terug naar de
     
 08 november 2020

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - John Oron - Abri's - Gedicht - NZH - Bustype - 2e leven - BasBus - Olaf Horn - Vraagje
Uitsmijters: Pompoenbus - Glijbaanbus - Ballonbus
Busbioscoop: Leegte
Busbabbel: Toekomst?
 

En dan is het weer zover. Een nieuwe busbrief ziet het licht. Laat het een lichtpuntje zijn in deze, om 2 redenen, donkere dagen. Het is geen periode voor uitbundige feesten, al denken sommigen er anders over (!), dus ik heb daarom dit jaar niet gevierd dat ik 15 jaar bezig ben met deze hobby. Nooit gedacht dat ik het zo lang vol zou kunnen houden maar het is toch echt zo. De busbrief is bij menigeen een begrip geworden, voor buschauffeurs, hobbyisten, vrienden. Ik stuur elke keer circa 700 mailtjes rond om te laten weten dat er een nieuwe brief op de webpagina staat. Een behoorlijke klus om te versturen maar in de loop van de tijd merk ik dat een veelvoud van deze 700 de busbriefpagina weet te vinden want dat merk ik aan reacties in de mail. Er vallen weleens lezers af en een enkel mailadres blijkt niet in mijn verzendlijst te staan maar diegene krijgt toch mijn mailtje binnen, rarara hoe kan dit??? Dat ongewenste mailtje levert dan een reactie op zoals tegenwoordig in de sociale media gewoon geworden is met minimaal 2 dodelijke ziektes en nog een paar termen die ik niet herhaal. Ach, laat ik daar mijn feestje niet door laten verknoeien. Geen receptie, geen slingers en bloemen, geen uitbundige jubileum brief maar gewoon het beproefde recept.


      
Goud van Oud:

In deze rubriek een drieluik. Ik kon niet kiezen welke ik zou gaan plaatsen en dan is er slechts 1 oplossing. Juist, allemaal dus. Drie bussen uit de TP geschiedenis. De eerste is een DAF/den Oudsten in 1965 met wagenparknummer 57 begonnen bij TP-AV Jutphaas en zou je misschien mogen zien als een voorloper van de beroemde MB200 wagens....Heel apart blijf ik de zonneluifel boven de voorruit vinden, men had blijkbaar nog geen rolgordijntjes in gebruik. In 1969 is de bus onder de vlag van TP-RopdeL/Kinderdijk gaan rijden en uiteindelijk per 1 januari 1974 bij Westnederland onder nummer 313. In mei 1976 viel het doek.

Verklaring afkortingen:

TP N.V. Vervoermaatschappij "De Twee Provinciën". In 1942 is TP ontstaan uit een fusie van o.a. AV, ESOO, RAGOM en RodL
RAGOM N.V. Ridderkerksche Autogarage- en Omnibusmaatschappij
RodL N.V. Stoomboot-Reederij op de Lek
AV N.V. Autobusdiensten "Vereeniging"
ESOO N.V. Eerste Sliedrechtse Omnibusonderneming


De tweede oudgediende is een andere robuuste wagen van TP-AV Jutphaas. Deze is ietsje ouder en stamt uit 1958 en reed met wagennummer 60 rond. Het is een DAF chassis met de opbouw van den Oudsten maar.....met een Leyland motor. Ook deze bus ging in 1969 onder de vlag van TP-RopdeL/Kinderdijk rijden maar is later niet bij Westnederland in dienst geweest want deze bus is in oktober 1972 afgevoerd met een onbekende bestemming.
Opvallend is opnieuw de zonneluifel en ook dat er geen uitstapdeur is te bekennen. Ik zie dan ook gelijk voor me hoe dat er aan toe moet zijn gegaan. Zit je achterin, moet je je door, ongetwijfeld, een smal gangpad naar voren wringen en dan uitstappen door een deuropening die slechts slanke types zonder moeite konden 'nemen'.


Op de derde foto gaan we nog verder terug in de tijd. Gebouwd tussen 1947 en 1949 reed deze Guy/Zabo met een Gardner motor vanaf 1950 voor TP-Esoo te Sliedrecht met wagenparknummer 123 en kenteken HZ-95875. Deze bus vind ik een apart uiterlijk hebben, stoer en door de rondingen toch ook vriendelijk maar ik vermoed dat je als chauffeur wel enige spierballen nodig had om dit voertuig te temmen. In 1962 restte slechts de sloop.



       
John Oron:
Voor de liefhebber nog een paar tekeningen die ik enige tijd terug via John toegestuurd kreeg. Een Iveco Crossway voor de stad gezien de 10,8 meter lengte en daaronder ook een Iveco Crossway maar dan wel 13 meter lang. Deze tekeningen werden gebruikt om bussen van buiten van de juiste stickers te voorzien zoals logo's, kleuren en andere wettelijk verplichte informatie. Voor geïnteresseerden is gelijk te zien om welke busnummers het toen ging.


       
Haltes en Abri's:
En opnieuw heb ik de hand weten te leggen (zoals dat zo mooi heet) op 2 bijzondere foto's van bushaltes. Op de linker foto is een constructie geplaatst die door lijkt te moeten gaan voor een abri. Droog zitten zal niet lukken maar had dan in ieder geval het optrekje goed geplaatst met de juiste kant naar de straatzijde......
De 2e foto laat geen twijfel bestaan aan het geduld van sommige passagiers. Je moet natuurlijk wel je hand opsteken als je mee wilt maar dat zal lastig worden denk ik.

 

      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer alweer zijn 17e poëtische inzending.

In dit gedicht met een allitererende titel mijmert Arjen, vermoedelijk als kleine jongen, over een dagje uit met het openbaar vervoer. De foto illustreert het tijdsbeeld met slechts een enkele auto op de weg.


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH blijven we in 1972 en is de Leyland nog overheersend. Met de nadruk op de wagens die overgenomen werden van de NACO (N.V. Nederlandsche Auto Car Onderneming) na de fusie NACO-NZH in 1972. Rechts onder op de foto is een rijtje wagens te zien die bij de overname hoorden mét wagenparknummer als je de grote versie bekijkt.

Klik op de tekening voor een grotere versie.


      
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12 bustypes als onderwerp met wat technische specificaties erbij. In deze brief het 10e voorbeeld, een Mercedes Integro Interliner. In de vorige brief staat de Mercedes Integro in de doorsnee uitvoering centraal met nagenoeg dezelfde specificaties. Omdat het interieur anders vormgegeven was, o.a. iets meer beenruimte, zijn er 3 zitplaatsen minder aanwezig maar dan wel weer 3 staanplaatsen meer. Niet echt een aanwinst want veelal reed de Interliner bepaalde lijnen waarop staanplaatsen officieel niet toegestaan waren. Dat waren lijnen die we vroeger sneldiensten zouden noemen met vaak langere reisafstanden. Iedere vervoerder ging een eigen naam voeren voor dit type vervoer zoals o.a. de QLiner van Arriva of de Brabantliner van de BBA, de Hanzeliner van Midnet, de Aggloliner of Regioliners en tegenwoordig het R(andstad)-Net.
In Haaglanden konden vroeger de personeelsverenigingen gebruik maken van dit type bus voor de uitstapjes en zelfs voor de buitenlandse reizen. Zelf heb ik menig keer met een Interliner mogen rijden waaronder een keer naar Londen. Meer hierover in de busbabbel van busbrief 68.


      
2e leven en andere bijzondere bussen:
Deze foto laat zien dat bepaalde bussen in staat zijn om zich voort te planten. Dus geen 2e leven voor de volwassen bus maar de genen zijn doorgegeven en er zijn hoge verwachtingen van de kleine spruit.

In Engeland is deze bus opgemerkt. Je zou denken dat het verband houdt met Halloween maar nee, gewoon een sightseeing bus, nou ja gewoon??? Er staan wel gezellig lampjes voor de ramen. De chauffeur heeft zo te zien nog steeds vlees op de botten maar toch vind ik het opschrift "necrobus transport" geen aanbeveling of het moet sightseeing zijn naar begraafplaatsen maar dat is toch vaak een enkele reis.

Dat een 2e leven niet altijd op rolletjes loopt, is hier te zien op een foto van Jasper die hij al geruime tijd terug maakte op de A13. Met deze bus is nogal heen en weer geschoven. Dit transport was vermoedelijk van de MUSA naar het Haags Bus Museum. Daarvoor was de EnHaBo eigenaar en ook het GVB heeft de bus toen ingelijfd bij de MUSA (Museum Amsterdam). Het betreft een AEC/Verheul uit 1957 in dienst van de EnHaBo. In 1970 ging de bus een jaartje over naar het GVB en toen weer terug waarna de bus in de verkoop ging in 1971. Uiteindelijk heeft deze bus alles overleefd.

Als je soms denkt dat het busstation een rommelige indruk geeft dan kan ik je gerust stellen. Dat gebeurt overal regelmatig en is hier te zien in Luxemburg.


       

Maribor:
Van collega Bas Heijer krijg ik regelmatig foto's zoals in dit geval van zijn bezoek aan Maribor in Slovenië waar hij een bekende naam van een vervoerder tegenkwam én een bekend bustype dat heel toevallig in deze busbrief besproken is en wordt, de Mercedes Integro Interliner. Of dit heel toevallig een oudgediende uit Nederland is, weet ik niet maar dat zou zomaar kunnen.

Aanvulling van Erik Kanters:
De Interliner in Maribor heeft zéker een Nederlands verleden. In 2002 afgeleverd aan Connexxion  als de 2905. Later nog gereden voor Connexxion Tours en in 2013 geëxporteerd naar Veolia Slovenija. In 2013 is dat overgenomen door Arriva Slovenija...


       
Olaf Horn:
In busbrief 159 stonden van Olaf al eerder een paar Corona foto's. Toen ik met deze busbrief bezig was, stuurde hij er nog 2 maar dan niet van het OV maar van TCR dus toch een beetje OV. De foto's zijn vanmorgen (3-11-20) gemaakt bij TCR Tours in Raalte. Sickman is een 100% dochterbedrijf van TCR.

 

       
Tetrachloorkoolstofblusser:
Het is mogelijk dat iemand denkt dat ik een scrabble of wordfeud spel begonnen ben als je de titel van deze vraag leest. Maar nee, het gaat over het 'ding' op de foto, een tetrachloorkoolstof blusser. Deze foto kreeg ik toegestuurd met de mogelijkheid om de blusser aan te bieden aan een liefhebber. Gratis!
De blusser is gepoetst en opgeknapt maar dateert van de jaren zestig van de vorige eeuw en werd gebruikt bij het slopen van bussen. Laat mij weten of je interesse hebt en ik fungeer als tussenpersoon. Mochten er meerdere (vele) liefhebbers zijn dan zal ik elke naam op een apart briefje schrijven, in een hoge hoed gooien en een trekking houden. Eerlijker kan het niet dus barst maar los.

Aanvulling:

Er hoeft niet meer gereageerd of geboden te worden. De blusser is toegekomen aan Rob vd L.


       

Uitsmijter(s):
Schoolbussen in de USA zijn na hun officiële diensttijd ook graag geziene voertuigen voor veel andere activiteiten zoals hier prima in beeld gebracht wordt. Er zal vermoedelijk een soort ontheffing gegeven worden waardoor het bordje 'Farm Use' te verklaren is. De passagiers/schoolkinderen zijn vervangen door watermeloenen. Helaas heeft niet elke meloen een zitplaats.......
Hoe bijzonder wil je het hebben. In Londen kijken ze nergens meer van op lijkt het. Een wenteltrap zonder treden of de nooduitgang? Ik zie echter nog niet alle vaste reizigers gebruik maken van deze uitstapmogelijkheid.
 
Edwin T corrigeerde deze tekst:
Gezien de advertenties links op de foto, zal het niemand verbazen als dit niet in Londen is maar in Hong Kong.
 

Al een paar busbrieven terug wilde ik deze foto bij de uitsmijters plaatsen maar steeds kwam er een andere foto tussen. Nu dan wel. Ooit heb ik de hand weten te leggen op een vergelijkbaar item, een Connexxion 'ballon'bus zoals hieronder te zien met het ventieltje achter op het dak en 2 oogjes om hem op te hangen. De Connexxion bus staat voor de foto even op de leuningen van een tuinstoel zodat je weet wat de grootte ongeveer is. Dat zal ik met de grijze bus hieronder niet doen maar het is fraai dat het gemaakt is.


       
Busbabbel:
Wie had ooit gedacht dat we zouden doen wat we nu doen. Ik doel natuurlijk op de gang van zaken sinds maart 2020. Als iemand had gezegd dat buitenlandse vakanties minimaal een jaar lang onmogelijk zouden worden dan hadden we diegene benoemd als iemand die in de war is. Als iemand had beweerd dat we net als de japanners die vanwege de luchtvervuiling al jaren met mondkapjes rondlopen, zouden imiteren dan hadden we elkaar aangekeken en het hoofd meewarig geschud. Dat als je in een supermarkt een niesbui krijgt of een kriebelhoest en dat dan het winkelend publiek je als een paria gaat mijden, ik had het niet voor mogelijk gehouden. En dat er kuchschermen in de bus zouden worden geplaatst ter bescherming van de chauffeur en dat de overheid mensen gaat aanraden om zo min mogelijk met het OV te gaan, nee dat kan toch niet. Kuchschermen? Nooit van gehoord. En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Als dat allemaal binnen 9 maanden tot het nieuwe normaal zou gaan behoren was ondenkbaar en toch is het gebeurd. Zo denkend ben ik ongerust over de komende 9 maanden want als je denkt dat het niet gekker kan, ken je de realiteit blijkbaar nog niet. Misschien dat we in Nederland een wapenstilstand kunnen bereiken op het gebied van besmettingen maar wereldwijd de strijd winnen lijkt mij nog ver weg. Het OV was juist zo goed bezig met de brandstoftransitie en Nederland zou wel eens voorbeeldig de milieunormen gaan behalen was de drijfveer. Elektrisch werd het toverwoord maar met een magere bezettingsgraad in bus, tram, trein en metro gaan deze prioriteiten snel verdampen. Overleven is het huidige devies. De maatschappij kraakt en piept in al de voegen en uiteindelijk zal ook het openbaar vervoer zich moeten bezinnen en hergroeperen. Als dit tot het afschaffen van de Europese aanbestedingen zou leiden, is al die ellende niet voor niets geweest maar die garantie krijg je niet..... Het OV zal nooit verdwijnen dat staat vast voor deze onmisbare maatschappelijke voorziening maar de kans is groot dat de huidige moderniseringsplannen gas terug moet nemen. (woordspeling ;-) Maar als ik op het internet kijk bij de verschillende vervoerders, zijn er plannen genoeg dus dat geeft de burger weer moed en hoop.
De portemonnee van de overheid raakt eens leeg en daardoor ook die van de vervoerders. Nederland is gelukkig nog ver weg van ontwikkelingshulp maar toch is de vanzelfsprekendheid van ons aangename leventje als sneeuw voor de zon verdwenen. Dat is wennen maar de mensheid heeft bewezen veerkrachtig te zijn dus hopelijk staat de andere bedreiging binnenkort weer hoog op de agenda, de klimaatverandering. De eerste dagen van november breken warmte records dus er valt genoeg te doen. Het verschil zit hem erin dat dit lange termijn problematiek is en de huidige crisis hopelijk een korte termijn probleem. De tijd zal het leren is een dooddoener maar je hoort deskundigen elkaar steeds tegenspreken dus ook van die kant krijg je geen geruststellende informatie. Er zit maar één ding op voor ieder van ons en dat is zoveel mogelijk leven met de dag al is dat een uitspraak die een alleenstaande gepensioneerde schrijver van dit stukje waarschijnlijk iets makkelijker kan opschrijven dan menigeen met verantwoordelijkheid voor een gezin of familie. Toekomst voorspellen is een riskante bezigheid, je weet wat je hebt maar niet wat je krijgt. Daarom vind ik het zo leuk om deze busbrieven, met overwegend aandacht voor vroeger, samen te stellen want het verleden ligt vast en is een zekerheid. Het is nu november en we zijn zelfs de komende weken niet zeker over hoe wij er de rest van 2020 voor staan. Sinterklaas zit in quarantaine heb ik begrepen en de Kerstman zal afhankelijk van de presidentsverkiezingen in de USA vermoedelijk een uitreisverbod opgelegd krijgen. Ik heb een somber beeld geschetst, dat realiseer ik me wel, ik had graag een vrolijk voorval uit mijn rijke chauffeursloopbaan verteld maar ik kon er de moed niet voor opbrengen, sorry. Toch eindig ik positief want in de toekomst zal het salaris van een buschauffeur vergelijkbaar moeten worden met een piloot, tenminste volgens onderstaand voorbeeld.

Klik hier of op de foto om de toekomst van het OV te zien


     
Busbios(coop) film(pje):
 
Vanwege de onzekere tijden waarin we nu leven, heb ik gekozen om deze huidige periode in de busbios te plaatsen zodat deze unieke toestand in (ook) het openbaar vervoer vastgelegd is en zolang de busbrief zal bestaan, te bekijken blijft.

 


       
      


Een man belt via de autotelefoon een garage en zegt: 'Mijn auto -hik- wil niet meer starten -hik- want er zit allemaal water in de carter -hik-.'
Garage: 'Wij komen wel even kijken. Waar staat u?'
Man: 'In -hik- het Amsterdam-Rijn-kanaal.'


   

Tot slot:
Het leven is een lach en een traan is een cliché maar een van mijn favoriete spreuken is dat humor de beste brandstof is. Ik onderging onlangs een kleine medische ingreep en op de operatietafel maakte ik zo nu en dan een grapje. De chirurg vond het bijzonder en vroeg wanneer ik ooit zou stoppen met grapjes. Mijn antwoord was simpel en eenvoudig, ik stop ermee als het deksel op de kist ligt. Zoals ik al schreef, gelukkig was het een kleine ingreep zodat ik niet bevreesd was dat deze voorspelling mijn laatste grapje zou zijn geweest.
Het zit er op. Aan jullie het oordeel. Ik hoop dat iedereen die dit leest gevrijwaard wordt van een klein beestje dat de wereld in de greep heeft en mocht je toch de pineut zijn, hopelijk dan een milde vorm en knap je weer op. Of ik dit jaar nog in beeld kom, durf ik niet met zekerheid te zeggen maar ik probeer rond de jaarwisseling de volgende brief, nummer 163, te maken. In dit tempo ga ik de 200 afleveringen niet volmaken want met ongeveer 6 edities per jaar ben ik waarschijnlijk 10 jaar verder maar wie weet, zeg nooit nooit.
Tot slot een link naar een jigsaw puzzel met als onderwerp natuurlijk een bus. Zit je thuis en verveel je je, klik op deze link en je bent weer even bezig. https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=237b057f1f40
Graag tot brief 163.

Hartelijke groeten

       
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
     

Wijsheden:
                              

Lachen is zeker geen slecht begin van een vriendschap........
........en verreweg het beste einde er voor  (Oscar Wilde)

De wereld heeft behoefte aan meer warmhartigen en minder aan heethoofden.

Je kunt geven zonder lief te hebben, maar je kunt niet liefhebben zonder te geven. (Ami Carmichael)

terug naar de