terug naar de |
|
7
augustus 2005
N i e u w s i
n B u s b r i e f f o r m a a
t
_____________________________________________________
______
Onderwerp: 6500 - serie _______________________
Verhalen
over oude en nieuwe bussen, aflevering 11
Hallo gij allen,
Het aantal allochtone collega's wordt
verrassend meer en meer met de dag, heb ik de indruk. Eergisteren vielen er wel
een paar door de mand want het bleken gewone Hollandse bleekscheten te zijn met
een vakantiekleurtje dus de inburgering verloopt blijkbaar wederzijds met rasse
schreden. Hier in het poldermodel heeft men nog niet veel gebruik hoeven maken van de zo
lang gewenste airco's in de bussen. Binnenkort liggen de eerste pepernoten al te
lonken in de supermarkten dus als er nog een hittegolf moet komen, zal die snel
moeten zijn.
Voor deze brief viel mijn oog op een
serie die nog niet voorzien was van airco's, integendeel zelfs, deze wagens
leken 's zomers betere kachels te hebben dan 's winters. Je zou denken
dat ik dan wel over een tijd geleden zal praten, maar dat valt mee (of
tegen). Lees maar hieronder.
Hieronder staan een
aantal exemplaren met huid en haar:
Foto
1:
In 1984 werd weer begonnen met de
bouw van 10-meter standaardstreekbussen in stadsuitvoering door den Oudsten.
De DAF MB200nummers 6500-6507 werden in Delft en Gouda in dienst
gesteld en hadden van oorsprong een grijze onderzijde aan de zijkanten zoals op
de promotiefoto te zien is (foto 2). Later werd die strook oranje (zie foto 3)
om een soort stadsbusherkenning mogelijk te maken en weer later werd daar
weer vanaf geweken en werd de gehele bus in het geel geschilderd (foto 1 en
4).
Als ik me goed herinner, zat er bij
aflevering een plat stuur in maar dat is al snel vervangen door een geknikt
stuur.
Foto
2a-2b:
De 6500 serie is nog niet
eens zo heel lang uit beeld namelijk sinds 2002. Ze hebben in hun
dienstjaren tot menig verschil van inzicht onder de collega's geleid. Velen
vonden de enigszins stugge wagens maar helemaal niets en er zijn voorbeelden te
noemen van collega's die een medische verklaring wilden hebben om er
vooral niet in te hoeven rijden. Daar staan een aantal collega's tegenover die
er een spreekwoordelijke moord voor over hadden om ermee de weg op te kunnen.
Eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik met allebei wel iets heb. De 6500-serie
had dat robuuste, vertrouwde van de standaardbus en vergeleken met de opvolgers
die meer op een soort wipkippen leken en lijken, lagen deze voertuigen meer
ouderwets stevig op de weg. Aan de andere kant moet mij ook van het hart dat ze
wel behoorlijk stug in de vering waren en zoals in de openingszinnen al is
beschreven, 's zomers waren ze moordend heet.
Het uitzoeken van het 2e leven van bussen is een geliefde
bezigheid van vele hobbyisten en zonder hun inzet zouden we een heleboel
informatie moeten missen want zeg nou zelf, is het niet leuk om te lezen wat
er met een bus gebeurd is die je tijdens vele diensten hebt 'bereden'?
Intussen heb ik een heleboel foto's verzameld van 2e of 3e levens en ik zal
er in andere busbrieven graag een aantal plaatsen. Kijk o.a. in busbrief 60
en 92.
Op foto 2b zien we de 6502 in het 3e leven en dat gun je toch je beste
vriend? Hier in Lichtenvoorde bij de Zwarte Cross met wél een nieuw
kenteken!! In 1997 kwam deze bus in handen van Bovo Tours en vandaar is de
wagen terechtgekomen bij Vadotax in Nieuwkuijk en nu hier te zien dus kunnen we spreken
van een 3e of misschien zelfs 4e leven. Het originele kenteken was BH-74-VD.
Ingezonden reactie van Henda van L. op 25-01-2012: "Wat leuk
dat wij onze omgebouwde bus bij jou op de site terug hebben kunnen vinden!
Superleuk!
Wij hebben deze bus in (ik geloof) 2009 gekocht in Groningen en helemaal
omgebouwd tot camper (ook om laten keuren vandaar dat nieuwe kenteken) want
toen wij deze kochten was de bus namelijk omgekeurd tot vrachtwagen."
Foto
3:
In 2002 heb ik in mijn gegevens staan
dat ik nog met de 6501 en met de 6506 heb gereden dus als stadsbus werd met deze
serie toch een heel respectabele leeftijd gehaald. Van 1984 tot 2002 is niet
niks in het drukke stadsverkeer. Dat moeten de huidige stadswagens nog maar zien
te halen en mijn vertrouwen daarin is niet bijzonder groot. Op deze foto is de
oude situatie op het stationsplein in Delft zichtbaar. Door de bus heen zijn de
omtrekken van het "sextant" te zien. Door de zeshoekige vorm van het gebouw
kreeg het de bijnaam sextant dus als er door mensen, die dit gebouw niet
meegemaakt hebben, nu gedacht wordt aan iets dat met sex te maken heeft dan zit
je er ver naast. Er werd naar mijn weten geen rode lamp gebruikt maar de
gesprekken zullen wel vaak, zoals nu ook nog een enkele keer voorkomt (!), over
dubbelzinnigheden gegaan zijn. De werkelijke functie van het kantoor was heel gewoon:
verkooploket en eindpuntvoorziening. De hoofdbewoner van het pand was de heer
Dirk K. algemeen bekend als 'de rooie'. Als ik over deze periode in de
busgeschiedenis ga vertellen dan ben ik nog wel even bezig want er zijn vele
anekdotes op te halen met betrekking tot Dirk en zijn onderkomen dus als ik
eraan toe kom, zal ik hierover nog eens een aparte busbrief maken.
Foto
4a-4b:
Uit betrouwbare bron vernam ik dat de
6504 als eerste het einde van deze serie in 2000 inluidde en werd afgevoerd. De
6505 had als eenling al in juni 1994 het loodje gelegd na een onfortuinlijke
aanrijding maar na 18 jaar eindigde nu
toch echt een omstreden serie bussen. De stadsdienst in Amersfoort heeft 2
broertjes van 'onze' serie nog het langst in dienst gehouden namelijk de
6513 en 6514. Op foto 4b is een afbeelding van Jan Oosterhuis te zien van de
6518 in Apeldoorn. De 6518 begon zijn loopbaan bij de VAD en ging via Midnet
op in Connexxion.
Foto 5:
Als laatste in deze brief een
foto van de 6506 in dienst op lijn 72 in Gouda. Nadat in Delft andere
stadsbussen waren geïntroduceerd gingen een aantal wagens uit deze
6500-serie naar de stadsdienst van Gouda. Op de achtergrond zien we o.a. het
achterwerk van een Mercedes O305 hier op Gouda Station. Niet alleen de bus
is historie geworden maar ook zo'n telefooncel met het opschrift 'PTT
telefoon' is volledig uit het straatbeeld verdwenen.....
Tot slot:
Deze week geen huishoudelijke mededelingen
dus tot de volgende busbrief.
Klik op:
Groeten
terug naar de |
|