25 september 2012

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
________________________________________________________________________                                                                                                 

______ Onderwerp: Bijzondere modellen _________________________
   
 Verhalen over oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Bijzondere modellen
Uitsmijters: Dashboard voor domme blondjes en een vliegbus
SlimvanWim: Browsers vervolg en ClipX
Busbabbel: Gastverhaal van Harold
 

Soms denk ik nog weleens terug aan de eerste tijd dat ik deze busbrieven maakte. Zomaar een paar brieven, misschien 25 stuks en dan is het wel klaar. De tijd heeft mij bewezen dat het anders is gegaan. Dat ik nu al met brief 115 bezig ben en dat ik al ruim 7 jaar (sinds mei 2005) zorg voor steeds weer een volgende brief, is dan plezierig ongelofelijk. In deze aflevering heb ik geprobeerd een aantal transportmiddelen neer te zetten die min of meer afwijkend zijn van het gangbare. Het is slechts een willekeurige selectie en er zullen vast nog veel meer bijzondere modellen te vinden zijn. Mogelijk kan ik er later nogmaals op terugkomen in een toekomstige editie maar voorlopig doe ik het met de onderstaande foto's.
 

Foto 1a-1b-1c:
Als je over paard en wagen praat, denk je algauw aan vervlogen tijden. Niets is minder waar want zie hier een moderne uitgave van het fenomeen, waargenomen in Frankrijk bij Mont Saint Michel. En ook nog een dubbeldekker! De foto's zijn gemaakt en beschikbaar gesteld door collega Thijs en dochter Chantal.
Het ziet ernaar uit dat het een vervoersexperiment is gezien de tekst op het spandoek. Het blijkt dat deze proef dit jaar (2012) afgerond had moeten zijn maar door problemen met een aantal lasnaden in de constructies, gaan de proefritten nog even door. Hoeveel van deze 'karren' er rijden is mij niet bekend maar we zien op deze foto's in ieder geval 2 verschillende wagens met ook een verschillende 2 pk motor ervoor. Het is natuurlijk met de dure brandstofprijzen van dit moment een oplossing die ook nog eens milieuvriendelijk is zolang je maar zorgt dat de mest opgevangen wordt en daar is voor gezorgd gezien de zwarte zakken ter hoogte van de staarten.....

Meer vervoer rond Mont Saint Michel is te zien bij de foto's 5 en 6.

       


Foto 2a-2b:
Foto 2a is gemaakt te Ouddorp en foto 2b is gemaakt in Renesse. We zien een bijzondere bus met een stukje cabrio en een aanhanger. Het betreft de ex-Westnederland 8589 nu met het logo van TCR voorop, een vervoersbedrijf gespecialiseerd in taxivervoer, groepsvervoer, autoverhuur e.a. De bus heeft de naam Goereebus en rijdt voor Arriva (bedrijfskleur aanwezig) in de zomermaanden voor hoofdzakelijk vakantiegangers op Goeree met een speciale pas gratis en zonder pas met een bij chauffeurs te kopen plaatsbewijs. De bus is een DAF/den Oudsten en ooit gebouwd in 1980.


Foto 3a-3b-3c:
In mijn beleving valt dit model onder het hoofdstuk 'bijzonder'. Zelf heb ik lang geleden in een O305 mijn diensten gereden en zo'n Mercedes was toen een revolutie naast onze gewone standaardbussen in die tijd. Luchtvering ipv bladveren, een stuurbekrachtiging die zorgde dat je met 1 vinger kon sturen enz. Het model van deze voorganger van de O405 was dusdanig dat het behoorlijk opviel in het straatbeeld. Op foto 3a zien we een soortgelijke bus te Veendam maar toch iets anders want dit is een O307 uit 1980, een variant op de ons bekende wagen. Deze bus is als kampeerwagen omgebouwd en is in 2008 vanuit Duitsland geïmporteerd. De vervaldatum van de APK is in 2013 dus dat zit wel goed.

Op de foto's 3b en 3c staat een andere O307 maar dan wel heel apart verbouwd. Deze bus rijdt voor het Duitse OV-bedrijf ASEAG in Aken. Ik ben wat aan het snuffelen gegaan op het wereldwijde web en voor zover ik heb kunnen vinden, gaat het over een bus waar men tijdens het carnaval mensen attent wil maken op de gevaren van alcohol en het gevaar dat je je rijbewijs kunt kwijtraken. Het bord 'Biergarten', het woord 'promillesammelstelle' en het woord 'Fuhrerschein behaltestelle' geven de indruk dat dit een ludiek geval is van alcoholpreventie.


Foto 4:
Collega Piet Bakker heeft geruime tijd terug zijn diaverzameling beschikbaar gesteld en daarvan heb ik toen 2 busbrieven samengesteld.(brief 77 en brief 83) Er zijn nog heel veel dia's die nog niet aan de beurt zijn gekomen en soms komen sommige plaatjes alsnog van pas zoals in deze aflevering. Op deze foto zien we een leuke collectie gedateerd materiaal. De bus zal vermoedelijk het oudste object zijn. Deze Saurer ziet er gerestaureerd uit en stamt uit 1933. De bus is in 1991 geïmporteerd en is al jaren niet meer gekeurd dus op de openbare weg zullen we deze bus niet tegenkomen. Piet Bakker heeft deze foto vast al geruime tijd terug gemaakt dus hoe het met deze fraaie oldtimer gesteld is, durf ik niet te zeggen. Ik vermoed hem in een particuliere collectie.

Aanvulling van Carolien vd W.: "Dit betreft een bus die ooit begin zeventiger jaren door Merkus Nijmegen is geïmporteerd uit Zwitserland. In 1973 heb ik zelf nog een paar keer met deze bus gereden tijdens de SVA show in Huisduinen. Na het faillissement van Merkus is de bus terechtgekomen bij De Mol Boxtel, die hem in de kleuren gespoten heeft van Jan Hofstra nr 6. Bij het teloorgaan van De Mol is de bus terechtgekomen bij BBA-tours en zou daar nog steeds inzetbaar zijn."
 


Foto 5a-5b-5c-5d:
Een bus met deuren rondom en een chauffeurscabine aan beide zijden. Wat heb ik nou aan mijn fietsbel hangen? Laat dit nu een experiment zijn van mijn eigen werkgever Veolia! Het voertuig is te zien in de omgeving van Mont Saint-Michel in Normandië in Frankrijk. Er zijn 6 van deze bussen gebouwd door het bedrijf Contrac Cobus in Duitsland. Dit bedrijf is marktleider op het gebied van vliegveldbussen maar heeft nu deze serie gebouwd voor het transport van passagiers van en naar Mont Saint-Michel. (meer info over dit bijzondere eiland kun je vinden op deze link.)
Deze bussen kunnen in beide richtingen rijden dus zonder te keren en dat is erg handig als je de toegangsweg naar dit eiland eens bekijkt.....De bus is gebouwd op een 12.3 meter chassis en wordt aangestuurd door een Allison 2100 volautomatische transmissie. De snelheid is begrensd op 50 km/uur en op de brug naar het eiland is dat zelfs maximaal 25 km/uur. De komende 12 jaar wordt verwacht dat elke bus circa 600.000 kilometer op de teller gaat krijgen. Er kunnen slechts 18 mensen zitten maar er kunnen wel 80 mensen staand vervoerd worden. Het eiland wordt jaarlijks bezocht door zo'n 3 miljoen mensen dus deze voertuigen zullen zich kunnen bewijzen.

Toegevoegd in oktober 2017, 2 foto's van Jan van den Berg.


Foto 6a-6b:
Bij foto 1 bleek dat het ouderwetse vervoermiddel op die foto's de bedoeling heeft om binnenkort bezoekers aan Mont Saint Michel te vervoeren en op foto 5 zagen we een manier om Mont Saint Michel te bezoeken per 12 meterbus. Hier bij het 6e hoofdstuk staan weer 2 foto's van een volledig elektrische Shuttle Bus waarmee ook gewerkt wordt in dit gebied. Het vermoeden bestaat dat het meer een VIP busje is voor kleinschalig vervoer, dat pendelt tussen de parkeerterreinen op het vasteland en het eiland. Er worden in ieder geval kosten noch moeite gespaard om dit toeristische punt van goed en veel vervoer te voorzien.
 

Foto 7a-7b-7c-7d:
Ooit een redelijk normaal straatbeeld na de 2e wereldoorlog maar achteraf in 2012 ziet het er toch wel bijzonder uit. Een bus als truck met oplegger of een truck met oplegger als bus...... Ook deze bussen zijn al eens eerder in een busbrief te zien geweest maar in een bijzondere modellenaflevering als deze vind ik ze ook wel thuishoren. Op 7a zien we een zogenaamde DAF Torpedo in vroeger tijden en daaronder op 7b een gerestaureerde Torpedo, wie weet is het dezelfde.

foto: Ruurd Berendes

Ouder dan de Torpedo hierboven zien we een combinatie uit de verzameling van Piet Bakker. Met het kenteken kom ik niet veel verder om meer gegevens te verzamelen dus mogelijk weet iemand anders hier iets bij te dragen.

Hans Arie K. vanuit Parijs schrijft: "Deze bus met oplegger draagt het kenteken van de provincie Limburg."

Spijtig voor Hans Arie moet ik zijn inzending die hierboven staat, terugdraaien want de L op de kentekenplaat staat niet voor Limburg maar werd vanaf 1906 toegekend aan de provincie Utrecht. (Kijk op Wikipedia - met dank aan een inzender met de naam Obolos)
Intussen ben ik er wel achter dat het opleggergedeelte dateert uit 1947 en deze carrosserie is gebouwd bij Werkspoor/Verheul. Obolos schrijft: "De oplegger is een ontwerp van DAF". Op internet zag ik een 2e foto van dit voertuig staan en dat heb ik tijdelijk geleend ;-) en bijgeplaatst als foto 7d en op die foto staat in de rechterbovenhoek het logo van DAF dus daarmee heeft deze combinatie zeker te maken. Obolos schrijft mij: "De trekker is geen DAF. Direct na de oorlog produceerde DAF nog geen trekkers. Mogelijk/waarschijnlijk is het een Kromhout."


Foto 8a-8b-8c:
Vergeleken met de huidige vloot bussen anno 2012 is dit natuurlijk een prehistorisch model en vandaar een plaatsje in deze brief. Hoera dacht ik, het kenteken is nog goed zichtbaar maar na een speurtocht op internet en in mijn eigen database, moest ik constateren dat ik met lege handen sta. Het moet een bus zijn uit het noorden van Nederland omdat de serie die Piet had gemaakt hoofdzakelijk FRAM en GADO bussen liet zien.
Grappig om te zien dat in die tijd bussen ook een soort borstrok moesten dragen om bescherming te bieden tegen de ijzige koude. Ook hier de vraag of er iemand kan zeggen met welke bus we hier te maken hebben. Alvast mijn dank.

Van meerdere kanten is de oplossing binnengekomen. Harry W. schrijft mij: "Het is een foto van een bus van AMZ met wagenparknummer 62. En dus niet uit het noorden van Nederland maar juist uit de zuidwestkant, namelijk Goes. De bus, een DAF TB/Verheul dateert van 1964." Harry stuurde een foto mee waarop de bus in actieve dienst te zien is op de lijn Goes-Noord Beveland. Bedankt hiervoor!

Ook Jelmer de V. uit Zaandam en Olaf Horn wisten mij over deze foto bij te praten. Allemaal dank voor de reacties.

Het bijschrift op deze recente foto van Jason is duidelijk genoeg. We zien een Engelse bus (stuur rechts en deur links). Het is een Bedford uit 1963, sinds 22 februari 2000 in Nederland ingeschreven en vanaf 2012 opnieuw ingeschreven bij de nieuwe eigenaar: Trouwvervoer. Zie http://trouwvervoer.nl/


Foto 9a-9b:

Opnieuw foto's uit de collectie van Piet. Ten eerste een tourwagen, een DAF van het bedrijf Zingers, touringcarbedrijf uit Enschede. Als je hiernaast ter vergelijking een touringcar uit 2012 zou laten zien dan begrijp je waarom deze foto in deze aflevering van de busbrief staat: een bijzonder model en ook een heel mooi exemplaar.

Een bus zo'n uitschuifbare neus hebben we al eens eerder in de busbrief gezien maar een mooie scherpe foto van zo'n bus met een schuifsysteem is natuurlijk fraai om te plaatsen. Vermoedelijk hebben hier te maken met een DAFbus met een Verheul-de Schelde opbouw uit 1950. De bus is in 1958 alweer uit het straatbeeld verdwenen en gesloopt bij het CAB.


Foto 10a-10b-10c:
Wat zal ik schrijven over de volgende foto uit het vooroorlogse Amerika? Een Gospel Car no. 1, wat dat ook moge betekenen. Ik heb natuurlijk wel een vermoeden maar wat ik niet begrijp is het stuur dat zichtbaar is links naast de 'voordeur'. Het zal best een bus zijn maar ik kan er geen chocola van maken.

Van Koos van R. kreeg ik de volgende 2 foto's die hij op Facebook had gevonden. Op televisie zie je soms van die programma's op b.v. Discovery Channel waarin men een auto pimpt zoals dat heet. Er wordt dan gesleuteld en aangepast om er een heel bijzonder exemplaar van te maken waarmee men dan op tentoonstellingen of andere evenementen de blits kan maken. Met deze bus lukt dat aardig vermoed ik maar om er een streeklijn mee te rijden lijkt mij nogal een opgave.

           


      
Uitsmijter(s):
Creatief foto's bewerken is niet voor iedereen weggelegd maar degene die deze foto 'ingevuld' heeft, dacht misschien kans te maken op een Ig Nobelprijs. Ik hoop dat blonde lezeressen van deze busbrief genoeg humor hebben anders ben ik mogelijk wat lezeressen kwijt.....

De titel van deze busbrief werkt door in deze rubriek. Een bijzonder model ook op deze foto. Het ligt misschien aan mij maar om dit voertuig als bus te gebruiken lijkt mij vragen om problemen maar om dit voertuig als VLIEGTUIG te gebruiken, lijkt mij helemaal uit den boze. Mijn suggestie is om dit te gebruiken als onderzeeër en het daar te laten.


     
    SlimvanWim:
Softwaretips:

Een kort vervolg op de vorige brief maar nu dan nog een stukje eenvoudige software waar ikzelf al heel wat plezier van gehad heb. Als je normaal iets kopieert blijft dat bewaard op het zogenaamde klembord van Windows zodat je het even later ergens anders kunt 'plakken'. Dat doe je door met de linkermuisknop b.v. een woord te selecteren en dan met de rechtermuisknop te klikken en te kiezen voor kopiëren. Je gaat naar een andere plek in b.v. het mailtje en kies dan met de rechtermuisknop voor plakken en zie, het is gelukt. Als je een plaatje ziet dat je leuk vindt om in een mailtje te plaatsen dan kun je met dat plaatje hetzelfde doen: kopiëren en plakken. Normaal is dat voldoende maar je kunt steeds maar 1 woord of 1 foto doen en daarna is alles wat je daarvoor hebt gedaan weer verdwenen. Er zijn vele programma's die dat voor je kunnen aanpassen en oplossen waardoor al je gekopieerde woorden en/of foto's langere tijd bewaard blijven en je eerder gekopieerde zaken vaker kunt gebruiken. Ik gebruik daarvoor tot volle tevredenheid het programma ClipX, te vinden op http://bluemars.org/clipx
Als het geïnstalleerd is, zie je een icoontje naast de klok verschijnen en als je daarop klikt met de linkermuisknop dan zie je daar al je eerder gekopieerde zaken terug. (Natuurlijk staat er na installatie nog niets in maar na een aantal keren te hebben gekopieerd, zie je een lijst verschijnen). Klik op een item in die lijst en je kunt het opnieuw plakken. Met de rechtermuisknop op dat ClipX icoontje klikken, geeft je de mogelijkheid om het programma aan te passen aan persoonlijke voorkeuren.


           
BusBabbel:
Zo nu en dan hoef ik zelf niet te putten uit mijn bijna 30-jarige loopbaan om een geschikte busbabbel te schrijven want blijkbaar stimuleren de babbels collega's om hun eigen ervaringen op te schrijven. Ik maak daar dankbaar gebruik van hoewel de teksten vaak vrij kort en kernachtig zijn. Ik voeg er dan als redacteur van deze brief wat eigen zinnen aan toe zonder de kern van het verhaal te beschadigen. Hieronder een ervaring van Harold T. uit Hoorn, rijdende met lijn 132 bij Andijk.
 
Al geruime tijd reed regelmatig een jongeman met me mee. Hij kwam uit Engeland, heet Ian en sprak redelijk goed Nederlands. Zo nu en dan maakten we een praatje. Voor hem leuk om zijn Nederlands te oefenen en voor mij breekt het de avondrit een beetje. Op een avond zie ik hem dronken op het perron van het busstation Hoorn naast een oudere man staan. Ze waren flink dronken maar niet stomdronken en in een goede bui dus voor mij geen reden om ze te weigeren.
Ik werd voorgesteld aan zijn vader, die was overgekomen vanuit Engeland en dat hadden ze dus goed gevierd in diverse uitspanningen in Hoorn en ze waren nu dan uiteindelijk op weg naar huis in Andijk.
Tijdens het rijden ging de zoon elke keer naast een jongedame zitten en maakte een praatje. Kijkend in de binnenspiegel zag ik dat dit steeds op een vrolijke manier ging en het aanwezige vrouwelijk schoon kon het allemaal wel waarderen.
Als hij geen beet had, ging hij naar de volgende. Zijn vader zag dit aan en zei tegen hem ( in het Engels weliswaar) "Hou toch eens op met het lastig te vallen van die meiden."
"Waarom?" zei zijn zoon.
"Omdat ze niks van je willen hebben, je bent te lelijk." riep zijn vader schaterlachend.
De zoon vond uiteraard van niet en liet dat vanaf de achterbank weten.
Vervolgens stond de vader op en riep: "Wie mijn zoon lelijk vindt, steekt nu zijn hand op."
Iedereen zijn hand omhoog natuurlijk, ik dus ook.
"You too?" zei de zoon tegen mij. "You F*cking busdriver" (hij zei het op een leuke manier, dus niet gemeend maar passend bij de toon van het verzoek eerder van zijn vader)
De aanwezigen in de bus lagen plat van het lachen en mijn avond kon niet kapot.
 
(De naam Ian is fictie - red.)

       
Surftips:
Een heel informatieve pagina voor gebruikers van de luchtvaart: http://www.flightradar24.com/ Met de muis kun je via het scrollwieltje inzoomen of uitzoomen maar ook kun je door de linkermuisknop vast te houden, heen en weer schuiven om zo naar een andere plek op de kaart te gaan. Op de blauwe icoontjes klikken leidt naar een luchthaven en in een venstertje zie je welke vluchten daar vertrekken of aankomen door rechtsbovenin te kiezen voor 'inbound' of 'outbound'. Zeer fraai is de info die je ziet als je op een vliegtuig klikt. Je krijgt de route te zien op de kaart maar ook opent een nieuw venster aan de linkerkant van je scherm met alle informatie van dat vliegtuig zoals b.v. hoogte, snelheid, vertrekpunt en waar naartoe. Echt een topper is het gebruik van de blauwe knop in het linker scherm waarop de tekst staat "cockpit view". Als je daarop klikt, zit je opeens in de cockpit en zie je via Google Earth hetzelfde als de piloot ziet. Klik je op de tuimelschakelaar op het dashboard bij 'view' dan zie je het vliegtuig voor je uit vliegen. Gewoon een beetje stoeien met de mogelijkheden en je blijft je verbazen. Veel plezier met deze link.
 
Een zeer sfeervol filmpje met een fraai stukje muziek op http://www.youtube.com/watch_popup?v=ThFCg0tBDck Ga er voor zitten en geniet.
Ik weet wel dat deze tip een beetje aan de late kant komt, zeker als ik naar buiten kijk en daar de herfst vrolijk bezig zie. Toch wil ik hem doorgeven want er zijn altijd fietsliefhebbers die hier hun voordeel mee kunnen doen.
Op
http://www.fietsersbond.nl/fietsrouteplanner/ kun je een route samenstellen en als je het tabblad 'locaties' aanklikt, kun je aangeven wat er allemaal in je route opgenomen moet worden zoals fietsponten, fietsenmakers en restaurants. Uiteraard is na het maken van een route deze ook uit te printen. Een toppagina.

Klik op:     


      
Grappig:
Dhr. de Vries ging naar de kapper om zijn haar te laten knippen en zich te laten scheren. Hij zei tegen de kapper: "Ik kan m’n bakkebaarden er niet goed afhalen want ik heb teveel rimpels".
"Geen probleem", zei de kapper en hij haalde een klein houten balletje van de plank. "Doe dat maar in je mond" zei de kapper.
De Vries deed dat en de huid van zijn wangen kwam mooi glad te staan. Toen de kapper klaar was zei de Vries: “Dat is de gladste scheerbeurt die ik in jaren heb gehad maar ’n beetje gevaarlijk vind ik het wel, ik had dat balletje wel in kunnen slikken.”
"Dat is ook geen probleem", zei de kapper. "want dan had je het na een paar dagen gewoon terug kunnen brengen, dat doen ze allemaal".

De kinderen van een basisschool krijgen les over moraal. Ze krijgen als opdracht thuis aan hun ouders te vragen een verhaal te vertellen waar aan een moraal hangt.
Wanneer ze terug in de klas komen, mogen ze dat verhaal vertellen.
Mieke vertelt: 'Mijn ouders zijn kippenboeren, ze hebben een legbatterij. Op een dag hadden ze in de auto een mand eieren staan. Ze reden over een grote bobbel in de weg, waardoor de eieren braken'. De moraal luidt: 'Wees zeer voorzichtig met fragiele voorwerpen'.
Elsje vertelt: 'Mijn ouders hebben ook een kippenboerderij, maar zij kweken kuikentjes. Op een dag hadden ze wel twintig eitjes. Ze verwachtten dus ook twintig kuikentjes. Ze verzorgden de eitjes heel goed, maar er zijn er maar vijftien van uitgekomen'. De moraal luidt: 'Tel je kuikentjes pas als ze uitkomen'.
Dan vraagt de juf aan Ellen: 'En hebben jouw ouders ook een verhaal verteld?'
'Ja', antwoordt Ellen, mijn papa heeft ons verteld over zijn zus tante Annie.
Onze tante Annie woont in Amerika en is daar bij het leger. Ze is piloot bij de luchtmacht en heeft mee gevochten in Irak. Op een dag werd haar vliegtuig geraakt en moest ze springen. Het enige dat ze bij zich had was een fles whisky, een machinegeweer en een zakmes. Terwijl ze aan haar parachute bengelde, dronk ze de fles whisky leeg, dan was ze die alvast kwijt. Toen ze beneden kwam, werd ze omsingeld door wel zeventig vijanden. Ze pakte haar machinegeweer en schoot er vijftig van neer, toen waren haar kogels op. Met haar zakmes kon ze er nog vijftien doden, toen brak het mes af. De vijf laatste heeft ze met haar blote handen gedood.
De juf kijkt Ellen ontdaan aan en vraagt na enige stilte: 'En heeft je papa je ook een moraal bij dat verhaal verteld?'
Ellen antwoordt: 'Jazeker, je kunt beter uit de buurt van tante Annie blijven als ze gezopen heeft.'

Een man zit rustig aan de ontbijttafel te eten en leest de krant. Zijn vrouw komt achter hem staan en geeft hem plotseling een klap op z’n hoofd met een pan.
"Waar was dat nou goed voor" vraagt hij.
"Dat was voor dat papiertje in je broekzak met de naam Mary Lou er op!", antwoordt ze.
"Maar schat toch, twee weken geleden ben ik met Bob en Peter naar de renbaan geweest en Mary Lou was de naam van het paard waarop we toen hebben gewed!".
Ze gelooft hem, schaamt zich en biedt haar excuses aan.
Drie dagen later zit hij weer rustig zijn krant te lezen, zijn vrouw komt weer achter hem staan en slaat hem wéér, met een nog grotere pan, op zijn hoofd. De man valt met z’n hoofd voorover in een bord cornflakes dat voor hem staat en blijft even zo liggen. Als hij weer bijkomt met een barstende hoofdpijn en een bloedneus vraagt hij: "Waar was dat nou weer goed voor?”
Zegt zij: "JE PAARD HEEFT GEBELD!"

      
Ingezonden berichten:
Cuba zorgde in busbrief 114 voor reacties van herkenning. Vooral uit mijn eigen omgeving omdat (toevallig?) veel van de getoonde bussen een Westnederland verleden hadden. Intussen kwamen er opnieuw foto's binnen van mensen die naar Cuba op vakantie waren geweest en mij hun foto's van ex-Nederlandse bussen ter beschikking stelden. Alles bij elkaar heb ik weer genoeg om er een aparte brief mee te vullen. Dank aan alle inzenders.
Verder zijn er hier en daar wat aanvullingen in oudere busbrieven geplaatst. Jullie kunnen altijd in het archiefoverzicht zien waar het een en ander gewijzigd of aangepast is en op welke datum. Helemaal bovenaan de pagina staat de datum waarop de laatste wijziging heeft plaatsgevonden. Als er aanvullingen opgestuurd zijn die nog geen plekje hebben gevonden in een busbrief dan komt dat op een latere datum vast nog wel maar ik sneeuw soms een beetje onder en dan heb ik een aanval van opruimwoede nodig waarna de boel weer eens helemaal bijgewerkt is. Heb geduld, het komt goed.
 

   
Tot slot:
Dat was het dan. Een aflevering met nogal wat afwijkends in beeld. Ik ga op korte termijn weer aan het verzamelen om brief 116 vorm te geven. Het onderwerp is nog onzeker maar ik verwacht eind oktober toch weer met het nodige opvallende aan fotomateriaal te komen. Alle reacties, aanvullingen en/of commentaren zijn welkom want zonder hulp lukt het mij niet altijd zoals bij sommige foto's wel gebleken is. Ik sluit af met een absurdistische foto maar dat zijn jullie intussen wel gewend.

Groeten en tot de volgende brief

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
Wijsheden:

Een verliefde kater die voor zijn poes een delicatesse meebracht, kreeg te horen: Schat, wat maak je me toch altijd weer zo blij met een dooie mus. (Kadé Bruin)

Calorieën zijn monstertjes die 's nachts je kleerkast binnenglippen en je kleren versmallen.

Diefstal van een antieke klok lijkt me vooral een ramp omdat je dan opnieuw moet behangen. (Toon Verhoeven)
 

terug naar de