Foto's Roemenië:
Aan de foto's te zien
hebben we hier te maken met enige tijd geleden en is er toen iemand op
wintervakantie geweest. Ik vind het opvallende
foto's en met name de eerste spreekt tot de verbeelding. Onder de zichtbaar
slechte weersomstandigheden zien we hoe het OV in Roemenië functioneerde.
Als je voortaan een ritje met de bus maakt, voorzien van airco en voldoende
verwarming, denk dan aan deze mensen. Ik wil niet ruilen maar dat zal
niemand verbazen. Bijzonder aan deze bus is natuurlijk de constructie op het
dak. Hadden ze toen al gasbussen? Als dat zo is, lijkt het mij dat er bij
een ongeluk grote kans bestaat dat er meer aan de hand is dan wat
blikschade. De slangen en de bevestiging boezemen mij weinig vertrouwen in.
Aanvulling van Joris
"Biertje": "Foto 1 is een IKARUS-ROMAN bus met op het dak geen
gascilinders, maar stoomcilinders, gevuld met water voor de verwarming. Foto
2 is een ''bekende'' foto van een gedeelte van het wagenpark van RO-TIR
Bucharest. De voorste 4 bussen zijn van het merk SKODA, en de bussen op de
2de en 3de rij zijn IKARUS 2750 modellen.
Foto 3 is ook een SKODA bus. Om precies te zijn een PR1AG chassis met een ''UZMAN''
carrosserie."
Aanvulling van Willem
Kees: "Het gaat hier om een bus die op methaangas rijdt. De reden dat de
bus op methaangas rijdt en niet gewoon op diesel is dat er in Roemenie in de
jaren '80 een tekort was aan zo ongeveer alles, dus ook diesel.
Ceaucescu (de toenmalige communistische dictator) had als beleid om de
buitenlandse schulden zo snel mogelijk af te lossen en exporteerde zo
ongeveer alles. Tegelijkertijd mocht er niets ingevoerd worden. Voor de
bevolking was dat dramatisch: er was niets te koop, bijna niets te eten en
in de koude winters daar was er amper verwarming. De foto's van uitpuilende
bussen en trams geven een aardig sfeerbeeld. Vaak moest de bevolking 7 dagen
per week werken, zonder dat ze er iets aan over hielden. Daarnaast brak
Ceausescu een kwart van de Roemeense binnenstad af om voor zichzelf een
paleis te bouwen (nu het Roemeense parlement), waar in 1988 20 % van de
Roemeense economie aan opging.....
Ik heb een meegestuurd waar je duidelijk het woord methaangas op de cilinder
ziet staan.
Het was dus niet voor de verwarming: aan dat soort luxe deed men toen niet."
Weinig informatie over
deze 2e foto maar als sfeerbeeld van hoe ooit onze buitenlandse collega's
rondreden, voldoet de foto volkomen. Jammer dat ik geen jaartal heb.
Aan de bus op foto 3 te
zien dateert deze foto, ondanks de kleuren, uit dezelfde periode.
Foto's United Kingdom:
Van collega Jan kreeg
ik deze foto's uit het overbekende busland Engeland. Er zijn op internet
duizenden foto's te vinden van het OV in Londen maar die zijn niet speciaal
voor de busbrief geschoten. Deze foto's wel. Vandaar een plekje in deze
vakantie editie. De eerste foto is gemaakt van het beroemde Victoria
Station. Een gigantisch knooppunt van bussen en metro in een historische
sfeer. De moeite van een bezoekje zeker waard.
Wat verder opvalt aan
deze foto's is, dat er een periode afgesloten is en dan heb ik het over de
beroemde Routemasters, de bus met het open achterbalkon die in 1954 voor
het eerst gebouwd werd en in 1958 in productie werd genomen. Er zijn er nog
een paar in dienst op enkele speciale buslijnen maar zoals vroeger is het al
enige tijd niet meer. In totaal zijn er 2876 bussen van dat type gebouwd.
Nu zien we een straatbeeld met nog wel dubbeldekkers maar allemaal bussen
met moderne vormgevingen en hopelijk in de cabine ook wat betere
arbeidsomstandigheden voor de chauffeurs.
Foto's Duitsland en Zwitserland:
Het laatste item in
deze serie is Zwitserland met daarbij eerst een klein stukje Duitsland waar Nick
S. deze foto's gemaakt heeft.
Nick
schrijft: "Naar aanleiding van busbrief 108 stuur ik je wat
vakantiefoto's. Op de ene uit Duitsland een gelede Citaro van de Stutgarter
StrassenBahn waarvan het gelede deel wat langer is dan normaal en twee assen
heeft. De achterste as is een sleepas waardoor er volgens mij in de bochten
een behoorlijke uitzwaai ontstaat.
Zwitserland is in buskringen o.a. heel bekend om de
beroemde postbussen. De gele postbus vervoert post en passagiers, bekend om
de punctualiteit en de drietonige toeter. De bussen rijden rond voor
PostAuto, een dochterbedrijf van Die Post. De eerste postbus reed in 1906
van Bern naar Detligen. Honderd jaar later wordt veel post per trein
vervoerd, maar er rijden nog 2000 bussen rond op 800 trajecten, vooral naar
de kleinere dorpen.
Postbussen mogen op zogenaamde bergpostwegen (Bergpoststrassen) een
drietonige hoorn gebruiken met de eerste tonen uit het Andante van de
ouverture van Rossini's opera Guillaume Tell.
(vrij van Wikipedia)
Maar goed, deze keer géén postbussen en helaas geen toeters maar een langere busvariant in
3
uitvoeringen.
Nick schrijft: "De tweede foto is genomen in Zurich. De opbouw van
deze dubbelgelede trolley is van Hess, meer weet ik helaas ook niet."
Foto's 2, 3 en 4 zijn
dus gemaakt van
trolleybussen met dit verschil dat op foto 2 een dubbel gelede trolleybus te
zien is en op foto 3 en 4 sprake is van een trolleybus met aanhanger en dan géén gelede aanhanger maar een los voertuig. Ik blijf dat een prima
oplossing vinden voor buslijnen die overdag heel druk zijn waarbij de
aanhanger zijn nut bewijst maar dat in de daluren de aanhanger afgekoppeld
kan worden zodat er van een heel flexibele businzet sprake is.
Nick schrijft: "Op deze twee foto's zie je een ander soort gelede bus. Bij
ons zeggen ze tegen een gelede wagen weleens 'bus met caravan' maar in Luzern
rijden ze dus met een serieuze aanhanger. Zowel de voor als achteras van de
aanhanger sturen zodat ie heel mooi in het spoor loopt."
Theo J. schrijft: "Naar aanleiding van de bus met aanhanger in Luzern in
Busbrief 113 stuur ik je deze foto die ik maakte in een stadje in het Zwarte
Woud in 2007.
Wat je hier kunt zien is dat men een soort “trekgordijn” tussen de trekkende
wagen en de aanhanger heeft geplaatst om te voorkomen dat mensen tussen de twee
busdelen willen oversteken. Het laat zich raden wat van zo een actie de gevolgen
kunnen zijn!"
Om het beeld van
Zwitserland 'compleet' te maken, hier toch tot slot nog een postbus in een
sprookjesachtige omgeving. Grindelwald is een dorpje gelegen ten zuiden van de
stad Interlaken in het Berner Oberland aan de voet van de Wetterhorn en de Eiger
op een hoogte van ca. 1034 m.
Nick schrijft: "Op de laatste foto een klein beetje het idee
hoe het in sommige dalen is daar. De foto is genomen vanuit de bus waar ik in
zat en zoals je ziet is er niet veel ruimte om te passeren. De foto is genomen
in de buurt van Interlaken. Overigens hebben deze "postbussen" tot nu toe de
mooiste toeter die ik gehoord heb."