terug naar de
     
 21 februari 2022

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Aad - VAD - Abri's - Gedicht - NZH - Plaatsbewijzen - Reclame - Arno - Goeie Vraag - Extra
 
Uitsmijters: Sexy - De Bus
Busbioscoop: NZH bedrijfsfilm 1991
Busbabbel: Agressie?
 
 

Na een serie feestelijke dagen zoals Kerstmis, Oud en Nieuw en Valentijnsdag lijkt het mij de hoogste tijd om er nog een feestelijk moment aan vast te knopen.....de busbrief. En deze brief is weer tot de nok gevuld. Het briefleven wordt mij dan ook makkelijker gemaakt doordat meerdere lezers mij verrassen met materiaal en informatie. Daar ben ik heel blij mee want dat zorgt voor de variatie die ik zo graag presenteer. Bij deze dan ook hartelijk dank voor alle bijdragen. We beginnen weer met een van de oudste (dubbele betekenis) hoofdstukken want de eerste Goud van Oud verscheen in busbrief 119.


      
Goud van Oud:

Zoals gebruikelijk een sfeervolle afbeelding van een straatbeeld uit vervlogen tijden. Om precies te zijn is het 1949 op deze foto en we zien hier de 1e Middellandstraat in Rotjeknor. Deze naam roept al direct de vraag op....is er ook een 2e Middellandstraat? En laat dat nou waar zijn. Plaats van handelen is niet al te ver van het Centraal Station af en ook Diergaarde Blijdorp is op loopafstand. Tegenwoordig is het een drukke winkelstraat en via de link kun je dat bekijken. Zo druk als nu is het in die dagen niet maar dat heeft mogelijk met de nadagen van de 2e wereldoorlog te maken. Sowieso was geautomobiliseerd verkeer nog niet zo uitgebreid als vandaag de dag. Tegenwoordig ligt er een gescheiden rijbaan voor de trams en hebben de bomen ruimte moeten maken voor een bredere straatinrichting. Het openbaar vervoer bij de RET heeft trouwens ook wat ontwikkelingen meegemaakt en dan beperk ik me tot het uiterlijk. Van dit tramtype is er gelukkig eentje te bezoeken in het museum in Hilligersberg. De bus is gereserveerd en helaas is de kentekenplaat niet goed leesbaar maar het is een wagen uit een hele grote serie wagens gebouwd in 1938/1939 door Kromhout met een carrosserie van Verheul. Tijdens de oorlog hebben veel wagens uit deze serie gereden met een gasgenerator (zie o.a. busbrief 55 en busbrief 110). Helaas zijn er ook een flink aantal gesneuveld bij de bombardementen en bij diverse bussen kon de schade van de oorlog alsnog hersteld worden. In ieder geval is het uit dienst stellen van deze serie verspreid gegaan tussen 1942 en 1955.


       
Westnederland:
Aad is een medewerker van het Haags Busmuseum en hij vindt zo nu en dan foto's waarvan hij er onlangs 2 ingestuurd heeft voor deze rubriek. Op de eerste foto een wagen uit de toenmalige stadsdienst van Gorinchem. Deze stadsdienst werd in eerste instantie gereden door touringcarbedrijf van Elshout voor de EGAO (Eerste Giessendamse Autobus Onderneming v/h fa. W.A. van den Heuvel) met groene bussen maar werd in 1981 overgenomen door Westnederland. Het waren 3 bussen, alle drie Fiat/vanHool met bouwjaar 1979, die toen bij WN ook in het geel reden. In oktober 1987 nam Westnederland afscheid van deze wagens. Bus met nummer 50 op deze foto is aan particulieren verkocht in Schoonhoven (1993 en 2008), Halsteren (2014), Groningen (2015), Amsterdam (2010) en in 1994 omgebouwd tot camper. Een bezig baasje dus.

Een uitgebreide aanvulling van Dick van der Goot:
Omdat ik vanaf 1968 tot 1982 in Gorinchem woonde (althans mijn ouders, want zelf ging ik in 1970 in Delft studeren en had ik sindsdien meer een soort "weekendrelatie" met Gorinchem), trok het plaatje van de vroegere Westnederland/ex-EGAO-bus 50 direct mijn aandacht. Het klopt dat er drie van dat type Van Hool-FIAT-bussen op de stadsdienst Gorinchem hebben gereden, maar die waren niet alle drie pas in 1979 aangeschaft. Het betrof de bussen 46, 47 en 50. Van bus 46 herinner ik mij het bijzondere kenteken 00-02-AB. Bij verder zoeken op Internet naar informatie over deze drie bussen kwam ik een digitaal boekwerk over de geschiedenis van de (stads)bussen in Gorkum tegen. Dit boekwerk vermeldt de bouwjaren 1974, 1976 en 1978 voor respectievelijk de wagens 46, 47 en 50, en dat lijkt mij geloofwaardig (op andere punten trof ik echter een paar duidelijke onjuistheden in het boekje aan). Ook zijn de wagens 46 en 47 volgens mijn herinnering veel eerder dan in 1987 uit het wagenpark van Westnederland verdwenen; alleen de afgebeelde bus 50 is volgens mij vergeeld t.o.v. de oorspronkelijke groene kleur; de 46 en 47 kregen slechts Westnederland-stickers op hun groene lijf. Ter vervanging van deze wagens stuurde Westnederland al spoedig Delftse Leyland-stadsbussen (o.a. 5441) en Mercedes-midibussen (7006 en 7007) naar Gorinchem (er kwam ook een bus 7005 bij, maar dat was - waar wij het al heel lang geleden over hebben gehad, zie busbrief 52!! - niet de originele bus 7005, want die was al spoedig "total loss" geraakt, maar de ex-BBA 808/7041). Overigens heel mooi dat de verdere geschiedenis van bus 50 nog zo uitgebreid in kaart kon worden gebracht!

Dat de EGAO-stadsbussen eigendom van Elshout (touringcarbedrijf uit het nabijgelegen Giessen, ook wel aangeduid als Zwaluw Reizen) zouden zijn geweest, heb ik nog nooit eerder gehoord en kan ik dus niet bevestigen.

De 2e foto laat de 2087 zien op de Prinsengracht in Den Haag in een behoorlijk nieuwe conditie. Deze 2000 serie kwam binnen in 1970 als een moderne versie van de Leyland wagens van die tijd. In mijn onvolprezen archief vanaf 1983 vond ik het aantal van 8 diensten waarop ik met deze bus gereden heb. De Leylands waren niet de snelste wagens maar ik vond ze erg prettig rijden en zo lang ze in dienst waren probeerde ik wagens uit deze series (de 2300 serie was soortgelijk) mee te krijgen. In 1987 viel het doek. De wagen werd afgevoerd naar Ensign in Oostende.


       
Verenigde Autobus Diensten (het fusiebedrijf van de Veluwse [inclusief Salland] en Flevodienst):
(met dank aan Paul W.)

Omdat ik al een tijdje een paar foto's van VAD bussen in een mapje op de computer had staan, leek het mij wel aardig om ze maar eens op het internet te plaatsen in de vorm van een busbrief. Niet geschoten altijd mis toch? De eerste is een geposeerde foto van een Leyland/den Oudsten die in 1983 de eerste kilometers mocht gaan maken. Vaak zien we foto's van DAF/den Oudsten maar we mogen niet vergeten dat er ook in Woerden op een Leyland chassis werd gebouwd. Het wagenparknummer 55 slaat terug op busbedrijf Nefkens in Amersfoort dat aan de VAD voorafging en in 1983 ingelijfd werd. Deze 55 heeft dus het nummer 55 gedragen vanaf 1980 tot 1983 maar bij de VAD kreeg de wagen het nummer 1755. De bus bestaat nog steeds en is vanaf 1992 eigendom van de SVA.

De volgende 2 foto's laten de 3369 en de 3370 zien. Duidelijk zichtbaar zijn dit Volvo's met een opbouw van Hainje zoals veel stadswagens een soortgelijke CSA uitstraling hadden. De wagens stammen uit 1976 en reden de stadsdienst Zwolle. De bus op de zwart-wit foto is uiteindelijk in 1992 bij de brandweer Apeldoorn terechtgekomen terwijl de 3370 in 1990 via België naar Zaïre verscheept is. Leuk detail: In 2017 reed er weer een 3370 maar dan bij Breng, een VDL bus.

Een geheel andere uitstraling zien we op de 4e foto, misschien wel een toeruitstraling. Ook de VAD maar dan met een Leyland/Verheul die oorspronkelijk begon bij de Flevodienst in 1967 waarna in 1981 de VAD de bus overnam en afvoerde. In 1980 kreeg deze wagen een ander kenteken (48-SB-18), de reden is mijn niet bekend.

Aanvulling van Olaf Horn:
de foto is gemaakt bij het (inmiddels gesloopte) oude Ajax-stadion bij de Middenweg (Watergraafsmeer) in Amsterdam, daar stonden op het parkeerterrein buiten de spitsuren de extra spitsbussen voor de dienst naar Lelystad. Ook de bussen van de toenmalige VAD stonden daar geparkeerd. Hierbij 2 foto's van Flevodienst-VAD-bussen bij het v.m. Ajax-stadion in Amsterdam.

De laatste foto in dit hoofdstuk is nog een stadswagen maar dan zonder de bekende rode CSA uitmonstering die bij stadsvervoerders wel het beeld zouden blijven bepalen maar streekvervoerders die een stadsdienst onderhielden, gebruikten daar veelal 10 meter wagens voor zoals deze Leyland/den Oudsten of DAF/den Oudsten in de gele streekkleur. Zelf heb ik met veel wagens uit deze serie gereden op de stadsdienst in Delft zoals de 5643 t/m de 5648 en de 5676 t/m de 5681. Bussen uit 1975 die ook een heel positieve herinnering bij mij oproepen.


       
Haltes en Abri's:
De eerste 2 abri's zijn erg minimalistisch te noemen oftewel gewoon kale bouwsels. De linker foto kreeg ik van Dennis van D. en hij schreef dat het een locatie in Doetinchem betreft. Mijn vermoeden is dat het een abri is die in onbruik geraakt is en staat opgeslagen maar het wel een historisch modelletje. De rechter abri zal waarschijnlijk weinig passagiers van dienst zijn. Twee fietsplekken en 1 'stoeltje' is wel heel erg mager en dan mag je hopen dat de opening niet naar het westen gericht is.....

 
Zo kan het ook. Van een smerige plek is deze abri
in Brazilië veranderd in een aangenaam verblijf....
.....of je moet een hekel hebben aan de Simpsons. ;-)
  Op het eerste gezicht denk je dit is een bewerkte foto
maar als je op de foto klikt, krijg je een toelichting
 

 

 

 

 

 

 

 

      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 25e poëtische inzending.

Heel toepasselijk over kaartbewijzen waar in een verder hoofdstuk ook aandacht voor is. Arjen laat hier lezen dat een strippenkaart ooit tot bijzondere contacten kon leiden. En of ze nu nog steeds zijn meisje is? Dat laten we maar in het midden.


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH is het merk Leyland passé en staan er DAF bussen en ook enige Mercedes wagens afgebeeld, het jaartal is 1981. Ook is er sprake van een stempelautomaat. Meestal gebruikelijk in gelede bussen zodat er meerdere deuren voor het in- en uitstappen gebruikt konden worden en de passagiers zelf in deze machine konden laten stempelen. Trots laat de NZH op deze tekening weten dat het wagenpark al uit ruim 600 voertuigen bestaat.

Klik op de tekening voor een grotere versie.


      
Diversen:
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is een menselijke eigenschap en zeker voor een Nederlander. Meer nog wil een Nederlander liever dat dubbeltje helemaal niet uitgeven. En van dit soort types waren er toch regelmatig exemplaren te vinden in het OV. Al gauw na invoering van betalen met een strippenkaart, kwamen de eerste slimmeriken al in beeld door uit 2 gebruikte strippenkaarten de ongestempelde strippen te knippen en aan elkaar te plakken waardoor er weer een 'nieuwe' kaart ontstond. Er waren (en zijn) chauffeurs die plaatsbewijzen langs zagen komen en laten we maar vriendelijk zeggen: geen leesbril wilden gebruiken. Dat was dan mazzel voor de fraudeur. Maar er waren ook fanatiekere chauffeurs die niet in de maling genomen wilden worden en even het plaatsbewijs vastpakten en dan kwam de truc natuurlijk aan het licht. Het knip- en plakwerk raakte daardoor uit de mode en creatieve geesten bedachten dat je een strippenkaart ook een voorbewerking kon geven door heel dun de plaatsbewijzen te voorzien van kaarsvet, Labello of nagellak. De chauffeur stempelde de kaart en einde rit veegden ze de stempel er weer af. Dat ging heel vaak goed maar ook dan kon je tegen een ijverige chauffeur oplopen of als er controleurs instapten was het gedaan met de oplichting. Van bedrijfswegen had men nog een poging gewaagd om dit te bemoeilijken door inkt te gebruiken die rood stempelde en daarna door contact met papier in zwart verkleurde waardoor zichtbaar werd of het wel een echte kaart was. Dat was een zwakke poging want het bleef een lucratieve manier voor o.a. scholieren om hun zakgeld bij te spijkeren of eigenlijk te behouden.

Als je dus echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten had je in het verleden moeten reizen gezien de kolossale kosten van 8 cent en 7 cent in vermoedelijk de jaren 50.

   

 


      
Reclame:
En omdat elektrisch rijden nu 'hot' is, heb ik 2 oplossingen gevonden die heel doeltreffend zijn. En de derde foto is redelijk beroemd te noemen omdat deze reclame ooit voor veel ophef zorgde in de tijd dat er voor het eerst bussen met flinke reclame uitingen gingen rijden. Tot die tijd was dat ongebruikelijk. Er werd wel ooit op de dakrand reclame bevestigd, vooral op stadswagens, maar zo groot op beide zijden was voor die tijd waarschijnlijk qua printmogelijkheden moeilijk te realiseren. Deze 9649, een MB200/den Oudsten uit 1984, reed voor de NZH en zal mogelijk voor verwonderde blikken gezorgd hebben maar verder niet. Hooguit een enkele klacht van een wat conservatieve medemens. Zo'n 40 jaar geleden dachten we een vrije moraal te hebben ontwikkeld maar dan vergisten we ons danig want er waren natuurlijk nog gebieden in Nederland met mensen die deze wulpse blote reclame ongeschikt en ordinair vonden. En we zijn zoveel jaar verder maar nog steeds roepen dit soort reclames reacties op dus de vrije moraal is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weer aan het wegebben.....

Aanvulling van Olaf Horn:
De foto van de NZH-bus met die "blote dame" is door mij gemaakt in die tijd bij het Centraal Station in Amsterdam (Prins Hendrikkade). De ophef over die bewuste reclame is in die tijd nogal opgevallen op de Veluwe, daar mochten die bussen niet rijden en sommige chauffeurs die daar woonden, weigerden ook met die reclamebussen te rijden.

Aanvulling van Walter J.:
Ik las zonet bb 170, schitterend wederom!! Bij het zien van de bus met de FA reclame schoot me iets te binnen want die hadden wij ook. Jaaaaaaren geleden, op een zaterdag, deel 2 van een gebroken dienst: ik had lijn 125 korte slag van Vlaardingen naar het Marconiplein. Ik kreeg 's middags dezelfde bus mee die ik 's morgens ook gereden had. In de tussentijd was hij blijkbaar beplakt met de FAreclame. Ik begon mijn middagdienst op Vlaardingen Liesveld en hobbelde langzaam richting station Vlaardingen Oost. Daar wilde een meneer de bus verlaten maar dat lukte niet, de deuren gingen niet open: "Chauffeur!!! Doe eens open!!!!". Wat bleek, de reclameplakkers waren vergeten de FA juffrouw bij de achterdeur 'open te snijden', de hele zijkant zat dichtgeplakt inclusief de uitstapdeur. Met een balpen en een deursleutel hebben we staan klooien om een snee te creëren zodat de deuren open konden. Het was geen net gezicht natuurlijk dus bij terug in Delft de parkeerchef ingeseind en die heeft er toen melding van gemaakt.

 
     
 

       

Schi-Strabus:
Arno schrijft mij: Ik ben zo vrij geweest om je hierbij enkele foto's toe te sturen welke ik zelf heb gemaakt. Ik heb in de busbrieven nog niets gelezen over de Schi-Stra bus. Het exemplaar op onderstaande foto's komt uit een serie van 50 stuks voor de Duitse spoorwegen en wordt rijvaardig bewaard in het Spoorwegmuseum in Bochum-Dahlhausen. De Setra bussen S6 t/m S11 zijn mijn all time favoriete bussen. Vooral de S6 vind ik ontzettend leuk. Met de bus van Zuid-Nederland Reizen heb ik 4 jaar geleden vanuit Utrecht een excursie gemaakt naar het trambedrijf van Düsseldorf. Voor meer informatie is een Wikipedia pagina beschikbaar.
 

     
 

 


      
Vraag 1 - Lijnnummers:
Van Etienne kreeg ik een vraag over het omnummeren van lijnnummers en wel het moment waarop er (weer) van 3-cijferige lijnnummers overgegaan werd naar 2-cijferige. Ter verduidelijking: toen ik begin jaren tachtig begon op de bus waren het bij ons in Haaglanden hoofdzakelijk nummers in de 50. (zie de foto in het 2e hoofdstuk van Aad in deze brief) Dat werden daarna op 29 mei 1983 in verband met het in gebruik nemen van het communicatie netwerk van ESOfoon, nummers zoals b.v. 130, 129 en 121/133 en anderen.
In februari 2015 werd er weer flink omgenummerd en werden er clusters rond Den Haag ingesteld met 30, 40, 50, 60 nummers.
Nu de vraag van Etienne: In december 2005 of december 2006 ging het OV in Haaglanden op zijn kop, de lijnen in de 120-serie maakten toen gedeeltelijk plaats voor de lijnen in de 30-serie en ook de toenmalige 129 werd bijvoorbeeld geknipt.
Voor een historie van het lijnennet ben ik eigenlijk op zoek naar de plannen van destijds of de wijzigingen die toen hebben plaatsgevonden.
Is er iemand die Etienne kan helpen aan betere informatie b.v. in de vorm van een overzicht of een digitale folder? Info graag via het mailadres van de busbriefbode.

Aanvulling van Dick van der Goot:
Vanwege mijn vroegere betrokkenheid bij het WROOV-onderzoek (het regelmatig weerkerende onderzoek op basis waarvan de opbrengsten van strippenkaarten, ster-abonnementen e.d. werden verdeeld over concessies) heb ik in ieder geval voor de jaren 2003 t/m 2010, en ook voor een aantal daaraan voorafgaande jaren, overzichten gemaakt van alle lijnen per concessie; die hadden doorgaans betrekking op de maand november omdat in die periode de benodigde enquêtes werden gehouden. Als je dan bijvoorbeeld de lijsten voor 2004 en 2005 met elkaar vergelijkt, heb je normaliter de wijzigingen per december 2004 te pakken. Deze gegevens zijn (vóór omstreeks 2009) niet digitaal beschikbaar, maar staan wel in boekwerken die destijds voor het Ministerie van Verkeer/Infrastructuur & Waterstaat en andere direct betrokkenen, in kleine oplage, zijn vervaardigd.
 

Vraag 2 - Te water gelaten bussen:
Van Ton kreeg ik de vraag of ik hem kon helpen aan informatie over zogenaamde 'flippers', bussen die door een ongeval of nalatigheid (handrem) zijn gaan zwemmen. In vorige busbrieven staan er een aantal afgebeeld maar ook daar zijn de feiten beperkt omdat het al heel lang geleden is.
Ton schreef mij: Dank voor de WSM foto's (red: zie busbrief 3) maar ik zoek de juiste datum van deze ongevallen.
Ik kijk veel op Delpherkranten maar het is moeilijk zoeken en er zijn zoveel bussen in de sloot beland in de 50er en 60er jaren, dus je weet niet welk krantenstripje van Delpher bij welke foto hoort. De Crossley heeft wel mijn voorkeur, dat waren mooie bussen.
Misschien zijn er hobbyisten die zich hebben gespecialiseerd in Crossley ongevallen. Overigens zoek ik ook naar meer info van b.v. BBA bussen in de problemen. Het BBA archief heeft helaas geen data bijgehouden, jammer. De WSM 2780 te water heb ik wel in een Delpher tekststripje zonder foto gevonden: 12-03-1963 te Schipluiden maar ja of dat deze bus is....?
Als iemand de moeite wil nemen hierover iets te melden, wordt dat zeer op prijs gesteld. Info graag via het mailadres van de busbriefbode.


Op de eerste foto staat een trotse reclameman. Deze oldtimer cabriobus heeft er weer een nieuwe functie bij. Het is de 6674, een DAF/MB200 uit 1977. In dienst van NZH, later NZH Travel met nummer 709 tot 1988 waarna een andere werkgever werd gevonden bij o.a. TCR onder nummer 46.

Op de tweede foto staat een bericht van Twitter over een memorabel moment want deze 'busfabriek' heeft vanaf 1907 de Hainje carrosserie van vele bussen vervaardigd. Later werd de naam gewijzigd en heette het bedrijf Berkhof Heerenveen. In 1998 werd Berkhof overgenomen door VDL en nu dus einde oefening als busbouwer. Weer een aderlating, een afsluiting van een fraaie periode van meer dan honderd jaar.

Als 3e 'nieuwtje' een aandachtspunt voor liefhebbers van miniatuurbussen e.a. (dank aan o.a. Arno)
Het bedrijf Artitec heeft de 2022 folder uitgebracht met daarop alle beschikbare modellen en de nieuwe aanwinsten. Te groot om te laten zien als foto dus via de link krijg je alles in beeld.

             


       

Uitsmijter(s):

De eerste foto laat een bus uit Brazilië zien van een bedrijf dat een naam hanteert waarover bij ons in Europa vragen gesteld zouden worden. Misschien wordt er wel aan paaldansen gedaan in het gangpad.....;-)

De 2e foto laat een promotie plaatje zien van wat ooit een televisieprogramma was in navolging van o.a. Big Brother met de 'De Bus'. De titelsong was van de Golden Earring en heette/heet Miles away from nowhere. (YouTube)
Voor meer toelichting kun je kijken op de link van Wikipedia of Beeld en Geluid.

 
 

       
Busbabbel:
Het is misschien aardig om weer eens uit eigen ervaring een voorval op te duiken voor ik het misschien ooit ga vergeten. Het speelt zich af in Bergschenhoek in de zomer van pakweg 1989. Ik reed daar met een echte bus, een MB200, lijn 170 van Leiden via Zoetermeer naar Rotterdam CS. Een mooie lange rit met veel activiteit wat passagiers betreft maar ook de omgeving en het verkeer waren dusdanig dat het altijd een populaire lijn was waar je je nooit verveelde. Deze keer zorgde een automobilist ervoor dat ik het na zoveel jaar nog steeds kan vertellen hoe onzinnig sommige mensen zich gedragen. Nogmaals, ik reed door Bergschenhoek komende vanaf Berkel en ik naderde de weg dwars door het dorp. Bij een kruising keek ik naar rechts maar zag een auto nog redelijk ver van de kruising aan komen rijden dus ik nam aan dat ik dan niet persé hoefde te stoppen. Omdat ik het dorp in kwam rijden, zorgde ik dat mijn snelheid niet aan de hoge kant was en dat bleek later de oorzaak te zijn waardoor de betreffende automobilist vond dat ik hem geen voorrang verleende. Maar goed, gedane zaken enz. Dit was op dat moment dat ik de kruising passeerde niet actueel voor mij, ik was mij van geen kwaad bewust maar ik vond het toch vreemd dat er achter mij een auto zat die toeterde, lichtsignalen gaf en pogingen deed om mij in te halen. Ik wist op dat moment niet waarom maar ik kreeg wel door dat het om mij ging. Goeie raad is duur en ik hoopte dat ik bij de volgende halte niet hoefde te stoppen zodat ik die auto achter mij kon laten zigzaggen. De eerste halte ging prima maar toen ging het mis zoals natuurlijk te verwachten viel. Er stond iemand die meewilde. Ik reed naar de halte en hield rekening met wat waarschijnlijk zou gaan komen. En ja hoor, de auto zag zijn kans schoon en parkeerde schuin voor mij zodat ik niet meer weg kon. De passagier bij de halte was ingestapt dus ik hield daarna de voordeur dicht en ik schoof mijn raampje open. De man beende op hoge poten naar mijn bus en aangekomen bij mijn raampje zei ik beleefd goedemiddag maar de man stak zonder groet van wal. "Wie denk je wel dat je bent? Je hebt mij geen voorrang verleend en dat pik ik niet". Ik zal hem vermoedelijk schaapachtig hebben aangekeken want ik was mij nog steeds van geen kwaad bewust. "Waar dan?" vroeg ik verbouwereerd. Hij gaf aan waar ik eerder in dit relaas al naar verwezen heb. Ik zei hem dat ik dat zeker niet opzettelijk gedaan had en ik verontschuldigde mij. Dat was blijkbaar waar het hem om te doen was en met de woorden 'niet meer doen' stapte hij weer in z'n auto en reed weg. Al die moeite, al dat gedoe was dus met het woord 'sorry' opgelost. Zijn rijstijl achter mij deed mij vermoeden dat ik een zeer agressieve man kon verwachten maar het liep dus met een sisser af. Wie weet leest deze meneer dit verhaal, je weet maar nooit, en dan wil ik hem nogmaals vragen om nooit meer mensen te belagen voor zoiets onnozels.


     
Busbios(coop) film(pjes)
NZH bedrijfsfilm 1991

Waarschijnlijk hoofdzakelijk interessant voor oud NZH werknemers maar toch wil ik hier de film laten zien omdat het toch ook voor anderen een aardig tijdsdocument is.

Aanvulling van Dick van der Goot:
Leuke NZH-film op het eind! 't Was een boeiende tijd in 1991, en wat is er sindsdien weer veel veranderd! Ik zat al te denken wie die "directeur" nou was, want ik kende in die tijd aardig wat mensen aan de top van de OV-bedrijven, en deze man kwam mij wel ergens bekend van voor ...... aan het eind kwam pas uit dat het allemaal acteurs waren; knap in elkaar gezet!

 


       
      

                         

Drie vrouwen overlijden samen bij een verkeersongeval. Ze komen aan in de hemel en Petrus komt naar hun toe.
Hij zegt: "Er is hier maar 1 regel en die moet je altijd volgen en dat is "trap niet op de eendjes."
De vrouwen gaan naar binnen en ja hoor allemaal eendjes, je kon er bijna niet naast stappen.
Een half uurtje later trapt de eerste vrouw al op een eendje en jawel, eendje dood.
Petrus komt er gelijk al aan met een lelijke man. Hij ketent ze aaneen en zegt: "Voor straf moet jij tot in de eeuwigheid vastgeketend blijven aan deze lelijke man."
De andere vrouwen zijn nu heel voorzichtig geworden maar een drietal maanden later heeft de tweede ook op een eendje gestaan en ja hoor, Petrus komt er al aan met weer een lelijke man en ook zij wordt vastgeketend tot in de eeuwigheid.
De derde vrouw nu heeeeeeel voorzichtig, loopt na 6 maanden nog altijd rond en ze heeft nog steeds niet op een eendje getrapt.
Plots staat Petrus voor haar neus met een knappe jonge gast, een echte Chippendale. Hij ketent hen vast en vertrekt. "Wel ja zegt de vrouw verrast, wat heb ik gedaan om deze kanjer te verdienen?"
"Wat jij gedaan hebt, weet ik niet" zegt de jonge knappe kerel, "maar ik had op een eendje getrapt."

Een jongen en een meisje zitten op een bankje in het park.
Opeens vraagt het meisje: ‘Wil je zien waar ik aan mijn blindedarm ben geopereerd?’
‘Ja hoor', zegt de jongen nieuwsgierig.
Het meisje wijst naar boven en zegt:
‘Daar in dat grote gebouw met die lichtjes op de dertiende verdieping.’

 


   

Tot slot:
Voor zo'n eerste editie in dit nieuwe jaar mag ik wel zeggen dat de beschikbare kopij mij om de oren vloog. Hiervoor mijn dank uiteraard. Zelfs zodanig dat ik een uitgebreid onderwerp over de DAF/MB200 met nummer 6687 moet bewaren tot de volgende brief. In ieder geval iets om naar uit te kijken en hopelijk doen jullie dat dan ook. Corona is de dagelijkse gang van zaken minder aan het belasten maar nu ik dit schrijf beukt de wind met windkracht 11 heel Nederland bijna omver dus hou je vast doe voorzichtig.Graag tot de volgende keer.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Mensen maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Het brein is als een parachute, het werkt alleen als het open staat.

Eén keer per jaar zitten duizenden van onze landgenoten slecht behuisd,
zijn slecht gekleed en slecht gevoed. Ze noemen dat ‘vakantie’.

 

terug naar de