04 juni 2006

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t   <++++>
_____________________________________________________

______ Onderwerp:  Nogmaals 7000  __________________
   
           Verhalen over oude en nieuwe bussen,        

 
Dan nu brief 52. Zoals ik al eerder  heb geschreven, kwam er van verschillende kanten uitgebreide info en fotomateriaal in mijn richting en aangezien ik graag wilde dat er van de 7000-serie een zo compleet mogelijk verhaal gemaakt zou worden, nogmaals aandacht voor deze bijzondere serie. Een flinke brief wederom.
Veel geschreven toelichting met cijfertjes voor de fanaticus maar ook voldoende aardigs voor de minder diepgravende liefhebber hoop ik.
 
Van Dick van der Goot kreeg ik onderstaande tekst die ik voor een groot gedeelte letterlijk hierbij plaats omdat het samen met de rest van deze busbrief een redelijk compleet beeld geeft van de periode waarin deze 7000-bussen hebben bestaan.
 
"Hieronder vind je nog verdere historische context rondom de geschiedenis van de 7005 en de hele serie, mede gereconstrueerd met behulp van mijn plakboeken.
De serie 7000 t/m 7009 werd op 25-08-1979 te Delft feestelijk in gebruik genomen. In het begin reden ze inderdaad niet alleen op lijn 61, maar ook op lijn 59 Maassluis - Delft v.v.
Achteraf vond men de midi’s voor lijn 59 kennelijk niet zo’n succes. Daardoor had Delft op een gegeven moment eigenlijk te veel exemplaren. Voor wat betreft bus 7005, loste dat probleem zichzelf dus op (brand, red.). De 7006 ging in 1981 over naar de Stadsdienst Gorinchem, die Westnederland op 1 oktober van dat jaar van de EGAO (Eerste Giessendamse Autobus Onderneming) had overgenomen. De Van Hool-FIAT’s waar de EGAO zelf mee had gereden, werden er al spoedig door Westnederland uitgewerkt, met als gevolg dat ook de midi 7007 naar Gorkum verhuisde. Ook reed er bij tijd en wijle nog een oude Delftse Leyland-stadsbus in en om Gorinchem rond. 
In totaal zijn er 60 van die midi’s geleverd. De rest was als volgt verdeeld:
 
7010 t/m 7028: FRAM (Leeuwarden)
7029 t/m 7033: NZH (Alkmaar)
7034 t/m 7049: BBA (eigen nummers 801 t/m 816. De 811 t/m 816 in het rood voor de stadsdiensten Oss en Oosterhout)
7050 t/m 7059: ZWN (Middelburg/Vlissingen)
 
Op 14-01-1984 werden onder feestelijk vertoon in Delft de laatste Leyland/Verheul-stadsbussen van het zestiger-jaren-model (5437, 5438, 5440 en 5441) met pensioen gestuurd door een aantal nieuwe DAF-jes uit de serie 6500 t/m 6507 (de laatste drie daarvan gingen, dacht ik, aanvankelijk in Gouda rijden).
Maar op 13-11-1984 trof ik de 5441 nog aan op een Sliedrechtse dienst in de Alblasserwaard! Toen ik een paar maanden later weer ging kijken, bleek deze te zijn vervangen door een Mercedes-midibus met het verbazingwekkende nummer 7005!!!
Omdat de Stadsdienst Gorinchem rayontechnisch onder Sliedrecht viel, ging de 7005 allengs functioneren als stadsbus in Gorkum (samen met 7006 en 7007).
 
De BBA probeerde al spoedig van de niet-rode (voor de streek bestemde) Mercedes-midi’s af te komen, en wist de 801 t/m 804 te slijten aan ZWN (weer Middelburg/Vlissingen), de 805 t/m 807 aan de GADO (belbus Winschoten e.o.) en de 808 aan Westnederland. De 801 t/m 807 werden beschilderd met hun officiŽle nummers 7034 t/m 7040, maar de 808 werd dus de nieuwe 7005.
 
Voor de Stadsdienst Delft werden in 1985 tien Mercedes O305-streekbussen (3175 t/m 3184) omgebouwd. Dit had waarschijnlijk te maken met de “spoorbus”-ideeŽn (een concept van Mercedes) die toentertijd in Delft serieuze aandacht kregen, als een mogelijk alternatief voor verlenging van tramlijn 1 naar Delft-Zuid.
 
Eind 1986 moesten bijna alle 7000’s een spoedreparatie wegens haarscheurtjes ondergaan. Van de Westnederland-exemplaren ontsprong alleen de 7002 de dans, waardoor lijn 61 zich enkele maanden lang hoofdzakelijk met kleinere Mercedes-bussen (type buurtbus, red.) moest behelpen (ik meen dat deze behoorden tot o.a. de 7300-serie en al gebruikt waren door de Zuid-Ooster), die eigenlijk waren bestemd voor een aantal “polderlijntjes” rondom Nieuwegein (o.a. 105 Nieuwegein – Schoonhoven v.v. via Cabauw, 106 Nieuwegein – Gouda v.v. via Polsbroek, 108 Nieuwegein – Houten v.v.). (In mijn overzicht van zelf gereden bussen vond ik de volgende nummers waarvan ik vermoed dat dit kleine busjes waren: 7308-7655-7729-7749-7776-7778 - red.)
 
De Mercedes-midi’s waren nog maar net terug in dienst, of Delft kreeg er weer een nieuwe serie stadsbussen bij: in april 1987 kwamen de “schoenendozen” (10-meter-Den Oudsten-DAF-bussen, met een motorgeluid waaraan de huidige Ambassadors wel een beetje doen denken) 6728 t/m 6733 in dienst (zie busbrief 21, red). Ook alle 6500-DAF-jes kwamen nu in Delft te rijden. Ditmaal waren de Mercedessen 3175 t/m 3184 de klos: ze werden alle uit Delft verbannen, waarbij de 3179 t/m 3184 de, toch niet ideale, kleine busjes op de “polderlijnen” rondom Nieuwegein gingen vervangen.
Maar na een paar maanden werd er iets anders besloten. De “schoenendozen” waren te klein voor Delft, de O305’s te groot voor de “polderlijnen”. Het inzetten van de nog nieuwe “schoenendozen” op de “polderlijnen” vond men echter ook niks. En zodoende kwam het tot een voor ons verhaal interessante “driehoeksruil”: de 6728 t/m 6733 mochten naar Gorinchem (en omgeving), de 7005 t/m 7007 naar de Nieuwegeinse “polderlijnen” en de 3179 t/m 3184, maar later ook 3175 t/m 3178 en nog meer O305’s, gingen (terug) naar de Stadsdienst Delft! Zo werden ook geleidelijk aan de laatste Leylands op de Stadsdienst Delft (5600-serie) vervangen.
Maar de vervangers voor de 7000-serie waren ook in aantocht! Het duurde echter tot het voorjaar van 1989 dat men zo ver meende te zijn dat de 8-meter-“schoenendozen” op lijn 61 in dienst konden worden gesteld. (zie eveneens busbrief 21, red.) Maar zeker gedurende de rest van 1989 kampten deze wagentjes, de 6575 t/m 6581, nog met vele problemen; er waren perioden waarin de hele serie weer van de weg moest! In die periode moesten er 7000-tjes van heinde en verre worden teruggeroepen om lijn 61 “in de lucht te houden”. En zo kwam het dat er opeens tÚch nog een bus 7005 door Delft reed! Ik heb hem in ieder geval op 21 augustus 1989 op lijn 61 kunnen fotograferen. En een andere “oude bekende” voor Delft, de 7006, op 7 november van dat jaar.
 
Alhoewel de oorspronkelijke eigenaren hun 7000-tjes toch vrij snel hebben afgevoerd, hebben bepaalde exemplaren het nog best lang uitgehouden: ťťn ex-NZH-exemplaar bleef nog lang bij Pieper, ťťn ex-ZWN-Mercedes-midi reed in de zomer van 1997 nog namens Carlier (later opgegaan in TCR) op een gratis dienst rondom het Transferium te Renesse, en in het voorjaar 2003 trof ik zelfs nog drie exemplaren van dit bijna vergeten, maar toch wel mooie bustype op Kreta aan!" (zie ook foto's 4 en 6, red.) 

Foto 1a-1b:

Van Ruurd Berendes © bronvermelding foto's en www.museumbussen.nl kreeg ik meerdere unieke foto's van de 7000-serie. Altijd weer verrassend wat er zoal boven tafel komt als je eenmaal een buslegende zoals de 7005 ter sprake brengt. Hierbij de levensloop van die wagen nog even in het kort met daarbij 2 foto's van Ruurd die de 2 levens van de 7005 in beeld brengen.

1e leven - In dienst bij Westnederland
2e leven - Afgebrand en afgevoerd
 
Tot zover de echte 7005. Nu de vervanger, namelijk de 7041
 
1. WN ruilt een semitourwagen, de 6684 met de BBA voor een Midi met wagennummer 808 en noemt deze wagen 7041 (zie foto 7, red.)
2. de 7041 rijdt in de stadsdienst van Gorinchem
3. de 7041 wordt de nieuwe 7005 in Delft. (zie foto bij de van Almondestraat uit maart 1986)
4. in 1991 wordt de 7005 verhuurd aan de RET. (zie foto alwaar de wagen halteert op de Coolsingel)
 
De ruiling vindt plaats op 20 december 1984. Hiervoor is de wagen nog enige maanden verhuurd geweest aan de Gado. 7041 is het volgnummer van de fabriek (Esonummer). Het is dus niet juist dat WN hem zo noemt, het is het originele wagennummer. BBA had de serie 801-816. De 801-804 gingen naar ZWN (7034-7037). De WN 6684 krijgt het BBA-nummer 650. (zie foto 7, red.)
 
Van Dick v.d.Goot kreeg ik bijgevoegde info:
"Het oorspronkelijke busnummer 7041 gold in de tijd dat deze bus bij de BBA vertoefde. Dat nummer was echter slechts een administratief nummer, omdat de BBA altijd een eigen nummersysteem hanteerde, ook voor de bussen die door de BBA via de ESO (VSN) werden ingekocht. Bij de BBA was het nummer 808. In de tijd dat Westnederland deze bus overnam (moet ergens in het begin van 1985 zijn geweest), kreeg deze direct het wagennummer 7005. Nummer "7041" heeft dus volgens mij nooit op de bus gestaan."


Foto 2:

Nog even een geheugenopfrisser met deze foto want na busbrief 40 kwam er zelfs een ooggetuige van de onfortuinlijke ondergang van de originele 7005 binnen. Gauke H. schreef mij het volgende:
"Het juiste verhaal van de 7005 is als volgt, 's morgens vroeg ging de 7005 met als chauffeur Peter, zijn achternaam ben ik ff kwijt, hij kwam uit HvH, (is bekend bij de redactie maar om privacyredenen niet geplaatst) materiaal richting de Westerlee, ik reed erachter om ook ergens die kant uit te beginnen, tussen Naaldwijk en Westerlee zag ik opeens dat er aan de achterkant vuur uitkwam, dus ik roep hem op, volgens mij hadden we toen nog die groene knop, je weet wel, en hij zei dat zijn bus in de fik stond. Dus gelijk gestopt, zijn brandblusser leeggespoten en daarna de mijne maar helaas, als hij uit was begon hij spontaan weer te branden, met als gevolg het resultaat zoals te zien is op de foto's. Dit is dus het verhaal, want ik was er zelf getuige van."
 
(NB: de groene knop zoals Gauke aangeeft, was onderdeel van het oude mobilofoonsysteem - zie ook busbrief 50/foto 1 - je koos een kanaal waar dat gebied onder viel en kon zonder vertraging direct praten met andere bussen via die groene knop. Later werd deze mobilofoon vervangen door de ESOfoon. Nog steeds met kanalen maar met een soort riedel om het kanaal te openen waardoor er een vertraging optrad voordat je de eerste woorden de ether in kon slingeren. Dit systeem is weer opgevolgd door de Combofoon zoals we die nu nog kennen en de Combofoon is in sommige gebieden al vervangen door het nieuwste op dit gebied en dat is het Infoxxsysteem. Op termijn zal dit operationeel zijn voor heel Connexxion.)
 
En Martin H. schrijft (zie ook foto 6) "In mijn aantekeningen, die ik destijds uit de Westlandse krant heb gehaald, stond het volgende: De bus is maandagmorgen 12 november 1979 in een kwartier uitgebrand. De bus was nog maar 3 maanden oud."


Foto 3:
Hier de 7008 als sleepwagen voor Delft. Hij haalt de defecte 9301 weg van het Abtswoudsepark in Tanthof op 7 December 1990. Historisch gezien ook een fraai plaatje met 3 ter ziele gegane voertuigen. Een Midibus uit de 7000-serie samengesteld bij Den Oudsten met een Mercedes motor, een DAF MB200 -Den Oudsten uit de 9300-serie en op de achtergrond een Mercedes O305 uit de 3100-serie. Vergane glorie in optima forma.

Foto 4a-4b:
De 7008 als carnavalsbus in Tilburg op 10 maart 2001. Vermoedelijk gesponsord of wellicht eigendom van het beroemde en beruchte O13 in Tilburg, een zalencentrum voor optredende artiesten. Het getal 013 kan ook gewoon als stadslogo gebruikt zijn omdat het telefonische kengetal van Tilburg 013 is. Op het moment van fotograferen is er weinig feestelijks te bekennen op dit troosteloze modderige terrein. Wel heel leuk om te ontdekken dat er in 2001 nog steeds een 7000-wagen in gebruik is of is geweest.

Foto 5:
De 7002, op 2 juli 1991, klaar voor afvoer naar de sloop, hier te zien bij de vestiging Delft aan de Schieweg met de stickers van de verhuur aan de RET er nog op. De aanleiding tot sloop is vermoedelijk de ruitenwisser die op deze foto meer aandacht heeft voor een schone bumper dan voor een streepvrije ruit. De Mercedes O405 ernaast lijkt meer geschikt voor de sloop maar dat is door een andere gebeurtenis veroorzaakt zo te zien. Een kleinigheid toch, zo'n kromme spiegel....????
Opvallend detail  voor de historici onder ons: er wordt ons een kleine blik gegund op de toenmalige fietsenstalling. Deze was gesitueerd aan de rechterzijde als je vanaf de Faradayweg het busterrein opreed, de contouren zijn ook vandaag de dag nog te herkennen. Omdat deze stalling op bepaalde tijden behoorlijk onbeheerd lag, werd later met het oog op veiligheid en diefstalpreventie, een nieuwe (overdekte) fietsenstalling gebouwd aan de voorzijde bij de hoofdingang van Schieweg 80. Helaas allemaal achterhaald door de tijd anno 2010 want ter plaatse is geen busbedrijf meer gehuisvesd.

Foto 6:
De 7004 omgebouwd tot camper na een zware aanrijding en daardoor voorzien van nieuwe Mercedeskop. 5 september 2003. Het is nauwelijks voor te stellen dat dit van oorsprong zo'n geel gevaarte is geweest maar het kenteken laat zien dat er geen vergissing mogelijk is.
Van busbrieflezer Martin H. heb ik een lijstje gekregen met daarop alle kentekens van de 7000-serie. Vergelijk het nummer op de foto met de gegevens in dit lijstje en de 7004 wordt duidelijk herkend.
Het wagenparkoverzicht van deze Westnederland bussen was:
7000    84-MB-42
7001    40-NB-35
7002    36-NB-39
7003    22-PB-07
7004    43-NB-14
7005    92-MB-15
7006    94-MB-54
7007    34-PB-01
7008    51-NB-53
7009    03-RB-56


Foto 7:
BBA 650, ex WN 6684 als ruilwagen voor de 'nieuwe' 7005 op 3-1-1985. (fotograaf onbekend/archief Ruurd Berendes) Dit type voertuig heb ik in busbrief 33 besproken d.m.v. de levensloop van de Westnederland 6671 dus voor meer info verwijs ik daar graag naar. In deze busbrief hoort dit plaatje thuis om het verhaal rond de 7005 zo compleet mogelijk te maken. (zie info bij foto 1, red.)


      
Surftips:
Alvorens af te sluiten, nog een aantal verwijzingen naar, in mijn ogen, pagina's die de moeite van een bezoek waard zijn. Om te beginnen een pagina met daarop de mogelijkheid om een programma (gratis proefversie, daarna betalen) te downloaden waarmee in een handomdraai de oude langspeelplaat, een elpeetje, omgezet kan worden in een modern schijfje, een ceedeetje. Heb je nog wat vinyl in huis en ook nog de beschikking over een platenspeler, dan is dit mogelijk een kans om je oude muzikale liefde uit de kast te halen. Op de pagina staat een verwijzing naar een heldere (engelse) instructie om dit programma te gebruiken.
www.acoustica.com om lp's via de pc naar cd's om te zetten.
Van een collega kreeg ik de volgende link toegestuurd en ik vind hem zo leuk dat ik hem jullie graag laat zien: www.spunk.nl
Op voorhand wil ik benadrukken dat dit geen politieke keuze van mij is omdat op termijn zal blijken wie er gelijk heeft of krijgt, dus zie dit als gewone cabareteske kritiek. Onderaan de pagina klikken om te beginnen.

Klik op:     


Tot slot:
Alles is nu wel gezegd over deze 7000-serie denk ik. Informatie van dicht bij de werkvloer is een schaars artikel geworden door bedrijfsmatige efficiŽntie en ik merk dat deze brieven door chauffeurs van vroeger en nu daardoor op prijs gesteld worden. Helaas is het opsporen van historisch beeldmateriaal lastig. Er is genoeg, ook op internet, maar ik zou zo graag nieuwe informatie willen brengen. In dozen op zolders ligt vast wel het een en ander dus ik blijf hopen.

Graag wens ik iedereen aangename zomermaanden toe en mogelijk een warme vakantie.              

  
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
        
 
     
Wijsheden:
 
De eeuwigheid is moeilijk voor te stellen tenzij je al eens een volledige opera hebt uitgezeten.
Grapjes zijn meestal een komische camouflage voor meer tragische omstandigheden.

terug naar de