1f
Hier is duidelijk te zien dat deze historische dag
gehouden werd tijdens de Floriade in Zoetermeer. Een speciale pendeldienst
tussen verschillende punten in de regio en het terrein van de Floriade werd
onderhouden door gelede bussen waaronder deze 7106. De kont van de 4697 ook
eens in beeld want meestal staat de neus op de foto's....
Rechts naast de WSM-bus zie je midden op het
perron de 'totempaal' staan. Een kunstwerk om het gebied op te fleuren en ik
moet zeggen dat nu na al die jaren dat alles alweer ten gunste van nieuwbouw
verdwenen is, de totempaal nog steeds herinnerd wordt.
1g
Een andere vrijwilliger die zich ook sfeervol had
verkleed als zijnde een echte ouderwetse chauffeur met pet en geldtas (om
niet uit de toon te vallen in de museumbussen) was Peet van der Helm. Hier
op de gevoelige plaat vastgelegd op het voorterrein van de vestiging Delft.
1h
Foto
2a-2b-2c:
Station Den Haag CS, in die tijd
waarschijnlijk nog Staatsspoor genaamd. Zo te zien een wagen uit de 7600 serie
Leyland Werkspoor Den Oudsten, geflankeerd door zijn opvolgers, de
standaardbussen 8595 en 8446. De echte bolramers waren de series 4600, 4700,
4800 en 4900 maar deze 7600 serie behoort tot de naaste familie van de bolramers. De lijnvoering is gedateerd te noemen met de
lijnnummers 51, 52 en 53 dus de foto is in ieder geval van vóór
1983. Opvallend is het ook om te zien dat in die tijd alle wagens een
sticker aan de buitenzijde hadden waarmee aangegeven werd dat er betaald kon
worden met en bij een stempelautomaat. Later alleen nog in gelede wagens maar
toen ook een periode in de standaardbussen. Vooral tijdens de bijritten die we
in de spits deden in
Capelle a/d IJssel en Krimpen a/d IJssel was dit, door het grote aantal
reizigers, noodzakelijk. Nu worden deze vele passagiers alweer jaren vervoerd
met de Metro.
Deze foto lijkt in scène gezet dus misschien was er een
reden voor maar het kan ook puur toeval zijn, wie het weet mag het zeggen.
Op de 2e foto in dit hoofdstuk kom ik nog een keertje terug het
dienstrooster dat bij de foto's 1a t/m 1h is besproken. Hier een groepsfoto
van de 3 bussen die dit rooster reden in dat weekeinde, van links naar
rechts de 7639, de 4282 en de 4697 samen op het busplatform van Den Haag CS.
Om ook de 7639 even in de spotlights te zetten, hier een foto
van de bus zoals hij er oorspronkelijk uitzag. Ik vermoed dat de bus zojuist
in bezit van het Haag Bus Museum is gekomen op deze foto. De opname dateert
van 1991. In 1967 werd deze bus gebouwd, een Leyland den Oudsten en kwam in
dienst bij TP/RAGOM, verhuisde naar Westnederland in 1974 en is nu dus
eigendom van het HBM.
Foto
3a-3b:
Een fraaie foto van een echte
bolramer in actie in de jaren 60, de 4745. Sfeerbeelden ten top. Let op het
wegdek, neem maar van mij aan dat die keien (in de volksmond kinderhoofdjes
genoemd) zonder aanwezige luchtvering, zullen hebben gezorgd voor menige
wandelende nier en dat de uitdrukking "het hart in de keel hebben" uit die tijd
afkomstig is.
De plaats van handeling is de
Varkenmarkt in Den Haag. "De foto is gemaakt op het tientallen jaren
gebruikte eindpunt op de Varkensmarkt in Den Haag, dat is bij de Koorenbeurs
dus een zijstraat van de Prinsengracht. Alle bussen uit het Westland hadden
daar hun eindpunt. Daar kwam een eind aan toen het nieuwe Centraal Station
klaar was medio 1972 en er naar het nieuwe CS doorgereden werd". (tekst:
Ben te Pas).
"Bus 4745 staat hier op de Varkenmarkt in Den Haag, eind en
beginpunt van de jaren 60. Het gebouw dat boven de bus uitsteekt was het
kantoor van het Westeinde ziekenhuis". (tekst: Koos Dekkers)
Twee foto's en toch maar eentje. Links de foto uit busbrief 8 waarvan Eef
S. en Walter J. de plaats van handeling in Den Haag dachten te weten. Eef heeft
zoals ik al in de opening schreef zelfs het bewijs bijgeleverd en dat staat dan
als rechter foto in beeld. De Varkenmarkt toen en nu. De huidige
situatie zou je misschien niet als zodanig herkennen maar gelukkig kun je de
verticale glazen (portiek?) pui zien en even verderop nog net iets van het
kerkje.
Foto
4a-4b:
Nog een zwart/wit foto uit die tijd.
Hier de 4759 te zien op het Plein in Wateringen. Opvallende verschillen met foto 3 zijn
alleen de spiegel en het ontbreken van zo'n prachtig Leyland embleem op de
grille. Net boven de bus uit zie ik een uithangbord met daarop 7-up (lijkt me)
dus waarschijnlijk zat er ook al in die tijd en vette-hapspecialist. De
inrichting van het Plein heeft enige jaren terug een zeer ingrijpende
gedaantewisseling ondergaan en is er omwille van de goede vering van de huidige
generatie bussen, flink met agressieve verkeersdrempels gestrooid zodat wij dat
"heerlijke" ouderwetse gevoel van loskomen van je zitting nog regelmatig mogen
ervaren.
En is het dan niet ontzettend leuk om nog een foto te kunnen
plaatsen van exact dezelfde plek in Wateringen? En ook nog 1 nummer hoger
dan foto 4a namelijk hier de 4760. De 7-up is intussen gecombineerd met
Heineken bier en achter de 4760 zien we een voor die tijd nieuwe en moderne
bus, vermoedelijk uit de 2000-serie.
De beide 4700 wagens zijn gebouwd bij Werkspoor in Utrecht in
1959 en de 4759 deed dienst tot 31 december 1976 terwijl de 4760 het tot 7
april 1981 heeft volgehouden. Allebei zien uiteindelijk op de sloop bij het
CAB beland.
Tot slot:
Hopelijk hebben jullie met plezier
deze busbrief gelezen. Ik had ongetwijfeld meer kunnen vertellen als ik die tijd
bewust meegemaakt zou hebben maar dat is nou eenmaal niet het geval. Voor de
mensen onder ons die nog niet zo lang met bussen te maken hebben, is dit in
ieder geval een kennismaking met het recente verleden geweest en voor de ouderen
onder ons zorgt het misschien voor een "weet je nog wel" gesprek. Ik heb nog
een paar foto's van bolramers op voorraad dus kom ik er in een latere
busbrief wellicht nog eens op terug.
Klik op:
Groeten
terug naar de |
|