N i e u w s i n B u s b r i e
f f o r m a a t ____________________________________________
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - John Oron - Abri's -
Gedicht - NZH - Bustype - 2e leven - BasBus - Olaf Horn - Vraagje
Uitsmijters: Pompoenbus - Glijbaanbus -
Ballonbus
Busbioscoop: Leegte
Busbabbel: Toekomst?
En dan is het
weer zover. Een nieuwe busbrief ziet het licht. Laat het een lichtpuntje zijn in
deze, om 2 redenen, donkere dagen. Het is geen periode voor uitbundige feesten, al
denken sommigen er anders over (!), dus ik heb daarom dit jaar niet gevierd dat
ik 15 jaar bezig ben met deze hobby. Nooit gedacht dat ik het zo lang vol zou
kunnen houden maar het is toch echt zo. De busbrief is bij menigeen een begrip
geworden, voor buschauffeurs, hobbyisten, vrienden. Ik stuur elke keer circa 700
mailtjes rond om te laten weten dat er een nieuwe brief op de webpagina staat.
Een behoorlijke klus om te versturen maar in de loop van de tijd merk ik dat een
veelvoud van deze 700 de busbriefpagina weet te vinden want dat merk ik aan
reacties in de mail. Er vallen weleens lezers af en een enkel mailadres blijkt
niet in mijn verzendlijst te staan maar diegene krijgt toch mijn mailtje
binnen, rarara hoe kan dit??? Dat ongewenste mailtje levert dan een reactie op zoals tegenwoordig in de sociale media
gewoon geworden is met minimaal 2 dodelijke ziektes en nog een paar termen die
ik niet herhaal. Ach, laat ik daar mijn feestje niet door laten verknoeien. Geen
receptie, geen slingers en bloemen, geen uitbundige jubileum brief maar gewoon
het beproefde recept.
Goud van Oud:
In deze rubriek een drieluik. Ik kon niet kiezen
welke ik zou gaan plaatsen en dan is er slechts 1 oplossing.
Juist, allemaal dus. Drie bussen uit de TP geschiedenis. De
eerste is een DAF/den Oudsten in 1965 met wagenparknummer 57
begonnen bij TP-AV Jutphaas en zou je misschien mogen zien als
een voorloper van de beroemde MB200 wagens....Heel apart blijf
ik de zonneluifel boven de voorruit vinden, men had blijkbaar
nog geen rolgordijntjes in gebruik. In 1969 is de bus onder de
vlag van TP-RopdeL/Kinderdijk gaan rijden en uiteindelijk per 1
januari 1974 bij Westnederland onder nummer 313. In mei 1976
viel het doek.
Verklaring afkortingen:
TP
N.V. Vervoermaatschappij "De Twee Provinciën".
In 1942 is TP ontstaan uit een fusie van o.a. AV, ESOO, RAGOM en
RodL
RAGOM
N.V. Ridderkerksche Autogarage- en Omnibusmaatschappij
RodL
N.V. Stoomboot-Reederij op de Lek
AV
N.V. Autobusdiensten "Vereeniging"
ESOO
N.V. Eerste Sliedrechtse Omnibusonderneming
De tweede oudgediende is een andere robuuste wagen van
TP-AV Jutphaas. Deze is ietsje ouder en stamt uit 1958 en reed met
wagennummer 60 rond. Het is een DAF chassis met de opbouw van den
Oudsten maar.....met een Leyland motor. Ook deze bus ging in 1969 onder
de vlag van TP-RopdeL/Kinderdijk rijden maar is later niet bij
Westnederland in dienst geweest want deze bus is in oktober 1972
afgevoerd met een onbekende bestemming.
Opvallend is opnieuw de zonneluifel en ook dat er geen uitstapdeur is te
bekennen. Ik zie dan ook gelijk voor me hoe dat er aan toe moet zijn
gegaan. Zit je achterin, moet je je door, ongetwijfeld, een smal gangpad
naar voren wringen en dan uitstappen door een deuropening die slechts
slanke types zonder moeite konden 'nemen'.
Op de derde foto gaan we nog verder terug in de tijd.
Gebouwd tussen 1947 en 1949 reed deze Guy/Zabo met een Gardner motor
vanaf 1950 voor TP-Esoo te Sliedrecht met wagenparknummer 123 en
kenteken HZ-95875. Deze bus vind ik een apart uiterlijk hebben, stoer en
door de rondingen toch ook vriendelijk maar ik vermoed dat je als
chauffeur wel enige spierballen nodig had om dit voertuig te temmen. In
1962 restte slechts de sloop.
John Oron: Voor de liefhebber nog een paar tekeningen
die ik enige tijd terug via John toegestuurd kreeg. Een Iveco Crossway
voor de stad gezien de 10,8 meter lengte en daaronder ook een Iveco
Crossway maar dan wel 13 meter lang. Deze tekeningen werden gebruikt om
bussen van buiten van de juiste stickers te voorzien zoals logo's,
kleuren en andere wettelijk verplichte informatie. Voor geïnteresseerden
is gelijk te zien om welke busnummers het toen ging.
Haltes en Abri's:
En opnieuw heb ik de hand weten te leggen (zoals dat zo mooi heet)
op 2 bijzondere foto's van bushaltes. Op de linker foto is een
constructie geplaatst die door lijkt te moeten gaan voor een abri.
Droog zitten zal niet lukken maar had dan in ieder geval het
optrekje goed geplaatst met de juiste kant naar de straatzijde......
De 2e foto laat geen twijfel bestaan aan het geduld van sommige
passagiers. Je moet natuurlijk wel je hand opsteken als je mee wilt
maar dat zal lastig worden denk ik.
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 17e poëtische inzending.
In dit gedicht met een allitererende titel mijmert
Arjen, vermoedelijk als kleine jongen, over een dagje uit met het
openbaar vervoer. De foto illustreert het tijdsbeeld met slechts een
enkele auto op de weg.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer: In de serie tekeningen van de NZH
blijven we in 1972 en is de Leyland nog overheersend. Met de
nadruk op de wagens die overgenomen werden van de NACO (N.V.
Nederlandsche Auto Car Onderneming) na de fusie NACO-NZH in
1972. Rechts onder op de foto is een rijtje wagens te zien die
bij de overname hoorden mét wagenparknummer als je de grote
versie bekijkt.
Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12 bustypes
als onderwerp met wat technische specificaties erbij. In deze
brief het 10e voorbeeld, een Mercedes Integro Interliner. In de
vorige brief staat de Mercedes Integro in de doorsnee uitvoering
centraal met nagenoeg dezelfde specificaties. Omdat het
interieur anders vormgegeven was, o.a. iets meer beenruimte,
zijn er 3 zitplaatsen minder aanwezig maar dan wel weer 3
staanplaatsen meer. Niet echt een aanwinst want veelal reed de
Interliner bepaalde lijnen waarop staanplaatsen officieel niet
toegestaan waren. Dat waren lijnen die we vroeger sneldiensten
zouden noemen met vaak langere reisafstanden. Iedere vervoerder
ging een eigen naam voeren voor dit type vervoer zoals o.a. de
QLiner van Arriva of de Brabantliner van de BBA, de Hanzeliner
van Midnet, de Aggloliner of Regioliners en tegenwoordig het R(andstad)-Net.
In Haaglanden konden vroeger de personeelsverenigingen gebruik
maken van dit type bus voor de uitstapjes en zelfs voor de
buitenlandse reizen. Zelf heb ik menig keer met een Interliner
mogen rijden waaronder een keer naar Londen. Meer hierover in de
busbabbel van
busbrief 68.
2e leven
en andere bijzondere bussen: Deze foto laat zien dat bepaalde
bussen in staat zijn om zich voort te planten. Dus geen 2e leven
voor de volwassen bus maar de genen zijn doorgegeven en er zijn
hoge verwachtingen van de kleine spruit.
In Engeland is deze bus
opgemerkt. Je zou denken dat het verband houdt met Halloween
maar nee, gewoon een sightseeing bus, nou ja gewoon??? Er
staan wel gezellig lampjes voor de ramen. De chauffeur heeft
zo te zien nog steeds vlees op de botten maar toch vind ik
het opschrift "necrobus transport" geen aanbeveling of het
moet sightseeing zijn naar begraafplaatsen maar dat is toch
vaak een enkele reis.
Dat een 2e leven niet altijd op
rolletjes loopt, is hier te zien op een foto van
Jasper die hij al geruime tijd terug maakte op de
A13. Met deze bus is nogal heen en weer geschoven.
Dit transport was vermoedelijk van de MUSA naar het
Haags Bus Museum. Daarvoor was de EnHaBo eigenaar en
ook het GVB heeft de bus toen ingelijfd bij de MUSA
(Museum Amsterdam). Het betreft een AEC/Verheul uit
1957 in dienst van de EnHaBo. In 1970 ging de bus
een jaartje over naar het GVB en toen weer terug
waarna de bus in de verkoop ging in 1971.
Uiteindelijk heeft deze bus alles overleefd.
Als je soms denkt dat het busstation
een rommelige indruk geeft dan kan ik je gerust
stellen. Dat gebeurt overal regelmatig en is hier te
zien in Luxemburg.
Maribor: Van collega Bas Heijer
krijg ik regelmatig foto's zoals in dit geval van
zijn bezoek aan Maribor in Slovenië waar hij een
bekende naam van een vervoerder tegenkwam én een
bekend bustype dat heel toevallig in deze busbrief
besproken is en wordt, de Mercedes Integro
Interliner. Of dit heel toevallig een oudgediende
uit Nederland is, weet ik niet maar dat zou zomaar
kunnen.
Aanvulling van Erik Kanters:
De Interliner in Maribor heeft zéker een Nederlands
verleden. In 2002 afgeleverd aan Connexxion als de
2905. Later nog gereden voor Connexxion Tours en in
2013 geëxporteerd naar Veolia Slovenija. In 2013 is
dat overgenomen door Arriva Slovenija...
Olaf Horn:
In busbrief 159 stonden van Olaf al
eerder een paar Corona foto's. Toen ik met deze busbrief
bezig was, stuurde hij er nog 2 maar dan niet van het OV
maar van TCR dus toch een beetje OV. De foto's zijn
vanmorgen (3-11-20) gemaakt bij TCR Tours in Raalte.
Sickman is een 100% dochterbedrijf van TCR.
Tetrachloorkoolstofblusser:
Het is mogelijk dat iemand denkt dat ik een
scrabble of wordfeud spel begonnen ben als je de titel van deze
vraag leest. Maar nee, het gaat over het 'ding' op de foto, een
tetrachloorkoolstof blusser. Deze foto kreeg ik toegestuurd met
de mogelijkheid om de blusser aan te bieden aan een liefhebber.
Gratis!
De blusser is gepoetst en opgeknapt maar dateert van de jaren
zestig van de vorige eeuw en werd gebruikt bij het slopen van
bussen. Laat mij weten of je interesse hebt en ik fungeer als
tussenpersoon. Mochten er meerdere (vele) liefhebbers zijn dan
zal ik elke naam op een apart briefje schrijven, in een hoge
hoed gooien en een trekking houden. Eerlijker kan het niet dus
barst maar los.
Aanvulling:
Er hoeft niet meer gereageerd of geboden te
worden. De blusser is toegekomen aan Rob vd L.
Uitsmijter(s): Schoolbussen in de USA zijn na hun officiële
diensttijd ook graag geziene voertuigen voor veel andere activiteiten
zoals hier prima in beeld gebracht wordt. Er zal vermoedelijk een soort
ontheffing gegeven worden waardoor het bordje 'Farm Use' te verklaren
is. De passagiers/schoolkinderen zijn vervangen door watermeloenen.
Helaas heeft niet elke meloen een zitplaats.......
Hoe bijzonder wil je het hebben. In Londen
kijken ze nergens meer van op lijkt het. Een wenteltrap zonder treden of
de nooduitgang? Ik zie echter nog niet alle vaste reizigers gebruik
maken van deze uitstapmogelijkheid.
Edwin T corrigeerde deze tekst:
Gezien de advertenties links op de foto, zal het niemand verbazen
als dit niet in Londen is maar in Hong Kong.
Al een paar busbrieven terug wilde ik deze foto bij de
uitsmijters plaatsen maar steeds kwam er een andere foto tussen. Nu dan wel.
Ooit heb ik de hand weten te leggen op een vergelijkbaar item, een
Connexxion 'ballon'bus zoals hieronder te zien met het ventieltje achter op
het dak en 2 oogjes om hem op te hangen. De Connexxion bus staat voor de
foto even op de leuningen van een tuinstoel zodat je weet wat de grootte
ongeveer is. Dat zal ik met de grijze bus hieronder niet doen maar het is
fraai dat het gemaakt is.
Busbabbel: Wie had
ooit gedacht dat we zouden doen wat we nu doen. Ik doel natuurlijk op de
gang van zaken sinds maart 2020. Als iemand had gezegd dat buitenlandse
vakanties minimaal een jaar lang onmogelijk zouden worden dan hadden we
diegene benoemd als iemand die in de war is. Als iemand had beweerd dat we
net als de japanners die vanwege de luchtvervuiling al jaren met mondkapjes
rondlopen, zouden imiteren dan hadden we elkaar aangekeken en het hoofd
meewarig geschud. Dat als je in een supermarkt een niesbui krijgt of een
kriebelhoest en dat dan het winkelend publiek je als een paria gaat mijden,
ik had het niet voor mogelijk gehouden. En dat er kuchschermen in de bus
zouden worden geplaatst ter bescherming van de chauffeur en dat de overheid
mensen gaat aanraden om zo min mogelijk met het OV te gaan, nee dat kan toch
niet. Kuchschermen? Nooit van gehoord. En zo kan ik nog wel een poosje
doorgaan. Als dat allemaal binnen 9 maanden tot het nieuwe normaal zou gaan
behoren was ondenkbaar en toch is het gebeurd. Zo denkend ben ik ongerust
over de komende 9 maanden want als je denkt dat het niet gekker kan, ken je
de realiteit blijkbaar nog niet. Misschien dat we in Nederland een
wapenstilstand kunnen bereiken op het gebied van besmettingen maar
wereldwijd de strijd winnen lijkt mij nog ver weg. Het OV was juist zo goed
bezig met de brandstoftransitie en Nederland zou wel eens voorbeeldig de
milieunormen gaan behalen was de drijfveer. Elektrisch werd het toverwoord
maar met een magere bezettingsgraad in bus, tram, trein en metro gaan deze
prioriteiten snel verdampen. Overleven is het huidige devies. De
maatschappij kraakt en piept in al de voegen en uiteindelijk zal ook het
openbaar vervoer zich moeten bezinnen en hergroeperen. Als dit tot het
afschaffen van de Europese aanbestedingen zou leiden, is al die ellende niet
voor niets geweest maar die garantie krijg je niet..... Het OV zal nooit
verdwijnen dat staat vast voor deze onmisbare maatschappelijke voorziening
maar de kans is groot dat de huidige moderniseringsplannen gas terug moet
nemen. (woordspeling ;-) Maar als ik op het internet kijk bij de
verschillende vervoerders, zijn er plannen genoeg dus dat geeft de burger
weer moed en hoop.
De portemonnee van de overheid raakt eens leeg en daardoor ook die van de
vervoerders. Nederland is gelukkig nog ver weg van ontwikkelingshulp maar toch is
de vanzelfsprekendheid van ons aangename leventje als sneeuw voor de zon
verdwenen. Dat is wennen maar de mensheid heeft bewezen veerkrachtig te zijn
dus hopelijk staat de andere bedreiging binnenkort weer hoog op de agenda,
de klimaatverandering. De eerste dagen van november breken warmte records
dus er valt genoeg te doen. Het verschil zit hem erin dat dit lange termijn
problematiek is en de huidige crisis hopelijk een korte termijn probleem. De
tijd zal het leren is een dooddoener maar je hoort deskundigen elkaar steeds
tegenspreken dus ook van die kant krijg je geen geruststellende informatie.
Er zit maar één ding op voor ieder van ons en dat is zoveel mogelijk leven
met de dag al is dat een uitspraak die een alleenstaande gepensioneerde
schrijver van dit stukje waarschijnlijk iets makkelijker kan opschrijven dan
menigeen met verantwoordelijkheid voor een gezin of familie. Toekomst
voorspellen is een riskante bezigheid, je weet wat je hebt maar niet wat je
krijgt. Daarom vind ik het zo leuk om deze busbrieven, met overwegend
aandacht voor vroeger, samen te stellen want het verleden ligt vast en is
een zekerheid. Het is nu november en we zijn zelfs de komende weken niet
zeker over hoe wij er de rest van 2020 voor staan. Sinterklaas zit in
quarantaine heb ik begrepen en de Kerstman zal afhankelijk van de
presidentsverkiezingen in de USA vermoedelijk een uitreisverbod opgelegd
krijgen. Ik heb een somber beeld geschetst, dat realiseer ik me wel, ik had
graag een vrolijk voorval uit mijn rijke chauffeursloopbaan verteld maar ik
kon er de moed niet voor opbrengen, sorry. Toch eindig ik positief want in
de toekomst zal het salaris van een buschauffeur vergelijkbaar moeten worden
met een piloot, tenminste volgens onderstaand voorbeeld.
Vanwege de onzekere tijden waarin we
nu leven, heb ik gekozen om deze huidige periode in de busbios te
plaatsen zodat deze unieke toestand in (ook) het openbaar vervoer
vastgelegd is en zolang de busbrief zal bestaan, te bekijken blijft.
Een man belt via de autotelefoon een garage en zegt: 'Mijn auto
-hik- wil niet meer starten -hik- want er zit allemaal water in
de carter -hik-.'
Garage: 'Wij komen wel even kijken. Waar staat u?'
Man: 'In -hik- het Amsterdam-Rijn-kanaal.'
Tot slot: Het leven is een lach en een
traan is een cliché maar een van mijn favoriete spreuken is dat
humor de beste brandstof is. Ik onderging onlangs een kleine
medische ingreep en op de operatietafel maakte ik zo nu en dan een
grapje. De chirurg vond het bijzonder en vroeg wanneer ik ooit zou
stoppen met grapjes. Mijn antwoord was simpel en eenvoudig, ik stop
ermee als het deksel op de kist ligt. Zoals ik al schreef, gelukkig
was het een kleine ingreep zodat ik niet bevreesd was dat deze
voorspelling mijn laatste grapje zou zijn geweest.
Het zit er op. Aan jullie het oordeel. Ik hoop dat iedereen die dit
leest gevrijwaard wordt van een klein beestje dat de wereld in de
greep heeft en mocht je toch de pineut zijn, hopelijk dan een milde
vorm en knap je weer op. Of ik dit jaar nog in beeld kom, durf ik
niet met zekerheid te zeggen maar ik probeer rond de jaarwisseling
de volgende brief, nummer 163, te maken. In dit tempo ga ik de 200
afleveringen niet volmaken want met ongeveer 6 edities per jaar ben
ik waarschijnlijk 10 jaar verder maar wie weet, zeg nooit nooit. Tot slot een link naar een jigsaw puzzel met als onderwerp
natuurlijk een bus. Zit je thuis en verveel je je, klik op deze link
en je bent weer even bezig. https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=237b057f1f40 Graag tot brief 163.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Lachen is zeker geen slecht begin van een vriendschap........
........en verreweg het beste einde er voor (Oscar Wilde)
De wereld heeft behoefte aan meer warmhartigen en minder aan heethoofden.
Je kunt geven zonder lief te hebben, maar je kunt niet liefhebben zonder te geven. (Ami Carmichael)