Deze foto kreeg ik in kleur maar omdat ik
vermoedde dat de kleur later toegevoegd is en omdat zwart-wit
natuurlijk beter in deze rubriek past, heb ik de foto aangepast.
In dit jaren zeventig tijdsbeeld met een Dafje en een
Volkswagenbusje en vooral ook de telefooncel en de antenne op
het dak, geeft het geheel een nostalgisch beeld en dan heb ik
het nog niet over de bus gehad. Een TP wagen wat goed past bij
het 2e hoofdstuk. Het is de 7323, een Leyland/van Hool uit 1963
begonnen bij de WSM en in 1969 bij TP waarna in 1974
Westnederland volgde. En aan de ramen in het dak te zien was het
wat men noemde een semitoer wagen.
Aanvulling van Kees vd Z:
(foto AD v Zutphen)
Alsnog de gekleurde versie als 2e foto:
klik op
het logo
Twee Provinciën/ZABO/Reederij o/d Lek:
Op verzoek van lezer Leo M. die mij
schrijft: Als ik de busbrieven bekijk op het onderwerp ‘Twee
Provinciën’,
valt mij op dat een bustype daarvan volledig ontbreekt. Dit betreft de
ZABO Guy Victory die tussen 1958 en rond 1975 bij deze maatschappij
heeft rondgereden in de Alblasserwaard en Krimpenerwaard. Er hebben
enkele tientallen exemplaren rondgereden met bruine en blauwe stoelen en
een enkel exemplaar met groene (weet ik nog uit eigen waarneming). Een
of meer exemplaren zijn nog geel gespoten na de fusie in 1974.
Zoals Leo zelf al opmerkte in zijn bericht aan mij
dat er van dit type bus weinig of niets te vinden is op TP fotogebied,
klopt helemaal.
Ook mijn middelen zijn helaas ontoereikend dus probeer ik het toch een
beetje aan te kleden met ZABO foto's zonder de naam Guy.
Guy Motors was een Brits bedrijf met een voor kenners beroemde
reputatie. Op Wikipedia is het een en ander te lezen maar hierbij een
heel klein deel daarvan: "Guy startte in 1914 en de eerste bus werd
afgeleverd in 1921. In oorlogstijd (WW2) bouwde Guy zo'n 2700 bussen,
meest dubbeldekkers en trolley maar ook andere modellen vonden na de
oorlog hun weg naar diverse vervoerders waaronder Twee Provinciën en 5
andere Nederlandse bedrijven. Na diverse ontwikkelingen en overnames
eindigde het merk Guy in 1982 na financiële problemen."
Het Guy-chassis werd in Nederland voorzien van een opbouw van en door de ZABO (Zwijndrechtse
Auto Bus Onderneming) waarvan hieronder voorbeelden te zien zijn. ZABO
is in 1923 begonnen als busvervoerder maar verzorgde carrosserieën voor
vele merken zoals o.a. natuurlijk ook DAF en Leyland.
Na nog een beetje rondneuzen kwam ik
deze ZABO pagina tegen met halverwege de pagina een foto van een
echte Guy-ZABO-TP bus, de 123, even de foto aanklikken en de grote
versie verschijnt. Niet de zo gewenste Guy Victory maar een ander model namelijk
de Arab. Deze bus had ooit het kenteken HZ-95875 en later dus NB-76-96.
Gebouwd in 1947 reed de bus vanaf 1950 tot 1962 voor TP en kwam de bus
daarna in handen van de sloper.
OPROEP: zijn er lezers die foto's van een Victory
hebben en beschikbaar wil stellen, dan wordt dat zeer op prijs gesteld.
Alvast bedankt.
Als toegift is er een filmpje beschikbaar. Klik op
het logo van Reederij o/d Lek en bekijk deze historische beelden.
Aanvulling van Dick vd G.
Alleen begon ik pas in 1976 een beetje fanatiek busfoto's te maken,
en aanvankelijk met een nogal simpel toestel. De overname van de TP had
toen al plaatsgevonden. Aanvankelijk dacht ik dat Westnederland - jammer
genoeg - alleen DAF's met het nieuwere ZABO-model, dat eind 1968 of
begin 1969 op de weg was gekomen, voor de reizigersdienst had
geaccepteerd, en verder met eigen "oude troep" (onder andere Leyland/Werkspoor)
de voormalige TP/RodL-lijnen bediende. Maar op een gegeven moment
ontdekte ik dat er ook nog een Guy-bus met zo'n modernere
ZABO-carrosserie rondreed: wagennummer 757.(zie laatste foto)
Op zaterdag 31 juli 1976 nam ik een warme hap in het toenmalige
AUBURO-restaurant bij het streekbusstation Rotterdam Centraal en opeens
zag ik hem binnenkomen! Aan de dames tegenover mij vroeg ik of zij even
op mijn spullen wilden letten en ik maakte haastig de bijgevoegde foto
van de 757. Helaas dus een foto van mindere kwaliteit en pas uit de
Westnederland-periode van deze bus. Maar beter iets dan niets, moeten we
maar denken. Van een andere hobbyist hoorde ik later dat er ook een
identieke ex-TP Guy/ZABO-bus met wagennummer 756 bij Westnederland
actief moet zijn geweest. Dit waren dus waarschijnlijk de enige twee
bussen van dit type die nog geel gespoten zijn t.b.v. Westnederland. De
oude TP-wagennummers heb ik tot mijn spijt niet kunnen achterhalen, maar
misschien ligt hier weer een leuke uitdaging voor een andere lezer .....
Aanvulling van Willem D.
Hij schrijft: "Ik zag in de busbrief van 6 december een oproep
staan voor foto's van Guy Victory bussen, zie de
bijlage voor wat ik daarover in mijn eigen archief heb staan".
(in dit pdf bestand vind je alle beschikbare informatie)
TP wagen 18, de Daf-Zabo uit 1950 tot 1966 - latere kenteken NB-76-65
|
TP wagen 150, een Hanomag-Zabo H37326 - later kenteken NJ-71-29 dienstjaren
1952-1954 daarna nog 1 jaar Snelle Vliet in 1955
|
De Guy-Zabo-TP 260 staat hier nieuw te pronken op een
tentoonstelling in de RAI in 1961. De bus stamt uit 1958 met kenteken TB-18-66
en is wel het gewenste type voor Leo namelijk de Victory. De bus werd in bedrijf genomen
in 1959 en deed dienst tot 1974 toen Westnederland het stokje overnam. Het doek
viel het jaar daarop in 1975. De laatste 'halte' is onbekend maar vermoedelijk
begint het woord met een s
|
TP wagen 81, een Daf-Zabo uit 1972 later naar Westnederland vanaf 1974 tot 1984 |
|
|
Wagen 757
Bij TP ook onder nummer 109 met kenteken ZJ-16-40
in dienst in 1968 bij TP en in 1974 bij de fusie naar Westnederland tot 1978
waarna de bus nog in Turkije gereden heeft.
|
John Oron - (les)bussen:
John heeft bij meerdere busbedrijven gewerkt en de laatste 2 zijn
Connexxion en Arriva waar hij deel uitmaakte van het
instructie/opleidingsteam. Hij heeft mij al vele foto's gestuurd waaruit
ik nog lange tijd kan putten voor menig komende busbrief. Deze keer
waarop Triple Media de huisstijl op papier laat zien bij de Connexxion
Academy voor de Volvo bussen in de tijd dat John daar actief was.
De concessie bleef niet in handen van Connexxion maar daarmee ging
Arriva toen aan de slag en daarvan is een lesbus te zien als 2e foto. In
busbrief 185 kwamen al foto's van deze serie in beeld maar John stuurde
mij deze na omdat de spiegeling een fraai plaatje maakte. En inderdaad.
Tot slot een kleurenfoto uit toch een grijs verleden, een lesbus
tijdelijk van de NZH. Ik vermoed dat dit een bijzonder plaatje is, voor
wat betreft de bus uiteraard maar ook vanwege de locatie. De busgegevens
zijn als volgt: We zien de 223, een gehuurde bus van Centraal Nederland
met kenteken BL-62-TX, een DAF/BOVA uit 1981 in dienst tot 1990. Tussen
1992 en 1994 actief geweest in Wormerveer bij een particulier bedrijf en
van 1994 tot 1996 in Nieuwleusden. Daarna volgden GEBO tours en
Hanze tours als eigenaar. Een redelijk bezig bijtje dus.
|
|
|
|
(← ← klik op dit logo voor een stukje video)
Dublin 2.0:
Van Walter kreeg ik al eerder een bijdrage
over Dublin en daarover is in busbrief 178 het een en
ander geplaatst. Ruim een jaar later is hij weer in de
hoofdstad van Ierland te vinden en een indruk daarvan
hieronder en natuurlijk de video bij het klikken op zijn
logo. Heel beleefd staat op de zijkant 'sorry not in
service' met daaronder de Ierse vertaling (of andersom).
Walter is intussen gepensioneerd maar hij heeft EBS nog
in zijn geheugen dus zie je zo'n kantoor dan is een foto
snel gemaakt. De ierse EBS heeft weinig met busvervoer
te maken maar blijkt een hypotheekbank te zijn. Wel de
kleuren rood en wit dus wie weet klussen ze bij.....
Griekenland:
Oud-collega Dick B. was in Lefkos in Griekenland
en zag deze luxueus ingerichte abri met daarbij de
dienstregeling waarop we lezen dat er slechts op woensdag en
zaterdag een bus voorbijkomt en op zaterdag is de dienstregeling
zelfs gehalveerd.
Oostenrijk:
Oud-collega Dick B. was ook in Oostenrijk. Waar
doen die chauffeurs het van....;-)
Het gaat om bussen in Fiss. Een dorp in Tirol met 186 kilometer
skipiste en een Setra regiobus waarvan hier de voorzijde, de
achterzijde (met skivervoer opties) en het zijaanzicht.
Haltes en Abri's:
Ook
in deze busbrief 4 opvallende abri's.
De tekst is voldoende
|
Geen idee of hier nagedacht is over comfort.
Zo te zien is de locatie nog niet heel lang beschikbaar
en moet er nog wat toegevoegd worden.....
|
Gewoon omdat het leuk is
|
Geen haltebord bij dit bouwsel. Zou het een overblijfsel
van een lijndienst zijn?
Het betreft een wachthuisje in Oostkapelle
|
Volvo 8900 LE:
Geen idee wat de achterliggende gedachte is als
je het interieur bekijkt maar deze Volvo dateert van 2012 en
reed toen in het blauw als Qliner, tot zover ok. In 2017 is de
rode R-net kleur verschenen en volgens mij is het de bedoeling
dat een passagier meer 'luxe' mag verwachten in een bus rijdend
in het R-net 'uniform'. Op deze stoelen lijkt mij het luxegevoel
ver weg. Wel makkelijk in het onderhoud natuurlijk maar of dat
het uitgangspunt is geweest betwijfel ik.
Aanvulling van Martijn R.
Dit was een proef ivm circulair ( = duurzaam zonder afval)
bouwen van Arriva. Meer over deze proef op
deze link van Arriva.
Aanvulling van Dick vd G.
Over de proef met Arriva-bus 7753 heeft Martijn R jou al nadere
opheldering verschaft. Deze bus reed altijd dicht bij mij in de
buurt (Katwijk), en ik had zelf graag toch nog een ritje met
deze "aangepaste" R-Net-bus willen maken. Ik dacht daarvoor tot
tegen de 15e december (einde van de betreffende concessie) de
tijd te hebben, maar het ongelukkige toeval deed zich voor dat
juist deze bus op 20 november j.l. een aanrijding had en
daardoor voor de rest van de concessieduur is uitgeschakeld.
2e Leven:
Van Harry L. kreeg ik deze foto die hij
maakte in Griekenland in Thessaloniki. Een gelede Mercedes
Citaro met nummer 2231 maar die was ooit bij ons bekend
onder Connexxion nummer 9200 rijdend in AML = Amstelland
Meer Landen. Het kenteken was BT-GS-45 en de bus dateert van
november 2007. Bleef actief tot november 2018 en kwam toen
in handen van Womy waarna verkoop naar het buitenland volgde
en dankzij Harry weten we nu dat het Griekenland is
geworden.
|
Bij het Zwarte Cross festival zijn al
vele bussen in hun 2e leven gespot. Ik loop grote kans
dat ik bepaalde bussen al in eerdere busbrieven
gepresenteerd heb maar ik doe net of mijn neus bloedt en
vertel het indien zo is, opnieuw.
Deze Daf/MB200 met wagenparknummer 9331 staat hier in
Lichtenvoorde in Gelderland te pronken. Ooit een bus van
VSL en Hermes gebouwd in 1982. Kwam na diensttijd in
1996 terecht bij De Valk in Valkenburg tot 2006. Meer
particulieren volgden en de huidige eigenaar is mij niet
bekend maar die houdt vast van Oerend Hard.
|
|
Een 2e deelnemer aan de Zwarte Cross
staat hieronder. Het is de ex
Westnederland-ZWN-Connexxion 9350 eveneens uit 1982. Ook
meerdere eigenaren zijn de bezitter van deze klassieker
geweest waaronder Milot en Kwibus. De 2e foto laat een
origineel plaatje van de 9350 zien en ik kan hierbij
mededelen dat ik er zelf ook 55 keer een dienst mee heb
mogen rijden en in 1997 was dat de laatste keer.
|
Pieter Bakker:
Omdat ik dit zit te schrijven
in de laatste maand van het jaar, is de kans groot dat er in
deze periode sneeuw kan gaan vallen. Om de natuur een stap
voor te zijn, leek het mij toepasselijk een paar stemmige
foto's uit de verzameling van Pieter te plaatsen. Deze 8
meter Mercedes stadsbus had hier het begin- en eindpunt in
de van Foreestwijk in Delft. De bus ontsloot deze wijk via
de binnenstad waar de bus dwars doorheen reed via de Markt
en over bruggetjes en langs grachten waarna aan de andere
kant van het centrum van Delft koers werd gezet naar de
Indische Buurt en uiteindelijk naar het Sportpark bij het
DHC stadion. De bus stamt uit 1979 en heeft tot 1991 dienst
gedaan in de stadsdienst. In busbrief 2 staat een
uitgebreidere toelichting.
|
De 2e sneeuwfoto betreft de FRAM en ook
daar rekent men elk jaar wel op een buitje en liefst nog
iets meer waarna de schaatsen uit het vet gehaald worden
en de rayonhoofden uit hun zomerslaap ontwaken.
In beeld poseert de 4487 zich, een Leyland/Verheul uit
1959 die van 1971 tot 1981 voor de FRAM reed. Tussen
1970 en 1971 viel de bus onder de NOF (Noord-Oost-Friesche
Autobusonderneming) maar opvallend is dat de bus uit de
startblokken ging bij de ZO (ZuidOoster) en daar reed
tot 1970.
|
De buur van de FRAM was in die tijd de
GADO en daar was ook sneeuw gevallen in die tijd dus
geschikt om aan de sfeer in deze brief bij te dragen.
Iets jonger dan de bus van de Fram maar anno 2024 toch
een oudje. Het is een Leyland/den Oudsten uit 1977 die
in 1991 uiteindelijk terechtkwam bij Smit in Joure.
|
Wie weet dit?:
Opnieuw een stukje
geschiedenis en ik geef alvast een hint: het is weer in
Zuid-Holland en ik vermoed geen probleem om te raden.
Daaronder de oplossing van busbrief 186.
Welke locatie zien we hier?
7-12 is de eerste juiste inzending binnen (Martijn R)
|
In de vorige busbrief stond deze foto en ik heb daar de
oplossing ook vermeld
maar voor het gemak hierbij ook. Het betreft de
vestiging Ridderkerk van Westnederland in 1986
|
Zero emissie:
In tegenstelling tot de Volvo
van Arriva met de houten stoelen, zien we hier meer luxe
zitplaatsen. Ooit was het een komen en gaan van o.a. DAF,
Leyland en Volvo maar tegenwoordig komen er steeds meer
merken in beeld. Zo ook Yutong en het zal niemand verbazen
dat we hier met een Chinees bedrijf te maken hebben. De
reclameslogan is natuurlijk dat ze de wereldwijd de grootste
leverancier van elektrische bussen is. Ik kan niet
beoordelen of dat klopt maar vermoedelijk zitten ze er niet
ver naast gezien de ontwikkelingen op de diverse markten
waar China zich in mengt. Qbuzz heeft deze bus in ieder
geval getoond. Hieronder een paar foto's van het exterieur
en het interieur. Alle inzenders bedankt.
Vooruitgang:
In de busbrief na Yutong nog
meer opvallend modern nieuws. De zelfrijdende bus. Hierbij
de link naar de aankondiging en de filmbeelden.
Aparte plaatjes:
Van John Oron kreeg ik deze foto
toegestuurd van een prachtige muurtekening van de
eindpuntvoorziening voor chauffeurs op Leiden station. Dat de
lijnen 43 en 45 niet vermeld staan vergeef ik kunstenaar want ik
neem aan dat de opdracht de bussen van de concessiehouder
betrof.
De 2 foto's daaronder zijn
inderdaad apart plaatjes. De eerste laat zien dat een reclame
niet altijd het resultaat oplevert dat de bedoeling was. Wel
leuk natuurlijk.
En gewoon omdat het een keertje
kan, een foto van de beroemde televisieserie "Toen was geluk
heel gewoon." Ik neem aan dat dit geen toelichting vereist.....
Uitsmijter(s):
Foto's van opvallende zaken in deze
rubriek.
In de schoolbussen serie opnieuw een nieuwe creatie
Een paar 'kleine' aanpassingen hebben er een stoere bus van
gemaakt
|
Deze bestemming is lokaal prima maar internationaal???
Ter verheldering: het is Zweeds en betekent 'Eindbestemming'
|
Frisse lucht is belangrijk maar je kan overdrijven
|
Een leuke foto door de samenloop van omstandigheden.
|
Busbabbel:
In deze rubriek heb ik vele verhalen
geschreven uit o.a. mijn eigen werkzame chauffeursbestaan. Vaak liep ik
in deze babbeltjes tegen mijn voorkeur voor vroeger op. Een
conservatieve houding op dit gebied is mij niet vreemd en dat zal
iedereen intussen wel begrepen hebben. Ik vind dat zaken tegenwoordig
steeds sneller achterhaald worden. Ooit had men 50 jaar nodig om nieuwe
ontwikkelingen te accepteren (de eerste helft van de vorige eeuw) maar
toen ontstond de 2e wereldoorlog en daarna werd de ontwikkeling van
technologie ongeveer elke 10 jaar versneld. Dat was een tempo dat de
maatschappij redelijk kon bijhouden en was iedereen gecharmeerd van al
die nieuwe ontwikkelingen en uitvindingen. Ach er was natuurlijk ook
onvrede, er waren protesten en het IJzeren Gordijn zorgde voor een soort
verzuiling in de wereld waar we toch ook een soort houvast aan hadden
hebben. Toen viel de Muur in 1989 en dacht iedereen dat we geleerd
hadden van het verleden. Daar zijn we nu intussen wel achter, niets
geleerd bewijst de dagelijkse journaal uitzending!!!
De eerder genoemde vooruitgang ging niet meer per 50 jaar, ook niet in
10 jaar maar je moet tegenwoordig van goede huize komen om nog up to
date te zijn.
Waar blijft de bus in deze busbabbel? Daar heb ik al vaker over
geschreven, de bus moest en zou op korte termijn voorop lopen in de
ontwikkelingen. Een prima streven uiteraard maar een financiële ramp in
mijn ogen want het tempo van het vervangen van het wagenpark om
terugbrengen van vervuilende bussen te realiseren, zorgde voor hebzucht
bij busbouwers. Door het genoemde tempo overspeelden deze busbouwers hun
hand en zitten veel vervoersbedrijven zonder de beloofde vloot en maken
we ons afhankelijk van buitenlandse bedrijven zoals hierboven in het
hoofdstuk Yutong gemeld is. Er is een race ontstaan waardoor veel nu na
5 jaar al verouderd is. Noem mij een pessimist, ik heb een voorkeur voor
realist, maar ik kan het tempo niet bijhouden en ik denk dat ik veel
medestanders heb. Het zal vast de leeftijd zijn maar ik weiger mij op te
laten jagen. Overal zijn actiegroepen bezig dat we onze taal moeten
herzien wat het verleden betreft maar we accepteren op een sluipende
manier allang dit soort correctheid. Ooit spraken we over een werkster,
dat werd een huishoudelijke hulp en weer later heette zo iemand een
interieurverzorgster. Heel actueel: ooit had je een uitverkoop waarvoor
mensen in slaapzakken voor de winkels lagen, daarna moest het opeens
Sales gaan heten maar we kwamen erachter dat de salesprodukten speciaal
werden ingekocht en er van een echte uitverkoop nauwelijks meer sprake
was. Tegenwoordig volgen wij Amerika en maken ze ons gek met
nepkortingen op Black Friday waarbij de produkten eerst duurder werden
waarna de prijs op die bewuste vrijdag zogenaamd omlaag ging.
Gelukkig is ons beroep gewoon hetzelfde gebleven hoewel? Ik begon bij
een baas, dat werd al gauw een chef waarna het woord manager
gebruikelijk werd. De laatste jaren komen er steeds vaker internationale
afkortingen in zwang zoals CEO. Chauffeurs daarentegen heten nog steeds
hè l*l, kl...tzak en eikel. De goeden niet te na gesproken. Laten we dat
koesteren want dat heeft blijkbaar de tand des tijds doorstaan. Toch nog
iets conservatiefs bewaard. Pfffff.
Busbios(coop)
film(pjes)
Deze keer weer een bedrijfsfilm uit
vervlogen tijden. De VAD, Verenigde Autobus Diensten, met de Veluwe en
omgeving als werkterrein wat ook de eerste naam van het bedrijf was:
Veluws(ch)e Auto Dienst. Opgericht in 1923 en na vele wijzigingen,
overnames en toevoegingen eindigde de naam VAD in 1994 door de
uiteindelijke overname door Midnet wat in 1999 Connexxion werd. Kort
door de bocht natuurlijk maar het geeft een beetje een indruk. De stand
van zaken rond 1992 is te vinden in deze film.
Een oude meneer bezoekt regelmatig de
club voor de hogere leeftijd oftewel de ouderensoos en is er
verliefd geworden op een weduwe.
Op een dag trekt hij zijn stoute schoenen aan en vraagt haar ten
huwelijk. Zij aanvaardt de uitnodiging met enthousiasme.
De volgende dag telefoneert hij haar en zegt dat hij het
vervelend vindt dat hij haar de dag ervoor ten huwelijk heeft
gevraagd maar niet meer weet of ze ja of nee geantwoord heeft.
Oh, zegt ze, ik ben blij dat je me belt want ik herinner me dat
ik ja gezegd heb maar ik weet niet meer tegen wie.
|
|
Er komt een man bij de dokter en zegt: "Ik heb vreselijke jeuk
in het kruis".
De dokter zegt: "Kleedt u zich maar uit, dan kijk ik wel even."
"Ach" zegt de dokter, "ik zie het al. Schaamluis".
"Maar dokter" zegt de man, "dat kan helemaal niet!! Ik ben
pastoor!!"
"Nou" zegt de dokter: "Dan noem ik het Lieve Heersbeestjes......
|
Zo ontstaan burenruzies...
Jantje zeurt al maanden zijn ouders de oren van hun kop dat hij een
broertje wil.
Op een dag is vader dat gezeur spuugzat. Hij roept Jantje en zegt:
"Kijk, hier heb je wat graszaad. Strooi dit maar goed rond in de tuin en
dan komt de ooievaar wel vanzelf."
Jantje strooit het graszaad overal rond.
Twee maanden later krijgen de buren een baby.
Tijdens het kraambezoek zegt Jantje tegen de buurman: "Als je maar weet
dat het niet jouw zaad was, maar dat van mijn vader". |
Tot slot:
En dan is het slot van deze busbrief alweer bereikt. Zoals het intro
al aangaf, hoef ik niemand meer een fijne Sinterklaas
te wensen want dat is reeds voorbij maar gezien de uitbundige
versieringen overal ligt de nadruk tegenwoordig toch op de
kerstdagen dus bij deze iedereen fine feestdagen en een prettige
jaarwisseling.....
......en graag tot volgend jaar in de volgend brief, nummer 188.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman
Wijsheden:
Je kunt niet meer
worden dan jezelf. Je kunt wel meer jezelf worden.
Het maakt niet uit waar je bent, als je je thuis voelt bij
jezelf.
Er zijn slechts
twee problemen; of er is iets wat je niet wilt, óf je wilt iets wat
er niet is.
terug naar de