Foto 4a-4b-4c:
Zelf heb ik onlangs met een cabriobus, de
9969, een rit mee mogen rijden voor een goed doel namelijk om gehandicapten
een leuke dag te bezorgen. Dit was een enerverende belevenis en een indruk ervan
kun je krijgen door het verslag te bekijken op
Kraaienrit
VUT-collega en busbrieflezer Louis van Dam was
recent op Texel en zag daar onderstaande bus. Als een rechtgeaarde abonnee van
deze brief, legde hij de bus direct voor mij vast en graag laat
ik anderen ook genieten.
De 8059, een oude NZH wagen, doet dus nog steeds
dienst in cabrio versie op Texel bij Texeltours,
www.texeltours.nl. Deze MB200 wagen
van DAF/den Oudsten is in 1976 gebouwd. Volgens de toelichting op de pagina van
dit bedrijf, hebben zij nóg een "den Oudsten klassieker" uit 1986 in hun vloot
maar daarvan heb ik geen informatie gevonden.
Hans de Z. stuurde mij een aantal
plaatjes met wat meer informatie. Dank aan Hans voor zijn bijdrage die hieronder
staat afgebeeld. Hans: "De 8059 van de NZH heeft gereden
tussen Noordwijk en de Langevelderslag, ook in Noordwijk op het Pickeplein. Hij reed onder de duinen door via de
campings."
Hans schrijft verder: "Bij
mijn verzameling miniatuurbussen kwam ik hem ook tegen - schaal 1 op 87 dus
H0.
Ik heb hem gekocht bij de NZH hobbyclub in
Haarlem."
Foto 5:
Deze bus mag niet ontbreken in deze busbrief. Geen
wagen om een stadsdienst mee te rijden maar gewoon vermeldenswaardig. Deze
megaliner zoals hij o.a. genoemd wordt, is een dubbeldekker voor 170 passagiers
(95 zitplaatsen/ 75 staanplaatsen) en heeft een lengte van 18 meter. Hij
wordt gebruikt in Florida USA om sightseeing op het Kennedy ruimtevaart centrum
bij Cape Canaveral. De hoogte 4 meter en de breedte is 2,5 meter. De eerste
'grootste bus ter wereld' werd in 1976 gebouwd door Neoplan en de hieronder
getoonde versie is het laatst ontwikkelde type Neoplan uit 1992 hier op de kade
in Dover, Engeland. Het is een Daimler Benz, OM 404, 12 cylinder V-Engine
Performance: 326kW met een tankinhoud van 400 liter, een draaicirkel van 24
meter en een totaalgewicht van 28.000 kg.
Foto 6a-6b:
Na zo'n monster als bij foto 5 lijkt het me gepast
wat meer nederigheid te tonen door 2 voorbeelden van het tegenovergestelde te
laten zien. Foto's die ik van Jan van den Berg heb toegestuurd gekregen die hij
zelf op vakantie heeft geschoten. Geen cijfers en maten in dit geval maar gewoon
ter illustratie dat het ook anders kan. Het leukste aan deze wagentjes vind ik
het feit dat er getracht is om ze een echt busuiterlijk te geven terwijl daar
bijna geen ruimte voor is in de carrosserie.
Foto 7a-7b:
De wagens op deze 2 foto's hebben altijd een top
imago gehad.
Iedereen die ermee gereden heeft, spreekt altijd over die voortreffelijke serie
6100 wagens (ook de 6200-serie was niet slecht trouwens) maar deze serie had een
onstuitbare motor onder de vloer en de bussen stonden te boek als 'brandweerauto's'.
Opvallend was het unieke frontje t.h.v. de grill. In grote letters
DAF voorop wat deels beeldvormend is voor deze serie. Daarna kreeg je de
bekendere grill zoals hieronder te zien is.
De 6100 zelf zoals op foto 7a is uit 1973. Een
DAF/den Oudsten MB200 van Westnederland die in zijn loopbaan o.a. verhuurd is
aan de TET = De Twentsche Electrische Tramweg-Maatschappij(1985) en verkocht aan
EZACO-taxi = Eerste Zaanlandsche Auto Car Onderneming (1989). Het einde van deze
wagen is mij niet bekend maar dat zal vermoedelijk wel de sloop zijn geweest.
Helaas zijn de makers (of maker) van deze foto's
mij niet bekend.
Op 7b staat de 6108 uit dezelfde serie. Deze wagen
is in 1989 naar sloper Trabuco in Rotterdam gegaan.
Ter illustratie zet ik nogmaals de tekst van Ruud
uit het intro van deze brief hierbij zodat je niet terug hoeft te scrollen: "Het was altijd een
gigafijne serie die heel erg lekker reed. Ook voor ons als
passagiers, ik genoot altijd als ik een dagkaart nam, en je kon
heerlijk op de eerste bank (dubbelzitter) gaan zitten en genieten van de
rit b.v. Schiedam (Prof Kamerling Onneslaan). De bus was meestal een
6100 die om 6.15 uur vertrok (Marconiplein- Den Haag Centraal). Er waren
collega's bij die nogal eens doortrokken in de versnelling en dan
jankte de motor heerlijk."
Hopelijk heb ik Ruud een plezier gedaan en
mede met hem natuurlijk meerdere liefhebbers.
Foto
8:
Opvallende reclames zijn 'hot' momenteel. Wat
Apeldoorn kan, kan Friesche Vlag ook. Deze omgekeerde reclame is te vinden op
een bus in de stalling Uithoorn - Foto Hans Verbeek, Rayoncoördinator CBS
Outdoor. Een leuk vervolg in de serie buitenissige reclames. Dank aan de
inzender. Uiteindelijk moesten van de inspectie de (nep)wielen op het dak eraf
om de openbare weg op te mogen.
Uitsmijter:
Bijzondere foto's zijn er genoeg te vinden op het
internet maar het is altijd veel leuker als de foto uit 'eigen' kring komt. In
dit geval waren Mus en Carla op vakantie in Turkije en zagen ze dit bedrieglijke
voertuig staan. Ik weet dat er in Nederland vaker gebruik gemaakt wordt van
dummy's maar ik vind het extra leuk om te zien dat er ook internationaal met dit
nepwapen gewerkt wordt. Lokauto's zijn een bekend fenomeen geworden maar dat
zijn altijd nog echte wagens die speciaal uitgerust zijn met apparatuur. Deze
auto is echter van karton of meer waarschijnlijk van kunststof en men hoopt ter
plekke onbekende automobilisten hiermee even te laten schrikken waardoor ze zich
voor even bewust zijn van mogelijke controles.
SlimvanWim:
De informatie en de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is
oorspronkelijk gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows
versies.
Beloofd is beloofd, ik zou uitleggen hoe je kunt zorgen dat bij
het aanklikken van een bestand, het juiste programma start. In de meeste
gevallen ontstaat het probleem door het installeren van een nieuw programma of
door het updaten van een bestaand programma. B.v. een fotoprogramma koppelt dan
alle foto's aan zichzelf en altijd als je op een foto klikte, opende b.v. de
Windows-viewer, het standaard programma in Windows, maar sinds de installatie
van een (nieuw) foto bewerkingsprogramma openen de foto's steeds hiermee. Of ook
met muziek. Een vaak gehoorde klacht is: "Altijd gebruik ik Windows Media Player
en sinds kort start na het aanklikken van een mp3 altijd een ander programma op
en dat wil ik niet!!!"
Klik op de foto of het mp3 bestand met de rechtermuisknop en in
het rijtje zie je staan: 'openen met'. Hier vind je een (kort of lang) rijtje
afhankelijk van wat er in je computer aan software zit en kun je kiezen met welk
programma je het bestand wilt openen. Het probleem is echter dat je dat steeds
weer opnieuw moet doen en dat willen we juist niet. Helemaal onderaan in dat
rijtje zie je staan 'programma kiezen...' en daar klik je dan op. Nu verschijnt
er een venster waarin je het gewenste programma kunt kiezen en als het er niet
staat kun je Bladeren naar de juiste map maar meestal staan de gangbare
programma's daar al vermeld. Klik 1 keer op de regel met de gewenste
programmanaam en LET OP, dit is de oplossing van het probleem, zet een 'vinkje'
voor de regel 'dit type bestand altijd met dit programma openen'. Klik op OK en
het is weer zoals je zelf graag wilt.
Nog een kleine kanttekening: het is natuurlijk zo dat je foto's
hebt in jpg-formaat, bitmap-formaat of gif-formaat en dan zul je dat voor elk
formaat apart even moeten doen. Hetzelfde geldt voor films in avi, mpeg of mpg
formaat enz. Er zijn zoals met elke oplossing meerdere mogelijkheden maar dit is
een in mijn ogen simpele manier die na een paar keer doen, het ei van Columbus
is. Succes.
BusBabbel:
Tot nu toe heb ik nog steeds kans gezien om in de
Busbabbels 100 % waargebeurde voorvallen te beschrijven. Ik hoefde er niets
bij te verzinnen of zelfs helemaal uit mijn duim te zuigen. Ook deze keer is het
exact zo gebeurd. Een bekende ergernis in ons beroep is het feit dat je je best
doet om aan de buitenwereld te laten zien dat je geen dienstbus bent door er
Buiten Dienst of Geen Dienst op te zetten maar dat er weinig of nooit door
wachtende passagiers op gelet wordt en dus zie je mensen kwaad reageren omdat je
doorrijdt. Sinds kort regelt de InfoXX apparatuur in de bus dit voor ons maar
nog niet zo lang geleden draaiden we ons suf aan een slingertje om de filmkast
van de juiste informatie te voorzien. Ook nu kan het gebeuren dat je door b.v.
vertraging of een mankement handmatig de filmkast wilt aanpassen in het
InfoXX-scherm. Helaas worden je inspanningen te vaak niet herkend want mensen
blijven hun hand opsteken als je langsrijdt of ze willen instappen als je op een
station buffert. Onoplettendheid of onzekerheid liggen vaak ten grondslag aan
dit gedrag. Een kriebelig "kunt u niet lezen" is niet aan te raden omdat veel
mensen, meest ouderen, slechtziend zijn en dan zou zo'n
opmerking jezelf ernstig in verlegenheid brengen. Het kan altijd erger
natuurlijk want jaren geleden gebeurde mij het volgende. Ik had een bijklus en
die bestond uit het verwisselen van de tijdtabellen bij de haltes vlak voor er
een nieuwe dienstregeling inging. Ik had bewust gekozen om dit werk met een
bus te doen omdat het bij het overige verkeer minder ergernis opwekt als er een
bus bij een halte in (op) de weg staat dan dat ik het met een personenauto zou
doen. Voordeur bij de haltepaal, gereedschap op de vloer en de nieuwe tabellen
op het dashboard. Alles makkelijk bij de hand en in een mum van tijd was de boel
verwisseld. Gezien de inleiding van deze Babbel is het duidelijk wat er
gebeurde. Bij een van de haltes stap ik, gekleed in een stofjas, uit
en loop naar de abri terwijl intussen iemand achter mijn rug de bus
instapt. Kan gebeuren natuurlijk maar die mevrouw moest over allerlei losliggend
gereedschap stappen, langs een paar dozen met op volgorde liggende tabellen en
langs 2 banken met extra spullen. Bovendien zat er verder niemand in de bus wat
een paar jaar geleden nog bijzonder was...dus duidelijk geen dienstbus maar
ze ging gewoon zitten. Ik ben dan even uit het veld geslagen want ik snap dat
niet. Natuurlijk ben ik prima in staat om met een kwinkslag die mevrouw te
wijzen op de misvatting en dat deed ik daarna ook met plezier maar ik
probeer ook de mevrouw te begrijpen, ik probeer in haar gedachtegang te komen.
Ze vraagt niet even of het allemaal wel klopt maar gaat gewoon zitten. Of ze
handelt op de automatische piloot of ze heeft een IQ van een pindarotsje, ik
beschouw het maar gewoon als een van de aardige dingen die omgaan met publiek
met zich meebrengt. We hebben allemaal wel eens een mindere
dag.
Surftips:
Pagina's zijn vaak gemaakt met 'Flash' en
als je dus een niet-werkende pagina te zien krijgt, betekent het dat je of geen
Flash op de pc hebt staan of dat de versie bijgewerkt moet worden. Er wordt
steeds meer gebruik gemaakt van deze techniek dus het is altijd goed om dit in
de gaten te houden. Eventueel kun je dat bijwerken op
Adobe ShockwaveFlash,
klik op "agree and install now" en de software is weer
bijgewerkt.
Verder heb ik nog een zoekmachine in de aanbieding die
gespecialiseerd is in het opsporen van namen.
www.pipl.com
Klik op:
Grappig:
Stopt een bus bij een bushalte. Een klein
ventje stapt in en gaat vlak naast de buschauffeur zitten en begint even later
hard te schreeuwen:
"ALS MIJN MOEDER EEN KOE WAS EN MIJN VADER EEN STIER, DAN
WAS IK EEN KLEIN KALFJE.....
ALS MIJN VADER EEN PAARD WAS EN MIJN MOEDER OOK,
DAN WAS IK EEN KLEINE PONY.....
ALS MIJN VADER EEN OLIFANT WAS EN MIJN MOEDER
OOK DAN WAS IK EEN KLEINE BABY OLIFANT....."
En zo ging dat ventje maar door
met allerlei dieren op te noemen.
De chauffeur begon het na 10 minuten
spuugzat te worden en met een rood hoofd schreeuwde hij gefrustreerd
terug:
"EN WAT ALS JOUW MOEDER EEN SLOERIE WAS EN JE VADER EEN
AFGEDANKTE PORNO-STER?"
Schreeuwt het ventje: "DAN WAS IK EEN
BUSCHAUFFEUR....."
Komt een Tsjech bij de oogarts. De dokter wijst hem op een
kaart aan de muur een regel aan:
'C Z W X N Q S T A C Z'
"Kunt U dit lezen?" vraagt hij.
"Lezen?" vraagt de Tsjech, "ik ken die vent zelfs...."
Van Ton kreeg ik een mopje binnen in beeldvorm en dat is eigenlijk wel zo
leuk. De titel is POTLOODVENTER......
Tot slot:
Zo, een beetje opgeruimd is het wel maar denk nou niet dat dit
alles is. Gelukkig niet zou ik willen zeggen want ik wil graag minimaal 100 afleveringen
van de busbrief vol maken dus het zou een slechte zaak zijn als ik met deze
gevarieerde aflevering door mijn voorraad heen zou zijn. Mijn buurman, een
gewezen magazijnmeester, heeft een vaste uitdrukking en die luidt: geen betere
raad dan voorraad, en daar sluit ik mij volledig bij aan.
Graag tot brief 79.
Wijsheden:
Ik droomde dat ik wakker werd maar toen
ik wakker werd, droomde ik nog. (vrij naar Stan Laurel)
Als een man het portier van zijn auto opent voor
een vrouw, heeft hij ofwel een nieuwe vrouw of een nieuwe
auto. (Boyd)
Het toppunt van onverschilligheid? Een giraffe
die de schouders ophaalt. (Kade Bruin)
Terug naar de