DAF MB200, de 6669:
Van Herman van den Hoorn kreeg ik de volgende
vraag met toelichting binnen.
Als touringcarchauffeur (ook regelmatig aan OV uitgeleend
geweest, en als verzamelaar en bouwer van modelbussen (OV en
tour), kwam ik bij de busbrief terecht. Echt genieten.
(redactie: dank)
In de busbrief 33 en 153 is er sprake van de Den Oudsten
semi tour serie 6600, en met name de 6671 in de special.
In de opsomming mis ik de 6669, kenteken 37-DB-25 (1 nummer
verschil met 6671).
Ik denk dat ik weet waarom.
Toen de 6 tourwagens voor verkoop beschikbaar kwamen bij
Westnederland Sliedrecht in 1992, met weinig kilometers op
de teller vanwege de stoffen bekleding, werd bij mij voor de
deur op 2 februari 1992 rond 4 uur 's nachts een touringcar
in brand gestoken. Dit betrof een Mercedes O303 10 meter van
Van Vliet met wagenparknummer 21 en kenteken 48-MB-30, met
een halve rondzit achter. Deze werd voornamelijk nog
gebruikt voor groepsvervoer NedStaal & schoolkinderen.
Ter vervanging van de verbrande wagen koos mijn werkgever,
taxi/touringcar Van Vliet Alblasserdam de bus met de minste
km en de hoogste topsnelheid. De 6669 liep 108 km/h met zijn
164 pk.....
Het werd wagenparknummer 27 bij Van Vliet, en de wagen werd
bij Dubbeldam in Hardinxveld in de Van Vliet kleuren
gespoten. Zilvergrijs met 2 kleuren blauw metallic. Mooier
dan alle andere mag ik wel zeggen.
In de 2 volgende jaren heeft de bus in het groepsvervoer (en
heel af en toe een tourtje) nog 175.000 (!) km erbij gereden
voordat hij werd verkocht. Ik kan momenteel geen foto in
deze uitvoering vinden (moet ik wel hebben) maar ik heb in
die tijd wel een exacte kopie in 1:87 gemaakt, daarvan
hieronder de foto.
Ik ben razend nieuwsgierig wat er na verkoop door Van Vliet
mee gebeurd is. Misschien kunnen lezers hierin uitkomst
brengen?
Toen de bus verkocht werd, was de bladveer rechtsvoor
gebroken en prikte in de bodemplaat. Hij verbruikte nogal
olie maar dat kwam voornamelijk door het automatisch bijvul
systeem van 40 (?) liter dat met een vlotter werkte. Door
het overhellen in de bochten in combinatie met een forse
rijstijl, raakte dat op tilt en daardoor leeg. Je kon er
lekker mee rijden, in de zomerdag met de voordeur open, en
niks zo leuk als je een open raam naast je had. Vol gas met
de motorrem erop, en dan loslaten. Grote zwarte rookwolk uit
de uitlaat. Die zat in tegenstelling tot de lijnwagens niet
aan achterzijde maar aan de chauffeurskant net vóór het
achterwiel haaks op de rijrichting.
Wie weet waar de 6669 gebleven is?
Redactie: bij mij zijn gegevens van
Herman bekend en als iemand informatie kan dat via mij bij Herman
terechtkomen.
Aanvulling van Harry Laming:
Deze semi Tour werd dus verkocht rond 1994/5 door van Vliet en kwam
terecht bij de Carnavals Vereniging Valkenswaard. Daar verdween de
bus weer op onbekende datum maar na 1995 kwam hij terecht bij Museum
Autobus Stichting CAP in Oudewater, een club die niet heel lang
heeft bestaan.
Rond 2003 is die hele club opgeheven en zijn de daarbij behorende
bussen verder getrokken, niet allemaal met een fijne eindbestemming
is mijn vermoeden......
Helaas ken ik ook de verdere, als die er al zijn, lotgevallen niet.
Toch een klein beetje info dus in deze donker dagen voor de Kerst,
een soort van “lichtpuntje”.
Aanvulling van Ruurd Berendes:
Hierbij een foto van de 6669 in dienst van Van Vliet op 17 maart
1992 in Rotterdam op het Centraal Station.
Aanvulling van de vraagsteller
Herman:
Bedankt. Ik heb deze foto nog niet. Hij is genomen op de
Conradstraat, naast "perron nul". Van daar vertrokken we voor
werknemers van Nedstaal via de route 's-Gravendijkwal, Maastunnel,
Pleinweg, Breeplein en IJsselmonde voor de 3 ploegendienst. Grote
kans dat ik het zelf was toen de foto gemaakt is. Ik was de enige
die na het schooltje rijden gelijk naar de vertrekplaats ging (Conradstraat)
om daar nog ff een tukje te doen op de achterbank. We waren namelijk
al om 04.30 uur begonnen.
Heel fijn dat ik deze foto nu heb.