Een bus waar ik weinig van kon
vinden. Genoeg aanwijzingen zoals kenteken (niet in mijn
beschikbare database) en naam op de zijkant en in de filmkast
maar dat leverde niets op. Het bijschrift van de eigenlijke foto
was GSM 8612 maar ook een zoektocht naar gegevens van dat nummer was
vergeefs. Mogelijk weet iemand meer over deze semi toerwagen.
Meerdere aanvulling van
o.a. Olaf en Pieter:
Dit is van oorsprong de 470 van de GTW met kenteken AB-48-61.
Later in 1977, na een fusie, werd de naam GSM en in Doetinchem
kreeg de wagen het nummer 5134. In 1984 werd deze afgevoerd en
kwam in handen van Gertie Reinders Geluid met vermoedelijk het
nieuwe kenteken.
Nu nog opheldering over de
naam Johan......;-) En die opheldering is gekomen met dank aan
Willy B.
Deze foto is genomen op de Bernard van Galen straat in Groenlo.
Daar was het bedrijf van de Heer Gertie Reinders gevestigd. Deze
bus komt uit dezelfde serie als de Museum bus van de GTW met
Nummer 475 die door de HSA te Winterswijk gerestaureerd is.
(Klik op
Transitoost voor meer info over deze bus.)
Waar het om gaat is de naam Johan op deze bus 470. Johan was de
naam van de vader van Gertie Reinders die bij de GTW in
Doetinchem werkte. Gertie heeft deze bus met behulp van zijn
vader en connecties bij de GTW kunnen aanschaffen.
Zijn vader Johan werkte tot aan zijn pensioen op kantoor in
Doetinchem. In drukke tijden reed hij 's avonds versterkingsrit
lijn 17 van Doetinchem naar Groenlo en 's morgens
versterkingsrit lijn 17 van Groenlo naar Doetinchem. Wij als
schoolgaande passagiers waren daar niet zo gecharmeerd van want
hij nam altijd de oudste Verheul bussen uit de 600 serie mee.
Wij als passagiers prefereerden de MB200 uit de 300 serie die
waren nieuw en stonken niet naar diesel.
Met vriendelijke groeten
Willy B.
Groenlo.
Een 2e leven in het buitenland is voor deze ex Connexxion bus, de 2490, weggelegd. Ook QBuzz heeft een visitekaartjes achtergelaten in Bosnië want daar rijdt deze
DAF/den Oudsten B95 Alliance. Het originele kenteken is BH-ZN-42
en de wagen is gebouwd in 1999. In Friesland reed de bus als Skoalebus oftewel Schoolbus.
Aanvulling van Hans:
De 2104 van QBuzz was de ex-2539 van Connexxion. De 2490 had
namelijk een dubbele voordeur. (zie 3e foto)
(red: na even googelen kwam ik de 2e foto hieronder tegen van de
2104 en die heeft het kenteken van de 2539 dus klopte het
bijschrift van de foto niet of er is op een andere manier
verwarring ontstaan)
Een andere schoolbus zien we op deze foto. Na het
OV leven kwam deze bus terecht bij een taxicentrale in
Beverwijk. Deze DAF/den Oudsten is een ex NZH wagen, de 6899 uit
1972. Van de NZH naar CN in 1974 en uiteindelijk in 1988 bij
EZACO taxi
Frank F. uit Wijk bij Duurstede schrijft: In februari was ik op
Texel. Tijdens een fietstocht ontdekte ik tussen het kale
struikgewas een interessante oude bus. Helaas kon ik er niet
dichtbij komen. Het lijkt mij een streekbus uit de late jaren
veertig. Geen idee of het een AOT bus betreft of van welke
maatschappij dan ook. Misschien weet één van de lezers van de
busbrief meer over deze bus???
En jawel, op 3 april 2020 kwam de oplossing binnen via Kees D.
Kees schrijft: "Het is een “Schelde” bus uit 1946
op een chassis van Bedford met nummer OLBD58-25802 in eigendom
toen van de TESO, de vervoersmaatschappij op Texel in die tijd.
Volgens mij hebben ze 3 van deze bussen gehad. Hierbij ook een
foto uit die tijd."
(Wagen 7 (nieuw geleverd bij TESO) op de zwartwit foto is in 1957 uit dienst gesteld en
bij een sloper terechtgekomen. Volgens archief gegevens zijn er
meer Bedford bussen bij TESO in dienst geweest maar 3 daarvan
hadden identieke chassis kenmerken en dan zouden het de wagens
7, 8 en 13 zijn geweest. Wagen 7 naar de sloper, dus op de foto
zou dan nummer 8 of 13 moeten staan - redactie)
De TESO 8 was tweedehands, van de Maarse & Kroon afkomstig.
Mogelijk de TESO 8 of de TESO 13 (met dank aan Ronald van
Apeldoorn)
Dezelfde TESO 7 maar dan op een latere datum........(met dank
aan Ronald van Apeldoorn)
Israël:
Een land dat nog niet eerder aan
bod gekomen is in een busbrief is Israël. Maar dat is bij deze
dus geregeld door collega Denny T. die mij onderstaande 3 foto's
stuurde. Een toelichting heb ik verder niet maar om een indruk
te geven is dit een leuke bijdrage. De bij ons bekende Lyon's
City bussen zijn ook in het Midden-Oosten een bekende
verschijning. Er zijn drie soorten bussen: 'Regular' (measef),
'Express' en 'Direct' (yashir). De 'Regular' (measef) bussen
zijn traag en stoppen bij iedere halte en ieder dorp dat de bus
passeert. De 'Express' en 'Direct' bussen stoppen alleen op
bepaalde plaatsen en zijn aanzienlijk sneller. De bussen
vertrekken op geregelde tijden en de prijzen zijn laag.
Tekst Arthur:
Na de overname van Veonn en GADO bestelde Arriva een hele serie
nieuwe bussen. De wagens hadden een
Dennis aandrijflijn en een opbouw van Dart type ALX 200.
De wagens kwamen te rijden bij Arriva en Noordnet. Op veel zaken
was bezuinigd, de wagens produceerden veel lawaai zeker op de
lijndiensten. Er werden al snel bussen naar de UK gebracht om te
worden aangepast. In de winter waren de bussen ook moeilijk warm
te krijgen. De opbouw tochtte en aan alle kanten rammelden ze
ook prima. Er zaten onder een aantal stoelen verwarmingen die
als het eenmaal warm werd in de bus en er zat een passagier
boven een van deze kachels, dan werden die benen geroosterd. In
de zomer waren kachels soms niet uit te krijgen. Populair zijn
de bussen dus niet geworden bij de chauffeurs in het Noorden.
Zodra een andere bus beschikbaar was, werden ze vaak omgeruild
voor een Mercedes O408 of een Den Oudsten bus. In 2003 heeft men
na de winst van de concessie DAV (Drechtsteden, Alblasserwaard
en Vijfheerenlanden) nog een aantal bussen daarheen gestuurd.
Maar ook daar werden ze niet geliefd, nog liever een oude DAF
dan een van die Dennis kadavers. Nadat er nieuwe bussen kwamen
in het DAV gebied keerden de bussen terug naar het Noorden.
Sommigen kwamen daarna weer in Brabant terecht compleet met het Noordnet
logo erop. Aan het einde van hun leven hadden sommige wagens nog
geen 250.000 kilometer gereden. De meeste bussen zijn in
Tsjechië terechtgekomen maar waren daar ook al geen succes.
De Dennis bussen van Arriva zijn begin deze eeuw geleverd. In
2003 hebben ze rond Dordrecht gereden toen Arriva de concessie
in het DAV gebied had gewonnen. Enkele exemplaren hebben nog
rond Den Bosch gereden. Daarna zijn de bussen opgeslagen in
stallingen in Friesland. Toen de er hier bussen te kort waren,
kwamen ze weer te voorschijn. Geen groot feest, kachels die in
de zomer met 30 graden stonden te snorren en uitschakelen wilde
maar niet lukken. De HATRO Tours in Ochten schijnt er een paar te
hebben of te hebben gehad.
De wagens hadden de nummers 5850-5899. De drie eerste
proefbussen zijn later nog eens naar Schotland geweest voor
aanpassing. Oorspronkelijk had Arriva een optie op nog 50 van
deze bussen. Gelukkig zijn deze nooit in Nederland
terechtgekomen.
Aanvulling redactie:
De 5855 is in 2005 bij TCR terechtgekomen. De 5860 is in 2008
via Zuid-Limburg naar Tjechië gegaan en de 5861 t/m 5865 zijn
rechtstreeks in Tjechië terechtgekomen in 2008. Nog een
exemplaar met een opvallend bestaan is de 5897. Deze bus is op
17 januari 2003 'omgekomen' bij de brand in de busstalling te
Heerenveen.
Verder een voorzichtige kanttekening bij de derde foto want daar
staat de 5892 afgebeeld met een Mercedes ster op de achterzijde
maar dat lijkt mij onjuist omdat de hele serie bestond uit
Dennis/Cummins bussen.
Uiteraard weer wat aandacht voor Cuba. Een pagina
met veel foto's van 'onze' bussen staat op deze link:
Afgedankte bussen in Cuba
Geen MB200 op de eerste foto maar een DAF/den
Oudsten SB220. In principe waren de SB's bedoeld als opvolger
van de MB200. Dat is wel gelukt maar deze wagens hadden flinke
concurrentie van o.a. de Mercedes O405. Het originele kenteken
in Nederland was VJ-46-TB en de bus stamt uit 1990 en startte
zijn loopbaan bij Westnederland. (later ZWN groep en Connexxion
wat nog te zien is op de dakrand boven de bestuurder). Deze
wagen heeft dienst gedaan vanuit de vestiging Nieuwegein voor
zover ik weet en reed in 2008 nog in Havana. Een foto uit die
periode staat er onder.
De 2e Cuba foto is weer een MB200. Nog bijna
helemaal zoals de wagen hier reed behalve het kenteken en er is
ook wat aan de ramen gesleuteld, handige schuiframen. De foto is
gemaakt in de plaats Mariël op 5 november 2008. De 3904 reed bij
de ZWN in Zeeland wat nog duidelijk herkenbaar is aan de blauwe
rand. De bus is gebouwd in 1987. Op de achtergrond is de
energiecentrale te zien.