John Oron:
John zag in de vorige busbrief het onderwerp minibusjes
voorbijkomen en stuurde mij een aanvulling. Het betreft een
proef in 2018 met de zelfrijdende shuttlebusjes op het terrein
van ESA ESTEC in Noordwijk.
Hier John zelf gecamoufleerd want bij ruimtevaartprojecten kun
je maar beter voorzichtig zijn in verband met spionage
natuurlijk. Een blik op het dashboard laat zien dat geen enkele
chauffeur snapt hoe dit werkt en dat komt goed uit want er hoeft
geen chauffeur mee.
Als laatste een YouTube video waar het een en ander visueel
duidelijk gemaakt wordt.
Marty Werkman - 6687:
Van de webmaster van
OVinBoskoop kreeg ik een hoeveelheid foto's
toegestuurd. Ik zal daar graag een aantal keren gebruik
van maken en in dit hoofdstuk gaat het over een bus met
een verhaal, de 6687. Het verhaal is in 4 foto's
samengevat en vergt slechts een kleine toelichting. De
semitour bus staat op de eerste foto in dienst van OAD.
De bus stamt uit 1976 en heeft tot 1991 onder
Westnederland vlag gereden waarna verkoop volgde aan
Boulevard Tours en in 1991 weer verder verkocht en
ingelijfd bij de brandweer tot 1993. De tweede foto laat een zwaar
beschadigde 6687 zien maar op de derde foto is te zien
dat de bus geheel opgeknapt is met een nieuw uiterlijk.
De vierde foto is heel actueel want daarop zien we de
6687 als politiek voertuig voor de Haagse Groep de Mos.
Al met al een bewogen loopbaan. Als extraatje heb ik een
foto van een andere 6687 als vijfde foto geplaatst,
gewoon voor de aardigheid. Tot slot een video over een
andere bus van deze politieke stroming.
Haltes en Abri's:
En
opnieuw heb ik een paar bushaltes kunnen 'scoren'. Op de eerste foto
is te zien dat er in Engeland tijdens de kroning van de koning ook
op de abri's zichtbaar werd dat het feest was. De 2e foto laat een
heel ander beeld zien. Geen kroon maar een huisje waar ik eerder een
openbaar toilet vermoed dan een abri. Het bijschrift sprak over een
halte voor een schoolbus, erg geslaagd voor de jeugd.
Gekker kun je het niet bedenken maar op de derde foto zie je een
abri met een geduldig wachtende passagier die ondanks de natte
voeten zijn paraplu gebruikt om droog te blijven. Huh? Hopelijk
duikt er een vervoermiddel op maar de kans op een onderzeeër is
aanwezig. De vierde foto is uit eigen regio. Minder schokkend dan de
3e foto maar toch aardig om te zien dat de heg zodanig bijgehouden
wordt dat de bushaltepaal voor het publiek beschikbaar blijft.
Olaf Horn:
Van Olaf deze keer 4 foto's voor verzamelaars. Uit Deventer
uiteraard want dat is de fotografische standplaats van Olaf in veel
gevallen. Een wagen voor extra vervoer neem ik aan, een MAN bus
gecombineerd met van Hool uit 2002 in dienst Lanting BV tot 2014.
Deze foto is van 2013. Daarna een blauwe maandag, zoals dat heet, in
dienst bij Munckhof Reizen en ook Wijdemeren Tours in Ankerveen
hebben deze bus in actieve dienst gehad. Daarna kwam de bus terecht
bij VDL.
Op deze foto bij station Bijlmer in Amsterdam zien we
bus 385 van Centraal Nederland. Een DAF/Bova uit 1991 en daarna
afgevoerd in 1994 bij CN en ingelijfd bij de NZH tot 1999 toen
Connexxion de boel overnam. In augustus 2000 afgevoerd bij XX waarna
er 3 jaar taxi eigenaar CTG in Haarlem gebruik van de bus maakte en
daarna taxibedrijf CTS in IJsselmuiden nog een jaartje. Daarna
ontfermde een handellaar zich over de bus waarna er geen lot meer
bekend is.
Olaf schrijft: "Vanmiddag was ik op bezoek bij South
West Tours in Dalfsen, de ex-GVB Amsterdam-bussen vastleggen."
Op de eerste foto staan de 338, de 376 en 368 en op
de 2e foto de 321 en de 349 waarbij de vermelding 'uitvaartbus'
opvalt bij de 321. Het zijn allemaal Mercedes Citaro gelede bussen
type O530G, bussen die tussen 2007 en 2010 van de lopende band
reden. De complete serie (voor zover ik het kon vinden) liep van 301
t/m de 379. De serie is verkocht maar daar heb ik geen informatie
over gevonden buiten dan deze op de foto's die bij South West Tours
in Dalfsen zijn opgedoken. SWT heeft daarnaast ook een vestiging in
Zwolle en in Amsterdam dus mogelijk staan daar ook een aantal
Citaro's.
Foto's van diverse kanten gekregen:
En dan bemerk ik dat ik een speciale gebeurtenis nog nooit onder
de aandacht heb gebracht. Het bezoek van de Paus aan Nederland
in 1985. Sinds 1985 is dat niet meer gebeurd en is dus dit
bezoek van Paus Johannes Paulus II het laatste wapenfeit uit
Rome. Het leverde in ieder geval een organisatie op die in die
tijd ongekend was. Tegenwoordig is de beveiliging dusdanig nodig
dat zo'n bezoek in deze vorm niet meer zou kunnen. Maar daar is
deze busbrief niet voor, het gaat hier over het grootschalige
transport bij de publieke gebeurtenissen. Bussen werden overal
vandaan gehaald en ingezet om de bezoekers te vervoeren. De
foto's laten zien wat ik bedoel met grootschalig vervoer. De
Paus zelf had z'n eigen vervoer, het overbekende pausmobiel.
Clip:
In deze tijd, waarin korte filmpjes hoogtij
vieren, lever ik mijn bijdrage via dit hoofdstuk. In deze brief
3 onderwerpen. De
bekende zingende Qbuzz-chauffeur Burdy heeft vrijdagochtend een
nieuwe single gelanceerd over het reizen met de bus.
Tijdens een groot moment op het Hoofdstation in Groningen bracht
hij in een aantal bussen, waaronder een oude GADO-bus, zijn
nieuwe nummer ten gehore.
‘Welkom in de Bus’ is ontstaan nadat Burdy zijn liefde voor zijn
werk en zijn muziek wilde combineren. Hij kreeg voor het nummer
hulp van de groep 'Wat Aans' en producer Jeroen Russchen. Eerder
werkten de acts ook al samen voor de single ‘Miljonair’.
De 2 volgende clips zijn zoals
gebruikelijk aan te klikken om bewegende beelden te zien. Je
ziet in ieder geval waarom wij wel APK kennen en in andere delen
van de wereld is dat niet nodig blijkbaar.
De 2e clip laat zien hoe het in
het verkeer wel kan in tegenstelling tot wat helaas te vaak
gebeurt.
Uitsmijter(s):
De uitsmijters laten een
gevarieerd openbaar vervoer zien en behoeven eigenlijk geen
toelichting. De eerste 2 foto's laten zien dat ook bussen dorst
hebben. Dat kon toen nog maar tegenwoordig met elektrische
bussen zou ik het maar niet tolereren van je voertuig......
Daaronder een creatieve oplossing voor afgeschreven banden.
Waarom ook niet.
En de vierde en laatste foto geeft een blik in het verleden. En
wij maar denken dat de Tesla een moderne uitvinding is.
Busbabbel:
Er wordt mij weleens gevraagd hoe ik aan deze babbels kom. Eerlijk gezegd
weet ik dat zelf niet altijd. Soms pak ik een ervaring bij de kop en probeer
te beschrijven wat er gebeurde. Soms ga ik zitten, zoals nu, en dan laat ik
het toetsenbord z'n gang gaan. Er komt altijd wel een verhaaltje uit de
digitale ideeënbus. (woordspeling) Deze keer wil ik het eens hebben over
getallen. Daarmee kan ik alle kanten op maar ik ben benieuwd waar ik uitkom.
Om te beginnen denk ik dan aan het feit dat er tegenwoordig heel vaak
gesproken en/of geschreven wordt over miljarden. Ooit was een miljoen veel
maar dat dekt de lading niet meer want er wordt gesmeten met getallen zo
groot dat ik het niet eens durf op te schrijven. 1 miljard is 1.000.000.000,
een getal waar we vroeger ontzag voor hadden want dat kenden we niet in ons
Nederland. Miljoenen, ach dat waren we aan gewend geraakt want op
Prinsjesdag zagen we een koffertje met daarin de miljoenennota (gingen we
van uit) en om in onze bloedgroep te blijven: er reden (en rijden) bussen
rond met meer dan een miljoen op de teller, klokje rond dus. Vroeger kwam
dat wat vaker voor denk ik omdat bussen in die tijd verschillende
onderhoudsbeurten kregen tijdens hun OV leven en meestal ook een extra groot onderhoudsbeurt (ik meen
een c-beurt genaamd) waarbij de bus uit elkaar gehaald werd en zodanig
opgeknapt dat de levensduur en daarmee de kilometerstand opgerekt werd. Als je
dan weet dat de omtrek van de aarde 'slechts' 42.000 kilometer bedraagt, dan
weet je ook dat bij 1 miljoen kilometers de bus bijna 24 keer onze planeet
heeft rondgetoerd. In deze tijd lijkt het of de bussen veel eerder vervangen
worden. Niet direct vanwege gebreken maar door de overgangen/transities waar we enige
tijd mee te maken hebben. Diesel was uiteraard vervuilend dus daar moesten schonere
motoren in. Toen dat gebeurd was, werd na enige tijd bedacht dat gas toch
wel schoner zou zijn en hoppa de dieselvloot afgevoerd en daar kwam de gasvloot in beeld. De diesels
gingen naar de hoogste bieder en na circa 10 jaar gas geven is op dit moment
elektriciteit het 'magic word'. Maar daarvan begint men toch ook te begrijpen
dat het zorgen voor genoeg 'brandstof' niet eenvoudig is ondanks velden vol
zonnepanelen en windturbines. Het zou mij niet verbazen als er al vrij snel
een volgende stap gezet gaat worden naar het nieuwe 'magic word' en dat is
waterstof. Ach, als elke keer een periode van ongeveer 10 jaar gebruikt
wordt om een volgende energiestap te maken dan is het opnieuw vervangen van
de busvloot geen groot probleem want een bus is in veel gevallen tegen de
tijd van 10 levensjaren in het OV wel afgeschreven. Over het geheel genomen zijn alle kosten
in het OV de afgelopen
jaren dusdanig dat er eindelijk ook over miljarden gesproken
kan worden. We horen er weer bij! De busbouwers zijn blij en de
uiteindelijke rekening betalen wij! Wat wil je nog meer?
Busbios(coop)
film(pjes)
AEC Routemaster Ride | 357 CLT |
Waterloo to Trafalgar Square
Een vintage Routemaster-bus zal vanaf dit weekend door de straten van
het centrum van Londen rijden terwijl er een nieuwe lijndienst wordt
gelanceerd. De service wordt beheerd door Londoner Buses en is vooral
gericht op toeristen, niet op standaard reizigers, aangezien het geen
deel uitmaakt van het TfL-betalingssysteem, maar waarschijnlijk
aantrekkelijk is voor iedereen die op zoek is naar een beetje erfgoed om
in te rijden.
De bussen rijden elke dag en vertrekken elke 15/20 minuten tussen 9.00
en 17.00 uur langs een route tussen Waterloo en Piccadilly Circus, via
Parliament en Trafalgar Square.
Tickets zijn de hele dag geldig voor herhalingsreizen en kosten £ 5 voor
volwassenen, £ 3 voor kinderen of £ 15 voor een groep van vier personen.
Betalen doe je in de bus met pin of contant.
De eerste dienstdag is op zaterdag 15 oktober.
De eerste Routemasters kwamen in februari 1956 in dienst bij London
Transport en de laatste werden in december 2005 uit de reguliere dienst
gehaald, hoewel vervolgens twee historische routes werden geëxploiteerd
door Routemasters in het centrum van Londen, waarvan de laatste
uiteindelijk in april 2021 werd geannuleerd.
Een van de bussen die wordt gebruikt voor deze nieuwe erfgoedroute is
RM1941 (ALD 941B), die een tijdje in gebruik was op TfL's erfgoedroute
15. Dus het keert weer terug naar zijn oude huis.
Opa en oma logeerden
bij hun kinderen.
Toen opa een fles met Viagra-pillen in het medicijnkastje vond,
vroeg hij zijn zoon hoe hij die pillen moest gebruiken.
De zoon zei: Ik denk niet dat je ze moet nemen pa. Ze zijn erg
sterk en erg duur.
Hoeveel? vroeg opa.
10,00 euro per pil zei de zoon.
Dat maakt me niet uit, zei opa, ik wil er nog steeds eentje
proberen en voordat we morgen vertrekken, leg ik het geld onder
het kussen.
Later die morgen vond de zoon 110,00 euro onder het kussen.
Hij belde opa op en zei: Ik heb je toch gezegd, dat elke pil
10,00 kost en geen 110,00.
Weet ik, zei opa, die 100,00 euro is van oma...!!!!!!
Een vrouw rent de stoomsauna uit en roept: "Ik ben net
onzedelijk betast!"
De saunabeheerder zegt: "Alstublieft mevrouw, ik werk al 18 jaar
hier, ik kan dat gewoon niet geloven, want dat is nog nooit
voorgekomen!"
Op dat moment stormt er weer een vrouw naar buiten en schreeuwt:
"Ik ben zojuist onzedelijk betast!"
De saunabeheerder zegt alweer: "Dat kan absoluut niet!"
Als de derde vrouw naar buiten rent en roept: "Ik was onzedelijk
betast", gaat de beheerder de sauna in en vindt een man die op
de grond rondkruipt.
Op de vraag van de beheerder: "Wat doet u daar?" zegt de man "Ik
zoek mijn toupetje. Drie keer dacht ik dat ik 't gevonden had,
maar dan .....
Tot slot:
Het is intussen zomer (hopelijk)
want we zijn nog steeds niet erg verwend dit jaar. Gelukkig kun je
wat zonnig karakter betreft bouwen op jullie eigen busbriefbode dus
dat scheelt. Ik kan geen vliegvakanties regelen want die branche
laat ik graag aan mij voorbij gaan. Wie had ooit gedacht dat het
ooit welvarende Schiphol zo'n tobbende luchthaven zou worden? Neem
geen risico en blijf lekker in het 'warme' Nederland. De natuur
trekt zich er niets van aan dus ik raad iedereen aan om die houding
ook aan te nemen. Geniet, drink en lees met mate maar als je op dit
punt van de busbrief bent aangeland, ga ik ervan uit dat het met het
lezen wel losloopt.Graag tot de volgende keer.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
of busbriefbode@gmail.com)
Wijsheden:
Als Adam had geweten wat z'n kinderen teweeg
zouden brengen, had hij het vijgenblad bij Eva laten zitten.
We moeten wat meer bij haast stilstaan.
Morgen is alweer gisteren als we twee dagen verder
zijn.
terug naar de