Niets doen is ontzetten moeilijk, je weet nooit wanneer je klaar bent.
Als je geen idee hebt wat je aan het doen bent, noem dat dan onderzoeken.
Het is veel belangrijker om geïnteresseerd te zijn dan interessant te zijn.
Waar blijft die busbrief toch? Misschien (en dat hoop ik een beetje) heeft een aantal van jullie dat wel een keertje gedacht want de vorige brief dateert alweer van februari. Maar kijk eens aan, hier is 'ie dan. Ik heb een paar dagen vrij genomen en mezelf aan het werk gezet. In mei leggen alle vogels een ei en deze ekster doet daar aan mee. Tegelijk wil ik in dit voorwoord weer eens mijn dank uitspreken voor alle toegestuurde foto's en informatie. De vergelijking met een ekster is niet toevallig......ik pik in veel gevallen een graantje mee aan busbriefmateriaal en als dat uit betrouwbare bron komt, is dat altijd zeer welkom en houdt dit mijn voorraad op peil. Soms duurt plaatsing van foto's of tekst enige busbrieven omdat ik keuzes moet maken maar weet dat ik alles bewaar en gebruik als het uitkomt. Hieronder weer een selectie waarmee ik hopelijk menigeen een plezier doe.
Aanvulling van Jos B:
Op deze foto staat denk ik een PCC die achteruit aan het rijden is. De
achterlichten knipperden dan. De handbediening daarvoor zat onder de
opklapbare zitting van de achterbank. De bestuurder stond dan ook, zo
als zichtbaar, voorovergebogen. En daarom waarschijnlijk die twee
toekijkende controleurs. Mocht als kind meerijden bij een NS-station
waar de tram altijd moest keren, ik denk Hollands Spoor, dat is zeker 55
jaar geleden.
Aanvulling Rob S.
Citosa had 19 bussen in de 4500-serie. De 4502 en 4503, de 4518 en 4519
en de serie 4520 tot en met 4534. Van de 4520 tot en met 4534 heb ik
steeds de maidentrip meegemaakt op de dinsdagen in het voorjaar van
1961. De eerste rit was steeds op dinsdag van het eindpunt/beginpunt van
lijn 1 naar Den Haag om 9.30 uur. Dit kwam omdat hij dan de hele dag
langs de Citosa garage aan de Hoogeveenseweg te Waddinxveen reed.
Aangezien ik die dinsdagen om 9.30 naar school in Gouda ging, reed ik
mee met lijn 1 tot Boskoop Centrum, om dan over te stappen op de
ringlijn (lijn 4) naar Gouda. De 4502, 4503, 4518 en 4519 hadden stoelen
met skaileer. De rest had stoffen bekleding.
Als 2e foto een plaatje van de 4534.
Hierbij een foto met daarop de 4534 aan het eindpunt aan de Kalvermarkt in Den Haag. De datum is niet bekend.
Ook een 4533 maar dan een Volvo B10/Hainje met kenteken BX-89-ZV.
door John Oron:
Dit futuristische voertuig is speciaal ontworpen voor Almere en is onderdeel van een 15-meter busvloot die in 2017 gebouwd is en in 2018 is gaan rijden. De naam Allgo is de merknaam die Keolis gebruikt voor het vervoer in Almere. Keolis is de nieuwe naam voor het bedrijf dat daarvoor Syntus heette en voortkwam uit een groot aantal traditionele Gelderse bedrijven.
Over futuristisch gesproken. Wat dacht je hiervan? Dit is een Alstrombus op proef bij de RET. Een volledig elektrisch voertuig waarbij opvalt dat er besturing mogelijk is in 2 richtingen. Voor stadsvervoer lijkt het een uitermate praktische vorm. Hoe er bij de RET na de proef tegenaan wordt gekeken is mij niet bekend. Het 'elektrisch' denken in het OV gaat zo snel dat er ontwerp na ontwerp verschijnt in de hoop het ei van Columbus te hebben en daarmee misschien wel de nieuwe standaard stadsbus. Dit voertuig doet denken aan de Parkshuttle maar dan iets langer, 12 meter.
Van John kreeg ik ook deze 2 ludieke foto's. Links is een Zeeuws weerstation te zien en met een beetje nadenken is de Zeeuwse taal te doorgronden. Dit is te vinden in de kantine van Connexxion in Zierikzee. Ook de haltepaal op de rechter foto staat in de kantine van Connexxion Zierikzee. Op de grond ligt regelmatig een plasje nostalgie vermoed ik. Te zien zijn betaalsystemen, halteborden door de jaren heen en bovenop het bordje A9 waarmee je op je route kon zien op welk kanaal je de Esofoon moest instellen.
Abri's e.a.:
De voorraad uitgedoste abri's is
onuitputtelijk. De eerste 2 foto's zijn opzettelijk naast elkaar
geplaatst vanwege de tegenstelling. Een knusse uitstraling ergens in
Nederland tegenover een armzalig optrekje in Frankrijk (foto Jan van
Beest).
Zelf een stoel meenemen is het devies voor passagiers in Frankrijk.
In Anna Paulowna zag Antoon van Bommel deze abri. Hij vond dat je bij de benaming Gemeentehuis wel aan een dubbele betekenis kon denken. Hebben ze daar maar 1 ambtenaar dan? En is dit dan de flexplek?
Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer dus alweer zijn 9e poëtische inzending.
Op deze foto een vakantie ervaring in dichtvorm. Van Groningen, waar Arjen woont, naar Lefka Ori. Een berglandschap bezoeken in Griekenland om daar met een bus, die museumwaardig is en ook nog van de Griekse kleuren blauw en wit is voorzien, vakantie te vieren.
Verenigde Staten:
Amerika heeft niet alleen
bijzondere presidenten maar ook in de busvloot tref je
opvallende voertuigen aan. De foto's kreeg ik van Pieter G. en
op de eerste foto staat een stadsbus, uiteraard naar Amerikaanse
begrippen waarbij alles groot moet zijn. Zoals te zien is boven
het linker voorwiel, rijdt men hiermee in New York. Ik vind het
voertuig op een teckel lijken, vrij lang, vrij laag en met de
achterwielen ver naar achteren. Voorop zien we het logo van Big Brother staan, misschien reclame of een waarschuwing dat je in
de gaten wordt gehouden?
Een andere bus waar vast veel over te vertellen
is, is deze rode duivel. In eerste instantie zag ik op de
zijkant staan dat de bus te maken had met Copenhagen........dat
is een long way from home dacht ik gelijk. Dat moet wel een heel
erg lang gekruld verlengsnoer zijn ;-)
Nazoeken leverde op dat Copenhagen een voorstad is van New York
met in 2010 slechts 801 bewoners. Deze bus, een International
Loadstar omgebouwde schoolbus, is als brandweerbus niet echt de
wagen waar je op wacht als je keuken in de hens staat. Er hangt
brandweerkleding in maar bij calamiteiten heb je toch echt meer
aan wat water. Het zal allemaal wel te verklaren zijn maar als
ik zo naar het plaatje zit te kijken ontkom ik niet aan deze
bevindingen. Hopelijk hoeft er niet uit het raampje 'Tuut, tuut,
tuut, tuut' geroepen te worden en is er een echte sirene aan
boord.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
De volgende tekening focust op de
eerste jaren na de 2e Wereldoorlog, 1947-1950. Zoals rechts
bovenin staat vermeld staan op deze tekening bussen die in beeld
kwamen na de overname van de Haarlemse Brockway Bus Mij. Eerlijk
gezegd had ik hier nooit eerder iets van gehoord maar nazoeken
op internet leverde
deze informatiepagina van Wikipedia op. Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12
bustypes als onderwerp met wat technische specificaties erbij. Voor de
liefhebber is het met wat zoeken op internet eenvoudig te vinden maar voor
de lezer die dat niet gaat doen, heb ik de komende busbrieven
steeds één type in beeld. De tweede bus in deze serie is de MAN
Caetano Viabus, een opvallende serie bussen omdat het een
eenmalige serie betreft die bij Connexxion in dienst kwamen en
op 1 na allemaal vanaf 2004 in de vestiging Delft gingen rijden, vanaf
de 8255 t/m de 8276. In 2009 werd Delft cq Haaglanden
overgenomen door Veolia en zijn deze bussen her en der
terechtgekomen. In o.a. Sneek, Hilversum en Leidschendam kwam je
deze wagens tegen. In Delft heel erg populair maar van de
chauffeurs in de latere regio's kwamen minder optimistische
geluiden. De uitspraak van de naam heeft tot op vandaag voor
tweespalt gezorgd. Velen spraken over Keetanos en anderen over
Seetanos. Ik heb altijd tot de 2e groep behoord omdat ik tegen
Caesar ook Seesar zeg en niet Keesar. Voordat ik teveel
dubbele informatie ga opschrijven, verwijs ik liever naar een
busbriefspecial over dit type bus, namelijk in
busbrief 112.
Aanvulling van Co R.
Even een kleine toelichting op je busbrief betreffende uitspraak
van C of K
Vroeger toen ik jong was heb ik op school gezeten (echt waar!)
Daar heb ik geleerd en onthouden hoe dat moest (niet te geloven
na zo lange tijd)
Een C voor een A – O – U dat klinkt als KA – KO – KU
Thijs:
De naam van dit hoofdstuk is een
toespeling op collega Thijs die mij zo nu en dan van foto's
voorziet. Deze DAF SB160/Jonckheere stamt uit 1974 en heeft o.a.
dienst gedaan als trouwbus bij Delta Tours te Wapenveld. In de
mij beschikbare documentatie kom ik deze bus ook tegen als
zijnde van het Dweilorkest De Wiksbössels, Oude Doetinchemseweg
136, 7041DE te 's-Heerenberg ten behoeve van Feestkapel De
Blaasbalgen. Ook Stompcity-Music in Leidschendam heeft met deze
bus te maken of te maken gehad.
Op dit moment is de bus APK gekeurd tot augustus 2019.
Olaf Horn:
Van Olaf heb ik deze 2 foto's van
klein en kleiner materieel. De Mercedes voor het kleinschalig
vervoer heeft wagenparknummer 7729 en dateert van 1974. Het
is een Mercedes O309D/35 begonnen bij de NZH (correctie, zie
tekst Olaf) en tot 2x korte tijd verhuurd aam het GVBA(msterdam). In
Delft hebben we in die tijd weleens de stadsdienst op lijn 61
met dit type bus gereden en wonder boven wonder bewijst mijn
privé archief zijn diensten want ik heb deze wagen 1x op de
dienst gehad in 1989.
Aanvulling van Olaf:
Deze bus was geen ex-GVBA-bus maar was slechts gehuurd in juni
1982 i.v.m. aanrijdingsschade van de GVBA 583 (zelfde type bus)
omdat het GVB geen reserve meer had voor lijn 90 in Amsterdam
Noord. Deze NZH 7729 ging na herstel van de 583 weer terug in
augustus naar de NZH. Dezelfde 7729 kwam in mei 1983 weer in
huur bij het GVB i.v.m. onderhoud aan de GVB 581-584, gelijk met
dezelfde 7728. De 7728 ging in mei 1983 weer terug naar Haarlem
en de 7729 in september 1983.
De 2e foto van Olaf betreft weer een stadswagen van 10 meter. Hieronder bij het hoofdstuk 'Arthur' staat de voorloper van deze bussen. De 5600 serie Leylands werd opgevolgd door de 6400-6500 serie DAF waar deze bus er een van is. De bus, een MB200 met een Allison versnellingsbak is gebouwd in 1980 voor de AODH (Autobus Onderneming Den Helder N.V.). De bus is op 1 september 1982 afgevoerd naar de NZH en in maart 1995 verscheept naar Vietnam. Jaja, als bus zie je nog eens wat van de wereld.....
Het bedrijf NoordNed komt er misschien wat
bekaaid vanaf in de busbrief maar dat is niet opzettelijk. Arthur
heeft in ieder geval ooit deze foto gestuurd. Ik kwam hem
tegen in het archief en ik besloot dat het de hoogste tijd werd
om te publiceren. Bus 1143 op weg naar Leeuwarden. NoordNed
exploiteerde trein- en buslijnen in Friesland en Groningen en
was relatief kort actief want het bedrijf bestond vanaf 1999 t/m
2005 en ging daarna op in Arriva. Meer info is
hier
te vinden. De 1143 stamt uit 1995 en heeft in zijn bestaan met
de logo's van 4 bedrijven rondgereden namelijk: DVM/NWH, Veonn,
Arriva en NoordNed. Het is een Iveco met opbouw van den Oudsten.
Het kenteken geeft aan dat deze bus tot 2008 aan alles voldeed.
Altijd weer leuk om zo'n oude stadsbus te zien. Een wagen uit 1976, 10 meter stadsuitvoering van een Leyland/den Oudsten. Bij de DVM bekend als de 52 maar het landelijke wagenparknummer was 5670. Heerlijke wagens, ik denk er nog vaak aan want in Delft hadden we ook deze serie die bij ons liep van de 5643 tot de 5648 en de 5676 t/m de 5681. Met de 5647 heb ik b.v. 33 diensten gereden tussen 1983 en 1988 en de laatste wagens verdwenen het jaar daarop. Als ik me goed herinner had deze wagen op een gegeven moment de stuurbekrachtiging van een lijnbus gekregen waardoor je heel modern, met 1 hand, zelfs met 1 vinger, kon sturen.
Aanvulling van Herbert K:
Over deze bus kan ik iets meer vertellen. Hij heeft heel lang
gereden als stadsbus in Hoogeveen, samen met de 51 die nog een
stuk ouder was.
Eerst op lijn A, later werd dat lijn 8. Ik denk dat deze foto
genomen is tegen het einde van het DVM/NWH-tijdperk. Wat je op
de foto ziet is dat het front de kleur van het vroegere bedrijf
Harmanni had, iets donkerder dan de CSA-I bussen. Deze bus was
daar op het einde van zijn leven en is nooit verschenen met DVM/MWH
ogo's. Hij reed in Assen als stadsbus maar ook als
versterkingsbus op lijn 51 Assen-Groningen v.v. en in de stad
Groningen dan door op lijn 5 of 15 naar de scholen in de wijk De
Wijert.
Trolleybus:
Kwaliteitsverschil zal er altijd zijn maar zo erg als hier te zien is, heb ik het zelden gezien. En dan praat ik nog niet eens over het feit dat de eerste foto alweer geruime tijd geleden gemaakt is en er tegenwoordig zeer futuristische trolleybussen rondrijden. Daarvan heb ik geen auteursvrije foto kunnen vinden maar via deze link is daarvan het een en ander te bekijken.
Op de 2e foto staat iets wat blijkbaar nog in actieve dienst is maar het is te hopen dat dit voertuig slechts rijdend is aangetroffen op weg naar de sloop.
Reclame:
Het enige dat gespaard gebleven
is, zijn de ruiten. Verder is deze bus aardig dichtgemetseld. De
mensen die dit soort reclame ontwerpen zijn heel creatief, niet
alleen met dit ontwerp maar als je ziet wat er in de loop der
jaren allemaal rondgereden heeft, dan is dat verbazingwekkend.
BHG is een bedrijf voor bouwmaterialen en dan is het metselwerk
ook weer verklaard.
Aanvulling van Olaf Horn:
De foto van deze bus met die totaalreclame van BHG Bouwmarkt is
gemaakt in het Oost-Duitse Gotha bij het lokale busstation.
De 2e foto laat een mij bekend voertuig zien. De 6748, een gasbus, rijdt al jaren rond vanuit de vestiging Delft en vanaf nu nog even in Haaglanden te zien, vanwege de concessie wisseling die voor de deur staat. Geen totaalreclame zoals bij BHG maar een simpel stukje tekst dat de nieuwsgierigheid prikkelt. Wie is MOEKE? Klopt moeke met een mattenklopper? Nee, Moeke is een restaurant in hartje Delft. Het gerecht dat zij op hun webpagina presenteren ziet er uit als een calorieënbom zodat ik, als ik Moeke was geweest, een foto van een iets zorgvuldiger gekozen gerecht had gebruikt.
Van collega Martijn kreeg ik onderstaande foto's
toegestuurd. Hij heeft een topdag gehad in een fraaie bus van
Beuk. En op deze link is alle informatie m.b.t. deze bus te
vinden:
https://www.beuk.eu/nl/touringcars/vip-class/vip-lhistoire
De bus ziet er uit alsof hij zojuist uit de showroom gereden is.
Topkwaliteit.
Hierbij een vraagje naar aanleiding
van busbrief 52. Als foto van de 7008 is de bestemmingenlijst voor
de bestemmingenfilm te zien. Als nummer 63 staat OAD op dat lijstje.
Waarom is dat? De OAD (zover ik weet) rijdt in Twente en niet in
Zuid-Holland. Werden een aantal wagens verhuurd of speelde er iets
anders.
Met vriendelijke groet,
Marthijn
Een dag na het online plaatsen van
deze busbrief kreeg ik van Harry L. al een uitgebreide reactie met
daarbij 2 foto's van de 6671 ter illustratie. (zie hieronder) of
bekijk busbrief 33
die geheel over de 6671 ging.
Aanvulling Harry:
Onze toenmalige Haagse vestigingschef had goede contacten in de
reiswereld, zo ook met de familie ter Haar, de toenmalige directie
van OAD (Overijsselse Autobus Diensten) uit Holten. O.A.D. was zeker
in de 70-80-90-jaren een toonaangevende reis/touringcar organisatie.
Om haar touringcar reisprogramma uit te kunnen voeren huurde O.A.D.
bij diverse ondernemers bussen in, daarbij ging uiteraard de
voorkeur uit naar private tourbedrijven. De zogenaamde NS
dochterbedrijven, verenigd in de ESO, hadden in die jaren
een flink aantal semitour bussen in bedrijf. Westnederland speelde
daarin een hoofdrol, naast bijvoorbeeld Centraal Nederland, VAD..enz.
Eind 70-er jaren ontstond zo de mogelijkheid voor VAD en WN op
inhuur basis ingezet te worden door O.A.D. met chauffeurs en
materieel.
In Den Haag kregen 3 tourchauffeurs een vast pakket buitenlandse
reizen dat met 2 bussen in O.A.D. uitvoering diende te worden
uitgevoerd. Zo kregen de 6687 uit 1976 en zijn jongere broertje 6671
welke net voor het tourseizoen 1978 was afgeleverd in 1979 in de
spuitcabine van O.A.D. in Holten deze bekende kleuren. (zie de
eerste foto van de 6671 hieronder) De WN directie viel zowat van
haar stoel toen zij deze uitvoering voor het eerst zagen...in die
tijd werd er eerst gehandeld en daarna pas gepraat...!
De samenwerking met OAD heeft zo'n 3 jaar geduurd. Ondergetekende
mocht af en toe de aan- en afvoer vanaf de overstaplocatie in Beek (Gld)
met deze bussen uitvoeren hoewel ik daar ook wel eens een oudere
Leyland semitour voor gebruikte......
Nu naar de filmtekst bij de 7000-tjes...
In het vervolg op de aflevering van de gloednieuwe 7000 serie voor
Delft in de herfst van 1979 werd de filmtekst gebruikt die ook voor
de streekbussen uit de serie 8400 (plus de 6671 uit een grotere
levering van 6 semitour DAF's) was besteld.
I.v.m. het O.A.D.werk werd deze afkorting standaard in de film mee
geprint. Onze bussen hebben echter die tekst maar weinig gefilmd.
Nadat de OAD het type bus te oud vond, bovendien de bagageruimte in
deze DAF MB200 met underfloor motor gering was, werden de bussen
opnieuw in hun eigen WN semitour kleur teruggebracht. Later werden
deze bussen ook op de lijn ingezet, zelfs op zondagmiddagen op de
stadslijn 61 (juist, de lijn van de 7000-serie...) Het ging hier om
een gemiste rit in het reguliere Delftse stadsdienst rooster,
waarbij 'Den Haag" meestal bijsprong. Deze rit werd dan met de
chauffeur gecommuniceerd via een zgn. "briefje". (zie de 2e foto
hieronder met de 6671 op lijn 61 bij de halte Cort van der
Lindenstraat) Dit type bus was zeer geliefd bij veel van onze
collega's van toen...niet alleen door de radio (waarvoor je de
sleutel even mee moest vragen aan de parkeerchef..) maar ook de 5e
versnelling plus de standaard aanwezige motorrem waren plezierig om
te gebruiken. Bovendien liepen ze pijlsnel door een iets
opgeschroefde brandstofpomp...zo kwamen ze goed mee in het verkeer
op bv de Duitse Autobahnen...maar ook gewoon in het Westland!
Aanvulling Ben te P:
N.a.v de vraag van Marthijn over de filmrol waar als bestemming OAD
voorkwam, weet ik nog dat de toursectie die vanuit Loosduinen hun
ritten reden een periode voor de OAD reizen hebben verzorgd met o.a
de collega’s Ketmann, van Dop en Haneveld. In stille periodes werden
de semitoerwagens die voor OAD reden ingezet om bij te rijden
voornamelijk richting Westland. De bussen die hiervoor ingezet zijn
waren ondermeer de 6687 t/m 6689.
Pipo de clown zou dit een aanwinst vinden vergeleken met zijn wagen. Deze familie poseert netjes bij hun verworven vrijheid. Geen idee hoe ze dit in die jaren noemden want het woordje 'camper' was nog niet ingeburgerd neem ik aan.
Busbabbel:
Dat alles
niet altijd gaat zoals je graag zou willen, merkte ik in de jaren tachtig bij mijn eerste
ernstige aanrijding met zwaar letsel. Rijdend in een wagen uit de 9300 serie
op weg van Den Haag naar station Delft ter hoogte van de busbaan bij molen
De Roos in Delft, kwamen 3 jonge mensen de gewone rijbaan oversteken van
onder het treinviaduct. Ik zag dat ze niet goed opletten en was op mijn
hoede. Het voorste meisje pakte de arm van het tweede meisje
om aan te geven dat het oversteken niet veilig was. Dat gaf mij het gevoel
dat ze op hun hoede waren maar de derde, een jongeman, vond dat misschien
truttig en liep achterom kijkend toch snel door. Voor ik kon claxonneren of
remmen was hij bij mij en klapte op de rechter koplamp, stuiterde terug de
weg op waar een passerende auto de jongen nogmaals raakte. Wat je hoopt dat
nooit gebeurd, was gebeurd. Ik opende de voordeuren om te kijken hoe erg de
ongelukkige jongen eraan toe was. Toen gebeurde er iets dat ik nooit
begrepen heb en ook nooit zal begrijpen. Er kwamen een paar passagiers naar
voren die de voordeur uit wilden om de trein te halen en voor ik ze dat kon
beletten stapten ze over het slachtoffer heen en verdwenen naar het station.
Er was nog geen noodknop en geen mobieltje maar de hulpverlening is daarna
al snel op gang gekomen. Ik heb daar geen echte herinnering aan wat te
wijten zal zijn aan mijn eigen verbijstering over alles wat er in een
oogwenk gebeurd was. Toen alles afgehandeld was, heb ik op eigen verzoek,
onder begeleiding van een aanwezige controleur, de bus zelf naar de
vestiging gereden. Enige tijd daarna ben ik met mijn manager naar het adres
van het slachtoffer gegaan om een bos bloemen te brengen. Dat werd wel in
ontvangst genomen maar toen bleek dat er duidelijk een verwijtbare houding
was naar mij en 'de bus'. We werden niet binnengelaten. De jongen is
hersteld maar moest zijn milt missen.
Zo zie je maar weer dat het verkeer een niet te onderschatten zaak is. Zelf
kon ik na enige tijd mijn gewone doen weer hervinden al blijft er altijd in
je achterhoofd een alarmbelletje aanwezig. Zolang dat preventief werkt en je
gedrag niet teveel beïnvloedt, kan dat geen kwaad en blijf je alert. Het is
na die tijd alleen maar drukker geworden op de weg dus ik begrijp de
verhalen van collega's die een 'bijna' ervaring hebben gehad. Zolang het
daarbij blijft, hebben ze geluk want het kan in een fractie van een seconde
anders gaan. En ik kan het helaas weten. Ik wens jullie allemaal nog vele
veilige kilometers.
Hartelijke groeten,
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
Wijsheden:
Niets doen is ontzetten moeilijk, je weet nooit wanneer je klaar bent.
Als je geen idee hebt wat je aan het doen bent, noem dat dan onderzoeken.
Het is veel belangrijker om geïnteresseerd te zijn dan interessant te zijn.