Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet.
Wanneer je niet kunt worden wat je wilt, wordt het tijd te waarderen wie je bent.
Wie geen tijd te verliezen heeft, hoeft zich nooit te haasten.
Geachte lezers, de wereld is doorgedraaid dus
leek het mij het beste om als tegenhanger een busbrief met onschuldige berichten
en nieuwtjes te versturen. Ooit vond ik busbrief 35 al een hele onderneming maar
dit openingswoordje betreft alweer editie 135. Wat vliegt de tijd......
In deze brief aandacht voor de
brand(en) die in het Noorden van Nederland het OV in het verleden behoorlijk
ontregeld hebben. Van Noord-Nederland leverancier Arthur kreeg ik veel informatie
toegestuurd en daarmee heb ik geprobeerd een indruk weer te geven in het eerste
item. Van oud-collega Aad kreeg ik foto's van bussen die in een 2e leven
ingezet zijn bij Snelle Vliet. Het aantal onderwerpen in deze brief is door het
riante aanbod van bovengenoemde informatie enigszins beperkt, eerder vaak wel 11
hoofdstukken en nu 'slechts' 7, maar dat zal de pret niet drukken.
Brand stalling Emmen 27 oktober 1979:
Op 27 oktober brak brand uit in de busstalling van de DVM in Emmen. De brandweer van Emmen rukte met groot materieel uit, echter toen men aankwam was er geen houden meer aan. Politieagenten hadden nog vijf bussen uit de gevarenzone kunnen halen. Ze hadden net een cursus gehad wat ze moesten doen met een lijnbus die in de problemen was gekomen, dus dat kwam goed uit. In de stalling stonden veertien Leyland bussen. De twee agenten kwamen niet verder dan 5 'overlevende' bussen omdat de rest van de buiten gestalde bussen al vlam had gevat. Naast de bussen die in vlammen op gingen, ging ook de nieuwe wasstraat verloren. Dat het een grote brand was, bewijst het feit dat de brandweer van Emmen de hulp inriep van de korpsen van Klazinaveen en Sleen. Toen de brand geblust was, kon de schade worden opgemaakt. De stalling en de werkplaats waren volledig verwoest. Hierbij gingen volgens verschillende bronnen tussen de 16 of twintig bussen verloren, sommigen nog geen halfjaar oud. De reden dat er zoveel bussen in Emmen stonden had waarschijnlijk met het extra wintervervoer te maken. De woning van de chef, de heer Jeuring, kon worden gered. Het stationsgebouw en het personeelsverblijf van de DVM waren zwaar beschadigd.
in het boek "van omnibus tot Q-link" van Beno Hofman wordt ook gesproken over de brand in Emmen.
Foto's nagestuurd
door Henk G.
Hiervoor dank.
De oorzaak vaan de brand is dus simpel verklaard.
Wat was er gebeurd?
Vlakbij het station waren enkele uitgaansgelegenheden gevestigd en in één
daarvan kwam een groep vrienden erachter dat ze iemand misten. De man
drentelde bij de stalling rond toen de politie aankwam. Het bleek dat de man
kans had gezien de stalling binnen te komen en in één van de bussen een
brandje te stichten. De man is aangehouden en hij bekende vrij snel zijn daad.
Maar die zaterdagochtend moesten er wel weer dienstritten gereden worden, het geluk
was dat het zaterdag was en er die dag minder bussen hoefden te rijden. Dat was nog wel
te behappen, bussen die stonden opgelegd, werden weer in dienst gesteld.
Maar de
maandag, daar kwam het nu op aan. In Drenthe is Emmen vermoedelijk het
drukste busstation, in de wijk Angelso zitten veel grote schoolcomplexen.
Dan hebben we het nog niet gehad over de werknemers van ENKA. Dus voor de
maandag zat men te springen om
bussen. Van diverse streekvervoerders in Nederland kwamen bussen, tot uit
Limburg aan toe. Ook Centraal Nederland leverde bussen in leendienst. Men
had uiteindelijk meer bussen als er waren verbrand!!! Was wel handig want de
werkplaats was ook verwoest. Gelukkig stelde de DAF garage een werkput ter
beschikking voor reparaties aan de bussen. En de wagens konden worden
gestald bij de Drenta radiator fabriek. Er werden op het stationsplein
noodgebouwen opgericht voor een kantine en een verblijf voor de stationschef.
Het gebouw dat
er nu staat dateert uit 1980. Op 7 april 1982 werd op het industrieterrein
in Emmen een nieuwe stalling betrokken. Anno 2015 is de stalling in gebruik
bij Qbuzz, het oude busstation en de gebouwen zijn van Arriva. In de oude
buskantine zitten nu machinisten van Arriva. De mensen van Qbuzz zitten in de
oude NS kantine.
Verbrande bussen in Emmen zijn o.a.:
200-202,
222,
229 is de 2103, BV-59-73 Leyland/den Oudsten uit 1971
234 is de 2108, BV-66-04 Leyland/den Oudsten uit 1971
238 is 5569,
246 is 5598,
249 is 5601,
256,
258 is 2801,
269 is 2476,
277 is de 2609, 20-00-SB Leyland/den Oudsten uit 1976
286 is de 2618, 71-93-UB Leyland/den Oudsten uit 1977
en de 2707, 56-JB-21 Leyland/den Oudsten uit 1979
De 200 tot 203 waren semitour wagens en ook de 258.
Omdat de DVM op dat moment veel oude wagens had, werd de 1600 serie besteld om het opengevallen gat te vullen en om versneld oudere wagens buiten dienst te kunnen stellen.
In 1980 en 1981 verschenen de laatste Leyland bussen in Nederland. Een groot gedeelte van deze Leyland bussen kwam terecht bij de DVM. De 1625 t/m 1662 kwamen ter vervanging van oude Scania bussen en de verbrande wagens uit Emmen.
Brand garage Coevorden 30 mei 1976:
Eerder was in 1976 ook al een forse tegenslag
te verwerken geweest. Op zaterdagmiddag 30 mei 1976 parkeerde een
chauffeur van de vestiging Coevorden zijn bus in de stalling van die plaats. Het was
15:00 uur, in de stalling stonden zeven Leyland bussen. De chauffeur ging
nietsvermoedend naar huis. Even later alarmeerde een voorbijganger de
brandweer van Coevorden, de garage stond in brand. In die tijd moest je
eerst een telefoon zien te vinden en lang niet alle mensen hadden die. Toen
de brandweer arriveerde was er al geen redden meer aan, de garage uit 1937
stond reeds in lichterlaaie en brandde geheel af. De zeven bussen gingen in
vlammen op.
Maar hoe ging het verder? Er werd een aantal bussen uit de
reserve gehaald en deze bussen werden in een met hekken omheinde ruimte bij
het station gestald. Nadat de vloer van de afgebrande garage was
schoongemaakt vonden de bussen daar later hun plek. De oorzaak van de brand
bleek een kortsluiting in een van de bussen te zijn geweest. Er kwam al snel
een plan op tafel om elders in Coevorden een nieuwe stalling voor twaalf
bussen te bouwen compleet met wasstraat. Op hetzelfde moment echter was
firma Bakkenist-Spits en co bezig met een onderzoek hoe het vervoer
doelmatiger kon bij de DVM en daar paste een vestiging in Coevorden niet in. De vestiging was
gewoon te klein en de reisafstand voor het personeel naar Emmen en Hoogeveen
was acceptabel. 15 chauffeurs werden overgeplaatst samen met de bussen. De
bussen die in de stalling stonden waren de 172, 174, 203, 213, 248 en de
253. Dat zijn zes bussen dus er mist er nog één (wie weet het laatste
nummer?). De 172, een Leyland/van
Hool, was in 1962 nieuw geleverd aan de DABO-EDS. De 174 was een Leyland/Verheul
streekbus uit 1962, ook ex DABO-EDS. De 203 was wederom een Leyland semi
toer wagen maar nu met een Verheul opbouw, deze kwam nieuw in dienst van de
DVM in 1965. De 213 was ook een Leyland/Verheul.
Bus 248 (NS nummer 5600) bouwjaar 1973 en de 253 (NS 5605) uit hetzelfde
jaar.
In 1982 viel definitief het doek voor de vestiging Coevorden. De stalling was in 1937 gebouwd voor de EDS. Op de 1e foto van de vernielde stalling is het restant van bus 174 te zien. Op de tweede foto staat de reservebus 152 die na de brand uit de mottenballenvloot werd gehaald. Deze 152 is een Leyland/Verheul uit 1959 met 44 zitplaatsen uit de serie 151-158. (tekst Arthur)
Na alle ellende op de valreep goed nieuws uit het Noorden. Hierbij een foto van de opening van het overdekte busstation in 1967 in Winschoten. De foto is gedownload van de Facebook pagina Visserdijk History Winschoten. De opening vond plaats in 1967 en het was toen het enige overdekte busstation van Nederland. In April 2016 zou het worden gesloopt.
Op deze foto staat de 4374, een Leyland-Verheul uit 1963. De wagen reed z'n hele leven bij de GADO en ging in 1980 naar de sloop.
Van Rob S. kreeg ik deze 2 foto's toegestuurd: De eerste foto is van een Citosa Touringcar (Crossley), de 1034. Hij heeft zich klem gereden in een smalle straat. Waarschijnlijk, zover ik mij kan herinneren, was dat in Hattum. Het jaartal is ongeveer 1955.
De tweede foto is genomen in het voorjaar van 1954, ergens langs de Rijn in de omgeving van Keulen. De bus die er slechts gedeeltelijk opstaat helaas, is een "normale" Crossley van Citosa en niet een omgebouwde zoals bij de vorige foto. Beide foto's zijn door mijn vader (werkzaam bij Citosa) genomen.
Bij Middelharnis werd door Barry deze bus bij een offroadclub gespot. Heel vriendelijk dacht Barry aan de busbrief als middel om dit 2e leven door te geven waarvoor mijn hartelijke dank. De bus heeft kenteken BD-93-ZJ en is eigendom van Flakkee Offroad Team. Het zou moeten gaan om ex-West Nederland met ESO nummer 9280, bouwjaar 1982. Zie ook de webpagina van Flakkeeoffroadteam
Hierbij een aantal bussen waarvan ik een foto toegestuurd kreeg, die in dienst van Snelle Vliet hun leven slijten. Dit beoogt geen compleet overzicht te zijn maar gewoon een willekeurig aantal voertuigen. Dit is vermoedelijk een wagen uit de 5600 serie B91 Alliance/den Oudsten uit 1993. Van deze 271 durf ik geen OV wagenparknummer te geven maar van de 2e foto waarop de 272 staat, heb ik wel gevonden dat het de 5625 is. Ooit bij van Oeveren, daarna Snelle Vliet en in 2005 ook nog bij HTM-Specials.
Aanvulling van Olaf Horn: Wat betreft de Snelle Vliet 271 het volgende, even googelen en gevonden: de 271 is ex-WN 5620, ex-Van Oeveren 59, en daarna Luttikhuis 36 geworden.
En deze 1112 is een Mercedes O408, een soort semitour wagen waar er meerdere series van actief geweest zijn zoals in de 1100 serie (1097-1126), de 1200 (1258-1267), de 2200 (2272-2286) en de 2300 serie (2307-2321).
Rechts in beeld in dienst van Connexxion en links in de latere periode voor Snelle Vliet.
De 3980 hier bij een treinstation, ongetwijfeld vervangend vervoer aan het verrichten voor de NS. Geen Connexxion meer op de zijkant van deze Mercedes O405. De 3980 stamt uit 1990. Links voor Snelle Vliet en rechts voor ZWN.
Deze blauw-witte Snelle Vliet is een bijzonder geval. Dit was een demobus gehuurd door Hermes, een DAF SB200 van Berkhof met wagenparknummer 7777 met het model van een Ambassador 200. De bus is dus gebouwd als demobus. Ook bij BBA-Connex heeft men deze wagen in 2004 nog in gebruik gehad.
De een na laatste wagen in deze serie is de 3997. Ook een O405 Mercedes uit 1990 en op deze foto in dienst van Snelle Vliet.
En op de laatste foto staat de 417 van Snelle Vliet en die bus stond ooit te boek als de O408 met wagenparknummer 1104 uit 1995.
Abri's en Haltes:
Vermoedelijk gewoon een zitje in het
straatbeeld voor hangouderen maar ik vond het ook erg denken aan een
origineel uiterlijk van een abri. Beste ontwerpers, deze tip is
gratis!! Het maakt een abri een stuk vrolijker met beschutting tegen
de regen maar ook tegen felle zon.
En ook deze voorziening zal gretig gebruikt worden door menig wachtende passagier. De beschutting tegen de elementen is beperkt maar dat wordt goedgemaakt door de aanwezige versnaperingen. Hopelijk duurt het wachten op een bus niet al te lang want dan mag je misschien niet meer mee.......
OV op Texel:
Info over dit unieke vervoersysteem staat op diverse plaatsen op internet dus daar ga ik mijn vingers niet aan branden met de kans dat ik voor copyright moet betalen. Alles wat je hierover wilt weten staat o.a. op deze pagina van OVmagazine of de website van 'de Krim'. Van collega Thijs kreeg ik deze foto's waardoor ik hierop geattendeerd werd en het sluit enigszins aan op de foto hieronder in het hoofdstuk Cuba waar de voorloper van de Texelhopper ter sprake komt, de AOT (N.V. Autobusonderneming Texel). Grappige variant ook hier op het uiterlijk van de haltepaal, heel toepasselijk voor het eiland. Nu nog een abri met een paraplu....
Nederland in Cuba:
Erik Kanters heeft al heel wat
foto's in Cuba gemaakt en een groot deel daarvan betreft
natuurlijk onze degelijke MB200 modellen. Op deze foto zien we
echter een 10 meter DAF "schoenendoos" op Cuba. Door hun hoekige
vorm ontstond de bijnaam schoenendoos. Deze bussen maakten op
mij nogal een kwetsbare indruk wat stevigheid aangaat maar
blijkbaar heb ik mij vergist want als je kunt overleven in de hectische
buswereld van
Cuba dan heb je wel een prestatie geleverd. Deze 6737 in dienst
van Cupet, een Cubaanse
petrochemische
maatschappij, is bij den Oudsten gebouwd in 1986. De bus startte
bij de AOT (N.V. Autobusonderneming Texel) en kwam in 1990
terecht bij de NZH. In 1997 eindigde de 6737 bij Womy en werd
geëxporteerd naar Cuba. Om aan te geven dat de bus bij een
petrochemisch bedrijf reed, is het dak volgens mij geasfalteerd,
inclusief de filmkast. Het originele kenteken was BV-29-DX.
De NZH heeft een flinke hoeveelheid wagens uit deze serie
afgenomen namelijk vanaf de 6700 t/m 6719 en later dus de
laatste wagen uit deze serie de 6737. Ook de FRAM, de GADO en
Westnederland hebben dit type in bedrijf gehad.
Nogmaals een foto van Erik. En
wat voor eentje. Ik was mij niet bewust van het feit dat ook
dubbel gelede bussen van het GVU in Cuba reden. Op het eerste
gezicht zijn deze bussen redelijk ongeschonden. Wel wat
schuiframen aangebracht maar dat is in een land als Cuba een
overlevingsfactor. Deze DAF/van Hool dateert van 2002 met
kenteken BN-BL-89 en rugnummer 4906. Het eigen wagenparknummer van GVU was 906.
Als je denkt aan alle primitieve OV vormen die ook op Cuba
rijden dan is dit natuurlijk een heel opvallende verschijning.
En om nog even een eigen aanvulling te geven: ooit in de
Connexxion tijd in Haaglanden, om precies te zijn op 28 april
2009, organiseerde de personeelsvereniging een excursie naar het
GVU en kregen we de gelegenheid om een rondje te rijden met de
4912 en ik kan iedereen verzekeren dat dit een bijzondere
ervaring was, zie de foto uit 2009.
De 2e foto behoeft nauwelijks toelichting en ik adviseer iedereen om een andere touroperator te kiezen want, ondanks dat deze bus eruit ziet als een zeer modern voertuig met alle denkbare luxe aan boord, de hele weg staan is niet mijn manier van vakantie vieren.
Apps: Duizenden en duizenden apps zijn tegenwoordig beschikbaar, de een nog handiger dan de ander. Een app om foto's te maken zit standaard in elke smartphone en er zijn honderden varianten. Filters, collages, bijsnijden en vele andere bewerkingen zijn heel normaal geworden. Toch springt er zo nu en dan iets uit. Ik ontdekte de app CameraMX en merkte direct dat de foto's bijzonder scherp gemaakt worden ook al heb ik het gevoel dat ik het toestel niet 100 % stil hield. Alle denkbare bewerkingen zitten er in. Je kunt je foto's aanpassen maar ook opgenomen filmpjes knippen zodat je alleen de beste opgenomen stukken bewaard wat weer ruimtebesparend is of voorzie de boel van allerlei effecten. Ook kun je kiezen om bij het maken van een foto de app te laten zorgen voor meerdere foto's tegelijk te laten maken en die samen te voegen tot een animatie, een zogenaamde gif. De moeite waard om uit te proberen. Bekijk de mogelijkheden overzichtelijk op de webpagina over deze app
Hoe klinkt de
bel van een lingeriewinkel?
(zie voor het antwoord onderaan deze brief bij de Wijsheden)
Drie blondjes solliciteren voor de laatste beschikbare
plaats bij de politie. De inspecteur die de
selectieprocedure leidde keek naar de drie blondjes voor hem
en vroeg: 'Zo, jullie willen allemaal politiedetective
worden hè?'
De blondjes knikten alle drie heftig.
'Goed' zei de agent. Hij stond op, haalde een ordner uit de
kast en nam er een dossier uit, opende hem, nam er een foto
uit en zei: 'Om detective te kunnen worden, moet je kunnen
DETECTEREN. Je moet in staat zijn om in een oogopslag kleine
maar belangrijke details te zien zoals littekens, vlekken,
haarkleur enzovoort.'
Hij stak plots de foto vlak voor het gezicht van de eerste
blondine en trok de foto terug na twee seconden. 'En' zei
hij, ' heb jij iets bijzonders opgemerkt aan deze man?'
Het blondje zei direct, 'Ja natuurlijk. Hij heeft maar één
oog!'
De agent schudde zijn hoofd en zei: 'Natuurlijk heeft hij
maar één oog op deze foto! Het is een profielfoto, een
zijaanzicht! Jij bent afgewezen!'
Het blondje liet haar hoofd tussen de schouders zakken en
schuifelde naar buiten.
De agent draaide zich naar het tweede blondje, hield opnieuw
de foto twee seconden voor haar gezicht en vroeg: 'En jij?
Heb jij iets bijzonders aan deze man gezien?'
'Jazeker, hij heeft maar één oor!!'
De inspecteur sloeg met zijn hand tegen zijn hoofd en riep:
'Heb je dan niet gehoord wat ik tegen die andere dame zei?
Dit is een PROFIEL van die man zijn gezicht. Natuurlijk kan
je maar één oor zien! Jij bent ook afgewezen, verdwijn
maar!'
Schaapachtig vertrok ook het tweede blondje.
De agent draaide zich naar het derde en laatste blondje en
mompelde: 'Dit is waarschijnlijk tijdverlies, maar
vooruit....'
Hij hield ook bij haar de foto enkele seconden voor haar
gezicht en zei: 'OK, viel jou iets bijzonders op aan deze
man?'
Het blondje antwoordde: 'Het viel mij direct op dat deze man
contactlenzen draagt.'
De agent fronste de wenkbrauwen, keek nog eens naar de foto
en begon toen tussen de documenten van het dossier te
zoeken. Hij keek naar het blondje met een stomverbaasde
uitdrukking op zijn gezicht en zei: 'Je hebt het absoluut
juist! Zijn daderprofiel zegt inderdaad dat hij
contactlenzen draagt! Hoe kon jij dat in godsnaam zien op
deze foto?'
Het blondje zuchtte, rolde met haar ogen om zoveel onbegrip
en zei: 'Pfoeh! Met maar één oog en één oor kan hij toch
geen bril dragen!!'
Er staat een meisje in de volle tram en ze vraagt:
"Meneer mag ik alstublieft gaan zitten want ik ben zwanger?"
De man staat onmiddellijk op en antwoordt: "Natuurlijk jonge
dame!"
Maar als hij haar even later wat beter bekijkt zegt hij:
"Volgens mij ben je toch nog niet zo heel lang zwanger, want
ik zie nog niets."
Waarop het meisje antwoordt: " Oh, ik ben nog maar pas een
half uurtje zwanger en ik ben nog bekaf!"
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Antwoord op de bel van de lingeriewinkel: Stringelingeling!
Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden, maar ergens anders vind je het zeker niet.
Wanneer je niet kunt worden wat je wilt, wordt het tijd te waarderen wie je bent.
Wie geen tijd te verliezen heeft, hoeft zich nooit te haasten.