naar Hoge Vucht.
De linker bus is ook in handen van het MUSA en het betreft de DAF/Verheul 154 uit 1966. Het is een broertje (of zusje) van de bij foto 8a geplaatste 155.
Van Olaf Horn kreeg ik n.a.v. foto 9a
een mooie foto uit zijn omvangrijke foto archief en die staat hierbij
als aanvulling (9b)
Olaf schrijft: "Ik vond in mij archief een oud plaatje van de GVB
Amsterdam 157 gespot tijden de jubileumoptocht van het GVB in september
2000 in Amsterdam t.g.v. het 100-jarig bestaan van het stadsvervoer
aldaar."
Van dezelfde Bennie kreeg ik een document toegespeeld dat zorgt voor een stapje terug in de tijd. Vrij vervoer is een heet hangijzer in onze tijd waarin concurrerende bedrijven elkaar geen vrijvervoer voor het personeel toestaan. Ik weet zeker dat dit in 1984 anders was. Ik heb de mevrouw op dit bewijs anoniem gemaakt maar intussen is zij bij leven en welzijn bijna 72 jaar oud. Dat zij nog eens op internet zou staan had ze nooit kunnen dromen.
Wist je dat er ooit bij de HTM een goederentram
heeft gereden? Op
http://www.neecke.nl/Den%20Haag%20Goederentram%20HTM.htm
is daarover het een en ander te lezen mét foto's.
Peter van der Reest weet er het volgende aan bij te
dragen: "Over de goederentrein van de HTM nog
even een kleine aanvulling: de bijnaam van deze
(slecht remmende) locjes was “strijkijzer”, niet
alleen door z’n vorm maar ook omdat ze al fluitend
menig fiets en auto hebben plat gestreken. Toen het
verkeer steeds drukker werd, kregen diverse grote
kruispunten waarschuwings- of stoplichten vanwege
deze trein. Vaak heb ik ze gezien in mijn Haagse
tijd omdat we in mijn jonge jaren meestal met lijn
11 reisden."
Een 15-jarige AMISH
jongen komt voor de eerste keer in zijn leven samen
met zijn vader in een modern winkelcentrum.
Stomverbaasd kijken zij naar alles wat zij zien, en
in het bijzonder naar twee blinkende zilveren muren
die regelmatig open- en dichtschuiven. De jongen
vroeg: "Vader,wat is dit ? " Waarop de vader heel
eerlijk antwoordde: "Zoon, ik heb nooit iets
gelijkaardig in mijn leven gezien, ik weet echt niet
wat het is".
Terwijl vader en zoon met open mond naar de zilveren
muur staan te kijken, komt een oude, dikke dame in
een rolstoel aangereden en drukt op een knopje. De
muur gaat open en de dame rijdt met haar rolstoel in
een klein kamertje waarna de muur zich weer sluit.
Stomverbaasd kijken de jongen en zijn vader naar de
kleine cijfertjes boven de muren, die één voor één
oplichten, tot het laatste cijfertje bereikt is.
Daarna beginnen zij in omgekeerde volgorde terug te
branden.
Uiteindelijk gaan de muren weer open en een
prachtige, rondborstige blondine komt uit het kleine
kamertje tevoorschijn. Waarop de vader, zonder zijn
blik van het prachtige schepsel af te wenden,
zachtjes tegen zijn zoon fluistert: "Ga vlug je
moeder halen !!!"
Loopt een jongen met een
bos kranten onder zijn arm door de stad, en hij
roept: "Grote zwendel, 88 mensen opgelicht".
"Geef mij zo'n krant", zegt een man en betaalt. De
krantenjongen gaat verder: "Grote zwendel, 89 mensen
opgelicht"...
Een ouder echtpaar is in Spanje op vakantie geweest
en gaat weer naar huis. In de taxi op de luchthaven
Schiphol vraagt de chauffeur waar de reis heen gaat.
"Naar huis", zegt de man. Zijn vrouw die wat doof is
vraagt: "Wé zee tie?"
"Hij vruug waor we hinne gingen!"
Dan vraagt de taxichauffeur: "In welke stad woont
u?"
"In Tilburg", antwoordt de man.
Z'n vrouw vraagt: "Wé zee tie?"
"Hij vruug in welk stad we wonen."
Zegt de taxichauffeur vervolgens: "Tilburg? Daar heb
ik de slechtste wip van mijn leven gemaakt."
"Wé zee tie?" vraagt zijn vrouw weer.
Antwoordt de man: "Hè kent oew nog van vruuger!"
Groeten
Wim Koeleman
(kameleon@ziggo.nl)
Het geluk om talent te hebben is niet voldoende; men heeft ook nog het talent om geluk te hebben nodig. (Hector Berlioz)
Het eerste teken van liefde betekent het laatste van wijsheid. (Antoine Bret)
Thuis ben ik de baas, mijn vrouw mag alleen de beslissingen nemen. (Woody Allen)