terug naar de
     
 8 oktober 2023

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
   
   
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Co (TP) - Vakantie (4x) - Marty - Abri's - Martijn - 4697 - Clips
 
Uitsmijters: 2x schoolbus - Pauze - Buurtbus
Busbioscoop: RET en Eurotunnel
Busbabbel: Nostalgie
 
 

Wat is het een zooitje overal. Het rammelt aan alle kanten en met 'het' bedoel ik eigenlijk alles want vertel mij nu eens wat er goed en positief gaat in ons land en in de wereld. Het antwoord is natuurlijk: de busbrief. We onthouden namelijk in veel gevallen de leuke dingen uit het verleden en daar maak ik in deze brieven dankbaar gebruik van. Want er was natuurlijk altijd wel wat om over te mopperen. Dat is menselijk want dieren en platen hoor je niet klagen terwijl die er het meeste recht op hebben....
Het is dus tijd voor een portie opgewekte nostalgie en dat gaat gebeuren want het begint gelijk goed met een foto uit 1964.


      
Goud van Oud:

Inderdaad is hier een bus te zien uit 1964 van de NACO (N.V. Nederlandsche Auto Car Onderneming). De NACO was een Noord Hollands bedrijf dat in 1924 met het OV begon. In 1940 opgenomen in de ATO (Algemeene Transport Onderneming) en viel zoals zo vele vervoerders onder de NS. Na diverse verschuivingen fuseerde men met de NZH dat later weer opging in Connexxion.
De bus op de foto is de 6743 die in 1961 in dienst kwam bij de NACO/Alkmaar. Het is een DAF zoals zichtbaar is op de foto met een den Oudsten opbouw. In juli 1972 eindigde de loopbaan bij de NACO en werd er door de NZH nog tot 1975 gebruik van gemaakt. Mogelijk daarna in handen van een particulier maar daarover zijn geen gegevens bekend.
Het wagenparknummer was in 2009 weer actueel als zijnde de bus op de 2e foto. Deze 6743 ging in 2019 van Veolia tijdelijk naar Breng en Hermes waarna in 2022 het doek viel en de wagen verkocht werd aan het buitenland.

      


       
TP en SRo/dLek:
In deze aflevering een blik op vervoer in een ver verleden met stoomschepen. Dat is terug te vinden in de naam want die luidt: NV Stoomboot-Reederij op de Lek. Opgericht voor het watertransport maar in 1921 werd ook wegtransport ingelijfd en een busdienst startte in 1923. In en rond de 2e wereldoorlog werd al samenwerking aangegaan met andere bedrijven in de regio waarna er na de oorlog een streekvervoerder opgericht werd met de naam TP oftewel Twee Provinciën. Weer later kwam alles onder de vlag van Westnederland terecht. Voor een andere korte toelichting verwijs ik graag naar een pagina van Museum Ridderkerk. En voor de liefhebber staat hieronder een film met daarin het hele verhaal in een half uurtje beeldend vertoond.

De foto is van een opvallende bus met volgens mij als bijnaam Scania-Sandwichbus. Het is blijkbaar een dubbeldekker maar ik vermoed dat bovenin de ruimte beperkt is, alleen ligplaatsen.....Als iemand meer informatie kan vertellen, graag. En gelukkig was daar Willem D. die mij voorzag van de nodige informatie. Dat is te vinden mét diverse foto's in busbrief 181.

 


       

Londen door Pieter Bakker:
Omdat ik deze brief begonnen ben met een Engelse dubbeldekker, kwam het erg goed uit dat Pieter Bakker heel recent een uitstapje in die richting maakte en mij voorzag van fraaie plaatjes. Op een zaterdag werd er gereden met de klassieke Routemasters uit de jaren 50 en 60 op lijn 38 vanaf het Victoria station. Er zouden vermoedelijk 24 bussen uit die tijd inzetten dus dat is voor Pieter reden om ter plaatse te gaan. Naast de foto van Blackie van het comedy programma 'On the buses' kun je links en rechts klikken voor videofragmenten.

Video, klik op foto

Video, klik op foto

Duitsland door Sam:
Ook Sam zag op vakantie een aparte bus. Hoezo apart? Gewoon een geleed model toch? Wat deze bus apart maakte is de treffende dubbelzinnige tekst op de achterzijde. "Hier siehst du das Ende vom Dieselbus"

Noorwegen door Theo:
Theo stuurde mij diverse foto's maar ik had (uiteraard) de meeste interesse in deze oldtimer Volvo voor deze busbrief.

Frankrijk door Edwin:
Deze niet meer rijdende personenbus heb ik in Zuid Frankrijk in het plaatsje Campagne gevonden. Het is een Peugeot maar verder kan ik hier niets over vertellen want ik stond achter een hek met honden als bewaking. Wie weet wil iemand deze wel hebben of opknappen voor een of ander doel.
Groet uit Almere van gepensioneerde buschauffeur Edwin K. Tot de volgende keer.


   
Marty Werkman:
Van de webmaster van OVinBoskoop kreeg ik een hoeveelheid foto's toegestuurd. Marty heeft op zijn eigen pagina een oproep geplaatst maar daar draag ik graag aan bij zodat hieronder de oproep ook plaats.
Zijn Pink Panter voorkeur wordt op de 2e foto nogmaals duidelijk rond de halte in zijn voortuin.

Alweer een oudere foto intussen is de gelegenheid waarbij Marty 25 jaar in dienst was en daarbij verrast werd met een aangepast haltebord.
Een collectors item staat er naast. In de vorige brief stond een origineel haltebord van Citosa en in deze aflevering is een originele aanduiding van WN oftewel Westnederland.


       
Haltes en Abri's:
Het is nog steeds geen probleem om bijzondere haltevoorzieningen te vinden. Ik werd op mijn wenken bediend door het televisieprogramma Close Up waar onlangs een documentaire te zien was over 'abri's' in Rusland. Architectonisch opvallende creaties die ik met alle plezier hier had laten zien. Helaas was dat digitaal niet mogelijk om die documentaire hier weer te geven. Even rondneuzen vond ik een afgeslankte versie die ik hieronder heb geplaatst zodat er toch een sfeerbeeld aanwezig is.

Daar onder zie je de traditionele foto's van de haltes zoals ik vele keren heb laten zien.

 

Openluchtmuseum ingestuurd door Ed B.

  Openluchtmuseum ingestuurd door Ed B.

Miniworld Rotterdam, ingestuurd door Piet van H.

  Onbekend

 


       
Tekeningen:
Van Martijn ontving ik een serie zelfgemaakte tekeningen waarvan ik elke volgende busbrief een exemplaar zal laten zien. Martijn ontwerpt deze tekeningen om in een game te gebruiken en hij geeft zelf een toelichting op het waarom en hoe.

Omdat ik voor een creatief project samen met iemand een bus wil gaan maken voor in een computerspel wat tegenwoordig heel populair is: Grand Theft Auto 5.
Dat spel klinkt misschien wat gewelddadig en niet helemaal als een plek voor een prachtige nostalgische bus maar tegenwoordig is dat spel online ook al op zo'n manier aangepast dat mensen het spel ook voor een soort dagelijks leven gebruiken maar dan anders. De één speelt een politieagent, de ander een buschauffeur, een crimineel, een ANWB medewerker. Dus voor die doelgroep is zo'n nostalgische bus natuurlijk wel prachtig. En ik zelf ben bezig met het opnemen van een videoclip met beeldmateriaal opgenomen in dat spel. Dus uiteraard wil ik in die video ook een aantal keren de bus een verschijning geven. Waarschijnlijk is deze informatie voor niet-gamers niet te volgen, maar ik ben er zelf erg enthousiast over en het heeft met mooie nostalgische bussen te maken, dus dat kan weinig kwaad om te vertellen denk ik.

Deze keer een tekening van lijn 11 naar Bavel van de BBA (Connex groep). En als je denkt dat het kenteken verzonnen is, heb je het mis want dit kenteken hoort bij de 143, een van Hool/A330 voertuig uit 2003. De foto/gif daaronder is een voorbeeld van de miniworld voor het computerspel.


      
4697:
Een beroemde oldtimer heeft de erkenning gekregen die de bus verdient. En plaatsje in het Rijksmuseum. Niet de bus zelf maar een fraaie foto in de galerie daar. Al in busbrief 8 in 2005 heb ik de 4697 een hoofdrol laten spelen maar ook in andere edities van de busbrieven duikt deze 'grand lady' op. In dit geval gaat het om de viering van 65 !!! jaar 4697. De 65e verjaardag van de WSM 4697 werd op 22-8-2023 gevierd in de OV-zaal van het Rijksmuseum. (met dank aan EBS collega Ton)
Het Haags Busmuseum heeft er veel aandacht aan geschonken en dat is te zien via deze pagina van de Stichting Haags Bus Museum. Ook op de pagina van de SVA is de geschiedenis van deze bus te lezen.

 

       
Clip:
In het dit filmpje (klik op de foto) laat een oosterse jongedame zien hoe je een reis in het OV heel persoonlijk kan maken. In ieder geval is houvast het kernwoord. 


       

Uitsmijter(s):
En weer een tweetal Amerikaanse schoolbussen. De eerste is een gedeelte van de aandrijving verloren om het voorzichtig te zeggen en op de 2e foto is een creatieve oplossing te zien door het fabriceren van een unieke combinatie bus versus caravan en nu dus iets wat lijkt op een camper.

De volgende 2 foto's spreken voor zich al heeft deze 'bromchauffeur' weinig ruimte voor nieuwe passagiers.
 

locatie: Baarle Nassau. Ingestuurd door Henk van L.

Buurtbus?


       
Busbabbel:

Als je werkzaam bent in het openbaar vervoer ben je bovenal gezegend met het ontmoeten van bijzondere mensen. In en rond je bus lopen mensen van allerlei pluimage. In je bus moet je opvallende mensen 'welkom' (goedendag is voldoende) heten met een uitgestreken gezicht want de klant is koning maar daarna moet je jezelf inhouden om niet steeds in de binnenspiegel te kijken naar zo'n opvallende verschijning. Soms een paradijsvogel, soms een onwelriekend individu en soms beide versies in 1 persoon. Openbaar vervoer, het woord zegt het al, is beschikbaar voor iedereen mits betalend natuurlijk dus je vervoert dagelijks een doorsnede van de maatschappij. Soms irritant doordat sommige mensen de weg kwijt zijn en dan hopen dat jij de weg wel weet. Mensen zijn per definitie bijzonder vergeleken met andere wezens op aarde. Wij vinden dieren in veel gevallen lief, leuk of aandoenlijk en arrogant denken wij dat we het meest ontwikkelde schepsel op aarde zijn. Fout! Een heel banaal voorbeeld: er is geen ander wezen op deze planeet dat toiletpapier nodig heeft. Heb je dat weleens opgemerkt? Maar de mens kan niet zonder die velletjes. In tijden van onrust zoals de recente coronapandemie, gingen mensen wc-papier hamsteren!!! Geen basisproducten, nee toiletrollen. Pakken vol werden opgeslagen. Dieren hamsteren tenminste essentiële voorzieningen zoals voedsel voor een aankomende winter bij voorbeeld maar wij....? Bang dat we anders niet zouden overleven? Dit voorgaande ter illustratie dat we niet zo'n grote mond moeten hebben over elkaar want afwijkingen zijn er genoeg in onze mensenwereld. Als je het komische daaraan wilt en kunt zien, heb je een prima baan in het OV.
Niet alleen bussen zijn tegenwoordig, vergeleken met vroeger, aangekleed met schreeuwende kleurrijke reclames maar de hele maatschappij is op hol geslagen. Ik ben een oud wormvormig aanhangsel, om het netjes uit te drukken, en opgegroeid in een heel overzichtelijke tijd waarin afwijken van de norm zelden gebeurde. Geen verdienste want ondanks de afgebakende maatschappij was het natuurlijk ook best saai. Gelukkig sloeg de stemming al snel om in de jaren zestig. Maar als je tegenwoordig rustig op een stationsplein je pauze hebt en je kijkt om je heen dan zie je soms alleen maar uitzonderingen. Of het nou over kleding gaat, haardracht, make-up of gezichtsuitdrukkingen, gevarieerder kan bijna niet lijkt mij maar zeg nooit nooit dus wie weet wat er nog aankomt.
Nu ik met pensioen ben mis ik dat uitzicht op de maatschappij wel maar gelukkig is er internet en televisie en ik spreek nog vaak collega's waardoor ik meer en meer door begin te krijgen dat ik niet moet denken dat ik wat mis want het bezig zijn met klanten is minimaal geworden door de automatisering en de krappere rittijden. Het romantische van het werk is niet vaak meer aanwezig. Er zijn gelukkig nog steeds collega's die daar toch nog werk van proberen te maken en ik hoop dan ook dat er genoeg chauffeurs blijven rondrijden om dit leuke facet van onze bedrijfstak voort te zetten.


     
Busbios(coop) film(pjes)

Opnieuw denk ik 2 leuke (korte) video fragmenten te kunnen laten zien. In 1984 werd er door vele ov-bedrijven campagne gevoerd om vandalisme te bestrijden. Ook toen al dus! Het eerste fragment is van de RET en in ruim 2 minuten komt de visie op vandalisme hier in beeld voorbij. Geniet van de sfeer van bijna 40 jaar geleden.

Daaronder staat een korte video over de Eurotunnel tussen Frankrijk en Engeland. Voor menigeen onbekend terrein vermoed ik dus leuk om eens te zien hoe de bus gebruik maakt van de trein. Ik had betere fragmenten gevonden maar de eigenaar had de toestemming om te delen op webpagina's voor deze video's ingetrokken. Nu dus een kort fragment maar voldoende om een indruk te krijgen.

 

 


       
      
 

Een vrouw komt bij de dokter, bont en blauw geslagen.
Dokter: "Wat is er gebeurd?"
Vrouw: "Dokter, elke keer als mijn man dronken thuiskomt slaat hij me in elkaar..."
Dokter: "Daar ken ik een zeer doeltreffende remedie tegen. Als uw man dronken thuiskomt, neem een kopje kamillethee en begin te gorgelen, gorgelen, gorgelen."
2 weken later komt de vrouw terug bij de dokter en zij ziet er herboren en fris uit.
Vrouw: "Dokter, dat is een geniale oplossing! Telkens als mijn man beschonken thuiskwam en ik kamillethee gorgelde, is er niets gebeurd!"
Dokter:"Zie je nu hoe eenvoudig het is om je mond te houden ?"

Een man gaat naar een dierenspeciaalzaak en vertelt de bediende dat hij een huisdier wil kopen dat alles kan. De bediende stelt een eerlijke hond voor.
De man antwoordt: "Kom nou, een hond?"
De bediende zegt: "Wat denkt u van een kat?"
De man antwoordt: "Absoluut geen kat, een kat kan in elk geval niet alles. Ik wil een huisdier dat alles kan."
De bediende denkt even na en zegt: "Ik weet het! Een duizendpoot!"
De man zegt: "Een duizendpoot? Ik kan me niet voorstellen dat een duizendpoot alles kan, maar goed.... Ik zal een duizendpoot proberen."
Hij krijgt de duizendpoot mee naar huis en zegt tegen de duizendpoot: "Maak de keuken schoon."
Een half uur later loopt hij de keuken in en.... het is er onberispelijk! Alle borden en al het bestek is gewassen, afgedroogd en weggezet, het aanrecht is schoon gemaakt en de vloer is in de was gezet. Hij is hoogst verbaasd.
Hij zegt tegen de duizendpoot: "Ga de woonkamer schoonmaken."
Twintig minuten later loopt hij naar de woonkamer. Het vloerkleed is netjes schoongemaakt, het meubilair is schoongemaakt en afgestoft, de kussens op de bank zijn opgeschud en de planten hebben water gekregen.
De man denkt bij zichzelf: "Zoiets bijzonders heb ik nog nooit gezien. Dit is echt een huisdier dat alles kan!"
Daarna zegt hij tegen de duizendpoot: "Ga naar de kiosk en haal een krant voor mij."
De duizendpoot gaat naar buiten. 10 minuten later.... geen duizendpoot. 20 minuten later.... geen duizendpoot. 30 minuten later..... geen duizendpoot.
Dan begint de man zich af te vragen wat er gaande is, de duizendpoot had toch binnen een paar minuten terug moeten zijn. 45 minuten later.... nog steeds geen duizendpoot!
Hij kan zich niet voorstellen wat er gebeurd kan zijn. Is de duizendpoot weggelopen? Is hij overreden door een auto? Waar is de duizendpoot? Dus gaat hij naar de voordeur, opent hem... en daar zit de duizendpoot.
De man zegt: "Hé !!!! Ik stuurde je 45 minuten geleden naar de kiosk om een krant voor me te halen. Wat is er aan de hand?!"
De duizendpoot zegt: "Ik ga al! Ik ga al, ik moet alleen nog even mijn schoenen aantrekken!"
 


   

Tot slot:
Het was mij een genoegen om weer een gevarieerde verzameling samen te stellen. Ik hoop dat jullie bij het bereiken van dit slotwoord een vermakelijke brief hebben kunnen lezen. Er zijn in Nederland slechts weinige bussen voorzien van een naam dus ik dacht er zelf maar wat aan te gaan doen. Ik heb het Westnederland embleem moeten verwijderen maar dat staat in ieder geval nog aan de zijkant natuurlijk.
Extra bijzonder is het feit dat ik met deze bus opgehaald ben toen ik met pensioen ging en daarbij de gelegenheid kreeg om mijn laatste rit te rijden in de enige echte busversie, de MB200. Met dank aan mijn hobbyvrienden.

Graag tot de volgende keer.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat de dingen in het leven die niets kosten, het meest waardevol zijn.

Waarom je hoofd laten hangen als je ook je schouders kunt ophalen.

Als er twee wegen zijn, neem dan de moeilijke want op de gemakkelijke is het meestal druk.

terug naar de