terug naar de

 
06 mei 2017

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - 2e leven - Goeie vraag - Abri's en haltes - Te koop - Buitenland - Arthur - Cuba
Uitsmijters: Poes en trolley
Busbioscoop: Bandenspanning
Busbabbel: Gaskabel
 

Al enige tijd constateer ik een aparte ervaring. Ik kom er achter dat ik soms rondneus op internet en dat ik dan vind wat ik zoek maar dat die foto of informatie te vinden is in.........de busbrief!! Pardon, wat betekent dat? Met andere woorden, na ruim 140 busbrieven weet ik niet meer altijd of ik iets al wel of nog niet in een eerdere busbrief heb geplaatst maar zoekmachines zijn keihard en confronteren mij met mijn eigen werk. Op zich wel grappig maar het kan dus voorkomen dat ik mezelf dupliceer en dus foto's plaats die al aan de beurt geweest zijn. Ik weet dat het al eerder opgemerkt is door oplettende lezers en dat heb ik daarna dusdanig aangepast dat het niet meer per ongeluk lijkt te zijn gebeurd maar dat ik er een bedoeling mee heb. Een vorm van creatief boekhouden zal ik maar zeggen. Mocht iemand dit verschijnsel toch nog ergens tegengekomen zijn, meldt het vooral want dan kan ik er een correctie op toepassen. Er zijn in al die jaren zoveel foto's gepasseerd dat ik het mezelf niet kwalijk neem en het bewijst dat ik ook maar een mens ben ;-)
In de brief die ik hieronder heb samengesteld, hoop ik origineel te zijn en ik wens iedereen vooral veel leesplezier.


      
Goud van Oud:
Van Arthur kreeg ik deze foto toegestuurd en hij schreef er het volgende bij: R.S. Stokvis handelde niet enkel in elektrische zaken en het merk Solex maar ook in vrachtauto's en buschassis. In 1933 verkocht hij 33 buschassis van de Diamond T aan de GADO. Voor die tijd waren het dure onderstellen maar toch deed het merk het goed in Nederland. Een van de dealers uit die tijd was Adriaan Beers uit Den Haag. De latere Scania-Vabis importeur en weer later zelf fabrikant. Kortom, die meneer Stokvis had visie.

In die jaren werden overal in Nederland vele bedrijfjes gestart en na een aantal jaren weer 'bij elkaar opgeteld'. De/Het LAB (Leeuwarder Auto Bedrijf) reed vanaf 1923 in West Friesland en na diverse overnames kwam een groot deel van dit gebied onder de vlag van de FRAM terecht. In de jaren dertig reden er ook Diamond T bussen bij o.a. de BBA, Citosa en veel van deze voertuigen bij de GADO. Let op de fraaie T net boven de voorbumper. De locatie is in Leeuwarden met op de achtergrond het Paleis van Justitie.

Een 2e bijdrage van Arthur:

15 Jaar geleden heeft in de Autobuskroniek eens een verhaal gestaan (zie 2e foto) over een aanrijding tussen een Mercedes Benz bus van de WSM en een trein. Niet heel bijzonder want dit gebeurde in het verleden maar helaas ook nu nog.....
Het artikel was geschreven door J.J. Emmelkamp. Op een overweg in Ranum, onderdeel van Winsum, was WSM bus 31 gegrepen door de trein. De bus was gehuurd van de WSM door de inspectie werkverruiming. De Rijksdienst voor de Werkverruiming was van 1939 t/m 1945 een onder het Nederlandse ministerie van Sociale Zaken vallend overheidsinstituut dat zich richtte op het creëren van werkgelegenheid. Van bus 31 zijn geen foto's bekend maar hieronder staat de 30, ook een Mercedes Benz uit 1929 maar met een carrosserie van Werkspoor terwijl de 31 een carrosserie had van Uerdingen, een Duitse busbouwer. De eerste jaren werd de 30 gebruikt als toerwagen, daarna is hij verbouwd tot lijn b. Het ongeval met de trein vond op 16 oktober 1940 plaats. De meeste slachtoffers zijn begraven in de stad Groningen. De chauffeur die uit Zwolle kwam, is ook in Groningen ter aarde besteld. De foto komt uit de verzameling van Dhr. Eggink.


     
2e leven:
Een bus waar ik weinig van kon vinden. Genoeg aanwijzingen zoals kenteken (niet in mijn beschikbare database) en naam op de zijkant en in de filmkast maar dat leverde niets op. Het bijschrift van de eigenlijke foto was GSM 8612 maar ook een zoektocht naar gegevens van dat nummer was vergeefs. Mogelijk weet iemand meer over deze semi toerwagen.

Meerdere aanvulling van o.a. Olaf en Pieter:
Dit is van oorsprong de 470 van de GTW met kenteken AB-48-61. Later in 1977, na een fusie, werd de naam GSM en in Doetinchem kreeg de wagen het nummer 5134. In 1984 werd deze afgevoerd en kwam in handen van Gertie Reinders Geluid met vermoedelijk het nieuwe kenteken.

Nu nog opheldering over de naam Johan......;-) En die opheldering is gekomen met dank aan Willy B.
Deze foto is genomen op de Bernard van Galen straat in Groenlo. Daar was het bedrijf van de Heer Gertie Reinders gevestigd. Deze bus komt uit dezelfde serie als de Museum bus van de GTW met Nummer 475 die door de HSA te Winterswijk gerestaureerd is. (Klik op Transitoost voor meer info over deze bus.)
Waar het om gaat is de naam Johan op deze bus 470. Johan was de naam van de vader van Gertie Reinders die bij de GTW in Doetinchem werkte. Gertie heeft deze bus met behulp van zijn vader en connecties bij de GTW kunnen aanschaffen.
Zijn vader Johan werkte tot aan zijn pensioen op kantoor in Doetinchem. In drukke tijden reed hij 's avonds versterkingsrit lijn 17 van Doetinchem naar Groenlo en 's morgens versterkingsrit lijn 17 van Groenlo naar Doetinchem. Wij als schoolgaande passagiers waren daar niet zo gecharmeerd van want hij nam altijd de oudste Verheul bussen uit de 600 serie mee. Wij als passagiers prefereerden de MB200 uit de 300 serie die waren nieuw en stonken niet naar diesel.

Met vriendelijke groeten
Willy B.
Groenlo.

Een 2e leven in het buitenland is voor deze ex Connexxion bus, de 2490, weggelegd. Ook QBuzz heeft een visitekaartjes achtergelaten in Bosnië want daar rijdt deze DAF/den Oudsten B95 Alliance. Het originele kenteken is BH-ZN-42 en de wagen is gebouwd in 1999. In Friesland reed de bus als Skoalebus oftewel Schoolbus.

Aanvulling van Hans:
De 2104 van QBuzz was de ex-2539 van Connexxion. De 2490 had namelijk een dubbele voordeur. (zie 3e foto)

(red: na even googelen kwam ik de 2e foto hieronder tegen van de 2104 en die heeft het kenteken van de 2539 dus klopte het bijschrift van de foto niet of er is op een andere manier verwarring ontstaan)

Een andere schoolbus zien we op deze foto. Na het OV leven kwam deze bus terecht bij een taxicentrale in Beverwijk. Deze DAF/den Oudsten is een ex NZH wagen, de 6899 uit 1972. Van de NZH naar CN in 1974 en uiteindelijk in 1988 bij EZACO taxi


     

Frank F. uit Wijk bij Duurstede schrijft: In februari was ik op Texel. Tijdens een fietstocht ontdekte ik tussen het kale struikgewas een interessante oude bus. Helaas kon ik er niet dichtbij komen. Het lijkt mij een streekbus uit de late jaren veertig. Geen idee of het een AOT bus betreft of van welke maatschappij dan ook. Misschien weet één van de lezers van de busbrief meer over deze bus???

En jawel, op 3 april 2020 kwam de oplossing binnen via Kees D.
Kees schrijft: "Het is een “Schelde” bus uit 1946 op een chassis van Bedford met nummer OLBD58-25802 in eigendom toen van de TESO, de vervoersmaatschappij op Texel in die tijd.
Volgens mij hebben ze 3 van deze bussen gehad. Hierbij ook een foto uit die tijd."

(Wagen 7 (nieuw geleverd bij TESO) op de zwartwit foto is in 1957 uit dienst gesteld en bij een sloper terechtgekomen. Volgens archief gegevens zijn er meer Bedford bussen bij TESO in dienst geweest maar 3 daarvan hadden identieke chassis kenmerken en dan zouden het de wagens 7, 8 en 13 zijn geweest. Wagen 7 naar de sloper, dus op de foto zou dan nummer 8 of 13 moeten staan - redactie)
De TESO 8 was tweedehands, van de Maarse & Kroon afkomstig.

Mogelijk de TESO 8 of de TESO 13 (met dank aan Ronald van Apeldoorn)

Dezelfde TESO 7 maar dan op een latere datum........(met dank aan Ronald van Apeldoorn)


       

Abri's en Haltes:
Met opvallend uitgeruste abri's kun je een boek vullen. Op deze foto is privacy slecht geregeld en ik heb ernstige twijfels of er een rioolaansluiting aanwezig is. Het is wel een klantgerichte service en als er een lange wachttijd is kun je in ieder geval alvast een stoelgang opstarten......

Naar aanleiding van een foto die ik in busbrief 139 plaatste van een schaap in de halte Schapendijk (!) kreeg ik onderstaande foto toegestuurd door Harald Jans. Deze koe ligt heerlijk in de schaduw van een bushokje een stukje buiten Barber, Curaçao (oktober 2009). Als Harald dat niet had geschreven, had ik gewoon aangenomen dat het een abri was in Koedijk......

Tja, en deze oproep op het zijpaneel van een abri kon ik niet laten schieten en ik laat het aan jullie over met wie ik mij het meest vereenzelvig. Deze foto kreeg ik van Olaf Horn die hem maakte op 13 februari 2017 bij Raalte station in Syntus gebied.


      

Ik moet oppassen dat ik niet ga concurreren met Marktplaats maar ik wil jullie deze bus niet onthouden. Hij is te koop maar van de verkoper heb ik geen gegevens. Oorspronkelijk gebouwd door DAF/den Oudsten voor de ZO (ZuidOoster) als wagen 8723 in 1981. Sinds 2014 staat de bus op naam van de laatste eigenaar (maar wie?) en de APK is geldig tot 15 juni 2017. Dat is alles wat ik ervan weet dus liefhebbers zullen moeten wachten met een bod tot de eigenaar bekend is.


   

Israël:
Een land dat nog niet eerder aan bod gekomen is in een busbrief is Israël. Maar dat is bij deze dus geregeld door collega Denny T. die mij onderstaande 3 foto's stuurde. Een toelichting heb ik verder niet maar om een indruk te geven is dit een leuke bijdrage. De bij ons bekende Lyon's City bussen zijn ook in het Midden-Oosten een bekende verschijning. Er zijn drie soorten bussen: 'Regular' (measef), 'Express' en 'Direct' (yashir). De 'Regular' (measef) bussen zijn traag en stoppen bij iedere halte en ieder dorp dat de bus passeert. De 'Express' en 'Direct' bussen stoppen alleen op bepaalde plaatsen en zijn aanzienlijk sneller. De bussen vertrekken op geregelde tijden en de prijzen zijn laag.


              
Tekst Arthur:
Na de overname van Veonn en GADO bestelde Arriva een hele serie nieuwe bussen. De wagens hadden een Dennis aandrijflijn en een opbouw van Dart type ALX 200. De wagens kwamen te rijden bij Arriva en Noordnet. Op veel zaken was bezuinigd, de wagens produceerden veel lawaai zeker op de lijndiensten. Er werden al snel bussen naar de UK gebracht om te worden aangepast. In de winter waren de bussen ook moeilijk warm te krijgen. De opbouw tochtte en aan alle kanten rammelden ze ook prima. Er zaten onder een aantal stoelen verwarmingen die als het eenmaal warm werd in de bus en er zat een passagier boven een van deze kachels, dan werden die benen geroosterd. In de zomer waren kachels soms niet uit te krijgen. Populair zijn de bussen dus niet geworden bij de chauffeurs in het Noorden. Zodra een andere bus beschikbaar was, werden ze vaak omgeruild voor een Mercedes O408 of een Den Oudsten bus. In 2003 heeft men na de winst van de concessie DAV (Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden) nog een aantal bussen daarheen gestuurd. Maar ook daar werden ze niet geliefd, nog liever een oude DAF dan een van die Dennis kadavers. Nadat er nieuwe bussen kwamen in het DAV gebied keerden de bussen terug naar het Noorden. Sommigen kwamen daarna weer in Brabant terecht compleet met het Noordnet logo erop. Aan het einde van hun leven hadden sommige wagens nog geen 250.000 kilometer gereden. De meeste bussen zijn in Tsjechië terechtgekomen maar waren daar ook al geen succes.

De Dennis bussen van Arriva zijn begin deze eeuw geleverd. In 2003 hebben ze rond Dordrecht gereden toen Arriva de concessie in het DAV gebied had gewonnen. Enkele exemplaren hebben nog rond Den Bosch gereden. Daarna zijn de bussen opgeslagen in stallingen in Friesland. Toen de er hier bussen te kort waren, kwamen ze weer te voorschijn. Geen groot feest, kachels die in de zomer met 30 graden stonden te snorren en uitschakelen wilde maar niet lukken. De HATRO Tours in Ochten schijnt er een paar te hebben of te hebben gehad.

De wagens hadden de nummers 5850-5899. De drie eerste proefbussen zijn later nog eens naar Schotland geweest voor aanpassing. Oorspronkelijk had Arriva een optie op nog 50 van deze bussen. Gelukkig zijn deze nooit in Nederland terechtgekomen.

Aanvulling redactie:
De 5855 is in 2005 bij TCR terechtgekomen. De 5860 is in 2008 via Zuid-Limburg naar Tjechië gegaan en de 5861 t/m 5865 zijn rechtstreeks in Tjechië terechtgekomen in 2008. Nog een exemplaar met een opvallend bestaan is de 5897. Deze bus is op 17 januari 2003 'omgekomen' bij de brand in de busstalling te Heerenveen.
Verder een voorzichtige kanttekening bij de derde foto want daar staat de 5892 afgebeeld met een Mercedes ster op de achterzijde maar dat lijkt mij onjuist omdat de hele serie bestond uit Dennis/Cummins bussen.


      

Uiteraard weer wat aandacht voor Cuba. Een pagina met veel foto's van 'onze' bussen staat op deze link: Afgedankte bussen in Cuba

Geen MB200 op de eerste foto maar een DAF/den Oudsten SB220. In principe waren de SB's bedoeld als opvolger van de MB200. Dat is wel gelukt maar deze wagens hadden flinke concurrentie van o.a. de Mercedes O405. Het originele kenteken in Nederland was VJ-46-TB en de bus stamt uit 1990 en startte zijn loopbaan bij Westnederland. (later ZWN groep en Connexxion wat nog te zien is op de dakrand boven de bestuurder). Deze wagen heeft dienst gedaan vanuit de vestiging Nieuwegein voor zover ik weet en reed in 2008 nog in Havana. Een foto uit die periode staat er onder.

De 2e Cuba foto is weer een MB200. Nog bijna helemaal zoals de wagen hier reed behalve het kenteken en er is ook wat aan de ramen gesleuteld, handige schuiframen. De foto is gemaakt in de plaats Mariël op 5 november 2008. De 3904 reed bij de ZWN in Zeeland wat nog duidelijk herkenbaar is aan de blauwe rand. De bus is gebouwd in 1987. Op de achtergrond is de energiecentrale te zien.


      
Uitsmijter(s):
Deze kat is gek op bussen. Dagelijks wacht hij bij de halte en stapt dan in de eerste bus. Na een rondje door de stad stapt de kat bij de halte waar hij is ingestapt weer uit. De chauffeurs kennen het beest en stoppen netjes bij de halte waar hij is ingestapt. Betalen doet hij nooit maar er zijn chauffeurs die brokjes voor hem mee brengen.......waar dit allemaal plaatsvindt, vertelt de geschiedenis niet maar daar kom ik misschien nog weleens achter.
De kat heet Dodger en niet alleen chauffeurs maar ook passagiers verwennen deze kat. Iedere chauffeur stopt voor hem ook staat er niemand bij de halte. Eigenlijk is hij een soort mascotte geworden.
 
 
Als uitsmijter maar weer een opvallend voertuig in de USA. Een soort trambus maar dan zonder trameigenschappen maar wel uitgevoerd als trolleybus zoals linksachter zichtbaar is: Old Town Trolley. Het verschil met de bus op de achtergrond is duidelijk. Maar info krijg je door op de link te klikken.
 
                 

       
Busbabbel:
In vroeger tijden toen bussen nog simpel in elkaar staken met wielen, stoelen en een motor en geen noemenswaardige elektronica, konden sommige storingen  eenvoudig opgelost worden. Tegenwoordig met al die sensors en hightech apparatuur die slechts met een computer uit te lezen valt, kun je weinig kunstjes toepassen om een bus alsnog naar de werkplaats te krijgen zonder dat hij afgesleept hoeft te worden. Hierover zijn met gemak vele verhalen te vinden maar in deze babbel zal ik 2 voorbeelden 'opnoteren'. Bij de GDS, wat stond voor Gronings Drentsche Stroomtram en eigendom was van de EDS (N.V. Eerste Drentsche Stoomtramweg Maatschappij), gebeurde het soms dat een chauffeur uit Assen een bus met pech in Groningen kon omruilen. Dat scheelde een hoop heen en weer rijden en rituitval bleef daardoor beperkt. In de GADO garage in Groningen stond dan ook om die reden een DVM bus klaar (N.V. Drentse Vervoer Maatschappij). Op de bewuste avond was een chauffeur op weg van Emmen naar Groningen op lijn 59. Hij hoorde iets knappen en vanaf dat moment reageerde het gaspedaal nergens meer op. De bus reed nog even steeds langzamer verder en viel toen stil. De chauffeur vertelde de aanwezige passagiers dat er een probleem was ontstaan en zei dat hij een poging ging wagen om een oplossing te vinden. Hij keek eens rond of er hulp in de buurt was in de landelijke omgeving. Op een boerderij verderop brandde nog licht. Hij draaide het motorluik open en zag dat de gaskabel gebroken was. Hij trok de stoute schoenen aan en liep naar de boerderij om een stuk touw te vragen. De boer was uiterst behulpzaam zocht een flink eind stevig touw op. Dit werd vastgemaakt aan de gashendel op het motorblok en zo kon de chauffeur, met het touw in zijn hand, toch gas geven en voorzichtig richting garage rijden om de bus te ruilen.
Zelf heb ik dat ook ooit ervaren. Ik kwam tot stilstand aan de rand van de Universiteitswijk in Delft met een wagen uit de 9300 serie. Gas geven was niet mogelijk en met mijn technische kennis was het toen belabberd gesteld (nu nog hoor ik sommigen zeggen) dus ik riep hulp in van de centrale. Daar kwam de monteur voor ter plaatse, hij schroefde het motorluik los dat in het gangpad zat en ging uit de servicewagen een stuk touw halen, bond dat aan de eerder genoemde hendel en gaf mij het andere eind. Technisch had ik misschien geen hoog niveau maar creatief was ik wel. Ik bond het touw strak aan mijn stempel die in het stempelbakje stond en kon toen door de stempel naar voren te bewegen, gas geven. En zo ben ik onder begeleiding van de monteur naar de garage gereden en eigenlijk was dat redelijk te doen. Wel een ervaring die je niet meer vergeet.


     
Busbios(coop) film(pje):
Voor de bioscoop heb ik gekozen voor een filmpje van Connexxion uit 1999 over bandenspanning.
 
 
 

       

Deze tip kan van levensbelang zijn. Misschien kun je op deze manier gratis een leven redden. Wie wil dat nou niet?

Klik op:     


      

Een Nederlander tankt in Antwerpen bij een selfservice station. Hij gaat naar binnen om te betalen, komt naar buiten en gaat direct daarna in paniek weer binnen. 'Weet je', zegt hij, 'nu heb ik mijn wagen gesloten en de sleutels erin laten zitten'.
'Geen paniek', zegt de bediende, 'dat gebeurt wel vaker'. 'U krijgt van mij een schroevendraaier, een doekje en een ijzerdraadje mee. Met de schroevendraaier duwt u het raamrubber opzij, u doet het doekje ertussen om niets te beschadigen en met het ijzerdraadje hengelt u het pinnetje van de deur open.'
De Nederlander is helemaal opgelucht en loopt weer naar buiten. Vijf minuten later komt een Antwerpenaar binnen. 'Dit kan toch niet', zegt hij verbaasd tegen de bediende. 'Ja, wat dan?' vraagt die. 'Staat er buiten een Nederlander met een ijzerdraadje z'n deur open te hengelen!' 'Nou en?' vraagt de bediende, 'dat maken wij hier regelmatig mee!'
'Ja', zegt de man, 'maar toch niet dat er 'n vrouw IN de auto zit en dan óók nog roept: béétje naar links, béétje naar rechts!'

Op een mooie dag wil de dorpsdokter een boottochtje maken op de nabij gelegen Friese meren. Hij gaat dus naar de jachthaven en stelt vast dat zijn boot verdwenen is.
Hij natuurlijk meteen naar de havenmeester, die ook verbijsterd is dat dit in zijn jachthaven gebeurd is.
Samen gaan ze naar het politiebureau om aangifte te doen. Zwaar balend vertrekt de dokter weer naar huis. 's Avonds wordt hij gebeld dat zijn boot weer terug op zijn plek ligt.
De dokter vertrekt vanzelfsprekend spoorslags naar de jachthaven om zijn boot te controleren. Alles lijkt in orde en er is niets verdwenen.
Op het stuurwiel zit een envelop geplakt met daarin een brief met de volgende woorden: "Beste eigenaar, ik wilde vandaag heel graag een boottochtje maken, maar kon nergens meer een boot huren. Daarom heb ik uw boot geleend. Het spijt mij heel erg. Om het goed te maken, zitten in deze envelop twee kaartjes voor een concert aanstaande zondag. Ik hoop dat u dit voldoende compensatie vindt."
Die zondag ging de dokter met zijn vrouw naar het concert. De muziek was prachtig, maar toen de dokter thuis kwam, was zijn hele huis leeggeroofd.
Op de vensterbank lag een briefje, waarop stond: "En? Hoe was het concert?"

In 't bejaardenhuis zitten twee oude dames naast elkaar. Ze kennen elkaar al lang en ze hebben een praatje.
Zegt de ene tegen de andere: 'Ik hoor bijna niets meer.'
'Kom, ik zal eens in je oor kijken, zegt haar vriendin.
'Och, ik zie het al, er zit een zetpil in uw oor ... '
'Och gut', zegt de eerste 'dan weet ik ook waar mijn hoorapparaat is gebleven ... '
 

   
Tot slot:
Dit weekeinde gaat de lente definitief van start begreep ik van weerkundigen. Als dat niet zo mocht zijn dan komt deze brief als geroepen want het lezen hiervan is volgens mij een goede bezigheid om een depressie te vermijden. Mij helpt het in ieder geval prima hoewel ik een depressie meestal met humor bedwing dus na bovenstaande moppen kan deze dag alvast niet meer stuk.

Hartelijke groeten,

           
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
     

Wijsheden:
      


Soms zullen de mensen om je heen je keuzes niet begrijpen. Dat is niet erg, want je maakt ze ook niet voor hen.

Het leven begint op het moment waarop je je niets meer aantrekt van wat andere mensen over je denken. (Godfried Bomans)

Mensen kun je vergelijken met muzieknoten. Als ze eenmaal op elkaar zijn afgestemd, vormen ze een prachtig orkest.
 

terug naar de