terug naar de
     
 11 juni 2023

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
   
   
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - Co (Midibus) - Walter (Dublin) - Oron - 6687 (Marty) - Abri's - Olaf - Paus - Clip
 
Uitsmijters: Dorstige bussen - Oliband(t) - Tesla
Busbioscoop: Routemaster
Busbabbel: Getallen
 
 

In deze aflevering van de busbrief iets minder hoofdstukken maar wel veel foto's per hoofdstuk. Dat compenseert. Met name het hoofdstuk over de Midibus is een aanrader en ook ontdekte ik dat het bezoek van de Paus in 1985 niet eerder aan de beurt is geweest. Verder bijdragen van (oud)collega's en zodoende zat ik al gauw aan een respectabele lengte van deze brief. Het moet eigenlijk niet op werken gaan lijken vind ik en ik wil ook nog wat overhouden voor de volgende brieven.
Verder zal opvallen dat ik in de keuze van onderwerpen mijn eigen regio een tikkeltje voorgetrokken heb. Laat dat de pret niet drukken en geniet hopelijk van het aanbod hieronder.


      
Goud van Oud:

Op deze prominente plaats is al vele keren een sfeerfoto geplaatst uit vroeger tijden. In het intro schreef ik dat de eigen regio op zou vallen en dat is hier dan ook het geval. Zoals linksonder aangegeven staat betreft het een busstation in Naaldwijk, het Wilhelminaplein. Oud-collega Koos attendeerde mij op deze foto en voegde er nog enige informatie aan toe: "Hierbij stuur ik je een wel heel vroege foto van het Wilhelminaplein te Naaldwijk met wat oude bussen erop. Waarschijnlijk staat mijn oudere zus (in juli 79 jaar en is dus van 1944) er ook op in de voorgrond, die lange meid met een bril en een strik in het haar. Ik denk dat de foto gemaakt is rond 1953 gezien haar leeftijd. Ik zelf ben (pas) geboren in september 1953."
Zoals op veel plaatsen in het land was een busstation een belangrijke plek en aangezien er nog van weinig uitbreiding van de bebouwing sprake was, lag zo'n busstation vaak in het centrum. Het verkeer was bij lange na niet te vergelijken met tegenwoordig dus nam men de aanwezigheid van ronkende motoren voor lief. Milieuregels uit Brussel waren nog niet ter sprake gekomen en CO2 was geen issue.....In de jaren zeventig werd dan toch besloten om een nieuw busstation te realiseren aan de Verdilaan.


       
Proefrit binnenstad Delft in 1986:
In de nalatenschap van Co vond ik een serie foto's van een redelijk bijzondere gebeurtenis, het proefrijden met een midibus dwars door de binnenstad van Delft. Langs de grachten, over bruggetjes, via de Markt (ook als het marktdag was). In busbrief 2 staat een toelichting die ik hier even kopieer en voor gedetailleerde informatie verwijs ik naar busbrief 52:

Een Midibus, samengesteld bij Den Oudsten met een Mercedes motor. Op 25 augustus 1979 was de lancering voor Delft. Ik gebruik niet voor niks het woord lanceren want in het begin, vóór een technische ingreep, werden er met de wielen echt stenen uit de straten gewrikt door de kracht van de motor. Een bustype met een flinke Delftse historie. De belangrijkste reden om met dit type bus te gaan rijden, was dat de route toentertijd in oost - west richting door de oude binnenstad ging en we daarbij over smalle grachten en hoge bruggetjes moesten manoeuvreren. Om precies te zijn: de route van lijn 61 ging vanaf de Oude Langendijk (later de halte voor lijn 60/62 bij de Nieuwe Kerk richting Koepoortbrug en weer later een halte voor lijn 80/82) linksaf het Vrouwenregt op, Vrouw Jutteland, Verwersdijk (slagboom voor het Doelen zalencomplex), linksaf de Molenstraat in, rond de Kolk en rechtsaf het Noordeinde op waarna t.h.v. de watertoren bij het toenmalige Gist-Brocades weer de trambaan opgereden kon worden. Verder kan er nog verteld worden dat wij er ook de "stadsdienst"  Rijswijk - Plaspoelpolder mee hebben gereden. Lijn 34/134 van Rijswijk Station (achterzijde) naar de keerlus, die er mogelijk nog ligt, aan het eind van Lange Kleiweg bij het Haantje (wegbenaming) en v.v.
Deze serie 7000 - 7009 heeft t/m 1990 het straatbeeld van Delft bepaald. Ook de FRAM had een flink aantal van deze bussen in gebruik, vanaf de 7010 t/m de 7028. En de NZH had de 7029 t/m de 7033, de BBA werkte met de 7034 t/m de 7049 en tot slot reden de 7050 t/m de 7058 bij het 'oude' ZWN.

Op dit moment is er geen openbaar vervoer meer in de binnenstad. Het enige aanbod komt van de Delft Hopper, een klein busje op afroep. De laatste foto in de serie waar de bus voor de Oostpoort staat is voor promotie doeleinde gemaakt want de bus heeft nooit via deze route gereden, daar was de Oostpoort niet op berekend.

Aanvulling:
Lezer Erik zag verschil in de proefbus en de definitieve midibussen. Hij attendeerde mij erop dat de proefbus van Hainje moet zijn geweest. Ga je vergelijken dan is het inderdaad een geheel ander front/grille en dus geen bus samengesteld bij den Oudsten. Dank voor de aanvulling. (redactie: het bijschrift van de originele foto's van de proefbus vermeldt ook Hainje dus dat had ik moeten vermelden, nu dus alsnog.)

 

 


       
Dublin:
Gepensioneerd collega Walter liet mij weten op korte termijn een korte vakantie te gaan genieten in Dublin. Hij beloofde mij dat hij niet alleen de pubs in de gaten zou houden ;-) maar ook een paar foto's zou maken voor mij van het Ierse OV. Dat heeft hij gedaan en hieronder een impressie van het een en ander. Op sommige routes was het aanbod enorm zoals op de halteborden ook te zien is. De video bevestigt dat ook, in een kort tijdsbestek passeren vele bussen. Wel geschikt dat ze overal de vertaling van het Iers vermelden.....en het leek er even op dat EBS in Ierland voet aan de grond heeft gekregen maar helaas laat Google weten dat het om een financiële instelling gaat. Eigenlijk net zoiets als onze EBS maar toch anders.
De blik op het interieur van een beroemde Ierse pub, de Temple Bar, heeft een leuke reden. De webcam van deze pub heb ik al een tijdje op mijn webpagina staan en Walter wist dat als trouwe bezoeker. Ik kreeg een appje dat ik de webcam aan moest zetten want hij zat in de pub en zou zwaaien. En ja hoor ik zag hem zitten. (in de witte cirkel). Bij thuiskomst werd ik niet alleen op de foto's getrakteerd maar ik kreeg ook een miniatuurbus kado. Hulde. céad míle fáilte betekent welkom.

 

      
John Oron:
John zag in de vorige busbrief het onderwerp minibusjes voorbijkomen en stuurde mij een aanvulling. Het betreft een proef in 2018 met de zelfrijdende shuttlebusjes op het terrein van ESA ESTEC in Noordwijk. Hier John zelf gecamoufleerd want bij ruimtevaartprojecten kun je maar beter voorzichtig zijn in verband met spionage natuurlijk. Een blik op het dashboard laat zien dat geen enkele chauffeur snapt hoe dit werkt en dat komt goed uit want er hoeft geen chauffeur mee.
Als laatste een YouTube video waar het een en ander visueel duidelijk gemaakt wordt.

 


   
Marty Werkman - 6687:
Van de webmaster van OVinBoskoop kreeg ik een hoeveelheid foto's toegestuurd. Ik zal daar graag een aantal keren gebruik van maken en in dit hoofdstuk gaat het over een bus met een verhaal, de 6687. Het verhaal is in 4 foto's samengevat en vergt slechts een kleine toelichting. De semitour bus staat op de eerste foto in dienst van OAD. De bus stamt uit 1976 en heeft tot 1991 onder Westnederland vlag gereden waarna verkoop volgde aan Boulevard Tours en in 1991 weer verder verkocht en ingelijfd bij de brandweer tot 1993. De tweede foto laat een zwaar beschadigde 6687 zien maar op de derde foto is te zien dat de bus geheel opgeknapt is met een nieuw uiterlijk. De vierde foto is heel actueel want daarop zien we de 6687 als politiek voertuig voor de Haagse Groep de Mos. Al met al een bewogen loopbaan. Als extraatje heb ik een foto van een andere 6687 als vijfde foto geplaatst, gewoon voor de aardigheid. Tot slot een video over een andere bus van deze politieke stroming.

 

 


       
Haltes en Abri's:
En opnieuw heb ik een paar bushaltes kunnen 'scoren'. Op de eerste foto is te zien dat er in Engeland tijdens de kroning van de koning ook op de abri's zichtbaar werd dat het feest was. De 2e foto laat een heel ander beeld zien. Geen kroon maar een huisje waar ik eerder een openbaar toilet vermoed dan een abri. Het bijschrift sprak over een halte voor een schoolbus, erg geslaagd voor de jeugd.
Gekker kun je het niet bedenken maar op de derde foto zie je een abri met een geduldig wachtende passagier die ondanks de natte voeten zijn paraplu gebruikt om droog te blijven. Huh? Hopelijk duikt er een vervoermiddel op maar de kans op een onderzeeër is aanwezig. De vierde foto is uit eigen regio. Minder schokkend dan de 3e foto maar toch aardig om te zien dat de heg zodanig bijgehouden wordt dat de bushaltepaal voor het publiek beschikbaar blijft.

 
     
 

 


       
Olaf Horn:
Van Olaf deze keer 4 foto's voor verzamelaars. Uit Deventer uiteraard want dat is de fotografische standplaats van Olaf in veel gevallen. Een wagen voor extra vervoer neem ik aan, een MAN bus gecombineerd met van Hool uit 2002 in dienst Lanting BV tot 2014. Deze foto is van 2013. Daarna een blauwe maandag, zoals dat heet, in dienst bij Munckhof Reizen en ook Wijdemeren Tours in Ankerveen hebben deze bus in actieve dienst gehad. Daarna kwam de bus terecht bij VDL.

Op deze foto bij station Bijlmer in Amsterdam zien we bus 385 van Centraal Nederland. Een DAF/Bova uit 1991 en daarna afgevoerd in 1994 bij CN en ingelijfd bij de NZH tot 1999 toen  Connexxion de boel overnam. In augustus 2000 afgevoerd bij XX waarna er 3 jaar taxi eigenaar CTG in Haarlem gebruik van de bus maakte en daarna taxibedrijf CTS in IJsselmuiden nog een jaartje. Daarna ontfermde een handellaar zich over de bus waarna er geen lot meer bekend is.

Olaf schrijft: "Vanmiddag was ik op bezoek bij South West Tours in Dalfsen, de ex-GVB Amsterdam-bussen vastleggen."

Op de eerste foto staan de 338, de 376 en 368 en op de 2e foto de 321 en de 349 waarbij de vermelding 'uitvaartbus' opvalt bij de 321. Het zijn allemaal Mercedes Citaro gelede bussen type O530G, bussen die tussen 2007 en 2010 van de lopende band reden. De complete serie (voor zover ik het kon vinden) liep van 301 t/m de 379. De serie is verkocht maar daar heb ik geen informatie over gevonden buiten dan deze op de foto's die bij South West Tours in Dalfsen zijn opgedoken. SWT heeft daarnaast ook een vestiging in Zwolle en in Amsterdam dus mogelijk staan daar ook een aantal Citaro's.


      
Foto's van diverse kanten gekregen:
En dan bemerk ik dat ik een speciale gebeurtenis nog nooit onder de aandacht heb gebracht. Het bezoek van de Paus aan Nederland in 1985. Sinds 1985 is dat niet meer gebeurd en is dus dit bezoek van Paus Johannes Paulus II het laatste wapenfeit uit Rome. Het leverde in ieder geval een organisatie op die in die tijd ongekend was. Tegenwoordig is de beveiliging dusdanig nodig dat zo'n bezoek in deze vorm niet meer zou kunnen. Maar daar is deze busbrief niet voor, het gaat hier over het grootschalige transport bij de publieke gebeurtenissen. Bussen werden overal vandaan gehaald en ingezet om de bezoekers te vervoeren. De foto's laten zien wat ik bedoel met grootschalig vervoer. De Paus zelf had z'n eigen vervoer, het overbekende pausmobiel.

 
 
 
 
 

 


       
Clip: In deze tijd, waarin korte filmpjes hoogtij vieren, lever ik mijn bijdrage via dit hoofdstuk. In deze brief 3 onderwerpen. De bekende zingende Qbuzz-chauffeur Burdy heeft vrijdagochtend een nieuwe single gelanceerd over het reizen met de bus. Tijdens een groot moment op het Hoofdstation in Groningen bracht hij in een aantal bussen, waaronder een oude GADO-bus, zijn nieuwe nummer ten gehore.
‘Welkom in de Bus’ is ontstaan nadat Burdy zijn liefde voor zijn werk en zijn muziek wilde combineren. Hij kreeg voor het nummer hulp van de groep 'Wat Aans' en producer Jeroen Russchen. Eerder werkten de acts ook al samen voor de single ‘Miljonair’.

 

De 2 volgende clips zijn zoals gebruikelijk aan te klikken om bewegende beelden te zien. Je ziet in ieder geval waarom wij wel APK kennen en in andere delen van de wereld is dat niet nodig blijkbaar.

De 2e clip laat zien hoe het in het verkeer wel kan in tegenstelling tot wat helaas te vaak gebeurt.

               


       

Uitsmijter(s):

De uitsmijters laten een gevarieerd openbaar vervoer zien en behoeven eigenlijk geen toelichting. De eerste 2 foto's laten zien dat ook bussen dorst hebben. Dat kon toen nog maar tegenwoordig met elektrische bussen zou ik het maar niet tolereren van je voertuig......
Daaronder een creatieve oplossing voor afgeschreven banden. Waarom ook niet.
En de vierde en laatste foto geeft een blik in het verleden. En wij maar denken dat de Tesla een moderne uitvinding is.


       
Busbabbel:
Er wordt mij weleens gevraagd hoe ik aan deze babbels kom. Eerlijk gezegd weet ik dat zelf niet altijd. Soms pak ik een ervaring bij de kop en probeer te beschrijven wat er gebeurde. Soms ga ik zitten, zoals nu, en dan laat ik het toetsenbord z'n gang gaan. Er komt altijd wel een verhaaltje uit de digitale ideeënbus. (woordspeling) Deze keer wil ik het eens hebben over getallen. Daarmee kan ik alle kanten op maar ik ben benieuwd waar ik uitkom. Om te beginnen denk ik dan aan het feit dat er tegenwoordig heel vaak gesproken en/of geschreven wordt over miljarden. Ooit was een miljoen veel maar dat dekt de lading niet meer want er wordt gesmeten met getallen zo groot dat ik het niet eens durf op te schrijven. 1 miljard is 1.000.000.000, een getal waar we vroeger ontzag voor hadden want dat kenden we niet in ons Nederland. Miljoenen, ach dat waren we aan gewend geraakt want op Prinsjesdag zagen we een koffertje met daarin de miljoenennota (gingen we van uit) en om in onze bloedgroep te blijven: er reden (en rijden) bussen rond met meer dan een miljoen op de teller, klokje rond dus. Vroeger kwam dat wat vaker voor denk ik omdat bussen in die tijd verschillende onderhoudsbeurten kregen tijdens hun OV leven en meestal ook een extra groot onderhoudsbeurt (ik meen een c-beurt genaamd) waarbij de bus uit elkaar gehaald werd en zodanig opgeknapt dat de levensduur en daarmee de kilometerstand opgerekt werd. Als je dan weet dat de omtrek van de aarde 'slechts' 42.000 kilometer bedraagt, dan weet je ook dat bij 1 miljoen kilometers de bus bijna 24 keer onze planeet heeft rondgetoerd. In deze tijd lijkt het of de bussen veel eerder vervangen worden. Niet direct vanwege gebreken maar door de overgangen/transities waar we enige tijd mee te maken hebben. Diesel was uiteraard vervuilend dus daar moesten schonere motoren in. Toen dat gebeurd was, werd na enige tijd bedacht dat gas toch wel schoner zou zijn en hoppa de dieselvloot afgevoerd en daar kwam de gasvloot in beeld. De diesels gingen naar de hoogste bieder en na circa 10 jaar gas geven is op dit moment elektriciteit het 'magic word'. Maar daarvan begint men toch ook te begrijpen dat het zorgen voor genoeg 'brandstof' niet eenvoudig is ondanks velden vol zonnepanelen en windturbines. Het zou mij niet verbazen als er al vrij snel een volgende stap gezet gaat worden naar het nieuwe 'magic word' en dat is waterstof. Ach, als elke keer een periode van ongeveer 10 jaar gebruikt wordt om een volgende energiestap te maken dan is het opnieuw vervangen van de busvloot geen groot probleem want een bus is in veel gevallen tegen de tijd van 10 levensjaren in het OV wel afgeschreven. Over het geheel genomen zijn alle kosten in het OV de afgelopen jaren dusdanig dat er eindelijk ook over miljarden gesproken kan worden. We horen er weer bij! De busbouwers zijn blij en de uiteindelijke rekening betalen wij! Wat wil je nog meer?


     
Busbios(coop) film(pjes)

AEC Routemaster Ride | 357 CLT | Waterloo to Trafalgar Square
Een vintage Routemaster-bus zal vanaf dit weekend door de straten van het centrum van Londen rijden terwijl er een nieuwe lijndienst wordt gelanceerd. De service wordt beheerd door Londoner Buses en is vooral gericht op toeristen, niet op standaard reizigers, aangezien het geen deel uitmaakt van het TfL-betalingssysteem, maar waarschijnlijk aantrekkelijk is voor iedereen die op zoek is naar een beetje erfgoed om in te rijden.
De bussen rijden elke dag en vertrekken elke 15/20 minuten tussen 9.00 en 17.00 uur langs een route tussen Waterloo en Piccadilly Circus, via Parliament en Trafalgar Square.
Tickets zijn de hele dag geldig voor herhalingsreizen en kosten £ 5 voor volwassenen, £ 3 voor kinderen of £ 15 voor een groep van vier personen. Betalen doe je in de bus met pin of contant.
De eerste dienstdag is op zaterdag 15 oktober.
De eerste Routemasters kwamen in februari 1956 in dienst bij London Transport en de laatste werden in december 2005 uit de reguliere dienst gehaald, hoewel vervolgens twee historische routes werden geëxploiteerd door Routemasters in het centrum van Londen, waarvan de laatste uiteindelijk in april 2021 werd geannuleerd.
Een van de bussen die wordt gebruikt voor deze nieuwe erfgoedroute is RM1941 (ALD 941B), die een tijdje in gebruik was op TfL's erfgoedroute 15. Dus het keert weer terug naar zijn oude huis.

 


       
      
 

Opa en oma logeerden bij hun kinderen.
Toen opa een fles met Viagra-pillen in het medicijnkastje vond, vroeg hij zijn zoon hoe hij die pillen moest gebruiken.
De zoon zei: Ik denk niet dat je ze moet nemen pa. Ze zijn erg sterk en erg duur.
Hoeveel? vroeg opa.
10,00 euro per pil zei de zoon.
Dat maakt me niet uit, zei opa, ik wil er nog steeds eentje proberen en voordat we morgen vertrekken, leg ik het geld onder het kussen.
Later die morgen vond de zoon 110,00 euro onder het kussen.
Hij belde opa op en zei: Ik heb je toch gezegd, dat elke pil 10,00 kost en geen 110,00.
Weet ik, zei opa, die 100,00 euro is van oma...!!!!!!

Een vrouw rent de stoomsauna uit en roept: "Ik ben net onzedelijk betast!"
De saunabeheerder zegt: "Alstublieft mevrouw, ik werk al 18 jaar hier, ik kan dat gewoon niet geloven, want dat is nog nooit voorgekomen!"
Op dat moment stormt er weer een vrouw naar buiten en schreeuwt: "Ik ben zojuist onzedelijk betast!"
De saunabeheerder zegt alweer: "Dat kan absoluut niet!"
Als de derde vrouw naar buiten rent en roept: "Ik was onzedelijk betast", gaat de beheerder de sauna in en vindt een man die op de grond rondkruipt.
Op de vraag van de beheerder: "Wat doet u daar?" zegt de man "Ik zoek mijn toupetje. Drie keer dacht ik dat ik 't gevonden had, maar dan .....

 


   

Tot slot:
Het is intussen zomer (hopelijk) want we zijn nog steeds niet erg verwend dit jaar. Gelukkig kun je wat zonnig karakter betreft bouwen op jullie eigen busbriefbode dus dat scheelt. Ik kan geen vliegvakanties regelen want die branche laat ik graag aan mij voorbij gaan. Wie had ooit gedacht dat het ooit welvarende Schiphol zo'n tobbende luchthaven zou worden? Neem geen risico en blijf lekker in het 'warme' Nederland. De natuur trekt zich er niets van aan dus ik raad iedereen aan om die houding ook aan te nemen. Geniet, drink en lees met mate maar als je op dit punt van de busbrief bent aangeland, ga ik ervan uit dat het met het lezen wel losloopt.

Graag tot de volgende keer.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl of busbriefbode@gmail.com)
     

Wijsheden:
      

Als Adam had geweten wat z'n kinderen teweeg zouden brengen, had hij het vijgenblad bij Eva laten zitten.

We moeten wat meer bij haast stilstaan.

Morgen is alweer gisteren als we twee dagen verder zijn.

terug naar de