terug naar de

 
12 mei 2019

N i e u w s   i n   B u s b r i e f f o r m a a t 
____________________________________________                                                                                          
 
Verhalen en foto's
van en over
oude en nieuwe bussen
 
Inhoudsopgave:
Goud van Oud - John Oron - Abri's - Gedicht - Buitenland - NZH - Bustype - Thijs -
Olaf Horn - Arthur - Trolleybus - Reclame - Beuk - Vraagjes
Uitsmijters: Motor voorin - duurzame oldtimer
Busbioscoop: Cuba
Busbabbel: Loopbaan 2
 

Waar blijft die busbrief toch? Misschien (en dat hoop ik een beetje) heeft een aantal van jullie dat wel een keertje gedacht want de vorige brief dateert alweer van februari. Maar kijk eens aan, hier is 'ie dan. Ik heb een paar dagen vrij genomen en mezelf aan het werk gezet. In mei leggen alle vogels een ei en deze ekster doet daar aan mee. Tegelijk wil ik in dit voorwoord weer eens mijn dank uitspreken voor alle toegestuurde foto's en informatie. De vergelijking met een ekster is niet toevallig......ik pik in veel gevallen een graantje mee aan busbriefmateriaal en als dat uit betrouwbare bron komt, is dat altijd zeer welkom en houdt dit mijn voorraad op peil. Soms duurt plaatsing van foto's of tekst enige busbrieven omdat ik keuzes moet maken maar weet dat ik alles bewaar en gebruik als het uitkomt. Hieronder weer een selectie waarmee ik hopelijk menigeen een plezier doe.


      
Goud van Oud:
Een winters tafereel op deze historische foto. Den Haag met 2 klassiekers in beeld. Misschien moet ik schrijven VIER klassiekers als ik beide heren rechts meetel.
De bus is de 4533 op weg naar Zoetermeer als lijn 01. Meer informatie over deze lijn 01 is te vinden op een webpagina van OV in Nederland. Het nummer van de tram is overduidelijk in beeld, de 1023. De namen van de 2 heren weet ik niet maar zij houden een oogje in het zeil op de Turfmarkt in een tijd dat de Zwarte Madonna nog niet bestond, petje af met dit weer....;-) voor deze Westnederland controleurs. De voorste is mogelijk Willem Zouwer. (met dank aan Krijn)
De 4533 is een Leyland/Verheul (Holland Coach model) uit 1961, begonnen bij Citosa en in 1969 onder Westnederland vlag gebracht. Verder geen heroïsch 2e leven maar 'gewoon' naar de sloop. Later kwam er een naamsopvolger in dienst bij de NZH (foto), later bij Connexxion.
De 1023 is een PCC voertuig dat in 1952 in dienst kwam. Rond 1970 is de complete serie (1003-1024), waartoe deze tram behoorde, opgeknapt zodat ze nog enige tijd meekonden. In 1981 viel het doek voor deze serie.
Voor wie wil weten waar PCC voor stond (en staat), het is een afkorting van Presidents' Conference Committee-Car en deze trams werden naar Amerikaans voorbeeld gebouwd wat betekende dat er speciale draaistellen en wielen onder zaten en een elektrische installatie aanwezig was én deze trams werkten met voetbediening. De route van lijn 6 bestaat al sinds 1906!!!

Aanvulling van Jos B:
Op deze foto staat denk ik een PCC die achteruit aan het rijden is. De achterlichten knipperden dan. De handbediening daarvoor zat onder de opklapbare zitting van de achterbank. De bestuurder stond dan ook, zo als zichtbaar, voorovergebogen. En daarom waarschijnlijk die twee toekijkende controleurs. Mocht als kind meerijden bij een NS-station waar de tram altijd moest keren, ik denk Hollands Spoor, dat is zeker 55 jaar geleden.

Aanvulling Rob S.
Citosa had 19 bussen in de 4500-serie. De 4502 en 4503, de 4518 en 4519 en de serie 4520 tot en met 4534. Van de 4520 tot en met 4534 heb ik steeds de maidentrip meegemaakt op de dinsdagen in het voorjaar van 1961. De eerste rit was steeds op dinsdag van het eindpunt/beginpunt van lijn 1 naar Den Haag om 9.30 uur. Dit kwam omdat hij dan de hele dag langs de Citosa garage aan de Hoogeveenseweg te Waddinxveen reed. Aangezien ik die dinsdagen om 9.30 naar school in Gouda ging, reed ik mee met lijn 1 tot Boskoop Centrum, om dan over te stappen op de ringlijn (lijn 4) naar Gouda. De 4502, 4503, 4518 en 4519 hadden stoelen met skaileer. De rest had stoffen bekleding.
Als 2e foto een plaatje van de 4534.

Hierbij een foto met daarop de 4534 aan het eindpunt aan de Kalvermarkt in Den Haag. De datum is niet bekend.

Ook een 4533 maar dan een Volvo B10/Hainje met kenteken BX-89-ZV.


      
door John Oron:

Dit futuristische voertuig is speciaal ontworpen voor Almere en is onderdeel van een 15-meter busvloot die in 2017 gebouwd is en in 2018 is gaan rijden. De naam Allgo is de merknaam die Keolis gebruikt voor het vervoer in Almere. Keolis is de nieuwe naam voor het bedrijf dat daarvoor Syntus heette en voortkwam uit een groot aantal traditionele Gelderse bedrijven.

Over futuristisch gesproken. Wat dacht je hiervan? Dit is een Alstrombus op proef bij de RET. Een volledig elektrisch voertuig waarbij opvalt dat er besturing mogelijk is in 2 richtingen. Voor stadsvervoer lijkt het een uitermate praktische vorm. Hoe er bij de RET na de proef tegenaan wordt gekeken is mij niet bekend. Het 'elektrisch' denken in het OV gaat zo snel dat er ontwerp na ontwerp verschijnt in de hoop het ei van Columbus te hebben en daarmee misschien wel de nieuwe standaard stadsbus. Dit voertuig doet denken aan de Parkshuttle maar dan iets langer, 12 meter.

Van John kreeg ik ook deze 2 ludieke foto's. Links is een Zeeuws weerstation te zien en met een beetje nadenken is de Zeeuwse taal te doorgronden. Dit is te vinden in de kantine van Connexxion in Zierikzee. Ook de haltepaal op de rechter foto staat in de kantine van Connexxion Zierikzee. Op de grond ligt regelmatig een plasje nostalgie vermoed ik. Te zien zijn betaalsystemen, halteborden door de jaren heen en bovenop het bordje A9 waarmee je op je route kon zien op welk kanaal je de Esofoon moest instellen.

                          


       
Abri's e.a.:
De voorraad uitgedoste abri's is onuitputtelijk. De eerste 2 foto's zijn opzettelijk naast elkaar geplaatst vanwege de tegenstelling. Een knusse uitstraling ergens in Nederland tegenover een armzalig optrekje in Frankrijk (foto Jan van Beest).
Zelf een stoel meenemen is het devies voor passagiers in Frankrijk.

          

In Anna Paulowna zag Antoon van Bommel deze abri. Hij vond dat je bij de benaming Gemeentehuis wel aan een dubbele betekenis kon denken. Hebben ze daar maar 1 ambtenaar dan? En is dit dan de flexplek?


      

Arjen Boswijk stuurde mij een aantal gedichten waarvan in busbrief 143 de eerste geplaatst is. Deze keer dus alweer zijn 9e poëtische inzending.

Op deze foto een vakantie ervaring in dichtvorm. Van Groningen, waar Arjen woont, naar Lefka Ori. Een berglandschap bezoeken in Griekenland om daar met een bus, die museumwaardig is en ook nog van de Griekse kleuren blauw en wit is voorzien, vakantie te vieren.


       
Verenigde Staten:
Amerika heeft niet alleen bijzondere presidenten maar ook in de busvloot tref je opvallende voertuigen aan. De foto's kreeg ik van Pieter G. en op de eerste foto staat een stadsbus, uiteraard naar Amerikaanse begrippen waarbij alles groot moet zijn. Zoals te zien is boven het linker voorwiel, rijdt men hiermee in New York. Ik vind het voertuig op een teckel lijken, vrij lang, vrij laag en met de achterwielen ver naar achteren. Voorop zien we het logo van Big Brother staan, misschien reclame of een waarschuwing dat je in de gaten wordt gehouden?

Een andere bus waar vast veel over te vertellen is, is deze rode duivel. In eerste instantie zag ik op de zijkant staan dat de bus te maken had met Copenhagen........dat is een long way from home dacht ik gelijk. Dat moet wel een heel erg lang gekruld verlengsnoer zijn ;-)
Nazoeken leverde op dat Copenhagen een voorstad is van New York met in 2010 slechts 801 bewoners. Deze bus, een International Loadstar omgebouwde schoolbus, is als brandweerbus niet echt de wagen waar je op wacht als je keuken in de hens staat. Er hangt brandweerkleding in maar bij calamiteiten heb je toch echt meer aan wat water. Het zal allemaal wel te verklaren zijn maar als ik zo naar het plaatje zit te kijken ontkom ik niet aan deze bevindingen. Hopelijk hoeft er niet uit het raampje 'Tuut, tuut, tuut, tuut' geroepen te worden en is er een echte sirene aan boord.


      
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
De volgende tekening focust op de eerste jaren na de 2e Wereldoorlog, 1947-1950. Zoals rechts bovenin staat vermeld staan op deze tekening bussen die in beeld kwamen na de overname van de Haarlemse Brockway Bus Mij. Eerlijk gezegd had ik hier nooit eerder iets van gehoord maar nazoeken op internet leverde deze informatiepagina van Wikipedia op. Klik op de tekening voor een grotere versie.


      
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12 bustypes als onderwerp met wat technische specificaties erbij. Voor de liefhebber is het met wat zoeken op internet eenvoudig te vinden maar voor de lezer die dat niet gaat doen, heb ik de komende busbrieven steeds één type in beeld. De tweede bus in deze serie is de MAN Caetano Viabus, een opvallende serie bussen omdat het een eenmalige serie betreft die bij Connexxion in dienst kwamen en op 1 na allemaal vanaf 2004 in de vestiging Delft gingen rijden, vanaf de 8255 t/m de 8276. In 2009 werd Delft cq Haaglanden overgenomen door Veolia en zijn deze bussen her en der terechtgekomen. In o.a. Sneek, Hilversum en Leidschendam kwam je deze wagens tegen. In Delft heel erg populair maar van de chauffeurs in de latere regio's kwamen minder optimistische geluiden. De uitspraak van de naam heeft tot op vandaag voor tweespalt gezorgd. Velen spraken over Keetanos en anderen over Seetanos. Ik heb altijd tot de 2e groep behoord omdat ik tegen Caesar ook Seesar zeg en niet Keesar.  Voordat ik teveel dubbele informatie ga opschrijven, verwijs ik liever naar een busbriefspecial over dit type bus, namelijk in busbrief 112.

Aanvulling van Co R.
Even een kleine toelichting op je busbrief betreffende uitspraak van C of K
Vroeger toen ik jong was heb ik op school gezeten (echt waar!)
Daar heb ik geleerd en onthouden hoe dat moest (niet te geloven na zo lange tijd)
Een C voor een A – O – U dat klinkt als KA – KO – KU


      
Thijs:
De naam van dit hoofdstuk is een toespeling op collega Thijs die mij zo nu en dan van foto's voorziet. Deze DAF SB160/Jonckheere stamt uit 1974 en heeft o.a. dienst gedaan als trouwbus bij Delta Tours te Wapenveld. In de mij beschikbare documentatie kom ik deze bus ook tegen als zijnde van het Dweilorkest De Wiksbössels, Oude Doetinchemseweg 136, 7041DE te 's-Heerenberg ten behoeve van Feestkapel De Blaasbalgen. Ook Stompcity-Music in Leidschendam heeft met deze bus te maken of te maken gehad.
Op dit moment is de bus APK gekeurd tot augustus 2019.

         


       
Olaf Horn:
Van Olaf heb ik deze 2 foto's van klein en kleiner materieel. De Mercedes voor het kleinschalig vervoer heeft wagenparknummer 7729 en dateert van 1974. Het is een Mercedes O309D/35 begonnen bij de NZH (correctie, zie tekst Olaf) en tot 2x korte tijd verhuurd aam het GVBA(msterdam). In Delft hebben we in die tijd weleens de stadsdienst op lijn 61 met dit type bus gereden en wonder boven wonder bewijst mijn privé archief zijn diensten want ik heb deze wagen 1x op de dienst gehad in 1989.

Aanvulling van Olaf:
Deze bus was geen ex-GVBA-bus maar was slechts gehuurd in juni 1982 i.v.m. aanrijdingsschade van de GVBA 583 (zelfde type bus) omdat het GVB geen reserve meer had voor lijn 90 in Amsterdam Noord. Deze NZH 7729 ging na herstel van de 583 weer terug in augustus naar de NZH. Dezelfde 7729 kwam in mei 1983 weer in huur bij het GVB i.v.m. onderhoud aan de GVB 581-584, gelijk met dezelfde 7728. De 7728 ging in mei 1983 weer terug naar Haarlem en de 7729 in september 1983.
 

De 2e foto van Olaf betreft weer een stadswagen van 10 meter. Hieronder bij het hoofdstuk 'Arthur' staat de voorloper van deze bussen. De 5600 serie Leylands werd opgevolgd door de 6400-6500 serie DAF waar deze bus er een van is. De bus, een MB200 met een Allison versnellingsbak is gebouwd in 1980 voor de AODH (Autobus Onderneming Den Helder N.V.). De bus is op 1 september 1982 afgevoerd naar de NZH en in maart 1995 verscheept naar Vietnam. Jaja, als bus zie je nog eens wat van de wereld.....


      
Het bedrijf NoordNed komt er misschien wat bekaaid vanaf in de busbrief maar dat is niet opzettelijk. Arthur heeft in ieder geval ooit deze foto gestuurd. Ik kwam hem tegen in het archief en ik besloot dat het de hoogste tijd werd om te publiceren. Bus 1143 op weg naar Leeuwarden. NoordNed exploiteerde trein- en buslijnen in Friesland en Groningen en was relatief kort actief want het bedrijf bestond vanaf 1999 t/m 2005 en ging daarna op in Arriva. Meer info is hier te vinden. De 1143 stamt uit 1995 en heeft in zijn bestaan met de logo's van 4 bedrijven rondgereden namelijk: DVM/NWH, Veonn, Arriva en NoordNed. Het is een Iveco met opbouw van den Oudsten. Het kenteken geeft aan dat deze bus tot 2008 aan alles voldeed.

Altijd weer leuk om zo'n oude stadsbus te zien. Een wagen uit 1976, 10 meter stadsuitvoering van een Leyland/den Oudsten. Bij de DVM bekend als de 52 maar het landelijke wagenparknummer was 5670. Heerlijke wagens, ik denk er nog vaak aan want in Delft hadden we ook deze serie die bij ons liep van de 5643 tot de 5648 en de 5676 t/m de 5681. Met de 5647 heb ik b.v. 33 diensten gereden tussen 1983 en 1988 en de laatste wagens verdwenen het jaar daarop. Als ik me goed herinner had deze wagen op een gegeven moment de stuurbekrachtiging van een lijnbus gekregen waardoor je heel modern, met 1 hand, zelfs met 1 vinger, kon sturen.

Aanvulling van Herbert K:
Over deze bus kan ik iets meer vertellen. Hij heeft heel lang gereden als stadsbus in Hoogeveen, samen met de 51 die nog een stuk ouder was.
Eerst op lijn A, later werd dat lijn 8. Ik denk dat deze foto genomen is tegen het einde van het DVM/NWH-tijdperk. Wat je op de foto ziet is dat het front de kleur van het vroegere bedrijf Harmanni had, iets donkerder dan de CSA-I bussen. Deze bus was daar op het einde van zijn leven en is nooit verschenen met DVM/MWH ogo's. Hij reed in Assen als stadsbus maar ook als versterkingsbus op lijn 51 Assen-Groningen v.v. en in de stad Groningen dan door op lijn 5 of 15 naar de scholen in de wijk De Wijert.



Trolleybus:

Kwaliteitsverschil zal er altijd zijn maar zo erg als hier te zien is, heb ik het zelden gezien. En dan praat ik nog niet eens over het feit dat de eerste foto alweer geruime tijd geleden gemaakt is en er tegenwoordig zeer futuristische trolleybussen rondrijden. Daarvan heb ik geen auteursvrije foto kunnen vinden maar via deze link is daarvan het een en ander te bekijken.

Op de 2e foto staat iets wat blijkbaar nog in actieve dienst is maar het is te hopen dat dit voertuig slechts rijdend is aangetroffen op weg naar de sloop.


       
Reclame:
Het enige dat gespaard gebleven is, zijn de ruiten. Verder is deze bus aardig dichtgemetseld. De mensen die dit soort reclame ontwerpen zijn heel creatief, niet alleen met dit ontwerp maar als je ziet wat er in de loop der jaren allemaal rondgereden heeft, dan is dat verbazingwekkend. BHG is een bedrijf voor bouwmaterialen en dan is het metselwerk ook weer verklaard.

Aanvulling van Olaf Horn:
De foto van deze bus met die totaalreclame van BHG Bouwmarkt is gemaakt in het Oost-Duitse Gotha bij het lokale busstation.

De 2e foto laat een mij bekend voertuig zien. De 6748, een gasbus, rijdt al jaren rond vanuit de vestiging Delft en vanaf nu nog even in Haaglanden te zien, vanwege de concessie wisseling die voor de deur staat. Geen totaalreclame zoals bij BHG maar een simpel stukje tekst dat de nieuwsgierigheid prikkelt. Wie is MOEKE? Klopt moeke met een mattenklopper? Nee, Moeke is een restaurant in hartje Delft. Het gerecht dat zij op hun webpagina presenteren ziet er uit als een calorieënbom zodat ik, als ik Moeke was geweest, een foto van een iets zorgvuldiger gekozen gerecht had gebruikt.


       

Van collega Martijn kreeg ik onderstaande foto's toegestuurd. Hij heeft een topdag gehad in een fraaie bus van Beuk. En op deze link is alle informatie m.b.t. deze bus te vinden: https://www.beuk.eu/nl/touringcars/vip-class/vip-lhistoire
De bus ziet er uit alsof hij zojuist uit de showroom gereden is. Topkwaliteit.

                       


      

Hierbij een vraagje naar aanleiding van busbrief 52. Als foto van de 7008 is de bestemmingenlijst voor de bestemmingenfilm te zien. Als nummer 63 staat OAD op dat lijstje. Waarom is dat? De OAD (zover ik weet) rijdt in Twente en niet in Zuid-Holland. Werden een aantal wagens verhuurd of speelde er iets anders.

Met vriendelijke groet,
Marthijn

Een dag na het online plaatsen van deze busbrief kreeg ik van Harry L. al een uitgebreide reactie met daarbij 2 foto's van de 6671 ter illustratie. (zie hieronder) of bekijk busbrief 33 die geheel over de 6671 ging.
Aanvulling Harry:
Onze toenmalige Haagse vestigingschef had goede contacten in de reiswereld, zo ook met de familie ter Haar, de toenmalige directie van OAD (Overijsselse Autobus Diensten) uit Holten. O.A.D. was zeker in de 70-80-90-jaren een toonaangevende reis/touringcar organisatie.
Om haar touringcar reisprogramma uit te kunnen voeren huurde O.A.D. bij diverse ondernemers bussen in, daarbij ging uiteraard de voorkeur uit naar private tourbedrijven. De zogenaamde NS dochterbedrijven, verenigd in de ESO, hadden in die jaren
een flink aantal semitour bussen in bedrijf. Westnederland speelde daarin een hoofdrol, naast bijvoorbeeld Centraal Nederland, VAD..enz.
Eind 70-er jaren ontstond zo de mogelijkheid voor VAD en WN op inhuur basis ingezet te worden door O.A.D. met chauffeurs en materieel.
In Den Haag kregen 3 tourchauffeurs een vast pakket buitenlandse reizen dat met 2 bussen in O.A.D. uitvoering diende te worden uitgevoerd. Zo kregen de 6687 uit 1976 en zijn jongere broertje 6671 welke net voor het tourseizoen 1978 was afgeleverd in 1979 in de spuitcabine van O.A.D. in Holten deze bekende kleuren. (zie de eerste foto van de 6671 hieronder) De WN directie viel zowat van haar stoel toen zij deze uitvoering voor het eerst zagen...in die tijd werd er eerst gehandeld en daarna pas gepraat...!
De samenwerking met OAD heeft zo'n 3 jaar geduurd. Ondergetekende mocht af en toe de aan- en afvoer vanaf de overstaplocatie in Beek (Gld) met deze bussen uitvoeren hoewel ik daar ook wel eens een oudere Leyland semitour voor gebruikte......

Nu naar de filmtekst bij de 7000-tjes...
In het vervolg op de aflevering van de gloednieuwe 7000 serie voor Delft in de herfst van 1979 werd de filmtekst gebruikt die ook voor de streekbussen uit de serie 8400 (plus de 6671 uit een grotere levering van 6 semitour DAF's) was besteld.
I.v.m. het O.A.D.werk werd deze afkorting standaard in de film mee geprint. Onze bussen hebben echter die tekst maar weinig gefilmd. Nadat de OAD het type bus te oud vond, bovendien de bagageruimte in deze DAF MB200 met underfloor motor gering was, werden de bussen opnieuw in hun eigen WN semitour kleur teruggebracht. Later werden deze bussen ook op de lijn ingezet, zelfs op zondagmiddagen op de stadslijn 61 (juist, de lijn van de 7000-serie...) Het ging hier om een gemiste rit in het reguliere Delftse stadsdienst rooster, waarbij 'Den Haag" meestal bijsprong. Deze rit werd dan met de chauffeur gecommuniceerd via een zgn. "briefje". (zie de 2e foto hieronder met de 6671 op lijn 61 bij de halte Cort van der Lindenstraat) Dit type bus was zeer geliefd bij veel van onze collega's van toen...niet alleen door de radio (waarvoor je de sleutel even mee moest vragen aan de parkeerchef..) maar ook de 5e versnelling plus de standaard aanwezige motorrem waren plezierig om te gebruiken. Bovendien liepen ze pijlsnel door een iets opgeschroefde brandstofpomp...zo kwamen ze goed mee in het verkeer op bv de Duitse Autobahnen...maar ook gewoon in het Westland!

Aanvulling Ben te P:
N.a.v de vraag van Marthijn over de filmrol waar als bestemming OAD voorkwam, weet ik nog dat de toursectie die vanuit Loosduinen hun ritten reden een periode voor de OAD reizen hebben verzorgd met o.a de collega’s Ketmann, van Dop en Haneveld. In stille periodes werden de semitoerwagens die voor OAD reden ingezet om bij te rijden voornamelijk richting Westland. De bussen die hiervoor ingezet zijn waren ondermeer de 6687 t/m 6689.


      
Uitsmijter(s):
Denk je alles wel een keertje gezien te hebben, komt deze foto voorbij. Vermoedelijk niet APK gekeurd maar daar ligt in veel landen niemand wakker van. Blijft de vraag over: Waar dient dit voor? Als bus lijkt het mij geen topper maar als landbouwwerktuig ziet ik het ook niet door de akkers ploegen....

Pipo de clown zou dit een aanwinst vinden vergeleken met zijn wagen. Deze familie poseert netjes bij hun verworven vrijheid. Geen idee hoe ze dit in die jaren noemden want het woordje 'camper' was nog niet ingeburgerd neem ik aan.


       
Busbabbel:
Dat alles niet altijd gaat zoals je graag zou willen, merkte ik in de jaren tachtig bij mijn eerste ernstige aanrijding met zwaar letsel. Rijdend in een wagen uit de 9300 serie op weg van Den Haag naar station Delft ter hoogte van de busbaan bij molen De Roos in Delft, kwamen 3 jonge mensen de gewone rijbaan oversteken van onder het treinviaduct. Ik zag dat ze niet goed opletten en was op mijn hoede. Het voorste meisje pakte de arm van het tweede meisje om aan te geven dat het oversteken niet veilig was. Dat gaf mij het gevoel dat ze op hun hoede waren maar de derde, een jongeman, vond dat misschien truttig en liep achterom kijkend toch snel door. Voor ik kon claxonneren of remmen was hij bij mij en klapte op de rechter koplamp, stuiterde terug de weg op waar een passerende auto de jongen nogmaals raakte. Wat je hoopt dat nooit gebeurd, was gebeurd. Ik opende de voordeuren om te kijken hoe erg de ongelukkige jongen eraan toe was. Toen gebeurde er iets dat ik nooit begrepen heb en ook nooit zal begrijpen. Er kwamen een paar passagiers naar voren die de voordeur uit wilden om de trein te halen en voor ik ze dat kon beletten stapten ze over het slachtoffer heen en verdwenen naar het station. Er was nog geen noodknop en geen mobieltje maar de hulpverlening is daarna al snel op gang gekomen. Ik heb daar geen echte herinnering aan wat te wijten zal zijn aan mijn eigen verbijstering over alles wat er in een oogwenk gebeurd was. Toen alles afgehandeld was, heb ik op eigen verzoek, onder begeleiding van een aanwezige controleur, de bus zelf naar de vestiging gereden. Enige tijd daarna ben ik met mijn manager naar het adres van het slachtoffer gegaan om een bos bloemen te brengen. Dat werd wel in ontvangst genomen maar toen bleek dat er duidelijk een verwijtbare houding was naar mij en 'de bus'. We werden niet binnengelaten. De jongen is hersteld maar moest zijn milt missen.
Zo zie je maar weer dat het verkeer een niet te onderschatten zaak is. Zelf kon ik na enige tijd mijn gewone doen weer hervinden al blijft er altijd in je achterhoofd een alarmbelletje aanwezig. Zolang dat preventief werkt en je gedrag niet teveel beïnvloedt, kan dat geen kwaad en blijf je alert. Het is na die tijd alleen maar drukker geworden op de weg dus ik begrijp de verhalen van collega's die een 'bijna' ervaring hebben gehad. Zolang het daarbij blijft, hebben ze geluk want het kan in een fractie van een seconde anders gaan. En ik kan het helaas weten. Ik wens jullie allemaal nog vele veilige kilometers.


     
Busbios(coop) film(pje):
Hugo Richter in/op Cuba.
 
In vele eerdere busbrieven zijn foto's te vinden van 'onze' bussen op Cuba. Ook foto's van de hand van Hugo Richter. In deze aflevering van de Busbios een film van Hugo. Ik kreeg de link als tip binnen en was daar erg blij mee want het is een prima overzicht van de 'Hollandse vloot'.
 
 

       
      

Gisteren op de fiets nog een fles jenever gehaald. Onderweg terug dacht ik, als ik val is de fles kapot. Dat is zonde. Dus ik ben gestopt en heb de fles leeggedronken. En dat was maar goed ook, want ik ben daarna nog drie keer van mijn fiets gevallen.....

Er komt een man op een fiets aangereden met een zak op de bagagedrager. Douanebeambte: "Heeft u iets aan te geven?" Man: "Nee." Douane: "Wat heeft u dan in die zak?" Man: "Zand." Tijdens de controle blijkt dat het inderdaad om zand gaat. Een week lang komt de man elke dag met zijn fiets bij de grens met een zak op de bagagedrager. Op de 8e dag wordt de douanebeambte toch wantrouwend. Douane: "Wat vervoert u in die zak?" Man: "Zand". Douane: "Mmmmm, even kijken." Deze keer wordt het zand gezeefd. Uitslag: alleen maar zand. Elke dag passeert de man met zijn fiets en een zak de grens. Na twee weken wordt het de douanier toch te bont en hij stuurt het zand naar een laboratorium voor nader onderzoek. Resultaat: het is alleen maar zand! Na twee verdere maanden van zandtransport houdt de douaneman het niet meer uit en hij zweert: "Ik geef u zwart op wit dat ik u niet zal aangeven, maar ik voel aan mijn klompen dat u iets smokkelt. Wat is het?" De man antwoordt: "Fietsen."

Ik heb eindelijk ontdekt waarom ik zo moeilijk afval! Ik was mijn haren altijd met shampoo en tijdens het uitspoelen loopt die shampoo langs mijn lichaam omlaag. Op zich niet erg, maar op het etiket staat: “GEEFT MEER VOLUME”. Ik ga nu dus overschakelen op afwasmiddel, het etiket is veelbelovend: “VERWIJDERT AL HET VET, ZELFS HET MEEST HARDNEKKIGE".
 

   

Tot slot:
Altijd weer jammer dat het einde van een brief bereikt is. Tenminste, dat vind ik. Het was natuurlijk een hele zit om deze editie uit te lezen maar als je bij deze regels aangekomen bent, rest je alleen nog het populaire einde van de brief en dat zijn de 3 spreuken. Deze keer zijn ze toevallig enigszins toepasselijk op mijn bezigheden hierboven. Dat ik er op de foto zo mallotig uitzie is omdat ik deze brief eigenlijk met de Pasen klaar had willen hebben en dan had het geklopt maar om de foto te bewaren tot volgend jaar wilde ik ook niet dus dan toch maar gebruikt.

Hartelijke groeten,

           

    
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl)
     

Wijsheden:
      


Niets doen is ontzetten moeilijk, je weet nooit wanneer je klaar bent.

Als je geen idee hebt wat je aan het doen bent, noem dat dan onderzoeken.

Het is veel belangrijker om geïnteresseerd te zijn dan interessant te zijn.
 

terug naar de