terug naar de |
|
23 oktober 2005
N i e u w s i n
B u s b r i e f f o r m a a t
__________________________________________________
______ Onderwerp Waar of niet? ___________________
Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 22
Harde werkers,
Een busbrief met deze titel wekt
verwachtingen. Ik heb dan ook een aantal foto's bij elkaar gezocht die op
zijn minst vreemd overkomen en aan jullie dan de beoordeling "Waar of niet".
Foto
1a-1b:
Hier is dan de eerste vreemdeling, met dank aan John.
De Ambassador 8434 in een opvallende uitdossing. Zo van de zijkant gezien
bij daglicht, is de 'inkijk' leuk maar duidelijk nep. Toen ik zelf de wagen
voor het eerst in het echt zag rijden bij de halte Maasland Viaduct kwam het
allemaal beter tot zijn recht want dat was 's
avonds en het was al donker. Er straalt dan binnenverlichting aan de achterzijde
door de interieurfoto naar buiten en dat geeft het geheel, zeker geholpen door
de harmonica-illusie, een meer realistisch aanzicht. Apeldoorn heeft in ieder
geval een reclameafdeling die steeds weer in staat is tot zeer spraakmakende
uitspattingen. Zelfs ik, als niet echt reclameminnend persoon, moet soms
overstag en toegeven dat het toch wel iets heeft.
Op de foto hieronder zien we dat wij in Nederland niet alleen
bedenkers zijn ludieke reclame, dat bewijst de 2e foto: over smakelijke
reclame gesproken!! Van 2 lezers kreeg ik deze foto toegestuurd en ik wil
hem niet achterhouden want ik vermoed dat het wel voor gespreksstof kan
zorgen. Over deze bus(sen) kan ik melden dat ze rijden in Zuid-Amerika en na
even rondgesnuffeld te hebben op het internet vond ik de herkomst van de
bloederige "Apeldoorn" versie terug op de link die je kunt bekijken als je
op de foto zelf klikt. Na het intypen bij Google van de bestemmingsfilm "pinheiros"
kwam São Paulo in Brazilië eruit rollen. Verdere info wordt moeilijk omdat
mijn Spaans niet zo goed is maar als foto in de categorie busfun
voldoet deze helemaal.
(Meer van dit soort foto's
o.a. in busbrief 73 en
busbrief 78)
Foto
2:
Misschien bij sommigen al bekend omdat deze
constructie ten tijde van de onthulling nogal wat pers op de been bracht
maar ik vond deze foto op het internet terug en het leek me aardig voor deze
busbrief aflevering. Het bijschrift is niet goed leesbaar dus daarom hieronder de
volledige tekst.
De Haagse stadsbus die vanaf 1985
de gevel nabij de Hoefkade no. 704 als eindpunt heeft, is een creatie van Jan
van Kesteren. Hij zegt: "Bij de HTM beschilderde ik in 1984 een bus. Daar merkte ik dat
oude, afgeschreven bussen naar de sloop gingen. Ik vroeg of ze het front van een
van die oude bussen voor mij wilde bewaren. Die heb ik toen tegen die muur
bevestigd."
Ik weet alleen niet of je ook van
binnen naar buiten kan kijken en eventueel de ruitenwissers kan aanzetten als
het regent. Ik vermoed dat de cabine gewoon tegen de gevel aanzit en er niet
echt inzit, maar het blijft een origineel gezicht.
Foto 3a-3b:
Moeten we dit serieus nemen?
Je mag hiervan denken wat je wilt. Misschien leuk voor in de nabije toekomst
als we weggedrukt door de railverbindingen misschien nog wat passagiers
mogen aanvoeren voor tram en trein-achtigen vanuit de diverse wijken. Op de
bovenetage mogen alleen lilliputters denk ik en die hebben een kontje nodig om
binnen te kunnen komen dus chauffeurs worden geselecteerd op hun sociale
vaardigheden én hun spierkracht.
Op foto 3b staat een mini-geledebus
en ik heb me laten vertellen dat het achterste deel tijdens de avond(t)uren
wordt afgesloten zoals vaak al in trams gebeurt, om rottigheid te voorkomen.
Foto
4:
En om meteen maar flink te
overdrijven onderstaande foto als sluitstuk van deze brief. We zitten deze
brief toch in de harmonica-sfeer en dus is dit en aardige aanvulling dacht ik zo.
De Phileas is de naam van het voertuig, het is een
geleide gelede bus met een hybride aandrijving (LPG- Elektrisch) die grotendeels
over een vrije busbaan rijdt. Een van de bussen heeft in plaats van accu's een
vliegwiel en een andere bus is dubbelgeleed (zie foto). Het voertuig rijdt
over een lijn Eindhoven - Meerhoven - Eindhoven Airport en een lijn Eindhoven -
Veldhoven. De dubbelgelede bussen bestaan uit drie delen met twee
geledingen en zijn 25 meter lang (vier assen).
De Phileasbussen zijn gebouwd door APTS
(Advanced Public Transport Systems), een consortium, een
tijdelijke samenwerking van ondernemingen, dat o.a. bestaat uit
busbouwer
VDL Berkhof en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM).
De bussen zijn nu eigendom van het SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven) en worden
verhuurd aan de concessiehouder.
Sinds juni 2004 werd er getest en werden maar enkele ritten tussen Eindhoven
en Eindhoven Airport door Phileasvoertuigen gereden. De Phileas is op 5
september 2004 op de lijnen 401 en 402 in gebruik genomen; de officiële opening
heeft op 30 oktober 2004 plaatsgevonden.
De Phileasvoertuigen ondervonden de eerste weken veel problemen met de
software (waar ken ik dat van???) en accu's. Ook de automatische besturing werkt
nog niet. Van 8 november 2004 tot 6 juli 2005 waren de Phileasvoertuigen o.a.
daardoor uit de dienstregeling genomen.
Klik op de foto om een YouTube filmpje te zien.
Foto
5:
Bij foto 4 kwam een bus ter
sprake die geleid wordt over speciale banen dus een soort bus/tram dus
leek het me wel aardig om bij foto 5 een tram op banden te laten zien.
Ook dubbelgeleed dus overeenkomsten genoeg. Dit zijn nieuwe voertuigen
voor RandstadRail dus tegenwoordig rijden ze allang niet meer op banden
maar gewoon op rails zoals het hoort.
Foto
6a-6b-6c:
Ook deze foto's zijn niet
gefotoshopped, dit is echt waar! In het Westland is deze 'busroute' te zien.
Ik denk dat je lang kunt wachten op een bus maar als die dan toch zou komen,
zal het toch een heeeel smal busje moeten zijn.
Tot slot:
Een ongelooflijk ongeloofwaardige
busbrief, dat moet ik toegeven. Volgende keer een meer serieus exemplaar want de
foto's met een knipoog raken aardig op. Nog een paar keer misschien maar dan is
het gedaan met de gein. Ik kan gelukkig nog een tijdje doorgaan met foto's
(zwart/wit en kleur) uit ons gewone busverleden want ik heb er
voorlopig nog genoeg.
Klik op:
In brief 21 heb ik verwezen naar gratis
foto's en deze keer wil ik daar nog een tweede link aan toevoegen. Voor menig
computergebruiker al een bekende fotopagina maar voor diegene die nog niet zo
thuis is op het internet alsnog de tip voor deze keer:
Webshots
Hier zijn de fraaiste, leukste en
misschien wel meeste foto's te vinden. Klik b.v. op "Ocean life" in de linker
kolom onder Gallery en je komt op een pagina met 10 verzamelingen met totaal 282
foto's en dat is nog maar 1 onderwerp. Je kan hier foto's delen met anderen en
albums van je eigen foto's samenstellen. Voor dit soort activiteiten moet je wel
lid worden maar dat is niet ingewikkeld en al jaren gewoon gratis. Ben je niet
geïnteresseerd in zulke zaken dan zijn er altijd nog de honderden, nee duizenden
gratis foto's die je kunt bekijken en/of downloaden om zelf te gebruiken waarbij
ik wil opmerken dat je dan een stukje software moet downloaden van Webshots
waarmee je toegang krijgt tot al dit fraais. Dit downloaden wordt op de pagina
voor je gedaan als je helemaal linksboven op 'download' klikt en daarna op de
blauwe downloadknop in het volgende scherm.
Harmonieuze groeten
Wim Koeleman
(
kameleon@ziggo.nl)
terug naar de |
|