Cuba:
Van Pascal kreeg ik geruime tijd terug deze foto
van de 3559 op Cuba. Getekend door de tijd, omlijst door roest,
reed/rijdt deze wagen rond. De foto stamt uit maart 2016 dus er
is een kans(je) dat het een der laatsten der Mohikanen is. De
3559 is een DAF-den Oudsten met ooit het Nederlandse kenteken
BP-73-JL uit 1985 in dienst van Westnederland. Zelf heb ik in
deze wagen 10 keer een dienst gereden verspreid over de jaren 1986-1988-1989-1990-1991 en 1992. Na al die jaren staat er nog
gewoon 'geen dienst' in de filmkast.......
Nog een foto van een ex-Nederlandse Volvo/Berkhof
op Cuba. Dit keer een oude stadswagen en door o.a. het groene
stukje bumper denk je dan aan de Rotterdamse RET.
Verenigde Staten:
In de Joenaaitet Steeds hebben ze
een andere kijk op vormgeving dan bij ons. Dat is op vele
terreinen merkbaar maar dus ook in de voertuigenbranche. Het
zijn meestal wel zeer imponerende wagens met in veel gevallen
veel poetswerk aan het chroom en dat is bij deze bus dan ook
zeker het geval. De foto kreeg ik van Pieter G. en het betreft
een White Flixble bus (spreek uit flexible). The Flixble Co. is
een Amerikaanse bussenbouwer uit Ohio geweest. Het bedrijf
bestond van 1913 tot 1996.
Stond je bij een halte en wilde je graag mee dan zorgde de tekst
voor op de bus voor duidelijkheid: "just passin' thru".
En zoef, weg was 'ie.
100 Jaar NZH - 50 jaar busvervoer:
Op deze tekening zien we wagens
van net na de Tweede Wereldoorlog met de aanduiding
'noodbussen'. Het is inderdaad van alles en nog wat maar daarom
juist extra interessant. Ter illustratie een foto van de map
waarin deze tekeningen ooit gepresenteerd werden. Klik op de tekening
voor een grotere versie.
Bustype:
Ik heb ooit een aardige serie foto's gekregen met 12
bustypes als onderwerp met wat technische specificaties erbij. Voor de
liefhebber is het met wat zoeken op internet eenvoudig te vinden maar voor
de lezer die dat niet gaat doen, heb ik de komende busbrieven
steeds één type in beeld. De eerste is de Berkhof Ambassador SB
200, een serie bussen vanaf 2003. Er zijn honderden Ambassadors
gebouwd. De vermelding SB 200 komt door het chassis want dat is/was
van DAF.
Olaf Horn:
3 foto's van bussen uit het
wagenpark van busbedrijf SBM (vanaf 1971 staan deze letters voor
Stadsbus Maastricht) Voor die tijd heette het vervoer in Zuid-Limburg GABM oftewel Gemeentelijk Autobussen Bedrijf
Maastricht. Deze Volvo/Jonckheere stamt uit 1970 en is in 1987
met onbekende bestemming vertrokken. De wagen kwam tijdens zijn
leven naast het GABM en SBM ook voor bij AVL (Auto Verhuur
Limburg) in Roermond en bij Baggen (busverhuur) in Geleen.
Eerdere brieven met deze bussen zijn
busbrief 107
en busbrief 136
Aanvulling van Rob S.
Een ding is wel een hardnekkig misverstand. De stadsbus van
Maastricht heette niet SM maar SBM. Deze afkorting stond ook op
de bus. Zelfs het logo gaf heel gestyleerd deze letters weer. Ik
heb, ongeveer 20 jaar geleden een artikel gelezen van een
Maastrichtse ambtenaar, die het logo heeft ontworpen, met
daarbij behorende tekeningen. Er staat een "driepoot" in het
logo en daarom heen staan de letters s, b en m. Als je de
tekeningen ziet hoe het logo is ontstaan, klopt het.
Ik ben nog verder gaan surfen op internet en bij Wikipedia kwam
ik onder het kopje "Stadsbus Maastricht" de naam SBM tegen.
Sinds 2001 was SBM zelfs een onderdeel van Veolia Transport. Dat
moet je goed in de oren klinken. In 2006 werd SBM opgegeven en
kwam volledig in handen van Veolia. Helaas werd dat later
Arriva.
Reactie redactie:
In diverse overzichten en op meerdere webpagina's trof ik de
schrijfwijze SM aan waardoor ik dat ook overgenomen heb maar het
is altijd fijn om een meer gedetailleerde verklaring te kunnen
plaatsen. Bedankt Rob.
Aanvulling van Hedde:
Bus 46 is er een van de serie 39 - 48, Volvo type B57 -
wielbasis 4,75 meter en als type aangemerkt als B57-47,5 met de
motor voor de vooras voor 150 pk. Carrosserie van Jonckheere met
30 zitplaatsen en 45 staanplaatsen. Afgeleverd in 1970.
Bus 67 en 69 is van de serie 65 t/m 70, Volvo type B57 -
wielbasis 5 meter en als type aangemerkt als B57-50 met de motor
ook voor de vooras voor 210 pk. Carrosserie van Jonckheere met
28 zitplaatsen en 46 staanplaatsen. Afgeleverd in 1975.
Een "turbootje" leverde namelijk 60 pk meer.
Een andere bus met wagenparknummer 67 is van
hetzelfde kaliber maar nu in een uitvoering met een turbo. Deze
bus is gebouwd in 1975 en in augustus van dat jaar ingezet op de
dienst. In 1985 is de bus afgevoerd en begon een 2e leven bij
een rijschool in Hallum.
De derde wagen van dit bedrijf is de 69. Twee
druppels water vergeleken met de 67. Na 1985 eindigde
deze wagen ook bij het OV en begon een 2e leven bij Thyssen.
GDS (N.V. Groningsch-Drentsch Snelvervoer):
Arthur stuurde mij geruime tijd
terug een aantal foto's van bovengenoemd bedrijf. (fotograaf Jan
Emmelkamp) GDS zelf hoef
ik niet beschrijven want dat is in Wikipedia al uitgebreid
gedaan zodat ik volsta met een link naar
Groningsch-Drentsch Snelvervoer. Over de bussen op de
foto's kan ik misschien wel iets vinden ter toelichting. Om te
beginnen met de GDS 21 want die wagen is nog enigszins onder ons
en wel in het
Nationaal Bus Museum in Hoogezand waar je bij het
onderdeel 'Collectie' in het linker rijtje het broertje van de
21 ziet staan, de GDS 22 met enige ´weetjes´ op de foto
aangebracht door de fotograaf (neem ik aan).
Als 2e foto de oudste van het gezelschap, wagen
nummer 7. Zo oud dat deze bus nog met een provinciaals kenteken
heeft gereden namelijk A-38277. Deze 7 is zijn carrière begonnen
in 1947 en is geëindigd in augustus 1958 waarna sloop volgde.
Het is een Ford Transit met een opbouw van Verheul-Fokker.
Dan staat hier wagen nummer 12 te pronken. We
maken een sprongetje in de tijd want dit is een bus uit 1962. Er
was namelijk al eerder een 12 in dienst en dat was er een uit de
serie die hierboven staat. Waarom de nummering niet constant
geweest is, is mij niet bekend maar daar zal wel een verklaring
voor geweest zijn. Misschien was de eerste 12 nog per bedrijf te
benoemen en was de latere 12 gebonden aan het landelijke
nummersysteem. In ieder geval zien we hier geen Ford maar een
Leyland-den Oudsten. Deze Leyland is in 1975 nog even bij de
GADO in dienst gekomen maar al snel afgevoerd naar de sloop.
De kleurenfoto hieronder is van wagen 13 en de
toelichting is volledig identiek aan de 12. Het kenteken verschilt ook
maar 5 cijfers.....
Deze kleurenfoto is van de 30, ook een
Leyland-den Oudsten uit 1969 en daar zien we dan gelijk ook de
vertrouwde verschijning van de standaardbus uit die tijd. Wagen
12 en 13 waren Leyland Cubs met een lengte van circa 10 meter
meestal in gebruik voor stadsdiensten terwijl de 30 een 12 meter
streekbus was. Deze bus werd in 1975 ook opgenomen in de
busvloot van de GADO en kreeg daar de bijnaam 'duikboot'. De
reden kan met een zwemactie te maken hebben maar voor zover ik
kon zoeken waren er 4 wagens met die bijnaam en ik geloof niet
dat er zo vaak gezwommen werd.....gelukkig reageerde Rob S. en
werd ik eraan herinnerd dat hij reeds eerder melding gemaakt had
over deze bijnaam en ik heb zelf intussen wel door dat deze
bijnaam vaker voorkwam ook bij andere type bussen. Soms vanwege
een voorval maar soms ook om andere redenen.
Saillant detail: In 1985 werd deze Leyland uit dienst gesteld en
kreeg een 2e leven in Zaïre, de tot 1960 vroegere Belgische
kolonie Congo in Afrika.
Reclame:
Als fervent Laurel en Hardy
liefhebber leek het mij gepast om in dit hoofdstuk deze reclame
te laten zien. Dit alles naar aanleiding van een bioscoopfilm
uit 2018 over hun leven en werken, gespeeld door Engelse acteurs
en met lovende recensies ontvangen. Hopelijk zorgt deze film voor een sneeuwbaleffect zodat de oude films van de Dikke en de
Dunne weer op televisie herhaald gaan worden, desnoods met de
ingekleurde versies al wordt dat door de fanatieke fan minder
gewaardeerd.
Beste mensen,
In een Facebook groep met (nostalgische) foto's van Leidschendam
en Voorburg werd onlangs bijgaande foto geplaatst. De foto werd
(gespiegeld nota bene) gevonden in de beeldbank van
Rijkswaterstaat.
Wegens enige gelijkenis en door de bijbehorende tekst van de
beeldbank werd aangenomen dat het zou gaan om het viaduct in de
A4 dat in het verlengde van de Venestraat in Leidschendam ligt.
Maar er ontstond al snel twijfel.
Ik heb me ondertussen suf gegoogled, maar ik kan het viaduct
niet vinden.
En welke maatschappijen hadden een lijn 2 naar Leiden. Ik dacht
aan Maarse en Kroon, van Leimuiden naar Leiden. Maar kwam die
dan door zo'n viaduct? Of is het de Citosa?
En toen kwam ik op het idee om echte kenners te raadplegen. :-)
Ik hoop dat er in de gelederen van de busbrief iemand is die het
juiste antwoord weet: "Welke busmaatschappij is dit, en vooral,
waar is dit?"
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Peter van Rijn
Antwoord 1:
Waar de foto is genomen kan ik niet vertellen. Wel kan ik (met
dank aan de materieellijst die is opgenomen in het door Hans van
der Wereld over M&K geschreven boekje “van Kloek tot Caravan”)
bevestigen dat Maarse en Kroon in de periode 1950-1964 beschikte
over een Leyland-Verheul bus met parknummer123 en kenteken NB 45
54. Aanvankelijk voerde deze bus een provinciaal kenteken GX
2823. Halverwege de jaren 50 waren die vervangen. Ook de
“lelijke eend” op het viaduct werd rond die tijd geïntroduceerd.
De autopeds en kleding van de kinderen versterken het idee dat
de foto ergens aan het eind van de jaren 50 (toen ik nog op een
houten step reed) is genomen maar nog waarschijnlijker begin
jaren 60 (toen ik ook zo’n step had).
Nog geen volledig antwoord maar ergens in de busbrief zag ik ook
een bijdrage van Wim Vink. Hij heeft nog niet zo lang geleden
een boekje over M&K geschreven. Hij zal waarschijnlijk het
verlossende woord kunnen spreken.
Groeten Jan B.
Antwoord 2:
Naar aanleiding van de vraag van Peter van Rijn heb ik wel een
vermoeden waar de foto is gemaakt.
Op de route van lijn 2 Leimuiden-Leiden kan het maar één locatie
zijn: het viaduct van de provinciale weg over het Westeinde waar
de bus rijdt richting de Ripselaan naar Rijpwetering. De
verkeerssituatie is hier sindsdien meermalen veranderd, onder
meer met de komst van rijksweg A4, de HSL en de vele
wegreconstructies die er op volgden. Omdat de rijksweg nog niet
te zien is (het viaduct van die weg werd op dit punt pal naast
dat van de provinciale weg gebouwd) zal de foto wel rond 1960 of
iets eerder zijn genomen. Op
www.topotijdreis.nl
is de verkeerssituatie mooi terug te
zien. (red. sowieso een pagina om eens rond te neuzen
De provinciale weg is feitelijk wat nu de N445 is, en liep bij
Nieuwe Wetering over in de huidige Alkemadelaan. Deze weg is
aangelegd op het tracé van de spoorlijn Leiden-Hoofddorp, een
van de Haarlemmermeerspoorlijnen.
Met vriendelijke groet,
Niels van der W.
Mijn eigen vraag over de vermeende WSM
(bus)stropdas is waarschijnlijk ook duidelijk gemaakt door Rob
K.
Rob schrijft: Deze stropdas is volgens mij van Woning Stichting
Maassluis.