Foto 4a-4b:
De voorlopers van de O405 zie je bij foto 4a en 4b
in beeld: de O305. Revolutionaire bussen met een complete wijziging in
bouwmethode. Geen motor meer onder de vloer tussen de assen maar een motor onder
de achterbank waardoor de instap lager kon en hiermee werd dus het startsein
gegeven voor wat we tegenwoordig als normaal zijn gaan beleven, lagevloerbussen.
De 3184 hier statig geportretteerd aan het eindpunt in de wijk Tanthof West, het
Abtswoudsepark waar later tramlijn 1 van de HTM naar doorgetrokken zou worden.
De vlekjes in de lucht zijn geen overkomende vogels maar stofjes op de dia of de
lens. Ik heb bewust zo min mogelijk aan de kwaliteit van de dia's gesleuteld om
ze zo authentiek mogelijk te houden. De 3184 is gebouwd in 1980 en de hele serie
3175 t/m de 3184 werden in 1985 verbouwd tot stadswagens voor de stadsdienst
Delft wat hoofdzakelijk de verhouding tussen zit- en staanplaatsen
betrof.
Op foto 4b is nabij hetzelfde eindpunt als op 4a
een verkoelend plaatje geschoten van de 3182 samen met de 436, een wagen van De
Jong Tours die veelvuldig bijsprong in het OV. Geen toeval trouwens dat
deze bus op de foto staat want Piet Bakker had ook een voorliefde voor deze
wagens.
Foto 5a-5b:
Als iemand nou denkt dat Piet alleen oog had en
heeft voor de eigen regio dan heb je het helemaal mis. Er zijn beelden van alle
bedrijven in de collectie en dat bewijzen de 2 bijgaande foto's.
Een bus naar Pieterburen op foto 5a. En wat voor
een, de 4517 van de GADO (= N.V. Groninger Autobusdienst Onderneming). De GADO
had de 4504 en de 4505, de 4517 en de 4597 t/m 4599. Geen complete series van
tientallen wagens in die tijd maar gewoon bescheiden hier en daar enkele uit de
serie want de rest werd verdeeld onder alle andere bedrijven die er toen waren
in het OV. Deze 4517 is een Leyland-Verheul met het carrosseriemodel 'Holland
Coach' en werd gebouwd in 1960. In februari 1961 is deze wagen bij de plaats
Zuidlaren in Groningen door brand flink beschadigd en daarna bij Verheul
weer hersteld per 16 augustus 1961. Of deze foto van vóór de brandschade is,
vertelt de geschiedenis niet.
Foto 5b laat 2 ouwetjes zien op een terrein van de
GADO. De bolramer 4919 gebouwd in 1960 en uit dienst in 1980, een
Leyland-Werkspoor uit de Gado-serie 4915-4919 en daarnaast de 2544, een
Leyland-den Oudsten uit 1976 die vanaf 1991 z'n nadagen gesleten heeft bij
Smit in Joure.
Foto 6a-6b:
Niet alleen het exterieur van een bus spreekt
tot de verbeelding maar het interieur net zo goed. In 1983 heb ik nog heel even
meegemaakt dat wij in Delft een aantal bussen hadden uit de 2000-serie van
Leyland, b.v. de 2025 en de 2086 t/m de 2089. Deze wagens hadden nog een grijs
interieur en een kortere versnellingenkolom vergeleken met o.a. de 2300-serie
waarvan wij er een flink aantal hadden rijden. Deze 2300-wagens hadden echter al
een rood interieur wat meubilair betreft. De wagen op foto 6b is mijns
inziens wel behoorlijk oud, geen 2300 model maar heeft toch rood meubilair.
Het is mij niet geheel duidelijk tot welke serie deze wagen behoort.
Op foto 6a zie je het innerlijk van een wagen uit
de 4700-serie, mogelijk de 4700 zelf. Let op de bovenraampjes die open konden,
de bagagenetten (beide foto's) de nostalgische stopknopjes en wat foto 6b
betreft, de fraaie versiering van de stoelen......vandalisme is blijkbaar van
alle tijden.
Foto 7a-7b:
De kleuren zijn een beetje flets door de tand des
tijds maar ik heb er geen bewerking op los willen laten om dat kunstmatig
te wijzigen. Ik heb de originele afdruk van de dia hierbij
geplaatst. De VAD (= N.V. Verenigde Autobus Diensten) met wagen 4341, een
Leyland-Verheul, uit 1962. In 1982 is deze bus overgegaan naar de Stichting
Veteraan Autobussen.
Kijk op
SVA-Museumbussen en
kies voor een rondleiding op bouwjaar en kijk bij 1962. Klik op de foto en lees
de bijzonderheden. Snuffel nog eens door op deze pagina en lees over wat de SVA
allemaal doet en heeft. Een aanrader.
Op de 2e foto staat een 'moderner'
model, een Leyland-Den Oudsten LOK (10 meter wagens) met wagenparknummer
5566 van de VAD. Deze speciale stadswagens uit 1972 zijn in 1987 uit dienst
gesteld en afgevoerd naar sloopbedrijf Tersteeg in Utrecht.
Ooit is er nog een ander voertuig met
het nummer 5566 geweest. Gebouwd in 1956 in dienst van SW (= NV Streekvervoer
Walcheren) met kenteken NB-82-35 en voor de liefhebbers het type Leyland-Holland
Leyhol Special LHS. Afgevoerd in 1968 naar het CAB.
Zelf heb ik van 1983 t/m 1987 in
Delft gereden met de 5528 t/m 5533.
Foto
8:
Leuke foto's zijn dit altijd, vooral op zo'n mooie
zonnige zomerdag. Een overzicht van het Delftse wagenpark anno circa 1990/1991
schat ik het jaartal. Van links naar rechts: de 6667, de 5401, de 3971, de 3562,
een 9300 model, een 6300 model, een 6500 10 meter bus en een minibus uit de
6575-6581 serie.
Uitsmijter:
Vooruitlopend op de verschuivingen die ons nog te
wachten staan in OV-land, heb ik alvast de 'nieuwkomer' van een nieuwe vlag voorzien. Nu maar afwachten welke vlag
(of wind) er op korte termijn gaat waaien???
Het leven is vaak nogal chaotisch maar daar
hebben ze ergens in de wereld orde in proberen te scheppen. Ik ken kruispunten
waar dit trouwens geen gek figuur zou slaan maar toch hou ik het ook deze keer
maar op een leuke fotobewerking.
SlimvanWim:
De informatie en de
toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk gebaseerd
op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Een actie van Windows die soms niet op
prijs wordt gesteld, is het automatisch starten van een schijfje als je dat
in de CD-rom speler of DVD-brander hebt gelegd. Er zijn verschillende
manieren om dit te verijdelen en een daarvan is om in het register van je PC
te gaan sleutelen. Ik ben daar altijd erg voorzichtig mee want soms is dan
de remedie erger dan de kwaal.
Ik heb daarom liever een simpele manier
die makkelijk te gebruiken is. Wil je het automatisch starten incidenteel
uitschakelen dan kun je kiezen om tijdens het dichtschuiven van het laatje,
SHIFT op je toetsenbord ingedrukt te houden. Zo blijft de automatische
startfunctie in tact maar kun je zelf kiezen wanneer je dit wel wil laten
gebeuren en wanneer niet.
In de volgende aflevering zal ik
uitleggen hoe je kunt zorgen dat bij het aanklikken van een bestand, het
juiste programma start. Een vaak gehoorde klacht is: "Altijd gebruik ik
Windows Media Player en sinds kort start na het aanklikken altijd (b.v.)
Nero op en dat wil ik niet!!!" In busbrief 78 staat de oplossing.
BusBabbel:
Niet alles is wat het lijkt. Dat
klinkt heel filosofisch maar het klopt helemaal in de praktijk. We hebben bij
het ervaren van bepaalde zaken meestal al gauw een oordeel klaar. Wie heeft
niet gemerkt dat soms een nieuwe collega minder warm verwelkomd wordt dan een
andere maar dat later blijkt dat juist die collega op termijn populair eindigt.
Andersom kan ook natuurlijk en dat gebeurt dan ook regelmatig. Ik noem geen
namen, dat zouden er teveel worden.....nee hoor, gekheid.
Lang geleden gebeurde het mij op z'n minst tweemaal
dat er een inschattingsfout gemaakt werd. Ik zal de voorbeelden hieronder
schetsen. In mijn begintijd als buschauffeur waren eindpunten met koffie dun
gezaaid en zodoende nam ik altijd zelf een fles drinken mee. Ik dronk graag melk
bij mijn brood en daartoe had ik een beugelfles van Grolsch
gepromoveerd/gedegradeerd (*doorhalen wat niet van toepassing is) tot
melkfles. Een vloek voor de liefhebber van het gerstenat maar wel heel handig
door de beugelconstructie die lekkage tot 0 % terugbracht. Je voelt het al
aankomen denk ik. Er was een klacht binnengekomen over een chauffeur die tijdens
zijn dienst bier dronk. Ik heb toen overwogen om daarna een whiskyfles te gaan
gebruiken met koude thee maar zo provocerend was ik toen dan ook weer
niet. Niet alles is wat het lijkt.
Het tweede voorbeeld betreft een passagier die in
Den Haag op de Lijnbaan instapte en direct aangaf dat hij niet wilde betalen.
Meestal levert dat dan een behoorlijk oponthoud op want voor je het weet zit je
in een escalerende situatie waar je niet op zat te wachten. Deze man zag er ook
nog eens vrij onverzorgd en aggressief uit en omdat ik erg gebrand was op mijn
bekertje koffie na een lange rit, besloot ik mijn mond te houden. Hij ging op
het eerste stoeltje zitten en drukte na 2 haltes op de knop om er bij de Grote
Markt weer uit te gaan en wilde ook nog eens voor uitstappen. Nog steeds in een
'je ziet maar' stemming deed ik de voordeur open en tot mijn niet geringe
verbazing bedankte hij netjes en wenste me een prettige dag verder. Terwijl hij
langsliep legde hij een rijksdaalder op de betaaltafel (het was nog in het
gulden-tijdperk). Verbluft liet hij me achter. Ik heb de knaak (2 gulden en
vijftig cent, voor de jongeren onder ons) in mijn geldblik laten vallen en het
onregelementair als fooi opgestreken. Ik vond dat ik dit verdiend had voor mijn
verstandige besluit want voor hetzelfde geld had ik op de Lijnbaan gestaan met
een kapotte bril en politie-assistentie dus nogmaals: Niet Alles Is Wat
Het Lijkt.
Surftips:
Een grapje van een webmaster is te vinden op
onderstaande link.
De keuze is reuze om ons heen. Het aanbod enorm
maar wat is de beste of de goedkoopste of de snelste of nou ja, noem maar op. Op
bijgaande link wordt dat probleem vereenvoudigd door op 1 pagina een
overzichtelijk overzicht te geven van alle vergelijkingspagina's met hun
specialiteit en een beoordeling. Misstaat helemaal niet tussen de favorieten,
bookmarks of bladwijzers dus kijk op
www.snakewool.nl
Zeker in deze vakantietijd zal het gebruik van een
mobieltje vaak een terugkerend gespreksonderwerp zijn m.b.t. de kosten van een
gesprek vanuit of naar het buitenland. De titel van deze link zegt het al: een
helpdesk voor dit soort vragen. Vooral helemaal links bij 'snelkoppelingen' zie
je de optie 'meest gestelde vragen' staan en daar is al een heleboel informatie
te vinden.
www.gsmhelpdesk.nl
Iets soortgelijks maar dan anders vind je op deze
link. Ikzelf ben geen groot gebruiker van SMS maar ik weet dat ik daarin bijna
alleen sta dus mogelijk dat jullie er wel iets aan hebben. Er zal ongetwijfeld
commercieel misbruik gemaakt worden van het SMS-principe en daar kan
deze pagina je bij helpen. Eventueel gewenste wijzigingen zijn niet
voorgoed, je kan het weer terugdraaien als je later wilt.
Klik op:
Grappig:
Sam loopt langs de Amsterdamse gracht en ziet iemand aan de
overkant lopen. "Verrek", denkt Sam, "dat zou Moos wel eens kunnen
zijn."
Moos loopt aan de andere kant van de gracht en ziet aan de overkant
iemand lopen. "Verrek", denkt Moos, "dat zou Sam wel eens kunnen zijn."
Komen
ze op de brug, zijn ze het allebei niet!
Laatst had ik wat problemen met mijn computer, dus belde ik de
computerman. Die kwam langs en drukte op een paar
toetsen en het probleem was meteen opgelost. Omdat hij snel klaar was, schreef
hij een minimale rekening uit.
Toen hij zijn jas aantrok, kon ik het niet nalaten om te
vragen : "Wat was nu het probleem ???"
Hij antwoordde : "Het was een ID
honderd T probleem."
Ik wilde niet al te dom overkomen, dus vroeg ik : "Aaaah, een
ID honderd T probleem! Wat is dat dan, in het geval het nog een keertje
optreedt?"
De expert grinnikte ... "Heb je nog nooit gehoord van een
ID honderd T fout?"
"Mmmmm, nee...." antwoordde ik.
"Schrijf het maar op, zei hij, "dan begrijp je het een stuk
beter."
Toen hij vertrokken was, schreef ik het op.
I D 1 0 0
T
Mmmm, vroeger mocht ik die man wel...
Een vrouw heeft een verhouding terwijl haar man naar zijn werk
is. Op een dag, terwijl zij met haar minnaar tussen de lakens ligt, hoort zij
plots de auto van haar echtgenoot op de oprit stoppen. 'Haast je', roept de
vrouw, 'pak je kleren en spring uit het raam, mijn man is vroeg naar huis
gekomen'.
'Ik kan niet uit het raam springen zonder kleren aan, want het
regent buiten pijpenstelen!!! zegt de minnaar.
'Als mijn man je hier vindt,
vermoordt hij ons allebei!' antwoordt zij hysterisch. 'De regen daarbuiten is
het minste wat je kan overkomen. Mijn man kan heel woest te keer gaan en
hij... heeft altijd een geweer bij de hand'.
De minnaar schiet uit bed,
grabbelt zijn kleren onder zijn arm en springt uit het raam. Terwijl hij in de
gietende regen de straat uitloopt, komt hij plots tot de ontdekking dat hij
midden in de jaarlijkse Stads-Marathon is terechtgekomen. Hij besluit mee
te lopen met de wel 300 andere deelnemers. Omdat hij naakt is, met zijn kleren
onder de arm, probeert hij zo onopvallend mogelijk door de anderen omringd te
blijven. Maar zo werkte dat natuurlijk niet. Na een tijdje, komt een klein
groepje atleten, die hem al een hele tijd van opzij bekeken hadden, naast hem
lopen. 'Loop jij altijd naakt in een wedstrijd?' vraagt een van de medestanders.
'Ja hoor, het is heerlijk met de wind vrij rond je lichaam en de
regen kan je dan afkoelen terwijl je loopt'.
Een andere loper komt dichterbij
en vraagt: 'Zeg, draag jij altijd je kleren onder je arm terwijl je
loopt?'
'Ja', antwoordt hij buiten adem, 'dan kan ik me
bij de finish onmiddellijk aankleden en direct de auto in om naar huis
te gaan!' Een derde loper, die zijn ogen wat lager heeft gericht, vraagt: 'Draag
jij altijd een condoom als je een wedstrijd loopt?'
Buiten adem antwoordt
hij: 'Nee hoor, alleen maar als het regent!!'
Verliefd zijn is als.......
in je broek schijten.
Iedereen ziet het maar alleen jij
hebt dat 'speciale warme' gevoel. (met dank aan de inzenders
;-)
Tot slot:
Ik ben benieuwd of er de komende maanden meerdere gebakjes
zullen gaan verschijnen. Dat hangt niet af van de enige echte Bakker want die
heeft z'n best al gedaan en ook Jan van den Berg heeft een Berg foto's en dia's
van analoog naar digitaal op zijn conto staan dus geen betere raad dan voorraad
en die is er. Hopelijk is het voor ingewijden maar ook voor de minder
doorgewinterde busbrieflezer te verteren, ik merk het wel.
Graag tot de
volgende brief.
Wijsheden:
Een baas is iemand die vroeg is als jij
laat bent en laat als jij vroeg bent.(N.N.)
Mijn vriend heeft een baby en hij schrijft
alle geluiden op die de baby maakt. Dan kan hij later aan hem
vragen wat hij ermee bedoelde. (S.Wright)
Als je de video van een bankoverval achterste
voren afspeelt, dan lijkt het of de dief geld komt deponeren.(N.N.)