Zoals gebruikelijk een sfeervolle afbeelding van
een straatbeeld uit vervlogen tijden. Om precies te zijn is het
1949 op deze foto en we zien hier de 1e Middellandstraat in
Rotjeknor. Deze naam roept al direct de vraag op....is er ook
een 2e Middellandstraat? En laat dat nou waar zijn. Plaats van
handelen is niet al te ver van het Centraal Station af en ook
Diergaarde Blijdorp is op loopafstand. Tegenwoordig is het
een drukke winkelstraat
en via de link kun je dat bekijken. Zo druk als nu is het in die
dagen niet maar dat heeft mogelijk met de nadagen van de 2e
wereldoorlog te maken. Sowieso was geautomobiliseerd verkeer nog
niet zo uitgebreid als vandaag de dag. Tegenwoordig ligt er een
gescheiden rijbaan voor de trams en hebben de bomen ruimte
moeten maken voor een bredere straatinrichting. Het openbaar
vervoer bij de RET heeft trouwens ook wat ontwikkelingen
meegemaakt en dan beperk ik me tot het uiterlijk. Van dit
tramtype is er gelukkig eentje te bezoeken in het museum in
Hilligersberg. De bus is gereserveerd en helaas is de
kentekenplaat niet goed leesbaar maar het is een wagen uit een
hele grote serie wagens gebouwd in 1938/1939 door Kromhout met
een carrosserie van Verheul. Tijdens de oorlog hebben veel
wagens uit deze serie gereden met een gasgenerator (zie o.a.
busbrief 55
en busbrief 110).
Helaas zijn er ook een flink aantal gesneuveld bij de
bombardementen en bij diverse bussen kon de schade van de oorlog
alsnog hersteld worden. In ieder geval is het uit dienst stellen van
deze serie verspreid gegaan tussen 1942 en 1955.
Westnederland:
Aad is een medewerker van het Haags
Busmuseum en hij vindt zo nu en dan foto's waarvan hij er onlangs 2 ingestuurd
heeft voor deze rubriek. Op de eerste foto een wagen uit de toenmalige
stadsdienst van Gorinchem. Deze stadsdienst werd in eerste instantie
gereden door touringcarbedrijf van Elshout voor de EGAO (Eerste
Giessendamse Autobus Onderneming v/h fa. W.A. van den Heuvel) met groene
bussen maar werd in 1981 overgenomen door Westnederland. Het waren 3
bussen, alle drie Fiat/vanHool met bouwjaar 1979, die toen bij WN ook in het
geel reden. In oktober 1987 nam Westnederland afscheid van deze wagens.
Bus met nummer 50 op deze foto is aan particulieren verkocht in
Schoonhoven (1993 en 2008), Halsteren (2014), Groningen (2015),
Amsterdam (2010) en in 1994 omgebouwd tot camper. Een bezig baasje dus.
Een uitgebreide aanvulling van Dick van der
Goot:
Omdat ik vanaf 1968 tot 1982 in Gorinchem woonde (althans mijn ouders,
want zelf ging ik in 1970 in Delft studeren en had ik sindsdien meer een
soort "weekendrelatie" met Gorinchem), trok het plaatje van de vroegere
Westnederland/ex-EGAO-bus 50 direct mijn aandacht. Het klopt dat er drie
van dat type Van Hool-FIAT-bussen op de stadsdienst Gorinchem hebben
gereden, maar die waren niet alle drie pas in 1979 aangeschaft. Het
betrof de bussen 46, 47 en 50. Van bus 46 herinner ik mij het bijzondere
kenteken 00-02-AB. Bij verder zoeken op Internet naar informatie over
deze drie bussen kwam ik een digitaal boekwerk over de geschiedenis van
de (stads)bussen in Gorkum tegen. Dit boekwerk vermeldt de bouwjaren
1974, 1976 en 1978 voor respectievelijk de wagens 46, 47 en 50, en dat
lijkt mij geloofwaardig (op andere punten trof ik echter een paar
duidelijke onjuistheden in het boekje aan). Ook zijn de wagens 46 en 47
volgens mijn herinnering veel eerder dan in 1987 uit het wagenpark van
Westnederland verdwenen; alleen de afgebeelde bus 50 is volgens mij
vergeeld t.o.v. de oorspronkelijke groene kleur; de 46 en 47 kregen
slechts Westnederland-stickers op hun groene lijf. Ter vervanging van
deze wagens stuurde Westnederland al spoedig Delftse Leyland-stadsbussen
(o.a. 5441) en Mercedes-midibussen (7006 en 7007) naar Gorinchem (er
kwam ook een bus 7005 bij, maar dat was - waar wij het al heel lang
geleden over hebben gehad, zie busbrief 52!! - niet de originele bus
7005, want die was al spoedig "total loss" geraakt, maar de ex-BBA
808/7041). Overigens heel mooi dat de verdere geschiedenis van bus 50
nog zo uitgebreid in kaart kon worden gebracht!
Dat de EGAO-stadsbussen eigendom van Elshout (touringcarbedrijf uit het
nabijgelegen Giessen, ook wel aangeduid als Zwaluw Reizen) zouden zijn
geweest, heb ik nog nooit eerder gehoord en kan ik dus niet bevestigen.
De 2e foto laat de 2087 zien op de Prinsengracht in Den
Haag in een behoorlijk nieuwe conditie. Deze 2000 serie kwam binnen in
1970 als een moderne versie van de Leyland wagens van die tijd. In mijn
onvolprezen archief vanaf 1983 vond ik het aantal van 8 diensten waarop
ik met deze bus gereden heb. De Leylands waren niet de snelste wagens
maar ik vond ze erg prettig rijden en zo lang ze in dienst waren
probeerde ik wagens uit deze series (de 2300 serie was soortgelijk)
mee te krijgen. In 1987 viel het doek. De wagen werd afgevoerd naar Ensign in Oostende.
Verenigde Autobus Diensten (het fusiebedrijf van de
Veluwse [inclusief Salland] en Flevodienst):
(met dank aan Paul W.)
Omdat ik al een tijdje een paar foto's van
VAD bussen in een mapje op de computer had staan, leek het mij wel
aardig om ze maar eens op het internet te plaatsen in de vorm van een
busbrief. Niet geschoten altijd mis toch? De eerste is een geposeerde
foto van een Leyland/den Oudsten die in 1983 de eerste kilometers mocht
gaan maken. Vaak zien we foto's van DAF/den Oudsten maar we mogen niet
vergeten dat er ook in Woerden op een Leyland chassis werd gebouwd. Het
wagenparknummer 55 slaat terug op busbedrijf Nefkens in Amersfoort dat
aan de VAD voorafging en in 1983 ingelijfd werd. Deze 55 heeft dus het
nummer 55 gedragen vanaf 1980 tot 1983 maar bij de VAD kreeg de wagen
het nummer 1755. De bus bestaat nog steeds en is vanaf 1992 eigendom van
de SVA.
De volgende 2 foto's laten de 3369 en de 3370
zien. Duidelijk zichtbaar zijn dit Volvo's met een opbouw van Hainje
zoals veel stadswagens een soortgelijke CSA uitstraling hadden. De
wagens stammen uit 1976 en reden de stadsdienst Zwolle. De bus op de
zwart-wit foto is uiteindelijk in 1992 bij de brandweer Apeldoorn
terechtgekomen terwijl de 3370 in 1990 via België naar Zaïre verscheept
is. Leuk detail: In 2017 reed er weer een 3370 maar dan bij Breng, een
VDL bus.
Een geheel andere uitstraling zien we op de 4e foto,
misschien wel een toeruitstraling. Ook de VAD maar dan met een Leyland/Verheul
die oorspronkelijk begon bij de Flevodienst in 1967 waarna in 1981 de
VAD de bus overnam en afvoerde. In 1980 kreeg deze wagen een ander
kenteken (48-SB-18), de reden is mijn niet bekend.
Aanvulling van Olaf Horn:
de foto is gemaakt bij het (inmiddels gesloopte) oude Ajax-stadion bij
de Middenweg (Watergraafsmeer) in Amsterdam, daar stonden op het
parkeerterrein buiten de spitsuren de extra spitsbussen voor de dienst
naar Lelystad. Ook de bussen van de toenmalige VAD stonden daar
geparkeerd. Hierbij 2 foto's van Flevodienst-VAD-bussen bij het v.m.
Ajax-stadion in Amsterdam.
De laatste foto in dit hoofdstuk is nog een stadswagen
maar dan zonder de bekende rode CSA uitmonstering die bij stadsvervoerders
wel het beeld zouden blijven bepalen maar streekvervoerders die een stadsdienst onderhielden,
gebruikten daar veelal 10 meter wagens voor zoals deze Leyland/den
Oudsten of DAF/den Oudsten in de gele streekkleur. Zelf heb ik met veel wagens uit deze serie
gereden op de stadsdienst in Delft zoals de 5643 t/m de 5648 en de 5676
t/m de 5681. Bussen uit 1975 die ook een heel positieve herinnering bij mij
oproepen.
Haltes en Abri's:
De
eerste 2 abri's zijn erg minimalistisch te noemen oftewel gewoon
kale bouwsels. De linker foto kreeg ik van Dennis van D. en hij
schreef dat het een locatie in Doetinchem betreft. Mijn vermoeden is
dat het een
abri is die in onbruik geraakt is en staat opgeslagen maar het wel
een historisch modelletje. De rechter abri zal waarschijnlijk weinig
passagiers van dienst zijn. Twee fietsplekken en 1 'stoeltje' is wel
heel erg mager en dan mag je hopen dat de opening niet naar het
westen gericht is.....
|
|
|
Zo kan het ook. Van een smerige plek is deze abri
in Brazilië veranderd in een aangenaam verblijf....
.....of je moet een hekel hebben aan de Simpsons. ;-) |
|
Op het eerste gezicht denk je dit is een bewerkte foto
maar als je op de foto klikt, krijg je een toelichting |
|
|
|
|
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 25e poëtische inzending.
Heel toepasselijk over kaartbewijzen waar in een
verder hoofdstuk ook aandacht voor is. Arjen laat hier lezen dat een
strippenkaart ooit tot bijzondere contacten kon leiden. En of ze nu
nog steeds zijn meisje is? Dat laten we maar in het midden.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH
is het merk Leyland passé en staan er DAF bussen en ook enige
Mercedes wagens afgebeeld, het jaartal is 1981. Ook is er sprake
van een stempelautomaat. Meestal gebruikelijk in gelede bussen
zodat er meerdere deuren voor het in- en uitstappen gebruikt
konden worden en de passagiers zelf in deze machine konden laten
stempelen. Trots laat de NZH op deze tekening weten dat het
wagenpark al uit ruim 600 voertuigen bestaat.
Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Diversen:
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is een menselijke
eigenschap en zeker voor een Nederlander. Meer nog wil een
Nederlander liever dat dubbeltje helemaal niet uitgeven. En van
dit soort types waren
er toch regelmatig exemplaren te vinden in het OV. Al gauw na
invoering van betalen met een strippenkaart, kwamen de eerste
slimmeriken al in beeld door uit 2 gebruikte strippenkaarten de
ongestempelde strippen te knippen en aan elkaar te plakken
waardoor er weer een 'nieuwe' kaart ontstond. Er waren
(en zijn) chauffeurs die plaatsbewijzen langs zagen komen en laten we maar
vriendelijk zeggen: geen leesbril wilden gebruiken. Dat was dan
mazzel voor de fraudeur. Maar er waren ook fanatiekere chauffeurs
die niet in de maling genomen wilden worden en even het plaatsbewijs vastpakten en dan kwam de truc
natuurlijk aan het licht. Het knip- en plakwerk raakte daardoor
uit de mode en creatieve geesten bedachten dat je een
strippenkaart ook een voorbewerking kon geven door heel dun de
plaatsbewijzen te voorzien van kaarsvet, Labello of nagellak. De
chauffeur stempelde de kaart en einde rit veegden ze de stempel
er weer af. Dat ging heel vaak goed maar ook dan kon je tegen
een ijverige chauffeur oplopen of als er controleurs instapten
was het gedaan met de oplichting. Van bedrijfswegen had men nog
een poging gewaagd om dit te bemoeilijken door inkt te gebruiken
die rood stempelde en daarna door contact met papier in zwart
verkleurde waardoor zichtbaar werd of het wel een echte kaart
was. Dat was een zwakke poging want het bleef een
lucratieve manier voor o.a. scholieren om hun zakgeld bij te
spijkeren of eigenlijk te behouden.
Als je dus echt voor een dubbeltje op de eerste rang
wil zitten had je in het verleden moeten reizen gezien de
kolossale kosten van 8 cent en 7 cent in vermoedelijk de jaren
50.
Reclame:
En omdat elektrisch rijden nu
'hot' is, heb ik 2 oplossingen gevonden die heel doeltreffend
zijn. En de derde foto is redelijk beroemd te noemen omdat deze
reclame ooit voor veel ophef zorgde in de tijd dat er voor het
eerst bussen met flinke reclame uitingen gingen rijden. Tot die
tijd was dat ongebruikelijk. Er werd wel ooit op de dakrand
reclame bevestigd, vooral op stadswagens, maar zo groot op beide
zijden was voor
die tijd waarschijnlijk qua printmogelijkheden moeilijk te realiseren. Deze 9649, een
MB200/den Oudsten uit 1984, reed voor de NZH en zal mogelijk
voor verwonderde blikken gezorgd hebben maar verder niet.
Hooguit een enkele klacht van een wat conservatieve medemens.
Zo'n 40 jaar geleden dachten we een vrije moraal te hebben
ontwikkeld maar dan vergisten we ons danig want er waren
natuurlijk nog gebieden in Nederland met mensen die deze wulpse
blote reclame ongeschikt en ordinair vonden. En we zijn zoveel
jaar verder maar nog steeds roepen dit soort reclames reacties op
dus de vrije moraal is met aan zekerheid grenzende
waarschijnlijkheid weer aan het wegebben.....
Aanvulling van Olaf Horn:
De foto van de NZH-bus met die "blote dame" is door mij
gemaakt in die tijd bij het Centraal Station in Amsterdam (Prins
Hendrikkade). De ophef over die bewuste reclame is in die tijd
nogal opgevallen op de Veluwe, daar mochten die bussen niet
rijden en sommige chauffeurs die daar woonden, weigerden ook met
die reclamebussen te rijden.
Aanvulling van Walter J.:
Ik las zonet bb 170, schitterend wederom!! Bij het zien van de
bus met de FA reclame schoot me iets te binnen want die hadden
wij ook. Jaaaaaaren geleden, op een zaterdag, deel 2 van een
gebroken dienst: ik had lijn 125 korte slag van Vlaardingen naar
het Marconiplein. Ik kreeg 's middags dezelfde bus mee die ik 's
morgens ook gereden had. In de tussentijd was hij blijkbaar
beplakt met de FAreclame. Ik begon mijn middagdienst op
Vlaardingen Liesveld en hobbelde langzaam richting station
Vlaardingen Oost. Daar wilde een meneer de bus verlaten maar dat
lukte niet, de deuren gingen niet open: "Chauffeur!!! Doe eens
open!!!!". Wat bleek, de reclameplakkers waren vergeten de FA
juffrouw bij de achterdeur 'open te snijden', de hele zijkant
zat dichtgeplakt inclusief de uitstapdeur. Met een balpen en een
deursleutel hebben we staan klooien om een snee te creëren zodat
de deuren open konden. Het was geen net gezicht natuurlijk dus
bij terug in Delft de parkeerchef ingeseind en die heeft er toen
melding van gemaakt.
Schi-Strabus:
Arno schrijft mij: Ik
ben zo vrij geweest om je hierbij enkele foto's toe
te sturen welke ik zelf heb gemaakt. Ik heb in de
busbrieven nog niets gelezen over de Schi-Stra bus.
Het exemplaar op onderstaande foto's komt uit een
serie van 50 stuks voor de Duitse spoorwegen en
wordt rijvaardig bewaard in het Spoorwegmuseum in
Bochum-Dahlhausen. De Setra bussen S6 t/m S11 zijn
mijn all time favoriete bussen. Vooral de S6 vind ik
ontzettend leuk. Met de bus van Zuid-Nederland
Reizen heb ik 4 jaar geleden vanuit Utrecht een
excursie gemaakt naar het trambedrijf van
Düsseldorf. Voor meer informatie is een
Wikipedia pagina beschikbaar.
Vraag 1 - Lijnnummers:
Van Etienne kreeg ik een vraag over het
omnummeren van lijnnummers en wel het moment waarop er
(weer) van 3-cijferige lijnnummers overgegaan werd naar
2-cijferige. Ter verduidelijking: toen ik begin jaren
tachtig begon op de bus waren het bij ons in Haaglanden
hoofdzakelijk nummers in de 50. (zie de foto in het 2e
hoofdstuk van Aad in deze brief) Dat werden daarna op 29 mei
1983 in verband met het in gebruik nemen van het
communicatie netwerk van ESOfoon, nummers zoals b.v. 130, 129
en 121/133 en anderen.
In februari 2015 werd er weer flink omgenummerd en werden er
clusters rond Den Haag ingesteld met 30, 40, 50, 60 nummers.
Nu de vraag van Etienne: In december 2005 of
december 2006 ging het OV in Haaglanden op zijn kop, de
lijnen in de 120-serie maakten toen gedeeltelijk plaats voor
de lijnen in de 30-serie en ook de toenmalige 129 werd
bijvoorbeeld geknipt.
Voor een historie van het lijnennet ben ik eigenlijk op zoek
naar de plannen van destijds of de wijzigingen die toen
hebben plaatsgevonden.
Is er iemand die Etienne kan helpen aan betere informatie
b.v. in de vorm van een overzicht of een digitale folder? Info graag via het
mailadres van de busbriefbode.
Aanvulling van Dick van der
Goot:
Vanwege mijn vroegere betrokkenheid bij het WROOV-onderzoek (het
regelmatig weerkerende onderzoek op basis waarvan de opbrengsten van
strippenkaarten, ster-abonnementen e.d. werden verdeeld over
concessies) heb ik in ieder geval voor de jaren 2003 t/m 2010, en
ook voor een aantal daaraan voorafgaande jaren, overzichten gemaakt
van alle lijnen per concessie; die hadden doorgaans betrekking op de
maand november omdat in die periode de benodigde enquêtes werden
gehouden. Als je dan bijvoorbeeld de lijsten voor 2004 en 2005 met
elkaar vergelijkt, heb je normaliter de wijzigingen per december
2004 te pakken. Deze gegevens zijn (vóór omstreeks 2009) niet
digitaal beschikbaar, maar staan wel in boekwerken die destijds voor
het Ministerie van Verkeer/Infrastructuur & Waterstaat en andere
direct betrokkenen, in kleine oplage, zijn vervaardigd.
Vraag 2 - Te water gelaten
bussen:
Van Ton kreeg ik de vraag of ik hem
kon helpen aan informatie over zogenaamde 'flippers', bussen die
door een ongeval of nalatigheid (handrem) zijn gaan zwemmen. In
vorige busbrieven staan er een aantal afgebeeld maar ook daar zijn
de feiten beperkt omdat het al heel lang geleden is.
Ton schreef mij: Dank voor de WSM foto's (red: zie
busbrief 3) maar ik zoek de juiste datum van deze ongevallen.
Ik kijk veel op Delpherkranten
maar het is moeilijk zoeken en er zijn zoveel bussen in de sloot
beland in de 50er en 60er jaren, dus je weet niet welk
krantenstripje van Delpher bij welke foto hoort. De Crossley heeft wel mijn
voorkeur, dat waren mooie bussen.
Misschien zijn er hobbyisten die zich hebben gespecialiseerd in
Crossley ongevallen. Overigens zoek ik ook naar meer info van b.v.
BBA bussen in de problemen. Het BBA archief heeft helaas geen data
bijgehouden, jammer. De WSM 2780 te water heb ik wel in een Delpher
tekststripje zonder foto gevonden: 12-03-1963 te Schipluiden maar ja
of dat deze bus is....?
Als iemand de moeite wil nemen hierover iets te melden, wordt dat
zeer op prijs gesteld. Info graag via het mailadres van de
busbriefbode.
Op de eerste foto staat een trotse
reclameman. Deze oldtimer cabriobus heeft er weer een nieuwe
functie bij. Het is de 6674, een DAF/MB200 uit 1977. In dienst van
NZH, later NZH Travel met nummer 709 tot 1988 waarna een andere
werkgever werd gevonden bij o.a. TCR onder nummer 46.
Op de tweede foto staat een bericht
van Twitter over een memorabel moment want deze 'busfabriek' heeft
vanaf 1907 de Hainje carrosserie van vele bussen vervaardigd. Later
werd de naam gewijzigd en heette het bedrijf Berkhof Heerenveen. In
1998 werd Berkhof overgenomen door VDL en nu dus einde oefening als
busbouwer. Weer een aderlating, een afsluiting van een fraaie
periode van meer dan honderd jaar.
Als 3e 'nieuwtje' een aandachtspunt
voor liefhebbers van miniatuurbussen e.a. (dank aan o.a. Arno)
Het bedrijf Artitec
heeft de 2022 folder uitgebracht met daarop alle beschikbare
modellen en de nieuwe aanwinsten. Te groot om te laten zien als foto
dus via de link krijg je alles in beeld.
Uitsmijter(s):
De eerste foto laat een bus uit
Brazilië zien van een bedrijf dat een naam hanteert waarover bij
ons in Europa vragen gesteld zouden worden. Misschien wordt er
wel aan paaldansen gedaan in het gangpad.....;-)
De 2e foto laat een promotie plaatje zien van wat ooit een
televisieprogramma was in navolging van o.a. Big Brother met de
'De Bus'. De titelsong was van de Golden Earring en heette/heet
Miles away from nowhere. (YouTube)
Voor meer toelichting kun je kijken op de link van
Wikipedia of
Beeld
en Geluid.
Busbabbel:
Het is
misschien aardig om weer eens uit eigen ervaring een voorval op te duiken
voor ik het misschien ooit ga vergeten. Het speelt zich af in Bergschenhoek
in de zomer van pakweg 1989. Ik reed daar met een echte bus, een MB200, lijn
170 van Leiden via Zoetermeer naar Rotterdam CS. Een mooie lange rit met
veel activiteit wat passagiers betreft maar ook de omgeving en het verkeer
waren dusdanig dat het altijd een populaire lijn was waar je je nooit
verveelde. Deze keer zorgde een automobilist ervoor dat ik het na zoveel
jaar nog steeds kan vertellen hoe onzinnig sommige mensen zich gedragen.
Nogmaals, ik reed door Bergschenhoek komende vanaf Berkel en ik naderde de
weg dwars door het dorp. Bij een kruising keek ik naar rechts maar zag een
auto nog redelijk ver van de kruising aan komen rijden dus ik nam aan dat ik
dan niet persé hoefde te stoppen. Omdat ik het dorp in kwam rijden, zorgde
ik dat mijn snelheid niet aan de hoge kant was en dat bleek later de oorzaak
te zijn waardoor de betreffende automobilist vond dat ik hem geen voorrang
verleende. Maar goed, gedane zaken enz. Dit was op dat moment dat ik de
kruising passeerde niet actueel voor mij, ik was mij van geen kwaad bewust
maar ik vond het toch vreemd dat er achter mij een auto zat die toeterde,
lichtsignalen gaf en pogingen deed om mij in te halen. Ik wist op dat moment
niet waarom maar ik kreeg wel door dat het om mij ging. Goeie raad is duur
en ik hoopte dat ik bij de volgende halte niet hoefde te stoppen zodat ik
die auto achter mij kon laten zigzaggen. De eerste halte ging prima maar
toen ging het mis zoals natuurlijk te verwachten viel. Er stond iemand die
meewilde. Ik reed naar de halte en hield rekening met wat waarschijnlijk zou
gaan komen. En ja hoor, de auto zag zijn kans schoon en parkeerde schuin
voor mij zodat ik niet meer weg kon. De passagier bij de halte was ingestapt
dus ik hield daarna de voordeur dicht en ik schoof mijn raampje open. De man
beende op hoge poten naar mijn bus en aangekomen bij mijn raampje zei ik
beleefd goedemiddag maar de man stak zonder groet van wal. "Wie denk je wel
dat je bent? Je hebt mij geen voorrang verleend en dat pik ik niet". Ik zal
hem vermoedelijk schaapachtig hebben aangekeken want ik was mij nog steeds
van geen kwaad bewust. "Waar dan?" vroeg ik verbouwereerd. Hij gaf aan waar
ik eerder in dit relaas al naar verwezen heb. Ik zei hem dat ik dat zeker
niet opzettelijk gedaan had en ik verontschuldigde mij. Dat was blijkbaar
waar het hem om te doen was en met de woorden 'niet meer doen' stapte hij
weer in z'n auto en reed weg. Al die moeite, al dat gedoe was dus met het
woord 'sorry' opgelost. Zijn rijstijl achter mij deed mij vermoeden dat ik
een zeer agressieve man kon verwachten maar het liep dus met een sisser af.
Wie weet leest deze meneer dit verhaal, je weet maar nooit, en dan wil ik
hem nogmaals vragen om nooit meer mensen te belagen voor zoiets onnozels.
Busbios(coop)
film(pjes)
NZH bedrijfsfilm 1991
Waarschijnlijk hoofdzakelijk
interessant voor oud NZH werknemers maar toch wil ik hier de film laten
zien omdat het toch ook voor anderen een aardig tijdsdocument is.
Aanvulling van Dick van der
Goot:
Leuke NZH-film op het eind! 't Was een boeiende tijd in 1991, en wat is
er sindsdien weer veel veranderd! Ik zat al te denken wie die
"directeur" nou was, want ik kende in die tijd aardig wat mensen aan de
top van de OV-bedrijven, en deze man kwam mij wel ergens bekend van voor
...... aan het eind kwam pas uit dat het allemaal acteurs waren; knap in
elkaar gezet!
Drie vrouwen overlijden samen bij
een verkeersongeval. Ze komen aan in de hemel en Petrus komt
naar hun toe.
Hij zegt: "Er is hier maar 1 regel en die moet je altijd volgen
en dat is "trap niet op de eendjes."
De vrouwen gaan naar binnen en ja hoor allemaal eendjes, je kon
er bijna niet naast stappen.
Een half uurtje later trapt de eerste vrouw al op een eendje en
jawel, eendje dood.
Petrus komt er gelijk al aan met een lelijke man. Hij ketent ze
aaneen en zegt: "Voor straf moet jij tot in de eeuwigheid
vastgeketend blijven aan deze lelijke man."
De andere vrouwen zijn nu heel voorzichtig geworden maar een
drietal maanden later heeft de tweede ook op een eendje gestaan
en ja hoor, Petrus komt er al aan met weer een lelijke man en
ook zij wordt vastgeketend tot in de eeuwigheid.
De derde vrouw nu heeeeeeel voorzichtig, loopt na 6 maanden nog
altijd rond en ze heeft nog steeds niet op een eendje getrapt.
Plots staat Petrus voor haar neus met een knappe jonge gast, een
echte Chippendale. Hij ketent hen vast en vertrekt. "Wel ja zegt
de vrouw verrast, wat heb ik gedaan om deze kanjer te
verdienen?"
"Wat jij gedaan hebt, weet ik niet" zegt de jonge knappe kerel,
"maar ik had op een eendje getrapt."
Een jongen en een meisje zitten op een bankje in het park.
Opeens vraagt het meisje: ‘Wil je zien waar ik aan mijn
blindedarm ben geopereerd?’
‘Ja hoor', zegt de jongen nieuwsgierig.
Het meisje wijst naar boven en zegt:
‘Daar in dat grote gebouw met die lichtjes op de dertiende
verdieping.’
Tot slot:
Voor zo'n eerste editie in dit
nieuwe jaar mag ik wel zeggen dat de beschikbare kopij mij om de
oren vloog. Hiervoor mijn dank uiteraard. Zelfs zodanig dat ik een
uitgebreid onderwerp over de DAF/MB200 met nummer 6687 moet bewaren
tot de volgende brief. In ieder geval iets om naar uit te kijken en
hopelijk doen jullie dat dan ook. Corona is de dagelijkse gang van
zaken minder aan het belasten maar nu ik dit schrijf beukt de wind
met windkracht 11 heel Nederland bijna omver dus hou je vast doe
voorzichtig.Graag tot de volgende keer.Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
of busbriefbode@gmail.com)
Wijsheden:
Mensen maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Het brein is als een parachute, het werkt alleen als het open staat.
Eén keer per jaar zitten duizenden van onze landgenoten slecht behuisd,
zijn slecht gekleed en slecht gevoed. Ze noemen dat ‘vakantie’.
terug naar de