Drie op een rij netjes aan de oplader. De
9526, 9507 en 9525. Het zal wel aan mij liggen maar het komt
allemaal wat steriel op mij over vergeleken met de bussen die
tot de vaste klanten van de busbrief behoren. Het zal wel een
kwestie van wennen zijn.
Links zijn de oplaadpunten in beeld en recht voor
is een lijnenpatroon te zien met een belangrijke functie
namelijk het afstellen van de spiegels. Hier kun je de dode hoek
links en rechts van de bus zoveel mogelijk beperken door de boel
juist af te stellen voor je het vestigingsterrein verlaat en de
openbare weg op rijdt.
Abri's e.a.:
Geen idee of de kunstenaar die dit
hartvormige abri-achtige kunstwerk bedacht, ook voor ogen had dat er
iemand zijn roes zou uitslapen op deze romantische plek. Het kan ook
zijn dat het helemaal geen abri is en dat die meneer door het lange
wachten op de bus, geleidelijk weggezakt is......
Collega Eline heeft iets met dieren. Wie niet zou je
dan zeggen want het aantal huisdieren in Nederland is bijna niet
meer in cijfers uit te drukken maar bij Eline is het anders. Zij
ontfermt zich over dieren die een helpende hand kunnen gebruiken.
Een dwalend eendenkuiken of een verdwaasde haas midden in het drukke
verkeer. Ook gewonde vogels kunnen op haar rekenen. Ze legt ze
gerust onder haar chauffeursstoel en regelt een dierenambulance of
zorgt zelf einde dienst voor een oplossing. Niet vreemd dus dat zij
een oog liet vallen op deze poes die gelukkig geen hulp nodig had
maar bij het eindpunt in Delft geduldig zat te wachten.
Geen abri en geen haltebord maar wel een
omleidingenbord waar je van opkijkt. Ik hoop dat er weinig mensen op
3 mei naar de hemel wilden gaan want die is helaas enige tijd niet
bereikbaar geweest.......
Van Arthur ontving ik geruime tijd terug de nodige
foto's en teksten met betrekking tot de 1600/1700 serie Leylands.
Tussen deze foto's trof mij een tweetal foto's van de 1697. Op de
eerste foto is de bus duidelijk in dienst van de DVM (N.V. Drentse
Vervoer Maatschappij) met het strakke logo dat volgde op het
oorspronkelijke logo dat ook op de startpagina van de busbrief staat
afgebeeld. De bus is in 1981 gebouwd en behoort tot een flinke serie
van nummer 1625 tot 1712.
Arthur schrijft: De 1694 t/m 1698 weken
af van de eerste serie 1600 wagens van de DVM. De serie had brede
deuren en kende achter de instap slechts een enkele stoel. De eerste
serie had smalle deuren en een dubbele voorbank. De 1694 -1698
hadden tevens het lijnnummer ook aan de zijkant. Van de 1600 serie
Leyland/den Oudsten gingen de 1663 t/m 1693 naar de FRAM en de 1694
t/m 1698 kwamen dus bij de DVM terecht. Deze modellen weken af van
de eerste serie door de brede voordeuren en het lijnnummer aan de
zijkant. Het bouwjaar van 1694-1698 was 1981.
In 1980 en 1981 verschenen de laatste Leyland bussen in Nederland.
De 1625 t/m 1662 kwamen bij de DVM ter vervanging van oude Scania
bussen en in plaats van de verbrande wagens uit Emmen (zie
busbrief 135).
Op 27 oktober 1979 ging de busstalling in deze plaats in vlammen op.
Hierbij gingen volgens verschillende bronnen tussen de 16 à 20
bussen verloren, sommigen nog geen halfjaar oud. De 1663 t/m 1693
gingen bij de FRAM rijden. Westnederland kreeg uiteindelijk de
laatste Leyland bussen, de 1699 t/m1712, uiteindelijk verdeeld over
o.a. Delft en Boskoop.
Later kreeg de 1697 het nieuwe logo opgeplakt wat
hier met een beetje sneeuw gedecoreerd op de foto staat.
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer dus alweer zijn 6e poëtische (Griekse) inzending.
Dit gedicht lijkt mij een jeugdherinnering van
Arjen. Busvervoer speelt een grote rol en wie weet is de bus op de
foto een van de wagens uit het gedicht.
Tegenwoordig onherkenbaar vergeleken met deze
foto. En dan bedoel ik dus het station Hollands Spoor in Den
Haag waar de 4573 staat afgebeeld in een rustig straatbeeld. Kom
daar nu nog maar eens om.....
In 1964 werd deze Leyland/Verheul gebouwd voor de WSM wat, zoals
al eerder in deze busbrief vermeld, in 1969 overging in
Westnederland en daarmee ook deze 4573 die het uithield tot juni
1982. Omdat ik mijn eerste stappen in het OV 'pas' in 1983
zette, heb ik deze bussen niet meegemaakt. Wel heb ik met de
korte versie van deze wagens kunnen rijden in de vorm van
de 5400 serie waarvan er in 1983 nog een aantal in dienst waren.
Hiervan is een impressie te vinden in
busbrief 6.
De 2e foto laat een reiswagen zien. Geen
handige wagen voor de lijndienst gezien de grote voordeur en het
ontbreken van een achterdeur. Daarom ook was het natuurlijk een
reiswagen.....;-)
Even zoeken en ik kom uit bij een Guy-Victory met een opbouw van
den Oudsten. De wagen staat hier mogelijk bij de vestiging van
Westnederland in Sliedrecht of Ridderkerk(?). De bus reed
namelijk voor Twee Provinciën/AV Jutphaas en stamt uit 1967. In
1969 werd de boel samengevoegd tot Westnederland maar volgens
mijn informatie werd deze bus ook in 1969 afgevoerd. Een verdere
levensloop is mij niet bekend.
Foutje:
Van John Oron kreeg ik deze
afbeeldingen toegestuurd en ik werd maar weer eens met mijn neus
op de feiten gedrukt dat het dagelijks heelhuids rijden van een
dienst, geen vanzelfsprekendheid is. Hoe vaak denk je op een
provinciale weg niet aan wat er allemaal kan gebeuren als een
van je medeweggebruikers even niet oplet. In dit geval
zijn in Almere op vrijdag 3 november 2017 twee bussen van
Connexxion frontaal op elkaar gebotst op een busbaan. In totaal
raakten 14 mensen gewond. Een van de twee buschauffeurs raakte
bekneld en is zwaargewond en werd geopereerd. De andere
chauffeur moest ook naar het ziekenhuis voor controle maar kon
al gauw weer naar huis. Het ongeluk gebeurde nabij bushalte
Noorderplassen Zuid. De meeste inzittenden van beide bussen
werden in een nabijgelegen ruimte opgevangen. Onder deze
afschuwelijke beelden staat een foto van de Ambassador 8298 in
betere tijden.
Bosnië:
Voor de buitenland rubriek opnieuw aandacht voor bussen in Bosnië. Co Rozendaal
heeft mij een flinke serie foto's gegeven en ook een lijstje met
nummers van bussen die in Tuzla gesloopt zijn (het jaar 2000).
Op de eerste foto zien we op flinke afstand een onordelijk beeld
van een schots en scheef staande vloot bussen waardoor ik mij
niet aan de indruk kan onttrekken dat we een buskerkhof in beeld
hebben. Dit wordt bevestigd met de 2e foto,
En ja, een ontluisterend gezicht. Ooit fier door
het Groningse landschap rijdend, ligt deze GADO bus triest op
z'n zij. Er wordt altijd flink geplukt van zulke overleden
wagens maar dit is wel erg radicaal gebeurd. Er is niets van de
bovenbouw overgebleven. Stoelen, wanden, ramen, deuren en wat
eigenlijk niet, is verdwenen. Het stuur hebben ze blijkbaar nog
niet nodig gehad. Helaas geen herkenbare zaken waarmee ik de
identiteit van deze bus kan achterhalen.
Zoals al gemeld, een lijstje bussen die in Bosnië
hebben gereden maar de eeuwwisseling niet hebben overleefd.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
Na de eerste afbeelding in
busbrief 147 waar de eerste NZH bussen uit 1931 stonden te
pronken, nu een 2e tekening uit de verzameling van Co Rozendaal.
Bustypes uit de jaren 1935-1940 met merken als Guy, Kromhout en
anderen. Weer een fraaie tekening en als onderstaande foto niet
goed leesbaar is, kun je op de foto
klikken voor een grotere versie die wel alles beter laat zien.
Costa Rica:
Van collega Jan van P. kreeg ik bijgaande foto's toegestuurd van
zijn ervaringen met het OV in Costa Rica.
Jan vertelde over de rommelige manier van werken
bij wat voor een busstation moest doorgaan. Wat zijn wij dan
toch een geordend volkje of zijn we misschien iets te precies.
Ik merk vaak genoeg dat collega's geheel van slag raken als
bepaalde zaken niet volgens het boekje gaan en er geïmproviseerd
moet worden. Nou , Jan kan je vertellen dat zoiets op Costa Rica
in ieder geval geen opzien baart. Neem de tijd, 2 minuten
vertraging? Wat betekent dat op een mensenleven? Niet zo
stressen, relax.
De eerste foto laat de ene kant van het busstation zien en op de
2e foto zien we de situatie vanaf de perrons. Duidelijk is het
dat het een kopstation betreft om maar eens een term van een
treinstation te gebruiken.
Een van de eerste zaken die Jan mij vertelde was
het feit dat de chauffeurs daar gebruik maken van een soort
schuimrubberen geldbak die gewoon open en bloot naast de
chauffeur staat. Blijkbaar zijn er nog mensen die andermans
eigendom met rust laten want er werd absoluut niet moeilijk en
nerveus gedaan over de geld'bak'.
Het interieur van zo'n bus is duidelijk onderhoudsvriendelijk
gezien het gladde oppervlak van de stoelen. Comfortabel is
anders maar slijtage en schoonmaak zijn hiermee flink ingedamd.