4 november 2007
N i e u w s i n B u s b r i e f f o r m a a t <++++>
_________________________________________________________
______ Onderwerp: Ditjes en Datjes ________________
Verhalen over oude en nieuwe bussen,
Inhoudsopgave:
Ditjes en
Datjes:
Uitsmijter: Newfoundlanders
SlimvanWim: Dubbelklikken of enkelklikken
Busbabbel: Uitje Engeland
Wat een enerverende tijd heb ik achter de rug na busbrief 67. Een van de meest succesvolle busbrieven ooit leverde mij een onverwachte hoeveelheid reacties op.
Ik heb overwogen een secretaresse aan te nemen maar voor je het weet heb je
een verhouding en dat kost me nog veel meer vrije tijd en dan lukt het me
helemaal niet meer om een busbrief op tijd af te krijgen. Deze aflevering
van alles wat. In de loop van de tijd spaar ik allerlei foto's op waar ik geen complete brief mee kan maken. Wie weet komt het van pas denk ik dan altijd maar ik heb nu zo'n stapel liggen dat ik daar eerst eens opruiming in wil houden.
Foto 1a-1b-1c -
(helaas uit voorzorg de eerste 2 foto's verwijderd ivm mogelijk
auteursrechten):
Niet voor alle lezers een herkenbaar bovenaanzicht op foto 1a maar in regio West is dit zeer zeker bekend. Het Centraal Station van Rotterdam tijdens de grote herinrichting, verbouwing en verdere aanleg van de Metro. Tegenwoordig staan overal camera's en webcams opgesteld en daar komen deze beelden van foto 1a en 1b vandaan. Het stationsgebouw rechts van de werkzaamheden, tegen de sporen aan, is sinds kort gesloten om te worden gesloopt. Links op de foto is een sliert bussen te zien die bij de uitstaphalte staan en daarna rechtsaf naar de buffer rijden op het Kruisplein. Het Stationsplein is na deze werkzaamheden hopelijk een tijdje uit beeld bij de ambtenaren van Ruimtelijke Ordening want sinds ik er beroepsmatig kom, is hier het een en ander aan de hand geweest. (Zie busbrief 51)
Op foto 1b een bovenaanzicht van een ander knooppunt op een steenworp afstand van het CS, het Hofplein. Bekend om de, zeker bij avond, mooie fontein maar meer nog om de lange wachttijden i.v.m. het vele verkeer dat hier afgewikkeld moet worden in combinatie met de vele trambewegingen die daar met voorrang doorstromen ten koste van de groenfases van het overige verkeer, de bus dus!!!
De derde foto (1c) is van hofleverancier Jan van den Berg en laat het karakteristieke pand van NN zien aan het Weena. Als je goed kijkt, zie je de camera op het dak staan waar foto 1a mee gemaakt is......
Foto 2:
Van Zweer W. kreeg ik een link met deze foto van de HTM. De Hannoverse trams in Den Haag opgesteld in slagorde in de remise.
Ik vond de foto apart genoeg om in
een BUSbrief te plaatsen en aandacht te vragen voor dit stukje hedendaagse unieke tramgeschiedenis.
Foto 3:
Een andere collega die mij voorzag van wat kopij is Hans H. die deze foto stuurde van een DAF in Griekenland. In Heraklion, de hoofdstad van Kreta, rijdt deze wagen rond met 1,3 miljoen kilometers op de teller. Het dak is prachtig vlak wat er op duidt dat er geen airco aanwezig is dus zelfs in deze vaak heel warme omgeving wordt er nog steeds afgezien door onze Griekse collega's en dat al 1.300.000 kilometer lang. Er achter lijkt mij een Mercedes te zien met een bult op het dak dus de Griekse uitrij/uitrukchauffeur zal onder druk van steekpenningen wel weten aan wie hij een bus weggeeft......
Foto 4:
Een beetje humor in deze busbrief is altijd welkom vandaar deze afbeelding. Een bestaand project waarbij een nieuw soort Hummer ontworpen is die er vriendelijk uitziet, niet vervuilend, goedkoop en niet a-sociaal. Als alternatief voor de PC.Hoofttractor lijkt me dit voertuig hoge ogen te gooien en je blijft er nog fit in ook. Echte Hummerhumor dus.
Foto 5:
In het verlengde van de vorige busbrief zie je hier op de foto een duo afgebeeld uit de tijd dat de winters nog echte winters waren en de temperatuur het blijkbaar noodzakelijk maakte dat de grill met een deken is afgedekt. Het heeft niet zoveel geholpen want tussen de 4760 en daarachter de 5439 zit een sleepstang. De foto dateert uit de winter van 1979 en de statistieken laten duidelijk zien dat het toen een extreem koude winter was waar zelfs de huidige vloot, en misschien juist de huidige busvloot, een harde dobber aan zou hebben. Ik ben benieuwd naar de komende winter. Wordt het weer pappen en nathouden of gaat de vorst weer eens over Nederland en dan bedoel ik niet Willem-Alexander...... foto van Jan V.
Foto 6:
Een foto uit het hart gegrepen. Bij Westnederland en later bij ZWN een bekende verschijning, de Postwagen 014. Later vervangen door een groter model met een soort rijdende postkamer net achter de cabine en een laadklep aan de achterzijde. Hier nog de 'oude' postwagen in beeld waar vooral Heinz
W. vele jaren mee door de regio heeft getuft. Maar dat is niet mijn enige herinnering. Ikzelf was lang de vaste vervanger voor Heinz in geval van vakantie of ziekte en ik ben er dan ook volgens mijn onovertroffen database 131 keer mee de weg op geweest. Het vervoer van interne post en kleine onderdelen maar ook versnellingsbakken, remtrommels en differentieels lagen dagelijks op pallets in de laadbak. Via uitgekiende filebestendige routes werden de stallingen en vestigingen bezocht volgens een vast rooster. Soms onder grote druk met zweet op het voorhoofd maar soms ook met mooi weer door prachtige Hollandse landschappen bij b.v. Oudewater en Schoonhoven. Een prettige herinnering.
foto Jan V.
Foto 7a-7b-7c-7d-7e:
Al maanden heb ik van o.a. Henk M. een aantal bijzondere kentekens op de plank liggen. Geen OV en zelfs geen busmateriaal maar wel aardig om te laten zien en ik kan dat mooi in een busbrief doen waar van alles en nog wat in te vinden is. Toevallig zijn dit allemaal Duitse nummerborden maar ik neem aan dat er meerdere landen zijn waar verrassende combinaties op de weg zichtbaar zijn. In Nederland wordt daar met de uitgifte van kentekens rekening mee gehouden zodat bepaalde woorden nooit gevormd kunnen worden in een kenteken waar meer dan 2 letters in staan. Misschien is het aardig om hierbij een oproep te doen om nieuwe vondsten aan mij door te geven zodat ik een vervolg kan brengen op deze 5 nummerplaten. Hopelijk ligt de nadruk daarbij niet alleen op de minder fatsoenlijke combinaties zoals op foto 7e maar ik wacht het wel af.
Uitsmijter:
Koos van Rijn en Jetty de Beer hebben een Newfoundland-verslaving. Niet verkeerd begrijpen in dit geval want het gaat niet om een vakantiebestemming maar om een hondenras. Meer hierover is te vinden op hun webpagina:
http://www.xs4all.nl/~thebears
Omdat er een Connexxionbus gebruikt werd bij het socialiseren van 7 puppies, het laten aanpassen en wennen aan dagelijkse zaken (zou voor veel mensen ook nuttig kunnen zijn), kreeg ik van Koos een serie foto's waarvan ik hierbij een selectie wil plaatsen. Wie meer wil zien van deze honden raad ik deze link aan:
YouTube
Koos schreef mij: "De eigenaar van deze 7 puppies woont in Abbenbroek en heeft de Navaisha kennel. Zij heeft een vriendin die chauffeur is in de vestiging Hellevoetsluis. Je begrijpt dat dit dus te regelen was. Ze hebben vandaag hun doop gehad en heel Abbenbroek stond paf want daar hebben ze geen openbaar vervoer en men dacht dat ze dat ineens wel hadden gekregen. Jammer voor hen dus, maar dat bleef een ijdele hoop."
SlimvanWim:
De informatie en
de toelichting die in deze rubriek staat beschreven is oorspronkelijk
gebaseerd op Windows XP maar werkt ook nog bij latere Windows versies.
Iedereen zo zijn voorkeuren maar je kunt pas kiezen als je
minimaal 2 mogelijkheden kent. Op de computer staat de muis standaard
ingesteld op dubbelklikken. Ik zie mensen dan ook te pas en te onpas
dubbelklikken omdat ze geen idee hebben wanneer dat wel en wanneer dat
niet hoeft. Bij dubbelklikken is 1x klikken selecteren en 2x klikken is
selecteren en activeren. Ikzelf werk al jaren het liefst met
'enkelklikken'. De muis boven een link of een snelkoppeling plaatsen
maakt hem automatisch blauw, dus selecteert hem en dan hoef je daarna
nog maar 1x te klikken om te activeren. Het klinkt misschien
ingewikkelder dan het is maar dan raad ik aan om het gewoon eens te
proberen. In een handomdraai staat alles weer zoals het was.
Ga naar de Verkenner door b.v. op je
toetsenbord linksonder de Windowstoets in te drukken samen met de letter
E. Ga in de Verkenner in de balk naar 'Opties' en dan naar 'Map en zoek
opties wijzigen'. Op het tabblad Algemeen zie je het onderdeel 'Op items
klikken' en daar kun je de bovenste optie aanzetten, klik op OK en
voortaan hoef je maar 1x te klikken met de muis. Bevalt het niet dan is
dezelfde weg af te leggen om het te herstellen.
BusBabbel:
Vaak praat ik in deze rubriek over ervaringen uit een grijs verleden maar heel recent overkwam mij toch ook een vermeldenswaardig voorval. Onze personeelsvereniging ging een meerdaagse reis maken naar Londen. Luid zingend: "We zijn er bijna" en "een potje met vet" reden wij door het fraaie Engelse landschap. Omdat ik na ruim 30 jaar Britse vakanties over de meeste linkse rijervaring beschikte en ik het ook nog eens heel erg leuk vind, was ik de chauffeur. In mijn spiegel zag ik aan de achterzijde van de bus zo nu en dan rooksignalen naar buiten komen maar ach, we zijn wel wat gewend dus het zal wel loslopen. Bij het hotel aangekomen, voelden we toch wel letterlijk en figuurlijk nattigheid en hebben we nog een deskundige blik geworpen op de motor en we hebben voor de zekerheid contact met de technische dienst opgenomen. Moeilijk om een diagnose te stellen via de telefoon dus het advies was om gewoon door te rijden maar wel zeer attent te blijven opletten. 's Avonds tijdens een lichttoer kon er geen twijfel meer bestaan. Londen kwam in een ouderwetse smog terecht veroorzaakt door een Integro uit Nederland. Om een kort verhaal lang te maken: een scheurtje in de brandstofaanvoerslang. Na veel vijven en zessen kregen we het voor elkaar om met voorrang terecht te kunnen in een 24-uurs servicegarage voor en van Mercedes. En dat was om 11 uur 's avonds. Circa 5 kwartier rijden, een uurtje sleutelen en dan weer 5 kwartier terug dus dat was een korte nacht maar met ondersteuning van 5 medereizigers die solidair wilden zijn, is het een bijzondere avond en een niet te missen ervaring geweest. Onder leiding van een TomTom gingen wij op de heenweg gecamoufleerd door een plaatselijke mistbank dwars door het centrum van Londen. Een beetje balorig drukte ik op het InfoXX-paneel op CVL en daarna op 'defect'. Wat kon mij het schelen, even kijken wat er zou gebeuren. Een paar minuten later hoorde ik opeens: "CVL, wat kan ik voor u doen?" Mijn gezicht zal wel een foto waard geweest zijn maar dat van de CVL'er daarna ook vermoed ik. Toen ik hem vertelde dat ik net de BigBen voorbijreed en dat de oproep geen echte oplossing voor ons probleem kon zijn, bleef het even stil. "Waar bent u nu....???" klonk het ongelovig. Ik kon praten als Brugman maar de CVL medewerker geloofde mij niet en bleef een beetje lacherig aan de lijn. Het contact was trouwens wel glashelder en dat wil in eigen land nogal eens tegenvallen. Aangekomen bij de garage wilde Vladimir de monteur natuurlijk eens in een bus rijden met links-stuur en hij zat woest met zijn linkervoet rond te stampen om de pedalen te vinden. Ik wist wat er zou gaan komen en jahoor, een noodoproep. Een andere CVL medewerker die na uitleg wel wilde aanvaarden dat wij in Engeland zaten. Vladimir zette de bus in de werkplaats, klaarde de klus.......
...........en na een uurtje wachten onder het genot van een lekker Engels bakkie pleur, zijn wij in een uitstekend humeur teruggereden en eindelijk tussen de klamme lappen gegaan. Het reisschema was gered en Londen ook. Wonderlijk was wel dat wij niet door een agent aangehouden zijn dwars door zo'n wereldstad rijdend maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het hier en daar weinig gescheeld heeft maar dat we door het oog van de naald glipten doordat het verkeerslicht net op tijd op groen sprong.
Long live the Queen maar ook Emma onze gids!
Surftips:
Een pdf kan worden gelezen in het programma Adobe Reader dat op de meeste computers wel aanwezig is of anders d.m.v. het gratis programma PDF-XChange Viewer dat te downloaden is op
www.snapfiles.com
Klik op:
Grappig:
Als vervolg op mijn grapje van de vorige brief:
Zit ik laatst in de avondspits in de trein en er zijn geen zitplaatsen meer over.
Komt er een oud mannetje de coupé binnen. Een mooi meisje in minirok staat op en zegt: "gaat u hier maar zitten hoor."
De man gaat dankbaar zitten en zegt tegen het meisje: "Dat vind ik erg aardig van je, maar nu heb jij geen plek meer."
"Dat is niet erg hoor", zegt het meisje, "ik blijf wel staan."
"Je kunt toch bij mij op schoot zitten", zegt de oude man, "Ik ben al zo oud, ik zal je niet meer lastigvallen"
Het meisje gaat bij de oude man op schoot zitten en na enkele minuten zegt de oude man met trillende stem: "Misschien is het toch maar beter dat je gaat staan." Het meisje vraagt daarop verbaasd: "Ben ik dan toch te zwaar?"
Waarop de oude man zegt: "Nee hoor, maar ik ben blijkbaar nog niet zo oud als ik dacht."
De chauffeur van een sportwagen staat in een rij voor het rode verkeerslicht enorm te toeteren. Een meisje in de auto naast hem draait haar raampje
omlaag en zegt: 'En heb je nog meer cadeautjes gekregen van Sinterklaas?'
Vraag: Wat is het verschil tussen een accu en een tuindersbedrijf?
Antwoord: Op een accu werken maar 2 polen.
Tot slot:
De meeste mensen houden een voorjaarsopruiming maar ik doe
het gewoon een half jaar eerder. De map algemeen is een stuk leger en ik kan
al voorzichtig de planning voor de volgende brief verklappen. Een aantal collega's heeft mij verrast met een verzameling foto's die zij tijdens hun vakantie hebben gemaakt van buitenlands busmateriaal. Ik kan nu busbriefspecials maken van o.a. Canada, Noorwegen, Zwitserland en Egypte. De volgende busbrief zal vermoedelijk over een van deze landen gaan dus jullie zijn gewaarschuwd.
Tot de volgende brief.
Groeten van Ditje en Datje en ook van
Een krantenfoto van de bus(brief)bode uit 1983,
vers in dienst.
Wijsheden:
Trouw zijn is dikwijls alleen maar een kwestie van gewoonte.
(M.Conte)
Ik geloof dat er leven is na de dood. Maar ik geloof niet dat ik het nog zal meemaken.
(W.van Broeckhoven)