Foto
1:
Deze DAF/den Oudsten wagen stamt uit vervlogen Westnederland
jaren. Er werden 69 exemplaren van gebouwd tussen 1973 en 1982.
Van de standaardbus MB200 werden er van 1969 tot 1988 ongeveer 2888
geleverd. Uiteraard zijn er in die jaren varianten ontstaan en een van die
afwijkende versies is hier te zien: de semi-toerbusversie. Ze hadden een
verhoogd passagiersgedeelte en een knik in het dak, de uitstapdeur helemaal
achterin en rechthoekige koplampen zoals op toerwagens gebruikelijk
was.
De 6671 werd met 4 soortgenoten, de
6668, 6685, 6687 en 6689 op 19 juni 1991 verkocht aan Boulevard Tours te Den
Haag. De
bus staat hier op 2 juli 1991 voor het gebouw de Vluchtheuvel aan de
Seinpostduin in Scheveningen. Vanaf 1950 tot 2003 heeft de oude
villa aan de Seinpostduin dienst gedaan als kindertehuis. De aanwezigheid van de
bus op deze plek hield echter geen verband met het kindertehuis maar stond hier
i.v.m. het Boulevardhotel eveneens aan de Seinpostduin. Ruurd was part-time
chauffeur bij Boulevard Tours, en had de bus meegekregen voor een ritje i.v.m. een
diner in het hotel.
Foto
2a-2b-2c:
Hierboven als toerbus met
Groepsvervoer op de filmkast en op foto 2 'gewoon' als lijnwagen op de route van
lijn 128 naar Naaldwijk. Ik hoor nu veel collega's denken dat ik flink aan de
fles gezeten moet hebben want je ziet toch duidelijk dat dit het eindpunt in de
wijk Tanthof van Delft betreft. Hoezo lijn 128?? Toch heb ik gelijk want zoals
aan de tijdelijke eindpuntvoorziening is te zien, is dit een foto van geruime
tijd terug. Ook het ontbreken van een bovenleiding en de rails voor de tram
valt nadrukkelijk op dus we hebben hier te maken met een foto van
vóór 1991 want dat is het jaar dat er besloten werd de tram naar Tanthof door te
trekken. Een paar jaar hard werken (o.a. verbreding van de Irenetunnel) en op 26
april 1994 werd er voor het eerst proefgereden en vanaf 26 augustus 1994 wordt
de dienstregeling voor lijn 1 van de HTM in gebruik genomen.
Nu terug naar die lijn 128. In deze
periode is namelijk ook de busbaan door Tanthof-Oost aangelegd. Een
prestige-object van de toenmalige wethouder omdat bij het ontwerpen van
Tanthof-Oost al op de tekeningen rekening werd gehouden met zo'n busbaan,
zou die er ook komen, zinvol of niet. Om te laten zien dat deze busbaan in vol
bedrijf een aanwinst zou zijn voor de wijk én vermoedelijk ook om het benodigde budget los
te krijgen, moest en zou het druk worden op de busbaan. Er werden vele lijnen
omgelegd naar de Delftse wijk Tanthof waaronder dus ook lijn 128. Nadat de commotie van de
bewoners die opeens een busbaan door hun achtertuin hadden gekregen, wat was
wegebt, zijn in de jaren daarna steeds meer lijnen weer verdwenen en bleef
alleen lijn 64 over. (anno 2010 zijn het 2 ringlijnen geworden namelijk lijn 80
en 82)
Door materieeltekort (ook toen dus
al) werden de 6668 en 6671 in 1992 korte tijd teruggehuurd door Westnederland en
daardoor staat de 6671 hier, ingehuurd als lijn 128 en dus
zonder Westnederlandkenmerken, op 18 maart 1992 in Tanthof.
Foto 2c laat twee 71-ers zien, de
6671 naast de 3971, een Mercedes O405, ook een oudgediende maar toen
volledig in dienst van Westnederland.
Op foto 2b is de achterzijde van de
6671 te zien met het kenmerk van de toenmalige eigenaar.
Foto
3:
Weer een andere bestemming op de
filmkast en wat roestplekjes onder voorruit. Ook lijkt het of er vuur in het
spel is geweest als ik naar de roetplek kijk die net voor de rechterachterwielen
zit maar dat is gezichtsbedrog want dit blijkt graffiti te zijn. Duidelijk is
wel dat de 6671 weer in een andere fase is beland. Al vrij snel nadat foto
2 werd genomen, werd de 6671 verkocht als motorhome naar Putten. Op de
foto 3 is het inmiddels 29 juli 1993 en is men bezig de achterzijde open te
bouwen dus terwijl de meeste bussen wegkwijnen tot de sloophamer een vorm van
euthanasie mag toepassen, gaat het busleven van de 6671 gewoon verder. De wagen staat te
wachten op een metamorfose (gedaanteverandering) wat blijkt uit foto's 4a
en 4b.
Foto
4a-4b:
Onherkenbaar voor wie het niet weet,
zie je hier dezelfde 6671 in een ander jasje. Het kenteken is op deze foto niet
zichtbaar maar dat kun je wél zien op foto 4b zodat het bewijs geleverd
wordt dat ik hier niet iets uit mijn duim zit te zuigen. Toch zijn er
genoeg kenmerken te vinden die laten zien dat dit echt de hoofdpersoon uit deze
busbrief betreft. Vergelijk op foto 3 en 4 de dakrand van het gebouw en je ziet
dat dit op een en hetzelfde terrein is. Omgebouwd tot transportmiddel voor een
klassieke Amerikaanse race-auto en tevens tot motorhome, te zien aan
de nog aanwezige ruit aan de zijkant.
Regelmatig laat ik bussen zien die
een tragisch einde hebben gekregen zoals b.v. vorige week door een brand of
onder de handen van een sloper maar nu dan gelukkig een voorbeeld van een
positief verlopend busbestaan.
Surftips:Wat is er toch veel te vinden op het internet waar mensen zich
creatief op hebben uitgeleefd. Pas had ik die pagina naar dat waanzinnige
balletjesgedoe en deze week wederom iets om je over te verbazen. Op
fcmx.net zie
je een tekenaar aan het werk die via een skelet en een functioneel naakt naar
een bevallige vrouw toewerkt. De pagina duurt heel even om te laden zoals dat
heet maar dan begint de kunstenaar en kun je zijn/haar snelheid zelf aanpassen
van 1x de snelheid naar 16x het tempo. Als je met ruwe lijnen zoiets fraais kan
maken dan zal ik mijn hulpeloze tekeningetjes maar niet ter sprake brengen.
Klik op:
Tot slot:
Het is weer gelukt, nummer 33 kan naar de persen.
Hopelijk stuur ik jullie tot nu toe een gevarieerd aanbod aan brieven. Ik
ben benieuwd waar ik het volgende week over ga hebben want ook voor mij is
het bijna altijd een verrassing. Ik ga aan de pc zitten, bekijk het aanbod aan foto's die
ik nog niet gebruikt heb en probeer er minimaal 4 te vinden die verband met
elkaar hebben of waar ik een verband tussen kan leggen. Dan even nagaan of ik er
uit mijn bovenkamer iets bij weet te vertellen of controleren op het internet of
er genoeg details over te vinden zijn. En dan begint het te gisten en te
pruttelen en na een flink aantal uurtjes komt er dan een aflevering
tevoorschijn.
Het was me weer een waar genoegen, tot volgende
week
Wijsheden:
Twintig jaar ervaring zegt niets, men kan het ook 20
jaar verkeerd gedaan hebben.