terug naar de

23 oktober 2005


N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t
__________________________________________________

______ Onderwerp Waar of niet? ___________________
      Verhalen over oude en nieuwe bussen, aflevering 22
 

 
Harde werkers,
 
Een busbrief met deze titel wekt verwachtingen. Ik heb dan ook een aantal foto's bij elkaar gezocht die op zijn minst vreemd overkomen en aan jullie dan de beoordeling "Waar of niet".
 

Foto 1a-1b:
Hier is dan de eerste vreemdeling, met dank aan John. De Ambassador 8434 in een opvallende uitdossing. Zo van de zijkant gezien bij daglicht, is de 'inkijk' leuk maar duidelijk nep. Toen ik zelf de wagen voor het eerst in het echt zag rijden bij de halte Maasland Viaduct kwam het allemaal beter tot zijn recht want dat was 's avonds en het was al donker. Er straalt dan binnenverlichting aan de achterzijde door de interieurfoto naar buiten en dat geeft het geheel, zeker geholpen door de harmonica-illusie, een meer realistisch aanzicht. Apeldoorn heeft in ieder geval een reclameafdeling die steeds weer in staat is tot zeer spraakmakende uitspattingen. Zelfs ik, als niet echt reclameminnend persoon, moet soms overstag en toegeven dat het toch wel iets heeft.
Op de foto hieronder zien we dat wij in Nederland niet alleen bedenkers zijn ludieke reclame, dat bewijst de 2e foto: over smakelijke reclame gesproken!! Van 2 lezers kreeg ik deze foto toegestuurd en ik wil hem niet achterhouden want ik vermoed dat het wel voor gespreksstof kan zorgen. Over deze bus(sen) kan ik melden dat ze rijden in Zuid-Amerika en na even rondgesnuffeld te hebben op het internet vond ik de herkomst van de bloederige "Apeldoorn" versie terug op de link die je kunt bekijken als je op de foto zelf klikt. Na het intypen bij Google van de bestemmingsfilm "pinheiros" kwam São Paulo in Brazilië eruit rollen. Verdere info wordt moeilijk omdat mijn Spaans niet zo goed is maar als foto in de categorie busfun voldoet deze helemaal. (Meer van dit soort foto's o.a. in busbrief 73 en busbrief 78)

Foto 2:
Misschien bij sommigen al bekend omdat deze constructie ten tijde van de onthulling nogal wat pers op de been bracht maar ik vond deze foto op het internet terug en het leek me aardig voor deze busbrief aflevering. Het bijschrift is niet goed leesbaar dus daarom hieronder de volledige tekst.
 
De Haagse stadsbus die vanaf 1985 de gevel nabij de Hoefkade no. 704 als eindpunt heeft, is een creatie van Jan van Kesteren. Hij zegt: "Bij de HTM beschilderde ik in 1984 een bus. Daar merkte ik dat oude, afgeschreven bussen naar de sloop gingen. Ik vroeg of ze het front van een van die oude bussen voor mij wilde bewaren. Die heb ik toen tegen die muur bevestigd."
 
Ik weet alleen niet of je ook van binnen naar buiten kan kijken en eventueel de ruitenwissers kan aanzetten als het regent. Ik vermoed dat de cabine gewoon tegen de gevel aanzit en er niet echt inzit, maar het blijft een origineel gezicht.
 

Foto 3a-3b:
Moeten we dit serieus nemen? Je mag hiervan denken wat je wilt. Misschien leuk voor in de nabije toekomst als we weggedrukt door de railverbindingen misschien nog wat passagiers mogen aanvoeren voor tram en trein-achtigen vanuit de diverse wijken. Op de bovenetage mogen alleen lilliputters denk ik en die hebben een kontje nodig om binnen te kunnen komen dus chauffeurs worden geselecteerd op hun sociale vaardigheden én hun spierkracht.
Op foto 3b staat een mini-geledebus en ik heb me laten vertellen dat het achterste deel tijdens de avond(t)uren wordt afgesloten zoals vaak al in trams gebeurt, om rottigheid te voorkomen.

Foto 4:
En om meteen maar flink te overdrijven onderstaande foto als sluitstuk van deze brief. We zitten deze brief toch in de harmonica-sfeer en dus is dit en aardige aanvulling dacht ik zo. De Phileas is de naam van het voertuig, het is een geleide gelede bus met een hybride aandrijving (LPG- Elektrisch) die grotendeels over een vrije busbaan rijdt. Een van de bussen heeft in plaats van accu's een vliegwiel en een andere bus is dubbelgeleed (zie foto). Het voertuig rijdt over een lijn Eindhoven - Meerhoven - Eindhoven Airport en een lijn Eindhoven - Veldhoven. De dubbelgelede bussen bestaan uit drie delen met twee geledingen en zijn 25 meter lang (vier assen).
De Phileasbussen zijn gebouwd door APTS (Advanced Public Transport Systems), een consortium, een tijdelijke samenwerking van ondernemingen, dat o.a. bestaat uit busbouwer VDL Berkhof en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM). De bussen zijn nu eigendom van het SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven) en worden verhuurd aan de concessiehouder.

Sinds juni 2004 werd er getest en werden maar enkele ritten tussen Eindhoven en Eindhoven Airport door Phileasvoertuigen gereden. De Phileas is op 5 september 2004 op de lijnen 401 en 402 in gebruik genomen; de officiële opening heeft op 30 oktober 2004 plaatsgevonden.

De Phileasvoertuigen ondervonden de eerste weken veel problemen met de software (waar ken ik dat van???) en accu's. Ook de automatische besturing werkt nog niet. Van 8 november 2004 tot 6 juli 2005 waren de Phileasvoertuigen o.a. daardoor uit de dienstregeling genomen.

Klik op de foto om een YouTube filmpje te zien.


Foto 5:
Bij foto 4 kwam een bus ter sprake die geleid wordt over speciale banen dus een soort bus/tram dus leek het me wel aardig om bij foto 5 een tram op banden te laten zien. Ook dubbelgeleed dus overeenkomsten genoeg. Dit zijn nieuwe voertuigen voor RandstadRail dus tegenwoordig rijden ze allang niet meer op banden maar gewoon op rails zoals het hoort.

Foto 6a-6b-6c:
Ook deze foto's zijn niet gefotoshopped, dit is echt waar! In het Westland is deze 'busroute' te zien. Ik denk dat je lang kunt wachten op een bus maar als die dan toch zou komen, zal het toch een heeeel smal busje moeten zijn.

           



Tot slot:
Een ongelooflijk ongeloofwaardige busbrief, dat moet ik toegeven. Volgende keer een meer serieus exemplaar want de foto's met een knipoog raken aardig op. Nog een paar keer misschien maar dan is het gedaan met de gein. Ik kan gelukkig nog een tijdje doorgaan met foto's (zwart/wit en kleur) uit ons gewone busverleden want ik heb er voorlopig nog genoeg.

Klik op:     

In brief 21 heb ik verwezen naar gratis foto's en deze keer wil ik daar nog een tweede link aan toevoegen. Voor menig computergebruiker al een bekende fotopagina maar voor diegene die nog niet zo thuis is op het internet alsnog de tip voor deze keer: Webshots
Hier zijn de fraaiste, leukste en misschien wel meeste foto's te vinden. Klik b.v. op "Ocean life" in de linker kolom onder Gallery en je komt op een pagina met 10 verzamelingen met totaal 282 foto's en dat is nog maar 1 onderwerp. Je kan hier foto's delen met anderen en albums van je eigen foto's samenstellen. Voor dit soort activiteiten moet je wel lid worden maar dat is niet ingewikkeld en al jaren gewoon gratis. Ben je niet geïnteresseerd in zulke zaken dan zijn er altijd nog de honderden, nee duizenden gratis foto's die je kunt bekijken en/of downloaden om zelf te gebruiken waarbij ik wil opmerken dat je dan een stukje software moet downloaden van Webshots waarmee je toegang krijgt tot al dit fraais. Dit downloaden wordt op de pagina voor je gedaan als je helemaal linksboven op 'download' klikt en daarna op de blauwe downloadknop in het volgende scherm.

 

Harmonieuze groeten
   
Wim Koeleman ( kameleon@ziggo.nl
   

terug naar de