23 maart 2014

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
   
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Zwart-wit/Goud van Oud - Olaf Horn - Buitenland - Bakkerarchief - Sloop - Abri's en haltes - Geleed - 2e leven/reïncarnatie - Cuba
Uitsmijters: Elizabeth - Airbag - Superbus
Busbioscoop: Bus 1294 op weg naar Gambia
Busbabbel: Hoe begin je als buschauffeur?
 

De opening is opnieuw een plaatsbewijs waar nog regelmatig over gesproken wordt: de Zomerzwerfkaart. Een duidelijke kaart die op ruime schaal in het OV te gebruiken was. Hier de reductie versie.
Door de lappendeken die het OV intussen is geworden, is zo'n voordeelkaart niet meer in te voeren. De chipkaart brengt je ook door heel Nederland maar of dat voordelig is......maar goed, hier dus de 124e busbrief. Hoeveel? Jaja, het aantal groeit nog steeds. Niet meer zo vaak als jaren geleden maar toch vind ik tijd om nieuwe edities samen te stellen. Hopelijk heb ik in deze aflevering weer het een en ander bij elkaar geschoffeld waar menigeen zijn of haar hart aan op kan halen.

Lees voorzichtig, denk aan mij.


      
Goud van Oud:
De start wordt gedaan door een foto waarop we in zwart-wit zien dat er vermoedelijk een reisje gemaakt gaat worden. Geen OV reis mag ik aannemen want dan staat de halve bevolking niet te zwaaien. Minstens 4 bussen die in die tijd te boek stonden als luxe touringcars (!) staan op het punt van vertrek. Als ik goed gezocht heb, staat hier voorop mogelijk een Bedford SB uit 1946 rijdend voor Eltax maar het kan net zo goed een Dennis zijn. Over de foto heb ik verder geen informatie zoals locatie e.d. Ik weet ook niet meer hoe ik eraan gekomen ben maar het laat een stukje sfeervol verleden zien en dat is waar het hier om draait. Eltax kwam ook ter sprake in busbrief 30. Eltax reed in 1934 de stadsdienst te Leiden en werd in 1963 overgenomen door de NZH.


     
Olaf Horn:
Drie foto's van Olaf in deze brief. Alle drie wagens uit het OV die daarna opgenomen werden in de vloot van Spitax in Holten (Geregeld besloten personenvervoer). Te beginnen met een gelede bus, een Volvo B10 uit 1996 met een carrosserie van Berkhof Heerenveen. De staat waarin deze bus op het eerste gezicht verkeert, geeft weinig hoop op een lang en gelukkig leven. De foto werd gemaakt op 12 juni 2013.

Hierboven is de rechterachterhoek al te zien van de bus die op deze foto het centrale onderwerp is. Het is de ex-Zuid Ooster 7775, een DAF/den Oudsten Alliance B89 geleed uit 1992. De bus is in 1995 geëindigd bij Hermes. Dit bedrijf is ontstaan in 1995 door de fusie van VSL en ZO. In 1995 werden de lijnen in zuidelijk Limburg overgedragen aan Vancom. In juni 2007 heeft Connexxion alle aandelen overgenomen en is daarmee 100% eigenaar.

De derde Spitax foto van Olaf is ook een Volvo/Berkhof maar dan niet geleed. Dit is een wagen die in 1992 begonnen is bij de BBA en de bus had ESO wagenparknummer 4685. Bij de BBA gebruikten ze het vlootnummer 471. Interessante bijkomstige informatie is misschien dat rechtstreekse familie van deze bus, de 4687 (473) op 5 november 1993 uitgebrand is in 's-Hertogenbosch.


 


    
Over de grenzen:
Eveneens 3 foto's uit het buitenland die ik via mijn buurman Wim heb ontvangen. Bekenden van hem zijn op vakantie gewest in Sri Lanka en zij hebben daar meerdere foto's gemaakt van de lokale bussen en daarvan hieronder een drietal in deze rubriek.
Sri Lanka is een eiland ten zuiden van India, niet groot vergeleken met de bovenbuurman maar er wonen toch zeker 21 à 22 miljoen mensen dus openbaar vervoer is belangrijk. Het eiland stond vroeger bekend als Ceylon en 1972 werd de naam gewijzigd in Sri Lanka. Een bekende bevolkingsgroep vormen de Tamils.
Veel busvervoer (circa 60 %) wordt uitgevoerd door Lanka Ashok Leylandbussen. In 2013 heeft de regering een order geplaatst voor 2200 bussen voor een bedrag van 38,2 miljoen dollar. Wil je meer foto's zien van de kleurrijke vloot dan raad ik aan om "Lanka Ashok Leyland" in te typen bij Google en dan te kiezen voor 'afbeeldingen'. Succes verzekerd.
 

     
Het Bakkerarchief:
Net zoals in de vorige brief heb ik in deze rubriek een busgeluid. Van Piet Bakker kreeg ik ook het geluid van de Leyland 4744. Als je op de gele knop onder de foto klikt, start het geluid. (Afhankelijk van de instellingen van een computer, zal de foto dan in sommige gevallen niet meer te zien zijn. Als dat zo is, klik dan met je rechtermuisknop op de gele knop en kies daar voor 'openen in nieuw tabblad'. De foto blijft staan maar het geluid gaat via een 2e tabblad. Ik heb het getest in meerdere browsers en toen werkte het prima dus ik hoop bij jullie ook.)

Het motorgeluid is dus deze keer van een WSM bus, een bolramer Leyland Werkspoor uit 1959 en in dienst tot 1981!!! Het geluid is opgenomen op het moment dat deze wagen van de Grote Marktstraat in Den Haag vertrok naar Naaldwijk. Hieronder staan 3 foto's van deze bus. De 4744 gestart bij de WSM, het latere Westnederland (1-1-1969) en eindigde helaas bij het CAB. Op de eerste foto zien we de wagen aan de Oudelandstraat in ´s Gravenzande. Lijn 51 reed van Den Haag CS via ´s Gravenzande naar Hoek van Holland. In dit geval mogelijk een ´tussenslag´ of misschien reed deze lijn op zondag maar tot ´s Gravenzande.

Klik hier voor het motorgeluid
Als je op de gele knop onder de foto klikt, start het geluid.
(Afhankelijk van de instellingen van een computer, zal de foto dan in sommige gevallen niet meer te zien zijn.
Als dat zo is, klik dan met je rechtermuisknop op de gele knop en kies daar voor 'openen in nieuw tabblad'.
De foto blijft staan maar het geluid gaat via een 2e tabblad.
Ik heb het getest in meerdere browsers en toen werkte het prima dus ik hoop bij jullie ook.)

De 2e foto (fotograaf Harry Laming) laat de 4744 zien op weg naar Delft. Dit zal in die tijd lijn 50 geweest zijn.
Het gebouw achter de bus is het vroegere hoofdkantoor van de WSM waarvan in eerdere brieven het een en ander is gepubliceerd. (zie busbrief 47 en busbrief 111). Het interieur zien we op de derde foto.

Bij dit onderwerp kreeg ik van Dick van der Goot een aanvulling uit persoonlijke ervaring. Hierbij zijn bijdrage. "Leuk om over deze oude Leyland 4744 te lezen. Eind jaren '70 werden dit soort bussen voornamelijk nog ingezet op tussendiensten op drukke uren: op werkdagen 's morgens vroeg en 's middags, en ook op zaterdagmiddag. Inderdaad vielen daar ook korte ritten Den Haag - 's-Gravenzande v.v. op de toenmalige lijn 51 onder. Ik ging vaak op zaterdagmiddag door het Westland toeren op zodanige wijze dat ik de middagdiensten zo snel mogelijk allemaal had gezien en ik zocht daarna een paar leuke ritten met die bussen uit. Er was een periode waarin je op deze diensten meestal, ofwel een gelede Mercedes/Den Oudsten-bus (uit de toen nieuwe 7800-serie), ofwel een Leyland National (uit de groep 3113 t/m 3118) ofwel een van de laatste zes "bolramers" in het Westland vond. Die zes bolramers (4744, 4745, 4760, 4764, 4766 en 4767) waren zelfs zo'n beetje de laatste Leyland/Werkspoor bussen van de bijna 400 exemplaren die bij diverse bedrijven in Nederland hebben dienstgedaan. Dat was altijd geweldig spannend! In die tijd leerde ik ook een "jochie" (in mijn ogen van toen) kennen met een zelfde soort interesse, maar dan nog veel sterker gefocused op de bolramers en zijn naam.......Piet Bakker.
Op zo'n zaterdagmiddag in 1978 ging ik ooit stoutmoedig met mijn radiorecorder op weg om busgeluiden op te nemen. En het lukte mij voor het eerst, een rit te maken met de 4744, in mijn geval op lijn 58 van Delft naar Den Haag. Wat een mazzel, het geluid van déze bolramer sloeg werkelijk alles!!! In de door jou gepresenteerde opnamen maakte hij dus een andere rit, maar met hetzelfde gejank van de motor natuurlijk."


     
Sloop:
Dit is altijd een triest onderdeel van een busbrief. De vergankelijkheid van een bus komt hier genadeloos naar voren. We zien we links een wagen uit een serie die op de werkvloer de bijnaam ´schoenendoos´ kreeg. 10 meter lang en vrij smal zonder veel opsmuk. Voor zover ik weet zijn deze bussen nooit erg populair geweest dus misschien dat er geen traantje om deze troosteloze foto gelaten wordt. De 6734 is gebouwd in 1986 voor Westnederland. De 2e foto staat ook in busbrief 21 en laat de bus zien op het moment dat hij aan het publiek gepresenteerd werd in Gouda. In 1987 hebben de 6728-6729-6730-6731-6732-6733 nog even in de Delftse stadsdienst gereden waarna de hele serie uiteindelijk ingezet is geweest in de stadsdienst van Gorinchem. De stadsdienst van Gouda heeft de 6734, 6735 en 6736 in dienst gehad. (meer hierover is te vinden in busbrief 52)

De informatie die ik in eerste instantie plaatste over de bus naast de 6734 is onjuist gebleken. Gelukkig kon Dick van der Goot mij op het juiste spoor zetten en ik plaats hierbij graag zijn aanvulling: "Op het sloopterrein in Bosnië is naast de "schoenendoos" 6734 de voormalige BBA-bus 904 te zien.
Dit is/was een Volvo/Hainje-bus uit de in 1980/1981 geleverde BBA-serie 901 t/m 940 (VSN-nummers 3200 t/m 3239). Mijns inziens een van de allerbeste Volvo-series die ooit bij de BBA hebben gelopen. Het waren de eerste Volvo's van het type B10M, de eerste streekbussen met een Hainje-carrosserie én bijna de eerste volautomaat streekbussen bij de BBA. Ik vond ze GEWELDIG rijden en waarschijnlijk kun je dat wel "checken" bij oudgediende collega's uit de BBA-tijd. De filmkast was ook bijzonder, dit was een soort imitatie van de ZABO-filmkast uit de 70er jaren waarmee Hainje een jaar eerder bij een drietal Tensen bussen was begonnen. De achtergrond van het verhaal was namelijk dat de BBA destijds door de nationale overheid werd geprest om, in plaats van DAF/ZABO's en Volvo/ZABO's, het gestandaardiseerde bustype DAF/Den Oudsten aan te schaffen, dat ook bij de dochterondernemingen van NS (zoals destijds Westnederland) in gebruik was. Maar juist in 1980 mocht de BBA (voorloper van VEOLIA, voor wat betreft Nederland) daarvan nog een keertje afwijken omdat er sprake was van een "orderpiek" in het streekvervoer (onder andere ten gevolge van de invoering van het NVS-systeem voor het vaststellen van frequenties) en sommige bedrijven derhalve een aantal "vreemde" merken mochten aanschaffen (Westnederland kreeg toen een aantal op-en-top-Duitse Mercedes O305-bussen, die ook in Delft hebben gereden)."

Een aanvulling van Dirk Jan: Op de foto uit Bosnië met de 2 daarin genoemde sloopbussen uit Nederland staat rechts nog een derde bus, een wagen van de HTM. Dat is een Neoplan met een Magirus-Deutz 8-cilinder motor, waarvan er zo'n 70 stuks bij de HTM in dienst zijn geweest. Het zichtbare exemplaar heeft aan de snelheidsbeperkende sticker die op de linker achterkant te zien is, nog elders in het buitenland dienst gedaan.
 


   
Abri's en haltes:
Een foto van een abri op Ameland. Het heeft ook weer een groot Efteling gehalte maar de omgeving en vooral ook de luchten bewijzen dat we hier echt te maken hebben met een pittoreske abri op het Waddeneiland. Het haltebord laat de kleuren van Arriva zien en dat klopt want Arriva rijdt met 3 lijnen de busdienst op het eiland (zie afdruk).

       

Lijn 43 van Veolia Haaglanden staat hier bij een betonnen abri op de stadsgrens van Leiden bij de halte Tienhuizen. Ooit zag je deze bunkers op grote schaal maar tegenwoordig zijn het bijna bezienswaardigheden geworden.

Geen abri en ook geen halte maar aangezien ik in busbrief 118 een oproep deed om opvallende haltenamen op te sturen en ik nauwelijks reacties mocht ontvangen, heb ik deze opvallende straatnaam maar bewaard. Nick Roestenburg bedankt. Tussen Voorschoten en Leidschendam ligt een uitspanning met de naam ´t Eiland van Ome Nick en nu weten we dat er ook een wei bestaat van Ome Karel.


     
Geleed:
Tussen al het geweld van historisch materiaal, hier weer eens een eigentijdse bus. Gloedjenieuw van de lopende band, deze gelede MAN, nieuwer kan bijna niet. Gefotografeerd op 8 februari 2014. Ik ben benieuwd waar ik deze bus nog eens tegen ga komen.

Nieuwtje: 24-meter bussen van Utrecht naar Groningen. Kijk hier


     
2e leven:
Mijn favoriete rubriek samen met de Goud van Oud afdeling en de Cubaanse foto´s. Hier zien we als eerste een bus met een afwijkend uiterlijk. Het is een Saurer uit 1973. Geïmporteerd uit Zwitserland dus. In gebruik bij het Jeep Construction Team en volgens nagestuurde mail van een van de busbrieflezers, bestaat dit team niet uit militaire mensen maar 'gewoon' een groep liefhebbers die WOII voertuigen zoals oude jeeps restaureren en rijdende houden. Een zo'n jeep is speciaal aangepast, zodat deze snel in elkaar gezet kan worden. De snelste tijd staat op iets minder dan 3 minuten. Deze jeep is dan geheel rijvaardig. Deze bus zal niet in 3 minuten in elkaar gezet kunnen worden maar jeeps waren in de oorlog vaak een soort bouwpakket dat in delen ergens aankwam en dan zo geconstrueerd was dat er in no-time een in te zetten wagen van was te maken. De naam Jeep Construction geeft dat al aan.
Let ook op de uitlaatpijp op de linker achterhoek.

Een bus van CN (Centraal Nederland) met in de filmkast de tekst ´the Hill Billys´. Het onderhoud laat enigszins te wensen over maar voor een bus van die leeftijd mag het duidelijk zijn dat dit onvermijdelijk een keertje gebeurt. Van oorsprong is dit de 2739, een Leyland/den Oudsten uit 1977. Begonnen bij de WABO (WABO - Werkhovense Autobusdienst Onderneming N.V.) en later in 1981 werd dit bedrijf opgenomen in CN. In 1987 is deze bus via het CAB terechtgekomen bij Kleyn Trucks in Vuren (Gelderland) en wat er daarna gevolgd is, weet ik helaas niet.


   
Nederland in Cuba:
Het is een MB200, dat kun je nog net zien maar welke? Gelukkig heeft Hugo Richter zijn foto voorzien van de benodigde informatie. Het blijkt de 9940 te zijn, ex Connexxion. De locatie is Matanzas op Cuba en voor zover ik vrijblijvend mag suggereren lijkt mij deze bus in gebruik als schuurtje in een tuin. Geen mooie rozentuin met goed onderhouden borders maar meer een tuin waar van alles groeit maar nooit met opzet. De mensen die nu zeggen "Goh, daar heb ik zelf nog mee gereden" die zullen terugdenken aan betere tijden. Deze DAF/MB200 startte in 1985 bij de NZH maar ging in 1994 via Westnederland en ZWN in 1999 over naar Connexxion. Het originele kenteken is BN-26-BJ

Als 2e foto zie je hoe de 9940 in goede doen was.

De volgende foto is niet geschikt voor lezers met een zwak gestel. Nee, er ligt geen bekend gezicht op het hakblok al valt er misschien toch iemand in te herkennen.....In Cuba koop je gewoon langs de weg je karbonade zoals je ziet. Parapluutje erboven tegen het bederf in de zon en zo pakt de chauffeur van deze oud-Hollandse bus waarschijnlijk even een maaltje mee. De bus betreft een oud FRAM voertuig, de 3892, DAF/MB200 uit 1987. Van de FRAM in handen van Veonn en daarna nog een poosje bij Arriva. Eet smakelijk!


      
Uitsmijter(s):
En dan ben ik alweer toe aan de uitsmijters. Als eerste een protserig voertuig dat blijkbaar een rol gespeeld heeft bij de kroning van koningin Elizabeth van de UK op 12 mei 1937. Het geval heeft rondgereden in Manchester en aan de linkerzijkant staat King George VI vermeld. Het is een Crossley Six uit 1929 en deze bus eindigde heel eenvoudig in 1949 als caravan van een particulier. Let ook op de kroon bovenin.

Spreekt voor zichzelf lijkt mij.

Eerder in busbrief 63 heb ik vrij uitgebreid aandacht geschonken aan de Superbus bij foto 5 maar onlangs zag ik deze foto en die vond ik geschikt om dit bijzondere voertuig nogmaals te plaatsen en in de belangstelling te zetten. Voor meer info verwijs ik ook naar de Wikipedia pagina hierover.


     
Busbios(coop) film(pje):
Een flinke film dit keer. Maar deze bus gaat dan ook een flinke reis maken en daarvan is een fraai verslag op YouTube verschenen. Het betreft de tocht naar Gambia van de 1294, een Iveco Eurorider/den Oudsten B89 Alliance uit 1996. De film duurt bijna 24 minuten maar dan heb je ook wat. Verdere toelichting is te vinden tijdens het bekijken van de film.

 


           
BusBabbel:
Grappig om te merken dat nieuwe collega's met dezelfde verhalen, opmerkingen en beroepslol aan de koffietafel komen als ruim 30 jaar geleden. Er is in de maatschappij zoveel veranderd maar beroepsgrapjes zijn blijkbaar onverwoestbaar. Menig collega zie je tegenwoordig vaak niet eens meer in de eindpunten want rustig in je bus met je smartphone de pauze gebruiken is geen uitzondering meer. Dit om te schetsen dat het digitale tijdperk het sociale leven heeft verdrongen met de sociale media. Gekscherend vraag ik weleens aan 2 collega's die wel 'gezellig' hun pauze gezamenlijk doorbrengen, turend op hun touchscreen: "Zijn jullie met elkaar aan het chatten?....." Nieuwe collega's raad ik altijd aan om zoveel mogelijk contact te maken met ervaren collega's. Ten eerste heb je een grotere kans dat je opgenomen wordt in de groep maar belangrijker nog is het luisteren naar de manier waarop er gesproken wordt over zaken waar je op de werkvloer mee te maken hebt en/of krijgt. Verstandig is het daarbij wel om niet alle gesprekken letterlijk te nemen want sterke verhalen zijn van alle tijden en dus ook gangbaar onder buschauffeurs. Volgens goed gebruik worden er regelmatig verhalen verteld die volledig uit de duim zijn gezogen en ook via de 'mobilofoon'gesprekken komt er soms informatie binnen waar je mee moet uitkijken. Wie zegt het en waarover gaat het. Ervaren chauffeurs herkennen de stem en weten dat ze soms moeten uitkijken wat de informatie waard is maar met het gebruik van een beetje gezond verstand steek je toch altijd wel wat op van de smeuïg vertelde verhalen. Er zijn nieuwe collega's die denken dat bijdehand gedrag nuttig en nodig is om mee te doen. NOOIT doen want je prijst jezelf uit de markt. Kijk de kat uit de boom en doe zo nu en dan een duit in het zakje maar altijd voorzichtig want voor je het weet ben je 'aan de beurt' en zit je met rode konen en ben je ongewild het middelpunt van de aandacht. Bij ons in de vestiging in Delft moet je het wel heel bont maken, wil je buitengesloten worden maar het komt incidenteel voor. Het voordeel van ons werk is dat je niet de hele dag met een collega opgescheept zit. Je doet een 'bakkie' met elkaar en verder heeft iedereen zijn eigen werkplek achter het stuur waar niemand lastig gevallen wordt over zijn of haar werkwijze en gedrag zolang dat niet leidt tot klachten. Daarom is het van belang om de schaarse momenten tijdens je dienst (de pauzes) te vullen met een praatje en een grapje. Het haalt van veel zaken de druk weg, je kan je hart luchten en 9 van de 10 keer vervolg je je dienst weer fris. Laat ik daarom een oproep doen aan alle digiverslaafden om Twitter, Facebook, Whatsapp en what al meer, tot een privé terrein te bewaren en gewoon mee te doen met de sociale cultuur in ons werk dus stap uit die bus, loop even naar de eindpuntvoorziening (strek je gelijk even je benen) en biedt je collega's een bakkie aan. "Wil iemand een bakkie?" is zo ongeveer het beste wachtwoord dat je kunt gebruiken. Dan sta je als nieuwe collega al met 1 been in de groep!!
 

       
Surftips:

Kijk op Virussen en Ransomware en doe er je voordeel mee. We worden aan alle kanten belaagd door hinderlijke mensen die het leuk vinden om jouw gebruik van het internet te torpederen. Dat doen ze door middel van virussen maar ook kun je worden besmet met ransomware. Wat? Ja, het heet ransomware en ransom staat voor de Engelse term voor losgeld. Word je erdoor besmet dan krijg je een melding te zien dat je computer vergrendeld is en dat je de PC weer vrij kan krijgen als je een bepaald bedrag overmaakt aan degene die de boel op slot gezet heeft. Nooit doen natuurlijk want garantie dat je daarna weer vrolijk en vrij kunt internetten is er niet en zal er ook nooit komen. Er blijft dan slechts 1 oplossing over en dat is de harde schijf formatteren. Om dat te voorkomen heb ik deze link geplaatst. Hier lees je alles over dit soort narigheid.

Al vaker heb ik aandacht gevraagd voor webpagina's met hits in de vorm van geluid en/of videoclipjes van YouTube. Opnieuw een pagina die je naar allerlei hits brengt, eigenlijk gewoon meer van hetzelfde maar mogelijk zijn er mensen die in dit geval zeggen: "dat spreekt me aan" en die worden een vaste gebruiker van deze hitlijst. Kijk op Hits van alle tijden

Klik op:     


      
Als eerste grapje plaats ik een film, kijk rustig tot het einde, verbaas je en schiet in de lach! Klik op het plaatje.        
 
Hans droeg nooit een ondergoed en toen hij op een keer een broek ging kopen in een winkel en moest passen, vroeg de verkoopster: "Heb jij nooit een onderbroek aan?"
"Nee, waarom?"
"Nou, als je een onderbroek draagt ben je veel hygiënischer en het is veel warmer"
“Oké, doe er dan ook maar een onderbroek bij"
Thuis aangekomen moet hij dringend naar het toilet voor een grote boodschap.
Hij gaat naar de wc, maar omdat hij gewend is om alleen zijn broek uit te doen gaat hij met zijn onderbroek aan zitten.
Als hij klaar is kijkt hij om en zegt: "Het is inderdaad veel hygiënischer".
Dan trekt hij zijn broek omhoog en zegt: "En het is ook veel warmer".....

Een echtpaar vierde hun 40-jarig huwelijksfeest. Ze hadden geen kinderen. De man vroeg zijn vrouw wat ze als cadeau wenste.
Ze wilde een schilderij van hun samen. Ze gingen naar een kunstschilder om te poseren.
Het hoofd van de man was klaar, de vrouw nog niet, zij ging nog een keer alleen.
De schilder vroeg of ze er tevreden was. Ja, maar ze had nog één wens.
"Wat wilt u?" vroeg de schilder.
"Kunt u mij afbeelden met een prachtig Cartier gouden collier met bijpassende armband, horloge en een broche met saffieren en robijnen plus oorbellen?" vroeg ze.
"En mijn man een gouden met veel diamanten bezette Rolex aan de pols en drie grote knopringen aan zijn vingers?”
"Natuurlijk kan dat" zei de schilder. Toen het schilderij klaar was, gingen ze het samen halen.
De man bekeek het kunstwerk, was tevreden over het resultaat, maar vroeg zijn vrouw: "Zo'n ketting en al die andere gouden dingen die hebben wij toch niet?"
"Nee," zei z'n vrouw. "Maar je moet eens denken, als we er niet meer zijn, hoe onze neven en nichten zullen zoeken!"

Een visueel advies van Prorail tot slot. Jammer voor de tweewielers.....

 


      
Ingezonden berichten:

Van Appie kreeg ik een vraag over knopen, uniformknopen wel te verstaan. Hij verzamelt dit soort knopen en vroeg of ik wist of er bij de NAL uniformen gedragen zijn mét knopen. Dat zijn zaken waar ik absoluut geen idee van heb maar mogelijk is er een lezer die toevallig op de hoogte is. Wil je mij dan een mailtje sturen zodat ik Appie op de hoogte kan stellen?
Later kreeg ik een tweede vraag van Appie. Hij wil ook graag weten door welk busbedrijf knopen gedragen zijn volgens onderstaande voorbeeld op de foto. Wie kan hem helpen??

       


   
Tot slot:
In de vorige brief sprak ik de wens uit sneller te komen met een nieuwe editie van de busbrief en ik gaf zelfs aan dat januari tot de mogelijkheden zou kunnen behoren..... Nou, je ziet het, net als in de politiek, nooit beloftes doen want het valt niet mee om ze na te komen. Bij deze zeg ik tot gauw maar ik weet niet zo gauw wat gauw precies is. Bedankt voor de aandacht.

Groeten en tot de volgende keer

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)

    
Wijsheden:

Ik geloof, dat ik geloof, in het geloof, maar heb geen geloof, in een geloof, geloof ik. (Ietsisme)

Van alle schepsels is de mens de enige die drinkt zonder dorst te hebben, die eet zonder dat hij honger heeft en die spreekt zonder iets te zeggen te hebben. (John Steinbeck)

De levensvraag is: gaan we door of slaan we af? Vaak is het: slaan we door of gaan we af?
 

terug naar de