En dan nu weer tijd voor wat historische foto's.
Deze keer heb ik gekozen voor een verre terugblik. De Tweede Wereldoorlog, in mijn jeugd was het een 'kort geleden' gebeurtenis en tegenwoordig een periode uit de geschiedenisboekjes. In 50 jaar tijd wordt die periode teruggebracht tot een verhaal, een grenspaal in de historie. Het openbaar vervoer was net op weg aan een opmars met nieuwe technieken toen de bommen een eind maakten aan de vooruitgang. Bussen werden 'gevorderd' en ingezet voor troepentransport. Als ze al terugkwamen was het niet meer in een luxe conditie en in de oorlog en zeker vlak daarna werden allerlei alternatieven gebruikt om het openbaar vervoer weer op gang te helpen. Omgebouwde vrachtauto's en trekkers met oplegger deden dienst zolang er nog geen nieuwe productie was gestart.
Na de oorlog kwam de moderne tijd met grote sprongen dichterbij met nieuwe bussen die we nu geringschattend bekijken. "Hebben ze daar echt dienst mee gereden?" Ja dus en men vond het modern!!! Ik vraag me af of men zich dat over 50 jaar weer afvraagt over het wagenpark van vandaag de dag.
Goed, de foto's dan want daar gaat het in dit verhaal allemaal over.
Foto 1:
Het begint in deze busbrief allemaal in Wateringen
ruim voor die oorlog. Van Jan V. kreeg ik de 3 foto's die je nu als eerste te
zien krijgt. Een bus uit 1925 poserend voor de Rusthoek in Wateringen. Gegevens
van dit voertuig zijn niet bijgeleverd maar vaag zichtbaar is nog de tekst '17
pers.' op het deurtje te zien. Ik vermoed dat Wateringen in die tijd zoals alle
plaatsen om ons heen, een klein dorp was met rondom weilanden en tuinderijen. Er
was stoomtreinvervoer in de nabijheid zoals in busbrief 47 is behandeld en een
van de voorlopers van Connexxion werd opgericht. Piet Lipman, bekend als
fietsenmaker in Wateringen met een kleine fietsenwerkplaats aan het Plein vlak
naast de Nederlands Hervormde Kerk, startte een busbedrijfje. In 1923 krijgt
Lipman zijn eerste autobus. Hij noemt zijn busbedrijf VIOS, Vooruitgang Is Ons
Streven.
Foto 2a-2b:
Deze foto is gemaakt op 7 mei 1939 toen er een busongeluk plaatsgevonden had bij Heidehoek-Zelhem. De tekst is onbeschadigd en daardoor weten we nu wat er bij foto 6a op de achterzijde precies stond. Bus 131 met kenteken M 53460 is een Krupp met een Verheul carrosserie, gebouwd in 1937 en uiteindelijk uit dienst in 1954. Later kreeg de bus wagenparknummer 602.