30 maart 2008
N i e u w s i n
B u s b r i e f f o r m a a t <++++>
____________________________________________________
______ Onderwerp: Busreclame
________________
Verhalen over oude en nieuwe
bussen,
Inhoudsopgave:
Busreclame:
Uitsmijter:
Aquariumbus
SlimvanWim: De weg van een mailtje
Busbabbel: Foto's verkleind sturen met
email
Na een aflevering die tot de
zwaargewichten mocht worden gerekend, dacht ik deze brief maar eens te
vullen met iets luchtigere kost. Met bijdragen o.a. van Jan van den Berg en Edwin
Timmers maar ook van onbekende donateurs heb ik een aantal leuke
reclame-uitingen verzameld die op onze en andere bussen te vinden zijn en
zijn geweest. Uiteraard volstrekt onvolledig maar dat kan niet anders. Ik
herinner mij nog de start van deze blikvervuiling want zo noem ik het voor
het gemak toch maar omdat ik de meeste advertenties niet fraai vind en
alleen heel bijzondere kan waarderen. Het blijft jammer dat we rondrijden
als mobiele reclamezuil en ik denk dat de meeste mensen zodanig overvoerd
zijn dat ze intussen aardig blasé zijn geworden en de meeste aanprijzingen
niet eens meer opmerken. Met de foto's die ik deze keer laat zien, hoop ik
nog een beetje verrassing te brengen.
Eerst nog een kleine bijdrage uit
Noorwegen i.v.m. de situatie van het weer bij ons de laatste tijd. We denken
dat we getroffen worden door iets heel bijzonders. Een witte Pasen van 2
centimeter sneeuw en Nederland is in rep en roer. Deze foto's uit Noorwegen
zullen ons duidelijk maken dat we maar een stelletje amateurs zijn.....of de
Noren misschien??? ;-)
Foto 1a-1b:
Hoogste tijd voor de nieuwe serie en dan start ik
met een redelijk verse reclame die nu nog op de bussen te vinden is. De
Weightwatchers! Het valt mee dat er geen ophef ontstaan is in ons landje met
de lange tenen. Ik had minstens een klacht van de VBZ verwacht (Vereniging
tot Behoud van Zware mensen) of een discussie in de 2e Kamer over een
mogelijke discriminatievorm. Gelukkig is dit naar mijn weten niet gebeurd
en heeft iedereen blijkbaar de knipoog begrepen. Op de valreep ontving ik van
Jan een extra foto van deze wagen op een besneeuwd voorterrein bij de
vestiging Delft.
Foto 2:
In het buitenland kent men het
fenomeen reclame op bussen natuurlijk ook en waarschijnlijk hebben wij ooit
deze vorm van adverteren van anderen afgekeken. Hier een bescheiden
bestickering maar wel een heel doeltreffende. Gebruik makend van de uitlaat
van deze bus, wordt er een nicotinevervanger aangeprezen. Heel creatief maar
daar ontbreekt het gelukkig vaak niet aan. Klar for å slutte
betekent Ready to stop/quit.
Foto 3a-3b:
Heel vaak wordt er gebruik gemaakt
van de deuren. Logisch want met bewegende delen kun je leuke combinaties
maken. Dat is te zien op deze 2 foto's en ook nog een keertje bij foto's 9a
en 9b.
Hier bij 3a een liefdevolle manier en
bij 3b een manier die doet denken aan het oplossen van het schoonmoeder
probleem....
Foto 4a-4b:
Ooit begon die flauwekul, en dat was alweer lang
geleden, met een reclame voor een verzekeraar, (een donkerblauwe reclame
herinner ik me) en ook een Waddenbrood aanprijzing zat bij de eerste versies
en natuurlijk de landelijk ophef veroorzakende reclame voor FA met de blote
dame over de hele buslengte. Helaas heb ik daar geen afdrukjes van gevonden
maar wie weet kan ik er in een volgende busbrief alsnog eentje plaatsen met
dank aan een bereidwillige lezer.....
Hieronder 2 foto's met gebruik van dieren. De
bescheiden reclamevormen van weleer zijn hier duidelijk losgelaten en er is
gewoon een kunstvorm ontstaan. Het spaarvarken met de munt in z'n rug, kijk
maar op het dak van deze tram, ziet er meer uit als een carnavalwagen dan
een openbaar vervoeronderdeel. Maar wel mooi gedaan.
Wij kennen een televisiereclame met een krokodil
die trouwens wel weer voor de nodige beroering zorgde maar dit levensechte
reptiel reed in Kaiserslautern en werd gekiekt door Jan van den Berg.
Een vrije vertaling van de tekst boven de krokodil
is: Wat heeft rente voor zin als je bij je geboorte opgevreten wordt.
Ik kan er verder geen chocola van maken wat hier dan verder aanbevolen
wordt maar dat is mijn zorg gelukkig niet.
Mijn Duits is na mijn middelbare
school blijkbaar weinig bijgeschaafd dus het was logisch dat de
vrije vertaling van de tekst op de krokodillenbus niet helemaal
correct bleek te zijn. Peter van der Reest attendeerde mij op de
juiste vertaling die ik graag hierbij plaats.
Peter laat me weten dat de
tekstvertaling hoort te zijn: Wat hebben we aan rente, als die
door de kosten wordt opgevreten.
En zijn
toelichting erbij: "Het gaat hierbij om het feit dat Duitse
banken flinke kosten in rekening brengen voor hun diensten en maar
weinig rente geven. Als een Duitser bij een andere bank of soms
zelfs bij een ander bankfiliaal van z'n eigen bank geld uit de muur
trekt, dan krijgt 'ie tussen 3 tot 6 euro kosten in rekening
gebracht voor zo'n pintransactie (dan komen wij met onze Hollandse
pinpas en trekken gratis uit iedere Duitse geldkast onze euro'tjes,
kijk, dat is pas "ogen uitsteken"). En ze betalen daarnaast ook fors
voor het gebruik van hun bankrekening. Er zijn nu Duitse banken die
(iets) minder kosten in rekening brengen, en daar gaat deze
busreclame over.
Moraal achter dit verhaal: wij zijn in Nederland
echt verwend met onze "bijna gratis" bankrekeningen en de service
van onze banken!"
Foto 5:
Via Marty Werkman ontving ik foto 5. Een Engelse bus met
een 'Bobby' reclame van dienders Rob en Annette. De vraag is: Wie maakt jouw
buurt veiliger? Ontdek dat op
www.hampshire.police.uk en wie weet, ligt je toekomst wel daar via een
baan bij de politie.
Saillant detail (=opvallend kenmerk) is de plaats
van de uitlaat. Ik kan me niet indenken dat dit met opzet zo gedaan is maar
het is wel een beetje ondoordacht want 'wildplassen' wordt ook in Engeland
niet op prijs gesteld en dat de politie dat als voorbeeld wel doet, zal bij
de opdrachtgever van deze sollicitatie oproep niet in goede aarde zijn
gevallen.
Jammer voor hen maar ik heb er een heel leuk item
aan in deze busbrief.
Foto 6a-6b:
De wielen van een bus worden zoals al eerder te
zien was, graag gebruikt om de reclame opvallend te maken. Op bijgaande 2
foto's zie je dat de wielen van deze bussen meedoen in de reclame. Leuk
gedaan maar in het donker kan het voor andere weggebruikers wel even
schrikken zijn als je hier niet op rekent en opeens een Vectra op je af komt
of dat het lijkt of er in plaats van 1 bus, 2 bussen naast je rijden. Ik
vermoed dat dit in Nederland niet toegestaan is maar hier betreft het
foto's uit een onduidelijk land gezien de paar letters die op de gele bus te
zien zijn en op 6b is het duidelijk een oosters vervoersmiddel.
Foto
7a-7b:
Van Jan van den Berg heb
ik deze 2 foto's gekregen. De eerste (7a) over een buitenlandse
stroomleverancier die deze gelede bus volledig volgeplakt heeft en op foto
7b zie je een meer recente foto van een tram van de HTM waar in de reclame
de enkel van deze mevrouw uitgespaard bleef om te zorgen dat er voor de
passagiers nog iets zichtbaar is waar ze in hun haast naar zoeken. Nu nog
wachten op een creatieve geest die over het woordje 'deur' (deur open knop) het woordje
'broek' zal plakken......
Foto 8a-8b:
Vermoedelijk een metro in +/- Tokio gezien het
Japanse automodel en de vermoedelijke nationaliteit van de inzittenden. En
wederom is er gespeeld met de deuren maar deze keer op een wat minder
creatieve manier (vind ik).
Op 8b zie je voor de verandering eens geen bus maar
een klassiek autotype. De carrosserie is versierd met een grappige sticker
en mogelijk is de noodzaak om dit te doen symbolisch voor de kwaliteit.
Foto 9a-9b-9c:
Dan zoals al vermeld bij foto 3a en 3b, hier het
volgende tweetal waar de deuren de hoofdrol spelen. Op 3a staat "Just in one
bite" en dat gebeurt dus ook heel treffend als de deuren open gaan. Onderaan
de foto staat een verwijzing naar een webpagina en ik heb geprobeerd daar
iets te vinden maar als je zelf probeert de pagina te bezoeken dan zie je
dat het enigszins moeilijk is om er chocola van te maken en zeker niet in
'one bite!"
Mensen met een strenge moraal raad ik nu aan door
te scrollen want de foto bij 9b is niet van de verfijnde soort. Ik kan me
ook niet indenken dat deze reclame in werkelijkheid in een straatbeeld
ergens ter wereld echt te zien is geweest maar als bijzondere foto kan ik
het niet laten om deze te laten zien. Waar de advertentie naar verwijst, kan
ik alleen maar raden maar in dit geval is de FA reclame die bij ons ooit de
zijkant van onze bussen sierde 'peanuts' vergeleken met deze afbeelding. Bij
voorbaat excuus aan diegene die zich hieraan zou kunnen storen.
Natuurlijk bij velen de verbazing over deze bus met de vrouwelijke
anatomie zal ik maar netjes zeggen. Uiteraard kon niemand zich
voorstellen dat dit daadwerkelijk zo over de weg heeft gereden en een
oplettende lezer had het juiste antwoord op deze vraag. Johnny K.
(collega van Novio te Nijmegen) had opgemerkt dat er 2 dezelfde bussen
in de busbrief te zien waren maar met een andere bestickering. De juiste
bus was de wagen met de haaientanden bij foto 3b en een 'gefotoshopte'
bus bij foto 9b is nep. Kijk maar, als ik ze nogmaals hieronder in het
klein naast elkaar plaats, naar o.a. de stand van de wielen en de
passagier bij de uitstapdeuren. Wat zijn er toch een creatieve mensen!!
Foto 10:
Een soortgelijke foto als van de Weightwatchers bij foto 1 en ik ben ervan overtuigd dat onderstaande reclame gemaakt is
door hetzelfde reclamebureau. Het is een toppertje. Ten overvloede tip ik de
argeloze busbrieflezer dat je hier tegen de áchterkant van een bus
aankijkt!!!
Het is zo levensecht gedaan dat ik diep in mijn
hart eigenlijk denk dat dit niet zou moeten mogen. Je kunt je vast wel
voorstellen dat als je als minder ervaren autorijder ergens in onbekend gebied
plotseling deze afbeelding in je koplampen ziet dat er een kans bestaat op
ongelukken. Ik heb de verklarende tekst onderaan de afdruk laten staan want dat
maakt duidelijk dat er in het buitenland ook verrast tegenaan gekeken
wordt.
Uitsmijter:
Menigeen zal deze foto voorbij hebben zien komen
in een of andere Powerpoint-bestand maar omdat niet iedereen elke dag
gebombardeerd wordt met Powerpoint-presentaties heb ik deze foto, net
als de uitsmijter van vorige keer, 'gesloopt' uit zo'n diavoorstelling. Het
blijven leuke dingen die met fotobewerken gedaan kunnen worden, zeg nou
zelf!
SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in
deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar
werkt ook nog bij latere Windows versies.
Het nieuwe onderwerp is een
probleem waar de meesten mee te maken hebben. Een foto versturen! Wie doet
dat tegenwoordig nou niet? Er is maar 1 probleem, de meeste camera's hebben
standaard de instellingen zo staan dat er hele grote foto's uit komen
rollen. En als je die verstuurd, en zeker als je er daar 10 van verstuurt in
1 emailtje dan kun je weleens schrikken van de omvang. Nu zit er in Windows
XP een mogelijkheid om de foto's te laten verkleinen voor je ze wegstuurt
zonder dat je er verstand van hoeft te hebben. De kenners zullen daar
ongetwijfeld andere manieren voor hebben maar de gewone gebruiker heeft daar
geen behoefte aan maar wil wel graag foto's versturen en ontvangen in een
'normaal' formaat. Doe dus het volgende:
Start de Verkenner (b.v. de Windowstoets
samen met de E op je toetsenbord of rechtsklikken op Start en kiezen voor
Verkennen). Ga dan in het linkerscherm gedeelte naar de map waar de foto of
de foto's zich bevinden. (bij de meeste mensen wordt door Windows standaard
opgeslagen in 'Mijn documenten' en dan daarin de map 'Mijn afbeeldingen'.
Als je daar geen kleine voorbeeldjes ziet van de foto's dan kun je dat
regelen door in de balk op 'beeld' te klikken en te kiezen voor b.v. normale
pictogramman. Ik weet dat het voor veel computergebruikers al een beetje
moeilijk dreigt te gaan worden maar laat je nu eens van je goeie kant zien
en probeer het gewoon een keertje. Desnoods zend je een testmail met een
foto naar jezelf om te kijken of het goed gegaan is. Als je het een paar
keer gedaan hebt, is het een fluitje van een cent.
Goed, we waren gebleven bij de Verkenner.
Je hebt nu een overzicht van je foto's in beeld. Klik met de rechtermuisknop
op de foto die je wilt versturen en kies in dit menu voor 'kopiëren naar' en
als je daar op het pijltje gaat staan, komt er een tweede menu tevoorschijn
waaruit je kiest voor 'E-mailgeadresseerde'. Nu verschijnt er een klein
venster met de mogelijkheid om de foto te verkleinen, je kiest een formaat
en je klikt op OK. En wat zie je dan gebeuren??? Er komt een email in beeld
met de bewuste verkleinde foto als bijlage. Je vult de naam in van de
persoon aan wie je het wilt sturen en Verzenden maar.
Echt een makkie en je bespaart jezelf en
de ander een hoop gedoe.
BusBabbel:
Pas vond ik nog een aantekening over een
gebeurtenis die ik al helemaal vergeten was. Het schetst de verrassende kijk
van sommige passagiers op het Openbaar Vervoer. Op zekere dag stapt er een
Indonesische deftige dame in. Ik zeg opzettelijk 'deftige dame' omdat je
over het algemeen direct in de gaten hebt of je een Tokkie tegenover je hebt
of een meer beschaafd exemplaar van het menselijke ras. In dit geval was het
geen bekakte mevrouw maar iemand waar het leven goed voor geweest was zonder
dat er verbeelding was ontstaan. Ze was ruim op leeftijd en goed gehumeurd.
Na wat ditjes en datjes uitgewisseld te hebben, vertelde ze dat ze ooit heel
vroeger in Indonesië ook buschauffeur(se) was geweest. Toen ze naar
Nederland was gekomen, wilde ze dat weer gaan doen en solliciteerde ze bij
de WSM (dat zegt iets over haar leeftijd toch?) Tot haar verbazing werd ze
afgewezen om de doodeenvoudige reden dat de WSM geen vrouwen achter het
stuur wilde hebben. Er klonk nog steeds verontwaardiging door in haar stem.
Hoe durfden ze!
Ik vond het iets te vrijpostig om dieper op de zaak
in te gaan want ze had zichtbaar een voorspoedig leven geleid en mogelijk
was dat allemaal anders gelopen als ze op de bus terecht was gekomen. Niets
ten nadele van de WSM maar toch. Op haar huidige leeftijd was ze haar
(internationale) rijbewijs al jaren kwijt maar de belangstelling voor het OV
is altijd gebleven. Over de tegenwoordige tijd wilde ze ook haar zegje doen.
Het verbaasde haar zeer dat de tram zo populair werd ten koste van de bus.
Als voorbeeld van haar onvrede noemde ze RandstadRail. Voordat dit
vervoermiddel in gebruik was, kon ze met 31 passen naar de halte van haar
buslijn maar nu, ze pauzeerde veelbetekenend, kostte het haar wel 142
stappen om dezelfde verbinding te bereiken met die nieuwe tram. Ik probeerde
neutraal te blijven kijken en mompelde instemmend dat het een schande was.
Zoals ik al schreef zag ze er niet uit als iemand die niet meer spoorde want
dat deed ze juist wel regelmatig maar ik probeerde me voor te stellen dat
iemand zich op deze manier bezig hield met de vooruitgang in het OV. Het
viel haar allemaal een beetje tegen maar voor mij viel de dag weer mee. Ik
had weer vulling voor mijn BusBabbel.....
Surftips:
Als iemand die geboren en getogen is in Delft,
was ik verrast om op YouTube dit filmpje uit 1923 tegen te komen. Voor velen
onder de busbrieflezers niets herkenbaars maar voor vele anderen juist wel.
Al ken je Delft dus niet, dan zie je hier een prima kwaliteit sfeeropname
uit een letterlijk grijs verleden dat in deze busbrief met nostalgische
doelstelling niet misstaat. Delft
1923
Ook kwam ik een link
tegen naar een collega die een verzameling verhalen op internet heeft gezet
van eigen hand. Een soort BusBabbels maar dan van Tineke Boogaarts.
Opvallend was dat de laatste bijdrage stond vermeld als september 2004 dus
ik neem aan dat Tineke haar ervaringen niet meer op papier zet of misschien
haar carrière op een ander terrein heeft voortgezet. Hoe het ook is, hier
staan 26 leuke verhalen.
Heb je altijd al de gedachte gehad: "Ik zou wel de cockpit van
een airbus 380 van HEEL dichtbij willen bekijken?" Klik dan op bijgaande
link. Deze is echt prachtig, je kunt alle kanten uitkijken met de knoppen
onderaan het beeld, ook in- en uitzoomen.
Airbus 380
Klik op:
Grappig:
De directeur roept zijn secretaresse bij zich...
Daisy, ik stel je een bonus voor. Het principe is eenvoudig.
Ik werp 500 euro op de grond. Indien je die kan oprapen voor ik je heb
kunnen ??????? (vertaling: benaderen), dan is dat geld voor jou !!
De dame vraagt bedenktijd over het voorstel om er met haar
partner over te praten.
Thuis verklaart zij de toestand aan haar man. Die lijkt wel
geïnteresseerd.
Man: "We kunnen dat hier thuis toch eens uitproberen en als
het lukt dan verdien je een aardige zak euro's!!"
Haar man gooit een biljet van 500 euro op de grond en nog voor
hij ook maar zijn broekriem heeft kunnen losmaken, heeft zijn vrouw het
geld al opgeraapt.
Ze proberen het nog een keer, en deze keer heeft hij zelfs
niet de kans om zijn gulp open te ritsen.
Tevreden zegt hij: "Schat, je kan op het voorstel van je baas
ingaan en dan zul je morgen in het geld zwemmen!!"
Wanneer hij de volgende avond zijn vrouw gaat ophalen, schrikt
hij zich een bult.
Haar haar is totaal in de war, haar kleren zijn een zooitje en
ze waggelt als halfdronken over het voetpad...
Geschokt vraagt hij haar: "Wat is er verdorie met jou
gebeurd?"
Vrouw: "Mijn baas heeft me geroepen.......en heeft 500 euro op
de vloer gegooid."
Hij: Ja en...ben je er niet in geslaagd zoals gisterenavond
thuis?"
Zij: "Denk jij dat het makkelijk is met allemaal muntstukjes
van 1 eurocent......."
Deze week liep ik bij het gemeentehuis van Zutphen waar de
Nederlandse driekleur vrolijk wapperde.
Toen zag ik dat een Amerikaanse
toerist in alle ernst naar die vlag stond te staren.
Toen vroeg hij mij
wat nu eigenlijk de betekenis was van de kleuren rood, wit en blauw.
Ik zeg tegen hem: "Dat heeft alles te maken met de belastingen
in Nederland. Als we de belastingaangifte in de bus krijgen, worden wij rood
van woede. Als we vervolgens het te betalen bedrag lezen, trekken we wit weg
om ons dan ook nog een keer blauw te betalen."
De Amerikaan knikte begripvol en antwoordde: "Bij ons is dat
precies hetzelfde, alleen zien wij er nog sterretjes bij".
De juffrouw staat voor de klas en zegt tegen de kinderen:
"Vandaag gaan we het over een bepaald soort dieren hebben, en wel over
torren. Wie kan mij een tor noemen?" Jantje steekt zijn vinger op : "De
water-tor, juf."
"Dat is goed," zegt de juf, "en weet je ook wat die eet?"
Jantje zegt: "Ja juf, waterplantjes en watervlooien!"
Pietje weet er ook één en steekt zijn vinger op: "De boom-tor
juf."
"Dat is ook goed," zegt de juf, "en weet je wat die eet?"
Pietje zegt: "Ja juf, boomschors en blaadjes!"
Dan steekt Wim zijn vinger op en zegt: "Ik weet er ook een
juf, de vibra-tor!"
"De vibra-tor?" zegt de juf, "ik denk niet dat dat goed is.
Kan je misschien ook zeggen wat die eet?"
"Nou," zegt Wim, "volgens mijn zus vreet 'ie batterijen!"
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."!
„Ja, en ik
vraag me de hele tijd al af, wie er samen met hem gestorven is."
„Hoezo
samen met hem?"
"Nou, in de rouwadvertentie stond toch: „Met hem stierf
een van onze bekwaamste medewerkers..."
Tot slot:
Als je wat gaat googelen kun je zelf ook
busreclames tegenkomen. En vind je er hele bijzondere bij dan houd ik mij
aanbevolen want ik kan ze altijd gebruiken in een volgende busbrief.
Voorlopig is deze aflevering weer klaar en kan ik
me concentreren op de volgende. De komende brieven heb ik het plan om in ieder geval een keertje het
zwart/wit tijdperk in de hoofdrol te plaatsen en als het weer wat warmer is,
kan ik ook weer eens het buitenland als thema benutten want ik heb nog een
flinke serie foto's die daarvoor in aanmerking komt. Wie dan leeft, wie dan
zorgt, dus met andere woorden: Ik zie wel. Tot de volgende brief.
Groeten
Wijsheden:
Ik droomde van de werkelijkheid. Wat
een opluchting om wakker te worden. (S.Jezry Lec)
Geen mens is intelligent genoeg om zijn
eigen domheid te kunnen begrijpen. (N.N.)
Wie een vrouw begrijpt, is geen man.
terug naar de