Op zaterdag 11 juni 2016 werd bij de HTM een speciaal
evenement gehouden ter ere van het feit dat het 50 jaar geleden
is dat de eerste standaard stadsbus in het stadsbeeld verscheen,
de 'rode' bus. Gedurende ruim 3 decennia vanaf 1966 werden deze
bussen geleverd aan de steden Amsterdam, Den Haag, Utrecht en
Rotterdam en later sloten ook andere bedrijven zich aan. Het
besluit om tot een eenheidsbus te komen werd genomen door de
Commissie Standaardisering Autobusmaterieel vandaar de bijnaam
CSA 1 bussen. Begin jaren tachtig kreeg deze bus een opvolger
waarin modernere voorzieningen waren aangebracht. CSA 1 was
wijnrood met een grijze onderzijde en de opvolger CSA 2 was rood
met een beige onderkant. In het jaar 2000 reed de laatste bus
uit deze opvallende periode en was het gedaan met dit bustype.
Net zoals in het streekvervoer waar de MB200 lange tijd de toon
zette, zijn ook de stadsbussen in de nieuwe eeuw in de vrije
markt terecht gekomen.
Op de eerste foto staat de 319 te pronken. Een DAF Hainje uit
1977. Deze bus eindigde de actieve loopbaan in 1991 en werd toen
opgenomen in het wagenpark van het
Haags Bus Museum.
Voor meer informatie over het CSA verhaal, verwijs ik naar de
Wikipedia pagina hierover.
Op deze dag waren o.a. ook historische bussen van het GVB (stichting
BRAM), de RET (stichting
RoMeO), het GVU (busmuseum
IJsseldijk) en Maastricht (Stadsbus
Museum) aanwezig.
![](03-HTM%20319%20DAF%20Hainje%201977.JPG)
Op de tweede foto staat de 419. Eveneens een DAF Hainje maar
deze stamt uit 1982. Op het eerste gezicht weinig anders dan de
319 maar let op de koplampen, daar is toch wat aangepast. Deze
bus bij het Haags Bus Museum in 1998 en is (letterlijk) een
rijdend monument.
![](03-HTM%20419%20DAF%20Hainje%201982.JPG)
Ter vergelijking is deze bus ook aanwezig tijdens de
festiviteiten op 11 juni. De 221 stamt uit 1970 en is in 1983
aan het museum geschonken door de HTM. De wagen is in prima
conditie. De kleuren zijn later aangebracht omdat in de periode
voorafgaand aan de CSA modellen, de HTM in deze kleurstelling
werkte, crème met een groen dak net als de trams in die tijd.
![](03-HTM%20221%20DAF%20Hainje1970.JPG)
Van Jan van B. kreeg ik deze foto gestuurd. HTM 327 staat hier
tijdens een rondrit in Delft bij het eindpunt van tramlijn 1 aan
het Abtswoudsepark. De voorloper van de bussen die op 11 juni in
het zonnetje werden gezet. Dit is een Kromhout-Verheul uit 1958
en sinds 1979 eigendom van het Haags Bus Museum.
![](03-HTM%20327%20-%20Jan%20van%20B.jpg)
Op 11 juni was er zelfs een heuse verkeersleiding ingericht
door de Stichting Standaard
Autobussen. Dit om de rondritten aan te sturen en
contact te onderhouden met de mannen op de Binckhorstlaan die
het in en uitrijden van de bussen coördineerden zodat er niemand
neus aan neus kwam te staan in de smalle toegangsweg naar het
binnenterrein.
![](03-CVL%20MB200.JPG)
Hier een foto van de 2e generatie CSA. Een andere kleurstelling
bij deze DAF-Hainje uit 1988. Ooit verhuurd door de HTM
als een GVU bus met nummer 6506 maar bij de HTM bekend onder
nummer 506.
![](03-HTM%20506%20DAF%20Hainje%201988.JPG)
Voor onderstaande bus, de H150, verwijs ik graag naar de
webpagina van het HBM.
Hier
staat alles wat erover te zeggen valt.
![](03-HTM%20150%201967%20Haagse%20Brandweer.JPG)
Ook deze 2 wagens uit de CSA 1 serie stonden op het
festivalterrein. De 117 van de HTM en de 562 van de RET.
Hier staat de informatie die erover bekend is.
![](03-HTM%201171967%20en%20RET%20562%201974%20DAF%20Verheul.JPG)
Tot slot een uniek beeld van hoe er in 1986 bij de HTM door
chauffeurs afgerekend werd. Strippenkaarten werden op de bus
verkocht en met dat geld werden weer nieuwe kaarten aangeschaft
zoals dat nog steeds gebeurt maar dan niet meer met de
landelijke strippenkaart maar met kaartjes die per bedrijf
verschillend aanwezig zijn maar nog steeds volgens hetzelfde
principe verkocht worden.
Van Teun kreeg ik meer info: "De opbrengst van de verkochte
kaartjes moest je iedere week storten op het postkantoor, bij
voorkeur op de maandag of dinsdag. Daar kreeg je dan 15 minuten
als tijd voor bijgeschreven en nieuwe boekjes kaarten kon je
verkrijgen aan de balie van je vestiging!"
![](03-HTM%20-%20Afrekenen%20HTM%20aangepast.jpg)