Haltes en Abri's:
Bij de openingswoorden van deze brief heb ik min of meer beloofd om
mijn tekst virusvrij te houden maar helemaal ontkomen doe ik er niet
aan door de affiche bij deze abri. Voor degene die bij het lezen denken:
"Hoesten, nou en?" Het is een woordspeling die terugslaat op de
ruimtereis van de Apollo 13 in 1970 waarbij de ruimtevaarders toen een
probleem rapporteerden aan de thuisbasis met de woorden: "Houston,
we have a problem".
De 2e foto laat een haltebord zien in
Georgië en wel in Batumi om precies te zijn, een plaats in Georgië
vlakbij de Turkse grens. De indruk is dat er goed gekeken is naar de
borden die wij gewend zijn te gebruiken. Bus 10 rijdt langs de kust,
langs het treinstation en vervolgens verder in Batumi. Er is
een bushalte recht tegenover het treinstation.
Arjen
Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste
geplaatst is. Deze keer alweer zijn 14e poëtische inzending.
De bus bij dit gedicht kwam in
busbrief 158 aan de beurt en daar staan dan ook de bekende
gegevens over deze wagen. Als vervolg daarop hier een ontboezeming
van Arjen waarbij ik hoop dat de zin 'de chauffeur was blauw'
slechts op zijn kleding betrekking heeft......;-)
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
In de serie tekeningen van de NZH
zijn we aangekomen in 1966/1967 en kwam het uiterlijk meer in de
buurt van de populaire karakteristieke wagens. Nog steeds geen DAF in beeld maar
daar komt de volgende keer verandering in want dan komt de
eerste MB200 echt in beeld. Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12 bustypes
als onderwerp met wat technische specificaties erbij. Voor de
liefhebber is het met wat zoeken op internet eenvoudig te vinden
maar voor de lezer die dat niet gaat doen, heb ik elke busbrief
steeds één type in beeld. De zevende bus in deze serie is de MAN
A78 Lion's City T. Deze serie Lion's City werd gestart in 2004
met een lage vloer als kernwaarde. Er zijn natuurlijk meerdere
types/uitvoeringen op de markt gebracht zoals de A21 en de A23.
Dit type A78 was ook weer een groot succes. Arriva reed ermee,
Connexxion had de serie van 3813 t/m 3941 en de serie 5132 t/m
5166 en de serie 8729 t/m 8791 en de serie 8829 t/m 8882 en ook
QBuzz had er veel in dienst zoals de serie 1001 t/m de 1099
(later bij de RET) en de serie 2001 t/m 2041. Bij de
gasconcessie Haaglanden van Veolia zijn ook een aantal A78 diesels
in dienst geweest om slechts 1 stadslijn te kunnen rijden waar
gasbussen niet geschikt voor waren.
2e leven:
Voor sommige exemplaren is in een
2e leven wel een heel bijzondere functie weggelegd zoals de
ambulance hieronder. Deze DAF/van Hool kwam in 2015 terecht bij
de Regionale Ambulancezorg. Daarvoor had de bus als wagen 158
bij BBA/Connex in Tilburg dienst gedaan vanaf 2003 tot 2009 en
was daarna ingeleverd bij MAN in Vianen. Nu dus opeens in het
nieuws vanwege de Coronacrisis waardoor er vanwege het
beddentekort op de IC's van veel ziekenhuizen, patiënten over het
land verspreid moesten worden. Dat gebeurde met ambulances maar
ook met deze ambuslance (geen typefout....) Maar wat je
natuurlijk nooit hoopt, gebeurde hiermee wel. De bus kreeg pech
zoals via deze
link van RTL bekeken kan worden. Ook
RTVNoord heeft er aandacht voor gehad en op
deze link van Sikkom zijn bewegende beelden te bekijken.
Ook het
Gelrenieuws doet een duit in het zakje.
Van de serie gasbussen 6766 t/m 6775 zijn er op
dit moment nog een paar in dienst bij EBS. De serie, gebouwd in
2011, was oorspronkelijk voor de HTM (vandaar 3-deurs) maar dat
is er toen niet van gekomen en stond deze serie tot 2017
'opgeslagen' te wachten op betere tijden. Uiteindelijk zijn ze
na al die jaren bij het streekvervoer Haaglanden ingezet. In het
begin wel met wat extra storingen door de lange stilstand maar
met nog maar enkele kilometers op de teller waren het toch zo
goed als nieuwe bussen. Op dit moment is de serie gesplitst en
rijden er een paar voor de HTM en een paar voor EBS (o.a.
6770-6773-6774-6775). En sinds kort zelfs in de kleurstelling
van EBS hier op de foto bij de vestiging van EBS in de
Harnaschpolder aan de A4. Met deze bussen is dus al een aantal
keren 'geschoven' maar of je dat als 2e leven kan beschouwen
zoals het meestal gebeurt, betwijfel ik dan toch een beetje. Ter
illustratie de 6770 erbij in de 'oude' kleuren.
Collega Stefan W. stuurde mij deze foto van een
oude bekende. Dit was de 6637 van Veolia/Connexxion in
Haaglanden en deze bus vaart nu onder de vlag van Syntus. Ook
een vorm van het bekende 2e leven dus.
Olaf Horn:
Er is geen ontkomen aan. Olaf stuurde mij deze
foto's toen de crisis nog niet 'gewoon' was geworden. In het
begin was er ongeloof en de media werden op de voet gevolgd. Intussen is er bij veel mensen een soort berusting, zo van "ik
weet het nu wel" gevoel. Overdaad schaadt heb ik geleerd en dat
gevoel is gaandeweg ook over de huidige problematiek ontstaan.
In mijn ogen had men beter de berichtgeving kunnen bundelen op
een crisiszender (NPO1) zoals die zender ook bekend staat want
nu kon je geen radio of televisiezender inschakelen of het ging
er weer over. Steeds dezelfde berichten bij elke talkshow of
juist tegengestelde informatie waardoor de verwarring alleen
maar groter werd. Een gemiste kans om gezamenlijk op te treden.
6100 serie
Van Marcel Fredriksen kreeg ik recent een aantal
foto's toegestuurd met als onderwerp het 2e leven van
onderstaande 6100 serie. Al vaker heb ik aan deze bussen aandacht
besteed omdat het zo'n prima serie bussen is geweest waar
menigeen, die ermee gereden heeft, nog goede herinneringen aan
heeft. O.a. in
busbrief 79 bij de eerste foto's waar de 6100 al te zien
was in Bandit 99 uitrusting. Hierbij zijn nu dus de werkzaamheden te
zien in de werkplaats van de vriendengroep "de genieters". De
6100 gaat na 20 jaar Trekkertrek verder als camper voor die
vriendengroep. De boel wordt bij het schrijven van dit bericht
omgebouwd.