Nederland in Cuba:
Een
MB200 uit de Nederlandse stal, gefotografeerd in 2008 door Ronald op Cuba. Het
is de 3880 ooit rijdend voor Westnederland-ZWN-Connexxion, een DAF MB200-den
Oudsten maar dat weten we intussen wel.....Deze bus reed o.a. bij de vestiging
Nieuwegein en had daar het tourwagen nummer 55 zoals op de foto nog steeds te
lezen is. De 3880 was onderdeel van een grote serie wagens waarvan het deel 3864
t/m 3882 bij Westnederland actief was.
Hieronder als tweede foto de bus in de originele staat en de derde foto laat de
3880 zien als de latere 55. (met dank aan
www.busfoto.net)
Dat ook de
groene bussen op Cuba terrein winnen na de gele overmacht, kan niet
uitblijven zoals we hier zien op de foto van de 1046. Deze flink kaal
gemaakte DAF SB220 met een Berkhof carrosserie had kenteken BD-BH-72 en reed
oorspronkelijk in de omgeving van Hoorn voor de NZH. In 2007 stond de bus te koop bij Womy aan de
Moerdijk waarna deze bus weer opdook in 2010 te Cienfuegos op Cuba. Deze
DAF-Berkhof serie startte in 1995 bij de NZH en liep van wagen 1031 t/m
1069.
De 2e foto
laat zien waar je deze bus tegen kan komen, mits je natuurlijk op vakantie gaat naar
het sigarenparadijs.
Reclame:
Op Den Haag Centraal Station staat deze fraaie
Mercedes O408 te pronken. De foto van de 2283 is van de hand van Olaf Horn. Deze
bussen waren een kruising tussen een streekbus en een tourwagen. De serie liep
van de 2272 t/m de 2286 en werd geleverd aan ZWN waardoor er vervolgens een
sticker van Connexxion op verscheen. Later kreeg ZWN ook nog de serie 2307 -
2321 ter beschikking en eerder al de reeks 1097 t/m 1116. Allemaal Mercedes O408
bussen.
In Delft reden de 2307 t/m de 2311 en daarvan heb ik zelf 16 keer in de 2310 een
dienst gereden. Ook de 1106 t/m 1109 reden enige tijd in Delft. Op deze foto
staat een oproep om op de flanken van een bus reclameruimte te kopen en dat is
op de andere foto's eronder zeker gelukt.
Zo te zien mogelijk een HTM bus (de 308) met daarop een
bijzondere afbeelding die zo levensecht is dat je bijna hoopt dat de man klaar
is als de bus moet gaan rijden.....
Wat hoort bij de carrosserie en wat bij de reclame? De vraag die
in de reclame gesteld wordt, zegt genoeg. Ik zie trouwens ook zoveel
achterlichten dat ik vermoed dat ook daarvan niet alles echt is.....
Bas stuurt mij het volgende: "Het is een "Designline" gebouwde
bus, ik denk dat deze bussen alleen in het echt te zien zijn in Australië en
Nieuw Zeeland. Hierbij een voorbeeld als 2e foto, een MAN16-220-Orbitor."
Ingezonden door Arthur J.
Net als in de vorige busbrief heb ik hier een
busstation in beeld gebracht namelijk het oude busstation van Emmen. In 1965 is
dit station afgebroken en vervangen door een nieuw.
Op de 2e foto een trieste aanblik van een
afgebrande busgarage in Emmen in 1979. Meer informatie en ook diverse foto's kun
je vinden op deze
link.
Daaronder nog 3 foto's van de beroemde/beruchte
Fryskers.
Arthur schrijft: "Met veel bombarie werden deze
VDL-Volkswagen bussen in 2007 geïntroduceerd in Friesland. Zelfs hier bleken de
busjes te klein maar snel waren ze wel. Een hele dienst uitrijden kon niet door
de beperkte tankinhoud. Tussen de vroege en late diensten moest worden getankt
anders was de chauffeur van de laatste dienst de Sjaak bij gebrek aan diesel. In
Hoogeveen en Meppel zijn daarna nog een viertal wagens ingezet in de
Groningen-Drenthe kleuren in dienst bij Connexxion Taxi Service, volgens mij
waren het VDL Procity bussen. In eerste instantie werden de bussen door de RDW
afgekeurd vanwege de remmen. Connexxion verving de busjes in Fryslan al gauw
door grote bussen."
Hieronder de 3706, de 3707 en de 3711.
Met minder positieve publiciteit werden deze wagens in het begin opgezadeld: 'Connexxion Frysker busjes zorgen
voor gezondheidsklachten buschauffeurs' en 'niet alleen de chauffeurs
klagen, maar ook de passagiers. Met de Frysker-bussen is het al ruim vier jaar
hommeles. Over beide voortuigen bestonden trouwens al voor de aanschaf
twijfels.'
En om het eens goed duidelijk te maken en de Friese taal: 'Tsientallen bussjauffeurs fan
busmaatskippij Connexxion binne siik fan it riden op de minybussen fan it merk
Frysker. Se hawwe lêst fan de nekke, rêch, heupen, knibbels, earms en se hawwe
pineholle. Dat komt troch de minne fearing fan de buskes, de lytse kabine en de
stoel dy't net goed ynstelber is.'
Aanvulling van
Henk G:
Busstation Ws, de foto is van de opening in 1948, daarna volgde
in 1967 het overdekte station, zie foto hieronder.
Het huidige busstation staat op de nominatie om gesloopt te
worden, er komt nu een platform met 8 halteplaatsen, zo'n ding
zonder kraak of smaak, zeg maar.
Zou je voor de bussen naar links gaan, een paar 100 meter
doorlopen dan kom je bij de onze ex-stalling, het gebouw waar in
de jaren 80 het Noordelijk Bus Museum is gestart.
Politiebus 3957:
Een apart
hoofdstuk voor een aparte opvallende verschijning. U bent gewaarschuwd!
Eigenlijk hadden deze foto's niet misstaan in het hoofdstuk 'Reclame' maar het
leek mij geen bezwaar als ik er een eigen hoofdstuk van maakte. Deze Mercedes
O405 deed mee aan een publiciteitsoffensief van de politie. In opvallende
kleuren en het bekende ontwerp van de Hermandad was deze 3975 een echte
blikvanger. De bus stamt uit een populaire hoeveelheid Mercedes wagens met voor
die tijd een zeer herkenbaar uiterlijk, ooit wel beschouwd als de toenmalige standaardbus in het OV. De
eerste serie begon bij de 3950 en liep door tot de 3997. Daarna begon men weer
met Mercedes O405 bij
nummer 4350, maar toen ging het erop ook echt los tot de 4499, geen kleinigheid.
Op deze foto's zien we de 3957 poseren op Gouda station.
PS: tussenin zat bus 4299 dat wel een Mercedes was, te weten een experimentele
O408 op aardgas bij de FRAM. (bedankt Dick)
Politiebus 4589:
Henk G stuurde mij deze foto: "Bij de GADO
hadden ze de 4589 beplakt in politie kleuren, dat was ivm het samengaan van
gemeente en rijkspolitie. Ook de voorkant van de bus was beplakt, maar dat werd
vrij snel verwijderd want passagiers wilden niet geloven dat het een echte
dienstbus was. Ze dachten zeker dat het een boevenbus was......"